Gå til innhold

JESS vil bli "lett på tråden"


Anbefalte innlegg

Takk for tips, Kire! Små skjeer er et lurt triks, en yoghurt varer vesentlig lengre:-)

I gamle dager pleide jeg ofte å ta av lokket, og bare klemme i meg hele yoghurten i nesten en omgang- ute skje!!!

Jeg ser for meg Kire-jenta på stranda!

Jeg var faktisk veldig slank som barn, kiloene kom ikke før jeg slutta å vokse i 12årsalderen. Jeg husker at jeg la på meg 10kg på et år, og det var et sjokk for ei lang og henglete jente. Og siden ble det bare værre. Jeg begynte på videregående før jeg forsto at jeg kunne gjøre noe med det. Jeg satte d i gang min første slankekur. Mamma var sikker på at jeg ville få anorexia. Det var ikke vanlig å slanke seg i vårt miljø/familie. Hvis noen var tykke VAR de sånn!

Jeg gikk ned 5kg, som raskt ble erstattet med opp 10, ned 5, opp 10 osv...

 

Frokosten inntas som regel alene på hverdager og i lag med mannen min i helgene. Da leser vi aviser mens vi spiser:-)

 

I går hadde vi fest. 12 gjester til middag. Til forrett fikk de melon, spekeskinke, ruccola, tomat, pesto og rømme. Til hovedrett fikk de fiskesuppe med fløte, chili, fisk, reker og skjell- og 2 typer nybakt urtebrød. Desserten var fruktspyd stukket inn i en halv melon, hjemmelaget is, boysenbær+bringebær. Og til kaffen fikk de suksessterte og gulrotkake. Og så drakk vi velkomstdrink, akevitt, rød vin, hvit vin og konjakk. Så dette var en skikkelig matorgie. Klokka ble 5 i natt før de siste dro. Og når man er helt om natta blir man ofte halt om dagen...

Jeg fikk innviet ny-kjolen, og fikk mange hyggelige kommentarer. Dette har ikke vært min stil før, akkurat:-)

Matmessig var gårdagen helt grei. Jeg hoppet over is, kake og urtebrødet (MYE olje) Alkoholen veier tungt i kcal-budsjettet, så jeg kom totalt til 2020kcal i går. Og i dag har jeg ikke spist mer enn 1200 pga "helse-svikt"

Jeg kjenner på meg at kroppen er begynt å samle vann så jeg får neppe noen god veiing i mårra. Jeg forventer uansett ikke noen nedgang, snikveiingene denne uka har vist uendret vekt.

Nå skal jeg tørke opp og leve sunt og syndefritt i et par uker før jeg reiser til syden:-)

 

Nå skal jeg straks ta kveld, natta

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 912
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den menyen må jo bare ha vært vellykket:)

Og jeg gratulerer med å stå over urtebrødet - det imponerer meg som er sååå svak for sånne bakverk.

 

Har ikke fått lest meg opp på tråden din enda - men fikk inntrykk av en sydentur før jul? Heldiggrisen!

 

Her er det full vinter - og det er ikke vanlig på denne tida altså.

Lørdag bruket jeg en god time på smømåking - og det er jo trim. Ellers er det speilglatt - og da nytter det ikke med rask trimtur. Blri nogent anstrengt gåing da - livredd for å brekke noe må vite!

 

Får logge meg inn på exerto og ta trimsykkelen i bruk.

 

Hell og lykke med veiing:)

 

Klem fra Pandora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har VårHerre på lag, for jeg har faktisk gått ned 0,2kg denne uka til tross for min store synd på lørdagsnatta. Anklene har sluppet vannet fra i går, så jeg håper dette kan være reel nedgang.

Hvis jeg bruker tabellen i kursboka er jeg nå innenfor grensen for NORMALVEKTIG!!!

 

I går satte jeg meg ned og beregnet kcal-behovet på nytt. Jeg la "bare" inn 7 trimpoeng pr. uke. Jeg vet at tiden fremover er travel og trimpoengene med dagens vekt er mer krevende å innkassere.

Mitt nye dagsbehov er 2068kcal, og jeg er da ikke så langt unna når jeg har spist 1673(snitt) + ja-grønnsaker. Jeg spiser sikkert 100kcal i grønt pr dag. Rent matematisk skulle dette tilsi at jeg skulle gå ned 0,3gr i uka og det stemmer jo rimelig bra.

Jeg hadde større forskjell på inntak i forhold til behov i september og oktober, med dårligere resultat. (Jeg spiste da 1600 og trimma mer)

 

Jeg kjenner at jeg snart er i ferd med å bli fornøyd. Jeg blir mer og mer sikker på at i overkant av 70kg er passelig for meg. Det betyr at jeg har mindre enn 4kg igjen til mål!

Jeg fortsetter som før. Dagens meny gir ikke den helt store nedgangen, men pila peker iallefall ned og jeg lever greit. Evt. så kan det tenkes at jeg tar 1 dag i uka med mindre inntak.

 

Ha en fin uke:-)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer fru normalvektig. Jeg er mektig imponert. Utrolig glad på dine vegne Jess!!! De 4 neste kiloene har du god tid på, det du gjør nytter og gir effekter du flinke normalvektige dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha 2neA. Jeg kjenner at jeg får stadig bedre tid på mine siste kilo. Det skyldes nok at kroppen VIL gå seint ned:confused:, og sjela takler det veldig greit så lenge det bare går nedover.

Jeg hører at ordet "normalvektig" surrer rundt i hodet mitt. Hvem?:eek:, jo JEG er normalvektig Det føles utrolig godt.

Jeg kunne faktisk slått meg til ro her, men skal fortsette som før fram mot jul for å se hva som skjer. Det kan jo hende at førjulstidens fristelser jobber mot meg, og da er det jo greit å ha et moderat grunn-inntak-ikke sant?

 

Jeg er veldig glad i frukt. Nå for tiden går det i mye klementiner. Jeg har gledet meg stort til de skulle bli gode. Jeg har jo kjøpt noen utover høsten og endelig, NÅ smaker de fortreffelig.

I kveld skal jeg på CorePuls-time igjen. Det var skikkelig gøy sist, så dette gleder jeg meg til

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer du normalvektige flinke jente! Så fantastisk flott :)!

 

Jeg er tilbake fra syndens pøl og må påregne en solid oppgang. Men jeg har bestemt at jeg ikke vil klage, men heller jobbe et par uker på å komme der jeg var før Norgesturneen. Hodet klikka fullstendig igjen. Er jo så redd for at det har med Norge å gjøre siden jeg klarer ferie andre steder med glans. Nå lurer jeg på om det er fordi jeg ikke er hjemme hos meg sjøl og samtidig møter fristelser hele tiden. På ferie er det jamen lettere å styre unna :D!

 

Ha ei riktig god natt og ei fortsatt fantastisk uke!

 

- klem skrulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fest du hadde laget til dine 12 gjester!! Eg er mektig imponert! Aldri i livet om eg hadde funnet på så mye spennende å lage, hadde eg hatt gjester i hus. Da hadde det nok blitt heimelaga pizza og kaker tipper eg.. Du er kjempeflink altså!! Og det må ha vert veldig kjekt å innvie ny-kjolen! Flott at du fikk kommentarer! Du var sikkert kjempefin i den. Mannen din var sikkert stolt:)

 

Og kjære snille Jess, du er og blir min inspirasjon!! Og så flink som du er å snakke med alle de andre her inne, flott at du tar deg tid til det. Eg blir glad kver gang eg ser du har lagt igjen en beskjed hos meg;) Eg derimot er flink på å kikke innom og skrive kanskje en liten rapport på min egen tråd, men så får eg bare tid til å skumme raskt gjennom de andre trådene.. Her hos deg er det jo iallfall kjempebra "liv", klarer ikke å følge med!:D Kanskje eg kan vere mer aktiv om 5 år når eg er ferdig utdanna!? haha...:)

 

Håper du har og får ei fortreffelig uke, ønsker deg alt det beste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for varmende ord, Nyaco. Jeg føler at jeg må innom deg, for jeg VET at du vil klare dette og fordi du er min virtuelle venn:-)

Jeg tenker på deg som er arbeidsmaur, som bare fortsetter og fortsetter. Og da kommer du til målet, bit for bit!

 

Den middagen høres nok mer vidløftig ut enn den egentlig var...Det hadde sannsynligvis vært like mye jobb å lage pizza + kaker! Både jeg og mannen liker å kokkelere, så det var en riktig trivelig ettermiddag på kjøkkenet. Jeg og mannen, med forkle og et lite vinglass hver.

Jeg kom til å tenke på en fest mannen min hadde for noen kamerater for en tid tilbake. Pizza levert på døren, den skulle spises rett fra kartongen, øl skulle drikkes rett fra boksen/flaska-ferdig med det. Ikke noe dill-dall, dette var guttas kveld!:-)

Jeg er sikkert mer her inne enn det som er sunt for et riktig velbevart menneske. Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg er helt velbevart, det vil vel være en sterk overdrivelse. Hjernen har nok skrumpet litt med dårlig fett-tilførsel.

Det er vel sånn at vektklubben er jernegrepet jeg har over meg selv.

 

Skrulle-vennen. Jeg vil jo bare si at jeg bor i Norge, så det har ikke noe med selve landet å gjøre altså:-) Neste gang du kommer kan du bo hos JESS.

Jeg er så enig med deg i at det er lettere på ferie, for da bestemmer vi selv.

Nå er du en racer til å hente deg inn igjen, gi kroppen et par uker så er alt i orden igjen-det vet jeg!

 

Jeg tenker jo stadig på hva som er passelig vekt for meg. Jeg føler meg stadig oftere "normal". I går hadde jeg en dag der jeg ikke følte det sånn. Jeg var på trening og på denne timen var det plutselig bare sylslanke, stramme, flotte damer. Og der stod jeg, i ettersittende treningstøy- og følte meg lite vel. Jeg angret på at jeg hadde stilt meg fremst, følte at alle så på det som disset. Helt rart, for det er vanligvis er pen blanding med folk i salen.

Jeg brukte mange ekstra kcal på å fokusere på at jeg ikke skulle sammenligne meg med de, men jeg fant ikke noe i treningstabellen på det. Kanskje jeg kan registrere det som "gymnastikk"???

 

Denne uka har jeg spist mer ujevnt enn jeg pleier. Mandag spiste jeg 1650, tirsdag 1960, onsdag 1580 og jeg planlegger 1700 i dag. Jeg skal havne noenlunde på 1700 i snitt, men har bestemt meg for å ikke være så kanonstreng fra dag til dag. Jeg har noen dager der jeg er mer sulten, og da kan jeg kanskje spise litt mer? Det er iallefall sånn jeg ser at andre (slanke) folk lever.

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg pakket julegaver. Jeg fikk litt julestemning og falt derfor for fristelsen til å prøvebake disse "pleskene" det står oppskrift på her inne. Jeg fikk lyst å teste en "krise-utgave" av disse. Jeg bytta ut hvetemelet med fullkornsmel og sukkeret med splenda. Og tilsatte litt kanel.

Det er en overdrivelse å si at de var veldig gode, men de gav en assosiasjon til julekaker. Og innholdet pr kake ble ca 25kcal:-) Hvis jeg skal prøve igjen vil jeg nok erstatte kun 50% av sukkeret.

Men kanel-te og 4 slike + gavepakking var skikkelig førjulskos for meg.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt en stor utfordring! Ei dame på jobb fylte 60 år. Hun hadde laget en skikkelig fet lasagne m/masse ost, + flere kaker til oss. Gjett for en herlig duft:-) Jeg måtte faktisk ta meg en tur ut mens det lukta "som værst", greit å ha et ærend på posthuset akkurat da.

Dette er en omsorgsfull dame, hun hadde med en liten fruktsalat til meg!!! Og jeg klarte faktisk å stå over lasagne, suksess-terte og verdens beste. Fruktsalaten var deilig den, så det kosta meg faktisk ikke så veldig mye å stå over de andre greiene som jeg trodde. Alt blir lettere når jeg har spist lunsjen min først.

Jeg kunne selvsagt ha spist litt, men jeg hadde planer for middagen med mine 2 døtre i dag- og da valgte jeg heller det. Mannen skal på julebord og vi kosa oss med jentetur på en restaurant.

 

Nå skal dra på ei lita treningsøkt. Deretter skal jeg kose meg foran TV'n, med strikking og te.

Fredag er fantastisk:-)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest little star

Du er flink, jess! Så flott at du stod imot fristelsene! Det er en av de største utfordringene for meg - så vanskelig å si nei til god mat og kaker på jobb. Men jeg prøver å gjøre som deg, går meg en tur eller finner på noe jeg må gjøre.

 

Ja, fredag er en herlig dag, særlig etter at man har trent. Trente på formiddagen i dag, jeg også, og satt i badstua etterpå - det var så deilig.

 

Kos deg i kveld med te, strikking og godfølelse i kroppen, og ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du har troen på meg, det varmer:)

 

Rart dette der med at det er så mange tynne, spreke damer i disse salene, skjønner veldig godt ka du mener med at du føler alle ser på deg og at alt disser.. Ikke noe morro.. Men herlig er det uansett når man er ferdig med timen, og har fått trent litt:) Eg som går på bootcamp/boxing nå, der er det en del hopping, og da føler eg det som om magen vil hoppe "ut av ledd";)

 

Så koselig det hørtes ut med julegavepakking! Det gleder eg meg til! Eg har mange gaver liggende, men eg har bestemt meg for å prøve å holde meg med det til eg er ferdig med eksamenene. Siste eksamenen er 16.desember, så 17ende er eg sikkert i full gang! Med baking også:)

 

Fredager er herlige ja! Eg har vert på middag i dag eg, med samboeren min og dattera vår, hos et vennepar som har en liten guttebaby. Damen i huset hadde laga kjempegod middag med kalkun og ris, og så smakte eg litt på sjokolademoussen som var til dessert. Mmm.. Men eg gikk den av meg igjen i stad, da eg gikk en liten kveldstur.

 

Håper du får ei trivelig helg, Jess!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselig innlegg, nyacol Jeg vet ikke hva det er, men jeg kjente på meg at du har noe godt over deg da du dukket opp her inne i klubben. Pussig, for jeg aner jo ikke hvem du er:-)

Jeg føler at du jobber seriøst med saken, i ditt tempo- og det går riktig vei:-)

 

Jeg har all min familie så langt unna at alle gavene må sendes i posten, jeg føler derfor at jeg må ha dette unna tidligst mulig.

I dag har jeg begynt å tenke litt på julebakst. Jeg har en stor rundstykkedeig stående til heving, jeg har også planer om å bake grove kjeks(grov hvete, minner litt om havrekjeks) Disse kjeksene er utrolig gode, men akk- så fete og søte. Jeg tenkte litt på å teste ut en lettere utgave, men det blir jo ikke så godt! Få se, kanskje noen få test-kjekser?

Jeg har overtalt ungene til å bake i lag med mamsn i morgen, da skal vi fylle noen bokser med pepperkaker og maryland cookies.

Jeg kjenner at jeg stresser litt mht jula. Nå starter desember og det innebærer kakelukt flere dager i uka på jobb. Jeg jobber i en stor barnehage, og det blir veldig mye kokkelering tilsammen. Og vi har alltid pepperkaker og klementiner på personalrommet. Og så skal jeg bake hjemme. Det blir kanskje bare "velstand" å dra ei uke til syden neste helg? Det er faktisk helt uvirkelig. Jeg har aldri før forlatt hjem & land i julestria, har alltid holdt meg hjemme og holdt tradisjonene vedlike. Dette blir også min første ferietur utover ovale weekender uten mann & barn.

Det blir veldig fint å få gleden av å få feriere sammen med mamma. Jeg gleder meg like mye på hennes vegne, for hun er helt i skyene. Og så blir det litt som om vi skifter roller igjen, hun er vanligvis mormor og jeg er mammman til ungene mine, nå blir vi mor og datter.

 

Dette ble mye om mangt. Oppsummert så prøver jeg vel å si at jeg står overfor mange matmessige utfordringer i den måneden som kommer. Og det er jeg vel neppe alene om. Min målsetting for desember skal være å ikke gå OPP i vekt. Hvis jeg mot formodning skulle krympe vil det være ren flaks.

 

Nå er deigen stoooor, fortsatt god lørdag.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjokkeboillafeita

Er bare innom og leser litt. Kjenner jeg fikk en klump i halsen og noen små tårer i øyekroken faktisk.

Du er så heldig som skal være sammen din mor, det er så viktig og nyte det mens man kan. Selv har jeg mistet mamma og jeg skulle så gjerne ønsket vi gjorde sånne ting som dere skal nå! :-)

Sorgen blir lettere, men savnet blir bare verre og verre.

Da er det godt med slike minner som dere får etter den turen!

 

Lykke til med baking og ha en fin lørdag!

 

Klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte lese litt opp for det er snart en uke siden jeg har vært "her". må først kommentere følgende: "...falt derfor for fristelsen til å prøvebake disse "pleskene"..." hvordan man kan fallt for fristelsen til å bake noe som helst er ett stort under for meg :) si at jeg skal lage 3-4 retters middag til 20 og jeg sier fluksens ja men bake...det er IKKE meg. har nettop vippet ett spelt-grovbrød ut av bakemaskinen og det får holde. jeg LIKER simpelthen ikke å røre ved deig, egentlig veldig rart siden jeg jobber med leire. jeg spiser så og si aldri kaker så det er ikke noe savn, og familien min har jeg greid å avvenne også, har alltid sendt barna til venninner for å være med på julebaksten :)

men jeg ønsker deg lykke til med din baking for det altså...

 

og så må jeg bare ennå en gang si at du bare skal glede deg til turen med din mor. min mor og jeg hadde en morsom og deilig tur rundt kysten av danmark, ett par år før hun fikk blodpropp (og ble en helt annen mor !) hun husker det ikke nå men jeg gjør!! og mine søsken misunner meg den opplevelsen, for det er noe helt annet å være sammen i en helt annen setting enn hjemme. nei bare gled deg og husk å ha l a n g strikk :) (hvis det trengs da)

 

ellers må jeg si at du er stanhaftig og flink til å ha kontroll på maten, kan ikke skryte på meg den evnen de dagene jeg var på båt-tyskland-båt-tur, men man prøver jo, hele tiden ... men den store julebufèen på Kiel-båten ble litt for fristende. men rørte ikke desserten da. og ingen alkohol!

det står respekt av å velge bort mat som er velmenende laget av kollegaer på jobben, som du sier, bare duften kan jo få en til å knele :) flink jente!!

 

ha en deilig 1. søndag i advent i morra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bolla og kire. Etter at jeg mistet pappa har jeg lært meg å sette større pris på mamma! Det er ingen selvfølge at vi skal ha foreldre til vi blir gamle selv, det har jeg erfart. Det gir meg stor glede å få gjøre slike ting med henne. Og så lærte hun meg noe da jeg var liten: at den største glede man kan ha, er å gjøre andre glad. Tenk hvis vi hadde klart å leve mer etter det:-)

 

Jaggu fikk jeg bakt i dag. Artig å lese det du skriver om deig, kire. Jeg elsker å bake, spesielt gjærdeig. Da ungene var små pleide jeg å bake unike bollefigurer til hver enkelt gjest! Med hår, øyne osv. Det siste året har jeg prøvd å unngå denne bakingen, for jeg elsker også å spise nybakt gjærbakst- uhhhmmmm!

Jobber du med leire??? Jeg ble veldig misunnelig på deg. Jeg har en liten skap-kunstner i magen, nemlig. Jeg skal ikke skryte på meg talent og evner, bare at jeg elsker å holde på. Jeg har hatt perioder der jeg har hatt dilla på billedvev, applikasjon, tegning, LEIRE!, maling. Og så liker jeg å spille, er med i et amatør-orkester. Og har i perioder vært med i kor. Så jeg har nok en kreativ side:-)

Kanskje i mitt neste liv:-)

 

Nå skal jeg henge opp adventskalenderen til jentene mine. Det er visstnok ingen øvre aldersgrense, har jeg hørt. Jeg er jo, som nevnt tidligere- opptatt av tradisjoner. Min datter 18 synes visst det blir litt mye. I dag sa hun at hun håpet jeg snart ville innse at adventsvers til tenning av lys ikke er det mest interessante for en ungdom...Da lo jeg godt!

 

Ha en fortsatt fin helg

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, der sa du noe. Nå skal jeg finne fram min adventslysestake og de 4 lysene (med rett farge) som ble kjøpt for 14 dager siden. Så i morgen blir det tenning av

lys her i huset også, selv om jeg som oftet gjør det helt for meg selv. Ingen av mine gutter syntes noen gang at det var stas, og ektemannen har aldri sagt noe til eller fra.

Slik er det bare:) Dem får jeg nok prøve å glede på andre måter.

 

God advent!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på en søndag! Nå har jeg skjerpa meg og tatt av alle Norgeshektoene. Det er rart hvordan det går til når hodet spiller på lag. Neida, landet spiller nok mindre rolle, jeg ser jo at dere klarer dere fint der borte alle mann :). Jeg tipper at i jessheimen er det godt å være på mange vis – plutselig står jeg på døra! Lover å begrense inntaket av plesker og alt det andre du finner på å prøve ut.

 

Jeg kan se at det er en stor utfordring å være omgitt av så mange julelukter. Jeg er imponert over standhaftigheten din når det gjelder å motstå fristelsene. Dette klarer du fint! Litt mer kalorier en og annen dag har nok ikke kroppen vondt av – kanskje tvert i mot. Og som du sier er det jo slik Â’normaleÂ’ lever. Her i huset er det lite jul og i alle fall ingen julebakst. Jeg er ikke veldig julete av mange grunner og helten min er ikke interessert i at vi lager jul, selv om han sikkert ikke hadde hatt noe i mot kakene :). Dette året kjenner jeg likevel at jeg skal lage bittelitt jul – vi får se!

 

Så koselig å reise på tur med mammaÂ’n. Da moren min døde for mange år siden kom jeg mye nærmere faren min enn før. Jeg opplevde at vi endelig kunne bli skikkelig kjent, og det var godt selv om sorgen og savnet etter moren min selvføleglig var der. Det er fint å lære seg å sette mer pris på de rundt en. Skjønner at det er litt rart å reise bort midt i julestria, men det blir sikkert en fin avveksling. Deilig med litt varme i disse tider også.

 

Ønsker deg en riktig fin adventssøndag - med eller uten vers til lystenningen! klem skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var november inne i sin siste dag. Vekta raser ikke akkurat nedover, men det peker iallefall nedover. Jeg har gått ned 3,8kg på de 3 siste månedene: Sept: 0,7- Okt: 1,6-Nov: 1,5.

Dette er ganske annerledes enn de 3 første månedene, da gikk jeg ned vel 12 kg.

 

Jeg har bestilt meg legetime midt i desember, da skal jeg omsider ta en helsjekk. Jeg tror jo at alt er ok, jeg føler meg frisk og grei. Det er likevel greit å se om blodtrykk, jernelager og kolesterol er ok. For 25kg siden var kolesterol-nivå og kolesterol i overkant.

 

I dag har vi hatt pinnekjøtt. Jentene har etterlyst det i ukesvis, så nå slo vi til. Jeg varmet ei magerpølse oppi kjelen, og spiste bare en liten bit kjøtt. Og da ble det ikke ille. Og så elsker jeg kålrot-stappe:D

Jeg har tilogmed spist dessert: Lett-is og en pepperkake. Med GOD samvittighet. Jeg har startet en forsiktig øvelse i å smake på go'saker i små porsjoner. Tenk: jeg spise 1(!) pepperkake. Det tror jeg aldri jeg har gjort før i mitt liv, halleluja. Og jeg skal ikke rane kakeboksen i kveld:-)

 

Lilla duker, 1.lys( uten vers:-)), adventstjerne i vinduet, kanel-te- livet er herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste inne hos Kire at du er godt i gang med boken. Så fint (? går det ann å si det i denne sammenheng..) at det var noe for deg inni den. (når jeg nå først "lurte" deg til å kjøpe den:)) Det tar lang tid å jobbe med sånne ting. Jeg begynte lillejulaften for 3 år siden. Jeg har forsøkt å slanke meg kontinuerlig i årene etterpå, men først nå 3 år etter har jeg klart å gå ned. Nå har veldig mye av mitt forhold til mat og snop blitt mye bedre, og da løsnet det. Så det er fantastisk bra at du har klart å bli normalvektig uten noen form for "hjelp" med det som for deg er vanskelig rundt mat. Bra jobba!!!

 

Krille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krille, jeg er kjempeglad for alle tips. Og jeg må referere fra boka - selv om det kanskje var "en stemme fra utsiden som snakket til meg" (deg) så tok jeg valget om å kjøpe den helt av meg selv:-)

Jeg har i mange år filosofert rundt problematikken. Jeg er pedagog, og vet noe om hvilke prosesser som påvirker oss, utvikling, bakgrunn osv. Jeg vet noe om hva som har vært med å påvirke mitt forhold til mat, og så er det mange sider ved meg selv jeg fremdeles ikke har innsikt i. Og sånn vil det jo være.

Det viktigste jeg har lært (som også boka sier) er at det går an å trene seg opp- til å bli glad i seg selv, til å ta klokere valg, til å være sin egen sjef. Og så bruker jeg ofte "mantra".

Og så er jeg veldig klar over at jeg ikke kan slanke meg ferdig for så å gå tilbake til mitt gamle liv. Og derfor må jeg bruke 2009 til å stabilisere vekta og normalisere mitt forhold til vanlig mat inkl. go'saker.

Og det blir garantert minst like krevende som selve ned-fasen!

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det ny veiing. Jeg hadde jo offisiell snikveiing i går(for å få siste dag av november inn i "skjema") Og så hadde visst kroppen tørket sammen med 100gram i natt, så den siste uka ble det ned 300gram. Det går ikke akkurat fort, men Rom var vel heller ikke bygd på en dag? Og det er tross alt en større jobb å bygge om en kropp:D

Denne måneden skal jeg være sjeleglad hvis jeg klarer å holde vekta. Har denne uka hjemme, så ei uke i syden, deretter ei "mageruke" før jula setter inn. Jeg jobber med å psyke meg opp til å takle litt vektøkning.

 

1.desember startet med masse snøfall, flor-lett snø som dalte rolig ned. Utrolig vakkert!!! Jeg får nesten lyst til å hente fram skiene. Om ikke før, så skal jeg i allefall finne plass til noen turer i jula.

 

Jeg ønsker dere alle ei trivelig og fredfull førjulstid:-)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååå, misunnelig på snø! Er vel ikke så hard på skiene, men det er jo deilig med snøføre. Ja, ikke for det, nå med sprekere kropp og nyfunnet kroppslig selvtillit kan det vel hende at skigåing ville vært stas?

 

Du har jo hatt fin nedgang i det siste, jess. Noen hundre gram her og der blir kilo til slutt. Med de utfordringene som kommer i desember er det sikkert greit å ha en tanke om at stillstand kan oppstå. Men når det er sagt så har jo du vist at du kan håndtere ferier med glans. Juletida er kanskje litt annerledes likevel, for det er mye av kosen som er direkte knyttet mot (feit) mat. Men så vidt jeg skjønner har du lagt noen strategier slik at det skal kunne være enklere å leve sunt.

 

Ha ei riktig trivelig uke! klem skrulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø ER herlig! Jeg har bestemt meg for å like snø, det er nok lurest når jeg bor nesten på nordpolen. Jeg er ingen stor skiløper, men liker å rusle litt i lysløypene og på søndagstur. Kanskje det blir lettere i år???

Jeg har veldig lyst til å prøve slalom! Jeg kom på et trist minne fra 2 år tilbake. Hele familien dro på vinterferie til alpin-land. (Vi er ikke vant til slikt)

Vi leide utstyr til hele gjengen, og gjett at jeg fikk vondt. Leggene ble blå(!) av presset og jeg måtte gi opp etter 2 turer ned bakken. Så der satt jeg og så på resten av familien som kosa seg i bakken i 3 dager. Jentene lurte på hvorfor jeg ikke ville kjøre, og jeg fikk meg ikke til å si at føttene/leggene var for tjukke - så jeg sa at jeg ikke hadde lyst - fordi bakkene var så bratte.

Kanskje jeg kan gjøre et nytt forsøk?

 

Jeg så du skrev at du hadde hatt lyst til å dykke. Jeg tok dykkersertifikat da jeg var 18 år (og noenlunde normalvektig). Jeg vil bare si en ting: Hvis du har lyst- gjør det!!! Det er en fantastisk verden der nede- helt ubeskrivelig.

Jeg skjønner godt at du tenker på det med dykkerdrakten, jeg vet bare hvor redd jeg var for at ikke vinterdressene skulle passe da jeg dro til Svalbard sist vinter!

 

I kveld har jeg spist noe skikkelig godt!!! Rislapper:D

100gr risgrøt, 20gr hvetemel, 1-2 ss melk,1 egg, 1/3ts bakepulver, søtstoff, et dryss kanel- stekt i teflonpanna u/fett. Det ble 8 SMÅ lapper- tilsammen "bare" ca 230kcal!(29 pr stk) Og de smakte ikke "krise";)

 

Tenk, jeg spiste ikke alle. Jeg har spart 3 til i morgen. Litt av en seier, JEG har spart noe!!!

Det er jo litt tullete av meg å drive å mekkelere så mye med mat. Jeg burde jo slutte med dette, og heller tenke på noe annet- strikking, male en vegg, snekre, måkke snø og slikt. Jeg har nok fremdeles mat langt fremme i pannelappen. Og derfor blir jula utfordrende.

Nå liker jeg heldigvis å eksperimentere litt med maten, så jeg skal nok forvandle litt av julematen til lettere utgaver,- evt spe på med med mye grønnsaker e.l

 

Jeg har kjøpt piggdekk til sykkelen. Var ute på min første lille sykkeltur i dag, i masse snø! Det var skikkelig uvant, nesten vanskelig å holde balansen. Jeg tror nok det blir moderat bruk i snø, kanskje mer når det er hardt. Jeg ble positivt overrasket over at den satt så godt, hadde trodd det skulle være mer glatt.

 

Nå er det natta:-)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du planlegger en liten tur til varmen du sånn midt i juleforberedelsene? Litt misunnlig der altså. Du får sende en vennlig tanke til alle oss som strever for å fylle boksene - stresse rundt i butikkene - og sope rundt med vaskefilla så hybelkaninene rømmer landet:)

 

Vel - jeg stresser hverken med det ene eller det andre jeg. Nå er jo badet ferdig - og krumkakene i boks ( de bare må jeg lage selv ) - og jeg elsker å kjøpe gaver. Mine koselige juleforberedelser er innpakking. Bruker nesten mer på "pakketing" enn på gaven i enkelte tilfeller:D

 

Jeg har også forsøkt slalom en gang ( eller to ) i mitt liv - og det var et sant mareritt. De hadde det sikkert utrolig morro de som så på - men det hadde ikke jeg. Og da jeg endelig hadde nådd bunnen av bakken - drivvåt av svette - ble jeg overtalt til å forsøke en gang til. Etter det har jeg ikke så mye som sett på et par slalomski - liker meg nok best med mine bortoverski jeg....

 

Nå får vi nyte førjulstida - masse levende lys - options sjokodrikk i koppen - og gode venner. Det funker det også;)

 

Klem fra Pandora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...