Gå til innhold

Dagbok for et lettere liv... dagen før dagen


Gjest Grethe42

Anbefalte innlegg

De dagene jeg er hjemme og starter med en halv liter vann og havregrøt, føler jeg at det skjer mye med meg...Det setter fart i systemet. Da blir jeg også flinkere utover dagen og drikker et halvliters glass en gang i blant.

Havregryn øker dessuten forbrenningen har noen fortalt meg...

 

Ellers så ble jeg fortalt i går at det er minst like sunt å drikke te som vann. Der er det masse antioksidanter. Det forebygger flere typer kreft. Så jeg passer også på å drikke en del te, gjerne flere krus om dagen.

 

Jeg hadde gått ned 0,1 kg. på siste fjorten dagene, men det har vært styr med reising og bursdagsfeiring så jeg er fornøyd med at jeg har holdt vekten.

 

Nå kommer flere helt vanlige uker, og jeg er super motivert for å ta et rykk nedover på vektkurven....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4,8k
  • Created
  • Siste svar

Synd at du ikke liker ski Grethe - jeg kan ikke tenke meg livet uten ski, men det er mange i min omgangskrets som er enig med deg ;)

Når det gjelder vann, så ligger jeg på mellom 2 og 3 ltr pr. dag. Synes det er kjempegodt å starte deagen med halvliteren min.

 

Veiinga ja: 0,6 kg ned denne uka (-9kg tilsammen) :) , og tapt 4cm (2 av dem i midja) Midja er dermed 16 cm mindre. Det ble 24 trimpoeng denne uka.

Begynner å merke godt at det har skjedd noe nå ja, men har ikke fått en eneste kommentar på det enda.

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sizzi: du er et eksempel og en inspirasjon for oss alle! Du har vært kjempeflink og resultatene blir jo deretter :-)

 

Kan ikke skjønne at folk ikke ser det! Hvis jeg går ned to kilo ser moren min det med en gang ;-) Men kanskje folk ikke ser så nøye på hverandre som vi tror?

 

Det sies at en klesstørrelse er ca 3 cm (i livet) - jeg har i hvert fall gått ned fra 42 til 40 i livet med mine 6 cm vekk - og har jeg en god dag kanskje jeg kan presse meg inn i et 38-skjørt jeg har liggende... Men det er i overkroppen jeg har det meste av fettet - rundt rygg og i puppene :-) Så her er jeg fortsatt 42/44 :-(

 

Kjøpte meg litt nytt treningstøy her om dagen - deilig å få noe nytt. Det motiverer litt ekstra. Kjøpte en lang bukse og en knebukse fra danske Carite, har dere prøvd dette merket? http://www.carite.dk/ Utrolig deilige stoffer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Så koselig å høre hvor dyktig dere er.

 

Sizzi !!!! Fantastisk igjen. Du har gått ned mye.... Det MÅ synes. Kanskje folk er redd for å si det for at de kanskje antyder at du bør gå ned (om du skjønte hva jeg mente)... Jeg/vi er iallfall veldig imponert. Og så den skigåingen din.. Har i hodet mitt at du bor lett til et skiterreng (ser for meg Røros!!). Midt i Oslo er det ikke så ok, og jeg synes det er så tungvint med bil eller trikk for å gå på ski (er vant med Molde og marka rett utenfor, og det er ikke det samme med Marka i Oslo - uansett hvor mye Oslo-folk skryter av den :-)

 

Grethe !!! Veldig bra. Nå går det veien. Har romaskinen kommet i hus?

 

Fridamor!!! Koselig at du er tilbake og veldig bra å ikke ha gått ned de siste ukene. Veldig hyggelig at du er på hugget fremover... Gleder meg til å se neste uke.

 

Jeg veier meg ikke før 27. februar denne gangen. Skulle ha veid med 25.feb, men da er jeg hjemme hos mor.... DET kan vel bli en utdordring i seg selv, MEN jeg må være flink både på jobb og hos mor. Er så utrolig sugen på å gjøre kortest mulig prosess med slankingen :-) Men det får gå som det går.....

 

Dere er utrolig flinke med vann og gode vaner... Jeg har litt eget opplegg her som funker, men skulle gjerne ha endret litt av vanene for fremtiden. Man skal liksom slutte med slanking en gang !!!! Jeg er ganske flink å slanke meg, ikke SÅ flink å spise normalt. Men jeg lærer masse av dere og jeg blir inspirert til å endre meg...... etterhvert :-) Vann er nok en ting jeg MÅ ta tak i snarest. Drikker dessverre mye cola light (ca 2 liter pr dag). Bittelitt vann, men ikke mye... Er heller ikke så flink å "trene". Går mye ifm jobben og ellers en liten tur hver dag, men det blir ikke akkurat så mye - og kondisen er ikke akkurat på topp, nei :-)

 

Har ikke prøvd det merket du snakket om, Grethe. Skal sjekke nettstedet.

 

Lykke til alle sammen. Jeg er her i kveld og neste gang er den 26.

 

Stå på !!!

 

Klem

mai2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere!

 

I dag skal jeg på jentetreff og vet at det blir gode kaker...

Jeg har bestemt meg for¨å dra på spinning først, for da har jeg jo fortjent noen kalorier.... Kommer til å ha med meg et eple og noen nøtter/rosiner som tilleggsrasjon for jeg vet at jeg blir veldig glupsk etter trening! Jeg får gjøre det beste ut av det!

 

Takk for svar, Sizzy, jeg har lagret Ingers rugbrød som favoritt!!

 

...og takk for omtanken, mai 2007, jeg er også veldig spent på neste veiing! Føler at jeg har gjenvunnet kontrollen!!

 

Dere er flinke, og det morsomt å lese om framgangen deres. Dette er da spennende! Den mest spennende måten jeg har slanket meg på noen gang! Jeg er bare veldig opptatt av at det skal vare lenge, og at jeg lever på en måte som ikke tar fra meg gnisten. Veldig opptatt av å ikke spise ting som jeg ikke liker, sånn at jeg virkelig føler at jeg er på slankern. Prøver å finne sunne og gode variasjoner som jeg kan nyte....(Sier derfor ikke nei takk til kake i kveld, men vet at jeg må begrense meg veldig....Dere får rapport om hvordan det gikk i morgen...)

 

Lykke til til oss alle.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall
Hei på dere!

 

Den mest spennende måten jeg har slanket meg på noen gang! Jeg er bare veldig opptatt av at det skal vare lenge' date=' og at jeg lever på en måte som ikke tar fra meg gnisten. Veldig opptatt av å ikke spise ting som jeg ikke liker, sånn at jeg virkelig føler at jeg er på slankern. Prøver å finne sunne og gode variasjoner som jeg kan nyte....(Sier derfor ikke nei takk til kake i kveld, men vet at jeg må begrense meg veldig....[/quote']

 

Er så enig så enig, Fridamor. Tror også dette er måten å gjøre det på (iallfall funker det for oss :-) Tror helt klart at du har gjenvunnet kontrollen og at dette blir veldig bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en hard spinningtime i går kveld dro jeg på treff med noen tidligere kolleger. Vi møtes en gang i blant.

 

Ble servert grønnsaker med dip. Det var jo midt i blinken, og det var nok flere av oss som var på samme sporet... Så ble det gulrotkake til kaffen og jeg tok et ikke altfor stort stykke. Jeg nøt hver lille bit...

 

Jeg mener at dette funker for meg, ja, jeg vet at hvis jeg er veldig streng så blir det veldig vanskelig etter hvert. Sånn som jeg lever nå, kan jeg ha det i månedsvis framover uten at jeg synes det er plagsomt å tenke på...og da blir jeg ikke så lei meg om jeg ikke har den raske nedgangen i vekt heller.

 

I dag har alt gått fint. Tror jeg innenfor rammene selv om jeg ikke har lagt inn inntaket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Fridamor, at man må finne sin vei til målet. Tone (mai2007) følger vel egentlig heller ikke GR-dietten, men holder inntaket av kalorier på riktig nivå. Jeg heller mer og mer mot det alternativet jeg også.

 

Etter et par måneder på GR har jeg i hvert fall fått inn noen gode vaner:

1. jeg spiser frokost hver eneste dag

2. jeg trener minst 4 ganger i uka

3. jeg spiser mindre snop enn før

4. jeg spiser sjelden under 3-4 måltider om dagen

5. jeg velger sjeldnere dustemat som boller og heller mer frukt

6. jeg tar omega3-tilskudd

7. jeg drikker mer vann

 

Så selv om vektnedgangen går sakte, så er jeg på vei mot et mye sunnere liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har noen uvaner så sjekker jeg kalorier og bytter til bedre alternativer så jeg er ganske mye flinkere nå enn da jeg startet.

 

Noen produkter er ikke så gode at de fortjener alle de kaloriene! Skal jeg spise noe med mye kaloirier så må jeg være skikkelig frista. Sånn som boller, skolebrød og alt annet med fint brød klarer jeg å holde meg unna. Jeg føler at det er veldig usunt for meg. Stapper seg i en kladd i magen og blir der. Skal jeg har noe søtt så blir det en real sjokoladebit, helst mørk sjokolade, medn noen ganger blir jeg litt lei av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det bra med dere?

 

Har hatt ei fin uke, vet at jeg har vært flink og gleder meg til veiing på mandag...Har veid litt, da.....greier ikke å la være! Ser bra ut!

Endelig får jeg litt uttelling etter mye annet styr som ikke har bidratt til at vekta har gått ned. Det er så godt å være hjemme og ha faste rutiner! Da går alt så meget bedre!

 

Skal være hjemme alene i helga og kose meg glugg i hjel....Male, spise små, sunne måltider og små, godt planlagte kosemerker....og kanskje en trimøkt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fridamor! Helt enig med deg mht rutinene! Så mye enklere å holde seg til den smale stien når man kan bestemme selv hva man skal spise. Men vi må jo lære oss å takle et sosialt liv også da :-) Jeg får problemer med at venninnene mine ikke ser ut til å kunne kose seg med mat uten å måtte drikke vin til - og ber jeg om farris i stedet så får de dårlig samvittighet og kommer med masse argumenter... :-)

 

Ellers får jeg besøk på søndag og da hadde jeg tenkt å servere noe hjemmebakt. Får grunne litt på hva som kan være både sunt og godt.

 

Har ikke gått ned noe denne uka, maks 200 gram. Har vært for lite aktivitet og litt snop. Men skal være flink i helga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar litt rødvin gjerne både på fredag og lørdagskvelden, jeg da! Men jeg har ikke smakt en dråpe pils etter nyttår. Føler at det er mye verre, og blir fort mye større volum.

 

Ellers så så jeg en light gulrotkake her et sted.Kanskje det er en ide??

 

Snøen laver ned her i dag så det spørs om snømåking blir aktiviteten i helga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å se inn på slankedagboken til jente23 (ligger under "motiver meg"), der er det lagt ut en muffinsoppskrift som så veldig godt ut. Jeg skal i hvertfall prøve den i kveld, men tror det blir gulrot muffins og eple/kanel muffins på meg istedenfor blåbærmuffins:) Bare et forslag:) Dersom du lager store muffins blir det ca 175 kalorier pr stk:) Namnam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåbærmuffins

(8 store eller ca. 13 vanlige muffins)

 

1 egg

75 gram sukker (i underkant av 0,75 dl)

175 g hvetemel, siktet

1 1/2 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

50 g margarin

1 dl melk ekstra lett

110 g blåbær

 

Pisk egg og sukker.

Sikt i hvetemel, bakepulver og vaniljesukker.

Bland sammen.

Tilsett smeltet margarin og melk.

Blåbær tilsettes til slutt.

Fyll muffinsformer ca ¾ fulle.

Stekes på ca 200 grader i 20-25 minutter.

(obs, steketid varierer fra ovn til ovn, kan hende det holder med litt kortere steketid, følg med)

 

1400 kcal totalt, ca. 175 kalorier pr stk hvis 8 stk store muffins

ca 108 kalorier pr stk hvis 13 vanlige muffins

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme

Er det noen som vet om et lettere alternativ til margarin man kan bruke i bakst?

 

I USA vet jeg det finnes en del slike "jukseingredienser," f.eks. eggeerstatning, men den trenden har visst ikke helt kommet til Norge ennå.

 

Og hva skjer om en prøver å lage muffins uten smør? Blir det noe godt mon tro? Litt tørt, sikkert. Olje går sikkert an, men smaken blir antagelig annerledes. Skulle hatt en kalorifattig smørsmak-tilsetning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt olje i muffins med stor suksess. Det finnes en kjempegod oppskrift på Kakemonsen.no. Den har jeg brukt men erstattet litt av oljen med Kesam og så har jeg erstattet litt av hvetemelet med havregryn, og så bruker jeg brunt sukker og revne gulrøtter i. Ungene elsker disse og de er (nesten) like gode om de tas fra fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme

De har hundre-og-ørti muffinsoppskrifter på kakemonsen.no :) Hadde du orket ta bryet med å skrive ned den oppskriften du bruker til oss andre muffinsglade?

 

En ting er å lage "sunne" muffins, en annen ting er å klare å begrense seg til å bare spise en (eller to?) om gangen... Men dette er en evne som må trenes på! Trenger et lite prøveprosjekt på den fronten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du at en pose potetmospulver jevner lapskaus fint hvis potetene er litt harde. Men pass på mengden. Jeg har ikke testet kaloriene her, men det kan vel leses av posen

 

 

 

Tusen takk' date=' Sizzi! Synes det er lettere å være flink når det ikke er så mange fristelser, så gudskjelov er jula over ;-)

 

I går ble samboeren snopsugen og jeg ble dessverre med på galeien, så jeg spiste opp alle kosemerkene mine (gulp). Totalt ca 1000 kalorier inn som egentlig ikke skulle vært med på turen. Men men. Tok ikke helt av og i dag er det tilbake til basics.

 

I dag skal jeg ro intervall 4 min hardt/3 min rolig x 4 ganger + oppvarming og nedkjøring. Det er god trening. Skal ta en runde med styrketrening etter det. Så er det hjem til montering av IKEA-hylle - blir vel noen kalorier lost der også? ;-) Deretter nedmontering av juletre og julepynt. Blir en aktiv dag.

 

Middag i kveld blir hjemmelaget pølselapskaus slik mamma pleide å lage den - den er god som "comfort food", som amerikanerne kaller det. Her er oppskriften hvis dere vil prøve:

 

Til 2-3 personer

 

3-4 poteter i terninger

1 kålrot i terninger

1 purre i ringer

 

kokes mørt i lite vann. Tilsett litt buljongpulver for å få god smak.

 

Tilsett 1-2 eller 3 (kommer an på hvor godt dere liker pølse) Go' og mager røkt kjøttpølse (eller kyllingkjøttpølser) og varm opp. Krydre med svart pepper.

 

Hvis dere har hatt i for mye vann eller potetene ikke er av typen som blir litt mosete, pleide moren min å ha oppi mel/smør-jevning for å få lapskausen tykkere. Tror ikke det er slankevennlig :-)

 

Kaloriinnholdet kommer hovedsakelig fra pølsene, som har 150 kcal pr 100 gram (eller ca 130 kcal pr pølse).

 

Ha en god søndag![/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sizzi: du er et eksempel og en inspirasjon for oss alle! Du har vært kjempeflink og resultatene blir jo deretter :-)

 

Kan ikke skjønne at folk ikke ser det! Hvis jeg går ned to kilo ser moren min det med en gang ;-) Men kanskje folk ikke ser så nøye på hverandre som vi tror?

 

 

Endelig var det noen som kommenterte meg også :)

Sønnen og dama kom heim til vinterferien, og dama kommenterte det : "Hvor tynn du har blitt" Det var så oppløftende å få høre det. De så meg sist i jula.

Ellers er det som det pleier hos meg - skitur i dag også, men litt mindre trim enn de andre ukene. Har rett og slett ikke hatt tid (dårlig unnskyldning?)

 

Håper det går bra med dere også, og er spent på resultatene etter veiingene til uken. Tenk på hvor slanke og fine vi blir innen sommeren kommer.

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært...Det er morsomt når noen ser at en har gått ned. Jeg håpet at jentene så det da jeg var på treff i uka som var, men ingen hadde noe å bemerke...men mamma ser det da!

 

Jeg lå veldig bra an før helga, men synes ikke helga har gått så bra. Var helt veldig "fysete" på no godt. Synes liksom jeg må ha litt ekstra når det er helg. Nå er det stopp og det blir te og knekkebrød resten av kvelden og så er det dommen i morgen!

 

Har vært alene også da, og da har jeg ingen til å passe på og det blir veldig stille her.... Så det er godt at mannen min kommer hjem i kveld!

 

I morgen er det dommen da, men jeg har fortsatt tro på at det har vært nedgang denne uka. I går var jeg forresten flink og måkte snø, gikk tur med min lille hund og deretter en egen tur der jeg gikk alt jeg orka i 3 kvarter. Orka ikke å dra på trening på det snøføret. I dag har det også vært snøvær og jeg har vært relativt slapp. Jeg fikk gulleplet mitt, og da hvilte jeg på mine laurbær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var det veiing. Ikke så bra som det burde ha vært, men jeg vet hvorfor. Har vel ikke gjort alt etter boka i helga!

 

Men, det var 0,6 kg. ned så det er ok. Da har jeg jeg gått ned 3,5 kg. siden jul og det synes godt. 4 cm inn rundt livet og det merkes på buksa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag igjen etter en hektisk helg med dessverre for mye rødvin... ned 200 gram forrige uke.

 

Som trøst kan jeg heldigvis meddele at samboeren synes jeg begynner å få så fine, faste overarmer av all roingen! Og jeg er i bedre form enn jeg har vært på flere år :-) :-)

 

Heia Fridamor! 600 gram er kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Er endelig tilbake fra jobb og besøk hos mor.... Skal veie meg i morgen, men tror ikke det blir det store. Fristelsene stod i kø hos mor og det ble litt vel vanskelig å si nei :-) Jaja... Det blir som det blir. Er i gang igjen nå. Pussig nok synes jeg buksen blir større og større, men tror kanskje det er ønsketenkning.

 

Koselig å lese alt her inne. Grethe og Fridamor; SUPERT med nedgang !!!!!!!!!! Veldig bra. All nedgang er bra :-) Hvordan gikk det med Sizzi sist uke? Veier du deg på onsdager fortsatt, kanskje? Så artig at folk ser og kommenterer det. Det er vanskelig for de som ser deg hver dag. De som kommer en gang i blant ser det jo raskere. Deilig følelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Da var jeg veid og målt; - 400 gram ble resultatet. Er veldig fornøyd faktisk. Først var det jobbedager, så fristelser hos mor og på toppen av det mensen (men tror egentlig ikke jeg legger på meg i den perioden, men høres fint ut som unnskyldning :-) Iallfall, jeg er fornøyd jeg. Har blitt 7,8 kg mindre av meg i år og det merkes på klærne nå. Har funnet ut at istedenfor -10 kg til mai prøver jeg meg på -15 kg. Dvs 7,2 kg til målet (det blir kanskje i slutten av mai. Er nok litt mye til 1.mai). Det viktigste er at jeg er fortsatt motivert og synes det går bra (best på dagene jeg har fri og hjemme da, men....). Litt mer skjerpings på jobbedagene så går det veien. Iallfall er jeg under 70 kg "snart" og det var første delmål. Mye vil ha mer, sier de....

 

Hvordan står det til med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg, mai2007!

 

Ja, en er jo ofte mer eller mindre fornøyd alt ettersom hvor flink man har vært...

Jeg ble faktisk litt skuffa fordi jeg lå så godt an før helga og trodde det kunne bli næermere 1 kg...Du var fornøyd fordi du hadde kommet greit i gjennom til tross for mange fristelser.

 

Jeg synes vel jeg går litt sakte ned , men jeg greier ikke å være flinkere og mer standhaftig så da må det bare ta litt tid...Men når jeg måler og føler hvor mye bedre plass det har blitt i klærne så er jeg veldig fornøyd!:)

 

Leste akkurat på en annen tråd om ei som hadde veiedag på fredag og da ble det nedgang til tross for at det var oppgang etter helgas utskeielser. Så det er vel sånn for meg også at jeg får aldri målt meg på det laveste punktet fordi jeg alltid har veiedag på en mandag. Så lenge kurven går sakte men sikkert nedover så spiller det jo ingen rolle... Det er så lett å henge seg opp i de små variasjonene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...