Gå til innhold

Slankere i løpet av høsten og vinteren


Anbefalte innlegg

Fredag allerede :) Denne uken har bare flakset av gårde. Jeg har hatt et enormt stort fokus på løpet som jeg skal delta på i morgen og har knapt rukket å tenke på annet. Tror det er fordi det er første gangen at jeg er med på noe så stort for meg. Tidligere har det jo bare vært 5 km, og da har jeg ikke hatt noe fokus på tid. Jeg har da hatt mer enn nok med å klare å gjennomføre :D Mannen og jeg snakket om det senest i går, og satt og mimret om den tiden da jeg ikke engang klarte å gjennomføre en 5 km løpetur sammenhengende uten å gå innimellom. He he, ting endrer seg gitt. 

De to siste dagene har jeg klart å spise omtrent som jeg skal med tanke på at jeg ikke skal ha noe stort underskudd. Fra og med søndag så blir det tilbake til maks 1300 igjen. Vil ikke tro at mandagens vekt vil gi noen særlig store endringer siden jeg ikke skulle ha fokus på underskudd denne uken, og vil derfor heller ikke bli overrasket om det er noen gram opp. Akkurat det tar jeg med knusende ro. 

I dag skal jeg ikke gjøre noe som helst. Jeg lufter hunden naturligvis, men det blir korte og rolige turer helt i hundens tempo. Gleder meg til i morgen :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpet som jeg deltok på i går gikk over all forventning. Jeg klarte det på under 1 time, og jeg trodde knapt det jeg så da jeg klarte å legge fartsholderene i "min gruppe" bak meg. Jeg måtte snu meg flere ganger underveis for å se om det stemte. Dette var så stort for meg at jeg ikke engang klarer å beskrive det :D :lol:  Å løpe 10 km i den farten som jeg gjorde er hardt for meg. Skikkelig hardt. Heldigvis hadde jeg spist det jeg skulle både dagene før, kvelden før og på selve løpsdagen, så jeg gikk ikke tom for energi. Er nå bare vanvittig glad for at det er over. 

Jeg er normalt sett veldig spent på søndag kveld hva vekta vil vise på veiedagen, men akkurat i kveld så tenker jeg at det ikke spiller så stor rolle. Målet denne uka var jo vedlikehold, så nå som løpet er overstått så mottas alle gram ned med takknemlighet, men stillstand er også helt ok. Jobben videre nedover startet altså opp igjen fra i dag. Maks 1300 kcal. 

Akkurat i dag så er jeg som en ballong som akkurat har gått rom for luft. Det har vært så mye adrenalin som har pumpet rundt i kroppen min at jeg lurte på når jeg kom til å lande. Nå har jeg landet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag. Selv om jeg ikke hadde ventet å se noe nedgang denne mandagen så ble det faktisk 0,6 kg ned likevel. Planen var jo i utgangspunktet å legge seg såpass høyt i inntak at det ikke skulle gå verken opp eller ned, men det er jo ikke gjort på noen få dager å få til ;) Det ble et snitt på ca 1500 kcal. Dagen før løpsdagen ble det 1600 kcal inn. Totalt sett så ble det jo nok for denne kroppen, for jeg løp jo mitt beste løp noen sinne :D 

Å starte mandagen og uka med en vekt på 64,6 kg kjennes helt nydelig! Det er jo en stund siden jeg så 64-tallet sist. Når jeg leser tilbake her så var det i midten av juni, altså rundt 3 måneder siden. Denne uka skal jeg jobbe for å få vekk 64-tallet slik at jeg om ikke lenge ser 63-tallet igjen. Om det blir neste mandag vet jeg ikke, for det er sjeldent at jeg går ned mer enn 0,6 kg pr uke. Jeg skal uansett gjøre mitt for at jeg skal fortsette vektnedgangen i hvert fall. 

I dag skal jeg på de ordinære treningene mine igjen. Det blir først en løpeøkt og med påfølgende styrke etterpå. Det er jeg veldig klar for i dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjente jeg på søtbehovet for første gang på dag 23 denne sukkerfrie perioden. I tre uker nå har jeg altså ikke kjent på noe av det, i hvert fall ikke som i går. Det blir vel kanskje feil å kalle det behov, for det er det jo ikke akkurat. Ønske om noe søtt er vel heller mer riktig beskrivelse. Man vet at det ofte kan komme et sug etter noe søtt dersom man er trøtt. Akkurat det stemte for meg i går. Jeg følte meg litt småsliten og trøtt fordi jeg hadde vært oppe svært tidlig og heller ikke hatt den beste søvnen. Jeg forsøkte meg på en sukkerfri energibar, noen mandler og til slutt en sukkerfri yoghurt uten at det hjalp nevneverdig. Lysten til å putte noe i gapet var i hvert fall der, og det var ikke gulrot jeg hadde lyst på :lol: Da hadde jeg, inkludert kveldsmaten som var beregnet, nådd nesten 1500 kcal totalt for hele dagen. Så da tenkte jeg at jeg like godt kunne gi opp å prøve å stille sukkersuget eller hva det nå enn var.  Ja, så jeg ga opp hele greia, spiste kveldsmaten min og satt og surmulet for meg selv i sofaen en times tid før jeg la meg :P Ha ha, det er jo helt latterlig i grunnen. En voksen dame som meg sitter i sofaen og surmuler for seg selv fordi hun ikke får jafse i seg alt som kroppen IKKE trenger :lol: Det er jo et eget valg selvfølgelig, men i dag er jeg veldig glad for at det "bare" ble med de 1500 kcal. 

I dag blir det en rolig løpetur ute. Kjenner at det skal bli godt å få seg en tur ut i frisk høstluft :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og straks helg her. Vekten er irriterende stabil, men jeg håper at det kan skje litt på den fronten innen mandag. Jeg har hatt et snitt inn på 1368 hittil denne uka og det som dro litt opp var jo onsdagens inntak på 1500. Utover det så har jeg altså ligget der jeg skal. Så har jeg fått trent som jeg skal også. I går ble det 45 min løping og 45 min tung styrketrening. Jeg kjenner antydning til stølhet etter i går og da kan det godt hende at det er såre muskelceller som holder på vann. Samme kan det være, for det er ikke veiedag i dag uansett :) 

I dag skal jeg bare ta det med ro. Aktivitesklokka sier at systemet er overarbeidet, noe som ikke er så rart pga gårsdagen. I morgen blir det en treningsøkt igjen og det blir inne på senteret. Det blåser jo votter og vinter ute her, så å løpe ute i den blåsten og sludd er bare tull når jeg ikke trenger det. Tar en god langøkt på mølle i stedet. Akkurat nå så er det mengdetrening i rolig tempo jeg skal ha. Ikke mest givende å gjøre det på mølle, men det får duge. 

Jeg går inn i min 4. sukkerfrie helg nå. Den måneden har jammen gått fort! Måtte faktisk kikke på kalenderen for å sjekke om det virkelig stemmer. Det har altså foreløpig vært kun én ettermiddag/kveld i løpet av disse fire ukene som jeg har kjent at det var litt vrient og det er jo ikke akkurat så mye :lol: Jeg tror ikke jeg har funnet formelen på ikke å få søtsug, men jeg har jo stor tro på at nok søvn, en passe mengde med fysisk aktivitet/trening + et jevnt inntak av sunn mat slik at blodsukkeret holder seg stabilt hjelper godt på. Akkurat nå tar jeg bare en dag om gangen og forholder meg til det :) 

Jeg skal ta gode valg i dag. Ha en fin fredag der ute :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5. mandagen og veiedagen min i dag etter oppstart "prosjekt julaften". Vekta viser 64,2 kg og ned 0,4 kg siden forrige mandag. Som jeg skrev på fredag så er vekten irriterende stabil. Den er litt vel stabil til å ligge så lavt i inntak og trene såpass mye, men kropp er kropp og ikke bare noen tall i et regneark på et skrivebord. Det slipper jo gradvis og jeg blir faktisk lettere og lettere i vekt for hver uke som går :) 3 kg er jo borte på 4 uker og jeg har fremdeles nesten 9 uker igjen på å bli kvitt de siste 5 kg. Det er faktisk håp om at jeg kan nå målet mitt på 59 kg i løpet av prosjekt julaften :) Fremdeles null sukker og helt godtestopp her altså :D 

Jeg merker jo helt klart at hele seks smørpakker er borte fra kroppen min! Det er jo mye lettere å både gå og å løpe, bøye seg og ikke minst føle seg bedre. Treningstøyet er også virkelig i ferd med å passe bedre igjen selv om noe fremdeles strammer litt, men jeg regner med at om en måneds tid så passer det meste. 

12 km på mølla på lørdag gjorde at bena ble litt tunge på skogsturen i går, men i dag kjenner jeg meg uthvilt og klar for en ny runde med løpegruppa og styrketreningen etterpå. Jeg ser at jeg den siste måneden har gått ned hele 2,9 % i kroppsfett og har økt muskelmassen tilsvarende. Det er jeg svært fornøyd med! Det viser jo bare at trening nytter. Jeg har fremdeles en fettprosent på 34,8 og det er jo i klassen overvekt. Under 34% regnes som ok, men man skal nok ned til under 30% før det regnes som bra. Ja, jeg har litt å jobbe med ;) Denne gangen gir jeg meg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene flyr fremdeles og jeg ser at jeg ikke har skrevet noe her siden mandag :) Fredag allerede i dag og jeg så et veldig gledelig tall på vekta. Jeg skal gjøre mitt for at jeg fremdeles kan se det fine tallet over helgen og på veiedagen min. 

Jeg føler meg mer og mer vel, og klærne begynner å sitte svært mye penere enn de gjorde for bare 3 kg siden. Jeg vet at jeg må ned ytterligere 4-5 kg til før alle klærne mine passer og sitter som det skal, men det er så godt å se at det ser bedre ut allerede :) Håndtakene er mye mindre og jeg har nå antydning til en synlig livvidde. Ikke noe hviling på laurbærene her, for jeg har flere bukser innerst i skapet som slettes ikke passer ennå. Jeg er fremdeles nesten en hel størrelse større enn jeg normalt er/har vært. Det er bare så vanvittig deilig å se at det går den rette veien. 

Dette har vært en svært aktiv uke på treningsfronten. Jeg har hatt doble treningsøkter både mandag, onsdag og i går. På tirsdag var det litt lett styrke. I dag blir det en velfortjent hviledag. Det blir jo som vanlig mye trasking hit og dit, men ikke trening. I morgen skal jeg prøve å få til en langtur ute om det ikke blåser for surt. Skulle jo løpt ute forrige helg også, men da sluddet det og blåste så enormt at mølla innendørs var å foretrekke. 

Jeg er nå så fast bestemt på å målet mitt innen julaften at jeg har valgt å sette meg et delmål. Tidligere så har vekten min nærmest vært urokkelig på 61 kg. Det er et tall jeg har slitt med i flere år selv om målet hele tiden har vært 58-59 kg. Jeg setter derfor delmålet mitt nå til 61 kg og ønsker at det skal nås innen 1. desember. Det er i dag nøyaktig 5 uker til. Da må jeg ned ca 0,6 kg pr uke. Det skulle ikke være umulig å få til. Så skal jeg gruble litt på hva jeg skal belønne meg selv med når delmålet er nådd.  Må tenke litt på den. Noe fint skal jeg i hvert fall kjøpe meg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå bestemt meg for at jeg skal belønne meg med en ny aktivitetsklokke når jeg har klart å se 61 kg. Jeg har en ganske god modell nå, men så har det kommet en storebror til denne. Siden jeg trener såpass mye som jeg gjør så vil jeg også ha god nytte av den. Den har spesifikke funksjoner som måler hakket flere ting enn jeg har i dag gjør. Det er ganske stor forskjell på de ulike klokkene. Den jeg ønsker meg er veldig dyr, men jeg jobber så utrolig hardt og bra så den skal jeg jammen unne meg :D 

I går morges løp jeg sammenhengende 20 km. Så langt har jeg aldri løpt før, og i hvert fall ikke sammenhengende! Merker godt i dag at jeg har 2 hele mil i bena fra i går :lol:  Bena kjennes tunge som bly. Jeg vet at jeg er like fin igjen i morgen da. 

I dag har vi bare puslet hjemme og ute i hagen. Det var godt å få pakket inn hagemøbler og pyntet litt opp ute. Så når snøen begynte å lave ned kunne vi sitte og titte ut av vinduet med lave skuldre. Det var deilig det :) 

Veiedag i morgen. Jeg tror det skal gå ganske greit. Ser jo at det svinger fra dag til dag, men det er selve veiedagen min som gjelder. Et fast holdepunkt er veldig greit å ha synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsider så kan jeg rapportere om 63-tallet. Siden forrige mandag så har vektvesten sluppet 0,5 kg. Jeg veier nå 63,7 kg. Jeg har et svært godt underskudd hver uke, men jeg ser at jeg til tross for det ikke har gått ned mer enn 0,4-0,6 kg pr uke de siste fire ukene. Jeg vet jo at muskelmassen har økt og fettprosenten min har gått ned, men det er vel så motiverende å se tallene på vekta. Vekten var nemlig lavere på fredag og jeg har virkelig ikke spist mer enn jeg bør. Jeg hadde faktisk håpet på et lavere tall i dag. Så ærlig må jeg jo være med meg selv. Nå må jeg virkelig tenke slik som det blir anbefalt på en podcast her inne: Drit i motivasjonen og fortsett med målet :) Jepp, målet er 61 kg innen 1. desember. Så får heller motivasjonen ryke og reise en stund :angry: 

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag kveld og jeg har fremdeles ikke funnet igjen den store motivasjonen. Hvor den har tatt veien aner jeg rett og slett ikke. Det er ikke snakk om at jeg spiser sukker og tøver det til altså, men jeg synes nå at nedgangen går så fryktelig treeeeegt til tross for at jeg både holder meg innenfor kaloribudsjettet og trener bra  :wacko: Jeg finner liksom ikke igjen den gleden og iveren jeg hadde de første ukene. Jeg bare gjør liksom. Spiser sunt og sukkerfritt, holder meg til det jeg skal og trener som jeg pleier.

Jeg gleder meg over at jeg er i stand til å løpe så mye som jeg faktisk gjør da. Senest i ettermiddag fikk jeg løpt meg en liten tur ute i regnet :) Det kjenner jeg på at jeg er utrolig takknemlig for å kunne gjøre. Jeg husker veldig godt den tiden som jeg bare klarte å sitte i sofaen i flere uker med et operert kne. Huff, dit vil jeg ikke tilbake. 

Det er så og si ikke noe endring på vekta siden mandag, så jeg tror neppe at det skjer så fryktelig mye de to neste dagene heller.  Jeg har riktignok økt opp til 1400 kcal daglig fordi jeg trener såpass mye, men jeg tviler sterkt på at det er med på å bremse nedgangen nevneverdig.  Med det tempoet her så når jeg neppe målet om 61 kg innen 1. desember. Det er jo bare 4 uker til :unsure:  Får bare krysse fingrene for at denne kroppen nå skjønner at den bare må kaste inn håndkledet og slippe det den holder på.  Det kommer vel bedre tider antakelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag igjen. Vekta viser 63,3 kg og det er da 0,4 kg ned siden forrige mandag. Jeg kan vel i grunnen bare kopiere innlegget fra lørdag. Motivasjonen er borte vekk, men jeg gjennomfører og gjør det jeg skal. Ned går det jo. Håper på å få se et snev av 62-tallet neste mandag. Vi får se om kroppen vil. Jeg veier rubbel og bit av inntak, så det er ikke det at jeg lurer meg selv i hvert fall. Jeg ligger jevnt på 1400 kcal nå. 

Helgen har vært helt grei. Jeg fikk danset en hel time med zumba i går. Det var kjempegøy! Har ikke danset zumba på kjempelenge. Inntaket har det gått velidg fint med. Ikke noe snop av noe art har vært i nærheten av gapet mitt. Ikke så mye som en smule engang :) Helg etter helg og uke etter uke går uten at jeg rører så mye som et sukkerkorn. Dette var den 6. helgen uten godterier, is eller kjeks osv. Det er litt rart å tenke på B) Selv om ikke vekta akkurat raser ned for tiden så er jeg utrolig stolt over at jeg holder meg sukkerfri :D 

Denne uka skal jeg bare gjøre som jeg har gjort de siste 6 ukene. Det går liksom litt av seg selv i grunnen, så dette med motivasjon d*r*i*t*e*r jeg i :P Livet mitt er nå en gang som det er. Bonusen er jo at jeg går ned i vekt og jeg ser hovedmålet mitt langt der fremme. I dag skal jeg på den vanlige løpetimen med påfølgende hard styrketrening etterpå. Deilig å bruke kroppen, og enda mer nå som vektvesten begynner å bli lettere og lettere for hver uke!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en drøy og seig uke med særdeles lite motivasjon så merket jeg i dag at den kommer sigende tilbake :) Fra jeg kom tilbake fra siste ferie med all inklusive, startet opp igjen med lavkalori og til nå så har det gått nøyaktig 43 dager/6 uker. På disse 6 ukene så har jeg gått ned 4 kg. Jeg har hatt som mål å gå ned 8 kg på 12 uker. Det vil si at jeg skal veie 59 kg innen julaften. Nå er jeg altså halvveis i både antall uker og antall kg ned. Om jeg klarer å gå ned 4 kg til på de siste 6 ukene gjenstår jo å se, men nå er jeg virkelig ved godt mot :) Det er jo egentlig "bare" en drøy halvkilo ned i uka, men jeg erfarer stadig at menneskekroppen ikke slipper vekt lineært. 

Jeg har vært litt sulten de siste dagene. Det er mulig at det blir litt lite mat i forhold til mengde trening. Det er nok greit å ligge på 1300-1400 kcal de dagene jeg enten bare trener lett eller har hviledag, men mulig jeg bør vurdere å øke noe mer de dagene jeg har doble og skikkelige harde treningsøkter. I går var det en slik dag som jeg burde ha økt litt ekstra. Det ble bare 1300 kcal totalt inn, men altså to svært harde økter. Det er vel slik at mine anbefalte kalorier er ut fra en noe roligere hverdag enn det jeg faktisk har. Mulig at jeg bør ha et noe høyere inntak jevnt over og mulig justere litt i appen. Det kan jo hende at anbefalingen da blir noe høyere. Saken er bare at appen ikke tar hensyn til hva slags trening man gjør. Det er jo en enorm forskjell på om man løper i 45 min i oppoverbakke (slik jeg gjorde i går) kontra å gå på flatmark i 45 min. Appen tar jo ikke hensyn til hvorvidt treningen er hard eller mild. Den tar bare hensyn til antall treningsTIMER pr uke. Jeg må gruble litt mer på dette kjenner jeg. 

I dag skal jeg ut på langtur med hunden i nydelig solskinn! Sola har jeg ikke sett på evigheter, så det gleder jeg meg til :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått kikket litt mer på anbefalingene ut fra aktivitetsnivå her. Det var riktig som jeg skrev i går med at appen ikke tar hensyn til hvor hard treningen er, men den ser ut til å ta hensyn til antall timer svett trening pr uke. Uansett så er det vesentlig forskjell for min del om jeg løper intervall i 45 min i oppoverbakke eller lett jogg hvor jeg også vil bli svett. Det er mye mer fysisk krevende å løpe de bratte intervallene. Trenger ikke akkurat være rakettforsker for å skjønne det :P Så jeg må bare bruke sunn fornuft her. Saken er at jeg aldri vet hvor tunge de fellestreningene vil bli, i hvert fall ikke løpetimene. Løpetimene blir jo variert fra gang til gang. Det som er litt mer forutsigbart er jo boot camp. De er uansett tunge. Så altså, jeg må legge meg noe høyere de dagene jeg vet at det kommer heftige treningstimer :) Hemmeligheten er vel i grunnen å spise de fleste kaloriene i forkant av  disse øktene.

I går ble det både litt løping og litt styrke. I dag blir det bare løping, for det er det jeg rekker akkurat i dag. Så 1300 kcal inn i dag tror jeg skal holde. I går ble det laks til middag og den drar jo kalorinivået betraktelig opp. Jeg havnet da på 1448. I dag har jeg planer om kyllingfilet, noe som er betraktelig snillere sånn sett. 

Vekta holder seg svært stabil altså. Det ser ut til at jeg har kommet dit at jeg bare må innfinne meg med å bruke svært lang tid på de siste kiloene. Noe lavere enn 1300-1400 kcal går jeg ikke når jeg trener så tungt og så mye som jeg gjør. Om det plutselig skulle slippe mye på vekta en uke så vil jeg bare ta det som en positiv overraskelse, men jeg er altså nå innstilt på maks 0,4 kg ned pr uke. Da når jeg antakelig ikke målene mine helt, men får være helt greit. Jeg gjør i hvert fall det jeg kan og skal :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så først ut til å bli en svært rolig helg med usedvanlig lite trening til meg å være. Fredag ble det en planlagt hviledag som vanlig. I går ble det bare en knapp time med lett zumba, og såpass lett at jeg knapt ble svett. Litt skuffende akkurat det, men jeg satt i hvert fall ikke bom stille i sofaen. Jeg merket på kroppen at det hadde blitt litt vel mye ro, for det var liksom noe som manglet. Kjente på at jeg svært gjerne skulle tatt meg en liten løpetur i dag. Her var det 2 grader og lett regn, men det stoppet jo ikke meg :) Det ble en løpetur på 12 km. 

Så nå som jeg har fått satt meg i sofaen for kvelden så er det med et smil om munnen :) Nå er liksom helgen komplett. Det har gått helt fint med inntaket også. Det ble riktignok hele 1500 kcal i går. Det skyldes rett og slett et inntak på 30 gram peanøtter som jeg "unnet meg" som lørdagskos. De gikk vel i grunnen ned på høykant, så jeg vet ikke helt om jeg fikk kost meg så veldig akkurat :wub:  Der og da jo, men det gikk veldig raskt over. Jeg fikk faktisk litt vibber fra den tiden jeg fint kunne sluke en liten godtepose på null komma niks. Å spise 30 gram peanøtter sakte er definitivt ikke lett, for de er jo så bittesmå. I tillegg er det jo bare en neve faktisk. Ikke det lureste om man skal kose seg leeeenge. Der er nok popcorn en bedre løsning, men det var altså disse nøttene jeg hadde tilgjengelig denne gangen. 

Så er det altså veiedag igjen i morgen. Tja, vi får se da. Jeg vet hva vekten er i dag, men det er sannelig ikke sikkert at det er det samme i morgen. Slik er det jo bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag for meg. Endelig kan jeg rapportere om et nytt tall igjen, for i dag viste vekta 62,8 kg :) Ned 0,5 kg siden forrige mandag. Det går sakte dette, men det går ned ned og ned :D Jeg har nå i realiten 18 dager på meg til å nå målet mitt om 61 kg. Jeg ser jo at jeg ikke kan klare å gå ned nesten 3 kg på under 3 uker. Det er ikke reelt, men at jeg kan SE 61-tallet er det muligheter for.

Inntaket skal jeg fortsatt holde på rundt 1300 de dagene jeg trener lite eller lett. I dag skal jeg på to tunge økter etter hverandre, så da skal inntaket opp noe. Tipper 1500 kcal kan være passe. Laks til middag vil da være greit i dag siden det inneholder ganske mye kalorier i forhold til mye annet. Så da er jo det en fin dag å spise slikt på som jeg uansett skal øke litt. 

Nå som jeg begynner å se at jeg faktisk har en livvidde så gleder jeg meg virkelig til jeg er nede der jeg skal. Jeg tok på meg noe av det gamle treningstøyet mitt i helgen og trodde selv at jeg var så slank og fin siden jeg fikk det på meg. Helt til jeg så meg i speilet :P Ha ha, der fikk jeg altså et bevis på at jeg slettes ikke er i mål ennå. Om 3-4 kg til så begynner det nok å likne noe, så jeg har en vei å gå ja. Delmålet først og så tar jeg fatt på det aller siste etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen var jeg på shopping med datteren min for å kjøpe tøy til henne. Jeg hadde så utrolig lyst til å fornye garderoben min også siden det er evigheter siden. Det meste av vintertøy som jeg har liggende er så velbrukt at det har blitt noe utvasket og har mistet fasongen. Så slo tanken meg at det er tøvete å kjøpe noe nytt nå før jeg er nede i vekt der jeg skal. Jeg har et par bukser liggende i "riktig størrelse" som er for trange fremdeles og jeg vet derfor at om jeg kjøper noe nå så kan jeg ikke bruke det om en drøy måneds tid. Det gidder jeg jo ikke :lol: Jeg vet nå at jeg kommer i mål om ikke så altfor lenge, for nå har jeg klart å holde meg sukker- og godtefri i hele 7 uker og har gått ned uke etter uke. Denne gangen ga jeg ikke opp før jeg kom halvveis :) Over 4 kg er borte allerede. 

Treningen i går var ok. Ikke fullt så hard som den har vært tidligere. Jeg merker at jeg nå har fått opp formen betraktelig, for pulsen lå helt klart der den skulle. Det føltes verken ubehagelig eller spesielt tungt. Tror nok det har hjulpet godt på at jeg har fått av meg halvparten av den tunge vektvesten. Man kan jo bare tenke seg selv om man skulle putte på seg 8 smørpakker før man skulle ut og løpe, gå i trapper eller what not :D Det merkes det! Jeg har riktignok vært litt småirritert for at vekta går så utrolig sakte nedover, men når jeg merker at formen er så bra så løfter det meg opp betraktelig. Magen er jo slettes ikke i veien mer slik den var. Det ser jeg jo også. Jeg får bare stå på videre selv om det går litt trått noen ganger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag igjen og nok en veiedag. I helgen så har jeg fått sett et nytt tall igjen og det samme tallet ser jeg fremdeles. Jeg ser endelig 61-tallet :) Jeg har gått som et stort glis i hele helgen :D Jeg veier 61,9 kg. Det er hele 0,9 kg ned det! Endelig kan jeg skimte delmålet mitt om å klare 61 kg innen 1. desember. Det er riktignok bare 11 dager til, men da kommer jeg i hvert fall så nære målet som overhodet mulig. Tenk at jeg endelig klarte å holde fokus denne gangen! Det har vært så mange målsettinger om vekt for meg dette året og jeg har tabbet meg ut gang på gang. Denne gangen så har jeg hatt stålkontroll og det føles helt himmelsk ❤️ 

Hva har jeg gjort annerledes denne gangen? Svaret er vel ganske enkelt. Jeg har hatt totalt sukker- og godtestopp helt siden 24. september og skal ha det i 3 måneder. På de 3 månedene er planen å gå ned totalt 8 kg. 5 kg av dem er borte nå. Om jeg skulle "skeie ut" med noen ekstra kalorier over mine 1300-1400 kcal så har det vært noen mandler, et eple eller kanskje en sukkerfri proteinbar :P Det var jo en lørdag jeg tok 30 gram peanøtter også, men siden kosen varte så vanvittig kort i forhold til antall kalorier jeg fikk i meg, så lærte jeg at det var det slettes ikke verdt. Mye har også forunderlig nok løst seg med en kopp kamillete om kvelden. Suget etter noe å putte i munnen varer mye kortere nå etter noen uker med sukkerstopp enn tidligere. Det går som regel over etter noen få minutter. Om det er fordi jeg nå klarer å fokusere mer enn tidligere fordi kroppen ikke er vant med å få noe vet jeg ikke. Uansett, det jeg gjør fungerer i hvert fall og da ser jeg ingen grunn til å endre på det :) 

På fredag var jeg på en superhard crossfit trening. Den var såpass hard at jeg knapt klarte å løfte armene på lørdag. Det gikk ganske fort over, for i dag er jeg like fin igjen. 

I går tok jeg på meg en av de buksene som jeg ikke har kunnet bruke på et års tid. Det var en seier det! Så da tenkte jeg at jeg også kunne prøve på meg en av de beste dansebuksene mine som jeg pleide å bruke på zumba før. Den passet den også gitt, så da ble det den på zumbatimen i går. Gjett om jeg svevde!

I dag skal jeg på både løpetrening og styrketrening. Jeg slipper å bruke de mest slaskete klærne mine, for nå kan jeg bruke nesten alt jeg har i skapet! Juhuuu! Det er så vanvittig ubeskrivelig godt å kjenne og ikke minst å se at all jobben jeg har gjort de siste to månedene endelig har gitt gode resultater. Klærne passer og det er lett å løpe, bøye seg og generelt mye enklere å være meg. 

Jeg har fremdeles 3 kg igjen og jeg skriver sikkert som om jeg er i mål, men det er jeg altså ikke. Det er jo ikke slik at alt av klær sitter perfekt, men jeg får dem på meg. Et par av buksene er selvfølgelig trange både i lårene og i livet, magen strutter litt ut i kjolene, men jeg ser ikke ut som ei stappa pølse på samme måte. Når jeg ser i en annen app jeg har for måling av vekt så ser jeg at jeg veide i snitt rundt 61-62 kg i november/desember da også. Nå skal jeg videre ned mot 59 kg og BLI DER :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg se et tall som jeg slettes ikke hadde forventet å se :blink: Jeg har jo ligget helt stabilt på det samme tallet nå i 5 dager. Så plutselig så dumper vekta drastisk ned bare sånn over natta liksom :wacko: Altså, jeg er jo fornøyd med det, men jeg måtte faktisk veie meg på en annen vekt også for å se om det faktisk stemte. Det gjorde det jo. Ja ja, da får vi se om dette fine tallet holder seg frem til mandag da. Det ville jo vært kjempegøy! 

Jeg har vært litt smålurvete i kroppen de siste dagene og har ikke orket å trene siden mandag. Må prøve meg litt i dag tror jeg, for ellers så er jeg redd at løpeformen daler veldig fort. Det gidder jeg jo ikke nå som jeg har det så fint :) Får prøve å få litt fart i bena og se om det kanskje hjelper på totalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis så fikk jeg tatt meg en god løpetur på fredag ettermiddag. Det var litt småisete, men det gikk. Jeg fikk løpt 11 km i helt ok tempo til tross for delvis isete underlag. Det var jeg svært fornøyd med å få til og hele meg var et stort smil resten av kvelden :) 

I går fikk jeg kjøpt meg et par løpesko med pigger. Jeg har ikke fått prøvd dem ennå, for i dag har det vært litt travelt med hund og familie. Vi har vært på en fin skogstur. Så piggskoene får jeg prøve en annen dag. Vinteren er lang så jeg tror nok ikke det skal mangle på kommende muligheter. 

På søndagene har jeg gjerne vært spent på hva vekta vil vil vise dagen etter siden mandag er veiedagen min i denne tråden. Denne søndagen er jeg ekstra spent føler jeg. Det er fordi, som jeg skrev på torsdag, at vekta da hadde dumpet drastisk over natta etter å stått bom stille i 5 hele dager i strekk. I løpet av helgen så har det gått både litt opp og litt ned, så derfor er jeg rimelig spent denne gangen på hva det lander på. Kostholdet har vært som det skal og det skal i hvert fall ikke stå på det. Kropp er uansett kropp og tall er tall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag morgen og vekta viser 61,1 kg. Ned 0,8 kg siden forrige mandag, noe som egentlig er svært bra for meg nå som vekta begynner å bli normalt lav. Det er ganske typisk at jeg veier mer på veiedagen enn jeg har gjort fire dager før, men sånn er det jo bare. Vekta har vist mellom 60,7 og 60,9 kg helt siden torsdag. Målet om å veie 61 kg innen 1. desember har jeg i hvert fall nådd :) Det tok 9 uker å gå ned nøyaktig 6 kg. 

Neste mål nå er jo 59 kg innen julaften. Det er 4 uker til. Klarer jeg 2 kg til innen det? Jeg skal i hvert fall klare å se 59-tallet. Jeg er såpass nære nå at det bør jeg få til. En kjent sak er jo at det går svært mye tregere når man får en lettere kropp, for det er jo ikke så mye å ta av. Hodet er innstilt på at det nå kommer til å gå tregt fremmover. Det får det bare gjøre, for nå passer de fleste av klærne mine igjen :) 

I dag blir det vanlig løpetrening med påfølgende styrketrening etterpå. Blir greit å få trent litt styrke igjen, for nå er det jo faktisk en hel uke siden sist. Greit å holde muskler og sener ved like. En ting er jo å gå ned i fettmasse, men jeg vil jo ikke gå ned i muskelmasse også. Ben med skinn på vil jo ingen ha :lol: Nei da, så ille vil det uansett ikke bli her, men det er så viktig å opprettholde muskler. Det gjelder jo for alle. Jeg jobber på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken ble det noe mindre trening enn jeg pleier. Årsaken er førjulsaktiviteter. Jeg klarer rett og slett ikke være to steder på en gang :lol: 

I går så løp jeg 12 km på mølle. Jeg skulle gjerne ha løpt ute, men med 13 minusgrader så fristet ikke det. Jeg hadde egentlig tenkt å løpe helt rolig, men så valgte jeg feil program og havnet inn på en rute som jeg hadde løpt utendørs tidligere i høst. Den var raskere enn jeg egentlig hadde tenkt, men jeg gjennomførte med et nødskrik. Jeg hadde ikke spist frokost i forkant og kjente underveis at det ikke var så smart når jeg skulle løpe såpass langt og raskt. Når man har ligget i godt underskudd i flere uker så er jo kroppen ikke helt rustet for en heavy langtur. Kroppen var faktisk ganske tom i flere timer etterpå. I hvert fall så kjentes det slik ut. 

Når det gjelder vekten så er jeg ikke så fryktelig spent denne søndagen slik jeg gjerne pleier å være. Det har ikke skjedd all verden på den fronten denne uken. Jeg har sett de samme tallene hele veien som jeg så i forrige uke. Så hva jeg lander på i morgen er antakelig deromkring. Så lenge jeg ikke har gått opp så er jeg svært fornøyd :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag. Vekta kryper stadig bittelitt nedover og i dag stopper den på 60,6 kg. Ned 0,5 kg fra forrige mandags resultat. Det er vel i grunnen der jeg har ligget og vaket mer eller mindre de to siste ukene. Jeg må bare si meg fornøyd med at jeg holder meg såpass stabilt i vekt. Det blir riktignok sjeldent mer enn 1300-1400 kcal daglig på meg, så man kunne sikkert mene at man da bør gå noe mer ned. Jeg har rett og slett innfunnet meg med at denne kroppen ikke trenger så mye mat og at jeg da bare må finne meg i at jeg må spise lite. Jeg går jo ned i vekt fremdeles, så kroppen får jo tilført mindre enn den forbrenner. Siden målet er 59 kg innen julaften så må jeg jo bare fortsette med lavt inntak. Det er jo "bare" 1,6 kg igjen. Ja ja, jeg vil i hvert fall se 59-tallet innen julaften i det minste. Det tror jeg skal gå. 

Denne uken så blir det også mindre trening enn jeg ønsker. Det er så mye som jeg er nødt til å bli med på av avslutninger, møter og tilstelninger at det knapt blir tid til annet etter arbeidstid. Derfor så er det jo veldig greit å holde inntaket lavt slik at jeg i hvert fall ikke går opp i vekt. Det bugner av kaker på alle fat på disse tilstelningene, men jeg er ganske standhaftig der. Tar ikke så mye som ei lita smule engang :D På julaften - da skal jeg kose meg da :) 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

1. januar og et nytt år har startet. Jeg har ikke skrevet her inne på snart en måned og det er det jo en grunn til. Så viser det seg jo også på vekta. Nesten 5 kg opp siden sist :(  Da jeg så 65,2 kg lyste mot meg i dag tidlig hadde jeg mest lyst til å grine. Jeg hadde planer om at julekjolen skulle sitte perfekt. Vel, den satt jo greit, men ikke så fint som jeg hadde regnet med i starten av desember. Nå hadde den ikke passet i hele tatt antakelig. Bare siste uka så har jeg est ut enda mer. 

I dag har jeg holdt meg helt unna sukker og annet tull. Det må nok gå noen dager før suget etter noe slipper taket. Det har blitt noen ekstra mandler og valnøtter for å kompensere. Jeg burde nok ha startet opp registrering i dag, men hodet ville liksom ikke helt skjønne at det var mandag og oppstart. Tror kanskje det er noe med at det fremdeles er litt jul ennå. I morgen må jeg brette opp ermene og starte opp. Jeg tror faktisk at jeg bør helt ned på 1000 kcal igjen noen dager for å komme skikkelig i gang. Det er litt tøft, men jeg har jo klart det før. 

I begynnelsen av desember var jeg altså rundt 60-61 kg. Det er ikke jo tross alt ikke sååå lenge siden. Håper derfor at jeg skal klare å være tilbake der i løpet av slutten av januar. Starter altså med skikkelig lavkalori igjen i morgen. Gleder meg til å få tilbake kroppen min igjen slik den var i begynnelsen av desember :) Da trivdes jeg svært godt og var i veldig god form. Nå er jeg helt pløsete og dvask... Æsj, slik vil jeg ikke ha det. Den som kan gjøre noe med det er meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til Lillemor ❤️ Skjønner situasjonen din. Er så imponert over at du aldri gir deg. Selv karret jeg meg inn på tråden min igjen i dag. Jeg MÅ bare. Har bestilt medlemskap i appen igjen og må få kontroll på inntaket. Kommer til å lese her og skrive innimellom. Og så må jeg være like flink som deg og skrive daglig på tråden min ;) Godt med nytt år og nye muligheter!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år, Happylife :) Nei, jeg gir meg aldri. Det er mulig at det er derfor det blir med de kiloene opp som det blir før jeg tar tak igjen. Klart at det skulle være deilig om jeg kunne klare å holde vekta nede for alltid, men slik har det altså ikke blitt over tid. 

Gårsdagens startvekt var antakelig falskt høy, for i dag så veide jeg hele 1,6 kg mindre og 63,6 kg. Livvidden er omtrent den samme, så det er nok alt vannet som har forsvunnet. Det er jo gjerne slik når jeg har spist mye sukker og tull en periode at vekta brått raser ned når jeg henter meg inn igjen. Heldigvis for det vil jeg jo si, for da er det ikke fullt så ille oppgang som først antatt. Desemberkiloene snek seg gradvis på, men jeg ser jo i en annen vektapp som jeg har at det eskalerte nå siste uken. Det kan jo stemme bra med at det var da jeg tillot meg sukker igjen. Det ble jo hele 3 måneder totalt uten noen form for tilsatt sukker. Så når julaften kom så koste jeg meg maks med alt som var av søtsaker - med god samvittighet :D 

Nå er jeg klar igjen til å ta tilbake den gode hverdagen og vanene mine igjen. Det blir sukkerstopp igjen, men nå har jeg ikke noe særlig annet mål med det enn ut januar i første omgang. At det ble 3 måneder sist var bare rett og slett fordi det var så lett å sette et mål om julaften. Jeg ble så inspirert av podcasten til Roede om "prosjekt julaften" at jeg bare rett og slett slang meg med på egenhånd. Mulig jeg går for mitt eget "prosjekt påske", men jeg får se. Det er jo påskeaften 30. mars og nye 3 måneder til så kanskje det blir slik. Får tenke litt på den.

I dag lurte jeg litt på om jeg skulle ta årets første løpetur ute, men jeg landet på at det ble inne på mølle i stedet. Det blåser svært surt og det snør og føyker til tider sideveis her. Gradestokken viser bare -5 riktignok, men den sure vinden, føyka og snøen gjorde at det ikke fristet noe særlig å løpe ute akkurat i dag. Så da ble det altså heller 5 km på mølle i varierende stigning og tempo. Løpeformen er vel ikke akkurat helt på topp for tiden, men heller ikke så dårlig som jeg kanskje hadde trodd etter svært lite trening i desember. 

Det blir 1000 kcal på meg i dag og mulig ut uka også. Den kjente januarpeppen er på plass heldigvis :)  I hodet mitt så har jeg satt meg som mål at jeg skal veie 59 kg innen påske. Delmålet skal være 61 kg igjen innen 1. mars. Det høres lenge ut til mars måned, men det er jo bare snakk om drøye 8 uker til. Så vet jeg at de hersens kiloene kan sitte bom fast innimellom også. Jeg tok av 6 kg på 9 uker i oktober/november. Da skal jeg jammen klare 4 kg på 8 uker også. Så skal jeg holde fast på det jeg har lært: "Drit i motivasjonen, men fortsett mot målet!" 

Godt nytt år fra meg til alle der ute ❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...