Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Nå er vi riktig mange her inne! Veldig hyggelig! Da er det alltid noen som kommer med optimistiske innlegg, og det inspirerer veldig.

 

Godt du er bedre, Charliemor! Nå er det nok ikke mange dagene før du er igang med trening igjen. Jeg er selv bedre, men sliter fortsatt med astma, og det kommer nok til å gå et par uker før jeg kan trene igjen.

 

Er det noen som har noen råd ang vektnedgang under sykdom? Etter nye beregninger på energikalkulatoren med lite hverdagsaktivitet og null trimpoeng, finner jeg at jeg forbrenner 1700 kcal daglig. Det vil si at jeg må ned i 900-1200 kcal i daglig inntak for å få en riktig nedgang. Samtidig er Meny 1 på 1300 kcal daglig. Skal man ikke lenger ned enn det? Venter på svar fra min veileder. Tidligere har jeg fortsatt med samme inntak på tross av sykdom, men det er klart at vektnedgangen stopper opp da. Det er veldig demotiverende, så jeg går for å kutte inntaket iallfall litt nå mens jeg er syk. IDAG går jeg derfor ned fra 1400 til 1300 daglig, så får jeg se om jeg må lenger ned. Dette er et viktig spørsmål for meg. Jeg har vært mye syk det siste året: 5 mndr i vår (gikk da opp 10 kg..), og de siste 3 månedene har jeg hatt fem virusinfeksjoner. Det er lett å gi opp i slike perioder, men det skal jeg ikke gjøre nå!! :)

 

Jeg var forresten i 100-års dag til min mormor igår!! Det var spesielt. Og så er jeg stolt av at jeg klarte å begrense kakespisinga. På tross av kafébesøk på formiddagen, deretter snitter og fantastiske kaker, holdt jeg meg til 1400 kcal igår. Det er jeg stolt av!

 

STÅ PÅ VIDERE, ALLE SAMMEN! Ha en god søndag ettermiddag!

 

Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest charliemor

Ja, det er det jeg har lært. Altså aldri under 1300 kalorier for da kan kroppen komme i spareblussmodus. Spent på hva din veileder sier; hold oss oppdatrerte da!

 

100 årsdag er morsomt og spesielt! Ganske utrolig å ha våre gamle slektninger så lenge... Selv hadde jeg min farmor til hun døde mett av dage i sommer i en alder av 106. Det var en ventet - og høyst naturlig død - men allikevel vemodig. Hun har jo ALLTID vært der, gjennom generasjoner!

 

Sættan: Gratulerer med gårsdagens 1400 kalorier til tross for 100-årsdag! Godt at du ikke gir opp :) Kjenner selv på at det er fristende å begynne med høyere matinntak nå som jeg har vært "flink" så lenge (flink i anførselstegn - er ikke så glad i det begrepet). Men ennå er det et par kilo igjen. Jeg skal klare det! Deretter øke matinntaket pent og pyntlig. Ikke spe på med masse potetgull og sjokolade, men heller øke inntaket av frukt og kanskje et ekstra kekkebrød til frokost, lunsj og kvelds. Og fremdeles holde meg til PASSE METT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for velkomsthilsner:) Har stor tro at det kan hjelpe på motivasjonen bare å snakke med dere her inne. Blir jo litt det samme som å gå på kurs - du vet at det du gjør gjennom uka skal "rapporteres" inn på veiedagen, så det blir brått vanskeligere å skulke unna trening og riktig kosthold.

 

Kom hjem fra trening nå, den siste av i alt tre denne uka, som har resultert i 7 trimpoeng. Veldig fornøyd med det!:) Trente ikke spesielt mye under forrige kurs, så er spent på å se hvilke utslag det gir på vekta. Mer muskler kan jo gjøre at jeg ikke ser de samme raske resultatene på vekta som sist, så derfor satser jeg på å bruke målebåndet mye. Nå har jeg fått kjæresten til å melde seg inn i Sats også, så vi er i full gang med å trimme sammen - veldig ålreit med en treningspartner, også er det gøy å gjøre noe sammen!

 

Da jeg gikk på kurs veide jeg meg kun på veiedagen, også så jeg ikke på vekta de andre dagene. Syntes det fungerte bra, fikk ikke det voldsomme fokuset på kiloene, og fikk de fleste gangene et positivt resultat på veiedagen. Hadde mandag som veiedag, og det vil jeg fortsette med - syntes det er greit å ha det i bakhodet på lørdagskvelden hvor fristelsene gjerne står i kø...:)

 

Hører mange snakker om søtsug, og jeg kjenner selvfølgelig til det, men jeg har større problemer med suget etter litt fete ting! Feks har jeg vanskelig for å motstå litt ekstra rømme og ost på tacoen, eller parmesan og aioli til kyllingsalat... Er jo så godt!! Liker den runde smaken. Flere som har det sånn? Og som kanskje har noen gode tips til mindre fete ting som kan gjøre litt av samme nytten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg fornøyd med egen innsats. Kom hjem fra jobb halv fem i dag. Spiste middag, komlerester, og gikk i familieselskap. Der ventet masse søtt. Men, siden jeg var god og mett etter middag, klarte jeg å begrense meg sånn noenlunde. Komlemiddag er jo kraftige saker, men jeg veide opp så mye jeg skulle ha på forhånd, og hadde lett pølse og masse kålrot, og ble god og mett.

 

Jeg gikk frem og tilbake til jobb, som jeg har fortalt tidligere. Det resulterte i 2,3 trimpoeng hver vei. Nå er jeg oppe i 9,8 trimpoeng på en uke. Må si meg fornøyd med det. Er litt stiv i "rompa" kjenner jeg, men det er deilig å kjenne at jeg har brukt kroppen.

 

Er veldig spent på veiing i morgen. Jeg blir skuffet hvis jeg ikke har godt ned noe særlig, etter å ha vært så nøye med mat og trim.

 

Nå er ungene snart i seng, og sofaen kjennes veldig god ut. Satser på en god film i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... kan dere sende meg ukas vekt + endring fra sist uke via "privat melding". Om det bare er vekt og endringer du vil sende, er dette en fin måte. Ellers så er det jo veldig hyggelig - og i grunnen derfor vi er her - at vi skriver våre innlegg her i forumet :)

 

Slik åpner du for å kunne ta imot personlige meldinger:

Klikk på ordet Diskusjon i menyen til venstre.

Klikk på linken "Endre innstillinger" (til høyre nokså høyt oppe på siden)

Pass på at boksen før "Ha på private meldinger" er krysset av.

Klikk på "Lagre endringer" nederst.

 

For å sende en privat melding til meg: Klikk på charliemor på toppen av et av mine innlegg, klikk så "Send en privat melding til charliemor ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Vekt i dag tidlig: 68 kg. Min startvekt var 68,2 så dette blir en lang vår tydeligvis...

MEN livvidden fortsatt 82 cm. Forstå det den som kan. Jeg veide meg på torsdag morgen også og har faktisk gått opp 1,4 kg i løpet av helgen! Jeg vet godt at jeg koste meg veldig og ikke har fortjent store nedgangen, men synes dette var litt i overkant opp.

 

Jeg har tilbragt morgenen med å lese innleggene deres fra helgen, og jeg må si meg helt enig i at lørdagspilsen og det fete tingene er vel så vanskelig begrense. Jeg har merket at jeg får mer kos for rødvinen enn pilsen i helgen, så jeg har konvertert litt til det. Ellers så har jeg også Carlsberg Lite i kjøleskapet.

 

Det var veldig hyggelig å se så mange nye her! Det er godt med en tråd med så mye liv i. Jeg tror jeg blir litt avhengig av det fremover... Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Det må være trøsten, Kristepine, at det tidvis går litt i rykk og napp. Jeg har altså gått ned 0.5 kg fra forrige mandag, men sist torsdag var vekta enda 0.4 kg under dagens vekt...

 

Vi vet vekta er mindre snill med oss når f.eks. mensen er i anmarsj. Hormonenen er ikke alltid på vårt parti, for å si det slik. Men stevner vi frem slik vi skal, med å notere alt vi putter i oss, sørger for at vi holder oss til rett antall sunne kalorier, holder oss til våre tilmålte kosepoeng, ja da går vi ned i vekt. det er i hvert fall min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velkomsten:)

 

Så morsomt med dette vektskjemaet, skikkelig imponert! Hvor ofte går dere på vekten? En gang i uken, eller sjeldnere? Har ikke vekt hjemme, så veier meg på treningsstudioet. Hadde jeg hatt det hjemme hadde jeg forbannet meg over vekten hver dag:) Så da det er nok like greit!

 

Da var helgen over, og det har gått greit. Ingen store utskeielser. Alltid godt med hverdag igjen og blanke ark! Det blir ovnsbakt laks til middag og en deilig salat. Gleder meg. Hadde koteletter både lørdag og søndag, så nå blir det godt med en mager middag!

 

Jeg har et tips til frøkenen som har lyst på litt "fet" mat. Hva med å lage potetbåter med masse grillkrydder og spray med litt fryolje(1 kcal pr. spray)? Inn i ovnen til de er gylne. Kjempe godt, og ikke altfor usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg går på vekta hver morgen; slik liker jeg det :) Men: Jeg fører vekt kun en dag i uka, og det er på mandags morgen. Slik kan jeg da finne ut at "fillern, jeg veide 0.4 kg mindre på torsdag enn i dag", men jeg lever greit med det; vet det er svingninger uka igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den potetbåtideen var ikke dum! Takk:) Er jo bare om å gjøre å være litt kreativ og finne produkter som kan erstatte de altfor fete. Som å bytte til kesam fra rømme på fisken eller fra smør til sennep på brødskiva.

 

Veldig kjedelig de ukene vekta bare såvidt smyger seg nedover, men da hender det ofte at man neste uke igjen ser et større vekttap en man er vant til fra tidligere, det er i hvert fall min erfaring. Det kan jo kanskje ha med at man en uke er i ulage med disse hormonene eller har mye vann i kroppen, sånn at det reelle vekttapet ikke gir seg utslag på vekten. Og derfor ser man det enda tydeligere neste uke at vekten faktisk er på god vei ned!! Jeg hadde feks to uker hvor vekta stod bom stille, mens den ila de to neste ukene gikk ned over 2 kilo. Så det jevner seg ut på et vis!

 

Må forresten fortelle hva jeg har vært og gjort i dag! Fikk tips på en av sidene her inne om denne testen: http://www.bodyanalyse.no/

Det er en maskin som måler fettprosenten din, muskelmassen, vannmengden, fett rundt indre organer, mineralnivåer og masse rart. Den gir også en pekepinn på hva som er den ideelle vekten for akkurat din kropp. Den forteller også hvordan muskelmassen er fordelt på kroppen din, feks hvordan over - og underkroppen din er proposjonert i forhold til hverandre.

Syntes dette hørte veldig interessant ut, spesielt nå som jeg skal sette i gang med å få kroppen i litt skikkelig god form. Testen koster 400 kr - litt stiv pris, men syntes det var verdt det.

 

Her er resultatene mine, med referanseområde i parantes:

Vekt: 64,5 kg (48,5 - 65,7)

Kroppsvann: 32,1 kg (29,1 - 33,5)

Proteiner: 8,6 kg (7,8 - 9,6)

Mineraler: 3,21 kg (2,69 - 3,29)

Kroppsfett: 20,6 kg (11,4 - 18,3) :)

Muskelmasse: 23,9 kg (21,7 - 26,5)

 

Så ut ifra dette kunne hun som utførte testen fortelle meg at jeg stort sett er i veldig bra form, men har (ikke overraskende) litt for høy fettprosent (31,9%). Jeg fikk også vite at kroppen ikke er helt riktig proposjonert, jeg er mye sterkere og har mer muskler i overkroppen enn underkroppen, så hun anbefalte meg å trene beina mye mer. Armene hadde mye muskler, og jeg ble rådet til å bare holde dette ved like. Når det gjelder fett rundt indre organer fikk jeg en "score" på 64,3 - noe som visstnok er veldig bra. Alt under 100 på dette feltet er normalt.

 

Jeg fikk en total helsescore på 73. De sa at alt mellom 70 og 90 er sunt og bra, under 70 ikke fullt så bra, mens over 90 er veldig bra.

 

I følge testen er min idealvekt 57 kg, så dermed setter jeg det som mitt nye mål, charliemor!:) Vekta på testen viste bare 64,5 kg , men jeg hadde ikke spist noe på forhånd, så det er nok en sannhet med modifikasjoner:) Legger inn riktig vekt litt senere i dag.

 

Langt innlegg det her, men håper det kan være interessant for dere andre å se hvordan en sånn test er, og hva mine resultater ble!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en litt tung dag. Føler at vekta butter i mot. Har kun hatt vektreduksjon på 0.1 kg ( mål i cm er redusert, men føler ikke at det veier opp). Har fulgt kcalori inntak (1300), hele tiden... Hva gjør jeg galt.

Men fortsetter som før i uka her, og FORVENTER resultat neste mandag.

 

Ellers så er jeg positiv og har friskt mot.

 

Ha ei flott uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg har også opplevd slike uker. F.eks. gikk jeg en uke opp 0.2 kg .... uten at jeg forstod så mye av det. Så lenge du vet at du fpr i deg det du skal, går det rette veien. Og: Smil over cm mistet i livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig spennende! Dette hadde vært noe å prøve. Det var jo ikke så værst resultat heller:) All grunn til å være stolt! Var det på treningsstudio dette ble gjort? Er det svært nøyaktig? Kanskje man skal unne seg en slik analyse som en belønning etter en kg eller to.

 

Potetene har reddet meg fra potetgullposen noen ganger. =) Jeg sliter med det søte. Spiser mye jordbærsmoothie, lettkakao, lettis, cottagecheese med bakte epler og kanel, te,og baker noen sunne oppskrifter på kaker osv. Bruker mye splenda som søtningsmiddel. Kanskje flere valgmuligheter når man er en søtmoms, enn om man er mer glad i det fete:)

 

Til helgen skal jeg på jentetur til Sverige. 10 jenter med et enormt sukkerbehov:) Sverige er jo smågodtland! Er redd for at det blir mye mat og vinkos. Har med ski, slalomutstyr osv så skal nok holde meg litt i aktivitet også!

 

Er litt redd for å få skjeve blikk dersom jeg velger sunnere alternativ som frukt,nøtter osv . Noen som har noen forslag til vennlige avvisninger når det kommer til usunnheter? Skal selvfølgelig kose meg, det er ikke det..Men på slike turer har det en tendes til å bli altfor mye! Det blir 4 dager til sammen. Har heller ikke lyst til å fornærme noen, og gi andre dårlig samvittighet for at de velger å spise sjokolade til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratla med den halve kiloen, Charliemor! Jevnt og trutt, må jeg si. Inspirerende å se at de mange små skritt bringer oss til målet - med tiden til hjelp.

 

Mine veievaner er en gang pr. uke, og det har vært fredag til nå. Jeg vil ikke stresse med de daglige svingningene forårsaket av varierende mageinnhold og vann, salt binder jo vann i kroppen og salt mat viser på vekten dagen etter.

 

Noe som Grete Roede - opplegget er godt på, er å oppmuntre til fysisk aktivitet, også gange/tur.:) Jeg har gått meg til 4,6 trimpoeng i løpet av helgen, i strålende vær. Før har jeg bare tenkt på "trening" som jogging, aerobic, step og slike harde aktiviteter. Jeg merker at det mye lavere terskel for meg å komme seg ut på en rask gåtur sammenlignet med en joggetur, og jeg får jo like mange trimpoeng bare jeg holder på litt lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen har vært fin. Det har vært nydelig vintervær her på sørvestlandet i dag. Jeg gikk tur i marka. Skulle egentlig gå ei løype som er 6-7 km. Tok med meg kamera, siden det var så fint vær. Det ble en så flott opplevelse, at jeg likegodt gikk neste turløype også. Endte på ca 10 km. Helt fantastisk opplevelse. Var ute i over to timer. Deilig å kjenne at jeg bruker kroppen litt.

 

Veide meg til morgenen, men ikke uventet var det lite nedgang. Den salte middagen i går får ta skylda, sammen med et pizzastykke mannen min ikke klarte å spise opp, og fristet meg med til kveldsmat. Egentlig er det tirsdag som er min veiedag. Jeg legger inn den i morgen, så får den være gjeldende for denne uka.

 

Jeg veier meg stort sett hver dag. Liker å se hvordan jeg ligger an, slik at jeg kan justere underveis, og ikke få sjokk når jeg går på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig spennende! Dette hadde vært noe å prøve. Det var jo ikke så værst resultat heller:) All grunn til å være stolt! Var det på treningsstudio dette ble gjort? Er det svært nøyaktig? Kanskje man skal unne seg en slik analyse som en belønning etter en kg eller to.

 

Takk skal du ha, var heldigvis ikke så skremmende resultat, nei;) Og det med fettprosenten var jeg i grunn forberedt på, trenger ikke å stelle seg på en bodyanalyse for å finne ut av det kan du si;) Men nå vet jeg hvertfall hva jeg har å jobbe med! Tenker jeg tar en ny analyse når det nærmer seg sommer for å se utviklingen- må jo nesten det nå!!

 

Jeg gjorde det på et treningsstudio som heter Gold´s Gym i Oslo, ligger i Akersgata, de gamle lokalene til Aftenposten. Her er klippet rett fra hjemmesiden deres med oversikt over steder du kan få utført testen:

 

Bergen

Elixia Laksevåg

 

Skedsmo

Avancia Sport & Golf

Center

Oslo

Gold's Gym

Elixia Colosseum

Elixia CC Vest

Elixia Ringnes Park

Elixia Sandvika Panorama

 

 

Stavanger

Elixia St Olav

Elixia Tennisland

 

Porsgrunn

Elixia Porsgrunn

 

 

Arendal

Trimit

 

Fredrikstad

Elixia Dikeveien

 

Trondheim

Elixia Lade Panorama

 

Vet de har noe liknende på Sats, men det koster omtrent det samme, samtidig som at den maskinen de bruker visstnok ikke er på langt nær like avansert som den her, så jeg betalte heller 50 kroner mer for et bedre og forhåpentligvis mer nøyaktig svar. Er visst denne maskinen de har brukt i Puls på Nrk når de har hatt sånne programmer om livstilsendringer. Tror den skal være veldig nøyaktig altså, føler hvertfall at resultatene stemmer overens med det jeg selv "kjenner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å høre om resultatene deres!

 

Charliemor: gratulerer med ned 0,5 kg på en uke! Veldig bra!

Thea 74: Se på totalen - ned 2 kg på 4 uker er supert, helt etter skjema!'

Kristepine: Du bruker sikkert energikalkulatoren? Hvis du følger opplegget samvittighetsfullt, går du ned på sikt! Husk at man bygger muskler også fra starten, som siden bidrar til vektnedgangen!

 

Selv har jeg fått "dommen" av min kursveileder. Siden jeg er syk og i null aktivitet og forbrenner 1700 kcal i døgnet, skal jeg ned i 1240 kcal daglig. Man skal visst ikke under 1200. Jeg fikk 40 kcal som bonus, hehe.. :) Begynte med 1240 idag. Merker at sulten gnager godt, ja! Men det betyr jo at dette fungerer, da forbrenner jeg fett.. Jeg satser på at jeg snart blir frisk så jeg kan begynne å trene igjen, tipper om et par uker. Og et par uker slik det klarer jeg! Det hjelper veldig å se at målet er innen rekkevidde! Jeg har ikke veid meg siden forrige uke siden jeg ikke har min egen vekt her (hos mine foreldre). Håper på å nå 57-60 kg innen 20. mars.

 

P.S. Charliemor: du kan føye til i skjemaet ditt at startvekt var 72 kg 29.07.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... å lese om poitres kroppsanalyse; helt klart noe jeg skal bestille :)

 

soettan: Jo, helt fornøyd med min pene nedgang denne uka. Kun 2.4 kg til målet; jeg øyner målet :) Lykke til med dine 1240 kalorier. Det er jo ikke så mye mindre enn 1300; heldigvis!

 

valmue: Høres utrolig deilig ut den turen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fornøyd med vekta. 63,6 kg. Kun 100 gram ned etter alle anstrengelsene. Men, men, satser på resultatene kommer etterhvert. Jeg vet jo at jeg ligger godt under dagsbehov, og er i mye aktivitet, så det må jo vise. Har målt meg også, men ser ikke store forskjellen der heller. Kanskje en cm på magen.

 

Jeg skal ikke gi opp! Men er ikke vant til at det skal gå så trått. Er jo deilig å vite at jeg er i aktivitet hvertfall. I dag er det step, eller styrke. Vi har annenhver gang her på øya. Kun en gang i uka, så det er ikke store utvalget. Er glad for at hun som har det gidder hvertfall.

 

Den kroppsanalysen hørtes spennende ut. Hørtes ut som du var i god form, og det er jo bra.

 

Dere gjør en god jobb alle sammen. Inspirerer meg til å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

En liten kontrollregning viste at jeg nok spiser litt lite. Jeg har glemt å øke kaloriinntaket etter at jeg kjøpte ministepper og faktisk får 7 trimpoeng i uka. Forrige uke var nok ikke kaloriinntaket noe problem med tre døgn på hotell, men jeg skal nok passe litt på nå fremover. Takk for påminnelsen Søttann!

 

Ellers kan jeg melde at også denne ukens lunsjansvarlig følger opp med frukt og grønt og mellommåltid! Ingen sak å passe på å spise med slike kollegaer! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan melde om nedgang. 0,6 kg forsvant denne uken og jeg så endelig et nytt ti-tall først på vekta. 69,9 veier jeg nå.

Jeg er veldig glad i dag!

 

PS. Charliemor: Startvekten min var 72,2 og dato var 5. januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... når vekta peker rette veien! Grattis med nytt tall først, EliseV :) Skjemaet - nå langt flyttet oppover - er oppdatert.

 

Det er morsomt å lese skjemaet. Det står det svart på hvitt at det funker det vi driver med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...