Gå til innhold

hyfsans tråd for et bedre liv


Gjest hyfsan

Anbefalte innlegg

Så fort tiden går... Det ble dårlig med husvask i helga, vi prioriterte bading og besøk i stedet. Så nå er huset fremdeles kaotisk og ute høljer det ned... Men jeg klager ikke, vi har hatt en fin helg.

 

Jeg har fått opp energiinntaket litt i helga men må nok jobbe litt utover uka. Det er vanskelig når man først har kommet inn i en rutine og putte inn nye ting. Men med litt fokus skal det gå. Og som du sier Hyfsan; energi avler energi! Må nok sparke meg selv litt bak :D Og nå merker jeg at jeg begynner å bli litt lei av å veie og regne ut kcal i maten hele tiden. Så hvis noen kan muntre meg litt opp og fortelle hvor viktig det er å holde kontrollen?

 

Har ikke spist is denne helga heller, vurderer å ta meg en liten saftis i kveld. Har faktisk vært veldig flink med snopet etter "sprekken" min med kinderegg; har ikke spist sjokolade på tre uker! Ble servert kake på kaffebesøk men tok så liten bit at det nesten var frekt... Og ingen m&m enda det stod på bordet og ingen is da jeg ble budt det i dag.

 

I morgen er det veiedag. Er litt spent, tror jeg har gått ned, har i hvert fall blitt litt slankere i ansiktet. Men gikk ned mye forrige uke så det kan jo være at jeg har begynt å se de kg nå først av. Tar litt tid å venne seg til at kroppen forandres. Det er ingen som har kommentert noe enda, utenom mannen min, så så veldig mye ned har jeg ikke gått.

 

Noen følelser foran veiedagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,3k
  • Created
  • Siste svar

hvis denne noen til å muntre deg opp kan være meg, så skal jeg forsøke å si noen vektige ord:

 

må ta utgangspunkt i meg selv, og det kan jo være at du er på et helt annet sted - MEN:

 

om jeg ikke veier maten får jeg ikke spise i nærheten av den mengden jeg egentlig skal spise. jeg har en logikksvikt, for jeg tror at all mat veier så mye. så for meg hjelper det veldig å ha vekt. den skal jeg jammen ha med på ferie også. regner med at du har en elektronisk kjøkkenvekt? for de gamle gramvektene er bare plunder og heft. de var aldri nøyaktige heller... så jeg tenker ikke over at jeg faktisk veier maten lenger, jeg ser bare fordeler ved å gjøre det der jeg er nå.

 

å regne kalorier: det gjør maskinen for meg. jeg bare legger inn det jeg spiser i a-bok, og vips - der kommer oppdaterte tall fortløpende. er det ikke flott!!!???

 

om du liker det eller ikke: maten SKAL veies og du skal bruke A-bok på nett. OK? I alle fall når du også skriver at du har problemer med å få i deg nok mat.

 

du har vært ordentlig flink denne helgen bick. jeg har hatt gjester her, hadde kake og is. jeg tok meg et par yoghurter i stedet for is/kake. ikke fordi jeg ikke vet jeg kan bruke kosemerkene. men jeg er redd for å vekke søthungeren min, og det gjør meg ingenting å avstå. tidligere ville jeg stått på hodet i fryseren og tatt restene idet gjestene var på vei inn i bilen sin - nå har jeg ikke engang tenkt på at det er is i fryseren før jeg skriver dette. men den frister meg heldigvis ikke.

 

som du så riktig skriver, bick, er det veiedag i morgen. jeg tror nok jeg har gått ned litt. om ikke annet, har jeg i alle fall gått inn i cm. tar bare midjemålet jeg, tenker jo at jeg går inn litt alle steder og da er midjemålet en god pekepinn. vi får krysse fingrene og håpe det har gått greit. jeg har i alle fall gjort mitt. ingen som har kommentert meg heller, og det er i grunnen like greit. liker ikke så veldig at folk rundt forbi kommenterer kroppen min. er litt rar sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Hyfsan, veiing og utregning skal bli. Problemet med utregninga er at jeg sjelden spiser det samme som det som er oppgitt på sidene her. F.eks. lager jeg mye mat selv og da kan jeg jo regne ut nøyaktig hva maten inneholder men det tar litt tid... Og så blir det ofte til at jeg bare regner ut ca. eller tar noe som likner. Men jeg skal skjerpe meg.

 

Har selvsagt elektronisk vekt og bruker den forsåvidt flittig.

 

Så flink du har vært i helga! Blir spennende å høre hvordan det går i morgen. Du har jo rett i at det egentlig bare er nødvendig å måle midjen, men jeg syns det er litt morsomt å se alle centimetrene, jeg da. Hvis jeg finner målbåndet, det er yndlingsleke her for tida :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lager du virkelig sånn mat altså? jøje meg. her går det i f.eks. ovnsbakt ørret eller laks, krydrete (eller lagt i marinade) kongereker, ferdig marinert kyllingbryst etc. jeg bruker mye lettrømme i stedet for dressing, og da er det jo lett å bruke nettet. så du bruker skikkelig kokebok med mange ingredienser??? jeg er imponert mer er det ikke å si om den saken.

 

kan du kanskje idet du lager maten og veie opp ingrediensene, skrive disse ned? så kan du gå inn i kaloritabellen og finne ut hvor mange kcal det er i hele middagen. når du så skal ta en porsjon så kan du bare veie porsjonen og så regne ut utfra antall gram? er det gjennomførbart tro? ellers skjønner jeg dette er tungvint, jeg har ikke tenkt over den problemstilingen. en annen løsning er jo å bruke noen av grete roede oppskriftene. de ser gode ut, hører folk skryter av noen av disse rettene. har du forsøkt noen? da er det jo veldig enkelt for deg. uansett er du flink, og du kan umulig gjøre noe særlig galt når du lager all mat fra bunnen av. da har du jo kontroll over hva du putter i maten din. faren er at du spiser altfor lite, bick. skjerpings!! ellers sender jeg kcal-busemannen for å ta deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellers sender jeg kcal-busemannen for å ta deg :)

 

hehe, nei huff og huff! :D

 

Det er ikke alltid at all maten blir laget fra bunnen av, altså, men jeg foretrekker å gjøre det sånn. Det er en vanesak. Mange av de GR oppskriftene baserer seg på halvfabrikata, men jeg skal ta en ny kikk.

 

Må innrømme matlaginga har blitt mindre spennende etter GR, for hvis det er over fem ingred. orker jeg rett og slett ikke...

 

Fisk i ovn er jo supert og lettvindt, savner skikkelig fersk fisk! Ikke så mye av det her på "innlandet".

 

Hm, kcal busemannen... Det betyr vel at jeg pent må hente knekkebrødene mine og spise kveldsmat likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det veiedag og jeg gikk ned bare 0,2 kg. Gikk inn noen cm også, men litt skralt resultat Nå har jeg jo gått ned relativt mye de to siste ukene så det må kanskje stoppe litt opp?

 

Ja, ja. Ny uke og nye muligheter til å trimme mer, spise mer, spise sunnere og fokusere.

 

Hvordan gikk det med deg Hyfsan? Og mig, er du med oss enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen er det det.

gratulerer med vektnedgang bick. alle monner drar er det noe som heter. det går gjerne i rykk og napp med vektreduksjon, sånn er det bare. du fortsetter i samme stil, så går det rette veien.

 

jeg skal veies i kveld. i dag er jeg ikke på jobb, det er sol og flott vær her. blir vel en tur ut og litt ordning i heimen tror jeg. tror jeg. ikke mye lysten.....

 

snakkes siden. ha en fantastisk dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er med jeg' date=' har ikke fått skrevet i det siste.

jeg gikk ned jeg også, -1,3 kg og -4,5 cm. så nå begynner det å merkes litt på klærne. det er bra:)[/quote']

 

Gratulerer mig! Ønsker deg en god og slank uke videre.

 

Hyfsan; vi venter i spenning... Håper du har hatt en fantastisk dag i hagen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jooo..... ja.... jeg egner meg ikke som gartner, for å si det på den måten.

 

resultater fra i dag: ned 0,9 kg og 1 cm inn i midjen. nå har jeg gått ned 8.3 kg og inn 8 cm. jeg er kjempefornøyd med meg selv!! snart blir jeg vel så selvgod og uspiselig her inne at dere ikke vil være med meg mer :D

 

i dag var siste gang på kurs for meg. nå er det me, myself og i i sommer - også dere da. du har jo kjemperesultater mig. det er storveis.

 

vi må bare stå på videre. i dag har jeg ny pers på trimpoeng. 7 trimpoeng bare i dag og over på epletre nr 2 i a-bok. jeg har ingen intensjon om å touche den rekorden, bare for å ha sagt det. men det var gøy da, å klare 7 poeng på en dag. mye gåing - og så den berømmelige hagen. frekk som jeg er førte jeg det opp som planting, selv om jeg lukte.

 

ha en fin kveld alle. nå må jeg løpe i butikken for å skaffe grøntfor og yoghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jooo..... ja.... jeg egner meg ikke som gartner' date=' for å si det på den måten.

 

resultater fra i dag: ned 0,9 kg og 1 cm inn i midjen. nå har jeg gått ned 8.3 kg og inn 8 cm. jeg er kjempefornøyd med meg selv!! snart blir jeg vel så selvgod og uspiselig her inne at dere ikke vil være med meg mer :D

 

i dag var siste gang på kurs for meg. nå er det me, myself og i i sommer - også dere da. du har jo kjemperesultater mig. det er storveis.

 

vi må bare stå på videre. i dag har jeg ny pers på trimpoeng. 7 trimpoeng bare i dag og over på epletre nr 2 i a-bok. jeg har ingen intensjon om å touche den rekorden, bare for å ha sagt det. men det var gøy da, å klare 7 poeng på en dag. mye gåing - og så den berømmelige hagen. frekk som jeg er førte jeg det opp som planting, selv om jeg lukte.

 

ha en fin kveld alle. nå må jeg løpe i butikken for å skaffe grøntfor og yoghurt.[/quote']

 

8,3 kg er helt fantastisk! Og for ikke å nevne trimpoengene... Du har all grunn til å være stolt og uspiselig :)

 

Det blir spennende til høsten, da. Jeg har fått spørsmål om jeg skal fortsette på nettkurs nå i sommer og det skal jeg nok og så blir det vel enda et til høsten kan jeg tenke meg. Har ingen planer om å hoppe av før målet er nådd og vel så det.

 

Lykke til i sommer, håper jeg hører fra deg Hyfsan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart du hører fra meg. blir ikke kvitt meg, tenker jeg heller vi skal si. :D

 

ny dag og nye muligheter. får ikke trimmet noe i dag, er bare helt superstresset pga hundre gjøremål på jobb og hjemme. som om det skulle hjelpe noe. tenk om indre stress kunne gjøres om til kaloriforbruk, da hadde det gått unna her. men så lenge jeg ikke søker trøst i snopet, skal jeg være fornøyd.

 

nå har jeg nettopp spist en herlig middag, magen sier seg fornøyd. nå skal jeg ha en yoghurt til dessert. har dere smakt tine yoghurt smak av sommer? de er kjempegode, og jeg unner meg en sånn en dann og vann (les i dag).

 

vi må bare stå på og ikke gi oss. selv om jeg ikke går på kurs akkurat nå, så har jeg absolutt ikke tenkt å ikke følge opplegget. jeg skal dessuten ha en kontrollveiing i august. har som mål ikke å gå opp i sommer, helst ned. så får vi se. alt står og faller med egeninnsats, ikke minst på trimsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå meldt meg på kurs nr to. Egeninnsatsen er jo alfa omega men jeg kjenner at trenger noen å rapportere litt til.

 

Stress; Jeg har en følelse av at stress herder fettet heller enn å forbruke det... I alle fall legger jeg på meg når jeg stresser, men det har jo med all hurtigspisingen å gjøre. Tøft at du klarer deg uten snop! Syns du er utrolig standhaftig, jeg har jo skeiet ut med både det ene og det andre... Bra det er ferie på deg snart sånn at du kan slappe av. Syns det høres ut som en fin målsetting å beholde vekta, det er jo tross alt ferie.

 

God sommer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for deg. flink du som har meldt deg på kurs 2. det var tøft gjort av deg, nå er du skikkelig i siget.

 

jeg har hatt en litt fæl dag i dag egentlig, og tanken på en aldri så liten utskeielse har lagt og spøkt i tankene mine. det snek seg jammen inn en tanke gitt, om at jeg ikke skal på kurs neste mandag og at en aldri så liten etc etc ikke gjør noe. helt nifst for hvor kom den tanken fra???? isolert sett gjør det jo ikke noe å bruke noen kosemerker eller hva det nå kalles, men jeg er en søtoman av rang. tør bare ikke. litt sånn aa-tankegang. one drink, one drunk. jeg har derfor valgt å putte inn en annen tanke når gjør-ikke-noe-tanken kommer. da putter jeg inn jeg-vil-gå-ned-de-siste-20-kg-og-da-må-jeg-ikke-ramle-utpå-tanken.

 

og da er det fint å vite at du er i gang med kurs 2 bick. det er god inspirasjon for meg det. jeg klarte å piske meg på en tre kvarters tur, så litt trim ble det i dag. nå er det de frustrerte fruene på tv snart, føler meg om ikke frustrert så ganske aka-lei i dag. kanskje hjelper det å se på de damene, for der vil visst problemene ingen ende ta... ha en fin kveld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke betalt enda...hehe.

 

Jeg er så heldig for min søthunger er nesten helt borte. De små tingene jeg unner meg i hverdagen er mer enn nok så langt.

 

Det er akkurat den tankegangen du beskriver som gjør at jeg vet at jeg bare MÅ fortsette på kurs. For akkurat det samme kunne jeg tenkt: nå er det jo ikke veiing før om x antall uker så da gjør det vel ikke så mye... Jeg er ekspert i å lure meg selv, overtale meg selv etc. og egentlig trodde jeg at jeg også måtte ha "nulltoleranse" men så langt har jeg altså vært forskånet for søtsug. Det kommer nok litt av at jeg strever med å få i meg nok kcal, syns jeg spiser hele dagen, og da blir det liksom hverken tid eller plass i magen til noe ekstra.

 

Du er flink Hyfsan, du klarer deg nok som bare det under ferien :)

 

En ting jeg gjore i dag da jeg fikk lyst på en is: jeg sa til meg selv at jeg kunne få en banan først og så kunne jeg få is etterpå. Etter bananen var jeg mett og hadde fått nok søtt! Det er jo en taktikk for småbarn som ikke fungerer særlig godt på ungen min, men den fungerte på meg. Sier det noe om meg eller om guttungen min? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hvem det sier mest om er jo et tema vi godt kan bruke litt tid på.

 

tror du har funnet "din" metode ganske bra, jeg bick det virker sånn. med eller uten banan :). i dag har jeg ikke hatt sabotasje-tanken, har i grunnen ikke tenkt noe særlig over noe som helst annet enn stress-stress-stress for å bli ferdig med arbeidsoppgavene mine.

 

to egg i morges (som skulle bli lunch) var en gedigen skuffelse. de ble kokt i går, men var ikke kokt lenger enn høyst nødvendig. uææææææ. de ble liggende igjen hjemme til fordel for vitago' ost på begge skivene. men SKUFF-A!!

 

nå lukter det deilig seibiff med løk her. skal snart spise middag. jeg er sulten, kjenner jeg, og gleder meg til maten.

 

legger inn noen ord siden i kveld også. er litt usikker på trim i kveld, kommer an på ymse detaljer. men en liten tur blir det alltids.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje siste ord fra meg på noen dager. jeg reiser i morgen tidlig, kommer innom om jeg får tilgang på pc denne første ferieuka mi.

 

 

lykke til alle som har et mål å jobbe mot.

 

vær velkommen til å bruke tråden selv om jeg ikke er skulle være her, da har jeg noe å glede meg til å lese når jeg kommer så langt. og kos dere masse i sommervarmen. knus (som de sier i danmark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje siste ord fra meg på noen dager. jeg reiser i morgen tidlig' date=' kommer innom om jeg får tilgang på pc denne første ferieuka mi.

 

 

lykke til alle som har et mål å jobbe mot.

 

vær velkommen til å bruke tråden selv om jeg ikke er skulle være her, da har jeg noe å glede meg til å lese når jeg kommer så langt. og kos dere masse i sommervarmen. knus (som de sier i danmark)[/quote']

 

Jeg skal rapportere litt mens du er borte, i alle fall mandagene. Når du leser dette er du vel på ferie så da håper jeg du har det fint, knus til deg også (vet ikke om jeg bruker det rett for jeg har ikke hørt det før :) )

 

Nå må jeg skynte meg å våkne sånn at jeg får startet dagen... kaffe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går stadig nedover. det er herlig, men kjenner samtidig at jeg begynner å bli litt utålmodig, vil ha store forandringer nå! men får bare ta tida til hjelp. ned -1,1 kg denne uka og -4cm.

 

hvordan går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går stadig nedover. det er herlig' date=' men kjenner samtidig at jeg begynner å bli litt utålmodig, vil ha store forandringer nå! men får bare ta tida til hjelp. ned -1,1 kg denne uka og -4cm.

 

hvordan går det med dere?[/quote']

 

Gratulerer! 1,1 kg er ganske mye. Jeg har besøk og fullt hus og er fornøyd med en vektreduksjon på 0,7 kg.

 

Ha en fin uke!

 

Redigering: Det gikk litt fort i svingene her... Men, mitt første delmål var altså fem kg og i dag har jeg altså klart det! Jippi! Har gått ned 5,5 kg tilsammen på seks uker og det er vel helt "etter boka". Nå gjelder det bare å beholde fokus (og nå har jeg glemt å spise frokost kommer jeg på..) resten av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,7 ned med huset fullt av besøk er jo bra. vet ikke om jeg hadde klart det. er spent på hvordan det skal gå når jeg skal på ferie, da skal jeg nemlig bo hos andre og får nok ikke så stor mulighet til å påvirke menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mig og takk for tilbakemelding. Det er så stille nå om sommeren, fint å se at det faktisk er noen her :)

 

Maten går sånn nogen lunde bra tror jeg, selv om jeg ikke får skrevet noe i arbeidsboka og ikke veier maten. Men trim derrimot... Det blir ingenting "organisert" trim på meg denne uka heller ser det ut til. Men er på beina hele dagen, vi kjører hardt program med ungene hele dagen så det håper jeg setter opp forbrenningen litt. Fikk svømt litt her i helga men det begynner jo å bli evigheter siden!

 

På torsdag får jeg "fri", da skal besøket på badeland mens jeg skal være hjemme og rydde, vaske, trene, osv.osv. Men det blir deilig med en rolig dag for meg selv så det gleder jeg meg til!

 

Stå på mig, jeg synes du har rask vektreduksjon jeg! Jeg har som mål å gå ned hvert fall syv kg på kurset men det skal vel holde veeeldig hardt, da må jeg ned 1,5 kg denne uka og det er nok lite sannsynlig. Et mer realistisk mål er nok seks kg, bare et halvt kg igjen til det målet og det er jo ikke langt fra det opprinnelige målet heller.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra dere er aktive i tråden. jeg er hjemme et par dager etter "europaturne". nå er det to uker siden jeg veiet meg sist, og jeg vet ikke helt om jeg har gått noe ned. men jeg har hatt med meg "boka" og kladdepapir og holdt regnskap, sånn at jeg ser jeg har fått i meg det kaloriantall jeg skal i løpet av dagen. det har ikke blitt særlig med trim, littegranne bare. men men - pytt - det er jo sommer. jeg har holdt meg unna usunn mat, spist mye fisk. men lite grønt. ikke så mye grønnsaker der jeg har vært. har klart å holde meg på ca 1400 - 1500 kcal hver dag, og det er ikke så verst synes jeg. det at jeg har holdt regnskap har hjulpet mye. har ikke veiet maten, men tatt antall gram på "øyemål".

 

så flinke dere har vært! jeg tar av meg hatten for dere altså. stå på videre, jenter. jeg kommer innom igjen et par dager nå før neste "turne". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...selv om det er en snarvisitt....

 

Så flink du har vært i ferien! Her har det gått kun på øyemål og ca, og noen utskjeielser i og med at vi har hatt huset fullt i over en uke nå. Men i kveld drar de hjem og i morgen er det mandag og nytt kurs.

 

Jeg får ikke trimmet nok, skjønner ikke helt hvordan jeg skal få økt trimmengden. For hvis jeg skal ned så må jeg trimme mer, så mye skjønner jeg. Det blir vel om kvelden jeg må til pers, skal ha som mål i uka som kommer å gå/sykle en kveldstur i hvert fall.

 

Fortsatt god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

mange kjenner sikkert følelsen når man sparer til langt hår, og håret blir halvlangt. verken langt eller kort. det er lett å gi opp og klippe seg. klarer man å holde ut, oppnår man det man vil. sukk og stønn. det er sånn jeg har det nå med vektnedgang. jeg er møkka lei, kjenner jeg. verken fugl eller fisk. jeg kjenner buksene er blitt større, men kan ikke bruke "neste sett" bukser ennå, de blir litt trange igjen. gruff og gru. jeg må bare prøve å "overse" min egen møkkaleihet nå, og move on. mer er det ikke å si. jeg summerte trimpoengene jeg har hatt i ferien og kom til 21.7 i løpet av de 10 dagene. det var jo mye mer enn jeg hadde trodd. så støtter deg veldig i at du må legge inn trim regelmessig, bick. etterhvert blir det jo en vane selv om du kanskje må tvinge deg litt nå i begynnelsen. stau pau, som de sier i sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...