Gå til innhold

hyfsans tråd for et bedre liv


Gjest hyfsan

Anbefalte innlegg

Gjest SofaQueen

Jeg vil ønske deg en riktig god helg og håper at alt er bra med deg.

 

Du må komme innom å gi lyd av og til - det er et stort hull her når du ikke er her!

 

Klem Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,3k
  • Created
  • Siste svar
Gjest hyfsan

jeg har lest og ledd sammen med dere. det er mye god humor her inne.

 

har ikke vært her i det hele tatt, jeg tok et mageplask og landet i et basseng av karbohydrater. sånn er det med den saken. har vært hos legen igjen, og blitt satt på ketogen kost. har en vanvittig karbohydratavhengighet som bare må vekk. i dag er den første dagen med ketogen kost. det sier vel det meste at jeg som ble satt på nedtrapping de siste par-tre dagene før helgen brukte disse dagene til å dynge innpå med det meste av de fleste avarter karbohydrater. har hatt gjester her, har bakt kake, rundstykker. og klarte ikke stå imot.

 

står vel omtrent på det samme som jeg gjorde sist jeg veiet meg. kanskje et kg til opp.

 

sånne som meg burde vel vært satt bak lås og slå. kanskje en forretningside det, å lage et kursted med låste dører for karbohydratavhengige. jaja, damer. kan vel ikke bli stort verre nå? (NB! snakker KUN om matinntaket, for alt er jo relativt.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt og se at du er innom!!! Nå ble jeg veldig glad :)

 

Du får trappe ned, og så går det nok lettere etter hvert får vi håpe...

De først dagene er jo som regel værst. Kan jeg spørre hva du skal spise da? Og noe karbohydrater må du vel ha i deg alikevel?

 

Klem Fra Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lest og ledd sammen med dere. det er mye god humor her inne.

 

har ikke vært her i det hele tatt' date=' jeg tok et mageplask og landet i et basseng av karbohydrater. sånn er det med den saken. har vært hos legen igjen, og blitt satt på ketogen kost. har en vanvittig karbohydratavhengighet som bare må vekk. i dag er den første dagen med ketogen kost. det sier vel det meste at jeg som ble satt på nedtrapping de siste par-tre dagene før helgen brukte disse dagene til å dynge innpå med det meste av de fleste avarter karbohydrater. har hatt gjester her, har bakt kake, rundstykker. og klarte ikke stå imot.

 

står vel omtrent på det samme som jeg gjorde sist jeg veiet meg. kanskje et kg til opp.

 

sånne som meg burde vel vært satt bak lås og slå. kanskje en forretningside det, å lage et kursted med låste dører for karbohydratavhengige. jaja, damer. kan vel ikke bli stort verre nå? (NB! snakker KUN om matinntaket, for alt er jo relativt.) :)[/quote']

Ønsker deg lykke til med kuren og avvenninga!! Hører gjerne mere om hva den går ut på..

 

Godt å ha deg tilbake her!!

 

Klem fra xXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da vel være her inne sammen med oss lell??? Kan du ikke det da? Vi blir jo helt frustrerte når vi ikke hører noe fra deg. Du må vel ha noen karbohydrater, leste at Fedonkuren er ganske skummel for kroppen MÅ ha karbohydrater, innimellom. Ikke raske som i loff, men grovbrød og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

... godt å se at du er her, hyfsan, og at alt er vel med deg, -- sånn relativt sett, altså:)

 

Nå skal jeg søke litt på internett for å finne ut hva ketogen kost er; mangler tydeligvis kunnskaper om det meste! Kan du skjønne sånt, godt utdannet eldre dame - og så vet jeg ikke det:( Men det er vel her manglende erfaring og behov kommer inn.

 

Synes ikke du skal inn bak lås og slå, selv om du føler det slik selv. Og det må være vanvittig vanskelig å avstå fra alle disse gode bakevarene du laget. Med tanke på hvor mye karbohydratmat vi har i vårt kosthold, forekommer det meg som en formidabel oppgave å holde seg unna denne maten.

 

Håper bare du får god hjelp fra noen som kan dette, slik at du ikke behøver å finne ut av alt selv. Dessuten, du har et godt hode, selvinnsikt, mot, humør og galgenhumor,

så hvis noen skulle klare dette, må det være du. Tålmodighet må du ha i tillegg, og har du det ikke, må du ta i bruk ditt gode hode: Øvelse gjør mester!!

 

Håper du skriver innom av og til! Lykke til!

Hilsen resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

hallo. jovisst kan jeg være her inne til tross for mageplask. jeg går så innmari lei innimellom, og da kobler jeg ut det meste tror jeg. skjerpings heretter, lover! :)

 

jeg skal spise karbohydrater, men skal holde meg under 40 gram daglig. for å komme i ketose skal jeg holde meg unna brød, sukker, poteter, pasta etc. så det blir en del grønt, noen klibrød, litt frukt i løpet av dagen. foreløpig holder jeg regnskap, for jeg synes det er vanskelig å finne ut av det. de første dagene må jeg regne med å være litt slapp, hodepine, trøtt etc. det er visst abstinensen.

 

i dag har jeg spist 3 stekte egg til frokost, sammen med tomater.

til lunch: 1 klibrød med solsikke + 100 gr kyllingskinke. 100gr eple

til middag skal jeg ha et berg av grønt og masse kyllingfilet.

til kvelds er jeg ikke sikker, kanskje makrell i tomat - krepsehaler - kesam - cottage cheese -gulost - det er mange muligheter.

 

det er ikke meningen å gå på denne kosten over veldig mange mnd, for det er jo en litt kunstig tilværelse. innføringen av flere karbohydrater i kosten skal skje gradvis, i samråd med lege.

 

jeg går på med krum hals. skal og må ut av denne avhengigheten som ødelegger så mye for meg.

 

har vært ute og gått en halvannen times tur i sola. det var deilig, men vasset i folk. sånn er det når det er godvær. skikkelig vår ute nå. ha en god søndag alle sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Ååååå så godt det er å se deg. Synd at du har fått mageplask i ett hav av karbohydrater, men er det noen jeg tror kommer til å fikse dette, så er det deg:)

 

Snakket med ei i går som skal holde seg mest mulig unna karbohydrater og hun hadde mange fine tips til hva som kan spises. Jeg prøvde litt ukedagene en tund, men ga kjapt opp. Er alt for glad i brød, ris, pata o.l.

 

Dette klarer du nok hyfsan. Stå på videre!

 

Håper du får ei flott og sunn uke :)

 

Klem fra Biggirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Flott at du er på nett igjen.. skal se du får snudd galskapen nå med denne kosten - det høres ihvertfall ut som du er full av pågangsmot heldigvis!

 

Jeg trenger litt drahjelp med motivasjonen nå, er ikke så allerverst med maten, men klarer ikke å motivere meg til å trene. Føler meg trøtt og slapp i hele kroppen..kanskje det er vårslapphet? Skal svømme idag..det er det eneste faste jeg får til..hver mandag sammen med en kollega etter jobb!

 

Ha en flott uke og kom innom litt oftere -

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

... tenk, jeg greide det: En halv times gåtur med staver rundt kvartalet. Det ble litt mer en ett kvartal da, og mens jeg gikk, sluttet det å snø og sola tittet fram! Riktig en vitamininnsprøyting for en innesitter:D

 

Tenker nå at jeg må greie noe lignede de neste dagene også, så får jeg se hvordan foten takler det.

 

Jammen er det bra med et spark eller to i baken!!

hilsen resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

stavgang, svømming og jernvilje. sammen er dere tre bare dynamitt!!! :) jeg er ved godt mot, men er glad jeg skal følges opp av lege og glad for at det ikke skal være som dette resten av livet mitt. jeg er innmari glad i ris, pasta og brød. men jeg innser at om jeg skal holde meg slank så må jeg være kritisk til hvor mye jeg skal spise av dette. jøje meg... jeg må ikke tenke så langt frem - da blir jeg helt sånn *puh*, om dere skjønner.

 

nei, en dag om gangen er det beste.

 

ikke noe trim her heller genialt, bortsett fra en skarve hundetur. fysio'en undret seg over hvordan det kunne ha seg at jeg ikke trente. hadde ikke et godt nok svar til han, kjente jeg. så målet mitt er å få trent skikkelig i alle fall en gang denne uka. genialt: lei meg til elixia er du snill :) så skal jeg leie deg til sats etterpå.

 

ellers i dag, intet spes å melde. det er blitt kaldere klima. typisk. jeg som hadde tenkt å sykle til kurs i morgen. det gjør jeg ikke om det runder 0 grader. i kveld er det "sommer" på tv, og jeg skal gape og glane som jeg vanligvis gjør på mandager. kjekk serie. ingen mordere, bare en hel haug med hver på sitt vis dysfunksjonelle familiemedlemmer. ha en fin kveld alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Ja, som jeg skrev på tråden min - tror jeg det hjelper å trene sammen med noen - ha avtale. Det er det som gjør at jeg får svømt hver mandag. Kan vi kanskje lage en slags avtale om trening? Og ikke altfor ambisiøs til å begynne med?

 

Jeg så også på Sommer etter svømming igår - fin serie som tar opp mange realistiske problemstillinger og hendelser. Men det er liksom alt på engang i den familien - ikke sant?

 

Imorges var det 5,8 minusgrader hos oss - men sol etterhvert og det hjelper!

 

Veide meg imorges og vekten er stabil - går ikke opp eller ned - det er kanskje meningen at jeg skal gå ned 5 - 6 kg i året? Men jeg vet at det har alt å si med jevn trening - leste også at hvis man stoppet å trene, var det enda vanskeligere å gå ned det man la på seg da. Da måtte man trene enda hardere for å få av det nye!!! Skrekk og gru! Hørte også på radio imorges at noen snakket om at barna skulle drikke helmelk fordi fett gjorde at man ble mett, og ikke fyste på karbohydrater. Melken med mye fett lå lengre i magen slik at man ikke føler seg sulten, ref. suppeteorien! Det var forsket på at barn som spiste og drakk lettprodukter var fetere enn barn som hadde spist normalt fettrik kost. Tankekors! Eller hur?

 

Ha en fortsatt fin dag!

 

Ganialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

jeg gjør meg mange tanker når jeg leser innlegget ditt, genialt. det er en merkelig tid vi lever i sånn sett. det er som du sier, mye lightprodukter og mye overvekt blant både barn og unge. mer stillesittende hobbier er vel også en årsak til overvekt.

 

jeg for min del har oppdaget og blitt forskrekket over hvor stor del av kostholdet mitt som har bestått av karbohydrater. nå spiser jeg mye mer protein, jeg tør til og med steke fisken min i litt meierismør. har brukt olje i mange år nå, og må jo si det smaker bedre med det smøret. tar bare 5 gram, og tror det gjør kroppen godt. men jeg bekymrer meg over at jeg har vansker med å komme noe særlig opp i kalorier når jeg skal skjære ned på karbohydrater. det er grenser hvor mye kyllingfilet, fisk, skinke, ost etc man gidder å spise, rett og slett. så jeg må se hva jeg skal finne på. jeg er jo ikke sulten etter måltidene.

 

det er rart å være på forumet her uten å registrere mat. jeg gjør ikke det, siden jeg er mest opptatt av antall gram karbohydrater jeg skal ha daglig. men jeg fører et slags kaloriregnskap på papiret for å se sånn ca hvor jeg ender.

 

ellers når det gjelder trening, så er det rimelig med en sammenheng mellom dette og vektreduksjon eller -stabilisering. det er også rimelig at det er tungt å komme skikkelig i gang igjen om man har droppet ut. vi to er blitt drop-outs, genialt :) men vi skal inn i det igjen. jeg vurderer å ta en tur i kveld, men skal til dyrlegen så må se hvordan det passer inn. du har jo planer om å trene så snart den verste oppussingsbølgen har lagt seg. eller?? si fra når du begynner å bli klar så skal vi legge opp en plan som er helt gjennomførbar. syntes nå du var nøktern i starten også, du hadde jo en veldig fornuftig opplegg.

 

nå er det sol ute, men det blåste hatter og høy kjente jeg. skal ut og gå en tur etterpå, får bare kle på meg ei varm jakke så går det vel bra :D ha en fin kveld alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Hei! Jeg tror nok jeg snart skal stable meg til Sats, kjenner at jo mer du/dere skriver om det, jo mer lyst får jeg. Jeg er igrunnen klar for et opplegg med en gang jeg! Sett igang!

 

Tøft med den proteinkosten, sikkert ikke så godt med biff eller kokt fisk til frokost hver dag! Det krever nok mye å klare å variere slik at du ikke blir lei - men stå på!

Kan du spise f.eks. cottage cheese? Du kan jo lage suppe også med en stavmikser. Du kan vel spise noen grønnsaker - eller?

 

Når det gjelder oppussing, kan jeg ikke vente med å trene til vi er ferdige for det blir vi nok aldri. Tar det i posjoner - er nokså ferdige med et par rom nå!

 

Må stikke nå - snakkes senere!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

takk for hilsen eve. det betyr mye.

 

ja, genialt. skal jeg ta deg på ordet og gå på trening i kveld da mener du? hoppe i det? hmmmm.... jeg har vært ute og gått en times tid i blæst og kulde, men inne på treningsstudioet er det jo varmt og godt - bokstavelig talt. :D

 

ok. da utfordrer jeg deg genialt: kom deg på trening innen lørdag. er det overkommelig for deg? :D

 

og du - bare så du vet det. ikke noe kokt torsk til frokost her. jeg tror du er helt gæ'ærn jeg, jente. jeg spiser egg, det er like godt hver morgen. foreløpig. jeg kan spise cottage cheese, ja. kom'an igjen med oppskrift på suppe med stavmikser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

Ser ikke spor av hengemyr her inne nå, så den tror jeg du har kommet deg opp av:)

Nå var det jo du som introduserte "hengemyr" i forbindelse med karbohydratene,

og det er nok bare vi selv som vet om vi er i hengemyra, om vi er på vei opp eller om vi er kommet oss opp. Håper i alle fall at du er på vei opp:D

 

Du ser ut til å finne fram i dette nye kostholdet du skal prøve ut; men jeg er enig, det høres unektelig litt vanskelig ut å skulle spise så mye proteiner. Hvordan er det vitenskapelige synet på proteinpulver; kanskje det går an å bruke litt i suppa? Har aldri prøvd det selv, men tanken er interessant.

 

Det å skulle legge om kostholdet er ingen lett oppgave. All maten vi liker og som vi kan lage, ligger jo innenfor det repertoaret vi kjenner og er vokst opp med, og som mann og barn også vil ha. Så dette er nok ikke gjort på én dag. Men hvis du opplever gode utslag på kroppen din, - at dette er noe den liker og som får deg til å føle velvære, - blir det sikkert lettere å forholde seg til den nye kosten. Og så behøver vi vel ikke å variere hverdagskosten i det uendelige; bare vi vet at den maten vi spiser er variert nok til å dekke de behovene vi har.

 

Vel, du er i full gang med trim, sett fra mitt perspektiv! Ditt er nok noe anderledes, men likevel, en times tur med hunden må da kunne regnes som trim?

 

En god og aktiv uke ønskes deg, hyfsan!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLott å se at humøret er på topp! :-)

Jeg har ikke fått med meg hele historien din, så jeg må nå spørre. Hvordan og når oppdaget du denne karbo-avhengigheten? Har lest litt om dette. bl.a at noen lagrer karbohydratene som fett, selv ved moderat inntak. Og at det sånn sett er vanskelig å gå ned i vekt....

Jeg har ei venninne som gikk på xtravaganza-opplegg. Der starta hele kuren med protein-pulver, og denne KETOSEN skulle da "drive djevelen ut av henne" (fritt oversatt)

Hun raste ned i vekt i starten, så roet det seg (til normal vektreduksjon) når hun gikk tilbake til (proteinrik) mat igjen, kombinert med mye trim. Hun luktet veldig spesielt de første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Dette hjelper utrolig for meg - har faktisk vært 10 km på trimsykkelen hjemme før jeg var inne her idag! Det skal heller ikke være umulig å komme seg en tur på trening innen lørdag!

 

Har altså 2 dager med trim denne uka, mandag 1000m bryst(svømming), onsdag 10km på 20 minutter- snitt 30km/t. Er meget stolt og fornøyd - skal ta med meg dette videre. Skriver mer på tråden min om dette, måtte inn her først da jeg så din beskjed.

 

Suppe ja, jeg har skrevet mye om supper rundt omkring på alle trådene i det siste, men prinsippet er jo bare å kutte opp noen egnede grønnsaker og koke dette sammen med vann og eventuelt kraft/buljong og kjøre stavmiksern i det. Kan tas med på termos på jobb! Jeg har nå laget flere nye varianter som jeg har skrevet om: søtpotetsuppe, potet-og purresuppe, grønnsaksuppe, spinatsuppe, og ellers alle rester som kan moses og blandes. Går fint også med biter av kjøtt og fisk - blir ikke alltid så pen farge men..men..

 

Har ikke så mye tid nå..skal på jobb og må ordne mat for dagen først!

 

Ha en fin dag!

 

Og takk - genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Godt å se at du er i gjenge igjen:)

 

En lang tur med hundene er bra trim det. Og visst du nå kommer deg på treningsstudioet igjen, er jo mye av det arbeidet gjort.

 

Vi har ofte kokt egge til kveldsmaten og det synes vi er nydelig. Vi er ganske så glad i egge begge to. Men det er ikke like enkelt å ha det til frokost, så lenge vi begynner på jobb så tidlig.

 

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger på tråden min

 

Så håper jeg du får en flott og sunn dag

 

Klem fra Biggirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

da jeg leste innholdet til Jess om spesiell lukt. Jeg har lest at når man er i ketose utskiller man aceton gjennom pusten og lukter deretter!!!! Har du kommet dit??

 

Det er jo neglelakkfjerner!!! Kanskje du bare kan puste vekk neglelakken og stryke vekk med bomull??

 

Nei, dette var kanskje en drøy spøk ..men er veldig spent på hvordan det går med deg!

 

Ha en fin kveld!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vriompeis

Så godt å se at du er back on track hyfsan! Ikke morsomt når kroppen ikke vil følge med på det hodet vil. Håper karbokontroll er det som skal til :D Når det gjelder trening er det nok viktig å finne en form som man liker og å ikke sette for høye mål i begynnelsen. Da får man bare dårlig samvittighet. En gang i uken kan holde i massevis det hvis du kombinerer med gåturer. Selv synes jeg styrketrening er bra å begynne med når jeg ikke har trent på en stund. Da slipper man å bli kjempesvett og sliten samtidig som man kan få ganske rask framgang. Men du må selvsagt kjenne hva DU liker best :) Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Ønsker deg en fin dag på det solfylte østlandet!

 

Skal se litt på Satsprogrammene idag og vurdere et besøk denne uka!

 

Hvordan går det med deg?

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

mye å gjøre på jobb de siste dagene, så jeg har ikke rukket innom her.

 

var på trening på elixia på tirsdag. jeg utfordret jo deg, genialt, og da måtte jeg gå selv også... trodde jeg skulle daue, kort fortalt. det var slitsomt. leste i skrivet fra legen at jeg kunne regne med å føle meg raskt sliten og at jeg ikke skulle ta meg ut, så jeg forsøkte å følge det rådet da. men jeg er glad jeg gikk, og kjekt å se at du er i siget også. :)

 

når det gjelder den etterhvert så mye omtalte ketosen, så - ja, jeg har også hørt om denne acetonlukten. jeg har kjøpt munnskyllemiddel med sink, for å unngå å lukte. alle i min omkrets har streng beskjed om å si fra om neglelakkfjernerlukten kommer på banen. har foreløpig ikke hørt noe, faktisk :D

 

jeg kjenner jeg har gått ned, men det har ikke blitt noe veiing enda. jeg er litt usikker men tror kanskje det er lurt å gå på vekta til mandag. lenge siden sist. får se om jeg klarer å karre meg på en treningsøkt i morgen, men jeg er så sliten, så sliten etter jobbuka. aller helst vil jeg gå i hi og sove til 18. mai. da slipper jeg alt pyntestresset den 17. også, like greit det.

 

ønsker dere en god kveld og en god helg. jeg har tenkt å prøve å komme innom i løpet av helgen. hei så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...