Gå til innhold

Dagbok for et lettere liv... dagen før dagen


Gjest Grethe42

Anbefalte innlegg

Gjest Fridamor

Du er jo kjempeflink som går mye da! Det blir da mange trimpoeng og forbrukte kalorier av det... Det blir bare litt morsommere når man gjør flere ting og kan variere litt....

 

Jeg er opptatt av det når det gjelder maten, også. Jeg har hatt så mange slankekurer i mitt liv med alt fra eggekur, ananaskur osv...Dette var mer i ungdommen da. Men ennå kjenner jeg den uviljen jeg har mot en del matvarer som er bra når man slanker seg. Da må jeg finne på "nye" vrier som smaker annerledes...

 

Alle finner vel sin egen måte etterhvert. Bare det funker så er det jo greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4,8k
  • Created
  • Siste svar
Gjest Tonetrall

Enig, Fridamor. Det å finne hva som passer en selv en den eneste måten å komme seg ned i vekt på... Og med egne motivatorer og heiagjeng i tillegg så blir det veldig bra :-) Har aldri prøvd "prating" via nettet før, og for meg er det genialt. Masse morsomt, man kjenner seg igjen og ler og man kan heie på hverandre. Supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sizzi her.

I dag kom jeg meg ut i regn og slapseføre, og det takket være bofsen jeg har på besøk. Det ble 1 times gange, og vi var skikkelig våte begge to når vi kom heim.

Veiedag i morgen. Har gått ned totalt 3,1 kg hittil på januar. :P

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var spenningen utløst - ikke det store resultatet på siste kursuke -0,2 kg og 5,8 kg tilsammen. Hadde krympet 1 cm i midja, dermed -13cm. Synes det går veldig tregt nå ja. Hadde satt meg et mål om 6,5 kg på dette kurset, men....

Er veldig fornøyd med trimmen - 23,7 poeng denne uka, og 154,7 poeng tilsammen på kurset :P Er nå halvveis på det andre treet.

Som sagt, så kommer jeg til å fortsette å rapportere her hver onsdag fremover uten kurs.

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

OK damer, her kommer poengene fra juryen...

 

Gått opp 400 gram denne uka og veier nå 73. Et fint og rundt tall å ta tak i :-)

Gått litt inn og ut og cm er dermed de samme som sist. Tapt 2,1 kg og 19 cm på kurset. Fornøyd med cm og misfornøyd med kiloene! Har nesten klart å fylle et trimtre.

 

Da er vi alene, dere! Jeg gleder meg til å følge dere utover vinteren og våren.

 

Noen delmål nå med det samme:

1. ingen snop, alkohol eller det aller minste drops før vekta viser 70 kg

2. fortsette å trene ca 5 dager i uka

3. melde inn her så ofte jeg kan, håper det kan bli hver dag

 

Stå på, husk vi er et team!

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

OK Grethe og Sizzi. Ingen var fornøyd, men dere er tross alt lettere - og har begge en hel del cm mindre.

 

Sizzi: Fortsett å trene. Håper at du er her og rapporterer litt oftere enn hver onsdag.... Lykke til med tap av kilo òg.

 

Grethe: Sikker at du vil ha sånne strenge delmål? Unn deg noe av og til, istedenfor at du får et "anfall" oftere og masse dårlig samvittighet. Men det som er best for deg osv...... Håper å se deg her på siden hver dag.

 

Fridamor: Jeg synes også man får masse motivasjon her.

 

Målet mitt er minus 3,3 kg hver måned - og tar gjerne med mer om det går. Nå er vi alle "alene" uten kurs, så nå er det viljen og tanken på sommerklærne som drar... Vil vi nok en sommer føle oss uvel og tenke at "f... hvorfor gikk jeg ikke ned de kiloene nå det var vinter og kaldt og....." Så kom igjen alle sammen - dette skal vi jammen greie, og vi skal jo ha denne "gapen" fra folk òg da :-) Det har vi jo allerede bestemt skal være i mai i ÅR !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

Tone - når det gjelder strenge delmål med hensyn til snop, så har jeg innsett før og må bare fortsette å innse at snop er noe jeg alltid vil slite med og dermed må kutte ut av livet mitt. Det er som med alkohol eller dårlige venninner eller voldelige kjærester (sett inn det du synes jeg verst), noen ting må man bare holde seg unna.

 

Leste et annet sted her inne at ei jente hadde kuttet ut snop og argumenterte med at "bare barn spiser snop". Hmmm. Det gjelder ingen av venninnene mine :-) Men jeg husker min relativt snopfrie barndom - da vi gikk i kiosken på lørdag og fikk lov til å fylle et sånt hvitt papirkremmerhus med småsjokolader etc. Det må ha vært ca 50 gram sjokolade og det holdt i lange baner - en gang i uka! Og ett glass brus til lørdagskosen! Nå blir jeg kvalm når jeg tenker på hvor mye snop jeg har puttet i meg de siste tre åra.

 

Jeg har rimelig god selvdisiplin på resten av tilværelsen min, men gotterier utfordrer meg skikkelig. Må bare prøve å knekke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stellapolaris

Skjønner godt at det er vanskelig jeg! Vet ikke hvor uendelig mange kilo jeg har spist. Har oppdaga krom! Det er en fin ting mot sukkerhunger. Faktisk har det vært så effektivt at jeg har opptil flere kilo sjokolade i skapet, men klarer å holde meg unna den! Ungene får sjokolade på lørdager, så det minker..... Ligger det derimot en sjokolade på benken er det ikke like enkelt. Anbefaler i allefall å forsøke med kromtabeletter. Det kan ta det verste suget, men jeg er nok redd at resten er opp til meg, deg og viljestyrken. Er overbevist om at vi klarer det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall
Tone - når det gjelder strenge delmål med hensyn til snop' date=' så har jeg innsett før og må bare fortsette å innse at snop er noe jeg alltid vil slite med og dermed må kutte ut av livet mitt. Det er som med alkohol eller dårlige venninner eller voldelige kjærester (sett inn det du synes jeg verst), noen ting må man bare holde seg unna.

 

Leste et annet sted her inne at ei jente hadde kuttet ut snop og argumenterte med at "bare barn spiser snop". Hmmm. Det gjelder ingen av venninnene mine :-) Men jeg husker min relativt snopfrie barndom - da vi gikk i kiosken på lørdag og fikk lov til å fylle et sånt hvitt papirkremmerhus med småsjokolader etc. Det må ha vært ca 50 gram sjokolade og det holdt i lange baner - en gang i uka! Og ett glass brus til lørdagskosen! Nå blir jeg kvalm når jeg tenker på hvor mye snop jeg har puttet i meg de siste tre åra.

 

Jeg har rimelig god selvdisiplin på resten av tilværelsen min, men gotterier utfordrer meg skikkelig. Må bare prøve å knekke det![/quote']

 

Jeg er HELT på samme nivå som deg, Grethe, så jeg skjønner derfor problemet 100%. Når jeg gikk på GR kurs og alle andre hadde problemer med vin, desserter etc var mitt problem sjokolade..... Kurslederen sa til meg "spis deg kvalm på sjokolade, så ha du ikke lyst på dagen etter".... Right? Det hadde jeg gjort mange ganger og morgenen etterpå var det første jeg tenkte på - sjokolade !!!!!!!!!! Oppveksten var også den samme, med sjokolade lørdag og et glass brus :-) Morsomt.

 

Jeg har også prøvd krom. Hjelper litt for meg, men det sitter i hodet mitt og der hjelper ikke krom så mye. Et annet problem kan være at jeg ikke er så flink å ta tabletter og derfor glemmer det???? Har du ikke prøvd dette, Grethe, kan du gjøre et forsøk.

 

I tillegg til sjokolade er det varm middag jeg elsker - og det elsker jeg som to voksne karer. Disse to tingene er skyld i "all" vektoppgang.

 

Det som funker for meg er at jeg hver kveld tar 23 gr sjokolade (det er fordi det passer med en rad på sjokoladeplaten)..... Har jeg ikke spist så mye tar jeg 23 gr til. Jeg bruker ikke kosemerker på de, for de går inn i kcal pr dag. Da vet jeg at etter middag, litt utpå kvelden, kan ta en rad sjokolade. MEN resten av sjokoladen ligger til dagen etter. Jeg kjøper inn sjokolade og vet at det er det jeg kan spise HVER dag. Man skal være snill med seg selv, selv når man slanker seg. På den måten er det ikke fy-mat, men jeg lærer (kanskje) å få normal forhold til sjokolade. Litt, men ikke 2 kg, er greit.

 

Men som sagt, Grethe - dette hjelper MEG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sizzi: Fortsett å trene. Håper at du er her og rapporterer litt oftere enn hver onsdag.... Lykke til med tap av kilo òg.

 

Er innom her og kikker hver dag, men er ikke så flink til å "snakke" som dere andre. Skal prøve å bli flinkere.

Har nå vært ute en tur med hunden, og hun trenger nok en tur til i kveld. Blir trim av sånt, både på meg og henne. :P

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Jeg har også gått tur. 45 min på delvis isete stier. Etterpå 20 min Pilates :-) Jeg er stolt, da, selv om det er pinlig lite i forhold til deg Sizzi. Høres så koselig ut med en hund som selskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fridamor

Jeg er vel omtrent på samme spor som Mai2007. Er veldig opptatt av å kose meg og kan ta en sjokoladebit dann og vann. Gjerne en liten bit kokesjokolade eller Bocca til kaffekoppen på sengen om morgenen hvis det passer. Kan også få et lite behov for noe søtt midt på dagen og kan ta en bit eller 3. Kanskje 2-3 ganger i uka. Har derfor alltid litt sjokolade i huset og i håndveska, men f.eks. en smil kan vare lenge i veska, flere uker. Har også funnet ut at hvis jeg er på kafe så er det ok med en egen sjokoladebit fra veska til kaffen istedenfor å falle for fristelsen til å kjøpe noe "verre"...

 

...så dette er meg og mine svakheter! Største problemet er at jeg ikke har dårlig samvittighet engang. Så lenge det funker så blir det sånn.

 

Mitt første mål nå er 70 kg. rundt 1. mars. Dvs. 2,6 kg. på en måned. Det burde være overkommelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall
Jeg er vel omtrent på samme spor som Mai2007. Er veldig opptatt av å kose meg og kan ta en sjokoladebit dann og vann. Gjerne en liten bit kokesjokolade eller Bocca til kaffekoppen på sengen om morgenen hvis det passer. Kan også få et lite behov for noe søtt midt på dagen og kan ta en bit eller 3. Kanskje 2-3 ganger i uka. Har derfor alltid litt sjokolade i huset og i håndveska' date=' men f.eks. en smil kan vare lenge i veska, flere uker. Har også funnet ut at hvis jeg er på kafe så er det ok med en egen sjokoladebit fra veska til kaffen istedenfor å falle for fristelsen til å kjøpe noe "verre"...

 

...så dette er meg og mine svakheter! Største problemet er at jeg ikke har dårlig samvittighet engang. Så lenge det funker så blir det sånn.

 

Mitt første mål nå er 70 kg. rundt 1. mars. Dvs. 2,6 kg. på en måned. Det burde være overkommelig![/quote']

 

Ja, det er overkommelig !!!! Dit SKAL vi alle, men det tar litt lenger tid før jeg er 70 :-)

 

Man skal alle ha sine svakheter... Vi har det i matveien (sjokolade o.l) og det er vel bedre enn mange andre svakheter i livet. Jeg har heller ikke snev av dårlig samvittighet når jeg spiser sjokolade. Dog høres det ut som du er litt flinkere til å kontrollere enn meg, Fridamor. Det får bli mitt mål. En smil er dessverre IKKE særlig lenge i min veske pr i dag, så derfor har jeg ikke det :-) Jeg greier meg fint hjemme nå, så neste skritt er en sjokolade i veska - i flere dager !!!!

 

Nå skal jeg på jobb igjen. Kommer hjem lørdag kveld og da er jeg nok innom tråden her igjen så fort jeg kan. Det er så spennende å høre om dere.

 

God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

Hei jenter,

 

det er godt å lese innleggene deres! Godt at dere er så støttende og flinke. Hvis vi skal klare dette så må vi nok holde sammen.

 

Jeg hadde en god dag i går, spiste riktig og var ikke fristet av snop. Spiste 200 g melon i stedet (50 kcal), det var deilig.

 

Takk for innspillet om krom, Stellapolaris! Jeg har boka til Frederik Paulun, den svenske kostholdsguruen, og han anbefaler også krom, fordi det er forskning som tyder på at krom har god innvirkning på insulinet. Og i følge Fedon så er det jo en sammenheng mellom insulin og vekt. har ikke satt meg så godt inn i Fedon. Var hos legen min før jul og tok en del tester og da var både kolesterol og blodsukker helt normalt. Føler vel at Fedon snakker til en annen brukergruppe enn meg.

 

Ellers skulle jeg ønske jeg hadde en hund å gå tur med! Søsteren min har hund, men hun bor 30 mins kjøring unna meg så det blir for mye mas. Ingen hunder i nabolaget heller, bare masse katter... :-)

 

Ha en fin dag, jenter! En dag om gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldig, som ikke har det samme problemet med sjokolade som dere. Jeg kan godt klare meg uten, men kan også ta en bit, nyte den, og stoppe der.

Spiste ganske mye sjokolade i høst, men har ikke hatt problemer med å kutte den ut. Gjemmer stort sett kosemerkene mine til helgen (lørdagskveldene)

Hvis jeg er borte, og får servert "dårlig" mat, så bruker jeg de der.

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stellapolaris

Heisann. Hjemme med lillejenta i dag og. Hun har fortsatt feber. Mamma kommer på besøk i ettermiddag. Normalt sett drar vi alle sammen og svømmer en gang i uka, men i dag skal mamma være barnevakt for Hanna mens jeg og Jakob (guttungen) drar og svømmer. Sist svømte jeg 1500 meter bryst. Jeg tenkte jeg skulle få til det samme i dag. Det gir super uttelling på kcalori skalaen, 4.6 trimpoeng. Er kjempestolt av meg selv - har allerede 13 trimpoeng i uka da. I helga skal jeg på et politisk seminar, så jeg har spart alle kosemerkene slik at jeg kan drikke nesten ei flaske vin på lørdag. Prøver å motivere modern for tia. Ho har tatt av 12 kilo siden i november, men har gått på en fullstendig vektstopp - til tross for at ho er superflink. Heldigvis vet hun at dette kan skje og at det går over. Søstra mi vet ikke at hun slanker seg heller slik at hun og skal være med på den store overraskelsen når vi møtes på Gardermoen den 25. juni for å dra til syden. Dette er en motivasjon i seg selv for oss begge.

Ha en fin dag damer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

Å slanke seg mot et mål, f eks å nå en vekt på et bestemt tidspunkt, har dere forsøkt det før? Jeg har aldri forsøkt det. Gikk ned 12 kilo for åtte år siden - det var et resultat av samlivsbrudd og singeltilværelse, mye enklere å spise lite da! - men planla ikke noen nedgang. Hadde ikke engang vekt. Gikk bare pent og sikkert ned 12 kilo på ca et halvt år. Nå er akkurat de samme kiloene på igjen :-)

 

Har nå tenkt å bruke tre-fire måneder på å gå ned 9 kilo. Det virker egentlig ganske raskt. Har tydeligvis et vektplatå ved 71 kilo som det er vanskelig å komme under.

 

Konklusjonen er at jeg tror jeg vil trenge en del pep-talk fra dere for å nå et godt mål før mai. Tre kilo i måneden vil kreve ganske mange forsakelser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slanke seg mot et mål' date=' f eks å nå en vekt på et bestemt tidspunkt, har dere forsøkt det før? Jeg har aldri forsøkt det. Gikk ned 12 kilo for åtte år siden - det var et resultat av samlivsbrudd og singeltilværelse, mye enklere å spise lite da! - men planla ikke noen nedgang. Hadde ikke engang vekt. Gikk bare pent og sikkert ned 12 kilo på ca et halvt år. Nå er akkurat de samme kiloene på igjen :-)

 

Har nå tenkt å bruke tre-fire måneder på å gå ned 9 kilo. Det virker egentlig ganske raskt. Har tydeligvis et vektplatå ved 71 kilo som det er vanskelig å komme under.

 

Konklusjonen er at jeg tror jeg vil trenge en del pep-talk fra dere for å nå et godt mål før mai. Tre kilo i måneden vil kreve ganske mange forsakelser :-)[/quote']

 

Det vil si en gjennomsnittlig vektnedgang på 0,75 kg i uka - kanskje litt mye, når en tenker på ukene du har tilbakelagt. For meg ble det et gjennomsnitt på 0,725 pr uke i løpet av kurset.

Men bevares, jeg skal ikke ta fra deg motet - skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan :P

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig spennende å lese. Men hvordan går det nå????

 

Lurer veldig ;)

 

Jeg har veiedag onsdag, men har fortsatt likedan som da jeg gikk kurset. Har ikke følt den store forskjellen. Jeg skal jo inn hit og rapportere hver uke likevel.

Føler vel at jeg har fått inn litt av prinsippene til GR på disse ukene.

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall
Å slanke seg mot et mål' date=' f eks å nå en vekt på et bestemt tidspunkt, har dere forsøkt det før? Jeg har aldri forsøkt det. Gikk ned 12 kilo for åtte år siden - det var et resultat av samlivsbrudd og singeltilværelse, mye enklere å spise lite da! - men planla ikke noen nedgang. Hadde ikke engang vekt. Gikk bare pent og sikkert ned 12 kilo på ca et halvt år. Nå er akkurat de samme kiloene på igjen :-)

 

Har nå tenkt å bruke tre-fire måneder på å gå ned 9 kilo. Det virker egentlig ganske raskt. Har tydeligvis et vektplatå ved 71 kilo som det er vanskelig å komme under.

 

Konklusjonen er at jeg tror jeg vil trenge en del pep-talk fra dere for å nå et godt mål før mai. Tre kilo i måneden vil kreve ganske mange forsakelser :-)[/quote']

 

Jeg har denne gang et veldig spesifikt mål. Det er fordi jeg ikke orker å hale ut slankingen.... Jeg blir mer motivert av å se vekttap og er litt opptatt av vekta skal vise nedgang. Cm er også fint å støtte seg på om det går litt i stå, men først og fremst kg er viktige for meg. Jeg VIL også være ferdig til sommeren, slik at jeg kan føle med vel. Ferdig er jo litt dumt å si egentlig, for da begynner jo utfordringen å HOLDE vekta nede og slippe å gå opp og ned. Jeg tror det er viktig at du gjør det som er riktig for deg, Grethe. Men du kan jo ha et mål, og går det ikke, ja så går det ikke... Ikke tenk på at det er forsakelser du gjør!!!!!!!! Det er kun 3-4 mnd av ditt liv og etterpå føler man seg sååååå bra. Du veier jo 72 i dag og vil ned til 63. Er det hva du veide sist - etter dine 12 kg? Om så, er det jo perfekt. Da vet du det er et realistisk mål...

 

Jeg er 170 cm og vil gjerne ned til 65-67 kg. Det er veldig bra for meg, men vet at de siste kiloene blir tøffe. Vil nok også stoppe på ca 70 kg, tenker jeg. Jeg har 10 veiedager til 8.mai (minus 2 uker ferie i mars - veier meg hver 9. dag). Dvs - 1 kg hver veiing. Det er ABSOLUTT mulig.

 

Sizzi; Du høres motivert og klar ut nå. Stå på....

 

Hvordan går det med Fridamor?

 

Jeg har STOR tro på oss !!!!! Dette skal vi jammen klare dere :-)

 

Snakkes mandag. Lykke til med resten av helga. Håper det har gått bra så langt !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

Hei på dere jenter,

 

har vært borte et par dager, deilig med litt fri i sola. Her går alt greit. Har ikke trent, men i dag blir det 60 min roing, rolig og pent. Har hatt et par dager med litt lite mat og en dag med litt mye, men etter som jeg skjønner skal det være OK for kroppen å variere litt.

 

Høres ut som dere fortsatt er motiverte! Kjempeflott! I dag leste jeg at minikjoler blir stort til sommeren, og da hadde det vært fint med slanke armer og lår... :-)

 

Ha en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...