Gå til innhold

hyfsans tråd for et bedre liv


Gjest hyfsan

Anbefalte innlegg

Gjest SofaQueen

Hei Hyfsan - ønsker deg en god helg - så flott at du kom deg på trening - skjønner det med å bli sliten, tenk så god form du kommer i etterhvert!

 

Jeg har ikke kommet meg på Sats, har ikke hatt tid - skal jobbe idag også og tror jeg må gjøre andre ting etterpå!

 

Vi får se imorgen!

 

Ha en flott helg!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,3k
  • Created
  • Siste svar
Gjest hyfsan

nei, ikke mer trening her heller. hadde tenkt meg på trening i går, men var så sliten så sliten i hele kroppen etter påkjenninger på jobb. fikk gått meg en tur, og hadde ellers en del å gjøre her i heimen. så dagen gikk uten at jeg satt i en stol i det minste.

 

i dag er det søndag, og sol her. jeg skal ut på tur. det blir nok ikke noe treningsstudio i dag heller, jeg har mer lyst til å være ute i frisk luft. vi får se hvordan uka blir.

 

ha en fin dag alle sammen. og du genialt, du må ta vare på deg selv og ikke jobbe deg i hjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Nydelig vær og søndag og ingen Sats her. Har vært ute og gjort noe vårarbeide i hagen som jeg ble svett av for å kjenne litt på våren.

 

Driver ellers med regnskap for gubbens firma idag - skal på konsert og ut og spise ikveld.

 

Vi driver med en ganske omfattende rydde og kasteprosess i huset her, og det blir bedre og bedre etterhvert som tingene og møblene flyr ut av vinduet! Etter 10 år her er vi blitt enige om å snu hver stein og kaste alt vi ikke trenger! Man blir "husblind" og trenger en gjennomgang en gang imellom!

 

Ha en fortsatt fin søndag!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så imponert over at du klarer å komme deg på trening når det kjennes tungt. Jeg strevde VELDIG med å komme i gang etter jul. Har hatt treningsavtalen i flere år, men i og med at jeg har svart belte i jojo-slanking gjelder det også trening. Så mitt livsprosjekt er å kanskje finne knappen midt mellom "av" og "på". Jeg må nok bruke ganske lang tid på å stabilisere disse greiene, ....når jeg endelig engang uti neste århundre er ferdig med denne slankingen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

ja,nå er det kveld. det har vært en merkelig dag. jeg er litt satt ut for tiden, mye pga jobb tror jeg.

 

du genialt som rydder og ordner. det er smart. jeg har også hatt noen sånne runder. husker ikke engang hva jeg har kvittet meg med, så de tingene har ikke betydd mye for meg. jeg kaster ikke hvis jeg kan unngå det, men gir bort det jeg kan. og det synes jeg du skal gjøre også. det finnes alltid noen som kan bruke det du selv ikke trenger, fretex selger til gode formål. loppemarked er en annen mulighet. ¨men jeg antar at når du skriver "kaster", så mener du det jeg har skrevet om her?

 

og du jess; vi er mange i den klubben der. noen ganger blir jeg så oppgitt over mine egne vaner. jeg virrer rundt i ketosetilstand (?), tror jeg i det minste. jeg føler meg helt grei, men kjeder meg når det gjelder mat. dette er pytons kjedelig. jeg trøster meg med at det er snakk om en måned i første omgang, og det må jeg vel for søren klare. jeg har heller ikke vært på mer trening - men skal forsøke å få det til i morgen. om jeg skal klare dette, må det skje rett etter jobb. så vi får se. ikke gi opp, jess. det må finnes en "midt-i-mellom"-innstilling som fungerer for sånne som oss, tror du ikke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Ønsker deg en fin uke..tror du er inne på noe her, jeg tror nettopp at livet er så mye opp og ned og fullt av stress og jobb og alt mulig, men kunsten er å bevare selvkontrollen i disse periodene.

 

Jeg tror det er derfor jeg står stille vektmessig, men jeg står ihvertfall stille! Jeg har verken tid eller overskudd til å fokusere så enormt på dette nå, men går nærmest på automatgear når det gjelder kosten. Det jeg strever med er å få nok trening for tiden, men jeg gjør jo litt. Normalt (les tidligere) ville jeg ha gitt opp dette prosjektet for lengst, det er det som er forskjellen nå - jeg gir meg ikke!

 

Vi gir oss ikke!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn føles det nå. har vært på 1 times trening, 1/2 time step og 1/2 time styrke. herremin, sier jeg bare. er helt utslitt på trening for tiden, det MÅ ha noe med kosten å gjøre. jeg skal sørge for å spørre legen om det. men jeg er jo veldig fornøyd med å ha trent :)

 

glemte å veie meg i morges gjorde jeg også. men som du sier, genialt. det er kanskje ikke så viktig for tiden, det er det å vise til noen form for stabilitet som er viktig. den vekta er som den er.

 

nå holder jeg på å steke kyllingfilet til middag. pga treningen så har jeg ikke spist siden lunch. jeg har litt forbedringspotensiale på å planlegge måltidene bedre.

 

men som sagt, gleder meg til mat. etter det blir det litt hundelufting og deretter - nada. jeg skal se "sommer", og ellers tar jeg det med ro. ha en fin kveld dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

..... kan ikke skjønne annet enn at det må løsne litt for oss, i alle fall så lenge vi holder oss til rett kaloriinntak, sunn kost og litt mosjon? Og Genialt, jeg er glad du nevnte det: Å stå stille vektmessig er ikke noe nederlag; tvert imot!

 

Vi får glede oss over alle de små tingene, Sommer og stekt kyllingfilet og at vi KAN trene, etter lyst og evne:) Det meste er jo bra, og så får vi bare ha TÅLMODIGHET når det gjelder livsstilsendringen.

Det er vel ingen som har lovt oss at dette skal være lett og at det skal gå fort, det er bare vi selv som lengter etter å ha det unnagjort. Men husk av LIVET er nå, mens vi holder på med dette. Jubalongs svigermor, som døde nå nettopp, var yngre enn meg. Det tenker jeg også på!

 

En dag om senn, dere, med alt vi kan glede oss over:)

klem

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne dietten din lite energi og at det er derfor du blir sliten?

Det er iallefall sprekt av deg å trene når det tungt! Du har god grunn til være fornøyd med det!

 

Og så ser jeg at det var veldig lenge mellom lunch og middag, innlegget ditt var kl. 18.32- så lenge hadde nok ikke jeg klart meg uten mat. Iallefall ikke nå mens jeg er på slankern.

Stå på videre, vi skal klare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Hyfsan som kommer deg på trening. Utrolig mye bedre enn ikke å trene selvom du er mektig sliten.

 

Ja nettopp resolutt, livet er nå! Jeg hadde en mor som regnet med at alt skulle bli så mye bedre hvis hun ble slank...det ble hun aldri....bare tykkere og tykkere. Det var før Fedon og GI og dagens GR. Da var det jo om å gjøre å spise minst mulig, og man spiste jo bare litt...gjerne en kjeks med hvitost full av karbohydrater og var dobbelt så sulten etterpå.. Nei, jeg har bestemt meg for å ha det bra underveis, selvom det går sakte!

 

Ha en fin kveld!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en del av hemmeligheten ved å klare å stå i det, tror jeg. livet går så fort. jeg tenker med gru på alle årene jeg har stridd med vekt og overspising. grøss og gru. her og nå - fremover - er viktigere for meg å ha fokus på, det andre blir så destruktivt.

 

jess: du har rett i at det gikk altfor lang tid mellom lunch og middag. det ble for dårlig planlegging fra min side. jeg spiser ikke noe mindre nå enn før, men det er lav-karbo. det påvirker nok treningen, det er ikke for ingenting at idrettsfolk propper seg med karbohydrater før de skal ut i konkurranser.

 

i dag blir det ingen trening, jeg skal se de frustrerte fruene. kjenner jeg sliter litt etter middag. jeg er fysen på noe mer, og har funnet ut at 2 klibrød med 100gram lett gaudaost løser noe av behovet. det høres sikkert voldsomt ut, men jeg holder meg til samlet inntak av både kcal og karb, så da får jeg si meg fornøyd. savner nok veldig frukt og yoghurt, men det kommer siden.

 

det bøtter ned med vann fra oven for øyeblikket. jeg hadde tenkt å gå en tur, men har bikkjer som ikke fordrar vann. så om jeg går blir det nok uten dem. til alt overmål sloss de i sted, jeg måtte skille dem. så nå ligger de og furter i hver sin krok. jaja, vi har alle vårt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

... i alle fall med matsug, regnvær - og i tillegg to furtne bikkjer!

 

Kanskje godt da at det finnes frustrerte fruer som kan avlede litt fra de daglige utfordringene? En kan i alle fall flykte litt fra det som er litt vanskelig. Ellers tror jeg nok ikke at du, hyfsan, hører til de som flykter. Men avslapning trenger vi alle, og hva er da bedre enn en såpeserie?:) Har ikke engasjert meg i "fruene", kanskje det ble en sånn serie med litt for mange mennesker som jeg ikke greier å holde rede på!

 

Egentlig er jeg mest spent på hva resultatet blir av denne ketosedietten din. Målet er vel at du for evig og alltid skal komme over det som trigger søthungeren?

Så du må bare holde ut!!

hilsen resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Jeg er også spent på hvordan det vil fungere med denne ketosekuren.

 

Ser jo at du spiser en del deilig mat, men jeg vet også at du må stå over ting som jeg liker veldig godt. Men jeg håper virkelig at dette er noe som kommer til å fungere for deg iallfall, for det har du virkelig fortjent.

 

Håper du får en flott og sunn dag

 

Klem fra Biggirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Ja igår var det virkelig plaskregn hos oss også, men vi har enda litt snø og is - og det er flott at det regner bort.

 

Jeg klarer heller ikke å se på de fruene - men får med meg cæsar når jeg har tid. Tror at sommer er slutt for denne gang (?) det var en fin serie. I helgen blir det "med hjartet på rette staden" og kanskje en og annen film. Ser som regel på med et halvt øye ved siden av avisen eller strikketøyet!

 

For noen år siden gikk TV'n vår istykker. Da klarte vi oss uten TV i stua ca. 1/2 år, og det jeg husker best - er at vi satt og hørte på radio og leste bøker etc. på lørdagskvelden. Det var helt ok - og vi hadde en annen dårlig TV i kjellern hvis det skulle knipe, men så ble det TV-kjøp før et eller annet ol eller noe. Og så er vi der igjen!

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes tv er helt nydelig når jeg skal "glemme" hverdagens slit og kav. noen arbeidsdager er så slitsomme at hjernen er som en stratos (les: tørr og porøs). så jeg vil svært gjerne ha en tv, som jeg kan dope meg med.

 

målet med ketosen er helt riktig som du skriver resolutt, jeg skal slippe søt/karbo-sug. så jeg må sette inn et skikkelig støt nå, og håpe jeg får det bedre i fremtiden.

 

det er uvant for meg, dette. jeg som alltid har vært en skikkelig "brødhare". men det er vel derfor jeg har fått dette problemet også tenker jeg. legen sa da hun så meg at jeg hadde en typisk karbohydrat-kropp, dvs eplefasong. jaja, så fikk jeg stadfestet det. så neste gang dere ser noen med tynne bein og diger overkropp, så kan dere påregne at dere ser noen som har spist for mye karbohydrater. det er fælt å si det, men fett fra karbohydrater legger seg rundt magen.

 

nei, nå skifter vi tema dere! i dag har det regnet bøtter og spann, men nå er det opphold. jeg skal bort på besøk i kveld, så det blir ikke noe trim. kanskje i morgen. ønsker dere en flott kveld, nå skal jeg snoke litt her på forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også slik laget at jeg koser meg foran Tv'n og da horisontalt! Har heldigvis ikke tid til å ligge der hver dag. På vinteren har jeg ofte et akutt behov for å ligge der, gjerne veldig mye av ettermiddag og kveld. Jeg kjenner faktisk at denne vinteren har vært lettere enn på mange år, sannsynligvis pga endret kosthold og mer trening. Det er klart at jeg ble trøtt av å spise en DIGER middag, så sulten som jeg var da måtte jeg jo ha skikkelig trailer-føde.

 

Og nå er våren på tur inn. Vi har hatt nydelig vær her de siste dagene. Håper det holder ut i helga sånn at jeg får nyte noen solstråler.

Ha en fortsatt fin uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Jeg har tenkt litt på om jeg spiser for mye karbohydrater. Jeg har ikke direkte karbo-fasong (eple iflg. Hyfsan) Hadde mer pære før med bred bak, men nå driver jeg og får en blanding av eple og pære - bred bak og stor mage (lækkert!)

 

Det kan jo tenkes at det er nok karbohydrater nå, at kroppen ikke vil ha så mye rett og slett. Jeg er også veldig glad i brød, poteter, pasta - men spiser dette i begrenset mengde nå. Det tar tid å vende seg av med vaner jeg har hatt hele livet - spesielt dette med matpakka med brødskiver. Noen ganger er det vanskelig og upraktisk uten brød, men jeg jobber med saken. Prøver å bytte ut med knekkebrød av og til.

 

Jeg synes jeg har lært veldig mye av dere her inne på forumet det siste året, jeg er blitt mye mer bevisst på kroppens reaksjoner på mat og trim f.eks.

 

Takk skal dere ha!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vriompeis

Spennende å lese om kostomleggingen din hyfsan. Selv står jeg litt fast på vekten om dagen og har gjort det lenge, så har såvidt begynt å snuse på det med ketose... Hvordan har du fått satt opp hva du skal spise? Hjelp fra lege? Litteratur? Litt nyskjerrig her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jevnt over trøbbel for tiden synes jeg. særlig på jobb. av og til har jeg lyst til å bestille flybillett til timbuktu eller noe sånt, vekk - bort - flykte. men som den pent oppdratte jeg er, så står jeg i ubehaget. uten sjokolade eller annen mattrøst. det er tungt, men jeg skal klare det.

 

synes det høres fornuftig ut som du gjør dette, genialt. det er jo ikke noe mål i seg selv å kutte ut karbo. heller gjøre som deg, ha et bevisst forhold til inntak. som alternativ til lunch kan man ta med seg litt middagsrester, en salat proppfull av fargeglade grønnsaker og masse gode proteiner eller klibrød med rikelig hardkokte egg på. mange muligheter til denne tradisjonelle matpakka. krever litt planlegging, riktignok - men det er helt overkommelig.

 

jeg går i oppfølging hos lege, vriompeis. tar regelmessige blodprøver og føler meg i trygge hender. målet er å bli kvitt søthunger. :) gleder meg til den dagen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

... som sagt, jeg skal tenke på deg slik at jeg ikke detter i do! Og takk i like måte, du har også din planlegging, og den er ikke enkel! Men hvis noen skal greie dette, må det være du! Og for all del, ikke forsvinn til timbuktu eller noe sånt, det blir for stusselig for oss. Er ikke sikkert de er koblet opp til internett engang? Det blir forresten ikke jeg heller de nærmeste dagene, men det er bare forbigående. Skal komme tilbake for full i slutten av påska.

 

God påske til deg, - og hold ut:)

hilsen resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nesten ikke hatt fokus på påske, det har vært så mye annet. men det skal bli godt med noen fridager. jeg skal ikke ha noe ekstra fri, så det blir jobb mandag, tirsdag og onsdag. skal du hen da resolutt? ser deg for meg ett eller annet sted i fjellheimen, stille og rolig - men kanskje jeg tar feil. :)

 

vi får jo bare stå på. men jeg merker jeg savner veldig det å synke ned i sofaen og glefse innpå litt trøstefor etter blytunge dager som i dag. nå ble det oppvarmet kylling fra tirsdag med grønt i stedet. det er jo god føde for kroppen og også for psyken på litt lengre sikt, men på kort sikt vet jeg nå ikke... det er vel det som har vært problemet mitt også, jeg evner ikke å tenke lenger fremover enn egen nesetipp noen ganger.

 

nå er det helg, og jeg ser frem til det. er helt inn i beinmargen trøtt for tiden, det har vært noen påkjenninger i jobbsammenheng. nå i helgen skal jeg bare slappe av hadde jeg tenkt. kommer vel innom her en tur for å se om det står til liv. du vil bli savnet de dagene du ikke er her, resolutt - men du må kose deg og ha det godt så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Høres ut som du fortjener en stille og avslappende helg Hyfsan. De frister med godvær i påsken på østlandet - kanskje du må gå til innkjøp av solkrem og sette deg ut i skogen! Det er forresten ikke så dumt, lenge siden vi har vært på skikkelig skogstur nå med hunder og bål og niste - kanskje aller kosligst på høsten når det er sopp og bær!

 

Sees kanskje på Svinesund på torsdag!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke mye action. har vært på kino og sett "lange flate ballær". den første filmen var klart mer morsom enn denne, men helt ok tidtrøyte.

 

heldigvis ikke hatt noe sug i dag, i går kveld var det ille. nå skal jeg pusle litt i heimen og legge meg i høvelig tid. ha det godt alle super-damer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten lørdagskveld-hilsen. Jeg og mannen har vært på bodypump på treningssenteret i ettermiddag. Blir veldig slapp/sliten resten av dagen, så vi har stort sett tatt det med ro i kveld. Har sett "tatt av kvinnen" på video og spist lasagne. Lager den med karbonadedeig, uten ost i mitt hjørne, og masse salat til. Og så har jeg drukket masse pepsi-max. Drikker aldri brus lenger de andre 6 dager i uka, så dette er liksom lørdagsgodteri for tiden.

 

I morgen kveld skal vi ha middagsgjester. Vi blir 10 stk til bords, så det blir koselig. Da vanker det nok ett glass vin eller to også, og det blir deilig. Det ble en jobbedag til på meg (mand) før vi kommer oss avgårde til hytta, men tirsdag farer vi langt til fjells.

Ha fortsatt god helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du varmet tråden min mens jeg var borte:)

Jeg ser at du strever på,-og det virker som om du har fått viljen på plass igjen. Jeg har nok noe å lære der, ja...

Ønsker deg en fabelaktig påske!!

Stpr påskeklem fra ent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...