Gå til innhold

Maddickens blogg. 1. dag - 03.01.08


Gjest Maddicken
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Maddicken

Holà senioritas

 

Ja, da er det januar igjen gitt. Deilig, men med litt skrekkblandet fryd. Greier jeg å holde motivasjonen oppe DENNE gangen?

 

Startet jan 03 og veide da 99,8 kg, snakk om close call til 3-sifra. Men har nok vært over 100kg, men hadde ikke akkurat for vane og veie meg da...

Nå jan 08 veier jeg 83 kg. Så tregt går det. Eneste jeg er fornøyd med er at jeg ikke har gått opp-og-ned. Bare stabil og little-little babysteps uke for uke, måned for måned, år for år.

Har vel vært nede i 79,5kg et sterkt øyeblikk, kan ha vært så lite som et brøkdel av et sekund, men likevel et happy moment. Er 25 år og 167 cm høy, så matchvekten burde vel være på nedre del av 60-tallet et sted. Men det virker uendelig langt unna.

Føler jeg er utlært på gode råd og tips, motivasjon og treningsformer, men får det virkelig ikke dette med kontinuerlig motivasjon til i praksis.

 

NÅ når jula er fortid er jeg keen på et realt skippertak, men gidder ikke bruke mer penger på kurs. Det blir litt for dyre kilo.

 

Flere i samme situasjon? Motivasjonsråd mottas med entusiasme.

 

God kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 247
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Maddicken

Hei

 

Da var dag 2 over. Dag 2, det høres stusselig ut, men det ER bedre enn hvis det bare hadde vært dag 1. Stoooor kremkake på jobb idag, pluss mye restesmåkaker fra før jul. Hadde lyst på - og samtidig ikke lyst på. Den hvite engelen på høyre skulder seiret. Var ute å gikk 2 timer lang tur i snø igår, har ikke trimmet idag, unntatt 40 min tur/retur rask gang ift jobb. MEN igjen. 40 min er bedre enn om jeg hadde tatt bilen.. Imorra er det lørdag, får prøve å rote frem langrennskia, selv om jeg holder til midt i Oslo-gryta.

 

Dag 2 er herved over - og vellykka.

 

God kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddicken

Ja da er 3.dag snart over. Har alltid syns at helgene er det vansligste, spesielt etter at kursleder påpekte at jeg hadde 3 helgedager og at det ellers var vanlige dager. Det viser jo bare hvor viktig helga er, nesten 50% av uka! Sov lenge pga harcdcore husbråk og festing i naboleiligheten. Allerede der var skjemaet forskjøvet. Spiste ingers rugbrød til frokost og lunsj, kyllinglasagne a la grete roede til middag, og ble STAPPMETT, har likevel greid å trykke i meg 2 lomper m/pastrami som kvelds. Har fortsatt igjen mellommåltid, frukt og melk. Skal ihvertfall ikke legge meg på tom mage skjønner jeg.

 

Rart det der, tenker man ikke kosthold/sunn mat tenker man heller ikke så mye på mat og syns dager går tregt, som når man jobber med noe man hååååper skal gi resultater.

 

Var på bukseshopping tidligere idag, HAT HAT HAT. Har alltid vært hat. Fant etter mye banning og styr, en i str 44 på vero moda. Ikke spesielt fornøyd, men må jo ha bukse. Den eneste tanken i hodet var at: "Ekspeditrisa ler når hun ser størrelsen". Men så tenkte jeg kontra-tanke: At jeg ler av hennes kassa-jobb.. Så da var jeg i forsvarsposisjon med EN gang, uten at det hadde blitt sagt et ord. Jaja, er det ikke disse kompleksene jeg skal kvitte meg med nå? Håper det.

 

Forsatt god lørdagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hybelkanin

Bare sånn, str 44 på Vero Moda er faktisk ikke så verst skal jeg si deg... Jeansene der er ihvertfall ganske små i forhold til endel andre butikker... Jeg kommer greit inn i str 42, og jeg har bare tenkt å gå ned omtrent 10kg til... Derimot BikBok er HAT! Men jeg passet faktisk en topp der i medium, som jeg kjøpte på salg rett før nyttårsaften;) Så nå er jeg litt glad (sorry skrytingen:P)

 

Virker forresten som om du har en utrolig bra start! Godt pågangsmot og "sunne" tanker om fremtiden og hvordan komme til fremtiden;) Ønsker deg masse lykke til!

 

Vennlig hilsen medslanker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddicken
Bare sånn' date=' str 44 på Vero Moda er faktisk ikke så verst skal jeg si deg... Jeansene der er ihvertfall ganske små i forhold til endel andre butikker... Jeg kommer greit inn i str 42, og jeg har bare tenkt å gå ned omtrent 10kg til... Derimot BikBok er HAT! Men jeg passet faktisk en topp der i medium, som jeg kjøpte på salg rett før nyttårsaften;) Så nå er jeg litt glad (sorry skrytingen:P)

 

Virker forresten som om du har en utrolig bra start! Godt pågangsmot og "sunne" tanker om fremtiden og hvordan komme til fremtiden;) Ønsker deg masse lykke til!

 

Vennlig hilsen medslanker;)[/quote']

 

Takk for oppmuntrende ord! Ja jeg husker litt for godt den tiden, jeg bare kunne drømme om å finne meg bukser på "den type butikker", men det var heldigvis den perioden det var in med stoffbukser, så da var ikke jeans et must. Eller kanskje det var bare i mitt hode det var in med stretch-stoff. U never know. Syns det svinger veldig. Noen ganger finner jeg noe som "passer", andre gang er det helt krise-og-umulig. Det som er så rart med meg er at jeg syns ikke selv jeg er spesielt stor, bare større. Så det slår meg først når jeg skal kjøpe klær. Det eneste postive med denne type tanker er jo at jeg ikke akkurat er utsatt for spiseforstyrrelser. Tenk å bare spasere inn i en butikk å si. "Fy faen, den var sykt kul, tar den i str 38 jeg." Det gleder jeg meg til. Håper bare det skjer i løpet av de neste 5åra. Bruker insanely lang til å vektnedgang. Kroppen tviholder på kiloene, og det gir gradvis mindre og mindre motivasjon. En annen positiv ting med å gå så sakte ned, er at jeg ikke legger på meg igjen SÅÅ fort. Dvs jeg legger lett på meg. Men i jula feks, spiste jeg alt jeg ville, når jeg ville - 14 dager, og gikk kun opp 0,5kg. Det er nice. Men uansett er det feil vei. Skal ikke opp, men NED. NED-NED-NED... Nå skal jeg ut å ture. God søndag videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddicken

Første bevis på at riktig kosthold funker mot "junk-food"-sug. Var hos en venninne ikveld, og flere gikk sammen om å spleise på takeawaypizza. Jeg stod lett over. Hadde ikke lyst på engang. Piece of cake. Men da hører det med til historien at jeg hadde dyttet i meg grete-roede-lasagne rett før. Etterpå lå de å vrei seg på sofaen for de de var maks overmette. Første seier over instinktene. I-O til Maddicken. Tastes sweet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddicken

Da er 5 dag over å vel så det. Har spis over 1900kcal selv om jeg måtte presse ned de siste med en fruktkesam sitrus. Men det funket det også. Har ryddet klesskapet idag. Tatt ut alle sommerklær + klær som er akkurat litt for små. Kanskje det blir en fryd å lete de frem igjen i mai. Mai ja, kan greie 8 kg frem til 01.05.08. Kanskje.... Har også vært ute å gått tur i 1,5 time. Grete Roedes kjøttpølser med rotmos kan anbefales. Kjempegod og veldig lettvint. Kyllinglasagnen og pizza med havets frukter er også gode.

 

5 dages down, 114 igjen til 01.05.08 og 74,5kg. Hopefully. God natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vriompeis

Imponert over at du har klart å holde vektnedgang siden 2003 og ikke hoppet opp og ned! Er nok sunneste vektnedgangen du kan ha for da blir kroppen vant til vekten og vil ikke strebe like mye opp igjen som om man går ned fort. Men klart - vi ønsker vel alle egentlig å bli slank og fin i en fei ;) Jeg kunne i alle fall godt tenkt meg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddicken

Takk Vriompeis og blomsterjenta! Takk for gode ord! Vektnedgangen har heldigvis vært konstant. Men det er KUN pga stahet og at jeg lovte meg selv å slippe å føle meg så ufresh som jeg gjorde rundt 100-tallet. Never-ever-again. Pluss at det kostet blod, svette og tårer, bokstavelig talt å komme meg ned dit. Som kurslederen sa på kurs: "Det er ekstrem-sport det vi driver med, kroppen vil IKKE kvitte seg med kiloene, så vi tvinger den!". Hun sa også at det normalt tok dobbelt så lang tid å gå ned, som det tok å få de på. Fra 99-03 la jeg på meg 30kg. Det er mye for en ung jente. Sluttet med 6-7 målrettede treninger i uka, og "vips" (det føltes ihverfall slik) passet ingen av klærne mine og jeg var ikke lenger lik meg selv, hverken utenpå eller inni.

 

6 dager down, 113 dager igjen til 1.delmål.

 

Dagen idag har gått smooth. Har igjen 400kcal på kvelds og frukt. Lager tortillalefse m/spekeskinke, ruccola og mager kesam, og en smoothie. Akkurat pr d.d. føles ikke GR-livsstilen som et offer, men jeg vet det kommer hardere tider, som feks helga. Ikke at det skjer noe spes, men syns avvik fra rutinene er vanskelige å takle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddicken

Man former sin egen skjebne, her er min:

----------------------------------------------------

 

Noen stikkord jeg skal si høyt for meg selv dager/kvelder jeg syns alt er trist, leit og vanskelig:

----------------------------------------------------

 

- Å bli slank skjer aldri OVER NATTEN. Babysteps, babysteps - det er ingen annen måte å gjøre det på - FAKTISK - Maddicken!

 

- Man må legge innstas i prosjektet for å se ønsket progresjon.

 

- Èn dag skal jeg ha lange, skyhøye, dyre, svarte skinnstøveletter, og glidelasen skal på ingen måte måtte trues igjen, ved prøving i butikken. (Har aldri eid et på slike - høst 08 kan det kanskje skje!) Fotball-leggene skal bort (om de ikke er permanente da, etter litt uheldig genetiske faktorer og faktisk fotballspilling)

 

- Jeg skal kunne gå i AKKURAT de klærne jeg liker, om det så er sikk-sakkmønster på tvers og flate sko, og føle meg fresh.

 

- Jeg skal ikke tenke: "Hvorfor gjorde jeg ikke dette før (slankinga)", fordi jeg VET jo hvor mye viljestyrke det krever.

 

- Jeg skal kjøpe en dyr dongeribukse - uten stretch! Pluss at jeg har en hel eske med bukser som er ubrukte som akkurat er èn størrelse eller to for små. Så trenger ikke bruke noen nye penger. De er allerede investert i innholdet i akkurat denne esken.

 

- De 3 dyre allværsjakkene mine skal være komfortable, og ikke ukomfortable aka pølseskinn.

 

- Jeg skal kaste alle svarte store klær, og det skal bli meg en sann fornøyelse.

 

- Jeg slipper å misunne bevegeligheten til andre mennesker, ved feks fjellturer, klatreturer etc.

 

- Snu problemstillingen med slanking/livsstilsendring til det positive: "Det er egentlig lett å slanke seg!" Bonuser: Er opplagt, i form, gode verdier og god forbrenning.

 

- Jeg skal ikke tenke at det er et ork å trene, en tur kan gås uansett. Kort eller lang. I kombinasjon med venner blir det en sosial greie!

 

- Det er flest hverdager, er det en hyttetur/helg/liten ferie, er ikke dette verdens undergang. Blir det utskeielser er det bare å starte på ny frisk igjen neste dag. Hører du Maddicken: "-Ikke verdens undergang!" Og ikke et godt grunnlag for å miste all motivasjon.

 

- Må begynne å måle cm, slik at når vekta stopper opp, er fortsatt resultat synlige i en slags form for tall.

 

- Jeg skal være mer impulsiv, kaste meg med på alle muligheter/forslag til å gjøre noe nytt.

 

- Jeg skal "TENKE POSITIVT"

 

- Sliter jeg med helgene, bør jeg planlegge bedre. Jeg vet jo at det funker.

 

- Målet mitt pr mnd er 2kg. Som egentlig er ganske mye. 2 kg opp hadde jo vært krise, så da er 2kg ned SUKSESS.

 

- Tenke/Prøve å huske den usammenlignbare følelsen av å kjenne at klær blir romsligere. NEVER BETTER!

 

- Jeg skal aldri veie 83kg (eller mer!) igjen - Aldri! Dette er siste gang.

 

- Hver kveld skal jeg kjenne på følelsen av at jeg har vært dyktig som har fulgt opplegget som jeg liker å kalle "KROPP08".

 

- Prøve å begrense veiinger til kun èn gang i uka.

 

- Ta patent på evt vidunderkurer jeg oppdager underveis.

 

God kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg måtte le høyt av innlegget ditt.. fordi jeg kjente meg så godt igjen.. har så utrolig lyst på noen lekre støveletter,, og en dongeribukse! de har kanskje min størrelse på butikker som jc og sånt,, men jeg tør jo ikke gå å se,, blir litt flaut hvis de ikke har det.. eller når jeg bare får buksa opp til knærne,, eller ikke får igjen glidelåsen.. Æsj!

 

Lykke til med videre nedgang!! Jeg er sikker på at du klarer det, du har en vinner-innstilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest challenge

Way to go, Maddicken!

Morsomt å lese bloggen din, og hvilken fantastisk viljestyrke og energi!!

Jeg tar av meg hatten!!!

Skal følge med deg videre på ferden mot de høye, svarte uforskammet lekre og dyre skinnstøvlettene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vriompeis

Veldig bra Madicken. Tror jeg må innom og lese det manifestet ditt når ting butter litt imot! ;) Du setter i alle fall ord på veldig mye jeg kjenner meg igjen i. Kjøpte en flott olabukse for et år siden og du så deilig det var da den passet like før jul... Ikke mye som overgår den følelsen nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

Har lest bloggen din og fikk lyst til å sende deg noen ord! Synes du har vært utrolig flink som har gått ned 16,8 kg på de 2 siste åra. Du er nå på god veg til å finne tilbake til godvekta di og du vet HVORDAN:D Vi er i samme situasjon som deg vi andre som skriver her inne; og det er mye oppmuntring og trøst å få. Stå på, - skal følge med deg, du er tydeligvis svært seriøs og viljesterk!

Hilsen resoloutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddicken

Holà

 

Takk bonsai for dine ord. Morsomt at du kjente deg igjen. Vi har samme craving for både støveletter og jeans. Gleder meg til vi møtes oppi bogstadveien. Jeg er totalt med på den; "ja de har sikkert str, men gidder ikke spørre." Hvor fint kommer den til å sitte uansett liksom.. Men fra kødd til alvor, joggebukse til daglig er det verste på overvektige, det er en absolutt "no no". Selv om det er "dead comfortable". Så der skrev du om en om følelse JEG kjente MEG igjen i: "eller når jeg bare får buksa opp til knærne,, eller ikke får igjen glidelåsen" Been there! Sikkert 1 000 000 ganger.

 

Takk challenge for dine ord. Viljestyrke og energi ja, -> det er jo klart, har jo akkuart startet. Jeg manner meg opp til det jeg VET kommer; andre tider. Er ikke akkurat ny i gamet. Det har sikkert både fordeler og ulemper..

 

Takk vriompeis for dine ord. Du er hjertlig velkommen når som helst når det butter imot. Liker at du hadde "buksen passer!!???!"-følelsen nå nylig. God, it`s a wonderful feeling. Tumbs up!

 

Takk resolutt for dine ord. Hyggelig at du ville sende noen ord. Må bare påpeke at de 16,8kg ikke har blitt nedgått på 2 år, men 5! OH yes, "det er viktig å ikke forhaste seg", sier kroppen min. Jeg syns godt vi(jeg og kroppen min) sammen kunne hastet oss litt mer. 5 år! Det er ufattelig lang tid.

 

Takk blomsterjenta, jeg er glad du fniser. Det er meningen! Vi skal ha det gøy mens vi holder på!

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

 

JA, 7. dag. Herregud, syns jeg har holdt på med dette i EVIGHETER. Hadde jeg bare vært litt mindre forbanna og irritert av meg, hadde jeg ikke kasta ALT fra sist jeg gikk ned 12kg på rappen. Tror jeg brukte 4 måneder på det. Det er ca 120dager. Svært så opptatt er jeg av å telle alt mulig idag. Sammenligne og vurdere. Spesielt.

 

Idag merka jeg at forbrenning hadde satt igang for fullt, for da jeg gikk hjemover kl 15:30 var jeg helt innhul-sulten. Det romla i magen og stod på. Det er lenge siden kroppen har vært så i rute. Det er bra, da vet jeg at ting skjer. Spiste middag og sovna på sofaen, dette været gjør meg helt værsyk. Mørkt når jeg drar på jobb, og mørkt når jeg drar hjem, da tror jeg det er natt. Eller ihvertall kroppen/hjernen tror det er natt. Skulle ut å gå tur med en venninne, men hun hadde også sovna på sofaen, så der har vi Sporty-spice 1 -og 2!! Eller nei...

 

Brukte melkerasjonen på en Q sjokolademelk, 0%sukker og 0,5%fett. Knallgo. De var tomme for sansyogurter på butikken. Det blir 1900kcal idag å, har igjen frukten - lager en smoothie eller drikker juice. Føler meg mett, oppblåst og at magen står rett ut, men vet det går over etterhvert. Prøver å drikke mye vann, ligger på 1,9liter pr dag. Skulle gjerne fått i meg litt mer. Det er forbedringspotensialet mitt til imorgen. Da skal jeg runde 2-tallet på vann.

 

God kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddicken

Torsdag kveld - dag 8.

 

Som igår, føler jeg at jeg har holdt på i evigheter. Hvilket da ikke er tilfellet. Ikke at jeg er lei og syns alt går trått, bare at jeg har holdt på i evigheter. IHVERTFALL mer enn 8 skarve dager. Har greid å komme opp i 1850kcal idag å. Laget en smoothie av eple, banan og appeslinjuice og drakk 24sjokomelka, så fikk jeg brukt opp frukt -og melkerasjonen i en fei.

 

Imorra er det fredag, å gud så fantastisk følelse. MEN så har vi helga da! Uuuutfordring! Jeg får lage meg en sykt god middag imorra, så jeg har til lørdag. Søndag blir nok ikke noe problem, hvis jeg da lar være å dra på fylla lørdagen. Gidder ikke drikke alkohol heller. Vet jo godt hva det gjør med vektnedgangen.. - forsinker den!!

 

Skal få låne trimsykkel av en venninne, som bare samler støv hos henne. SÅÅÅ snilt. Da skal jeg sykle 30min hver morgen før jeg drar på jobb. Det blir sweet - gleder meg! Elsker å trene FØR jobb, da er det unnagjort. Alt som gjøres da etter jobb er bare bonus. Da jeg var student løp jeg 30min på sats HVER morgen i ukedagene. Men da begynte jeg ikke 07:00 på jobb hver morgen heller - som nå. Pluss at sats lå vegg i vegg med leiligheten. Skulle jeg gjort det samme nå måtte jeg ha stått opp kl 04:30 - og DET gidder jeg ihvertfall ikke. Er om mulig et Å-menneske.

 

Nok en dag overstått, og nok en dag VELLYKKET overstått!

 

God kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest igjennom dagboken din, og må si at det var veldig trivelig lesing!

 

Jeg er imponert over viljestyrken din! Du har vært veldig flink, og det er bare å fortsette i samme stilen så kan du kjøpe akkurat de buksene og støvlettene du vil om veldig kort tid!

 

Jeg kjenner igjen det med fotballegger forresten... Og jeg som deg lurer på om det i det hele tatt går an og gjøre noe med... Arvelig belastning samt at jeg har spilt fotball i mange år... ;) det ser stygt ut *he he*

 

Ha en riktig god helg!

 

Hilsen Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddicken

9 dager down, 110 dager to go til 74,5kg

 

Hei Vilde, hyggelig at du stakk innom! God helg og lykke til! Helga er det vanskeligste. :/

 

Blei litt krise-stemning idag og stress på jobb. Lagde makaroni og skinke gratengen til GR, damn, den er driiitgod. Dro på IKEA og ble der i 10 000 timer, og da jeg kom hjem 00:00 hadde jeg bare spist 1300kcal. Istedenfor å spise 20brødskiver o.a., spise jeg bare 1 porsjon middag til. Vet det ikke ble helt riktig, men så det som beste alternativ.

 

Ellers har dagen idag gått fort og greit. Jobben skulle ut å pilse, men jeg droppa det. Orka ikke de kcal. Alkohol er drepen for forbrenninga. Kanskje det blir en flaske vin imorra, håper igrunn på alkoholfri helg,men helt ærlig syns jeg det kan være dritkjedelig nå "alle andre" skal ut. Men som min mor argumenterte med når jeg brukte det som unnskyldning som liten: "Alle andre, er ikke DEG!" Og det er forsåvidt sant. Det er ikke de som skal ned i vekt. Det er meg - Maddicken!! HOLD MOTIVASJONEN OPPE! Det er verdt det i lengden. Nå er det natta.

 

Nok en dag SMOOTHLY gjennomført!

 

God kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddicken

10 dager down, 109 igjen to go. 9,2% gjennomført.

 

Mandag er måle/veiedag.

 

Lørdag - verste dagen. Ikke noe festing. Bare sitte hjemme-vente-på-ikea-møbler-dagen. De skulle komme mellom 10-20, er fortsatt IKKE kommet. Grrr..

 

Spist alt unntatt kvelds. Er stappmett og oppblåst, har bare drukket 0,7l vann, må få meg mer. Snikveide meg idag morres. Hadde ikke gått ned(heller opp).

 

Håper på en sen kveldstur sammen med en venninne. Har bare ligget på horisontalen på sofaen idag. Igrunn meget deilig.

 

Har ikke brukt kosemerker. Kan bruke de imorgen heller, før start på ny uke!

Håååååper jeg har gått ned på mandag. Vet hva som skjer hvis ikke... Da blir det klikking, banning og sikkert noe som blir sendt knusende i lufta tvers gjennom rommet.

 

Fortsatt god lørdagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddicken

11 dager snart gjennomført, 108 igjen til første delmål.

 

Etter en særdeles stillesittende dag igår, har jeg vært ute å gått på isen med joggesko i over 1 time idag. Nå står ost- og skinkemuffins ala Grete Roede i ovnen. Måtte prøve noe nytt. Er lei av havregrøt, ingers rugbrød og tortillalefse.

 

Spiser skinke- og makaronigrateng til middag litt senere.

 

Kjedelig helg! Men sånn er det i januar. Ikke akkurat den beste måneden i året.. Imorra er det mandag igjen. Uff. Ikke bra å være lei av jobb rett etter juleferie!

 

Resten av dagen idag, skal jeg ligge på sofaen og se på repriser på tv. Det blir digg. Skal lese over mitt lille manifest skrevet ned ved en foregående anledning på denne tråden. Den er god å ha. Kom akkurat på nå at jeg ikke har brukt kosemerkene mine enda. Sweet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maddicken

OK, dro på kino. Alle kjøpte store poser med smågodt, som er mitt favorittgodteri. Jeg kjøpte 0,5l vann!! Hallo??! Visste at hvis jeg tok èn smågodtbit så var kværna igang, så jeg smakte ikke med noen. OHH YES! Selvdisiplin - here I come.

 

God natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...