Gå til innhold

Slankere i løpet av høsten og vinteren


Anbefalte innlegg

Dag 4 på kickstart. Denne gangen har det gått overraskende greit altså. Skjønner ikke helt det, for tidligere så har jeg følt meg så sulten. En mulig årsak til at jeg ikke har vært så sulten er at jeg har vært mye mindre aktiv disse dagene i forhold til hva jeg pleier. Kroppen trenger jo slett ikke så mye mat når man er mest i ro. Altså jeg har jo vært sulten når jeg skal spise, men ikke lenge før neste måltid. 

I går ble det totalt 994 kcal. Det er nesten helt utrolig, men jeg fikk 10 (!) på kostholdsscoren :o Aner ikke hvordan jeg fikk til det med så lite kalorier, for i dag prøver jeg å sjonglere frem og tilbake hva jeg skal spise til kveldsmat for å oppnå det samme. Får ikke rom for noen nøtter. Det ser ikke ut til at jeg får til så høy score i dag, men alt over 7 er jo bra uansett. Det er så utrolig lite som skal til før jeg bikker 1000. Ikke at det er så viktig å få maks score nå på kickstart altså, men det var skikkelig gøy å få det til :)  Jeg fikk fisken min i går, for mannen og datteren hadde allerede spist mens de var på tur. Da laget jeg den torskemiddagen med brokkoli/rucccula og granateple til meg selv. Jeg halverte oljemengden og tok litt "jukseris" i stedet for potet + bittelitt mer fisk og vipps så ble hele herligheten på bare 270 kcal. Det smakte himmelsk og kan virkelig anbefales! 

Det ble en herlig skitur i dag :) Formen var ikke så aller verst, men det ble heller ikke så veldig lang tur siden det var litt isete i løypene. En god time ble det uansett. Deilig endelig å få prøvd skiene igjen og ikke minst få rørt seg litt mer enn bare subbeturer med hunden. Inntaket kommer til å havne på rundt 1000 i dag også. Må bare få på plass kveldsmaten. Det er litt av en jobb å planlegge et slikt heavy opplegg, men det er ikke verre enn at det går. Hva jeg gjør fra i morgen av må jeg sove på. Mulig jeg tar noen dager til med kickstart eller kanskje jeg øker til 1300 igjen. Morgendagen har nok mer svar.

Jeg er veldig spent på vekta i morgen etter disse dagene med kickstart. Man går jo ikke ned all verden på bare fire dager, men jeg har sett at det er noe ned. All nedgang er velkommen her! Det har i hvert fall vært fint å få en slik push i noen dager. Null snop eller annet tøv i helgen. Bare ren og svært sunn mat. Jeg har ikke tenkt å leve så firkantet hele tiden, men det var fint å få et spark i rumpa :P   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. HappyLife :) Ja, det kjennes veldig godt nå som jeg endelig er skikkelig i gang igjen. 

Vekt i dag stemmer ikke helt overens med det jeg så på lørdag morgen, men jeg kan tenke meg hvorfor. Litt magebesvær er nok årsaken. Litt kjipt å veie mer i dag enn for bare to dager siden til tross for strikt kosthold hele tiden, men jeg veier uansett 0,9 kg mindre nå enn da jeg startet på kickstart på torsdag morgen. Det er jo tross alt bare fire dager og nesten en hel kg ned. 63,8 kg i dag er det jeg må forholde meg til siden dette er veiedagen min. Helt teit av meg at jeg er småskuffet, men det er jo altså fordi jeg så et mye lavere tall i helgen. Trøster meg med at jeg da kommer til å se et like fint resultat igjen neste mandag, for da har nok magen kommet i orden igjen :) Kanskje jeg kan se 62-tallet? Da blir jeg i såfall veldig glad :D 

Jeg har bestemt meg for at jeg skal fortsette på kickstart litt til, og i hvert fall frem til torsdag i første omgang. Det er mulig at det blir litt lite inn i forhold til ut i dag, for jeg har vurdert å melde meg på gruppetime på løping i dag. Jeg vet veldig godt at det ikke er anbefalt å ta de hardeste treningsøktene når man er på kickstart, så jeg måtte nok tatt det litt roligere enn instruktøren legger opp til i så fall. Jeg får se hva det blir til. Kanskje fornuften sier at jeg skal fokusere på kalorier inn fremfor trening akkurat nå disse dagene. Resten av uka blir det uansett ikke tid til noen økter i gruppe siden det er mye som står på planen med møter og kjøringer hit og dit. Da kan jeg jo legge opp treningen helt selv og ta det så rolig jeg bare vil. 

Middagen i dag blir en kopi fra i går fordi vi har rester. Den ble på 289 kcal. Deilig med ferdig laget middag når man har det travelt rett etter jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 6 på kickstart og totalt uten tull eller avvik :) Score på 9,3 i går og det sier jeg meg storfornøyd med på bare 1000 kcal altså. Jeg manglet nøtter for å få full pott, men da hadde jeg altså bikket mer inn enn jeg skulle. Det er det ikke verdt for bare noen få dager synes jeg. I dag må jeg i sjonglere litt på kveldsmaten om jeg skal få over 7. Vet ikke om jeg gidder det i dag, for jeg er litt sliten etter en litt krevende arbeidsdag + diverse i ettermiddag/kveld. 1000 kcal inn får jeg til, men scoren får det bli som det blir med i dag. Helt galt er det uansett ikke. 

Det ble ingen løping på meg i går, men det ble det i dag. Hadde planer om å løpe noen km på mølle + litt styrke. Det ble det også. Jeg rakk ikke mye, men fordelte det slik at jeg rakk litt av begge deler. Det ble 3 km på mølle i rolig tempo og gode styrkeøvelser. Siden det er en stund siden jeg har løpt og at jeg ligger så lavt i inntak så tenkte jeg at det var lurt å ta det med ro. Gikk veldig fint, så jeg tror jeg fant balansen. 

Jeg har ikke følt noe særlig på sult utenom rett før måltidene de to siste dagene heller. Ikke at jeg klager på det, men det er jo litt rart til å være meg. Tror fremdeles på at årsaken er at jeg trener så lite og forsiktig som jeg gjorde i dag. Jeg tror kanskje at jeg snart er klar for å gå tilbake til 1300 igjen, men gir det frem til fredag morgen i hvert fall. Så får jeg se etter det hva jeg gjør. Jeg savner den litt mer heavy treningen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har posta nedenfor mens du har lagt inn dagens rapport, så dette under her er respons til det du skreiv i går ;) Dette til info. Gratulerer med kjempebra jobba! WOW! Jeg blir inspirert. 

Sukk! Så kjedelig for deg at vekta ikke stemmer helt overens med tallet fra fra tidligere i helga. Men da tror jeg bare du skal stole på at det var en feil! Uansett så herlig med nesten 1 kg ned, og så flink som du er å fokusere, så blir det jo kjempebra videre framover. Jeg tror du klarer å holde på kickstart litt til, det er jo så motiverende når det går riktig vei. Og du er flink og ikke tulle det til sånn som meg de siste par dagene, jeg har "lagt meg flat" på tråden min - men nå må jeg bare ta meg sammen igjen, et par uheldige dager pga omstendigheter, men er det noe bedre av å proppe i seg sjokolade da? Overhode ikke :( At jeg ikke kan lære. Jeg må spore rett inn på kickstarten som gikk så fint i helga og iallfall hold meg der en uke til, og vel så det. Ny status på det 16.februar, det er halvanna uke til. Så får jeg heller tåle om jeg er oppe på 1100, men kan ikke unne meg over 1300 slik jeg plutselig har gjort et par dager nå. Ikke noe greit !! Håper dagen i går gikk fint videre, og i dag likeså. Vi bare jobber på. Tenk så deilig følelse når det blir vår og lysere og lettere både ute og på kroppen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 7 på kickstart og i morgen tidlig er det akkurat én uke siden jeg la meg langflat og fyrte løs med bare 1000 kcal pr dag. Jeg la da inn vekt for å se hvor mye man faktisk kan gå ned på én uke på den måten. Det jeg ikke tenkte på, som slo meg nå, var jo at man så og si alltid går ned mye den første uken på lavkalori :rolleyes: Så egentlig så blir jo ikke dette helt sammenlignbart med mine tidligere oppstarter med 1300 kcal. Ja ja, vekta har gått ned og jeg har fått det velkjente sparket i baken som jeg trengte. I tillegg så har magen min klart å venne seg til veldig lite mat og jeg blir nå fortere mett.  Rapporterer inn i morgen hva en uke med kickstart har gjort uansett jeg :) 

Etter en uke med dette løpet så har jeg fått gjort meg noen refleksjoner. Jeg har trent minimalt disse dagene og spist tilsvarende lite, og da går det kanskje opp i opp har jeg tenkt. Jeg har jo tidligere undret over om det i hele tatt er noen særlig forskjell for meg om jeg ligger på 1000 og ikke trener noe særlig kontra å ligge på 1300 og trener som normalt, dvs ganske ofte og til tider hardt. Jeg har gjort noen betraktinger og ser jo en sammenheng. Må sies at jeg jobber innen helse og synes dette med menneskekroppen og dens funksjoner er utrolig fasinerende :P

Ut fra vanlig hvilestoffskifte/basalforbrenning så klarer denne skrotten seg på 1200 kcal i følge GR og andre kalkulatorer.  Det er altså ca 1200 kcal om jeg ligger paddeflat og ikke rører meg. Det er det kroppen trenger for å opprettholde normal funksjon i alle vitale organer og holde stabil vekt (om jeg ikke beveger meg i hele tatt). Poenget er, når jeg nå spiser bare 1000 kcal så vil jeg uansett gå ned i vekt selv om jeg ikke rører på en lillefinger engang og tilsvarende opp i vekt om jeg spiser 1300 under samme forutsetninger.

En formel som jeg fant på nett regner ut av jeg vil ha et underskudd på 5600 kcal pr uke om jeg trener bare 1-3 dager pr uke og ligger på 1000 kcal inn, mens om jeg ligger på mine vante 1300 inn og trener 5-6 dager pr uke så vil jeg ha et underskudd på 4200 kcal pr uke (gitt at det ikke er skikkelige hardøkter som jeg noen ganger har). Altså, ikke store forskjellen :)  Skarve 1400 kcal mer i underskudd pr uke er ikke mye å skrive hjem om når man vet at man må ha 7000 i underskudd for å gå ned en kg. Det blir jo ikke en kvartkilo i uka engang det.  Så om jeg skulle være "lat" eller av andre årsaker ikke fullt så aktiv, bare trene 1-3 ganger pr uke og spise 1300 kcal så vil jeg teknisk sett kunne gå ned 0,5 kg pr uke. Dette pga et underskudd på 3500 i stedet for de 5600 på kickstart. Med utgangspunkt i at jeg ikke akkurat er noen tungvekter med en BMI nå på ca 23,4 nå så skal jeg ikke være på kickstart i mer enn 2-4 uker. Da snakker vi altså om at kickstart på sånne "småfolk" som meg som er vant til å trene ofte og mye ikke har særlig for seg fordi det blir for kort tid til at det utgjør noen særlig stor forskjell. En med høy BMI (over 30) vil jo merke forskjell fordi man da kan gå opp til 12-16 uker på dette. Da har man jo mange flere uker å spre de 200 grammene ekstra ned hver uke på. En tankevekker når jeg nå har fullført en hel uke med 1000 kcal daglig :lol:

Oi oi, dette ble veldig teknisk og veeeeldig langt ser jeg, men litt gøy for meg å finne ut av også. Ha ha, min egen lille forskningsrapport :D Klart at vi snakker uansett om en menneskekropp og ikke bare tekniske tall i formler. Jeg har god erfaring med at det kan svinge både opp og ned til tross for samme inntak og samme treningsmengde uke etter uke. I det store og hele så er det snakk om å innta mindre enn man forbrenner over tid. Det er det ingen tvil om. Jeg ser jo av tidligere innlegg her at jeg har gått ned alt mellom 0,4 kg og opptil en hel kg pr uke på 1300 kcal. Nå er det snart tilbake til mine 1300 gitt. Tar det gradvis og øker litt og litt :) Må uansett få si til dere som eventuelt har giddet å lese alt dette at jeg fikk virkelig kicket til å sette i gang altså, så ja det har vært verdt det ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg notere at jeg har fullført hele komplette uken med kickstart :) En hel uke med 1000 kcal er gjennomført uten de største traumene :lol: Jeg har måttet være totalt firkantet. Det har krevd mye planlegging og jeg har ikke bikket budsjettet en eneste dag. Ikke engang i helgen. Jeg er superstolt over å ha gjennomført dette. Ikke at det har vært så ille, for det har det slettes ikke vært, men fordi jeg endelig har klart å stå i noe uten å tøyse det til. 

Jeg hørte på en av de siste podcastene at de som hadde gått på kickstart noen uker gjerne ville fortsette med det fordi de syntes at det var så ok. He he, jeg sitter faktisk litt med samme følelsen nå selv etter bare en uke :rolleyes: Det har faktisk vært ganske ok og jeg føler meg mye mer vel. Akkurat i dag blir det nok ikke særlig mer enn 1000 kcal fordi jeg la inn dagens mat på forhånd i går. Ser at det blir omtrent der jeg har vært siste uken. Kan selvfølgelig justere litt opp. Får se. Mye over blir det ikke uansett fordi det ikke blir tid til noe trening i dag.

Veiedag er ikke før på mandag, men siden jeg ville ha et sammenlikningstall på uken med kickstart så veide jeg meg forrige torsdag. Da veide jeg 64,7 kg. I dag viste vekten 62,8 :D 1,9 kg ned på én uke skal jeg bare si meg ufattelig fornøyd med!! Masse vann ut eller ikke, vekten gir meg en skikkelig boost. 

Jeg fortsetter å jobbe på. Jeg skal ned til målet mitt innen påske. Noen uker er det jo igjen, men det går fort!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk å lese om din uke med kickstart, og kjempebra jobba med 1,9 kg ned! Når jeg kjørte en kickstart rett etter jul, så raste jeg også nedover. Jeg var tross alt 69.9 kg da jeg våget å stige på vekta etter jul 🙈 Men d er godt når det bare slipper taket ved hard jobbing og skikkelig fokus. Min utfordring er å klare å holde fokus lenge nok. Men her har jo du en kjempegod erfaring fra i høst, og du kommer til å greie det nå også. Og så har jeg tenkt på at det er lettere å holde vekten når det er vår og man skal ta på sommerklær og kanskje også gå på stranden. Annerledes når det er jul og man likevel skal kose seg.. Så jeg tror du vil klare det veldig fint denne gangen om du når målet ditt til påske. At det da vil gå bedre for deg å holde fokus enn hva du følte i jula❤️ Det er også mitt mål. Jeg vet av erfaring at mai og utover er dårlige måneder for å jobbe med vekta, så jeg også bør få gjort mest mulig innen utgangen av mars. 6 uker til påskeferien starter nå. Ønsker deg god helg, Lillemor 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du har troen på meg, HappyLife ❤️ Å komme meg ned dit jeg vil har jeg gjort mange ganger, men det er ikke mange månedene som går før jeg fyker opp igjen. Tror du har rett i at det kan være greiere å holde vekten når man blir mer lettkledd. Alt vår- og sommertøyet mitt er jo i størrelse som passer når jeg veier 59-61 kg, så det nytter ikke å fyke opp i 65 kg da! 

I går ble det 1036 kcal selv om jeg egentlig hadde avsluttet kickstarten. Visste jo det på forhånd at det ikke ble så mye over fordi jeg hadde lagt inn det meste på forhånd. Tenker at det var like greit at det ikke ble særlig mer. Null trening gir ikke særlig rom for økt inntak vet jeg. I dag har jeg følt på at jeg for første gang på disse 9 dagene har vært litt småsulten. Tipper årsaken er delt. For det første så har jeg fått litt lite søvn de to siste nettene. For det andre så er hodet nå litt innstilt på at kickstarten kan være over og at jeg kan øke inntaket hvis jeg vil. Litt skal jeg altså øke, for det er ikke holdbart for meg nå å ligge så lavt i inntak. At kroppen faktisk er fysisk sulten kan jo også hende selvfølgelig. Må bare ikke gå i fella og putte i meg alt mulig nå, men tenke nøye gjennom hva som skal inn i gapet. Føre opp rubbel og bit i forkant. 

God helg :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag kveld og jeg kjenner på en veldig god følelse. I går kjente jeg meg jo til tider litt sulten, men ikke verre enn at jeg klarte meg på 1167 kcal. I tillegg så løp jeg 6 km på mølle med god stigning og forbrant 450 kcal på det i følge Polar.  I dag ble det totalt 1298 og ingen trening. Tipper det går opp i opp med den harde treningen i går kveld. Jeg velger i hvert fall å se det slik. Ikke for det, jeg har vel mer eller mindre kjent på at når jeg nå har igjen bare rundt 3 kg eller noe ned innen påske så er noe særlig mindre enn 1300 inn lite hensiktsmessig. Det får bli maks 1300 uansett. Det er det jeg har erfaring med funker best på meg, i hvert fall ikke særlig over det. 

Dette er den andre helgen i februar som har vært uten snop. Hadde ikke helt planlagt verken med eller uten, men det fristet faktisk ikke med noe særlig da jeg var i butikken i dag :blink: Skjønner ikke helt det egentlig, men så lenge lysten ikke er der så skal jeg i hvert fall ikke putte innpå. Kommer nok tidsnok perioder hvor det snur vil jeg tro. Mulig jeg tar de siste ukene før påske videre sukkerfritt, men tar det som det kommer helg etter helg. 

Blir tidlig kveld på meg denne helgen fordi jeg skal på jobb. Ha en fin lørdag dere :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er morsdag i dag så hadde jeg kjøpt marsipankake til moren min. Hun og de andre spiste av den med hjertens lyst. Jeg gjorde ikke :D Rørte ikke en liten smule engang. Hadde egentlig tenkt å ta en bitteliten bit og hadde faktisk også lagt den inn i appen på forhånd, men da jeg så at jeg da måtte kutte ned på mat for å få det til så revurderte jeg hele greiene. I tillegg så er den nok fullstappet av sukker, noe jeg ikke helt hadde lyst til å putte i meg akkurat nå. Jeg er i en god stim og klarer meg foreløpig fint uten. I stedet tok jeg en knøttebolle med 100 kcal som jeg hadde laget selv uten sukker og svært lite smør. Den smaker jo selvfølgelig ikke helt som skikkelige boller fordi den er laget med sukrin og minimalt med smør, men resten av familien synes de er helt ok og spiste opp rubbel og bit av de også :lol:  Så da kvelden kom så hadde jeg nok kalorier igjen til en god og mettende kveldsmat med knekkebrød med mager cottage cheese og litt syltetøy uten sukker, et halvt eple + 10 gram mandler. En kopp te på toppen gjorde det hele perfekt for meg :) Kostholdscore på 10. Megafornøyd med det!

Totalen i dag ble 1312 kcal inn og 400 kcal ut på en gåtur i raskt tempo på 1t og 20 min. Om de forbrente kaloriene er å regne noe særlig med vet jeg ikke for sikkert, men om jeg hadde sittet i sofaen så hadde i hvert fall ikke det vært særlig godt for kroppen. 

Veiedag i morgen. Foreløpig har jeg en god magefølelse, men har sett at vekten svinger litt. Forrige mandag var jeg jo litt småsur fordi tallet ikke stemte helt overens med det jeg hadde sett tidligere i uka. Denne uka har jeg altså også sett både opp og ned, så jeg tar morgendagen for det det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag. Denne mandagen viser ned hele 1,3 kg ned siden forrige mandag. Jeg vil nok si at vekten forrige mandag var litt falskt høy, men totalen har jo uansett blitt riktig. Vekt i dag viser 62,5 kg. For nøyaktig to uker siden, med årets høyeste vekt, veide jeg jo hele 65,3 kg med kroppen full av sukker, fett, vrøvl og vann. Det er jo så mye som 2,8 kg ned det. Helt etter boka at man mister mye den første uka eller to. Den utviklingen kommer ikke til å fortsette vet jeg :lol: Jeg vil jo selvfølgelig veldig gjerne se 61-tallet neste mandag, men her tar jeg ingenting for gitt. Kan hende at kroppen nå vil bråbremse og nekte å gå ned noe mer foreløpig. Det må man jo bare rett og slett regne med. Jeg er i hvert fall superglad for at jeg er på 62-tallet. Rart å si at man er glad for å veie såpass mye når målet er 59 kg, men når utgangspunktet var over 65 kg så merker jeg jo godt at tre kg er borte. Det er jo faktisk halvparten det :) 

Denne uken blir det mye trening på meg igjen. Er i gang igjen nå for fullt og har allerede timeplanen ganske klar. I dag blir det løpetrening med gruppa igjen. Det er lenge siden jeg har vært på den treningen nå og jeg gleder meg veldig :) Hvor mye kalorier inn det blir i dag har jeg foreløpig ikke fylt ut ennå, men det blir garantert ikke over 1300. I dag skal jeg være med på bare en av de to oppsatte øktene og da trenger jeg ikke så mye mat heller. Selve løpingen blir hva jeg gjør det til selvfølgelig, men én hard økt er uansett mindre enn to harde økter etter hverandre.

Jeg er ved godt mot og jobber videre mot målet mitt om å veie 60 kg innen påske. I går var det nøyaktig 6 uker til Palmesøndag. Ned 2,5 kg på 6 uker bør jeg jo klare om jeg ikke overstiger 1300 kcal daglig. Tenk om jeg kan klare det da! Jeg ville jo sveve inn i påskeuka :lol: Ja, det vil jeg gå for! 

Ha en fin uke der ute og ta gode valg ❤️ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, HappyLife :) Ja, nå går det rette veien. Tror jeg skal kunne klare å holde meg til lavkalori helt greit denne uka også. Er i en så god steam med både føring av kalorier og å skrive her inne og da blir det mulig litt leit at medlemskapet mitt av:luttes om en drøy uke eller så der. Jeg får se hva jeg gjør med det på sikt. Foreløpig tar jeg en og en dag. Jeg har brukt svært mye penger på denne jo-jo slankingen. 

I går ble det 45 min løping som planlagt. Vi fikk en helt grei økt og uten bakker eller noe særlig høypuls. Det var i grunnen helt greit å ha en slik "behagelig" økt nå som jeg har ligget såpass lavt i inntak i det siste. Jeg merket godt det lave inntaket på styrketreningen i dag. Mulig at det var en kombinasjon av dårlig søvn og lavt inntak. Jeg er nå oppe i 1300 kcal pr dag. I går ble det 1259 og i dag totalt 1317. Begge dager med full score på 10 :) Det synes jeg er moro å få til, for da føler jeg at det ikke går på bekostning av noe. Da går det liksom an å ligge lavt i inntak når innholdet i det man spiser både er sunt og næringsrikt. 

Det blir tidlig kveld på meg som vanlig, men ekstra tidlig fordi jeg har vært så veldig tidlig oppe. Sovner nesten i sofaen ;) Så merker jeg faktisk også at jeg blir mer fysen på et eller annet når jeg er sliten og trøtt. Kveldsmaten står klar og det blir ingen utskeielser her i gården. Gidder ikke ødelegge det fine jeg holder på å bygge opp nå. Dette blir jeg glad av :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg ligger på maks 1300 kcal og trent masse, men vekta har økt bittelitt for hver dag :wacko: Håper virkelig at det bare er væske og evt annet som gjør at jeg øker. Akkurat i dag er jeg kjempestøl etter gårsdagens heftige løpe-og styrketrening og da kan det være at cellene klamrer seg til vannet for å reparere seg. Krysser fingrene for at det slipper snart igjen. Ikke noe gøy når man gjør alt "riktig" og det ikke vises i riktig retning. Jeg vet så inderlig godt at det kan svinge, men jeg blir like frustrert hver gang det skjer likevel :rolleyes:

I dag ble det totalt inn 1170 kcal. Ingen trening i dag så da tenker jeg at det holder selv om jeg egentlig nå ligger på 1300. Heller litt under enn over er nok bra for meg. Er litt trøtt etter nok en svært tidlig morgen, så jeg har faktisk vært litt smågumpy i dag. Kjenner at jeg ikke duger når jeg får litt vel lite søvn. Det kan jo også påvirke vekt selvfølgelig. 

Denne uka har det blitt trening mandag, tirsdag og i går. I dag måtte jeg ha treningsfri. Håper på en løpetur ute enten i morgen eller lørdag. Ser an været. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og helg. Jeg skrev i går at vekten øker litt for hver dag og at jeg var litt grumpy. Dagen startet litt slik i dag også. Satt på jobb og kjente meg bare helt tom i kroppen. Følte liksom ingen glede eller lyst til noen ting. Helt snål følelse å ha, for jeg er normalt sett en ganske fornøyd dame. Mulig den følelsen er et resultat av mange ulike faktorer. Vekten i dag var heller ikke noe å hoppe i taket for. Den hadde økt bittelitt i dag også. Skjønner rett og slett ikke en dritt :unsure: Kan være forstoppelse eller hva som helst egentlig. Jeg har ikke spist mer enn jeg skal. Tidvis faktisk også litt mindre. Ikke noe søtt, salt eller for mye av noe. 

I ettermiddag satt jeg i sofaen og grublet på hvorfor jeg var så tom og utenfor. Allerede etter middagen så hadde jeg brukt opp det meste av kaloribudsjettet mitt. Det skal jo ikke så mye til for å nå opp til 1300, for det holdt med 20 gram mandler + en liten proteinbar så var kvoten brukt opp. Jeg grublet faktisk også tidvis på om jeg skulle gi blaffen eller ikke, og så for meg denne "what the hell effekten" igjen. Tenkte at en eneste dag kunne umulig gjøre noe. Jeg vet bedre. Det hadde nok ikke bare blitt den ene dagen, men en gjentagende greie når jeg først hadde "sprukket". Var det sukkerbehov som gjorde meg så utenfor eller hva fillern var det? Fikk ikke noe mer svar ;) 

Jeg hadde hatt veldig lyst til å løpe ute i dag og hadde egentlig planlagt det litt i hodet allerede fra i går, men all isen på veiene fristet lite. Så da jeg hadde øst ut all min frustrasjon til mannen etter middag så bestemte jeg meg for å ta en tur på treningssenteret for å få ut all grufs. Så da ble det hele 1,5 time sammenhengende løping på meg. Forbrant 750 kcal på det i følge klokka. Syntes at jeg kunne unne meg litt kveldsmat etter en slik økt, og da ble totalen på 1428 kcal inn i dag. Det er helt greit. Har nok fått et svært bra underskudd likevel. Så selv om fredagen startet litt så der så legger jeg meg med et smil om munnen :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag morgen og en betydelig lettere dag enn i går på flere måter :) Vekta har gjort et byks ned igjen sånn bare over natta og da merker jeg at humøret stiger betraktelig bare av den grunn. Noen blir værsyke og jeg blir "kilosyk" :P Det er slettes ikke noe moro når man virkelig jobber på og trener som bare det, spiser kun det man skal og fører opp hver minste bittelille smule for at man ikke skal bikke budsjettet, for så å bli belønnet med daglig oppgang i fire dager i strekk. Det kan jo ta motet fra enhver stakkar. Alt dette hadde selvfølgelig vært løst om jeg ikke hadde noen vekt å gå på hver dag eller bare lot det være, men det klarer jeg ikke :unsure: Det har blitt en helt vanlig del av morgenrutinen. Tror nok også det henger sammen med fra tiden som jeg skulle holde vekten, at dersom jeg så oppgang en dag så var jeg ekstra varsom og påpasselig den neste dagen osv. Alt i alt så er det nok ikke så dumt for meg, men jeg må bare være bittelitt mer tålmodig når jeg har dobbeltsjekket og vet at jeg har gjort alt "riktig" :P 

På tirsdag så går medlemsskapet mitt ut her for denne gang. Å fortsette med å føre kalorier er jeg nødt til for å komme meg ned til mine 59-60 kg, men da blir jeg altså nødt til å finne andre steder å gjøre det på. Hadde det vært full sprut i forumet her så hadde jeg nok valgt å bli, men når det er så dødt her som det er så gidder jeg ikke betale 99 kr mnd for bare å føre kalorier et sted. Det kan man gjøre gratis andre steder. Det kan være at jeg kommer tilbake hit ved en senere anledning. Jeg gjør jo som regel det, for jeg finner sjelden gode apper for føring av kalorier. GR er bra sånn sett :) 

I dag som det er lørdag har jeg grublet litt på om jeg skal kose meg med litt lørdagsgodt. Det har jeg ennå ikke gjort hittil i februar. Vet ikke helt hva det skulle være, for da må jeg i så all finne noe som jeg virkelig kan kose meg med og i små mengder. Tidligere så kunne jeg kose meg skikkelig med 5-6 sjokolademus. Det frister ikke nå. En diger godteskål ville derimot fristet. Momse i seg haugevis :wub: Skal selvfølgelig ikke det altså. Får se hva jeg ender opp med, eller OM jeg ender opp med noe ;) 

Ha en god lørdag!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å lese at du fikk din belønning i dag, og det er nok veldig deilig når det er lørdag - og viss du fikk en ny dag med oppgang så kunne d føles veldig demotiverende å holde fokus gjennom helga. 

Jeg har gjenoppstått; det er første dagen jeg føler meg litt mer oppegående. Trodde det skulle snu en dag litt ut i uka, - men neste dag var det rett ned på sofaen igjen.. Jeg har ikke hatt en sånn runde på 2 år. Det er skikkelig trasig, men jeg kan ikke klage når jeg ellers stort sett er frisk. 

Det er fem uker til påskeferien og jeg kan ikke takke for meg enda innpå her. Jeg har medlemskap ut mars. Jeg skjønner veldig godt at du skal ta en pause, Lillemor. Som du sier, er det gratis apper for registrering - og forumet her er jo det nesten ingen som bruker lenger. Så da er det mye å bruke penger på på jevnlig basis. Jeg har bare vært innom innimellom. Vet ikke hvor mye det hjelper da, men det får meg til å skjerpe meg litt. Jeg gikk på vekta i dag og den er 68 blank, jeg er fortsatt 1.9 kg lettere enn jeg var etter jul. Men jeg har ikke klart å gjøre jobben min. Dumt av meg å kaste bort så masse uker på tull og tilbakefall. Så jeg er bare nødt til å få tilbake fokus nå som formen er litt bedre. Og gi på fram mot påske. Jeg ønsker deg alt godt, Lillemor - på din videre ferd nedover - og jeg er sikker på du vil klare det! Nå må du ha en riktig god helg, og lykke til med valg av kos eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du er på bena igjen, HappyLife! Om det er influensa du har hatt så har jeg forstått det slik at den har vært ganske hard i år. To her hjemme lå også rett ut i flere dager og orket knapt verken å spise eller å røre seg. Foreløpig så har jeg gått klar. Nå kan den bare holde seg unna :lol: 

Det ble faktisk en godteskål på meg i går og den koste jeg meg glugg med. Da hadde jeg ikke spist noe sjokolade eller søtsaker i hele tatt denne måneden. De siste munnfullene kunne jeg sikkert ha stått over, for jeg ble faktisk litt uvel fordi det ble litt vel store mengder. Angrer uansett ikke et sekund i dag, for det smakte himmelsk ❤️ Sånn er det jo med det man spiser sjeldent. Totalt så ble det jo skikkelig kalorifest med hele 2400 kcal, men jeg hadde gått en god times tid i forkant så jeg hadde i hvert fall bittelitt å gå på.

I dag har jeg vært på en lang lang skogstur med hunden og totalen inn i dag blir på ca 1000 kcal ganske nøyaktig. Da tenker jeg at helgen totalt sett ikke er helt spinnvill :) Klart at gårsdagens inntak ikke er helt forenelig med vektnedgang, men det jeg var mest redd for var om jeg skulle proppe i meg i dag også. Slik ble det altså ikke. Fornuften kom meg i forkjøpet gitt. 

Nå har jeg funnet en annen app som jeg skal registrere i. Har øvd meg litt på den i helgen. Har prøvd den før og fant liksom ikke helt ut av det, men nå har den tydeligvis forbedret funksjonene. Det var fint å se. 

I morgen skal jeg på både løpetrening og styrketrening igjen med gruppa på senteret. Gleder meg skikkelig til det. Det er ekstra gøy nå som formen begynner å komme seg igjen. Vekk med daffy duck og sofasitting :)  Jeg forventer ikke all verdens av nedgang på veiedagen min i morgen. Håpet er at jeg ikke har gått opp igjen siden forrige mandag. Vi får se hva morgendagens vekt viser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og en litt merkelig uke tilbakelagt. Det har vært en uke med oppgang hver eneste dag helt frem til lørdag morgen. Så vipps så var jeg tilbake der jeg hadde vært igjen. Dagens vekt viser nøyaktig det samme som forrige mandag med 62,5 kg. Forskjellen er at jeg nå har gått ned ytterligere 1,5 cm i livvidde. I tillegg har fettprosenten gått ned hele 1,5% og muskelmassen opp tilsvarende. Det er ganske mye på bare én uke. Så viser vekta at jeg har 1% mer vann i kroppen i dag enn forrige mandag. Bare vannet utgjør faktisk hele 0,6 kg.  Jeg stoler jo ikke 100% på den personvekta når det gjelder disse målingene, men det gir en viss indikasjon i hvert fall. Så alt i alt har jeg med rimelig sikkerhet fått en sunnere kropp, men ikke akkurat i antall gram ned på vekta. Så vet jeg jo heller ikke om alt sukkeret fra lørdag har en innvirkning. Jeg vet jo fra før hva sukker gjør med kroppen. Jeg tåler det faktisk ikke så godt og jeg blir hoven i kroppen. 

Vel, jeg lar dagens vekt bare være uten å la det påvirke meg noe særlig. Opp har jeg i hvert fall ikke gått uansett :) Det er forresten fysisk umulig med et inntak på 1414 kcal i snitt denne uka og med et slikt aktivitetsnivå som jeg har hatt. Da er lørdagen inkludert.

Jeg skal fortsette den gode trenden med å spise sunt, lavkalori og trene godt. Man ser jo at det gir resultater :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen etter veiedag og da er det typisk at det kommer en dump ned på vekta igjen. Ja ja, da går det nedover på vekta også heldigvis og ikke bare i fettprosent og livvidde. Noterer meg 62,1 kg i dag. Da er det stort håp for å se 61-tallet neste uke. 

På tide å takke for seg i denne tråden. Om jeg kommer tilbake så er det forhåpentligvis i hold vekten-tråden min og ikke her ;) Jeg fortsetter og jobbe på frem mot påske og heier på dere alle sammen her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, Lillemor! Så herlig å ha håp om 61tallet, det er jeg sikker på du greier, siden du er 62,1 i dag. Veldig bra! Lykke til videre på egenhånd, kjekt å gå våren og sommeren lettere i møte ❤️ Takk for følget, du har inspirert med din innsats på denne tråden. Ønsker deg alt godt ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, HappyLife! Jeg så faktisk 61-tallet allerede i dag, så her øyner jeg håp kommende mandag om jeg ikke tukler det til nå på lørdagskvelden :) 

Bare fire dager etter at jeg avsluttet registreringen her så fikk jeg et tilbud som jeg ikke kunne takke nei til. Jeg fikk altså en gratis prøveperiode på 60 dager. Jeg ble jo så glad :D Det måtte jeg jo bare hive meg rundt på! :P Det er ingen apper som kan måle seg med GR sin for registrering av inntak synes jeg. Bare etter få dager så savnet jeg det å kunne legge inn hele måltider + å få kostholdsscore på inntaket. Man får jo det i andre apper også, men ikke på samme måte og det er heller ikke gratis. Så alt i alt er det jo bedre for meg her. 

I går løp jeg på mølle i 1.5 time på kvelden. Det var hardt fordi jeg ikke har løpt så lenge på en stund. Så hadde jeg heller ikke spist nok til å gjennomføre en slik økt egentlig. Jeg ligger jo på mine 1300 kcal og det er nok litt i minste laget når man skal kjøre langøkter på den måten og forbrenner over 700 kcal :rolleyes:. Jeg gikk ganske tom på slutten og gjennomførte økta på ren stålvilje. Sikkert ikke det lureste å gjøre, men det var slik det ble akkurat i går. Jeg så heller ikke noe poeng i "å spise opp" treningskaloriene da jeg kom hjem heller, så totalen ble på bare 1204 kcal faktisk. Jeg hadde hatt mye mer nytte av kaloriene i forkant. Vel, om jeg skal løpe langt ute i morgen så skal jeg sørge for at jeg har spist litt mer i forkant i hvert fall. 

Jeg merker så godt at det begynner å lakke og li mot vår. Det er lysere morgener og det tar lengre tid før det blir skikkelig mørkt om kveldene. I de siste dagene så har det vært plussgrader her også. Det går an å høre at snøen smelter og det sildrer i bekker. Nydelig! Da passer det jo fint å bli litt smalere om midjen også nå som man snart kan gå i litt lettere tøy. Det er bare å stå på videre :) 

Ha en finfin lørdag der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpeturen i dag ble på 12 km. Jeg brukte veldig lang tid, for det var stedvis så utrolig sørpete og vått. Jeg måtte hoppe rundt som en antilope for ikke å plaske rett ned i de verste innsjøene. For å prøve å unngå det verste vannet så prøvde jeg å finne enten isdekte eller snørike områder på sidene. Det ble ikke så veldig vellykket, for snøen var også klissvåt og is var det bare litt hist og her :P Ja ja, det ble jo alt i alt en god løpetur likevel. Kaloriene ble i hvert fall forbrent. 

Jeg var veldig nære på ikke å spise lørdagsgodt i går. Kjente at jeg slettes ikke hadde behov for det og var fornøyd med valget. Det varte helt til datteren kom med noen potetskruer som jeg skulle smake på nesten rett før sengetid. Smakte på bare fire-fem stykker.  Da var det gjort. Da ble det både to og tre håndfuller med skruer + en kvikklunsj. Merkelig at snacks skal ha en slik virkning! Etter de potetskruene så var det som om kroppen bare cravet etter mer. Totalen i går ble da altså mer enn jeg hadde tenkt, men ikke mer enn at det antakelig gikk opp i opp med det jeg hadde forbrent.

Så får vi se hva vekta viser i morgen da. I går så jeg 61-tallet, men i dag igjen gjorde jeg ikke det. Som vanlig går jo vekta opp og ned fra dag til dag. Jeg får bare ta det jeg får, men totalt så har jeg gjort det ganske bra både på kosthold og trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...