Gå til innhold

Min slankedagbok


Gjest femalia

Anbefalte innlegg

Fikk vite at jeg hadde veldig lavt stoffskifte allerede i våres, og at det var sannsynlig at jeg fortsatt har det. Normalen strekker seg visstnok fra 10-20, jeg lå på 11 sist gang. Dersom jeg fortsatt ligger på 11, begynner jeg på medisin - og jeg håper INDERLIG at det er dét som kommer til å skje.

Dette forklarer i hvertfall hvorfor jeg plutselig la på meg 20 kilo de siste to mnd i svangerskapet, og hvorfor de ikke forsvinner igjen...

 

Jeg har vært flink med maten både i går og i dag, og jeg har gått turer, naturligvis.....! Så snart medisinen er på plass, forventer jeg å raaaase ned i vekt, heheheh ;-)

 

Bebis sover heldigvis myyye bedre, og har sovet godt de siste dagene og nettene. Fôrer henne med grøt på dagtid og før hun legger seg, og det funker! Er vel strengt tatt ikke "lov" ennå, men det virker jo - så da blåser jeg i alle formaninger fra helsesøster! Begynte med grøt på min eldste da hun var 3,5 mnd også, og det var løsningen den gangen også..

 

Nå skal jeg skynte meg å spise kveldsmat, mangler noen kalorier for å komme opp i dagens dose. Må jo spise meg ned disse 1,7 kiloene *sukk*

 

Takk for alle hyggelige meldinger, jeg setter veldig pris på hver enkelt av dem! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 574
  • Created
  • Siste svar

Det er visst ikke bare-bare å ha lavt stoffskifte... Har lest en del om tilstanden nå, og det er jo en livslang sykdom, huffameg!

Faktisk så jeg håper det ikke er stoffskiftet som er problemet, allikevel.

 

Har lest meg opp litt, og det viser seg at flere av symptomene beskriver min situasjon de siste mnd.. Jeg har fryktelig vondt i anklene og håndleddene når jeg våkner, nesten så jeg ikke greier å gå. Trodde det var pga vann i kroppen, men nå skjønner jeg at jeg kanskje har tatt feil.. I tillegg er prikking i hendene et vanlig symptom, så kanskje jeg ble operert i hånda av helt feil årsak? Imidlertid har prikkingen gitt seg nå, så der hadde de kanskje rett - håper jeg...!

 

Jeg er forferdelig glemsk for tiden, de jeg bor sammen med er nær ved å gi opp til tider. Jeg husker ingenting, glemmer til og med enkelte ord og uttrykk - greier ikke komme å på hva forskjellige ting heter. Ganske skummelt, egentlig.

På toppen av det hele kommer vektøkning, som jeg trodde var kun graviditeten, samt at man ikke går ned i vekt, selv om man setter alle kluter til...

 

Selvsagt er noen av symptomene søvnmangel, samt problemer med å sovne. Jeg "lider" av begge deler, for å si det forsiktig.. Men, jeg trodde søvnmangelen var mer som følge av bebis, ikke meg selv..

 

Det blir spennende å se hva blorprøvene viser, resultatene skulle komme om ca én ukes tid.

Jeg går allerede på B-12 sprøyter hver 3 mnd, som jeg må ta hele livet, har ikke spesielt lyst til å måtte begynne med tabletter hver bidige dag.... *angst*

Krysser fingrene for at det bare er graviditet, fødsel, hormoner og vann i kroppen som er problemet, og at det går over av seg selv..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at bebiser ikke skal begynne med grøt før de er 6 mnd er fryktelig individuelt, jeg begynte å gi dattera mi grøt når ho var 4 mnd. Et lite tips er å gi dem litt grøt om kvelden og gi dem litt melk rett før de legger seg. Bebiser blir så lett tørste av grøt, med den melkesvetten kan det hende de sover lenger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper heller ikke at du lider av lavt stoffskifte! En venninne av meg fikk det påvist for ca ett år siden, og jeg husker at hun brukte ca 6-8 mnd på å finne rett dosering på medisinen og det førte til ustabilt humør og hun gikk opp 5 kg på vekten.

 

Og dette er en livslang sykdom, som du selv sier. Og det som kan skje er at du en dag må regulere medisinen din igjen. Det er ikke bare, bare....

 

Selv fikk jeg sjekket opp stoffskiftet mitt for noen år siden, og det var bare bra! Men jeg fikk beskjed om at jeg hadde lave verdier selv om de var innenfor normalen. Derfor har jeg gått på B-12 og B-6 vitaminer siste året.

 

Håper derfor at dette bare gir seg etter hvert *klemmer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-6 kilo OPP på grunn av medisinering av lavt stoffskifte? No way!

Da sliter jeg heller litt ekstra for å bli kvitt de jeg allerede har....

 

Føler meg litt bedre i dag, selv om jeg holdt på å gå rett i bakken etter en times trilletur. Skulle fikse noen greier i hagen mens bebis fortsatt sov da vi kom hjem igjen, og måtte støtte hodet inntil veggen for å ikke tryne- var så innmari svimmel.. Hadde spist to skiver før jeg gikk ut på tur, så det var ikke mangel på mat heller. Pussige greier, virker ikke som kroppen min spiller helt på lag for tiden..

 

Anyway, er megafornøyd med egeninnsatsen hittil denne uken. Har spist riktig og har trimmet hver dag. Ikke dårlig for å være meg, gitt.

Har flere venninner som vil ha meg med på treningsstudio, men jeg har innsett at inntil videre strekker ikke tiden til. Får gå meg en tur i ny og ne, og være fornøyd med det.

Aner ikke hvordan man skal trimme dersom man har lavt stoffskifte, men den tid den sorg. Nå satser jeg på at mitt lave stoffskifte er en forbigående sak, som snart er et tilbakelagt stadie. Ønsker absolutt ikke å gå på enda flere medisiner fast, det holder med den ENORME sprøyta jeg må ta hver tredje mnd...! (B12)

 

Jeg er veldig spent på hva vekta kommer til å vise mandag, håper inderlig jeg har gått ned noe av det jeg la på meg... Helt tragisk å gå OPP 1,7 kilo - jeg trodde egentlig ikke det var mulig så fremt man ikke spiste ren smult hver dag!

 

Bebis sover forresten fortsatt godt! Etter vi startet med to grøtmåltider om dagen, går sovemønsteret mye bedre. Hun er liten, stakkars, men det går veldig fint med magen hennes. Hun har jo fått MME hele tiden, så grensen for grøt er bare 4 mnd - så vi er litt tidlig ute, men pytt! Det er det verdt, både for henne og oss...

I morgen skal vi til helsestasjonen, der kommer jeg ikke til å nevne grøten, hehehe ;-)

 

Håper det går bra med alle sammen! Hvordan går det med "ikke-veie-deg-før-1desember", Solskinnsbolla? Fungerer det? Kanskje en test av stoffskiftet ditt også er en ide, ja. Kan jo hende det er normalt at det synker i forbindelse med graviditet og fødsel? Gudene vet!

 

Vi snakkes snart, stå på!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

krysser fingrene for at det ikke er stoffskifteproblemer du har! Nesten så jeg ikke tør å sjekke selv etter det tigris fortalte...... Uansett så er helsa vår viktigst, så uansett hva slags problemer vi har så er en god livsstil bra for oss!

Så ekkelt med den svimmelheten da, det var forhåpentligvis bare noe som skjedde der og da, det hender jeg og opplever det, men ikke altfor ofte. Drakk du vann mens du gikk da? Det er nok lurt, selv om det ikke akkurat frister å dra opp flaska når man går ute og det er kaldt.

 

Får ikke skrevet mer akkurat nå, vesle hønemor er på farten på gulvet - mer krevende tid for mor framover nå! vi "snakkes" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag startet med at vi forsov oss. Hadde time ved helsestasjonen kl 0915, og jeg kom meg ikke opp av senga før nesten 0830... Dusja og ordna bebis og meg selv i et heftig tempo, før jeg kom på at ingen av oss hadde spist. Lagde mat i full fart, stappet flaska inn i munnen på bebis - balanserte den opp med en pute slik at jeg skulle få frie hender til å spise selv.

Etter at to brødskiver var fortært, skulle jeg få ned vognen i fra andre til første etg, ned en ganske kronglete trapp. På veg ut kjøkkendøra presterte jeg å rive ned døra! Stod med ene hånda på vogna som var på vei utfor trappa og i den andre hadde jeg ei dør! På toppen av det hele kikket jeg på bebis som satt i vippestolen sin, der hadde flasken veltet og melken fløt utover klærne hun nettopp hadde fått på seg...

 

Jeg var så stresset at jeg kjente svetten nedover ryggen, og ringte til helsestasjonen for å si fra om at vi var litt sene. Helt greit, det. Før det måtte jeg imidlertid velge mellom å slippe vogna - som kunne resultere i at den dyre tapeten vi har i trappegangen ble ødelagt, eller slippe døra (!) som kunne resultere i at den ødela både veggen, gulvet, kjøleskapet, kjøkkenbordet osv. Det endte med at jeg slapp vogna... Det ville kostet minst fant jeg ut, i den brøkdelen av et sekund det tok å ta avgjørelsen. Heldigvis gikk det bra med tapeten. (nå er forøvrig døra på plass igjen, det var en skrue som manglet i hengselet både oppe og nede, så det var et under at det ikke hadde skjedd før..)

 

Da vi endelig kom fram til helsestasjonen viste det seg at det ikke var vaksine i dag, nope. I stedet var det en fysioterapeut som skulle snakke litt om forskjellig. Etter halvannen time med skravling, satt vi igjen med budskapet om at mageleie er veeeeldig viktig og at barnebarna til fysioterapeuten har kommet med mange gullkorn gjennom oppveksten..*hurra* Snakk om bortkastet tid, men men..

Det som irriterte meg mest med hele greia var at jeg for det første ikke fikk skikkelig frokost, dernest at jeg holdt på å ødelegge enten tapeten, kjøleskapet, kjøkkenbordet, gulvet eller kjøkkenveggen - uten at det var verdt det..!

 

Anyway, turen gikk videre til jobben. De har mast i evigheter på at vi måtte ta oss en tur, og siden vi allerede var ute passet det jo bra. Stakk innom før vi skulle opp til en venninne av meg på lunch og gåtur.

Ble fôret med kaffe og vennlige forsøk på å få meg til å spise sjokolade. Forklarte enkelt og greit at jeg FORTSATT slanker meg, og faktisk var det flere som påpekte at jeg måtte ha gått ned i vekt før jeg fikk tilbudet om sjokoladen. LItt morsomt at det syns at jeg har trukket meg litt inn fra i sommer. Kiloene syns jo ikke, de har jeg jo prestert å legge på meg igjen!!

 

Etter en god stund med jobbprat, som gjorde at jeg kjente meg takknemlig for at jeg har permisjon (!), kjørte vi opp til min venninne for å gå tur.. Hun skulle lage lunch til oss, og slo til med intet mindre enn nybakst! Nystekt loff, grove rundstykker, snurrer osv.. Og jeg som var så sulten som en ulv! Jeg hadde store problemer med å kontrollere meg selv, men spiste hele to rundstykker og en skive loff. Har notert det opp som både lunch, mellommåltid og kvelds - så da gikk kaloriene i orden allikevel.

VI tuslet ned til byen hvor jeg - under og alle undere - fant en topp til mitt fantastiske skjørt, som jeg beskrev for en stund siden. Nå mangler jeg bare støvletter, noe som viser seg å bli et problem på grunn av de feite LEGGENE mine.. Har aldri hatt problemer med å få igjen støvletter før, men nå stopper glidelåsene midt på leggen. Jeg har FEIT LEGG! Helt uæck, spør du meg!

Fant DE utrolige støvlettene, med lav hæl - men de var selvsagt for trange. Men, ekspeditrisen hadde en mulig løsning for meg; å ta med støvlettene til en skomaker for å sjekke hvorvidt de kan sy inn en strikk øverst oppe.. Det er jo verdt å forsøke, selv om støvlettene blir enda dyrere da..

 

Vi gikk og gikk og gikk og gikk, og jeg endte også opp med ny mascara til mange hundre kroner (lot meg overtale av en meeeget pågående betjening), ny gloss, ny nattskjorte og to topper til. Hehhe, en vellykket tur til byen, med andre ord!

 

Etter byturen måtte vi gå tilbake til bilen, og det var HEAVY! Det er bare oppoverbakker dit, og av en eller annen pussig grunn var ikke venninnen min så gira på å trille vogn på hjemturen.. Jeg pusha vogn til jeg var rød fra topp til tå, så der må jeg har forbrent noen kalorier!

 

Vel hjemme var det å rydde litt, får besøk i morgen - deretter ut på butikken for å handle mat. Endte opp med Fjorlands til middag, siden det bare er barna og meg hjemme i dag. Handlet imidlertid inn for omtrent én uke, så jeg har planlagt litt for første gang på leeenge. *flink*

 

Som belønning for en strevsom dag, tok jeg meg et bad i stad. Bebis har forstått at mamma er sliten og har foreløpig sovet hele kvelden. Ganske unikt, nå som jeg skriver dette hører jeg at hun begynner å makke på seg! *typisk*

Tar det som et hint og kryper til køys, i dag har jeg fortjent en god natt søvn! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

For en start på dagen! Også at du allikevel orka å gjøre så mye utover dagen, jeg hadde nok kollapset etter besøket på helsestasjonen. Jeg er en person som lett blir stressa og som liker å ha planene i orden, for å si det sånn. Kan godt ha mange baller i lufta, men hvis noe skjærer seg har jeg lett for å bli altfor gira og blir helst hjemme resten av dagen. Jeg måtte jo le litt og da, syns jeg ser for meg en baby med selvforsyningsflaske og en mor i andre enden med en dør over seg og en vogn på vei ut i trappegangen. Det var jo kanskje greit at babyen ikke lå oppi vogna da, da tror jeg vel også at du hadde prioritert vogna framfor døra og det skadeverket den måtte lage i farten ;-)

 

Som et bevis på hvor lite jeg takler stress så har jeg nå laget en timeplan for hvordan jeg skal organisere morgenen de dagene jeg har tenkt å trene tidlig. Når vi skal stå opp, spise, kle på oss osv.... ja jeg er nok litt sånn.... men bare det å få det på et papir hjelper synes jeg! Det gjelder ting jeg skulle ha gjort også, når jeg har skrevet dem ned så slipper jeg iallefall å gå og tenke på det hele tiden og være redd for å glemme. Det blir nok litt mye å gå både opp og ned til trening, og aktiv treningstid blir ikke to timer heller! Men samboer både trener samtidig og jobber i nærheten, så det går an å f.eks. ta lunsj der etter trening, før vi blir enten kjørt hjem eller rusler hjem. Nei du, jeg er ikke spesiellt flink, men jeg liker å ha planene i orden! Har nok arvet det etter mamma, og jeg ser på det som både positivt og negativt.

 

Jeg har ikke veid meg enda, skal ikke det før 1.des veitu :-) Har fulgt meny 3 siden vi kom hjem, og nå trapper jeg opp treningen, så om to uker så blir det spennende å se.

 

Går det bra med deg og det nye kurset? Når har du neste veiedag? Blir spennede å se om det du gikk opp er borte igjen, og kanskje du har gått ned litt også. Krysser fingrene for det. Stå på videre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jukset i dag og gikk på vekta - måtte bare sjekke om jeg hadde gått ned noe som helst etter de 1700 grammene opp forrige uke.. Og YES! det har jeg! har faktisk gått ned TO KILO ned siden mandag...! Hvordan det er mulig? Ikke spør meg, men jeg tror det må være en kombinasjon av (mest) mensen, ny stødig linje på kostholdet og trim hver dag (med unntak av i dag, faktisk..)

 

Blir veldig spennende å se om vekta viser det samme på mandag, jeg skal i hvertfall holde stilen, helt klart!

Håper iiiiiinderlig jeg ikke går opp noe mer, jeg vil ned - ned og NED! :-D

 

Nå er det helg, folkens! Håper dere koser dere masse, raser ned i vekt og har det strålende samtidig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi en tur i byen, igjen...

Hadde jo funnet de mest perfekte støvlettene på torsdag, som var for trang i leggen... Det skar meg i hjertet, for føttene mine ble faktisk feminine og nette for første gang.Ergo VILLE jeg ha disse stølettene, koste hva det koste ville. I verste fall kunne jeg jo kjøpe støvlettene og vente med å bruke dem til jeg hadde blitt mindre i leggen, tenkte jeg, hehhe! Snakk om desperat! ;-)

Dro med meg bebis og min mor til byen i dag, og viste henne støvlettene. En erfaren betjening kunne fortelle meg at siden det var en skinnstøvlett, så kunne de blokke ut støvletten i leggen for meg!!!

Kan tro jeg ble glad!! Min mor var enig i at det var sjelden vare at beina mine såg nette ut (sier litt om hvordan de vanligvis ser ut...), og mente de ville være et godt kjøp. Så da dro jeg med glede kortet og brente av 1399 kroner...! *wæ*

 

Deretter var vi innom en klesbutikk i full fart, og der fant jeg utrolig nok en dongeribukse som var både lang nok i beina og bred nok i livet! Stretch, riktignok - men den kostet bare 399! Trodde nesten ikke mine egne øyne!

Nå har jeg riktigtnok hatt den på et par timer og ser at jeg nok burde tatt en str mindre... Kjøpte den som satt mest behagelig der og da, str 46, for str 44 var litt trang i livet... Typisk, for nå må jeg heise opp buksa hele tiden allerede.. Så neste stretchbukse jeg evt kjøper meg, skal kjøpes veeeldig trang!

 

På toppen av det hele fikk jeg i dag morges på meg et skjørt jeg ikke har brukt på over ett år! Det er riktignok ganske stor str 44, men det gikk jo igjen!! Syns det var topp, jeg!

 

Tenk på deilig det blir å være 22-25 kilo mindre enn nå, da! Ingen mage som henger, ingenting på ryggen, en veltrent og fast rumpe (selvsagt! hehhe) og overarmer som Madonna! Det skal bli show, juhu!

 

Må bare skryte litt av meg selv i dag, tok meg selv i nakken og gikk en rask tur i 45 min- i DÉT regnværet...! Selvsagt regnet det verken før eller etter turen, kun mens jeg og bikkja gikk oss klissvåte....

Så i dag har jeg samlet meg 2,9 trimpoeng - skrev opp byturen som rolig-gåing og kveldsturen som raskgåing. Og dermed er jeg oppe i nesten 10 poeng denne uken, selv om jeg hadde pause i går.

 

Da er det lørdagskveld, og her skal vi se Strasky & Hutch! :-)

Dette har vært en ganske så strålende dag, håper dere har hatt det like bra som meg i dag! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

så kult med de støvlettene! Jeg og har kraftige legger, hockeylegger som jeg kaller det siden jeg spilte ishockey i mange år - selv om det er feil siden de musklene er borte for lengst ;-) Så jeg kjenner til det problemet der! Får sjelden opp glidelåsen på de kule støvlettene, og må ha bukser utapå. Men jeg har funnet ut at cowboyboots ofte er vide og gode, og de er kjempetøffe til skjørt!!! Er ikke akkurat stilett hæler på de, men kule hæler er det da. Syns da prisen var verdt det hvis du får noe som du virkelig føler deg vel i!

 

Jeg har skeia ut litt i helga, med sjokolade, og har faktisk PLANER om å spise på dolly dimples senere i dag. Huff og huff - rett og slett orka ikke å lage middag i dag. Vi skal reise og bade med vesla. Da jeg gikk gravid reiste vi iblant og bada og åt på dolly etterpå, og nå fikk jeg så lyst til å gjøre det igjen, lenge siden. Skal trene i morgen, og annenhver dag framover, på spenst, så da tenkte jeg å tillate meg det i dag. Sier det ikke for å prøve å komme med dårlige unnskyldninger, men jeg synes det må være lov å spise noe annet iblant, skal jo leve med den nye livsstilen hele livet.

 

Forresten, gratulerer med det flotte vektresultatet ditt! Jeg visste at det ville skje! 1,7 kg opp går ikke an selv om du åt pizza og nøtter ++, skal tross alt spise 7000 kalorier i tillegg til det du forbrenner for å gå opp 1 kilo, så jeg tviler på at du fikk i deg i underkant av 14000 ekstra den helgen.

 

Klar for en ny uke? Det er jeg! Imorgen er kjøkkenvekta nypolert og treningsbagen pakka! Enda ikke veid meg så det blir spennende om enånhalv uke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dollys er bare snadder, nammenam! Skjønner godt at du gledet deg til den middagen...! Jeg spiste Peppes-pizza forrige uke, med marinert kylling og noen greier, men det syns jeg faktisk ikke var noe godt. Og jeg som syns å huske at Peppes hadde verdens beste pizza..

 

Nå har det seg slik at Peppes holder på å etablere seg her i byen, så HELDIGVIS har jeg ikke noe behov for å gjenta den moderate suksessen fra forrige uke. Dollys har faktisk mye bedre pizza, digger mest den med parmesanost, ruccolasalat og parmaskinke...

Tenker som så at jeg kan spise pizza innimellom, det er som du sier Solskinnsbolla, en livsstil man skal lære seg å leve med.

 

I dag har vi laget skinkesteik med en vri her i huset. Ble ikke mer enn 420 kalorier, selv med MASSE wokede grønnsaker, saus fra Toro, potet og svinefilet (200 gram). Nå skal vi skeie litt ut her også, det blir ferdiglaget risgrøt (tar av melkerasjonen) og rød saus. Det er jo digg å spise litt ekstra nammis-mat innimellom.

 

Ellers tok jeg meg sammen og gikk tur med bebis, mens de andre tok turen i kirka...! Datteren min har 8 obligatoriske gudstjenester i forbindelse med konfirmasjonen, ergo må hun delta med ujevne mellomrom. Bebis, jeg og bikkja gikk tur ganske tidlig - de eneste vi traff på var eldre damer som åpenbart står tidlig opp på søndager... Resten av byen sov, tror jeg...

I ettermiddag var vi hos hesten og der forbrant jeg noen kalorier på å møkke i stallen. Bebis var igjen hjemme, mens kofirmanten-to-be og jeg kjørte til hesten. Han ble ikke ridd i dag, og ble litt småsur da han innså dét. Han satte i full galopp i innhengningen, i retning mot bikkja som snuste rundt der inne, og sparket ut det han var god for! Heldigvis er bikkja såpass lav at han bommet, hadde han truffet ville vi vært uten hund nå....

 

Anyway, blir veeeldig spennende å gå på vekta i morgen. Både gleder og gruer meg. Tenk om jeg har gått opp siden lørdag? Gurimalla, håper så inderlig at jeg veier det samme, i såfall har jeg gått ned MASSE denne uken - selv om mesteparten var mensen :-)

 

Sender slankevibber til alle sammen! Stå på! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

godt at det gikk bra med hunden, hester kan sparke hardt, det vet jeg alt om :-) Lenge siden nå, men jeg var fast inventar i den lokale stallen i mine barneår, som så mange andre småjenter.

 

Lykke til i morgen, tenker det går veldig bra jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG HAR GÅTT NED 2,4 KILO DENNE UKEN!!! Noe så utrolig!!!

I tillegg har jeg rasket av meg noen cm, så her skal alle gode vaner fortsettes.

 

Nye ting jeg har begynt med i uken som har gått:

1. Samme til frokost hele uka, havregrøt med søtningsmiddel, melk og en frukt

2. Tur uansett drittvær. Går det ikke med vogn på dagtid, så blir det kveldstur på bikkja og meg (selv om bikkja ikke er spesielt begeistret...!)

3. Ikke spise kveldsmat senere enn ca kl. 21 (før kunne jeg spise kveldsmat kl. 2330...!)

4. Spise MYE grønnsaker til middag, uansett hvor lei jeg blir av å kutte opp grønnsakene..

5. Spise ofte nok!

6. Opprettholde motivasjonen

7. Drikke masse vann

 

Ble kjempeglad og veldig overrasket over at jeg hadde gått ned såpass mye som 2,4 kilo, men siden jeg la på meg 1,7 kilo til forrige mandag så ble det ikke så mye ned i forhold til vekta for et par uker siden.. Men, ned er ned!

 

Nå venter jeg i spenning på å høre fra legen, regner med at brev i løpet av et par dager. Er det noe galt med stoffskiftet mitt, eller ei?! Håper i grunnen på medisiner fram mot sommeren, deretter kan jeg godt bli "frisk" igjen. Har hørt utrolige historier om folk som har lave stoffskifteverdier (helt i grenseland mot medisin), og de har hatt flotte effekter av medisinen. Raser ned i vekt, og slikt, hehehe! Jeg óg vil! :-D

 

Ellers så fikk vi hentet pakken vår fra Netthandelen på lørdag. Det var en gedigen nedtur, egentlig... Var jo mye rart oppi den pakka, og den kostet over 1500 kroner, men tingene var ikke i nærheten av så fine som de såg ut på nettet...

Kjøpte blant annet et smykke, som så SÅÅÅÅ fint ut, det var mørkt og trist og ikke spesielt vakkert, for å si det slik. Og det betalte jeg nesten 200 kroner for!

Fikk også tilslaget på noe ulltøy til min eldste datter, riktignok til den nette sum av 60 kroner, men det var fra hærens overskuddslager fra 1967!!! Luktet både mugg og innestengt, fytti katta! Har mest lyst til å returnere hele greia, men det koster mer enn det smaker. Er jo dyrt å sende ting, også...

Fikk imidlertid tak i en humidor (til å oppbevare sigarer i), som skal være julegave. De koster vanligvis opp mot 6-700 kr, mens vi betalte 120 kroner! :-) Den var virkelig fin, den eneste tingen som var verdt pengene egentlig... *sukk*

 

Senere skal bebis, bikkja og jeg ut på tur! Har begynt med skrittelleren igjen, selv om jeg sjeldent kommer opp i 10000 skritt. Skjønner ikke hvor mye jeg må gå for å nå 10000 skritt?! Går jo tur på én times tid, og traver rundt hjemme hele dagen, men NO WAY om jeg kommer opp i mer enn 8-9000 skritt. Tror jeg må gå kortere og flere skritt, jeg...! Er lang i beina, så jeg kommer meg raskt fram med få skritt :-)

 

Anyway, vekta var en skikkelig opptur! Nå er jeg godt på veg mot målet...! Vet ikke riktig hva som er realistisk å nå innen jul, men jeg skal i hvertfall forsøke å nå mest mulig. Hadde opprinnelig som mål å nå 90 kilo, men tror ikke det går - spesielt med tanke på stoffskiftet...

 

Håper alt går bra med dere andre, stå på!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Gratulerer med flott nedgang! Dette går jo veien igjen det! Hvordan synes du det fungerer med det nye kurset?

 

Du må fortelle hva legen sier om stoffskiftet ditt, litt interessant å vite om det kan ha noe med graviditeten feks.

 

Sitter her med dundrende hodepine etter treninga i dag, det sliter jeg alltid med når jeg begynner å trene kondisjon. Noen gode råd?? Kan umulig være for lite vann, jeg fylte opp flaska to ganger mens jeg var der, og hjemme har jeg fylt opp enda oftere. Spiser 1900 kalorier så tror ikke det er for lite mat heller.

Utrolig irriterende!!! Trente i morges, prøvde barnepass, det gikk fint helt til jeg kikka inn i vinduet til lekerommet og snuppa fikk øye på meg, da kom leppa gitt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også sinnsykt vondt i hodet da jeg trente til en slik treningsvideo.. Aner ikke hvorfor, det kom helt på slutten av programmet og vedvarte hele kvelden..

Tror ikke det har med vann å gjøre, men at kroppen protesterer mot å slite, hehehe...

Nei, fra spøk til revolver - jeg aner ikke hva som er årsaken. Jeg tenkte at min hodepine var relatert til en nakkeskade jeg pådro meg for mange år siden. Veldig sjeldent jeg merker noe til den, men etter mye bøy og tøy, da merket jeg det...

 

 

Er selvsagt strålende fornøyd med resultatet forrige uke. Riktignok er det bare 700 gram ned i forhold til for to uker siden, men det er jo nedgang det også. Har ennå ikke fått noen tilbakemelding fra kursleder ang kosthold, trening etc, regner med at hun svarer på rapporten om ikke så lenge. Det er selvsagt ingen krise å ikke få umiddelbart svar, men det er jo noe man ser fram til - ergo blir det til at man venter på det.... Men, overlever et par dager til, altså :-)

 

I dag er siste arbeidsdagen til min mor før hun trer inn i pensjonistenes rekker. Har planer om å kjøpe en stor bukett med blomster og har kjøpt et armbånd hun skal få. Det er jo en ganske stor omveltning hun står ovenfor, og selv om det blir godt de første ukene regner jeg med at hun kommer til å savne yrket og kollegene når det har gått en stund..

Har noen andre, gode forslag til å feire pensjonisttilværelsen?

Tenkte på å ta henne med ut på middag, men det er tirsdag i dag og dessuten er bebis avhengig av å legge seg innen kl 1930 for å ikke bli overtrøtt. Ikke den helt store ut-å-spise-middag-dagen,med andre ord....

 

Jeg syns kurset går veldig bra, har kommet godt inn i rutinene igjen. Er som sagt flinkere til å gå tur, samt at jeg ikke spiser noe seint på kvelden slik som før. Holder meg til rasjonene, og heldigvis blir jeg ikke sulten.

Det eneste jeg legger merke til, er at jeg savner å kunne spise150 gram ris til middag. Syns det blir litt lite med 100 gram - men overlever! ;-)

 

Nå gleder jeg meg bare til julebordet på jobben. Ikke verdens største hendelse, men det skal bli gøy å gå ut igjen. Siden jeg merker vektreduksjonen på klærne, og ser det i speilet, så gjør det noe med humøret. Selvtillitten kommer vel etterhvert, håper jeg, kan ikke si at den er på topp ennå... *kremt*

 

Resultat hittil:

kursstart 1: 21.09 vekt: 103,9 kilo midje: 108 cm

kursslutt 1: 09.11 vekt: 98,4 kilo midje: 101 cm

kursstart 2: 13.11 vekt 100,1 kilo midje: 101 cm

i går: 20.11 vekt: 97,7 kilo midje: 99,5 cm

 

Nå er det bare å fortsette nedgangen! Stå på, gleder meg til å se resultatet ditt 1 desember, Solskinnsbolla - du har sikkert et fantastisk resultat! :-)

 

PS. Fikk svar fra kursleder mens jeg skrev dette innlegget :-)

PPS. Har ikke fått svarene frastoffskifteprøvene ennå,venter i spenning...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, i dag fikk jeg bekreftet at jeg fortsatt har lavt stoffskifte! Jeg er riktignok fortsatt innenfor "normalen", men heeeelt nederst. Ergo regner jeg med at legen holder ord, og at jeg blir satt på medisiner snarest...

Han skal ringe meg i morgen, så det blir spennende. Kryss fingrene, folkens!

Jeg håper inderlig at jeg får medisiner, for jeg går så utroooolig sakte ned med dette stoffskiftet....

Jeg skal selvsagt referere dialogen med legen her....! :-)

 

Ellers så har jeg vært veldig flink til å gå turer hver dag. Har ikke slurvet unna mer enn én dag på halvannen uke, og det var pga drittvær på dagtid og mangel på barnevakt på kveldstid...

Er innmari standhaftig med maten, skeier ikke ut i det hele tatt. Har egentlig ikke behovet for søtsaker lenger, og jeg blir mett nok på meny 2.. Ergo har jeg ikke følt for å skeie ut :-)

 

Nå må jeg hjelpe tenåringen med matteleksene, vi snakkes! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat sjekket BMI'en min, og der kom jeg fram til følgende:

 

ved start: Vekt: 103,9 kilo = BMI: 31,4 (FEDME....!) *aldri mer*

nå: Vekt: 97.7 kilo = BMI: 29.5 ( OVERVEKT....!)

 

Målene mine:

vekt 95 kilo = BMI: 28.7 (Overvekt)

vekt 90 kilo = BMI: 27.2

vekt 88.9 kilo = BMI: 26.8 (LETT OVERVEKT)

vekt: 85 kilo = BMI: 25.7

vekt: 82.3 kilo = BMI: 24.8 (NORMALVEKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

vekt: 80 kilo = BMI: 24.2

vekt: 75 kilo = BMI: 22.6

MÅLET: 70 kilo = BMI: 21.1 NORMALVEKT :-)

 

Ergo er det fortsatt 27,7 kilo igjen til målet, men jeg satser på at bunaden passer ved ca 75 kilo, altså om 22,7 kilo.... det MÅ jeg rekke innen 6 mai...! *wæææ*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg synes BMI er bare tull jeg. En toppidretts-utøver kan ha masse muskler og veie 90 kg, men hans BMI kan allikevel fortelle ham at han er overvektig. Vi har jo så forskjellig kroppsfasong alle sammen, noen har lett benbygning, andre tung. Da blir det jo helt håpløst å måle BMI.

 

Jeg har ekstremt lett benbygning og har mye fett når jeg veier 75 kg., mens min beste venninne har tung benbygning og kan veie det samme, men ikke ha et gram fett på kroppen.

 

Du er forresten utrolig flink! Håper jeg blir like flink som deg her inne, da har jeg grunn til å være stolt!

 

En fortreffelig torsdag ønskes deg. Nå er det snart helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen tung beinbygning, jeg heller...Tvert imot!Fikk målt kroppstypen på et GR-kurs for noen år tilbake, og der viste det seg at bygningen min var heeelt normal. Og der hadde jeg gått rundt i årevis med den overbevisning om at "neida, jeg er ikke feit, det er bare beinbygningen min!"...

Så feil kan man ta....

Er enig i at BMI kan feiltolkes i mange tilfeller, men for min del stemmer det ganske godt overens med virkeligheten. Jeg er ikke spesielt trenet, så musklene utgjør ingen stor andel av meg, vann er jeg litt plaget med men ikke verre enn at jeg innser at min overvekt nok stort sett er f-e-t-t-....

 

Fikk forresten telefon fra legen min i morges. Hadde akkurat sovnet etter en knallhard natt med VELDIG mye våken bebis, og dér ringte telefonen. Håper jeg ikke hørtes helt grøggy ut...

Heldigvis blir jeg satt på medisiner, men kun på laveste dose.

Det han syns var rart var at den aktive tyroksinen hos meg (hva nå enn det vil si...), ikke er høyere enn den "vanlige" tyroksinen min. Altså, kroppen min forsøker ikke å rette opp mitt lavestoffskifte på egen hånd, noe den egentlig burde gjøre når det er såpass lavt.

Han kunne fortelle at normalen går fra 10-23, og jeg ligger altså på 11.

Dersom kroppen opplever lavt stoffskifte så skal den aktive tyroksinen være ganske høy, om jeg fortstod ham rett, for å rette opp problemet.

Det var altså ikke aktuelt i mitt tilfelle..

Overrasker meg ikke, kroppen min har aldri vært på "min side" om du skjønner hva jeg mener... Jeg går HYPERRASK opp i vekt og sliter som en okse i Irak for å gå ned igjen noen få kilo.. Legen var helt enig i at stoffskifte er årsaken til treg vektnedgang, men han turte ikke sette meg på noen høy dose. Synd for meg, men kanskje det tryggeste når alt kommer til alt..

 

Jeg kan ikke helt forstå at du syns JEG er flink, Millemia??!! Sliter jo som et uvær hver uke, og allikevel går jeg nesten ikke ned i vekt... Men, det er jo innmari hyggelig at du syns det allikevel, da skal jeg i hvertfall sørge for å være veeeeldig flink i dag :-)

 

Skal vaske ned i butikklokalet vårt i dag, begynte i går og nå gjenstår bare litt. Skal bli deilig å bli ferdig med de greiene der, det er som en lettelse å legge ned nå! Er drit lei sure kunder, de er det UTROLIG mange av!

Helt vilt hva folk forventer seg, og bestiller gjerne produkter i hytt og gevær,men "glemmer" å hente til tross for utallige purringer. Eller de har lånt med seg utstyr for å se om det passer og "glemt" å levere det tilbake! Har opplevd å måtte oppsøke enkelte for å hente tilbake skikkelig dyre varer mange dager etter tilbakeleverings-fristen. Og det er gjerne folk som vi kjenner til fra før av, ellers hadde vi aldri lånt ut ting til dem. Utrolig hva folk er i stand til, spør du meg!

 

Måtte i forbindelse med nedleggingen skaffe meg ny mobiltelefon i går, trodde jeg gjorde et scoop - men det viste seg at jeg hadde kjøpt en Sony Ericsson 300-ett-eller-annet i stedet for en SE 700-ett-eller-annet.. Det var dén jeg ville ha, siden den er sånn for å telle kalorier, trening og slikt! Men, nå får det bli til neste år, har allerede skrevet under ny avtale for ett år, sjølsagt..

 

Anyway, jeg får se å henge opp litt tøy og rydde litt nå som bebis sover formiddagsblund.

Ha en flott dag, alle sammen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i gang med medisinen min, blir veldig spennende å se om det fungerer eller ei..

Går kun på 25 milligram,det vanlig er visst å ligge mellom 25-300.. Ikke verdens største dose, altså..Får håpe det har en viss effekt allikevel...

 

Har vasket ned butikk i tre-fire timer i dag, så jeg har virkelig trimmet nok. Nå skal jeg skjemme meg bort med et bad!

Vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza er skumle greier. Jeg må bare innse at det er min store akilleshel, egentlig... Jeg greier fin-fint å holde meg unna både sjokolade, karameller og annet godteri, men når det kommer pizza på bordet da forsvinner alle gode forsetter...

Endte med megaenkel take-away-løsning i går, pizza til alle mann.. Jeg spiste og spiste og spiste, pizza med bernaise-saus, til og med! Tror jeg hauset innpå 2000 kalorier bare der....

Har ikke turt å legge inn pizzaen på dagboken for i går, men skal gjøre det, altså...! Gruer meg til å se sannheten på trykk, men kanskje det vil holde meg borte fra pizza fram mot sommeren...!

 

Har endelig kommet på hva jeg ønsker meg til jul, forresten! Har ønsket meg et nytt GR-kurs, jeg!

Trenger noe som holder meg i nakken, slik at jeg ikke gir opp før målet er nådd. Og da er jo et nytt kurs midt i blinken!

Hadde kanskje greid det fullstendig på egen hånd, er ganske sikker på dét, men det forplikter jo mer å følge et kurs. Både ovenfor kursleder og kursgiver, for å si det slik...

Tror det mest fornuftige for min del er å følge kurs inntil jeg er i mål, og deretter følge Hold-vekten-kurs i ett år etterpå. Da er jeg sikker på at jeg ikke skeier ut etterhvert, også.

 

Nå skal jeg rydde hus! Ha en fin lørdag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Pizza er fali godt det! Jeg har egentlig alltid klart meg helt fint uten sjokolade jeg, men nå de siste par helgene har jeg vært helt "ramm"!! Har begynt med p-piller, kan det være en årsak tro? I skrivende stund sitter jeg og grubler på hva slags type jeg skal reise og kjøpe. Huffamei.

 

Spennende å se om medisinene dine har noen effekt da! Håper vi begge får litt framgang framover nå, selv om vi skeier ut litt iblant. Jeg tror jeg skal melde meg på kurs fra januar, trenger nok en dytt i ræva da.

 

Lurer på hvor mye kalorier det er i kebab jeg.......

 

Nei, nå må jeg skjerpe meg!

 

Ha en god helg femalia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...