Gå til innhold

Slankere i løpet av høsten og vinteren


Anbefalte innlegg

På fredag ble det 1138 kcal og i går 1259. Jeg øker gradvis opp mot 1300. Kjenner at det passer meg fint. En ting som jeg synes er litt merkelig er at vekta ikke rikker seg et gram. Det har den ikke gjort siden tirsdag. Jeg har altså vært på stedet hvil i nesten en hel uke uten at det har skjedd noe som helst. Svært frustrerende når vekta ikke rikker seg til tross for at jeg har ligget under 1300 hver eneste dag hele uka. Jeg trodde liksom at man skulle miste masse vann den første tiden, men her mister jeg visst ikke noe som helst :(  Jeg ble veldig optimistisk da jeg så tallet på tirsdag, for da ble jeg gledelig overrasket, men det stoppet visst med det. Æsj, dette er litt demotiverende. 

Den digitale baderomsvekta sier at jeg har gått ned 1,6 % i fettprosent denne uka og økt tilsvarende i muskelmasse, men jeg vet ikke helt om jeg stoler på det. Jeg har riktignok trent mye styrke, men at det skal ha så rask effekt mellom fett- og muskelmasse er jeg noe i tvil om. Noe dalende motivasjon og et snev av irritasjon å spore herfra i dag altså, men jeg får ta veiedagen min i morgen og se hva vekta viser da. Må prøve å huske å ta frem målebåndet også. Litt lettere å se fra uke til uke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag. Fremdeles ikke noe endring siden tirsdag, og vekt på 67 kg blank :wacko: Det er riktignok 0,7 kg ned siden forrige mandag, men det skjedde altså over natten det første døgnet på lavkalori. Jeg ser at jeg veide 68,3 kg dagen før oppstart her, så da må jeg ta med meg det i beregningen. Så totalt på 8 dager så er det faktisk 1,3 kg ned. Er bare at det er så frustrerende at vekta har stått bom stille siste 6 dager. Håper det slipper mye og brått snart, for ellers så spøker det veldig for nedgang innen jeg skal på ferie igjen. 

Denne gangen MÅ jeg ikke la slik frustrasjon la meg gå i kjelleren. Det var nemlig akkurat det som skjedde sist jeg prøvde å gå ned i vekt før en ferie også. Tidligere så gikk de første ukene svosj som en vind, og det ble godt synlig vektnedgang veldig raskt. Masse vann ut riktignok, men tallet på vekta har så mye å si for motivasjonen. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det ikke skjer mer på vektfronten. Jeg har hatt et snitt på 1120 kcal inn hele uka, og maks på lørdag på 1259. Ikke har jeg spist så mye som en sjokoladebit eller annet sukkerholdig heller. Nada snacks eller noe som helst. Dette har vel vært den sunneste uken jeg har hatt på svært lenge. Jeg har også drukket massevis med vann og trent nesten hver dag. 

Mulig samler kroppen mye vann for tiden. Jeg merker at jeg får merker etter sokkene og ringene får jeg ikke av. Det er i hvert fall ikke pga sukker, for jeg har bestemt meg for å ta en sukkerfri måned. Spiste ingenting i forrige uke som var tilsatt sukker. Det jeg tror er at jeg reagerer på hvitløk. Jeg kan ikke skjønne annet i hvert fall. TIdligere så viste baderomsvekta mi vannprosent, men i det siste så er den delen blitt helt koko og ubrukelig. Det står nå at jeg er dehydrert og det vet jeg at jeg ikke er. Jeg drikker minst 1-2 liter vann hver eneste dag, og enda mer de dagene jeg løper.

Jeg fortsetter med 1300 kcal og regner med at kroppen bare rett og slett må gi seg med å holde på det den samler på, enten det er fett, vann eller tarminnhold. Ikke vet jeg hva som gjør det, men kalorimengden er det i hvert fall ikke noe galt med. Jeg kan umulig forbrenne mindre enn 1200-1300 kcal daglig. Det er jo det jeg forbrenner når jeg ligger i ro, basalforbrenningen,  og ikke gjør noe som helst. ARGH :angry: 

Nok negativitet og frustrasjon nå, men jammen deilig å få det ut og ned :) En ny uke har jeg foran meg og jeg gjør det som må til. Holde ut :) Det slipper til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frustrasjonen begynner nå å roe seg litt. Jeg har sett bittelitt bevegelse på vekta igjen nå de to siste dagene, men det går fryktelig sakte altså. Jeg har liksom ventet på den der whoosh-effekten. Mulig det var den jeg så i forrige uke, for da gikk jeg jo ned 0,7 kg over natten. Er bare at jeg synes det er så lite på en hel uke og hadde ventet mye mer nedgang ;) Så sånn sett så er det mye mer ønskelig å gå ned 150 gr hver dag. Kroppen fungerer jo ikke slik da :lol: 

Om det ikke plasker ned i ettermiddag så blir det en løpetur ute. Det er det en stund siden jeg har fått gjort. Håper at det har fått tørket opp litt slik at det går an å løpe der jeg vil. Pga flom så har det ikke vært mulig å benytte de vanlige turstiene. 

Det går rimelig greit med både å ligge på rundt 1300 kcal og sukkerstopp. I går ble det 1216, men det kunne fort blitt veldig mye mer om jeg ikke hadde tatt meg kraftig sammen på kvelden. Flere ganger måtte jeg ta meg i ikke å snoke i skapene. Jeg kjente på en uro og rastløshet. Jeg hadde allerede trent styrketrening før på dagen, men det fristet veldig å ta på seg løpeskoene for å få utløp for uroen som red kroppen som en mare. Slik blir jeg ofte når jeg er trøtt. Jeg hadde vært oppe siden kl 05 og var ganske sliten når kvelden nærmet seg. Det er typisk at man blir litt snokete da. Løpingen tar jeg altså i dag i stedet. Gleder meg til det :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plasket heldigvis ikke ned på onsdag og jeg fikk derfor utført løpeturen min ute. Jeg hadde egentlig først tenkt bare rundt 7 km, men da jeg hadde løpt 7 km så føltes bena ganske bra og jeg tok like godt 3 km til :) Ikke den raskeste 10 km jeg har løpt riktignok på hele 1 time og 21 minutter, men målet var å løpe under terskel. Jeg hadde ganske lav fart, men det var jo planen også. Jeg klarte å løpe under terskel hele tiden. Dessuten så ble det mye på gress siden stien stedvis var oversvømt av vann. 

I går var jeg på den vanlige løpetreningen med løping først og crossfit etterpå. Formen begynner å komme seg, men fremdeles er jeg for tung i kroppen. Treningstøyet strammer og jeg gleder meg veldig til det blir noe løsere. Det har begynt å hjelpe noe riktignok, men fremdeles altfor stramt.

Hittil denne uken så har jeg et snitt på 1245 kcal. Det er jo ganske innenfor det som har vært planen. Jeg trenger ikke legge meg så veldig mye under 1300 ser jeg, for jeg trener ganske mye nå. Lurer på om jeg skal gå for 1350 i stedet. Jeg vil jo bygge litt mer muskler og da er det lite hensiktsmessig å ligge altfor lavt også. Ja, jeg øker bittelitt fra i dag.

Helgen blir antakelig som de fleste andre helger både kostholdsmessig og treningsmessig. Ikke noe spesielt som er utfordrende slik jeg ser det nå i hvert fall.

Ønsker alle en fortryllende fredag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag igjen og veiedag. Jeg skjønner snart absolutt ingenting :wacko: Vekt i dag viser 66,7 kg. Det er kun 0,3 kg siden forrige mandag. Litt av en belønning for jobben man gjør! :angry: Det skulle ikke kunne gå ann det!  Dessuten så har jeg ligget på 1290 kcal i snitt og har ikke rørt så mye som et sukkerkorn. Trent mye har jeg også, så jeg har definitivt vært i et stort kaloriunderskudd. I snitt så har jeg forbrent, i følge Polar, 2568 kcal pr dag. Det kan nok også stemme siden jeg har trent mye. Da har jeg altså hatt et underskudd på hele 1278 kcalorier i snitt pr dag/8946 i uka . Det skulle jo tilsi at jeg skulle gå ned minst 1 kg på den uka. Så selv om jeg ikke har forbrent fullt så mye som det klokka sier så skulle jeg ha kunnet gått ned minst en kg likevel når man vet at en kg tilsvarer 7000 forbrente kalorier. Dette henger bare ikke på greip :( 

Nesten hele uka har jeg veid rundt 66,3 kg, mens på veiedagen min så er det slettes ikke slik. Det har jo hendt tidligere i historien at jeg har skeiet ut litt i helgene, men denne gangen er det ikke tilfellet. Jeg har vært helt nazi på å holde meg til kaloribudsjettet og har som sagt holdt meg til planen om sukkerfri måned. Jeg blir så oppgitt :blink:

Jeg må nå virkelig vri hodet og se om jeg finner en naturlig forklaring, for ellers gir jeg opp hele prosjektet om å komme meg ned til under 60 kg igjen. Dette går jo ikke an! Det skal jo være klin kokos umulig. Vektplatå så tidlig i prosessen liksom? Ja jeg har hørt om at man når et platå etter 10% nedgang, men totalt 2,5% om jeg regner med maksvekta på 68,3 kg er jo ikke noe tema engang. Jeg grubler. Om det er vann - hva er det som gjør at kroppen samler så mye vann? Jeg drikker mye vann, spiser masse grønnsaker og knapt noe som er salt og jeg trener så og si hver dag. Kan bare ikke skjønne at det er vann. Om det er forstoppelse - jeg har ikke et kosthold som skal tilsi det, men kan det være at jeg rett og slett trenger tilskudd av noe som løser opp likevel? Svisker? Jeg føler meg jo ikke forstoppet heller selv om magen til tider strutter ut. Jeg blir jo helt tullerusk av dette.

Om jeg skal stole på baderomsvekta så sier den at jeg minket fettprosenten min med 2,3% og økt muskelmassen min tilsvarende. Bare sist uke så mistet jeg vissnok 0,6% fettprosent. KAN det være svaret på dette mysteriet? Kan det være så enkelt? Jeg er bare nødt til å gå tilbake til gamle tråder for å finne ut om jeg kan se et mønster her. Det er bare det at jeg ikke har holdt ut når jeg har sett at det har stagnert over tid. Motivasjonen daler hos meg vet jeg. Jepp, jeg skal lese i de gamle trådene mine og finne ut av om jeg kan se noe lurt der. Jeg holder ut en uke til :) Hvem vet, kanskje vekta viser et finere tall allerede i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom noen av de gamle innleggene mine. Jeg ser det samme der. Frustrasjonen over å ha gått ned mye mindre enn forventet går gjennom hele linja, for så en uke å gå ned en hel kg osv. Noe spesielt mønster kan jeg ikke finne. Det har ikke vært slik at uke 1 så går jeg ned så så mye, og i uke 2 eller 3 så mye. Store variasjoner fra uke til uke er det i hvert fall. Jeg finner ingen åpenbar årsak til at det er slik, men at det gjør noe med motivasjonen er helt sikkert. 

MEN, i dag så ser jeg en dump igjen, som jeg gjorde forrige tirsdag. Jeg pleier ikke notere ned vekt annet enn på mandager, men i går var jeg altså 66,7 og i dag 66,1 kg. Det kjennes mer riktig ut å ha gått ned 0,9 kg på en uke enn skarve 0,3. Jeg vet ikke om gårsdagens vekt var falskt høy, men om det blir som forrige uke så er det 66,1 kg som er tallet neste mandag også. Vi får se. Jeg skal i hvert fall gjøre samme jobben denne uka som den forrige. 

I dag hørte jeg forresten på en podcast om vektnedgang. Det var svært interessant, for det handlet om nettopp det som jeg er så frustrert over. Det er ikke nødvendigvis slik at man går ned 1 kg i uka selv om man gjør "alt riktig". Hvorfor det er slik hadde de ikke noe enkelt svar på, men de nevnte blant annet stress og søvn som to av faktorene. Så var det også veldig stor forskjell på graden av nedgang om man skulle ned 5 eller 30 kg. En tung kropp må bruke mer energi på å forflytte seg enn en litt lettere kropp. Derfor går en som er veldig overvektig raskere ned i begynnelsen enn en som er mindre overvektig. De sa at det gjelder å holde stø kurs selv om det går i oppoverbakke noen dager. 

Så alt i alt så er jeg uansett mye mer motivert igjen i dag :) Tjukk er jeg, men det går nedover tross alt. Puh, godt å få reflektere litt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 17 etter at jeg startet opp igjen med lavkalori. Foreløpig så går det greit. Noe dalende motivasjon til tider, men jeg har holdt ut. Har lest og lest i gamle tråder og finner at jeg sjeldent har holdt ut mer enn i tre-fire uker på lavkalori før jeg har skeiet ut igjen med et eller annet. Så har jeg til tider hentet meg inn igjen og så har jeg klart det til slutt. Jeg klarte å holde vekten på rundt 60 kg og under i 4-5 måneder før det gikk opp igjen.

Så hva skal jeg gjøre denne gangen for å holde ut i mer enn tre-fire uker mon tro? Ja, nå er det altså allerede 17 dager. Jeg kan jo ikke tulle det til nå? Det er jo nå bare tre uker til jeg drar på ferie, og det er da med all inclusive. Jeg har ingen planer om å telle kalorier mens jeg er på ferie, så jeg må virkelig stå på nå slik at jeg har litt "å gå på". Det er slettes ikke lurt å gjøre det som jeg har gjort to ganger tidligere før jeg skal på ferie i hvert fall - å tenke at pytt pytt nå skal jeg snart på ferie og da kommer jeg til å øke i vekt uansett. Denne gangen MÅ jeg få det til! Det hadde vært så utrolig deilig å komme seg ned til 64 kg før jeg drar. Jeg må bare gå for det. Ikke gi opp rett før jeg drar :) 

Jeg tar en tur på trening i kveld. Det holder i hvert fall søtsuget og spising unna. I tillegg så forbrenner jeg jo selvfølgelig mer også enn om jeg bare sitter stille i sofaen og glor. Tar litt løping på mølla på rundt 45 min og litt styrke etterpå. Det tror jeg blir bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta viste meg et nytt tall i dag. Foreløpig så noterer jeg tallet bare bak øret, for denne kroppen og vektnedgang stoler jeg ikke helt på :lol: Vi får se hva vekta viser til mandag. Om jeg ser det samme tallet da så øyner jeg håp. Jeg kjente litt på i dag, som det nærmer seg helg, at jeg veldig gjerne skulle ha tatt et dypdykk i en eller annen godtepose, men vet med meg selv at det ikke er verdt det. Det er bare kortvarig glede som i tillegg ikke vil gjøre meg noe godt. Heller tvert imot. Det er vel ikke akkurat søtsaker jeg savner, men mer det med å kunne kose seg siden det er helg. Jeg vet så inderlig godt at jeg må prøve å legge fra meg det der med at kos = mat eller godterier, men lett er det sannelig ikke. Det er vel derfor vi er her inne alle sammen vil jeg tro :) 

Jeg tok meg en tur på trening i dag for å se om det ble lettere for meg etterpå. Det pleier å hjelpe med en løperunde, for da glemmer jeg liksom alt rundt. "Helgesuget" gikk faktisk over så fort jeg fikk på meg det supertrange treningstøyet som knapt passer :P Bittelitt løsere sitter det riktignok nå, men det er jammen stramt nok ja. Det var faktisk godt å få trent litt. Det ble en time med rolig løping på mølla og en snau halvtime med styrke etterpå. Så nå er jeg ganske mør og fin i kroppen og kommer nok til å sove godt til natta. 

God fredag der ute!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen har bestått av ganske mye trening. De øktene på fredag kjenner jeg i kroppen fremdeles, så i går ble det en svært rolig 10 km løpetur på mølle. Den var så rolig at jeg kunne løpt lengre også, men fant ut at det holdt i massevis. I dag har det blitt en heftig gåtur i motbakke på 210 meter stigning rett opp :o DET var sykt tungt! 

Vekta i dag var ganske snill faktisk, så her øyner jeg virkelig håp altså. Krysser fingre for at det fine tallet kan holde seg til i morgen. Vil ikke ha flere nedturer nå på at vekta viser et helt corny tall på en mandag morgen :lol: 

Jeg er straks ferdig med 3 uker av min sukkerfrie måned. Som jeg skrev på fredag så var lysten på kos ganske stor, men det gikk over nesten like raskt som det kom. Det har ikke blitt så mye som et snev av godterier på meg i helgen. Ikke en eneste popcornbit heller. I går ble middagen såpass sen etter treningsøkten at jeg ikke rakk å tenke på noe etterpå. Det var nesten bare å ramle ned i sofaen med en kopp te, se litt på TV før jeg ble så trøtt at jeg måtte ta kvelden :) Helt greit med sånne lørdager. Det blir rundt 1300 kcal i dag også som alle andre dager og null sukker eller tull. Jeg syns jeg er flink jeg :) *Klapper meg selv på skulderen for det jeg får til* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag. Vekta viser som vanlig mer på en mandag morgen enn den har gjort hele helgen, men jeg veier nå  uansett 1 hel kg mindre enn forrige mandag :) Vekt 65,7 kg. Jeg må jo si at jeg lurer på årsaken til at vekta vipper litt opp hver eneste mandag, for jeg spiser nå absolutt ingenting annerledes enn ellers i uka. Like aktiv er jeg også, om ikke mer. Dersom jeg skal følge statistikken min hittil så viser vekta mindre igjen i morgen :lol: Det får den bare gjøre, for jeg har faktisk gått ned hele fire cm i livvidde siden forrige mandag. Det er i hvert fall bra! Er storfornøyd med det :D 

Jeg får ha som mål at jeg skal se 64-tallet neste mandag. Ser jo at vekta svinger både opp og ned fra dag til dag, så jeg får ta det jeg får. Jeg skal i hvert fall holde meg på mine 1300 kcal og trene som jeg har gjort. Ned må det nødvendigvis gå til slutt.

I dag skal jeg på ordinær løpetrening med påfølgende styrke igjen. Kjenner at det kanskje ble litt vel mye trening for bena i helgen, for jeg sov ikke særlig godt i natt og bena føles tunge. Får heller ta en litt roligere dag i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningen på mandag ble svært hard. Ikke fordi jeg hadde noen dårlig dag eller noe, men rett og slett fordi instruktøren presset oss ekstra. Det ble hardt både på løpetimen og på styrkedelen etterpå. Jeg ble faktisk veldig støl etter de øktene :) Jovisst var bena ganske tunge på morgenen, men da jeg kom igang så føltes det helt ok. 

I går ble det litt styrke, men jeg unngikk å løpe. I dag derimot skal jeg prøve de nye løpeskoene mine. Det blir spennende. En rolig tur bare riktignok, men det er det kroppen trenger akkurat nå. 

Ellers så er det så mangt man kan gå rundt å gruble på. Akkurat nå er det denne sukkerfrie måneden jeg tenker mest på. Tanker som kommer er blant annet om det egentlig har noe særlig for seg, hvorfor jeg egentlig gjør dette og hva jeg vil oppnå. Jeg har nå holdt på i overkant av 3 uker. Det som kanskje har vært positivt er jo at jeg ikke har spist noe som helst annet for å erstatte sukkeret heller. Jeg har altså ikke økt mengde matinntak eller proppet kroppen full av andre ting heller. Selv lørdagsgodtet har forduftet på et vis. Det er jo fordi lørdagsgodt for meg har inneholdt ting med sukker i seg. Så er spørsmålet om det er lørdagsgodtet jeg skulle fjerne på sikt. Det er det jo ikke. Det var vel mer det at jeg hadde fått noen usunne uvaner som å knaske litt kjeks her og der + å forsyne meg med en is fra fryseren opptil daglig så fort jeg kjente på søtsug. Huff, jeg vet ikke jeg. Akkurat nå så vet jeg ikke helt hva jeg driver med :lol: Det eneste jeg vet er at jeg skal fortsette ned i vekt. Det er jeg ikke det minste tvil om. 

Jeg får ta stilling til dette med sukkerinnhold en annen dag, for i dag så er hodet mitt helt fullt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har blitt en uke med mye trening. Mandagen ble jo svært hard. På tirsdag ble det ganske tung styrke, onsdag ble det 13 km løping i skogen og i går ble det 45 min løping på mølle med instruktør. Kjenner at kroppen har fått litt vel lite mat i forhold til mengde trening. Tenker derfor at jeg fint kan legge meg litt høyere enn jeg har gjort. Jeg trenger ikke spise så mye, men en liten økning kan jeg nok tillate meg siden jeg trener så mye. Jeg tror nok at 1300 kcal er for dem som trener litt og er middels aktive. Vil vel kanskje si at jeg trener bittelitt mer enn som så ;) Hvor mye jeg øker får jeg se på. Er nok ikke snakk om mer enn 100-200 kcal, for nedgang skal jeg jo ha. 

Så har jeg bestemt meg for at sukkerstoppen er over nå etter disse fire ukene. Jeg har ikke hatt noe vondt av å leve uten i disse fire ukene, men det har vel kanskje heller ikke gitt de helt store utslagene heller. Jeg vet ikke helt hva jeg trodde og/eller følte de første dagene jeg, men ble kanskje litt skuffet over at det ikke ble så store endringer? Det er jo klart at det er stor forskjell på å putte kroppen full av sukker i et kjør og å ha litt og kose seg med av og til! Jeg har jo til tider jafset i meg både sjokolader, kjeks og is uten mål og mening. Det er jo en grunn til at vekta økte kan man si :wub:  Så jo, jeg vet jo hva store mengder gjør med meg. Men å tenke alt eller ingenting er jo egentlig ikke noe vits.

Jeg skal fortsette å være fornuftig i helgen, for jeg vil fortsette nedgangen. God fredag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spist noe av det jeg egentlig hadde tenkt av godterier i helgen, men alt mulig annet. Det ble en litt uventet feiring på meg, så kaloriinntaket ble også deretter. Det ble faktisk over dobbelt så mye som jeg egentlig hadde tenkt :wacko:Huff, får bare håpe at jeg ikke har ødelagt altfor mye av resultatet av jobben jeg har gjort hele uka :( 

I dag så har jeg hentet meg inn igjen. Jeg har riktignok planer om å øke inntaket noe, men har ikke helt bestemt meg for hvor mye. Mulig jeg bør se an vekta i morgen tidlig først før jeg tar stilling til det. Resultatet jeg så på vekta i går morges var veldig bra, men det har jeg jo klart å ødelegge på bare én dag da :(  Æsj, jeg må bare legge det fra meg og fortsette den gode jobben jeg har gjort de siste 4 ukene. I morgen er det mandag og veiedag igjen. Jeg tar det hele derfra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det har nå gått 3 uker siden jeg skrev her inne sist og ferie er unnagjort. Resultatet er 1,4 kg opp på disse 3 ukene. Vekt i dag viste 67,1 kg. Livvidden er vanskelig å få målt, for jeg har ikke noe liv. Alt gå i ett :wacko: Jeg har tatt sånn ca der jeg tror livet skal være, ca 2 cm over navlen, så da har jeg et ca-mål i hvert fall. Jeg må ned et par kg før jeg kan se antydningen til livvidde. 

Jeg skal ikke dvele så altfor mye rundt hvorfor vekten har økt, for det vet jeg jo. Samme gamle greia igjen. Tre-fire uker superflink før ferie og så boooom :unsure: Alt gikk ned på høykant både dagene før ferien og underveis med all inklusive. Det var ikke noe bedre nå i helgen heller, så jeg både ser ut som og føler meg som en overfylt ballong som skal sprekke hvert øyeblikk :lol: 

Sånn, nå må jeg fokusere igjen. All ferie er over og ingen ny ferie er planlangt før evt til sommeren igjen. Jeg tenker at disse 1,4 kg opp skal jeg klare å få av meg igjen i løpet av de neste 3 ukene. Litt kjipt å måtte gå ned de samme kiloene gang på gang, men slik er det nå i hvert fall. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet restarte både i hodet og kroppen, men så lenge jeg er her inne så gir det meg motivasjon til ikke å gi opp :) 

Jeg vil ha en ny detox. Jeg vil gå for en ny sukkerfri måned. Om jeg skal svare på (for meg selv) hvorfor jeg velger sukkerfri måned, så er det fordi det er lettere med en alt-eller-ingenting-praksis for meg. Jeg er en sånn type person :wub:  I august hadde jeg en tilsvarende detox. Jeg ser at jeg har skrevet at jeg lurte litt på hva jeg egentlig ville oppnå med det. Fakta er at jeg blir mye mer fokusert på god og sunn mat når jeg kutter ut det tilsatte sukkeret. Det hjelper meg godt til å ta gode valg ellers, så det blir altså en vinn-vinn situasjon. Jeg tar en måned først og så tar jeg det derfra. I dag er dag 1 og jeg har en lang vei å gå, men det må jo starte et sted :) 

Om jeg skal gå for 1000 eller 1300 kcal noen dager har jeg ikke helt bestemt meg for, men formen er faktisk litt smårufsete og matlysten på bånn. Det kan hende at det blir lavt helt av seg selv akkurat i dag. Over 1300 blir det uansett ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntaket i går ble 1166 kcal. Det er jo sånn midt på treet det. Ut fra at det var nærmest null bevegelse i går så trengte ikke denne kroppen særlig mer mat heller. Jeg får prøve å røre litt mer på meg i dag. Formen er noe bedre og jeg skal se hva jeg får til. Noen kraftig løpeøkt blir det nok ikke uansett, men kanskje litt styrke for å holde kroppen i gang. 

En del vann har nok sluppet over natta, for vekten var litt snillere i dag. Den digitale badevekten sier at jeg nå er dehydrert, så jeg vet sannelig ikke jeg. Får prøve å få i meg masse vann. Må bare få skylt ut alt som jeg har puttet i meg de siste tre ukene. Jeg klarte helt fint 4 uker med "detox" i august, og skal nok helt fint klare det igjen nå. Jeg ser at jeg har vinglet litt i tankene når det gjelder det med alt eller ingenting. Det skal ikke være nødvendig å måtte tenke på den måten, men det er foreløpig det eneste jeg tror at jeg greier akkurat nå. Livsstilsendring har jeg fått til sånn ellers. Jeg spiser svært sunt og trener tidvis ganske mye. Det er liksom litt innøvd nå. Det er dette med tilsatt sukker som jeg ikke helt vet hva jeg mener om, men det som jeg tenker mest på er at jeg uannsett ikke har noe som helst å tape på å unngå sukker :) Det hjelper meg nok ganske godt på lang sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens inntak ble 1047 kcal. Jeg har grublet litt frem og tilbake på hvor jeg skal legge meg. Jeg vingler litt mellom 1000 og 1300 som man kan se i innleggene mine her :P Så derfor har jeg altså ligget litt både her og der, men kanskje nærmere 1000. I skrivende stund så tenker jeg at det ikke er så viktig om hva jeg velger så lenge jeg holder meg under mine anbefalte 1300. De første dagene denne uka så får jeg ikke trent noe særlig uansett, så da er det helt ok å ligge lavt. Godt å få skrevet av seg litt tanker her synes jeg. 

Det blir litt hektisk her igjen etter arbeidstid både i kveld og i morgen kveld, så det er greit å ha en matplan klar. Jeg gjør som jeg har gjort tidligere med å føre opp inntaket på forhånd. Da slipper jeg noen overraskelser :) 

Ellers så kjenner jeg på at det kribler i kroppen for å løpe igjen. Det betyr antakelig at formen min er stigende vil jeg tro. Jeg trodde noen dager at jeg var i ferd med å brygge på noe, men det er heldigvis på retur. Jeg rekker ikke noe løping verken i dag eller morgen, men mulig jeg tar meg en rolig løpetur ute på fredag ettermiddag dersom været ikke er helt for ille. Mølle er jo et alternativ det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bekreftet i går at kveldens planlagte aktivitet måtte avlyses, så da er det muligheter for litt løping på meg i dag. Det er mulig at jeg ikke får det til pga en kjedelig "skade" som jeg fikk for ca 5 uker siden, men jeg vil veldig gjerne prøve. Jeg har meldt meg på en løpetime i dag, så jeg får se hva det blir til. Om det er en skade vet jeg ikke, men jeg har fått noe man kaller piriformis syndrom. Det er visst godt kjent blant løpere og andre som trener en del. Godt er det i hvert fall ikke. 

Inntaket i går havnet på 1084 kcal. Så om det blir løping på meg i dag så må jeg øke opp til 1300. Det har gått helt fint å ligge veldig lavt når jeg ikke har trent annet enn litt styrke, men akkurat løping trenger jeg litt mer energi til. 

Ellers så går det rimelig greit med sukkerstoppen igjen. Ikke noe sukker her utenom det naturlige som finnes i frukt og melk osv. Mulig jeg kommer til å kjenne litt på det til helgen, men det tar jeg når det evt kommer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ingen løpetime på meg i går, noe som skyldtes flere årsaker. Jeg kom sent hjem fra jobb, hadde sovet litt lite og var også litt småengstelig for å gjøre skaden i setet/låret verre. Dessuten hadde jeg spist for lite tidligere på dagen og rakk ikke "spise meg opp" før en heavy treningsøkt. Det var altså en kombinasjon av mange ting. Jeg er ikke den som trenger unnskyldinger for ikke å trene, for trening elsker jeg. Noen ganger mister jeg hodet og fornuften når det kommer til trening, men akkurat i går så er jeg sikker på at jeg valgte riktig da jeg valgte bort løpetimen :) 

I dag har jeg tenkt å la meg friste til en løpetur ute. Tenker at det blir en rask 5 km. Jeg skal løpe 10 km løp på søndag, så da må jeg kjenne litt på fart i dag. Håper virkelig at jeg kan få det til på noe under 30 min. Jeg klarte på 28 før ferien, men da var jeg et par kg lettere og hadde trent masse. Det er dessuten en hel måned siden og jeg har trent svært lite etter det. Æsj, så dum jeg har vært :unsure:

Inntaket i går ble på 1094, noe som også var helt ok ut fra at jeg ikke hadde gjort annet enn å gå noen små turer. I dag skal jeg legge meg på 1300 og fremdeles helt sukkerfritt. Går inn i helgen med masse glede og motivasjon :) 

Ha en god fredag der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gledelig syn på vekta i dag :) Jeg noterer meg tallet som vanlig bare bak øret og håper at det holder seg frem til veiedagen min på mandag. I går skulle jeg egentlig opp til 1300 kcal, men det ble 1121. Jeg hadde jo planer om å øke pga at jeg skulle løpe. Tenkte at det hadde vært greit å ha litt energi i kroppen. Så ble det til at jeg tok løpeturen rett etter jobb og før middag siden det var et helt nydelig vær med 18 varmegrader og sol ☀️ Så da jeg skulle spise middag, og senere kveldsmat så fant jeg ingen grunn til å proppe i meg bare for å komme opp til 1300. Jeg hadde jo allerede løpt og trengte ikke så mye etter det. Det ble definitivt ikke mitt beste løp, for jeg klarte ikke løpe like raskt som for 4 uker siden, men det skyldes nok ikke lavt inntak. Det skyldes rett og slett at jeg ikke har fått løpt på 3 uker. Dette er virkelig ferskvare og må holdes ved like som mye annet. 

I dag tok jeg bare med ro. Gikk en liten morgentur med hunden før frokost i rolig tempo. Jeg lader opp til et testløp på 10 km som jeg skal være med på i morgen. Jeg har ikke akkurat det beste grunnlaget for tiden, men det eneste jeg får gjort med det nå er å spise godt og næringsrikt i dag. Det har jeg også gjort. Jeg har fått i meg ca 1400 kcal og det bare fra ren mat med masse proteiner og grønnsaker + frukt. Ikke noe verken usunt eller for mye av noe. Jeg er nå så klar jeg kan bli med tanke på morgendagen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testløpet i dag gikk vanvittig bra! Jeg løp like fort i dag som jeg gjorde i juni 22, og det var jo det raskeste jeg har klart noen gang :D  Stolt som en hane da jeg kom i mål :lol: Pulsen var litt vel høy under hele løpet, men jeg holdt fin fart hele tiden. Nå må jeg bare trene litt til for å holde formen ved like slik at jeg er klar til hovedløpet om to uker. Jeg skal i hvert fall ikke gjøre det noe dårligere enn jeg gjorde i dag. Kanskje kan jeg klare å få pulsen litt ned til neste gang også uten at det går utover farta.

Litt rart å si det, men jeg gleder meg til å se tallet på vekta i morgen. Er så utrolig spent! Tallene har vært så fine i helgen og derfor så håper jeg så inderlig at det holder seg til i morgen tidlig. Det ville gitt en enorm boost. Tar en tidlig kveld i kveld, for jeg merker at god søvn gjør meg veldig godt :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra hurra hurra :D Ned 1,5 kg og minus 4 cm rundt magen siden forrige mandag. Dagens vekt viste 65,6 kg og jeg er tilbake igjen omtrent der jeg glapp sist. Neste mandag er selvfølgelig håpet å se 64-tallet, men jeg vet at jeg sjeldent går ned mer enn 0,6 kg pr uke selv om jeg ligger svært lavt i inntak. Jeg gikk ned 1,5 kg nå, men slik er det av og til den første uka. 

Det ble bare 1142 kcal i går til tross for at jeg hadde løpt en hel mil og hadde planlagt å øke til 1300. Ikke for det, jeg spiste jo de fleste av kaloriene før løpet altså. Så sånn sett så løp jeg jo ikke med tom bensintank :P Jeg ble faktisk ganske forundret da jeg ikke orket kveldsmaten som jeg hadde planlagt. Jeg tok en liten yoghurt og var mett liksom. Hm, det har jeg vel knapt opplevd før. Samme kan det være, for det jeg faktisk spiste var svært næringsrikt og sunt. Dessuten så er det en ny dag i dag :) 

I dag skal jeg på de ordinære treningene mine igjen. Om inntaket blir 1300 totalt i dag vet jeg foreløpig ikke helt, men tipper jeg havner et sted mellom 1100 og 1300 et sted i dag også. Det blir rester fra i går til middag, så føringen blir svært enkel i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag ble det 1311 kcal og i går 1286 kcal. For vektnedgang så ligger jeg vel akkurat der jeg skal nå. Jeg har imidlertid fått noen innspill på at jeg kanskje ikke bør ligge så lavt rett før et løp. Huff, jeg vet ikke jeg. Jeg skjønner jo at jeg ikke bør ligge i underskudd akkurat dagen før og på selve løpsdagen, men jeg kan ikke helt se at over en uke i forkant skal ha så mye å si. Jeg blir nødt til å finne ut av dette, men om jeg legger meg på ca 1600 så vil jeg antakelig ikke gå opp i vekt i hvert fall. Ikke helt sikker på hvem jeg skal spørre, så jeg får se om jeg finner noen gode artikler på det.

Instruktøren min har gitt meg noen gode tips når det gjelder trening de neste dagene. Det er ikke noe vits i å tenke at formen skal bli bedre, for det toget har gått for lenge siden :) Så da gjelder det altså kun å ta vare på det jeg allerede har bygget opp. Jeg vil altså ikke ødelegge det ved å spise for lite eller for dårlig, eller trene som en gal i den tro at jeg kan forbedre formen på disse dagene som er igjen. Dette er jammen ikke så lett! Det er nesten slik at jeg gleder meg til løpet er over, for da kan jeg trene og spise som "normalt" igjen. Om jeg da vil ligge på 1000 eller 1300 da vil ikke ha noe å si :) 

Sukkerstoppen trenger jeg heldigvis ikke tenke så mye på da. Det går liksom av seg selv. Foreløpig er tanken i dag at jeg skal ligge lavt i inntak, så får jeg se hva jeg kan lese meg opp til i løpet av dagen. Det ser ut til at jeg ikke trenger å tenke på dette før ca en uke i forkant, men jeg vil jo ikke klusse noe til nå som det er så nære løp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og straks helg :) På onsdag ble det 1316 kcal inn og i går ble det 1415. Gårsdagen var planlagt noe høyere pga en hard intervalløkt. Jeg skulle sikkert ligget enda høyere, men det ble ikke slik. Nå må jeg faktisk gjøre alvor av å øke inntaket, for om ca en uke så er det konkurranseløp. Jeg konkurrerer jo egentlig bare mot meg selv, men det hadde vært utrolig gøy om det klaffet. Så fra i dag skal jeg ligge på 1600 kcal og det skal jeg gjøre frem til løpet er over. Det blir ikke mye nedgang av det, men jeg går neppe opp heller. Oi, dette blir spennende. Jeg er jo vant til å tenke 1300 om jeg først skal "telle" og føre kalorier, så det blir litt uvant å kunne spise hele 1600 :D 

Fremdeles sukkerfritt her, og tanken om "prosjekt julaften" har satt seg i kroppen. Jeg er nå så bestemt på akkurat det at øynene mine ikke lenger trekkes mot sjokoladehyllene. Rare greier. 

I morgen skal jeg trene nok en hard intervall, så i dag skal jeg bare restituere og lade. En liten tur med hunden blir det jo som alltid, men ingen løping. Jeg skal spise bra, ta det med ro og bare pusle litt i huset med småtterier som jeg har utsatt i altfor lang tid ;) 

Ha en fin fredag der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen har vært rolig og fin. Stod opp veldig tidlig på lørdag morgen, gikk tur med hunden, spiste frokost og deretter dro jeg på trening. Det ble intervalltrening på mølle. Aller helst skulle jeg ha løpt ute, men får ikke helt til dette med å løpe jevne intervaller på samme måte. Jeg må finne ut av det på sikt. Innen kl var 09 på morgenen så hadde jeg fått unna alt sammen, inkludert en lang og varm dusj. Om det er det gode kostholdet, treningen eller annet som gjør at jeg blir så effektiv vet jeg sannelig ikke, men noe er det. Jeg svever i hvert fall på flyten akkurat nå :) Til gjengjeld så er jeg jo fryktelig kveldstrøtt da og legger meg tidlig. 

I dag har jeg gått en deilig tur i skogen med hunden. Det var faktisk minusgrader da jeg stod opp, så det var ganske friskt ute. Jeg fikk klarnet hodet i frisk og nydelig høstluft. Normalt sett så tenker jeg ikke på høsten som noen spesiell fin tid, men når den først er her så er det en viss ro over den. 

Som vanlig på en søndag så er jeg spent på veiedagen i morgen. Jeg skal jo i utgangspunktet ikke gå ned så mye i vekt nå siste uke før løpet, men noe har det nok blitt. Jeg har gjort noen forsøk på å ligge på ca 1600 kcal de siste dagene, men det har blitt rundt 1350-1400 i stedet. I dag tror jeg kanskje at jeg klarer å komme meg nærme 1600. Man skulle jo ikke tro at det skulle være så vanskelig, men man må ha i bakhodet at når man først spiser så skal det være sunt og næringsrikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt i dag er 65,2 kg og det er 0,4 kg ned siden forrige mandag. En cm mindre rundt livet. 

Denne uken blir det fullt fokus på løpet som skal foregå på lørdag. Da blir det ikke snakk om å ligge på bare 1300 kcal, for kroppen må ikke brytes ned nå dagene før. Jeg må nå altså klare å komme meg opp på 1600. Saken er at jeg, av alle, plutselig har fått så fryktelig dårlig matlyst :( Skjønner det bare rett og slett ikke, for matlysten har definitivt ikke pleid å være noe problem for meg. Det er jo en årsak til at jeg er her inne kan man si ;) Kan det være at jeg nå MÅ og SKAL spise mer pga dette løpet og ikke klarer det pga at jeg må og skal? Eller er det rett og slett at jeg kanskje brygger på en forkjølelse eller noe? De fleste rundt meg har enten vært syke eller er syke nå så det ville jo ikke være så rart om det smitter. Krysser i hvert fall fingre for at jeg holder meg frisk ut uken :) 

I dag er planen enten å løpe en rolig 3-5 km ute eller å bli med på timen sammen med løpegruppa på senteret. Jeg får se hva det blir til når det nærmer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...