Gå til innhold

hyfsans tråd for et bedre liv


Gjest hyfsan

Anbefalte innlegg

Hei på deg Hyfsan :)

 

Så fint at du er i gang igjen!!! Det er godt og ha deg på plass :)

 

Jeg håper du har fått hvilt deg godt i helgen, og at du har litt energi til å ta fatt på de tre arbeidsdagene. Jeg har selv hatt noen tøffe tak på jobben de siste ukene, og føler det som deg. Sliten og "tung".

 

Men - jeg tror jo ikke at det er værre for min del enn at noen påskedager skal gjøre susen. Håper det er slik for deg også :)

 

Jeg tar med meg dataen til det store utland, så om det er noe nettilgang så kommer jeg innom !

 

Klem Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,3k
  • Created
  • Siste svar

og hei til dere alle sammen.

 

velkommen tilbake til deg, tvillingen min, som jeg håper har hatt noen gode avslappende dager.

 

hvor skal du hen i verden, vilde? høres nå spennende ut. og jess ut i fjellheimen. her blir det bypåske som vanlig. det er meldt fint vær, så jeg regner med at det blir noen turer ut. :)

 

jeg sliter videre på dietten min. jeg finner ikke helt den altoppslukende freden jeg var forespeilet. sliter med sug etter "noe", ikke sjokolade eller noe annet spesifikt -- men veldig rastløs og frustrert. ble forespeilet jevnt godt humør pga blodsukkeret men mitt har vært jevnt dårlig :) huff og huff. jeg skal til legen om to uker, så får vi nå se. kan være min avhengighet er så sterk at dette blir en nødvendig fase, hva vet vel jeg? men jeg biter meg fast, jeg må jo finne ut om dette kan være en hjelp og da gir man seg ikke etter 14 dager.

 

nå har jeg fått tatt litt husarbeide her, og spist en deilig middag. marinert kalkunbryst på tilbud i butikken. bakte den i aluminiumsfolie i ovnen, og hadde mengder av agurk, små søte tomater, spinat, aspargestopper og lettrømme til. det var virkelig godt, og i slike øyeblikk savner jeg ingenting.

 

ha en fin kveld alle sammen. kjekt å se dere her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ok med deg.. kjedelig å gå rundt med sug, rastløshet osv...Men det blir sikkert bedre etterhvert!!

 

Ha en fin påske i byen!! Regner med at vi også blir hjemme, og det er faktisk helt ok!!

 

Klem fra XXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Jeg beundrer deg som er så standhaftig med dietten din, spennende å se hva legen sier - bit tenna sammen og hold ut til da!

 

Formen er ikke på topp for tiden - mye hodepine etc. - men prøver å holde kontroll på maten likevel. Jeg har bestemt meg for å unne meg litt godt i påsken, men med måte. Har drukket litt vin i helga - spist noen grillpølser - litt påskemarsipan. Men det blir med det, det går ikke over alle støvleskaft. Vekta går jo ikke nedover av dette, men den er stabil og det er like greit for meg nå!

 

Jeg er ikke så flink til å drikke vann - lurer på hvordan dere klarer 3 - 5 liter om dagen (som noen gjør)! Nå er klokka snart 10 og jeg har presset ned 1,5 liter - har vært på toa 2 ganger på jobb alt - synes alt dreier seg om å drikke dette vannet og få det ut igjen når jeg skal drikke så mye. Hva gjør dere ?

 

Jeg er flinkest med vann på jobben - hjemme glemmer jeg det lett - men prøver å ha flasker stående synlig så jeg ser det!

 

Ha en fin dag!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Jeg må si meg enig med genialt her. Det er beundringsverdig at du er så standhaftig med dietten din som du er. Men skulle den hjelpe deg å bli kvitt avhengigheten din, så er det jo verdt alt og litt til, ikke sant?

 

Jeg har tenkt litt på det du sa om pæreform og epleform, og her er/var nok ett skikkelig eple :) Har nok spist altfor mye karbohydrater opp i gjennom åra.

 

Kan vel svare Genialt også tenker jeg, siden jeg er av de store vanndrikkerne. I starten drakk jeg mye mer vann de dagene jeg var på jobb ennn ellers, men jeg tror det rett og slett er en vane. Det første jeg gjør på jobben er å fylle opp vannflasken min, og det første jeg gjør her hjemme er å fylle ett litermål med vann, og med det samme jeg har tømt det, fyller jeg på igjen. Syns egentlig det er vanskligere når jeg er ute og farter, ikke alltid like lett å huske å ta med seg, og i tillegg så er ikke toalettet nødvendigvis like tilgjengelig :)

 

Jeg vil ønske deg en flott påske hyfsan, med masse proteiner og lite karbohydrater :)

 

Påskeklem fra Biggirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Til nå har jeg fått i meg ca 1 liter vann. Tror jeg klarte nærmere 3 liter igår, det er igrunnen vannet som er prosjektet mitt akkurat nå. Selvom jeg drikker så mye vann, må jeg kun opp en gang om natten for å gå på toa. Hvis jeg f.eks. drikker mye pepsi-max, må jeg opp flere ganger i løpet av natten. Det beviser jo at p-m er veldig vanndrivende.

 

Er det grense for hvor mye vann man bør drikke? Kan det noengang bli for mye?

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å være tilbake igjen!

OG veldig bra at det går så fint med deg!!! Du beskriver en aldeles nydelig middag,- jeg fikk lyst til å lage noe lignenede selv:)

Det med mye vann er jeg helelr ikke flink med. I alle fall ikke når det ikke er veldig varmt i været. Behovet er der ikke, liksom. Jeg er ingen ekspert på om det kan bli for mye vann,- men jeg mener å ha fått et råd en gang om at en ikke skal overdrive,- at 2 - maks 3 liter pr dag(avhengig av kroppsstørrelse) er ideellt. Da får vel kroppen nok til å "vaske" seg innvendig, tenker jeg.

Egentlig er det vel sånn at ALL overdrivelse er usundt i lengden...

Fint at mange her setter fokus på vann,- det gir meg en påminnelse om at jeg må prøve å få i meg litt mer i alle fall...

Den altoppslukende freden som du håpet på Hyfsan,- den trodde du nok ikke helt på, tenker jeg. Du er fabelaktig flink som står på og gyver løs på den ene utfordringen etter den andre! Jeg skulle gjerne hatt litt av den gode utholdenheten din,- den tror jeg ikke ble helt likt fordelt da vi kom til verden...

 

men NÅ må jeg lage handleliste:)

klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har også lest det samme som du "ent". Det er ikke bra med for mye vann heller. Sånn 2-3 liter er passende. Skal tro om det ikke var i ett eller annet G.R-forum jeg har sett det, i kaloriguiden innbiller jeg meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Leste noe her om søtsuget som du sikkert kjenner igjen du også ...

 

Sitat fra KK:

 

Bare én sjokoladebit. Bare én. Så blir det fem. Og før du vet ordet av det, har du spist opp hele platen, mens du finkjemmer kjøkkenskapet på leting etter mer snop. Kjenner du deg igjen?

 

Når vi spiser sukker og fett, får vi et forhøyet nivå av kroppens egne lykkestoffer – betaendorfiner og serotonin. Er du overfølsom for sukker, vil hjernen skille ut disse stoffene hvis du spiser raffinert sukker. Amerikanske forskere mener at svært mange av oss er overfølsomme uten å vite det. Faktisk kalkulerer de med at hvert fjerde menneske er ekstra følsom for sukker. Følsomheten er så dramatisk at det kicket du får av sukker og godteri, er så sterkt at du rett og slett kan bli avhengig. Det mener forfatterne av boken «Sukkerbomben. Bli kvitt søtsuget».

 

De slår fast at suget etter sukker ganske enkelt handler om hjernens kjemi. Og for dem som er overfølsomme, kan det raskt bli en ond sirkel. Kroppen krever større og større mengder for å bli tilfredsstilt. Det blir også vanskeligere å skille mellom sult og søtsug. Ubalansen i kroppen blir enda større hvis du straffer deg selv etter en godteriorgie ved ikke å spise «ordentlig» mat heller.

 

Spiser vi egentlig så mye mer godteri enn før? Dessverre er svaret ja. Brus og søtsaker er blitt mye mer tilgjengelig for oss enn det var for tidligere generasjoner. Men 85 prosent av alt sukkeret du får i deg, kommer fra skjulte tilsettinger i maten eller raffinerte karbohydrater som hvitt hvetemel og hvit ris.

 

La oss ta et eksempel: 2,5 dl kokt makaroni tilsvarer 10–12 ts sukker, like mye som en brusboks. Hvis du i tillegg heller på ketchup, som inneholder mer tilsatt sukker enn sjokolade, kunne du like gjerne spise skumbiler med sjokoladesaus til middag.

 

Når vi sier sukker, tenker de fleste på hvitt strøsukker eller sukkerbiter. Men det er bare én form for sukker. Hvitt raffinert mel, hvetemel, maismel eller fint rugmel fungerer nesten som sukker i kroppen, siden vi lynsnart omdanner dem til glukose. Den som er sukkerfølsom bør til og med være forsiktig med frukt. Fruktsukker kan gi blodsukkersvingninger og trigge sukkersuget. Derfor bør du spise frukt i forbindelse med måltidene.

 

Hvis søtsuget er i ferd med å bli noe du synes er vanskelig å kontrollere, kan du trøste deg med at du kan gjøre noe med det. Det viktigste er kanskje å forstå at det ikke handler om dårlig karakterstyrke, men biokjemi. Og at det er mulig å bryte sirkelen. Hemmeligheten er å stabilisere nivåene av blodsukker, serotonin og betaendorfin i kroppen.

 

Sitat slutt.

 

Ja Hyfsan - det er vel nettopp dette du sliter med for tiden, men som jeg forstår dette - er du på god vei til stabilisering - bit tenna sammen og stå løpet ut!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her laver snøen ned, noe så hinsides. jeg sitter i sofaen med vått hår, har vært i dusjen og har spist frokost.

 

ketosen er avbrutt, sånn til deres info. jeg tror ikke kroppen min ville innrette seg etter "oppskriften". jeg ble bare mer og mer urolig, utrolig sliten av det minste. ville bare sove, orket ikke trene. sånn kan jeg ikke ha det, så nå har jeg valgt å avbryte. når det bare ble verre og verre etter tre uker, så kan umulig dette være bra for kroppen min.

 

jeg tar imidlertid med meg at jeg må være forsiktig med karbohydrater, og forsøke å følge litt med på hvor mye jeg spiser av det. så forsøker jeg å få i meg 20 gram protein til hvert måltid. jaja..... det var forsøket verdt, tenker nå jeg.

 

ser dere diskuterer vannmengde her inne. det er helt riktig at man ikke skal drikke altfor mye, har visst noe med at man skyller ut salter etc fra kroppen. om man som jeg drikker en liter etter et måltid, er visst ikke det bra heller. man tynner ut magesyren. kan visst ikke gjøre noe som helst riktig, tror jeg :) husker en kursleder fra et slankekurs for evigmange år siden. hun påsto at det vannet man drakk for mye ble til sump i kroppen. vi satt med store øyne og hørte på det sludderet der. at det går an.....

 

jeg var på harrytur til sverige i går, men styrte unna strømstad. kjørte forbi en del rånere på veien og det var et selsomt skue. det virker som om de har det gøy da.... fikk kjøpt en del kyllingfilet, samt kalkun og lammestek til i morgen. styrte unna det verste snopet, men litt ble det kjøpt. en del skal gis bort til svigerfamilien, og noe skal frem i forbindelse med familieselskap i morgen.

 

nå gjenstår bare å ønske dere alle flotte damer en fortsatt god påske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tvilling!

Høres koselig ut med snø, synes jeg,- selv om jeg egentlig føler meg ferdig med vinteren for i år! Jeg så innslaget på Dagsrevyen i går om harryfesten i Strømstad. Jeg har ikke så veldig sans for opptoget av halvfulle mennesker i og utenpå bilene,- men sålenge de ikke lager trøbbel er det vel greit. Jeg liker derimot tanken på en handletur over grensa,- det kunne jeg tenke meg,- men det er jo en dagsreise til grensen herifra.... Dessuten er fjellovergangene stengt.

Den påskemenyen du beskriver høres fortreffelig ut! Det er jo utrolig mye god mat som kan lages av kylling og kalkun!---og lammesteiken er jo toppne på påskemat!! Masse kvitløk,- og kanskje en nammenamm tomat/løk/persille-salat ved siden av. Det er jo bare sååå godt.

Jeg tenker det blir en fin påske hos deg med snø ute og god mat inne :)

Ha det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her laver snøen ned' date=' noe så hinsides. jeg sitter i sofaen med vått hår, har vært i dusjen og har spist frokost.

 

ketosen er avbrutt, sånn til deres info. jeg tror ikke kroppen min ville innrette seg etter "oppskriften". jeg ble bare mer og mer urolig, utrolig sliten av det minste. ville bare sove, orket ikke trene. sånn kan jeg ikke ha det, så nå har jeg valgt å avbryte. når det bare ble verre og verre etter tre uker, så kan umulig dette være bra for kroppen min.

 

jeg tar imidlertid med meg at jeg må være forsiktig med karbohydrater, og forsøke å følge litt med på hvor mye jeg spiser av det. så forsøker jeg å få i meg 20 gram protein til hvert måltid. jaja..... det var forsøket verdt, tenker nå jeg.

 

ser dere diskuterer vannmengde her inne. det er helt riktig at man ikke skal drikke altfor mye, har visst noe med at man skyller ut salter etc fra kroppen. om man som jeg drikker en liter etter et måltid, er visst ikke det bra heller. man tynner ut magesyren. kan visst ikke gjøre noe som helst riktig, tror jeg :) husker en kursleder fra et slankekurs for evigmange år siden. hun påsto at det vannet man drakk for mye ble til sump i kroppen. vi satt med store øyne og hørte på det sludderet der. at det går an.....

 

jeg var på harrytur til sverige i går, men styrte unna strømstad. kjørte forbi en del rånere på veien og det var et selsomt skue. det virker som om de har det gøy da.... fikk kjøpt en del kyllingfilet, samt kalkun og lammestek til i morgen. styrte unna det verste snopet, men litt ble det kjøpt. en del skal gis bort til svigerfamilien, og noe skal frem i forbindelse med familieselskap i morgen.

 

nå gjenstår bare å ønske dere alle flotte damer en fortsatt god påske. :)[/quote']

Hei på deg!! Tusen takk for melding på tråden min! har også svart deg der.. Så du har avsluttet kuren... sikkert lurt når du blir så sliten...men også helt sikkert lurt av deg å ikke spise for mye karbohydrater nå og fremover...

 

Harry-tur hadde vi også tenkt på denne påska, men vi dropper pga alle folka... vi får ta det senere når det er fremkommelig...og dessuten slapp jeg å se allt gotteriet som jeg får vann i munnen av!

 

Ha en fortsatt fin påske, Hyfsan!! Vi får satse på at vi ikke snør inne her.. Hvem sa at man burde dra til fjells??? Her er det både snø og vind! Nesten som høyfjellet!!

 

Påskeklem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forunderlig hvor fort været snur. i dag er det strålende sol. det er som du skriver xxl, rene høyfjellet her nå. jeg satte ut påskeliljer på kirkegården nå før påske, får gå opp i løpet av dagen og grave dem frem. vet ikke om de har klart seg, men lite jeg får gjort med det nå.

 

jeg skal ha gjester i dag og må jage ut en rekke hybelkaniner. skulle ha gjort det i går, men jeg var ganske lat da. gjorde helst ingenting.

 

et lite tips vedr harrytur: reis til töcksfors i stedet for svinesund/strømstad. da styrer du unna alt maset. mye mindre folk der. det kommer vel av at det ikke er systembolag i töcksfors, men det spiller ingen rolle for meg. jeg kjøper aldri noe på polet likevel.

 

ønsker dere alle en skikkelig fin påskeaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

god påskaften til deg også:) her er det også strålende vær, men bare flekker med snø, så det blir ikke hverken skigåing eller aking på ungene. jeg har sittet ute på benken foran huset og kost meg med kaffe og deilig vårsol:)

 

håper det går bedre med deg nå som du har hoppet av ketose-kuren, sikker lurt når du ikke følte deg bra.

 

ellers er det en stille og rolig dag her, nesten hele nabolaget er på ferie, kan nesten ikke huske at det har vært så stille her før...

 

i dag blir det hjemmelaget pizza til middag. i morgen skal vi ha gjester og serverer lammestek. det er jo både sunt og godt?!

 

hybelkaniner?? er det ikke påskeharer du mener??

 

klem jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God påskeaften!

Er det ikek fantastisk?!?! I dag tror jeg jammen meg det er mange som har nydelig påskevær! Og tenk at det er den samme sola vi sitter og ser mot alle sammen:) Den samme sola som varmer oss alle sammen og gir oss litt friske eplekinn etterhvert:)

God påskeklem fra ent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deilig sol, men jammen er det kaldt i lufta. jo selvsagt, jubalong, var det påskeharer her inne i dag og ikke hybelkaniner. de er her fortsatt, kan jo ikke jage dem ut på selve påskeaften.

 

har vært oppom kirkegården og gravd frem påskeliljene. det er jammen noen underlige blomster. under 20 cm snø sto de fremdeles rette og stramme i full blomst. de fortjener bedre enn å stå under snø, så nå er de i det minste tilbake i frisk luft- om enn noe kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Innom for å ønske deg en fortsatt flott påske.

 

Det var sikkert lurt å bryte den ketosekuren, når det gikk så veldig utover formen din. Så får du bare være forsiktig med karbohydratene fremover,

 

Vi har også flott vær i dag :)

 

Påskeklem fra Biggirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og iskaldt ute. har vært ute i parken med fuglemat. stakkars, de små krypene hadde vel håpet på vår og varme i været. nå sitter de rundt omkring som små fjærballer for å isolere mot kulden. men det er strålende sol ute, og jeg håper det blir litt varmere utover dagen.

 

jeg har ingen spesielle planer for dagen. nettopp spist litt frokost, så får vi se hva dagen bringer.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

.. det ble stavgangstur på 1,5 time for meg i dag. Det var så absolutt nok; - måtte ta en dusj og en liten kvil etterpå. Dvs. liten? Det ble en kvil på 3 timer - Kroppen signaliserte jo vondt både her og der! Det er ikke vondt når jeg går, men jeg stivner til etterpå. Likevel, jeg kjenner at det hjelper å gå slike turer, så får jeg heller legge meg på sofaen etterpå. Er det ikke det disse unge idrettsutøverne gjør også, etter trening?? Derfor tenker jeg at når kvile er så viktig for unge kropper, må det være minst like viktig for en gammel kropp!

 

Egentlig strever jeg nok med dette at jeg føler meg litt lat når jeg må legge meg på sofaen etter en tur. Sitter nok dypt i meg at latskap er roten til alt ondt! Nedarvet gjennom generasjoner det der:(

 

Det var forresten interessant at du har hoppet av ketosedietten. Viktig å lytte til kroppens signaler på det området også, det er jo det vi skal gjøre resten av livet.

Hvordan går det med deg nå da? Har du det bedre med deg selv? Håper for din del at det har vært litt nyttig å endre diett en stund; noe læring ligger det sikkert i det!

 

God etter-påske-uke ønskes deg!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte innom for å se hvordan du har hatt det i påsken. Ser du har avsluttet ketosen, jeg er glad for at du følger kroppens signaler. Det høres ikke ut som det fungerte så veldig bra for deg.

Jeg er nå tilbake fra fjellet, og det skal bli godt med hverdager igjen. Har hatt en flott påske i lag med veldig hyggelige folk, som desverre hadde med seg ALT en sulten kvinde har lyst på,- i STORE mengder.

Så jeg har brukt en del energi på å IKKE smake på dette, det har kanskje økt forbrenningen min litt,- for jeg har faktisk gått ned 0,5kg selv om jeg har drukket alkohold hver dag.

 

Harrytur høres veldig eksotisk ut for meg som bor i nord:-)

Har faktisk aldri vært på noe sånt! Jeg har jo vært på ferie i Sverige i tidligere år, men det passet liksom ikke å handle varer som skulle ligge varmt i bilen i dagesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siste dagen i påskehelgen, og det snør. såpeglatt ute, har vært og fylt bensin. fikk god pris da, 10.43 pr liter. det er ikke så aller verst.

 

synes kroppen din trenger hvile jeg resolutt. 1.5 time stavgang er jo voldsomt lenge da. så slapp og av kos deg. glem de gamle moralistene. hva vet vel de???

 

og du jess har vært flink. du går ikke glipp av så veldig mye om du ikke drar på harryhandel. jeg ville heller hatt en tur nordover enn en harrytur :)

 

nå som det er hverdag igjen må jeg se å få slept karbo-kroppen min til et treningsstudio snart. selv om jeg har forsøkt å være forsiktig så kjenner jeg at mageomkretsen har est ut igjen. har vært i et par selskap og det er ikke lett å skjære klar av alt som kan virke esende på en..... føler meg som en sperreballong på qtips-bein for øyeblikket, så om dere ser noe svært, flagrende over dere så vet dere at det bare er moi... :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Vel overstått påske..er det ikke rart hvor fort kroppen eser ut?? Jeg ble ballong etter 1/2 øl på sverigetur - det gikk ned igjen på et døgn når jeg droppet karbohydrater!

 

Veldig lurt at du har sluttet med ketosen, har lest at man skal føle seg mye piggere etterhvert når man kommer igang med dette, men det gjorde jo ikke du! Og da er det sikkert ikke bra for deg - godt du lytter til kroppen din. Men det er jo ganske fortvilet da, hva skal man spise? Jeg kommer til et punkt når jeg har fulgt en diett en lang periode og ting sklir litt ut - at jeg liksom tar litt fra alle dietter for å rettferdiggjøre det jeg spiser - fett fra Atkins - brød og potet fra GR - protein fra Fedon etc. og plutselig er det ikke noe system på noenting og kroppen svulmer opp. Jeg hadde denne opplevelsen i påsken, sannhetens øyeblikk - og innså at nå må jeg strukturere meg igjen. Og ikke minst, det er ingen unnskyldning for ikke å trene! Derfor kom jeg meg på sats igår og har kommet igang igjen med kontroll på maten. Har ikke begynt å veie meg enda, vil ikke ha en stor nedtur. Men kjenner at jeg er på rett vei igjen og at humøret stiger.

 

Men jeg synes det er skremmende hvor fort det er gjort å falle ut av den gode livsstilen. Dette må jeg jobbe med hele tiden, nå har jeg vært borte fra PC'n noen dager - og da har jeg ikke hatt den inspirasjonen heller! Nei det er ikke lett.

 

Ja Hyfsan, jeg var på sats igår - nå har jeg kastet hansken!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med deg?? Ser at du har kuttet ut den dietten. Håper at du har det bra. Jeg har ikke vært så mye inne i det siste, så da er det vanskelig å få med seg alt!

 

Denne uken har jeg hoppet over veiingen pga av stort innhogg i påskeegget. Fy fader hvor dårlig form jeg blir av snop og snaks!! Er litt fælt å innrømme det, for jeg er jo så FRYKTELIG glad i sjokolade. Men hvorfor i allverden vil jeg spise det når det gjør at jeg føler meg så dårlig? Uansett så har det blitt bedre etterhvert. Forhåpentligvis så blir jeg snopefri til slutt!

 

Skal prøve å komme litt innpå her litt oftere!!

 

KLEM fra meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...