Gå til innhold

Biggirl -> Smallgirl -> Og nå skal vekten holdes


Gjest Smallgirl

Anbefalte innlegg

Gjest Smallgirl

Da var jeg tilbake der jeg skal være, iallfall nesten :( I går fikk jeg i meg 1591 kcalorier, og det sier jeg meg fornøgd med. I dag skal jeg klare å passere 1600 kcalorier. Jeg gikk meg en lang tur med stavene, og inkasserte 2,8 tp i går også, så nå er jeg litt foran ett skjema til 10 poeng denne uken, men ligger nok bak ett skjeme til 20, innen neste onsdag. DSkal sette meg ned for å regne litt på hva som trengs nå.

 

Vi har desverre klart å glemme igjen matvekten i campingvogna, så nå er det bare å invistere i en ny. Det kan jo være greitt å ha en på begge plassene nå fremover. Så enkelte ting må nesten taes på feelingen nå. Men jeg har jo blitt ganske bra på vektberegningen i løpet av denne tiden.

 

Håper alle sammen får en flott og sunn dag

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 592
  • Created
  • Siste svar
Gjest Smallgirl

Mandag gikk kjempeflott, jeg tenkte jeg skulle prøve å ta inn igjen litt av kcaloriene som jeg hadde fått for lite av i helgen, og litt klarte jeg. Jeg endte på 1633 kcalorier. Jeg fikk også 2,6 tp fordelt på stavgang og lett styrke trening :D

 

Hvordan det gikk kcalorimessig i går aner jeg ikke. Jeg kom meg ikke inn på vektklubben i det hele tatt i går, men ser at mange andre har klart det :mad:

 

Jeg frykter nok at jeg har fått i meg for lite, noe som har blitt en trend når jeg ikke får lagt inn maten min.

 

Håper alle får en flott dag. her på Sunnmøre skinner sola fra skyfri himmel :(

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuskemor

Bare innom for å ønske deg en god dag i det nydelige været :-)

 

Synes du er flink jeg :( Har du fått handlet noe mer klær da? Må være utrolig moro å gå i normale forretninger og shoppe vilt :-)

 

Vi "snakkes"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl
Bare innom for å ønske deg en god dag i det nydelige været :-)

 

Synes du er flink jeg :( Har du fått handlet noe mer klær da? Må være utrolig moro å gå i normale forretninger og shoppe vilt :-)

 

Vi "snakkes"

 

Håper du også får en flott dag. Dette ser plutselig ut til å bli en stressende dag for meg desverre. Naj, har ikke fått handlet noe mer enda desverre. Tiden strekker liksom ikke helt til.

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl
Ja dette været er bare herlig! Måtte det bare vare og vare!

For det fortjener vi!!!!!!!!!!!!!(he' date=' he) :D[/quote']

 

Er mye lettere å komme seg ut når det er så flott vær :) Vi kan godt få det til utgangen av august nå :(

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Både for oss som nå skal holde vekten, og for de som ønsker å gå ned i vekt?

 

Klipp og lim fra VG nett:

 

"Voksne legger på seg ved at fettcellene i kroppen blir fetere. Når gamle fettceller brytes ned, dannes nye, slik at det totale antallet forblir konstant. Når vi slanker oss får vi altså ikke færre fettceller, men fettinnholdet i dem kan bli mindre.

 

Barn legger på seg ved at antallet fettceller i kroppen øker.

 

Gjennombrudd

 

Det har en forskergruppe ved Karolinskea institutet (KI) i Stockholm som for første gang påviser at fettfeceller som brytes ned, erstattes med nye. Funnene blir på hjemmesidene til KI karakterisert som et betydningsfullt gjennombrudd i jakten på kunnskap om hvordan fettvevet reguleres hos voksne. Resultaene er publisert i magasinet Nature news.

 

- Resultatene kan i hvert fall forklare hvorfor det er så vanskelig å holde vekten nede etter slanking. De nye fettcellene som dannes etter at andre er brutt ned, trenger nemlig raskt påfyll av fett. Dermed øker risikoen for at man går opp i vekt i igjen, sier professor Peter Arner til KIs nettsider.

 

Tidligere har man trodd at fettvevet hos voksne bare kan ekspandere ved at allerede eksisterende fettceller øker sitt fettinnhold og dermed sin størrelse. Studien ved KI viser at det skjer en stadig nydanning av fettceller hele livet hos voksne mennesker, og gjelder for alle, både tykke og tynne.

Rundt 10 prosent av fettcellene skiftes ut årlig. Mengden slike celler øker til vi er rundt 20 år, og er deretter relativt konstant.

 

- Dette betyr at de som er blitt overvektige i barndommen, kan ha mye større problemer med å bli slank i voksen alder, sammenlignet med de som legger på seg som voksne, sier Kirsty Spalding som har ledet forskningen.

 

Studien

 

I studien tok Spalding og hennes forskerteam biopsi av magefettet fra 678 forsøkspersoner, både tykke og tynne. Antallet fettceller og størrelsen på dem ble registrert i tillegg til forsøkspersonenes alder, kjønn og BMI (body mass index). Sammenlignet med lignende data fra barn, fant de at det gjennomsnittlige antallet av fettceller økte til omkring 20-årsalderen, og så forble antallet relativt konstant, nært forbundet med BMI.

 

Forskerne tok de samme målingene hos 20 mennesker med fedme som hadde operert bort deler av magesekken for å redusere inntaket av mat. Da målingene ble gjort igjen to år etter at de var operert, fant de ingen reduksjon av antallet fettceller. Den enkelte forsøkspersonen hadde fortsatt over 80 milliarder fettceller i kroppen. Dette til tross for at de i gjennomsnitt hadde mistet 18 prosent av kroppsvekten. Forskerne fant at det var størrelsen på den enkelte fettcelle som var redusert og ikke antallet.

 

For å nå fram til disse resulatatene har forskerne utviklet en helt ny arbeidsmetode. Gjennom å måle hvor mye radioaktivitet fra atmosfærene som var bygget inn i fettcellenes arvemasse (DNA), kunne de bestemme fettcellenes alder hos det enkelte individ. I tillegg kunne de bestemme forbindelsen mellom størrelsen av fettceller og den totale fettvevsmengden hos et stort antall mennesker med forskjellig kroppsvekt.

 

Antallet fettceller øker hos barn

 

Studien viser også at barn legger på seg ved å øke antallet fettceller i kroppen.

 

- Kanskje viktigst av alt er bekreftelsen vi har fått om at kroppens fettceller kan øke i antall i barndommen, men ikke i voksen alder. Faktorene bak handler trolig om både gener og diett, sier Spalding til Nature news.

 

Dette kan igjen bety at de som opplever uønsket vektøning i barneårene, kan få det enda vanskeligere med å redusere vekten senere i livet, antyder studien.

 

- Den beste meldingen alle som har barn kan ta med seg hjem, er å sørge for at de lever og spiser sunt, sier Spalding.

 

Spesialdesignet medisin

 

Hvis cellebiologer klarer å finne ut eksakt hvordan utskiftingene av fettcellene i kroppen fungerer, kan man utvikle spesialdesignede legemidler som påvirker denne prosessen.

 

Ifølge Spalding vil en slik behandling først bli gitt etter at pasienten har gått er blitt gått grundig behandling for fedmeproblemet. For det er ikke bare å ta en pille og så er problemet løst.

 

- Det ville være svært farlig å gi mennesker slike medisiner mens de fortsatt er fete. Å redusere mengden fettceller mens folk har mye fett på kroppen, ville lede til metabolske komplikasjoner som diabetes, sier Spalding til Nature news."

 

Kanskje det viser seg at grunnen til at jeg kom meg ned såpass raskt i vekt er at jeg ikke la på meg noe særlig før i slutten av tenårene og begynnelsen av 20-årene? Og vil jeg også da ha bedre sjangser for å lykkes med å holde vekten?

 

Spennende og interessant artikkel synes jeg.

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Ganske tidlig i min livsstilsendring, ble jeg oppmodet om å skrive ned mine motivasjonsfaktorer for å gå ned i vekt og legge om livsstilen. Her kommer de faktorene som jeg skrev ned den gangen, med kommentarer:

 

* Jeg har en aktiv 5-åring i huset som jeg ønsker å kunne leke med både ute og inne.

 

Dette er da ikke noe problem i det hele tatt lenger, vi kan løpe rundt å leke både inne og ute. Men jeg skal bli flinkere å ta henne med på trampolinen.

 

* Jeg vil føle meg mer attraktiv overfor min mann

 

Ja, jeg gjør nok det. Med tynnere kropp og lengre pupper :D LOL

 

* Jeg er lei av å få spørsmål om jeg er gravid (dette er ett sårt spørsmål siden vi ikke kan få barn selv ).

 

Ja dette spørsmålet er det jaggu lenge siden sist jeg hørte.

 

* Jeg ønsker å bli i bedre form slik at jeg synes det er gøy å gå ut en tur istedet for ett ork.

 

Jeg elsker å gå tur, har nesten hatt problemer med å trappe ned på trimturene mine.

 

* Jeg vil ut av faresonen for livsstilssykdommer.

 

jeg er nok ikke ute av faren pga midjemålet mitt, men jeg har da redusert prosenten får å få de med mye!

 

* Jeg ønsker å gjøre hele jobben min på en tilfredsstillende måte.

 

Dette går helt fint.

 

I tillegg kan jeg nevne at det for første gang på maaange år er gøy å handle klær.

 

Jeg får mange komplimenter som heller ikke er å forakte :(

 

Og det er myyye mer å si, som jeg ikke kommer på i farten!

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jamen lurt å skrive ned sånn som du har gjort! De punktene kan være gode og ha når/hvis det butter imot igjen og vi begynner å legge på oss- skrekk og gru! Det skal vi selvfølgelig ikke, men hvis... Da gjelder det nemlig å huske på hvorfor vi syns det er så pyton med de ekstra kiloene - og hvorfor det er så deilig å være slankere!

 

-jeg har forresten tatt utfordringen fra deg :-) og har sluttet med skapsnokingen min! Jeg lurer på om jeg begynte med det fordi jeg faktisk spiste for lite....? Ikke vet jeg. Men nå spiser jeg litt mere til enkelte måltid enn jeg gjorde da jeg gikk ned i vekt- og så koser jeg meg innimellom, men mere "kontrollert" enn med den tullete snokingen!

 

 

Ha en fortsatt fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl
Du er så flink' date=' at !! :D

Ikke alt for lenge til jeg flytter inn hit.. 2.9 kg igjen av de 9.3 :(

Leser det du skriver her, og får mange gode tips!! Så takk for det![/quote']

 

Og det er kjempeflott om du finner mange gode tips her :)

 

Lykke til med din lille rest :) Det blir kjekt om vi blir flere her inne.

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl
det var jamen lurt å skrive ned sånn som du har gjort! De punktene kan være gode og ha når/hvis det butter imot igjen og vi begynner å legge på oss- skrekk og gru! Det skal vi selvfølgelig ikke' date=' men hvis... Da gjelder det nemlig å huske på hvorfor vi syns det er så pyton med de ekstra kiloene - og hvorfor det er så deilig å være slankere!

 

-jeg har forresten tatt utfordringen fra deg :-) og har sluttet med skapsnokingen min! Jeg lurer på om jeg begynte med det fordi jeg faktisk spiste for lite....? Ikke vet jeg. Men nå spiser jeg litt mere til enkelte måltid enn jeg gjorde da jeg gikk ned i vekt- og så koser jeg meg innimellom, men mere "kontrollert" enn med den tullete snokingen!

 

 

Ha en fortsatt fin dag![/quote']

 

Desse har vært greie å ha til å se på underveis, og blir nok gode å ha i fremtiden også. Og jeg syns jeg har fine punkt for å fortsatt kunne holde meg slank (det er iallfall min personlige mening :( )

 

Så flott at du tok utfordringen med skapsnokingen. Du skal slettes ikke se bort fra at den kom av at du spiste for lite. Og å kose seg innimellom er nok viktig, det påpeker kurslederen min hver gang jeg prater med henne, og der er ikke jeg blitt flink nok til ennå. Så det for bli ett av målene mine fremover.

 

Håper du får en flott dag

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei smallgirl

Jeg kom meg heller ikke inn på vektklubben på tirsdag.

 

Det var veldig kjekt å lese din liste over motivasjonsfaktorer. Kjenner meg igjen av mye av det du skriver. :-)

 

Når du sier at du har "problemer med å trappe ned på trimturene" er det jo viktig å huske at det ikke er noe galt i å være ivrig turgåer. Det viktigste er vel at du vet med deg selv at dette er noe du gjør fordi du trives med det - ikke noe du driver deg selv til for å forbrenne kalorier og gå ytterligere ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja jeg gleder meg til jeg også kan flytte inn her, selv om det er en stund til. Men jeg har altså bare en halvkilo igjen til 30 og da er jeg halvveis. Hurra!!:(

Inntil det følger jeg med på suksesshistorier og gode råd og ser framover, for jeg vet med meg selv at jeg kommer til å klare det denne gangen!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

jeg fikk en annen jobb nå, og blir trolig uten data resten av arbeidsdagen. Jeg kommer tilbake og svarer dere fullfres og kess senere i dagjeg ser at jeg ikke rekker og skrive noe særlig om de to siste dagene i ett eget innlegg, så jeg tar det her.

 

tirsdagen når jeg ikke kom meg inn her for å reggge kcal, endete jeg på 1540, ikke overrraskende ble det under 1600. Jeg hadde trimfri dag. I går endte jeg på 1604 kcal og det er jeg fornøyd med. Jeg hadde også 2,6 tp fordelt på stavgang og styrketrening.

 

I går var jeg på vekten hjemme igjen. Og da gikk jeg ned 0,9 kilo i forhold til forrige onsdag, noe som gir meg en total vektnedgang siden jeg begynte på HV på 1,6 kilo. Ikke helt etter planen, men det kommer seg vel etterhvert.

 

Jeg kontaktet kurslederen igjen som ba meg om å øke med ytterlige 200 kvalorier. Jeg har ikke fått lagt noen plan der ennå, men jeg har iallfall med meg en ekstra brødskive på jobb, så får jeg se hvordan jeg ligger an når jeg kommer hjem. Ønsker å øke med mer frukt iallfall :(

 

Håper alle dere får en flott dag

 

klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Det at du fortsatt går ned må jeg innrømme gir meg håp om at jeg også kan klare å holde vekten når jeg kommer i mål. Har fortsatt 8,3 kilo igjen til normal bmi så det tar nok noen uker før jeg kommer dit, men jeg har bestemt meg for å melde meg på hold vekten kurs når jeg kommer så langt. Har bare 3,7 kilo igjen til det opprinnelige målet, men har bestemt meg for å komme meg ned til normal bmi, og kommer til å kjøre et løp hvor jeg spiser ca 1300 kcal fram til da. Trener nok ikke så mye som du har gjort. Har et nivå som jeg skal prøve å holde resten av livet. Klarer mellom 6 og 9 poeng hvor uke. Med tre små under 6 år er det ikke alltid like lett å få tid til mer.

 

Fortsett den gode jobbinga, dette klarer du bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl
Det at du fortsatt går ned må jeg innrømme gir meg håp om at jeg også kan klare å holde vekten når jeg kommer i mål. Har fortsatt 8' date='3 kilo igjen til normal bmi så det tar nok noen uker før jeg kommer dit, men jeg har bestemt meg for å melde meg på hold vekten kurs når jeg kommer så langt. Har bare 3,7 kilo igjen til det opprinnelige målet, men har bestemt meg for å komme meg ned til normal bmi, og kommer til å kjøre et løp hvor jeg spiser ca 1300 kcal fram til da. Trener nok ikke så mye som du har gjort. Har et nivå som jeg skal prøve å holde resten av livet. Klarer mellom 6 og 9 poeng hvor uke. Med tre små under 6 år er det ikke alltid like lett å få tid til mer.

 

Fortsett den gode jobbinga, dette klarer du bra.[/quote']

 

Men når jeg nå skal komme med mine bekjennelser fra helgen i neste innlegg, så tipper jkeg at jeg ikke imponerer en sjel :)

 

Jeg har jo fulgt med deg på det meste av veien ned her inne, og du har vært kjempeflink, og kommer nok fortsatt til å være det videre. Bare stå på videre så kommer du nok i mål om ikke så altfor lenge. Og jeg er enig med deg i at det kan være lurt å melde seg på hv kurs etterpå. Jeg hadde aldri turt å spise så mye som jeg gjør nå, visst jeg ikke hadde gått kurs.

 

Lykke til videre metchen, jeg ser frem til at du også kommer inn her

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Heisann smallgirl

 

Du skriver:

Jeg hadde aldri turt å spise så mye som jeg gjør nå, visst jeg ikke hadde gått kurs.

 

Her er du inne på noe helt essensielt, tror jeg.

Det som har skjedd med meg tidligere, er at jeg har holdt meg på en skrapa ned i vekt-meny til jeg ikke orket lenger. Og så bar det rett tilbake til unotene.

 

Å ha en erfaren kursleder "ved sin side" gjør det mye enklere å våge å øke inntaket til man når en fornuftig balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl
Heisann smallgirl

 

Du skriver:

Jeg hadde aldri turt å spise så mye som jeg gjør nå' date=' visst jeg ikke hadde gått kurs.

 

Her er du inne på noe helt essensielt, tror jeg.

Det som har skjedd med meg tidligere, er at jeg har holdt meg på en skrapa ned i vekt-meny til jeg ikke orket lenger. Og så bar det rett tilbake til unotene.

 

Å ha en erfaren kursleder "ved sin side" gjør det mye enklere å våge å øke inntaket til man når en fornuftig balanse.[/quote']

 

jeg hadde nok turt å øke på maten, for jeg ønsker meg ikke lenger ned i vekt, men jeg hadde aldri turt å øke i dette tempoet som jeg har gjort nå, av redsel for å gå opp igjen i full fart. Men så langt har jo vekten fortsatt nedover, men jeg hadde nok vært redd uansett.

 

Så jeg er kjempeglad for at jeg meldte meg på hv kurs.

 

ha en fin dag fullfres

 

klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Mot meg selv, mitt nye kosthold og mine trimvaner, er hva jeg har bedrevet helgen med!

 

Det startet egentlig veldig bra på fredag, med ferdig smurt niste, og en enorm salat middag med på tur. Vi kom frem til Larvik i 21-tiden, og i 22-tiden gav jeg etter og tok min første pils, som fort blir til tre...

 

På lørdagen og søndagen, ble det altfor lite mat og en del alkohol. Har fått testet meg frempå både når det gjelder øl, vin, baileys og drinker i helgen. Jeg er glad det blir en stund til neste gang, for jeg kjenner at kroppen fortsatt er i ulage, og dette vil nok vise igjen på vekten til onsdag. Det betyr egentlig ikke så mye det heller, for jeg har jo gått ned en del mer enn jeg hadde tenkt. Jeg har ikke skrevet ned noe jeg hverken har drukket eller spist siden torsdag. Ikke engang gårsdagen, selv om jeg spiste sunt og trimmet da :)

 

Men når det er sagt, så har jeg egentlig ikke så dårlig samvittighet. Jeg har kost meg skikkelig i helgen, og dette er jo ikke noe som kommer til å bli en vane lenger. Den tiden er forbi! jeg tror jeg rett og slett trengte å få blåst litt ut nå. Men jeg er glad helgen er over og jeg kan gå tilbake til det som har blitt mitt nye jeg :D

 

vel, en ting er jeg veldig fornøyd med da. Dartspillingen fungerte kjempebra. Vi endte opp med bronsemedalje i NM kretslag, og jeg fikk andre plass i single både på norsk cricket og norsk Winmau :)

 

Ha en flott dag alle sammen

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart vi må kose oss litt innimellom Smallgirl, og prøve å ikke ha dårlig samvittighet for det. Det ble en del alkohol på meg også i helga, og dermed for lite mat, og jeg merket det VELDIG godt etterpå. Var uggen i flere dager jeg. Ubehagelig!! Nei, vår nye sunne kropp vil nok helst ikke ha slikt.......(he, he):cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl
Det er klart vi må kose oss litt innimellom Smallgirl' date=' og prøve å ikke ha dårlig samvittighet for det. Det ble en del alkohol på meg også i helga, og dermed for lite mat, og jeg merket det VELDIG godt etterpå. Var uggen i flere dager jeg. Ubehagelig!! Nei, vår nye sunne kropp vil nok helst ikke ha slikt.......(he, he):cool:[/quote']

 

vært flink til å kose meg underveis. Mulig det er grunnen til at det gikk over alle støvleskaft i helgen.

 

Men nå er jeg tilbake igjen der jeg ønsker å være;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

endte jeg på 1747 kcalorier, noe som er litt i underkant, men jeg tenker jeg hadde to-tre dager med langt over det jeg burde ha. Så jeg håper snittet ikke blir så aller værst.

 

I kveld skal jg på veiing hos kursleder igjen, og er nok spent på hvordan det har gått. jeg er ganske sikker på at jeg har gått opp igjen noe av det som jeg gikk ned de første ukene. men det tåler jeg nok.

 

Wish me luck :)

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skikkelig intressant å lese om studiene ved KI slik Smallgirl skildrer det hele- ikke minst fordi det virker som om de går andre veier enn det vi ellers hører om. Jeg er også av dem som var tynn som en sytråd som barn, og har alltid syntes det er lett å gå ned i vekt - men så siger det på igjen. Nå vil jeg nok ha atskillig mer forståelse for dem som virkelig ikke kommer noen vei tross god innsats.

Ellers har Fullfres og Smallgirl nå inspirert meg til å melde meg vpå HV-kurs, selv om jeg har holdt vekten på egen hånd siden oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...