Gå til innhold

Begynner 5.november - vil du være med?


Gjest ent

Anbefalte innlegg

Heisann!

I dag har vi jammen santen vært ute på tur igjen. Vinden har løyet, så det var lettere å gå i dag. Vi valgte en skogsveit opp til en støl. En tur på næremere to timer. Jeg var tung i kroppen i dag,- så det gikk litt trått, men du verden så deilig det er når vi først begynner å gå. I dag fikk vi med oss den yngste jenta -- etter mye overtalelser. Det er ikke lett å få med seg ungdom på tur.... Men kjekt ble det, for alle, tror jeg:)

 

Jeg laget fiskegrateng da vi kom hjem. kokte opp fisken og renset den rett etter frokost i dag,- så den sto klar i kjøleskapet. Jeg bruker sjelden oppskrifter jeg, Hyfsan! I hvert fall på sånn basic mat. Jeg gjør sånn som jeg i sin tid så at mamma gjorde på kjøkkenet... Dvs. jeg lager en jevning av hvetemel og margarin, sper med lettmelk og koker sausen godt. Den skal vær litt tykk. Så har jeg i det jeg har for hånden,- i alle fall fisk og noen ganger purreløk, vårløk, gulrøtter, brokkolli, snarkokt makaroni osv. I dag hadde jeg alt unntatt brokkolli og makaroni. Så lar jeg det putre litt i sausen før jeg tar den av platen og tilsetter tre eggeplommer som jeg rører inn én om gangen ( nå skal ikke sausen koke etterpå!) Så vender jeg inn eggehvitene som jeg har stivpisket.

Jeg har det hele i en smurt ildfast form og stør gjerne litt knust kavring eller knuste Ritzkjeks på toppen. Herligheten stekes ved ca 200grader i 50-60 minutter. Jeg serverer med kokte poteter, raspete gulrøtter og litt smeltet smør.

NAmnam...

 

Her hos oss går de julebukk i dag ( 13.dag jul) Jeg ble kvitt en masse med TWIST som lå her og fristet meg.... Det er forresten snart slutt på krumkakene,- og det er bra for de er bare SÅÅÅ gode...men jeg lover å ikke lage flere før til neste jul!!

 

Jeg er også moden for litt film i kveld....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 294
  • Created
  • Siste svar
Gjest jubalong

godt nyttår. så flott at du er ute på tur igjen. synd at det skal være så vansklig å få ungdommen med på tur, nå når de endelig går like fort som en selv. våre barn er så små at de fortsatt må ha litt tid på seg og dessuten er det jo så mye å se på langs vei og sti, men det er jo kjempekos å gå tur med ungene, om det ikke blir fult så mye trim av det;)

 

den fiskegratengen hørtes god ut. liker også best de hjemmelagede. men den som heter "god gammeldags..." fra Findus skal visst være ok, og Madam Bergen sin er også god

 

hos oss går ungene julebukk på nyttårsaften fra kl 17 og utover kvelden. kjøpte inn masse snop, men ble ikke kvitt alt. det varierer så veldig et år hadde vi over 60 bukker på døren, mens nå tror jeg det var 40. det dumme var at jeg spiste opp masse av snopet etterpå;) neste gang kjøper jeg kun snop jeg ikke liker selv!

 

i morgen er det veiedag og kursstart. gruer meg veldig. vet jo at jeg har gått opp minst 2 kilo:( men men det er kun min egen feil så det nytter ikke å sutre. må bare få fokus igjen

 

ha en fortsatt fin kveld. har ikke du også veiedag i morgen? lykke til:)

 

klem jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Det var her fiskegratengen kom fra ja, jeg har skrevet noe om dette på tråden til hyfsan - ser at det ligner mye på din grateng ent! Det fine med grateng, er at en kan bruke det som finnes av rester i den - også godt uten fisk - noen ganger bruker jeg bare blomkål og brokkoli og diverse grønnsaker - kjempegodt! Lag mye - det er veldig praktisk å fryse i posjoner når den er blitt kald!

d042.gif

Fikk noen sprø assosiasjoner her når dere skriver om julebokk! Hvis godtesuget kommer over meg, er det jo bare å slenge på seg julenissefrakken, ta med seg en stor sekk og ringe på hos naboen. Vips så har man snop så det holder!!!

 

Ha en fin dag!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg takker for innspillet, men når det gjelder å skaffe meg snop så er jeg visst et ressursmenneske. ;)

 

takk for innspill på fiskegrateng. skal ha det til middag i dag, men det blir lofoten sin. det er ikke akkurat noe familiemat, for den er dyr i innkjøp. men jeg skal spise aleine i dag, så da går det greit. en sånn grateng er 2 middager. gleder meg, er veldig glad i fiskemat.

 

ellers kan jeg bare ønske deg ei god uke, lykke til med veiing (om du skal veie deg i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEIIIII:)

 

Så kjekt at her er mange innom.

Veldig hyggelig at du stakk innom igjen, Jubalong! Og du skal bare glede deg til at det er kursstart,- jeg tror det virker moralsk oppbyggende på oss når kursene starter igjen:) Masse lykke til!

 

;) Ja, jeg gliser,- for jeg har visst kommet meg i siget igjen! Vekta i dag viste 96.1kg,- dermed har jeg kvittet meg med alt det jeg hadde lagt på meg i jula og litt til! Det er jeg kjempestolt av! Det er nok alle de gode turene i det siste som har hjulpet. Det viser igjen når jeg går to timersturer i stedet for mine en-times turer som det blir når jeg går alene.

 

Jeg likte den kreative tanken om å gå julebukk til naboen når en har lyst på noe godt! Det var kjempesmart,- men jeg skal absålutt ikke gjøre det!! Nå er det definitivt slutt på de deilige krumkakene også,- så nå blir det hverdagsmat her i huset:)

 

Her er stille etter stormen og flere skalder i nabolaget. Vi var heldigvis ikke rammet denne gangen, men har hjulpet til med pressenninger til en hytte som mistet deler av taket..

Huff ja,- januar er lunefull. Vi hadde lysegrå vinduer som var fulle av salt etter sjøsprøyten,- nå er de spylt og reine igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er stille etter stormen og flere skalder i nabolaget.

 

 

hei ent! klarte ikke å dy meg. skriveleifen din fikk meg i godt humør. ser for meg alle skaldene hos dere, som kveder historiene sine om uværet som har herjet... ;) send gjerne noen hit, kan ikke si jeg har sett noen her i det siste...

 

ellers - gratulerer med vektnedgangen. så deilig. kjusa deg!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

... med vektnedgang, jeg har gått opp 1.5 kilo, men føler meg motivert og klar for nytt kurs. trodde jeg hadde gått opp minst 2 kilo, vet du...

 

har vært litt frustrerende å ikke kunne gå tur i julen, siden det ikke er til å unngå at det blir mere mat. dumme dumme føtter:( vi hadde nydelig vær det meste av romjulen og må si jeg var kjempemisunnelgi på dem som gikk ute langs veiene og trimmet bort ekstrainntaket!!!

 

morsomt med de skaldene, ja:D

 

å gå julebukk til naboene er ikke så aktuelt, nei. her er det bare på nyttårsaften man går julebukk... eller det heter vel nyttårsbukk, da.

 

klem jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Hyggelig å kunne fortelle litt om hvordan skaldene har det i hverdagen...;)

Jeg får forresten ikke med meg alt de sier når jeg er ute,- for jeg går forbi dem i hurtig-gange når jeg er ute på tur..

 

Det der med å kunne gå ser jeg kan være en utfordring når ikke føttene spiller på lag. Kan vanngymnastikk være et alternativ, Jubalong?

Jeg har forresten lurt på om jeg skal kjøpe meg en yogamatte,- tenkte det kunne være en inspirasjon iforhold til å ta situps og kanskje drive litt "luftsykling"?

Jeg får se hva det blir til.

Nå kaller resten av familien på oppmerksomhet..

 

Ha en fin kveld alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen:)

Her er kjennes ikke morgenen særlig god, synes jeg. Det er kaldt og surt ute og jeg synes jammen meg det er kaldt inne også selv om vi har fyr i peisen og varmepumpen jobber i vei.. Så da er det vel meg som ikke har fått skikkelig fart på blodomløpet enda. Jeg var tidlig oppe i dag,- klokka seks,- har hjemmedag og kan egentlig ta det med ro,-

Jeg kjenner at jeg kvier meg for å gå på tur i dag,- det er nok fordi jeg synes det er hustre og kaldt.

Vi har garn i sjøen,- håper på fisk,- men kanskje jeg skal slippe å være med å trekke det i dag...

Jeg må se å komme meg i gang med noe som gir litt varme i kroppen. Kanskje det kan bli en bra dag likevel???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He igjen.

Dagen ble ganske bra, den.

Som jeg skrev på tråden til Hyfsan, så ble det bra med fisk på oss i dag!

Jeg gikk tur mens mannen min var ute og trakk garnet,- dermed fikk jeg trimpoeng og fisk og syntes jeg var knallheldig!

Det var jammen meg godt jeg kom meg ut i dag tidlig. Utover dagen i dag har det blåst opp igjen og nå er det skikkelig ruskevært ute!!

Her inne er det godt og varmt og koselig. Jeg kan ikke tenke meg å bevege meg utafor døra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er langt på dag,-jeg var grytidlig oppe for jeg hadde time hos tannlegen før fuglene var stått opp... Null hull ;) det er deilig å få den beskjeden,- og så føles tennene så glatte og fine etterat tannlegen har gått over og fjernet tannstein og herjet en stund. Det er riktig ubehagelig og jeg liker det ikke,- men jeg elsker følelsen ETTERPÅ!

 

Her er sola framme igjen og dagen kjennes ikke så værst. Jeg finne på allslags for å utsette det uunngåelige: jeg må vaske badet! Og nå må jeg snart komme meg igang. Det er ikke noe kjekt,- men det er også sånn som med tannlegen: det føles utrolig godt ETTERPÅ!

 

Jeg ser ellers fram til å starte på kurset på mandag. Jeg tror jammen meg jeg har fått av meg julefettet og litt til,- og jeg er kjempemotivert!

Jeg ser at mange setter mål om hvor mye de skal gå ned i løpet av en viss tid. Jeg klarer ikke beregne det, jeg. Og så er jeg redd for å bli skuffa hvis jeg ikke klarer de målene jeg setter meg,- så jeg tenker jeg bare får fortsette med vanlige hverdager og ha hodet med meg,- så blir det vel resultater.. Hvis resultatene uteblir får jeg revurdere... Kurslederen sier at jeg må regne med mindre vekttap på kurs to enn på det første kurset. Men vi får se..

 

Ja, det var det badet, da... Kanskje jeg bare må komme meg igang?!?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Så du vil bli adoptert du også??? Er igrunnen enig i det - enten begge - eller ingen. Vi får diskutere det! Du må jo huske på at jeg er firling, så det blir litt vanskelig for de andre 3 tantene!

a060.gif

Og strikking er fint mot snopspising..jeg har lett for å kjede meg når jeg trenger å slappe av litt foran TV og da er det topp å drive med noe. Ellers er det lett å sitte med den ene hånda i peanutskåla og den andre i godtebollen!

u045.gif

Men jeg vet ikke om jeg føler meg som en gammel tante selvom jeg strikker sokker.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt!

Men jeg liker deg som den storesøsteren du er, jeg! Du trenger ikke bli noe som helst annet,- jaja,- kanskje noen kilo lettere,- men det er jo bare fordi det er du som vil det!

 

Nå har jeg vasket badet,- ikke bare sånn vasket,- men VAAASKET! Det skinner alle steder og jeg har liksom tatt juelvasken som jeg ikke rakk før jul, da:)

Mannen min kom hjem mens jeg holdt på,- han ble så inspirert at han tok soverommet,- tørket støv, vasket golvet og vasket inni skapene, skiftet på senga,- ja i det hele tatt,- nå gleder jeg meg til jeg skal legge meg i kveld:)

 

Jeg har ikke vært ute på tur i dag, det tok mye lenger tid å vaske enn jeg hadde tenkt,- det ene tok liksom det andre, -- det er mye småplukk å rydde i når en først begynner...

Jeg vet ikke om jeg komemr meg ut på tur i kveld,- har ikke helt kjent etter enda.

Ha en fin kveld alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

... med tvillinger og tanter og vet ikke hva. Må kanskje melde meg på som grandtante hvis jeg skal få være med i klubben. Dessverre har jeg aldri vært flink til å strikke, så jeg tror nok ikke jeg begynner med det nå. Men jeg kan godt synge og lese for barn og barnebarn, det er jeg flink til! Og en gang i tiden kunne jeg også hekle. Så hvis noen har bruk for det, stiller jeg som heklende grandtante! Forresten, nå kom jeg på at jeg har begynnelsen på en duk som skulle vært heklet ferdig. Kanskje jeg skal ta fatt på den nå slik at jeg holder hendene i aktivitet - for å unngå peanøttskåla, vet dere, som jeg bestandig setter på salongbordet for å ha noe å kose meg med!

 

Og by the way, jeg kom meg i gang med kaloridagboka i dag! ;)

 

God kveld til dere!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i familien , Resolutt:) Det er fint med noen som kan hekle og synge og lese for barna!

Her i huset er det kveldsstille akkurat nå. Jeg har vært på jobb i hele dag,- har lang vei til jobb og dro avgårde halv åtte i morges og kom hjem tolv timer senere. Da var det fint at jeg fikk tak i ferske reker på veien hjem,- vinen var lagt til kjøling - og nå har vi hatt et nydelig måltid med masse reker, godt brød, litt majones og deilig hvitvin. Det er fredag, det!

I morgen skal vi ut på en øy på vinterfest. Jeg synes det er litt skummelt på sjøen i disse dager da det blir fort mørkt og vinden kommer fra mange kanter. Så vi har bestilt skyssbåt og håper på en fin øyfest med fiskemåltid og hyggelig samvær i god gammeldags kystkultur-ånd:)

 

Det var flott at du har komemt i gang med kaloridagboka, Resolutt! Det er bra med noen notater tror jeg,- det korrigerer inntaket på et vis,- for meg betyr det større bevissthet, i alle fall. Men jeg ser jo at jeg ikke klarer det hver dag,- uten at det er noe mål i seg selv.

 

Jeg er opptatt av å komem meg ut på tur. Jeg merker at det gjør noe med hele motivasjonen min. I går ble det dessverre ikke noe tur på meg,- vi har er fryktelig surt vær om dagen, - og jeg har bare hatt lyst til å krype under dyna de siste dagene... Men ok,- sånn var det. Jeg får prøve igjen!

 

Ha en fin helg alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann på en lørdag!

I dag er det endelig vindstille og det regner IKKE:) ( ikke så mye i alle fall)..

Jeg har en rolig formiddag,- er sliten etter jobben i går. Jeg sto opp til fyr i peisen og fikk servert nydelig, sein frokost av min mann, med påfølgende avislesing. Så nå er jeg klar for dagen. Måtte innom nettbanken og da tenkte jeg at jeg likegodt kunne oppdatere meg litt her inne. Men jeg må passe meg så jeg ikke blir værende her for lenge,- for i dag MÅ jeg ut på tur!

Og jeg har jo ikke hele dagen heller,- for i ettermiddag blir vi henta av skyssbåten som skal ta oss ut på øyfest:)

Ha en fortsatt fin helg, dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk søndag.

Hvor blir det av dagslyset? Det er jo så mørkt så mørkt selv om det er midt på dagen....nå vil jeg har vår og sollys!

Er nettopp kommet ut av dusjen,- har vært ute og gått en god tur i ruskeværet,- halvannen time i friskt tempo. Da er det godt å komme inn og dusje og få tørt tøy på!

Jeg kom meg ut på tur i går også. Da ble det i underkant av halvannen time,- ikke verst det heller. Vi var på øyfest i gårkveld. Heldigvis var det ganske vindstille både da vi gikk ut med båten og da vi skulle gå hjem igjen,- så det gikk helt fint. Ute på øya var det bår i eldhuset, fyr i ovnen i våningshuset og store gryter som rommet poteter, gulrøtter og fisk. det ble et nydelig torskemåltid og fin stemning. Mange overnattet på øya,- i huset og i båtene. Vi har kort vei hjem og jeg synes det er deilig å våkne i min egen seng:)

Nå skal jeg kokkelere litt,- skal prøve å lage en kylliggryte...

Ha en fortsatt fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom for å si at jeg gruer litt for i morgen,- da er det veiedag og oppstart på nytt internettkurs. Jeg har dessverre kost meg litt for mye den siste uka,- dermed er jeg nok ikke der jeg ønsker å være på vekta,- men jeg starter med friskt mot og vet at det bare er jeg som bestemmer hva jeg putter i munnen....men noen ganger bare hopper godsakene inn i munnen min liksom...

Men nå er det i alle fall helsgeslutt og ny start på ny uke = nye muligheter....Jeg prøver vel å overbevise meg selv likså mye som andre...

Sov godt alle sammen,- jeg skal snart krype til køys med noe bra lesestoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Hei! Det er så berikende synes jeg å lese rundt på trådene her. Noen må ut og fore hester, andre skal dra garn og atter andre sitter på bussen til byen! Litt av en samling av forskjellige miljøer på en plass! Verden er blitt liten.

 

Øyfesten hørtes veldig koselig ut ent, jeg er vant til båt og sjø om sommeren, men tror det må være spesielt å oppleve været og sjøen om vinteren.

 

Ha en fin uke og stå på - ser ut som du er veldig godt igang!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inne for å ønske deg masse lykke til med kursstart i kveld. og husk hva du sier til meg; legg det gamle bak deg og se fremover. ;) nå er du i gang igjen.

 

øyfest vil jeg være med på neste gang. må huske på at du har ei landkrabbe til tvilling som kun oppholder seg i båt noen korte sommeruker. du kan vel ikke være bekjent av det??? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsener!

Ja, så har jeg sendt inn mål og vekt i dag. Starter kurs 2 med en vekt på 96,7kg. Det er egentlig for mye synes jeg,- jeg burde vært litt mindre nå, men sånn er det ikke. Så da så. Jeg har gått en lang og god tur i dag og skaffet meg 3,8 trimpoeng. Det er jo en bra start!

Ellers skjer det ikke så mye her. Jeg er ikke særlig opplagt, har problemer med min indre "startmotor",-så jeg lar liksom bare tiden gå,- jeg trenger nok å hvile litt,- så kommer jeg meg i morgen eller i overmorgen, tenker jeg.

Men sånn er det jo for noen hver av og til,--

Ha en fin uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

så e det påan igjen... men du skal se at du bare er enda mer skjerpet nå enn hvis du ikke hadde hatt fri noen uker. vel, jeg synes i hvertfall jeg ble det. det var akkurat som å få en ny sjanse og etterhvert som den første uken gikk så forsvant angeren på at jeg hadde gått litt opp. nå er jeg på samme vekt som før jul og begynner på nye urørte kilo:)

 

men du; har du sanket 3.8 trimpoeng på en dag? det er jo veldig bra:) jeg har mål om å klare 5 på en uke. forrige uke klarte jeg 6:)

 

lykke til med nytt kurs:)

 

klem jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Har hatt en lang og travel dag på jobben, men kom hjem til ferdig nydelig middag: steikt sei (uten skinn og bein!!), steikt løk, raspa gulrøtter, kokte poteter og en dæsj lettrømme;- kan en ha det bedre?? Fyr i peisen var detogså,- og god stemning i heimen. Jeg kvitterte med å lage nydelig blåbær/bringebær/pære/appelsinjuice smoothie til dessert ( man tage hva man haver...) Så nå er det ettermiddagsstille,- dessverre er det allerede kveld for lenge siden. Jeg kom jo så seint hjem. Men, men,- nå skal vi nyte resten av kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes deilig ut alt sammen. Det er godt å ha noen å komme hjem til. Selv har jeg en fantastisk sambo som jeg er utrolig glad i. 9 februar reiser vi til syden til et sted som heter "Bahia Feliz". Noen som har vært der?

Vi må ta vare på det vi har.

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...