Gå til innhold

Hei alle sammen :o)


Gjest tjokkeboillafeita

Anbefalte innlegg

  • Svar 414
  • Created
  • Siste svar
Gjest tjokkeboillafeita

idag fikk jeg brev i posten fra en spesialist innenfor høyt blodtrykk.

skal dit neste uke, på ekg og ta blodprøver.

Blir helt helt kvalm av tanken, kjenner det snører seg i halsen.

Tenk om de finner kreft, eller hjertefeil eller noe skikkelig galt med nyrene... huff, kjenner bare tårene presser på :-(

har en liten gutt jeg gjerne vil være der for, jeg kan ikke dø nå....

må jo være en grunn til det høye bt, jeg er jo ikke så forbanna feit..

har sett mange som er tykkere, men som ikke har høyt BT..

og når jeg sier høyt, så snakker jeg skyhøyt.. legene har ikke møtt en så ung person med så høyt bt før! jeg er bare så ikke klar for det her, ekg liksom?!? tenk om det er noe galt med hjertet mitt???? åååå, har så vondt inni meg her nå, sitter med en ekkel følelse...

og det hjelper jo ikke å gå ned i vekt om det er hjertefeil?! eller kreft? snufs :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvordan du har det nå, det er grusomt å ikke vite hva som feiler en, og så spinner man videre på alle mulige slags skrekk-scenarioer.

Kreft gir som regel ikke høyt blodtrykk.

Trøst deg med at du er i gode hender, og at du snart skal få vite hva som feiler deg. Det er flott at de tar tak i det, og prøver å få bukt med det høye blodtrykket. Det er mye farligere å gå rundt med det, ubehandlet.

 

Det ordner seg!

 

Trøsteklem fra Soleia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta noen sorger på forskudd!!

 

Nå skal du ta de prøvene som trengs, og så finner legene ut hvorfor tingenes tilstand er som de er...og så kan de jobbe med å normalisere tilstanden.

 

Tenk positivt!!

 

En vis mann sa en gang "Det vil helst gå godt!"

Det er noe å leve etter det...

 

Smil du, så skal du se at det ordner seg.

 

(Men husk for all del at det er greit å gråte når man føler for det. Det er godt å slippe litt taket. Gå deg en tur og trekk pusten godt. Kjenn på den deilige høstlufta. Lukten og fargene vi kan behage sansene våre med nå fremover må er jo så deilig.)

 

Dette-går-bra-klemmer

 

R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjokkeboillafeita

det går jo bra det her.. dør jeg så merker jeg jo det ikke læll! sukk!

i går gikk alt skeis, vi var til svigers hvor de hadde skikkelig god pizza.. tror kanskje jeg spiste 5-6 biter, jeg klarte ikke å slutte.. selv om jeg hadde spist en kyllingsalat først pluss bekka ned med vann...

ikke sjangs... svake menneske...

har vært bittelitt flink igjen idag, men hold på å skeie ut etter middagen... men gjorde det ikke...

huff, er inne i en down periode kjenner jeg, det er veldig synd nå når jeg har vært så flink!

skal til legen fredag, blir sikkert sykmeldt lenger, sånn at jeg kan trene hver eneste dag fram til jeg har vært å sjekket blodtrykk og alt det tulle som skremmer vettet av meg..

 

har ikke vært på vekta, skal sjekke igjen neste onsdag...

føler meg så feit som aldri før, så det kan bli spennende..

jeg har ihvertfall ikke gått opp!

 

Håper det er bra med dere andre, at dere er MYE flinkere enn meg!

 

Jeg er sååååå nære på å drite i alt nå, bare kjøpe meg grandis og kose meg skikkelig.. "kose" meg... latterlig å tenke sånn, men that`s life.... jeg hater tankegangen min, hater at jeg i hele tatt har lyst å gi opp!

 

Skal på stepp ikveld nå, kanskje jeg får igjen litt motivasjon!

Kjære Kjære vene... ikke la meg falle av lasset igjen...

jeg har kommet altfor langt til det :/

 

 

*sukke megaoppgitt*

 

kanskje jeg skal søke om slankeoperasjon?!?!?!?! ja?

hva synes dere?

fikk det for meg akkurat NÅ... herregud, det må jo være løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kommet en sååå lang vei, ikke gi opp nå! Du er KJEMPEFLINK og jeg misunner deg de kiloene du har greid å ta av! Jeg går jo bare opp igjen, haha ;) Sånn kan det gå... Men jeg har ikke falt av enda, det er bare å ikke gi seg, ståpå og glede seg over de grammene som kommer av:D For det går jo nedover, det bare føles treeegt... Okei, så spiste du litt for mye pizza i går, men det ordner seg :D Vær flink med trening, og prøv å ikke tenk så mye på det med blodtrykk. Det som kommer, kommer, og mest sannsynlig er det ikke noe alvorlig! Tenk positive tanker, så går drømmene i oppfyllelse!

 

Stor trøsteklem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom du deg på trening i dag? Da er du flinkere enn meg, jeg skulle gå nå kl 20.30, men jeg er så stupings trøtt at jeg orker ikke.....Dessuten har jeg en STOOOOOOOOR haug med strykeklær som ikke har gått bort av seg selv sånn som jeg trodde den ville....så da blir det stryking og jakten på kjærligheten for meg. Stryker forann tv...

 

Stå på, og ikke gi deg. HUsk at du kan spise alt som du er glad i, men i magrere varianter. Fullkornpasta med karbonadedeig. Grove hamburgerbrød med kyllingkarbonader, pizza med grov bunn, skinke og ananas, med lett ost. Lag små pizzaer, så kan du spise en hel en:)

 

Det som fikk meg til å komme igjenom den første dagen var at jeg en kveld jeg hadde spist en masse satte meg ned og lagde neste dag sin meny. Dermed hadde jeg alt klart og ingen unnskyldninger. Jeg spiser stort sett det samme hver dag, men varerier pålegg og middager. Prøv å gjør det så enkelt som mulig for deg selv!!

 

Stå på.

 

Krille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjokkeboillafeita

dagene går sånn i surr når jeg går hjemme...

sitter å ser dr phil (som jeg by the way ikke er så glad i) og spiser en wrap før husarbeidet kaller! Jeg er glad igjen idag..

vi skal ha fiskeburger i grove polarbrød til middag, nam nam!

er så spent på hva gubben kommer til å si.. altså om han liker det ;)

synes det høres godt ut jeg da, verste av alt!

 

Blir vel en liten tur på trening ikveld, hvis jeg ikke skal gå meg en tur!

 

ønsker alle en fin fin dag!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjokkeboillafeita

var kjempe kjempe godt ;)) det skal jeg ha flere ganger!

ellers, det går greit med spisinga, ikke skeia ut mer enn at jeg spiste litt mye til middag idag... og to brødskiver til kvelds, men det er jo ingers, så det gjør jo egentlig ingenting....

 

sitter å ser elias med lillegutt nå, gleder meg til han skal legge seg, for da skal jeg og finne senga.. er ikke helt i form kjenner jeg!

 

en uke til veiedag, jeg droppa i går også! jeg føler ikke at jeg har gått ned noe igjen nå, men....

 

tar det lang tid før kolesterolet går ned? om man har høyt...

har ikke spist salt på maten på evigheter... kan jo ikke være høyt nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjokkeboillafeita

jeg har gått ned en del nå, og var hos legen i går.

blodtrykket mitt var gått ned MYE!!!!!!!!!! kjempe mye!!!!!!!!

det var en utrolig deilig følelse!

men da hu lytta på hjertet mitt hørt hu en bilyd...

skal på ultralyd av hjertet på mandagen...

jeg har aldri felt så mange tårer i hele livet mitt tror jeg...

jeg er så redd for å dø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er billyder på hjertet bare forbigående eller et engangstilfelle. Da sønnen vår var 2,5 år hørte legen bilyd på hjertet hans. Vi ble sendt både hit og dit, og lyden kom rett og slett av at hjertet hadde måtte jobbe veldig hardt en periode fordi blodprosenten var det halve av normalen. Det var jo selvfølgelig ubehagelig, men ufarlig når det ble oppdaget og behandlet. Så ta ikke sorgene på forskudd. Det kan godt være at det går bra- håper det. Ønsker deg masse lykke til, og krysser fingrene for at alt er bra.

 

Krille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lillemor!

 

Nå leser jeg tråden din fast sammen med vg.no - er ikke det hyggelig!

Tenker at jeg kunne hatt lyst til å si det, og det ,og det osv -Du er bare en sånn stor inspirasjon for meg. Igår klippet jeg ut en side av se og hør å limte på kjøleskapet. Den viser våre kjære medsøstre med VIDE olabukser, jeg ønsker meg virkelig litt "luft mellom låra", skjønner.

Jeg var flink for noen år siden og gikk ned 20 kg, men så begynte jeg med potetgull og nøtter og snop på kvelden, og gikk rett opp igjen, selv om jeg var på spinning 3-4 ganger i uka, og aktiv generelt. Jeg gikk i den vanlige blemma, man tror man forbrenner mere enn det man gjør. Det som er uhyre viktig er dette:

Jo høyere vekt jo større energitap ved aktivitet. For vær kg man mister så må man trene 1 minutt lengere pr. treningsøkt for og opprettholde samme energtap. DVS at har du gått ned 20 kg, så må vær treningsøkt vare 20 minutter lengere for å opprettholde energitapet. Dette kan til en viss grad rettes opp av riktig vekt trening, men er viktig lærdom, ellers så går man fort opp igjen.

 

Ellers så vil jeg også si at du ikke skal bekymre deg for hjertet ditt, selvfølgelig er høyt blodtrykk alvorlig, men det har du tatt tak i. Det at du har så høyt blodtrykk i ung alder viser bare at du ikke tåler overvekt så godt, så jeg syntes det er riktig at du er sykmeldt så du faktisk kan trene og bevege deg hver dag.

 

Ellers så vil jeg si at min svakhet er som din, kvelder og helger, får så lyst til å kose meg litt. Funnet ut at en te som heter rooibush (eller noe sånt) med en sukett stilner søtsuget. Trikset mitt når søtsuget kommer på kvelden er også å pusse tenna - da kan jeg liksom ikke spise etterpå. Tidligere når jeg gikk ned i vekt koste jeg meg hver lørdag med ALT - men vi ser jo hvordan det gikk, alt er oppe igjen pluss litt til. Har ikke veid meg, men er nok tresiffret og ca181 cm høy, så jeg blir så STOOR. Så har jeg rukket å bli 38 år og har 3 barn på 11,9 og 5 år

Min viktigste forandring å bytte ut brød med knekkebrød.

 

Kan man spise ubegrenset av gulerøtter og kålerot?

 

angrer også litt på nicket mitt her, men overlever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjokkeboillafeita

etter jeg var hos legen fredag vånet jeg lørdagsmorgen med knall hard hjertebanking, skyhøy puls, nummen i fingre, iskald over hele kroppen, svimmel og kvalm. reiv tak i samboeren min å sa at " nå dør jeg "

vi dro nedover på legevakta hvor jeg fortalte situasjonen min, jeg er livredd for hjertesvikt, livredd for å dø, livredd for at jeg har kreft, hjernesvuls og gudene vet hva...

 

Legen der var helt NYDELIG! hu la meg ned på en benk, roet meg fullstending, lot meg fortelle ALT... lytta på hjertet mitt, bilyden var borte... fortalte om treningen min og et helt nytt kosthold....

Hu mente at den lyden fastlegen min hørte kom av at hjertet jobbet enda, fordi jeg hadde gått oppover dit... 6 km og var nok ganske sliten inni meg....

Hu ble også fortvilet fordi legen min IKKE sa det og heller skremte meg opp unødvendig...

 

Altså, mente hu på sykehuset at jeg rett og slett hadde et angstanfall.... jeg sliter rett og slett med helseangst.

 

Overtrykket mitt hos legen var på 160 fredag...

på sykehuset 145.....

 

helt utrolig at det har gått ned etterhvert som jeg har gått ned i vekt..og det viser også at fastlegen min skremmer livet av meg og derfor øker trykket mitt sikkert også....

 

idag var jeg til en BT spesialist og går med 24-times måling!

Der var jeg på ekg også... alt var så fint som det kunne være!!!

 

Men jeg roer meg ikke før jeg har vært hos legen i mårra...

ganske ubehagelig følelse....

 

 

nå veier jeg 94.7... altså... jeg har gått ned en god del ;))

 

tusen takk for svar og oppumtring..

er kjempe redd for hva de finner på prøvene i mårra nå!

bare jeg har ikke blodkreft eller en nyresykdom eller... eller... eller...

 

 

Grunnen til at jeg også er veldig veldig redd for hjertet mitt er at jeg mista en forelder av hjertesvikt... for ikke lenge siden...

 

 

PS: i matveien går det veldig veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er bakgrunnen for overvekten din.

Jeg kjenner det godt igjen, "jeg kan bare spise for jeg overlever ikke til jul" eller noe sånt. Enten kjenner jeg kul i brystet, eller så har jeg vont i magen , ett eller annet er det hele tiden. Men du får tenke på at et vanskelig å slanke seg.sånne som oss, vi går til legen, og de som ofte kommer for sent - de går ikke til legen. Snart skal jeg også ut å fly, og jeg innbiller meg at barna kommer til å miste moren sin - bare tull!!!! men disse tankene gjør det vanskelig å slanke seg.

Dette her var visst ikke særlig oppmuntrende, men vil bare fortelle deg at dine tanker ikke er så uvanlig.

 

Ellers så var jo overtrykket ditt bra, men fokuset er ikke så mye på overtrykket som på undertrykket, hva var det. Det første jeg tenkte når du beskrev anfallet ditt var også angstanfall, så flott at du kom til en lege som faktisk snakket med deg og ikke bare til deg.

Nå har jeg vært å gått en tur på 50 minutter, og skal ikke på jobben før 1400, men da jobber jeg til 2015. Tar med middagsrestyer fra igår som jeg spiser rundt 1630, det jeg lurer på er om etter en slik trimtur er tacosalaten til peppes pizza grei, og at jeg bruker kosemerker til litt rømmedressing?, jeg får ikke tid til å spise 5 ganger om dagen( jobber på apotek), det er kanskje en klisje, men føler for et litt større måltid før jobben.

 

Hva slags blodtrykksmedisin bruker du egentlig?, går du på kolesterolmedisin?

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skriver på labbtop og musa flytter seg steder jeg ikke vil fordi henda mine kommer inntil "museplata" og plutselig begynner jeg å skrive mudt inni en annen setning, ser at det skjedde litt i innlegget ovenfor - sorry!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjokkeboillafeita

jeg går på en medisin som begynner på R, det er det jeg husker nå!

går ikke på kolesterolmedisin, tok prøver på alt sånn idag...

så jeg grugleder meg hardt til i mårra!

frykter nyresykdom... fordi jeg er så dum, og søker på nett etter sykdommer.. kommer opp masse og jeg får alle symp med engang!

 

når det gjelder kosemerker å alt sånn så følger jeg ikke med på det, beklager.. jeg spiser bare sunt hver 3 time, og koser meg mer enn gjerne med en salat på kveldstid.. har jo gått ned i vekt læll ;))

 

jeg tenker hvis jeg tar meg fks et pizzastykke...

"før ville jeg spist en halv pizza, nå spiser jeg jo bare to "

og jeg tror ikke det er de to stykkene som har gjort at jeg har lagt på meg... så du kan nok kose deg med den salaten :))

 

men spør noen andre kanskje, som har mer peiling :))

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må jo si at du har vært kjempeflink!

Husk har du gått ned 2 kg så er du automatisk på vei ned 2 til, men har du gått opp 2 kg, så er man automatisk på vei opp 2 til.

Så nå er du i siget, og jeg håper jeg klarer å motivere meg til å komme dit selv. Men som sagt, skal jo ut å fly.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjokkeboillafeita

jeg kjenner inni meg at jeg føler meg veldig flink! men jeg må ærlig innrømme at jeg gleder meg til folk begynner å legge merke til det, at de kan si " jøss, så flink du har vært "

jeg SKAL jo klare det her, uten tvil... jeg VET at jeg kommer til å greie det.. men føler meg litt alene om å føle meg glad...

 

ble seint frokost idag pga fasting til blodprøver.. sukk!

men skal hive i meg noen knekkebrød nå... det er jo godt det og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjokkeboillafeita

en gledens dag for lillemor.. gikk med BT i går, 24 timer...

herregud i himmelen, trykket mitt ligger på 133/83!!!!!!

fantastisk!!!!!

kolestrolet mitt var fint, nyrefunksjonen var fin, alt var fint, men sukkernivået var litt høyt... håper og ber til gud om at det ikke er sukkersyke... herregud da dør jeg!

 

men alt det andre var positivt... tjohei, jeg er såååå glad!

men det ligger i bakhodet.. sukkersyke.... sukkersyke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at du har fått svar på tester. Veldig vondt å gå rundt å være redd. Det går heldigvis an å leve godt med sukkersyke også, spesielt når en lever sunt, men vi får krysse fingrene for at blodsukkeret ditt viser seg å være normalt. Uansett har du valgt å endre livsstilen din og du er skikkelig godt i siget. Det er så bra for kroppen din!

 

Ha en riktig fin dag, og forsøk å ikke bekymre deg så veldig! - skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...