Gå til innhold

hyfsans tråd for et bedre liv


Gjest hyfsan

Anbefalte innlegg

har ingen her som er noe særlig datakyndige. fikk litt hjelp av en slektning, han konkluderte med at det sannsynligvis er noe i maskinen som er gått i stykker. skulle ikke forundre meg, vi får se. men den er i alle fall brukbar som den er, og da er jeg fornøyd :)

 

jeg kan ikke skryte på meg livsstilsendringsresultater, det måtte i tilfelle være den gæ'ærne veien. dette sitter mellom ørene, men får utslag i inntak via munnen. merkelige greier. jeg MÅ jo ta meg sammen, MÅ samle krefter til å klare det og stå i det. send noe gnistregn denne veien, dere som fixer livene deres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,3k
  • Created
  • Siste svar
Gjest resolutt

...hyfsan, selv om jeg så absolutt ikke fikser det akkurat nå, og derfor ikke kan være til noen oppmuntring. Jeg går jo på kurs, men går ikke ned i vekt, og jeg faller stadig utfor når matfristelsene kommer i min vei! Du har nok rett i at det sitter mellom ørene, men det føles som om sulten sitter i magen. Hadde en dårlig dag i går med altfor mye mat. Prøver å rette opp i dag da, men har en følelse av at "det mellom ørene" ikke er MED, stiller ikke på min side, liksom. Og da blir det litt leit å høre om alle som går ned kilo etter kilo. Samtidig, DE greier det, så HVORFOR ikke jeg???? :)

 

klem fra resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Innom for å ønske deg en god uke, bra å se at det står til liv! Jeg har det travelt for tiden, mye jobb + andre ting. Jeg er - har vært i dårlig form pga tannverk - driver med en rotfylling - men det går fremover!

 

Ha en riktig fin uke - godt at du er innom igjen!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber så mye for tiden, så jeg har ikke vært innom. jeg kjenner meg igjen i deg, resolutt. føler meg helt utflatet ift motivasjon. noen må stikke hull på denne byllen av manglende selvtillit og oppgitthet. "jeg er så trøtt av meg sjølv, men jeg orker ikke stable meg sjølv på beina". applaus takk!!!

 

ps genialt. god bedring med tanna. jeg har hatt hinsides vondt sjølv, uviss prognose.... huff, reparasjonsalderen... hva skal jeg bite meg fast i tapeten med, om tenna ikke vil mer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

... dette med å bøye seg i støvet, men ikke bli der!!! Kanskje det er på veien opp du trenger tenner til å bite deg fast i tapeten, hyfsan! Har jo tennene mine ennå, jeg også; kanskje det er verdt å prøve slik at jeg ikke stadig må ned i støvet! ;):)

 

Dette var ment som motivasjon, både for deg og meg!

STOR klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere:)

Jeg kjenner meg forferdelig godt igjen i dette --- VÅRSLAPPHET, tror jeg det er.... jeg håper vel på en måte at det er det, for det er noe som går over, tror jeg ...

Og mot vårslapphet hjelper ingen biting...

Det som skal til er vel fokus og konsentrasjon,- det pleier hjelpe for meg i alle fall. Problemet er jo at jeg ikke finner det og vet da søren hvor jeg har gjort av det..... skulle noen slumpe bort og finne motivasjonen og fokuset mitt, så blir jeg veldig glad om jeg får det i retur:)

Så kanskje det er det som har skjedd med flere??..at konsentrasjonen og fokuset har dradd avgårde på egenhånd, stukket av liksom??

 

Jeg kom til å tenke på at hvis alle kan se for seg at motivasjonen har gjemt seg i de vårfine tulipanbukettene i butikken, så kunne vi jo kjøpe hver vår bukett, sette den i en fin vase i stua og så tenke på at alle har en sånn bukett i sin stue og i hvar av disse bukettene gjemmer det seg motivasjon som kommer til oss når vi ser på de flotte blomstene og tenker på at mange andre gjør det samme:)

Kanskje det kunne hjelpe???

Jeg vet ikke om det ville funke, men kanskje det er verdt et forsøk? jeg tror i alle fall at friske blomster i glade farger har en positiv påvirkning på mange av oss..

Og til helgen blir det definitivt tulipaner på bordet her i heimen:)

 

jaja,- sånn tenker jeg noen ganger........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Kanskje det er vårslapphet vi lider av...synes ikke jeg er så slapp, men umotivert og travel. Har start på vårsesong på jobben og varetelling neste søndag, samt at jeg driver og selger hus ved siden av. Og så tanna da ved siden av... så så vidt en overskrift på startsiden om en som hadde tenkt å gå i graven med egne tenner....det har jeg også....kroner gjelder vel som egne tenner?

 

Ha det fint alle sammen, jeg har ikke så mye tid til å lese/skrive her for tiden, men jeg tenker på dere!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

... ja, det blir tulipaner her i huset i helga, til glede og motivasjon for meg selv og

med motivasjons-gode-tanker til alle dere andre som strever på og ikke gir seg!

God natt, folkens!

hilsen resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ble ikke tulipaner her i gården. har vært bortreist noen dager, og fikk ikke tatt noe husarbeid eller noe som helst før nå i kveld. nå måtte hybelkaninene pakke og dra for denne gang, men de er vel snart tilbake.

 

i dag har jeg veiet meg. I spy with my little eye, something that begins with a N. ninety-something, for å være mer presis. har 20 kg å fjerne, verken mer eller mindre. men nå har jeg sett fanden i hvitøyet (les: vekta i digitalblinken) og blitt enig med meg selv.

 

så ka farsken resolutt. her setter vi bukkebein og gir kiloene en springskalle. eller..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, her må enhver finne sine demoner tenker nå jeg. mine demoner er hver ettermiddag når jeg kommer fra jobb. jeg har en veldig slitsom jobb, periodevis i overkant. ikke så enkelt å finne seg noe nytt, må evt ta tiden til hjelp. men om ettermiddagene, så har jeg en lei tendens til å trøstespise, sliten og lei som jeg er.

 

jeg må sette inn springskallen på ettermiddagene etter jobb. akkurat sånn som nå, for akkurat nå kunne jeg godt tenke meg å spise snop. det er en salig blanding av automatiske tanker og handlingsmønstre, dysfunksjonelle mestringsstrategier, fordeler/ulemper med de strategiene man velger, hjernens kjemi og sikkert mye annet.

 

så nå setter jeg inn en verbal springskalle ved å være akkurat her på forumet og minne meg selv på hva jeg tenkte i går. alt dette mens blodsukkeret etter middag jobber min vei.

 

kan ikke si mer om den saken resolutt. fortell meg hva dine demoner er, så kanskje jeg kan tenke litt høyt sammen med deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

.... det hadde vært akkurat noe for meg også, og jeg har tenkt å greie det. Så springskallene får jeg ta etterhvert, én etter én etter én. Kjenner meg igjen i det du skriver om travel jobb, gjerne langt utover tiden for en vanlig jobb, og så måtte jeg unne meg noe godt da, sånn i kveldingen når jeg kunne slappe av. Hadde mandler og nøtter og rosiner og slike ting i ei skuff på kjøkkenet og det ble mange turer. Etter seinjobbing ble det mange brødskiver, helst med MYE syltetøy. Det gjorde godt i en sliten kropp og et trøtt hode, i alle fall en liten stund.

 

Nå er ikke livet mitt slik lenger; og jeg vet at jeg burde tatt meg i vare mens kiloene kom snikende. Å være så tung er ikke godt for MEG. NÅ holder jeg vekta, etter min nedgang på ca. 12 kg, men jeg finner ikke hva som skal til for at jeg skal fortsette å gå ned.

Er nok fortsatt litt for glad i fristelser, ble 2 glass øl til maten her om kvelden og 2 glass konjakk sammen med gode venner kvelden før, men dette er ikke noe dagligdags, heller ikke ukentlig, kanskje heller en gang i måneden, og da med måte. Og i matveien er jeg utrolig måteholden i forhold til det jeg langet innpå tidligere!

 

Synes ellers jeg balanserer matinntaket - og teller kalorier i matdagboka, men kanskje jeg teller feil. Dette med stekt mat, f.eks., kanskje jeg regner for lite med fettet når jeg steker en kyllingfilet, biff, o.l. Det ligger jo alltid mest fett igjen i panna, og det bruker jeg ikke, men noe trekker jo inn i kjøttet? Noe fett skal en jo ha, og jeg bruker ikke smør på brødskiva, så da må jeg få det på annen måte.

 

Dette uka mente jeg at jeg skulle holde meg på 1450 kcal, men ser at jeg har lett for å havne på 1600, slik min kursleder sier jeg skal. Nå har det vært stillstand siden før jul, men før eller senere må nå vel dette løsne:D

 

KONKLUSJON: 20 kg skal fortsatt vekk; det må gjerne skje langsomt, men det må rikke seg av flekken sånn litt hver uke, helst.

 

Lykke til for oss, hyfsan! Vi visste jo at det ikke ville bli noen dans på roser!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Interessant dette med demoner.. hva er mine demoner? Vet så godt at når kvelden kommer og jeg er fysisk og psykisk sliten og slenger meg på sofaen foran TV - da er det lett å finne noe å putte i kjeften. Prøver å la det bli knekkebrød med ost, skorpor med leverpostei etc. og så tenker jeg at dette er jo mye bedre enn sjokolade - det er jo nærmest sunt - og så lurer jeg meg selv til å tro at det er kalorifritt også (i forhold til lakris og sjokolade)!

 

Igår var jeg ute og spiste på restaurant med en gruppe fra jobb - klarte det bra - men da jeg kom hjem ved 22-tiden hadde jeg lyst på mer !!! Klarte meg såvidt med å lage et smørbrødfat til samboer (som ikke gidder å spise!! eller som ikke tenker på det) og dele opp et eple i båter som jeg spiste til litt avslapning før jeg la meg. Men det var såvidt at ikke jeg begynte på brødskivene også - hadde lang konversasjon med meg selv - før jeg overga meg til eple og bris. Idag morges var det første jeg tenkte på - at jeg hadde klart å stå over igår kveld - var stolt og fornøyd, men det monner liksom så lite.

 

Det er sant resolutt - dette er ikke enkelt - har ca. 20 kg jeg også som jeg gjerne skulle bli kvitt!

 

Hva skal vi gjøre med dette dere?? 20-kilosklubben - da har vi 60 kg i potten nå!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og legger mitt bidrag på 20 kilo i potten:D

 

Nå siger det sakte men sikkert nedover - med trykk på sakte. Er enig med resolutt - det må gjerne ta tid, men det bør helst gå litt nedover hver uke.

Ser at det er stort sett kveldene som demonene dukker opp. Og det gjør det vel hos meg også. Så lett og "unne" seg litt ekstra - og for min del blir det ofte rett før jeg legger meg. Ikke bra.

Og det er jo sunnere med knekkebrød og skorpor enn sjokolade og is. Men jammen er det kalorier der også - iallefall med brunost og syltetøy:(

Og det er sundt med nøtter også - men fyttikatta hvor kaloririkt.

 

Vel - vi vet vel sånn omtrent hvor vår akilleshæl er. Og jeg er nødt til å tro at disse vanene kan vendes - ellers er det liksom ingen vits.

For det er som en tidligere kursdeltaker av meg sa - å slanke seg er igunnen ikke vanskelig, det er å forbli slank som er den store bøygen.

 

Og det er det vi vil - miste kilo uten å legge på oss dobbelt så mange etterpå!!

 

Stå på damer - vi får øve oss på å klare kvelden uten ekstra inntak

 

Pandora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hyfsan:)

Long time no see, men her er jeg innom en tur og sier hei.

Mine demoner er helgene. Sliter skikkelig der, for å skjønne at jeg ikke trenger å dytte i trynet selv om det er helg. Jobber skikkelig med det. Forrige uke holdt jeg til fredagens kveldn. Uka før kun til torsdag. Så har ett håp om at jeg kanskje klarer å flytte det fram til lørdag denne gangen. Søndagene er ikke så ille for min tur.

Ha en fin kveld. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hyyyyl, skriiiik.

 

som om dette skulle hjelpe. men jeg blir så sinna på meg selv. hva er det egentlig som bor inne i hodet mitt? det kan umulig være meg, for jeg gjør jo ting jeg egentlig ikke vil.

 

som å kjøpe en stor sjokolade og litt is på butikken, kjøre det hjem i bilen, bære det opp i plastpose og spise det attpåtil!

 

nei, dette fatter jeg ikke. ;)

 

 

 

ps. for øvrig en god ide med 20kg-klubben. vi er mange i den båten. men den synker ikke, siden vi er så oppegående :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Hyfselyfsan

Nei, hva er det med disse hodene? Det er vel ikke noe annet med ditt hode enn det har vært med mitt hode i den tiden jeg har brukt til å legge opp vinterspekket. Jeg tør ikke tenke på hvor mye is, vafler og boller som har sirkulert gjennom dette tarmsystemet. Det er ikke lite. Så du er ikke annerledes- i såfall hadde du vært helt alene her inne. For man kommer ikke i "ned 20-30 kg"-klubben av gulrøtter og klibrød!

Og så har du nok en sterkere karbo-avhengighet enn de fleste av oss. Og jeg vet du har prøvd veldig hardt å få bukt med dette. Jeg antar at du har prøvd det meste, så jeg vet ikke helt hva jeg kan bidra med.

Hos meg slapp det værste søtsuget etter noen uker. Jeg kan enda bli VELDIG sulten/sugen, men da i hovedsak på MAT (krydret/salt/kraftige saker)

Jeg har spist havregrøt med rosiner noen dager, dette var bensin på flammen- så rosiner er nå fjernet fra menyen. Har erstattet det med cottagecheese og kanel.

Jeg har et blodsukker som må holdes i sjakk, og velger kost med lav GI hvis det er mulig.

I helga skal jeg på festligheter igjen- og alkohol fremmer også matsuget veldig. Så det er ikke så sikkert jeg klarer å hente inn +0,3 fra denne uka. Jeg MÅ :-)uansett ha med meg dette kalaset, så får heller vekta vente noen dager.

Ja,ja- disse hodene våre :-)

 

Og våg deg ikke til å slippe prosjektet. Vi skal drive litt mental trening her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Det er rart det der... at vi sliter med det samme ... samtidig, synes liksom det gikk så fint utover høsten og fram til etter jul - januar/februar ... og så sliter vi alle sammen! Men vi har jo et slags fellesskap..og jeg føler meg ikke alene med disse problemene lengre... vi er mange.

 

Jeg klarer meg på et vis...går ikke ned, men har kanskje gått litt opp...vet ikke..er ikke interessert i å veie meg lengre. Jeg er veldig flink med maten, spiser sunt og planlagt, men det blir litt for mye om kveldene noen ganger. Og i helgene. Trimmer nokså jevnt..men er kun støttemedlem på sats. Jeg er i aktivitet på jobb og har minst 10 000 skritt per dag, hvis jeg har hatt en rolig dag, gjør jeg noe annet i tillegg. Hagearbeide f.eks. .. det blir man skikkelig svett av, og støl på de utroligste steder.

 

Jeg er glad jeg har dere å "snakke" med, selvom det ikke bare er suksesshistorier her - jeg synes det er veldig greit å komme innom og få litt trøst og inspirasjon. En ting jeg har lært meg av forumet her, er å kvitte meg med dårlig samvittighet - tenker at nå for tiden "står vekta på vent" så får vi se siden.

 

Jeg er veldig glad for at dere er her alle sammen.

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Innom for å gi lyd og ønske deg en fin dag!

 

Jeg skal jobbe både lørdag og søndag og får ikke tid til så mye annet. Gleder meg til fridager og pinse i mai!

 

Ønsker deg en god helg også!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare innom å ønske deg god helg!! Håper det går greit med deg. Husk det er lov til å ta litt is, men sliter selv med å lære meg å stoppe i tide...

 

Vi står på videre, ikke sant?? Jeg kan ikke gi meg selv om det går jæ.... tregt...

 

Klem fra XXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

.... Hyfsan, så leit at du gikk opp - vet hvordan DET føles.

Selv håper jeg å ha brutt den onde sirkel, men er ikke sikker. I dag var det isen som fikk unngjelde, dvs. én bøtte - 350g - Sans Is m/røde bær gikk ned på høykant ETTER middag. Den var jo så mager, men regnet ut at det ble 455 kcal!! Men du og du så godt det var.

 

Det stod enda en bøtte med Sans vaniljeis is fryseboksen, men jeg hadde ingen trang til å gå løs på den etterpå. Da var jeg fornøyd!

 

Jeg må visst bare leve med disse kikkene; greier ikke å stoppe det når det skjer.

Men jeg kan ikke la være å prøve å gå ned i vekt for det. Ikke sant, hyfsan, vi må jo leve med oss selv, enda så galt det går - noen ganger. Eller kanskje vi bare skal istemme

"Noen ganger er det helt all right"??

 

trøsteklem fra resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...