Gå til innhold

Begynner 5.november - vil du være med?


Gjest ent

Anbefalte innlegg

Har veid meg i dag ,- resultatet er minus 1,2 kg siste uke! Det betyr at jeg har ikke så verst øyemål... Har jo ikke sått mulighet til å måle og veie maten i særlig grad den siste uka heller. Men jeg er altså i rute igjen!

Godt å høre fra deg igjen tvillingen min!

Jeg har altså hatt en nydelig helg med en fantastisk revyopplevelse på lørdag! det var skikkelig morsomt,- god humor og masse energi fra scenen!

Vi fikk også overvære tenning av julegran,- så nå er jeg faktisk litt i julestemning! Måtte skynde oss hjem i går kveld sånn at jeg rakk å henge opp adventstjernene - har to stk. Og så har jeg et fint adventlys som hører til i kjøkkenvinduet. Det ble veldig fint! I dag var det så koselig å stå opp og bli møtt av stjernene da jeg kom inn i stua! ...men så mye mer er det ikke på gang, Hyfsan..

Jeg ska ha hjemmedag i dag. Mannen min er borte hele dagen, så jeg tenkte jeg skulle prøve å gjøre det enda koseligere her til han kommer hjem.

Ha en fin dag alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 294
  • Created
  • Siste svar

Heisann! I dag har jeg endelig vært litt flink igjen og kommet meg ut på tur. Det var deilig .- spesielt etterpå! Jeg føler meg alltid veldig flink når jeg kommer hjem etter en tur...

Det begynner å bli julekoselig her og jeg har bestemt meg for at i år skal vi (les:jeg) ta det akkurat sånn passe piano. Og det skal bli akkurat så passe med pynt og kaker og alt annet som hører julen til.

 

Var ute og fant noen fine grønne greiner, puttet dem oppi en trebutt, pyntet med noen kunstige røde epler, satte hele saken på utebordet som står under tak ved inngangsdøra,- og så la jeg noen ekstra epler på bordet. Det ble kjempefint! Så enkelt og så bra:)

 

Jeg har fått arbeidsdagene forskjøvet denne uka, så jeg fikk to hjemmedager i starten av uka. det var jo litt greit, selv om d et betyr at jeg må jobeb på fredag. Det er litt av problemet mitt for tida at jeg ikke kan jobbe så mye. Men jeg setter pris på de dagene jeg klarer å være på jobb og det er veldig kjekt nå når jeg begynner å bli litt vant til denne nye jobben. Jeg forstår jo etterhvert at jeg ikke kommer til å gå tilbake til den faste jobben min. Mer usikkert er det om jeg kan eller vil bli der jeg jobber nå. Men enn så lenge så er det kjempekjekt der jeg er nå. Så jeg får bare se det an. Venter på møte med NAV for å ta en avgjørelse for litt lenger tid framover. men jeg tenker at uansett hva eller hvordan så får jeg ta det som kommer.

 

Faktisk er det godt å ha kommet til erkjennelsen om at jeg ikke skal tilbake til den gamle jobben min. Det blir liksom litt færre ting å forholde seg til da - og jeg føler jeg er et steg nærmere en ny fase. For jammen går det opp og ned,- og det har vært en kjempelang vei hit jeg er kommet nå. men jeg ser jo at når ting ser som verst ut, så er det en løsning likevel,- bare at det som regel tar litt ( mye) lengre tid enn jeg ønsker.

 

Jeg ser jo at det er mange andre som strever her inne,- både med vekta og med jobb og helse forøvrig,-- og det er på en måte godt å vite at en ikke er aleine, samtidig som jeg beundrer det pågangsmotet mange viser! Min erfaring er i alle fall at en skal ha mye og sterke krefter for å tåle å være syk. Og det er krevende å forholde seg til alle "vesenene" som har noe de skulle ha sagt og som mener noe om det meste. Og så er det sårt noen ganger når en ikke kan stille opp og bidra med det en tidligere har tatt på strak arm. Men jeg vet jo med meg selv at jeg gjør så godt jeg kan:) Og jeg øver meg på at det er godt nok!!

 

Ha en fin kveld alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for et fint innlegg du har skrevet her!

 

for det første: jeg så for meg hvordan julepyntingen din tar form. lurer faktisk på å importere deg hit til meg, så du kan pynte litt her også. ;)

 

for det andre: refleksjonen og selverkjennelsen din viser at du er kommet langt i prosessen med å se fremover. det er ikke like enkelt bestandig, og som du sier - man ønsker så gjerne, men innser at ting ikke lenger er som de var. og da må man handle deretter. virker som du er flink til å se fremover. det er jo spennende da, tenk at du nå kan skape deg en helt ny fremtid jobbmessig. og som du sier; det er mange som strever.

 

humoristisk sagt: skal ha god helse for å være syk. har hørt det noen ganger, men det var først da jeg ble "vesen"-klient selv jeg skjønte betydningen. himmel og hav, sier jeg bare. nå skal jeg tilbake til gammel jobb og alt det der. men opplever likevel at en del ting er kjempe urettferdig, i mine øyne. som skatteligningen f.eks. helt umulig omtrent å få medhold i noe som helst. og hvor er logikken: man blir syk, etter et år reduseres lønna med 1/3 og månedlige utgifter er store pga ulike behandlinger etc. man vil jo gjerne prøve det meste. men sånt som akupunktur, homeopati etc godkjennes ikke med mindre det er en autorisiert helsearbeider som utøver dette i kraft av å være autorisert helsearbeider. nytter f.eks. ikke at en sykepleier forlater det yrket og starter alternativt. forstå det den som vil. jeg gjør det ikke. men jeg synes som sagt det er feil at personer med langtids sykdom skal straffes økonomisk uten mulighet til å få skrevet av på skatten.

 

her breier jeg meg i tråden din og gir jernet. :) men dette er noe som opptar meg. godt å se at du er optimist og ser fremover, ent. det har sikkert ikke alltid vært sånn, så unner deg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Gratulerer med flott nedgang! Så mye ned etter utenlandstur ...det er bra det! Nå har jeg noe å strekke meg etter, skal til England i jula!

n010.gif

Kanskje dere tvillingene og jeg (storesøstra) skulle satse på tur til Berlin neste år for å se julemarkedene? Det hadde vel vært en flott premie?

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine innlegg Hyfsan og Genialt!

Jeg tror faktisk godt jeg kunne tenkt meg å pynte litt for flere,- jeg er ikke så glad i all slags pynt, det kan godt være litt enkelt,- men det bør passe til de menneskene som omgir seg med pynten. Og så kan det godt være noe en finne ute - andre ganger kan det være noe nydelig en finner i en butikk som er utg.punktet. Jeg kjøpte f.eks. noen nydelige ( synes jeg) glasskuler i Berlin,- de har jeg tenkt å henge opp i et vindu,- tror det blir veldig fint...

 

Takk for den positive tilbakemeldingen på det forige innlegget mitt, Hyfsan!

Og ja,- jeg har brukt laaang tid på å komme dit jeg er nå,- godt hjulpet av helsevesenet . Jeg har ikke noe erfaring med alternative behandlere. Det har faktisk ikke vært nødvendig synes jeg fordi jeg har hatt en så god helsekontakt som har kunnet veldig mye - og som jeg har fått så god tillit til at jeg føler jeg får de beste rådene og den beste behandlingen. Så bruker jeg andre tjenester når jeg har bruk for det. Det er vel NAV-vesenet som har vært den største utfordringen for meg...Det å bli satt under administrasjon, på en måte,- det at andre skulle styre så mye over ting jeg aldri hadde tenkt at noen andre skulle blande seg inn i...valgene blir ikke frie ut fra det en selv ønsker,-men ut fra det andre mener er best for en - fordi en har status som pasient og ikke er 100% arbeidsfør.

For meg har det blitt sånn at jeg hele tiden har vært redd for å motta noen økonomiske ytelser som jeg kanskje ikke hadde rett til. Jeg har spurt og spurt hele veien og gitt tilbakemeldinger og opplysninger og tilleggsopplysninger for å forsikre meg om at ingen skulle komme etterpå og si at de pengene hadde du ikke rett på, så de må du betale tilbake....

Tror det har noe å gjøre med at når økonomien blir så stram som den blir når en mister deler av inntekten, så blir det så skummelt,- det er så lite å gå på og dermed tåler jeg så lite overraskelser rundt dette samtidig som det er krevende å finne ut hva en faktisk har rett på....

 

Men jeg skal ikke klage.

Og jeg er veldig enig med deg Hyfsan at folk burde selv få bestemme hvem som skal behandle dem,- samtidig som jeg mener at det må være et kontrollsystem i forhold til godkjenning av behandlere. det er ikke alltid like lett for den som er syk å kunne vurdere om kvaliteten av den tjenesten en oppsøker i utg.pkt. er god nok i forhold til hva den faktisk lover.

Dette er et komplisert felt og jeg tror nok at det endrer seg etter hvert fordi flere typer behandling etter hvert blir annerkjent.

Men det er klart det er surt å måtte betale fullt for en alternativ tjeneste og så ikke få muligheten til å få noe avskriving på skatten!

 

Og du Genialt er jeg sikker på kommer til å klare deg helt fint på Englandsturen! Det er kjekt å reise litt, ja! julemarked i Berlin til neste år høres flott ut:) Bare det at du kommer på en sånn idé synes jeg er kjempefint - jeg føler meg priviligert som blir innbefattet i en sånn tanke:) Nå ble jeg veldig glad!

 

Jeg synes man skal ha litt drømmer, men jeg vet jo ikke hva økonomien tillater på det tidspunktet...Jeg har liksom alltid noen reiseplaner, jeg. For jeg er VELDIG glad i å reise! Men de siste årene har ikke økonomien tillatt så veldig store utskeielser....derfor er planene som regel langt mer fantasifulle enn det som lar seg gjennomføre for min del... Uansett,- jeg spinker og sparer og har egen feriekonto son jeg prøver å sette noen kroner inn på hver måned. Det hjelper,- og det er veldig artig å se at kontoen vokser:) ;)

Og så har jeg en venninne som også liker å reise. Vi pleier ofte å reise sammen,- både med og uten mennene våre. Og faktisk skal vi en tur i varmen på ettervinteren...jeg gleder meg veldig til det! Men først skal vi kose oss her hjemme med juleforberedelser og ruskevær og jobb og vintermørke og masse lys inne og store deilige kopper med te.....

 

Ha en fin dag alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så koselig med så langt innlegg :)

 

jeg er helt enig med deg i at det må være kontroll med hvem som kaller seg behandlere. absolutt!! for det er mange kvakksalvere ute og går så lenge slike behandlertitler ikke er beskyttet. du ser det samme på såkalt couching. mye rart i det farvannet der...

 

for meg har det ikke eksistert behandling innen alminnelig helsevesen. finnes rett og slett ikke noe. så som et alternativ til b-preparater mot smerter har jeg forsøkt akupunktur og homeopati. jeg valgte dem ut etter råd fra legen min og de er behandlere med annen helserettet fagbakgrunn i bunnen. og da mener jeg det blir galt at ikke skattemyndighetene kan godta denne utgiften. skulle jeg proppet meg med b-preparater istedet kanskje da, slik de ser det? jaja sukk og sukk.

 

ellers forstår jeg godt følelsen av å bli satt under administrasjon. og jeg vet hvordan det er å måtte godta nedsatt inntekt som følge av sykdom. klart det merkes!! synes det er synd at du har opplevd sånn usikkerhet mht hvilke ytelser du har krav på etc etc.

 

jeg vil også gjerne være med og dele den drømmen om førjulstur med storesøs og tvilling ;) hadde bare vært så koselig. og turer kan man få ganske rimelig. men det er langt frem og mye kan skje. skal bare se vi ender opp på bondeheimen i stedet for.. :) synes jeg ser oss. ha en fin kveld ent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

I dag har jeg hatt en langsom dag. Var helt uten energi da jeg sto opp,- det ble nok for lang jobbedag i går. Har tatt det helt med ro og bare gjort noen små ting i dag. Jeg må opparbeide meg noe mer krefter til i morgen,- for da er det jobbedag igjen.

 

Jeg er glad du står imot og kun tar de typer behandling du mener er riktig for deg, Hyfsan! Du burde nok fått dine skattefratrekk! - men her som på en del andre områder er ikke verden rettferdig! Jeg vet ikke om det hjelper å protestere, heller.

Noen ting er ikke samfunnet modent for,- det kommer nok,- men kanskje ikke tidsnok til å kunne være nyttig for deg.

Dårlig trøst, kanskje,- men jeg har i alle fall funnet ut at jeg må prøve å rasjonalisere litt i forhold til hva jeg kan gjøre noe med - og som jeg da kjenner at det er verdt å bruke energi på - og hva jeg ikke kan gjøre noe med. Det siste bruker jeg noen ganger energi på - hvis saken er viktig nok for meg - dette er kanskje en sånn sak for deg?!!

Andre ganger finner jeg ut at det gjøre ingen forskjell om jeg prøver å engasjere meg,- så da prøver jeg å la være... ( men det klarer jeg jo ikke alltid likevel...)

 

Jeg har forresten gjort noen små juleverkstedsforberedelser i dag. På søndag har vi tenkt å ha juleverksted for barn og barnebarn. Vi laget til noe i fjor og det ble så vellykket at vi vil prøve i år igjen. Jeg gleder meg til noen timer med koselige aktiviteter sammen ! Så tenkte jeg å lage risgrøt som vi kan samles om etter endt dyst. Med fyr i ovnen blir det nok bra førjulsstemning, tenker jeg:)

Akkurat nå har jeg en time helt for meg selv - det er stille i huset og jeg nyter stillheten,- ingen tv på, ingen musikk. Skal se over juledukene i kveld...

 

Ha en fin kveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pick your battles, var det en klok person som sa en gang. enig i det. jeg anker til siste nikk, men har ikke tenkt å gå til sak mot dem ;) så får vi bare se. da har jeg i alle fall prøvd det som er å prøve. men har moderert meg. vet at jeg ikke får noe for alternative behandlingsmetoder, så vil forsøke å trekke fra lege, fysioterapeut, medisiner og ekstra utgifter til sunn mat. så får vi se. går det ikke så går det ikke.

 

det juleverkstedet høres kjekt ut. fikk lyst til å komme jeg. du har vel ikke plass til en tvilling? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er allerede lørdag kveld.... Tiden flyr, den! Jeg klarte å jobbe med et smil hele fredagen,- det er jeg ganske stolt av for jeg var i utg.pkt. ganske sliten. Etterpå var det full fart av¨årde for de siste foberedelsene til julemarkedet som ble arrangert i dag. Jeg har vært primus motor for et godt gammeldags julemarked i mange år,- og i dag gikk årets marked av stabelen. Det var skikkelig koselig med masse flotte stands med all mulig julemat og julegaver og julepynt og juletrær osv. Nisseorkester og julenisse, kafé med hjemmelaget god mat og masse hyggleig prat.

Det er samtidig veldig deilig hver gang det er over.

Nå slapper jeg av og så skal jeg tenke på vår private juleverksted som vi skal ha her hjemme i morgen. Det blir julegavelaging, risgrøt og kakao...

Jeg forsår godt at du har lyst til å være med, Hyfsan,- for det blir nok veldig kjekt, tenker jeg. Vi skal fyre godt i vedovnen i atelieret mitt og så rydder jeg plass til et stort bord som vi kan sitte rundt alle sammen:)

Men det er i morgen. I kveld skal vi kose oss med noen enkle scampi og kanskje det vanker et glass vin. Det har jeg lyst på nå;)

Har forresten hengt opp noen nyinnkjøpte smålys utenfor på terassen etter vi kom hjem i dag. Det er veldig fint, synes jeg.

Faktisk er det ganske rotete rundt oss siden det har vært så travelt i det siste har jeg ikke fått ryddet til helgen som som jeg liker,- men jeg har bestemt meg for å ikke la det overskygge alle de koselige tingene som er rundt oss: stjerner i vinduene, engel i kjøkkenvinduet og små fugler på en liten vegghylle. Det er jo bare sånn som jeg mååå glede meg over:)

 

Ha en fortsatt fin helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,- det ble helt knall:) Nydelige julegaver ble laget på juleverkstedet vårt i dag. Mye kos og småprat,- hyggelig stemning og julegrøt. Det er kjekt når det står på og det er kjekt når alle er gått hjem og vi har ryddet opp igjen og nyter en stille kveldsstund.

Det har egentlig vært kjempekjekt hele helgen,- masse ordentlig julestemning !

Fortsatt er det moderate mengder med julesymboler i heimen,- men stemningen er absålutt tilstede. I skrivende stund sitter mannen i sofaen og leser bok,- jeg koser meg med en kopp te og nyter stillheten. fjernsynet er avslått. Deilig.

 

I morgen er det jobb igjen,- men dagen starter med veiing og innrapportering til kursleder... Jeg håper på et bra resultat selv om jeg mangler de store trimpoengene denne uka også.... Men jeg føler jeg er i farta det meste av tiden og når jeg setter meg ned gjør jeg det med god samvittighet fordi jeg trenger det. Så da blir sikkert resultatet sånn som det skal enten vekta viser det ene eller det andre:)

Jeg vet det er mange andre som også skal veie seg i morgen og ønsker alle sammen lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med flott resultat denne uka ent! Du har vært superflink!

d066.gif

Sender deg et lite juletre til julehuset ditt - det høres så koselig ut med juleverksted! Vi hadde bonusbarnebarn på besøk forrige helg, og forsøkte å lage litt forskjellig sammen med dem da! Men det ble mest fingerdukker og supermanntøy!! Ikke så mye julegreier og det er like greit for meg!

Det viktigste er jo at man tar seg tid til å være sammen på en skikklig måte, bruker tid og energi på dem - ikke bare plasserer dem foran en TV. Og også viktig at de får slippe til - at de får lage noe selv og får utfordringer!

d018.gif

Ha en fortsatt fin dag og en fin uke!

 

Hilsen storesøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med bra resultat!! som du skriver, selv om det ikke har vært så mange trimpoeng så har du vært i jevnt trav hele uka. det er uansett godt jobba!

 

det juleverkstedet høres veldig koselig ut, må jeg si. skulle gjerne vært der. kanskje neste år.. ;)

 

har fått hengt opp et par adventstjerner her hjemme, så litt "pønt" er det nå blitt her også etterhvert. ha en fin mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere:)

Tusen takk, både for juletre og masse godord i tilbakemeldingene! Det er så flott å bli fulgt godt opp av både tvillingen min og storesøster:)

 

Jeg har så vidt vært innom og kikket de siste dagene, men jeg har ikke hatt gnisten til å skrive noe. Jeg holder på å venne meg til å takle litt travle dager igjen. Det går forbausende greit synes jeg, men jeg blir jo sliten innimellom,- i går måtte jeg ta meg en real middagslur...enda jeg hadde hjemmedag og allting!?!!

 

Det var nok lefsebakinga som slo meg ut. Mannen min og jeg bakte lefser i går. Vi er veldig stolte hver gang vi gjør det. Lefsene er ikke hverken proffe eller perfekte, men vi er veldig enige om at de er svært så gode,- ja, kanskje enda bedre enn mange andre lefser...

 

I dag har jeg vært på jobb,- og da jeg kom hjem måtte jeg med en gang få laget meg noen flere hull i beltet til uniformsbuksa mi. Jeg holdt nesten på å miste buksa på jobb i dag...!!:D!! Jeg er jo glad for at jeg minker i omfang, da,- men det er jo litt problematisk med uniformen som blir for stor...

 

Jeg fikk forresten helt fersk kveite til middag i dag. Deilig steikt fisk med steikt løk, raspete gulrøtter og kokte poteter. Kan en ha det bedre???

Jeg er nok veldig heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjekt å se deg! jeg tenkte faktisk på tvillingen min i dag, men var helt rolig på at du hadde det greit. du har jo sagt at du er innom uten å skrive innimellom, og det må være helt greit. men ekstra hyggelig de gangene du skriver noe, selvsagt. :)

 

jeg må spørre litt jeg: hvor mange dager i uka jobber du? har du økt antall dager nå, eller? det kan virke sånn utfra det du skriver her. håper du passer på å ikke øke for raskt. de lefsene er sikkert helt toppers, det sier seg selv når den dyktige tvillingen & partner står for gjennomføring. det er sånn myklefse eller?

 

heldig er du som har uniformsyrke. det hadde jeg noen år i ungdommen. helt uproblematisk ift hva man skulle ha på seg i alle fall... det var bare å dra på seg uniformen. men jeg husker en periode da jeg la på meg, da ble det veldig vanskelig. ung og forfengelig ville jeg ikke be om større str, så jeg fant noen løsninger.

 

at buksa blir for stor er jo en luksusproblematikk. du får vel ny om du ber om det? er det sånn at du må samle poeng før du kan få deg nye effekter? du får snurpe igjen med belte i livet inntil videre. "baggy look" kan jo være tøft det da!!

 

håper kvelden din og resten av uka blir bra, kjære tvilling. jeg synes jeg er så heldig som har funnet en slektning i voksen alder, som attpåtil er så koselig som deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innom og se hva som skjer her....ups så flott at klærne blir større. Jeg går også i arbeidsuniform, veldig kjekt. Men det dumme er at utvalget av vanlige hverdagsklær i skapet ikke er så stort. Blir mest hjemmeklær og slappeavklær. Når jeg skal på noe som f.eks. storbyferie, tar det seg jo ikke ut å stille i joggedress. Jeg har fått bemerkninger fra noen gode venninner om at jeg går i det samme bestandig når vi møtes, og det stemmer nok det for det henger jo i skapet hele tiden imellom og blir ikke brukt! Det er like pent! Vi tar bilder når vi møtes og de bemerket at jeg i en periode hadde samme gensern på alle bildene!! Så forfengelig er jeg!!

e070.gif

Så godt det høres ut med lefser - kan de sendes i posten ?? Jeg har aldri prøvd å lage lefser og er stum av beundring!

 

Jeg merker også at jeg har mindre tid til å være innom her om dagen, men må innom og få den daglige inspirasjonen!

 

Ha en fin dag!

 

Storesøster

(PS: jeg er egenlig firling - vi er 4 venninner som har holdt sammen i alle år og har likesågodt blitt enige om at vi er firlinger. Det ligger vel til familien da, dere er tvillingsøstre til firlinger!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden for en stor familie jeg plutselig har fått:) Det liker jeg!

 

I dag har jeg vært på møte m NAV. Hadde mannen min med meg,- synes det er lettere å diskutere etterpå når han har vært med og hørt hva som er sagt. Og så er det jo en god støtte i det, da!

Jeg jobber fortsatt bare to dager i uke,- det jeg har gjort utover høsten er at jeg har øket timeantallet etter hvert, sånn at nå jobber jeg to fulle dager,- i sommer var jeg der bare få timer hver gang. Jeg har aldri hatt sånn uniformsyrke før,- så det er litt uvant,- men jeg synes det er veldig greit at jeg slipper å tenke på hva jeg skal ta på meg:) Jeg får sikkert mer klær om jeg spør, men jeg har vært litt forsiktig med å be om noe. Jeg jobber jo der bare midlertideig foreløpig,- det å regne som arbeidstreniing mens jeg er i rehabilitering. Jeg er ansatt et helt annet sted og er etter eget ønske utlånt for en periode. Men det er det hyggeligste jeg har gjort på lenge! Det som er litt vasnkelig er at siden jeg har arbeidstrening i en annen bedrift enn den jeg er ansatt i så er det litt mer restriksjoner i forhold til hvor lenge jeg kan være der. Men møtet med NAV i dag var oppløftende. Jeg tror vi har kommet fram til en fornuftig løsning sånn at jeg kan fortsette der jeg er nå litt lenger. Det er det jeg vil og som jeg ser er til hjelp for meg i forhold til å makte mer på sikt.

 

Lefseoppskriften vi bruker fant jeg på internett i fjor. Fra før hadde jeg en familieoppskrift som er eldgammel og relativt komlisert mht innhold. Så jeg søkte og fant det jeg ville ha ( jeg visste jo litt om hvordan jeg ville ha oppskriften siden jeg har bakt lefser etter den gamle oppskriften før) Så nå barker vi tynne lefser ( som ikke er supertynne, men tynne) og så smører jeg med en blanding av melis og meierismør. Ikke så sykt lag, men sånn at det blir smak.

 

De er nydelige, men egner seg nok ikke til å sende i posten. Vi får heller satse på hjemmebakte lefser når vi skal ha søskentreff en gang i framtiden??!! Jeg er ingen superbaker,- faktisk baker jeg veldig sjelden, men jeg synes liksom lefser hører med som en av de få juletradisjonene jeg prøver å holde fast ved. Lefsene er ikke perfekte, men det er såpass mye arbeid med dem at mannen min og jeg er enige om at de er verdens beste:)

 

Jeg lager ellers ikke noe særlig med kaker til jul. Hvis jeg er i form skal det blir krasekakestenger, julevørterbrød og hjemmebakt grovbrød. Mer blir det ikke,- jeg er tilhenger av få, men utvalgte sorter:)

 

Når det gjelder klær, så har jeg heller ikke det helt store utvalget. Jeg synes ikke jeg kan kjøpe klær hele tiden og dessuten er det ikke så ofte det er noe særlig i butikkene som passer meg, synes jeg. Men jeg går ikke i joggedress hjemme. Av den enkle grunn at min erfarign er at da eser jeg bare mer ut. Det blir for behagelig, rett og slett. Grunn nr 2 er at mannen min ikke synes det er noe pent. det er jeg glad for at han sier ifra om . Vi er veldig lite jålete av oss her i huset, men akkurat joggedress er ikke favoritten. Jeg har en sånn kosedress i velur som jeg av og til tar på meg hvis jeg dusjer om kvelden sånn rett før vi skal legge oss,- men det er ikke noe jeg har på meg sånn til daglig.

Jeg opplever jo at mange andre har joggedresser som favorittplagg og faktisk synes jeg det er fint på andre ( ikke på alle),- men det er ikke særlig fint på meg!

 

I ettermiddag skal vi til byen og handle litt juelgaver. Kanskje jeg skal se om jeg finner meg en ny genser? Jeg har litt lyst på noe nytt nå når magen ikke står like mye ut lenger....

 

Håper dagen er god for dere alle der ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storesøster = firling! jøje meg, sier jeg bare. det bare popper opp med nye medlemmer av denne slekta. det synes jeg er kjekt :D har så liten familie i utgangspunktet, så dette kommer som bestilt :)

 

gleder meg til å smake på lefsene dine, ent. så godt at du opplevde møtet med nav som vellykket. har mye å si at man opplever å bli hørt og sett. det går fremover med deg, det er tydelig.

 

jeg kjenner meg igjen i dette med klær. jeg har noe hengende i skapet som er mange år gammelt, men som bare er brukt sporadisk - i gode perioder. 90% av tiden har klærne hengt på vent i skapet. det er helt grusomt. jeg har gått igjen i det samme jeg også, har hatt helt angst i perioder fordi jeg ikke har ant hva jeg skulle ha på meg. strømpebukser, skjørt etc har vært helt pyton. strømpebuksenes skritt har vært langt nede på lårene fordi jeg er så lang i beina og fordi jeg da har vært trinn i tillegg. skrekk og gru. ellers har jeg svært lite klær, det ser jeg nå. mannen her mener jeg har mye klær, men jeg har bedt han om å dra på ekskursjon til et tilfeldig valgt damemenneske sitt klesskap. da skulle han nok fått se forskjell. jeg har vært en underforbruker i mange år mht klesbudsjett. håper mye kan forandre seg på det området nå, men jeg kommer nok aldri til å bli en person som har mye klær. jeg er ikke typen til det. jeg vil heller ha 5 skikkelige klesplagg av god kvalitet, enn 15 moteplagg som går ut av fasong etter et par vasker.

 

joggedress har ikke jeg heller; men jeg har noe treningstøy jeg godt kan gå i om jeg skal slappe av en kveld. sånn typisk grilldress skygger jeg unna. det er et ganske ukledelig klesplagg. om man ønsker litt avslapningsklær så finnes det jo mye tøffe treningsplagg å bruke, selv om de koster litt mer enn grilldress.

 

ha en flott kveld ent. vi snakkes.

 

ps. jeg vil gjerne på søstertreff. tiden for det nærmer seg nok nå, vi bør kunne få til noe i 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hadde vært kult. Mener du da alle 6 eller bare oss 3? Mine firlingsøstre kommer til meg på vår årlige tradisjon med pinnekjøtt på tirsdag. Det er siste gang vi møtes før jul hvert år...da koser vi oss og deler ut julegaver etc. Same procedure each year! Og da har jeg pyntet litt til jul!

a015.gif

Jeg eier heller ikke joggedress eller grilldress, men jeg har jo mye annet rart!! Driver faktisk og strikker en ullbukse til meg selv i sort for innebruk! Den har mønster rundt anklene og jeg har en sort strikket genser i samme garn som passer til. Det blir vel bærre lækkert!

 

Jeg har også lite slekt, passer meg bra å utvide familien!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Godt sprøsmål, Genialt! Ja, hva driver jeg med? Ikke så mye, og samtidig alt mulig på en gang. Det har vært jobb og behandling og førjulsbesøk og barnevakt osv. Jeg blir veldig sliten av alt sammen og da orker jeg ikke være her inne.

Men nå har jeg hatt en god natt og har hjemmedag i dag og det er deilig! Resten av uka blir kjempetravel, men jeg prøver å være tilstede der jeg er sånn at jeg får alt med meg og at det blir hyggelig selv om det er travelt. Min kapasitet er på langt nær så stor som jeg gjerne ville den skulle være, derfor tar ting mer tid og skjer langsommere, men jeg prøver å bidra og være tilstede for dem rundt meg og tror jeg klarer det noen lunde bra.

Det er forresten hyggelig at du er inne og ser etter meg! Det setter jeg stor pris på! Jeg skal ha meg en runde og se hvordan det står til på andre tråder i dag, jeg også.

Jeg gleder meg til søskentreffet som vi har vært inne på,- vi kan planlegge det når jula er over, kanskje?

Jeg har forresten veiedag i dag og har et resultat på minus 1kg! Det er ikke verst snes jeg! Jeg er litt ute av matkontroll om dagen, for det blir så mange situasjoner som er utenom det vanlige, besøk der jeg ikke har kontroll på hva maten inneholder... men jeg lar det stå til og forsyner meg moderat, og det har gått bra. Skal ha en oppstramming med notering av kaloriinntak etter jul....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å høre at du henger i stroppen...gratulerer med flott nedgang, minus en kg er meget bra i disse flesketider!

 

Det er slett ikke lett å holde kontrollen nå om dagen, men jeg har satt inn et GR-filter i hodet mitt med alarm, sånn at jeg vet hva som er bra for kroppen min!

 

Det hadde vært hyggelig med et søskentreff - tvillingen din er litt pjusk - men det står til liv - har fått PM. Kan du sende PM?

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå har jeg jammen meg fått til å sende PM jeg også! Tusen takk for at du fortalte meg hvordan jeg skulle gjøre det, genialt!

Nå har vi hatt middagsbesøk. Kjempekjekt! Det var svogeren min som kom på førjulsvisitt. det er jammen meg koselig! Han har det alltid litt travelt,- men det ble da noen timer denne gangen:)

Så nå slapper jeg av. Skal reise til min mor i morgen og prøve å være til hjelp litt. regner med å komme hjem seint onsdag kveld og så skal jeg på jobb på torsdag. Det blir travelt, men det skal nok gå. Det er veldig kjekt å kunne bidra litt, synes jeg!

Mannen min tar julevasken i heimen mens jeg er borte, så det blir reint og fint til helga. Vi har fått fram det vi vil ha av julepynt nå. Jeg synes det er blitt veldig koselig. Ikke så mye pynt,- akkurat passe,- masse lys. Og så kjøpte jeg en amaryllis for en stund siden,- den er kommet ut med nydlige røde klokkeblomster nå. Du verden så fantastisk at sånn flott pryd kan komme ut av en eneste løk!!!

Ja, det er mye å glede seg over!

Ha en fin kveld alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, må være litt pjusk innimellom også. men du verden, hvor stor pris jeg har satt på meldinger fra tvilling og storesøs. fikk solfarget syn på tilværelsen takket være dere. jeg vil også på søskentreff. fint å ha noe å glede seg til.

 

gratulerer med supert resultat ent. det er godt jobba! jeg tror jeg hopper bukk over veiing nå en liten stund. men det vil ikke si det samme som at jeg ikke er tilbake i sporet. kan jo ikke annet når dere kommer på banen :)

 

ha en flott kveld. fikk lyst på juleblomst jeg også nå. når sånn pryd kan komme ut av en stusselig løk, så er det kanskje håp for oss også... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...