Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Helt enig med deg, Kristepine, det er morsomt å sjekke ut på skjema til Charliemor. Jeg håper vi alle klarer å være med på skjemaet fremover og at vi kommer nærmere og nærmere målene våre ettersom våren nærmer seg.

 

Jeg går våren lyst i møtet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, takk for at dere liker mitt skjema, EliseV og Kristepine! Når det gjelder raske oppdateringer: Jeg har et motto som lyder slik: "Effektivitet er mitt våpen".... Kjekt med alt som er gjort. Samtidig tenke at jeg skal leve her og nå :)

 

Tenker at skjemaet ser annerledes ut neste uke. Tenker da å ta vekk de som ikke har latt høre fra seg på et par uker. Så står vi på vi andre! Med nye tall i blikket og sommeren med lette plagg på vår netthinne. Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan jeg få være med? Jeg er 160 høy. Men bruker hæler til vanlig for å komme meg litt opp i høyden.

 

Sånn ellers i verden så er jeg lærer på vgs, instruktør på treningssenter og mamma til tre. Jeg er ganske god på slanking, men ikke så god på legge om kosthold og vaner. Gikk ned 12 kilo i 2007 (fra 80 kg), men nå har en del av dem krøpet på igjen gitt. Jeg startet friskt på nyåret og har gått ned 2,4 kilo på fire uker. Ingenting den siste uka, men jeg har vært syk og sliti med å fått spist så jeg har spist det jeg ville ha. Men nå er formen fin igjen og jeg skal kjempe tilbake. Vekta pr i dag er 72,4 og jeg har som mål å komme ned til 64 kilo. Da har jeg en normal BMI, og bruker str 36 i klær. Mer ønsker jeg ikke.

 

Når det gjelder trim ligger jeg på ca 14 poeng i uka, problemet mitt er rett og slett at jeg er for glad i mat. Jeg instruerer Step, Aerobic to timer i uka, og så styrke to timer i uka. Videre går jeg på ski to ganger ca en time. Og så går jeg til og fra jobb 4 dager i uka, det blir ikke mer enn 30 min til sammen, men det er trim det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, velkommen skal du være til oss på rundt 160 cm!

Jeg har ført deg inn i skjemaet under her; håper du synes det er ok :)

 

Nå må jeg krype til køys; ny dag om ikke så mange timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken 2011

Hei! Jeg er 159 cm høy, skal slanke meg ca 5 kg og er 24 år. Så nå håper jeg å finne likesinnede som ønsker å motivere meg litt!! Jeg har start på mandag som kommer og nå psyker jeg meg opp til start og vurderer hvordan jeg skal gripe det an. Jeg har ikke turd å veie meg på lenge, men merker spesielt på fjeset at jeg har lagt på meg. Jeg har vært knapt 60 kg lenge, men tipper jeg å ha gått opp noen kg. Målet er 55 kg etterhvert, men trenger et mellommål til påske. Hvordan gjør dere det her inne? Har dere for eksempel felles veiedag en gang per uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Du er velkommen til å bli med oss her om du vil! Ingen felles veiedag. Min er mandag, andre har fredag eller en annen dag i uka. Noen her går på Grete Roede-kurs, noen av oss har gjort det tidligere, noen har aldri gått kurs. Felles for oss er vel at vi har tro på Grete Roede-opplegget! Dette at vi kan spise såkalt vanlig mat og samtidig gå ned i vekt.

 

Vi følger noen prinsipper:

- Regner ut vårt daglige energiforbruk (bruker formlen til Grete Roede - den finnes her i dette forument; kan skrive den den på nytt om du vil).

- Legger oss på et kaloriinntakt som ut fra energiforbruket blir anbefalt (for mange av oss her vil det si 1300 kalorier om dagen).

- Ser til å få i oss nok frukt og grønt + minst 1 1/2 liter vann hver dag + minst 7 trimpoeng i uka. Sistnevnte regners ut ved å legge inn aktiviteter under "Registrering mat og trim" - i menyen til venstre.

 

Ellers så spør vi hverandre om ting og tang, vi oppmuntrer, kommer med frustrasjoner, gir forslag på oppskrifter, kommer med gode ideer.... I det hele tatt: Lurer du på noe, vil du dele noe, så er dette et fint sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har veiedag på tirsdag.

 

Jeg har og et litt annet opplegg på kcal, jeg kjører 1200 pr dag i uka, og så spiser jeg uten å telle etter klokka 18 på lørdag. Da er det familiekos med pizza etc. Det funket for meg sist. Men det har nok blitt litt for mye kos i hverdagen siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Med så mye trim er det antagelig litt lite med bare 1200 kalorier. Jeg vil tro at kroppen går på sparebluss og spretter opp i vekt med en gang det ikke passes nøye på. Jeg vil anbefale energikalkulatoren! (Igjen!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Formelen til Grete Roede for utregning av daglig energiforbruk:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg leser et innlegg av soettan lenger ned her. Hun skriver:

 

"Siden jeg er syk og i null aktivitet og forbrenner 1700 kcal i døgnet, skal jeg ned i 1240 kcal daglig. Man skal visst ikke under 1200. Jeg fikk 40 kcal som bonus...".

 

Mao. skal du vel være rimelig innaktiv om du holder deg til et inntak på 1200 kalorier dagen.

 

Regnet litt på ditt daglige energiforbruk, Doppler. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er eller din hverdagsaktivitet (la inn 35 år og normal aktivitet). Kom ut med 2365 kalorier som daglig energiforbruk. Du kan jo regne det nøyaktig ut selv. Stemmer det at du har et forbruk på mellom 1900 og 2400 kalorier, skal du ligge på meny 2 som er 1600 kalorier inntak pr. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg har regnet feil da jeg regnet ut sist. For jeg fant ut at jeg hadde et forbruk på mellom 1800 og 1900 om dag med 14 trimpoeng i uka. Som skulle plassere på meg 1300 kcal om dagen? Mulig jeg burde spist litt mer da? Legge meg på over 1300 minst. Jeg har tidligere (for 10 år siden) fulgt et gammelt GR hvor man skulle ha mellom 1100 og 1200 kcal om dag, og ikke mindre enn 900. Så dette er nok dette som henger litt i hos meg.

 

Grunnen til at jeg vil ha noen ekstra Kcal til lørdag er rett og slett for ungene sin del, sånn at vi kan ha normal lørdagskos. Jeg husker hvor kjedelig det var da jeg fikk grønnsaksgryte og annet på lørdag fordi mamma slanket seg. Så hos oss er det taco, pizza og sånne ting som teller. Det er ikke sånn at jeg stormspiser sjokolade med begge henda.

 

Sånn for ordens skyld så er jeg 32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Jeg husker også de verdiene Doppler. Jeg har brukt litt tid på å justere mengde, for nå skal det være mer. Jeg sliter litt med det, og spiser nok litt lite i uken. Det er også anbefalt mer fett enn tidligere.

Skjønner godt at du unner deg mer sammen med barna på lørdag. Det nytter ikke å være helt rigid heller med barn som suger til seg all input de får fra oss som foreldre. Jeg tror det er sunt å vise at man kan kose seg litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Hjemme hos oss tar vi gjerne en rute Dark hver eneste ettermiddag, alle tre gjør det (to store og en ungdom). Så benker vi oss ned foran TVen og ser "En engel i blant oss" - vi voksne med kaffe til også. I helgene koser vi oss litt ektra. F.eks. ble det kokosbolle på lørdag :) Jeg er en sjokoladoman. "Må ha det, bare må ha det". Nå lever jeg etter måtehold-prinsippet. Litt goodies nå og da, aldri kjempestore mengder. Tanken min er at slik skal jeg kunne klare å leve videre, selv etter vektnedgang.

 

Teoren min er at dette mitt måtehold - altså at jeg unner meg noe søtt i små mengder nå og da - skal hindre meg fra å gå på de store sprekkene. Mitt gamle jeg levde på en konstant sprekk... Sjokolade på vei hjem fra jobb, hver dag. Potetgull tidvis hver kveld. Vil ikke tilbake dit.

 

----------------

Regnet på nytt ut ditt daglige energiforbruk, Doppler:

- Hvilestoffskiftet ditt er 1419.

- Så ganger jeg dette med normal hverdagsaktivitet (1.4). Får da tallet 1986.6. Dette er ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

- Legger så til dine 14 trimpoeng x 28,58.

- Totalt: Energiforbruk før trim (1986.6) + trimpoeng x 28,58 (400.12) =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK som er 2386.72.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå ser jeg hva jeg har gjort feil! Jeg har ikke ganget opp med 1,4 for normalt aktiv hverdag.. Det forandrer jo en del ting ja. Tusen takk for hjelpa, nå skal jeg spise litt mer fremover. Jeg prøver å ikke se på dette som en slankekur men en omlegging av hele livet mitt.

 

Prøver også å spiser mer proteiner og mindre karbohydrater, uten å være i nærheten av noe lavkarbo-opplegg bare for å si det. Merker det godt på kroppen når jeg skal trene om jeg tuller med maten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadaaa..!

 

Fortsatt ikke tilgang til min egen vekt. MEN jeg merker at jeg blir mindre! Idag passer ei bukse jeg kjøpte i London i et svært optimistisk øyeblikk i mars ifjor! Den passet ikke da, men jeg satset på at den ville passe siden.. For et par uker siden var den fortsatt litt trang. Men idag sitter den som støpt, så her skjer det ting!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Åh så gøy, Søttann! Gratulerer!

 

Jeg har også et par bukser jeg sikter på. Gleder meg til jeg kan skrive det samme! Kjæresten min gir meg komplimenter og mener jeg har blitt smalere, men jeg vet ikke riktig. Det er langt igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, jenter, ta frem målebåndet og mål midjen ukentlig - gjerne også brystpartiet. Selv om vekta skulle stå stille - selv om vi ikke skulle vite vekta av en eller annen grunn - så er målebåndet en god venn i disse tider. Der ser jeg sort på hvitt (eller var det sort på grønt?!) at jeg krymper i midjen, sakte og sikkert for hver uke som går :P

 

Grattis med bukse som sitter som støpt! Den er jo også en form for målebånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til søttan som kom inn buksa. Det er så morsomt når klærne begynner å sitte igjen.

 

I dag var det konferanse på jobben med buffèt. Og som matglad kakemons så synes jeg at jeg kom ganske greit ut av det. Ble bare en porsjon kald mat, og da uten klissete salater men med mye rent kjøtt. Og salat og sånne små stekte poteter til. Og så ble det kaker til dessert, men jeg tok små stykker og var ikke stappa når jeg var ferdig. Og etter en sånn lunch trenger man ikke middag, så jeg spiste melon og banan til middag. Orker ikke bekymre meg for inntaket av kalorier i dag, iom at jeg har spist litt lite over tid her. Dessuten er vekta helt stuck. Noe som kanskje tyder på at jeg har gått til krig mot min egen kropp som jo slettes ikke var planen.

 

Og så har jeg gått en times tid på ski.

 

Noen av dere som trener med pulsklokke? Jeg er i tvil om hva jeg skal skrive på intensitet på treningen. Jeg har puls på ca 80% under store deler av økta, men jeg er jo ikke sånn veldig rask. Jeg er nok mer trimklasse enn sprinter for å si det sånn, og jeg tenker da at sprinter er høy intensitet, men jeg går jo så fort jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport for uken: Fredag morgen stopper vekten på 66,6, det er -0,4 kg. Kankje litt i underkant av ønsket, men jeg er fornøyd. Kjenner det litt på buksene nå, men jeg har ennå ikke fått den gode følelsen som Søttan får når hun trekker på seg den trange buksen og den sitter som støpt! :P Gleder meg til den dagen, tror den ikke er langt vekke.

 

Tror jeg må veie flere matvarer, jeg slumser litt med vektene jeg legger inn i kalorikalkulatoren. Jeg ligger etter min beregning på 1300 kcal pr. dag +/- 50 kcal. Men beregningene er jo avhengig av at jeg legger inn rett vekt på det jeg spiser. Vanskeligst med det jeg spiser på jobben, kan ikke veie maten der. Og så skal jeg forsøke å mosjonere jevnere, mål for neste uke er 5 dager med mosjon i stedet for skippertak i helgen.

 

Og du Charliemor, du må vel ha gått ned flere klesnummer siden i høst? Hvor mye utgjør vektnedgangen på klesstørrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med buksene, så gøy det må være! Husker hvor moro det var da buksene mine begynte å ramle av meg sist jeg slanka meg...og hvor kjedelig det var den dagen de passet igjen;) Denne gangen SKAL jeg kvitte meg med de når de før eller siden (helst før) blir for store igjen, bare dumt å ha liggende.

 

Her i gården har det skjedd et lite under - jeg som alltid har hatet å trene har plutselig fått lyst til å gjøre det helst hver dag!! Tror jeg har funnet et godt opplegg for meg, og nå syntes jeg bare det er utrolig deilig å få svetta litt ordentlig på Sats. Snik-målte lårene mine i går, og tallet som stod var en god del lavere enn sist, dét er motiverende det! Har også gått til innkjøp av litt nytt treningstøy, som en liten belønning - ålreit å føle seg litt fresh under treningen også:P

 

Hva gjør dere hvis det en kveld viser seg at dagens kaloriinntak er for lite? Jeg går jo på skole og studerer, og har noen dager en ganske kort timeplan, sånn at jeg kan sove lenge. Og det er gjerne sånn at jeg ellers ila disse timene har spist to ganger allerede, så jeg sliter litt med å få nok kalorier på sove lenge-dagene... I går kveld viste kalorikalkulatoren 850 kcal, og jeg hadde vært god og mett hele dagen! Hva hadde dere spist da for å forsikre kroppen om at den ikke trenger å gå på sparebluss? Har aldri hatt som vane å spise kveldsmat, så er ikke så god på det.

 

Ha en fin gudskjelov-dag!!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har endelig vekta begynt å rikke seg nedover. I dag viste den 62,9. Så deilig. Har vært veldig streng med meg selv denne uka, så det hjelper, ser jeg jo nå. Prøver å legge inn litt trim der det er mulig. F.eks gikk jeg til barnehagen og hentet jenta mi på 4, både i går og tirsdag. Det er 40 min rask gange til sammen. De dagene hadde jeg fullspekket program ellers.

 

Angående kveldsmat, for å få nok kalorier, er jo nøtter både sunt og kaloririkt.

 

I helga skal vi på besøk, og lørdag og søndag opp i snøen for å ake og gå på ski. Det blir kjekt. Litt vanskelig å holde styr på kaloriinntaket når jeg ikke er hjemme, men jeg skal ha med den bærbare pcen, så får jeg snike meg til å legge inn. Det er så lett å spise litt ekstra når man er på besøk, eller har besøk. Bare en skive ekstra, eller en kjeks til frokost, f eks. Men, men. Det hjelper å planlegge, og se for seg de utfordringene som kommer til å komme, så er det lettere å ta riktigere valg når de kommer. Litt trimpoeng blir det vel i snøen. Både aking og skigåing er vel god trim.

 

Høres deilig ut å få på seg ei bukse som har vært for stram. Gleder meg til det.

Jeg kunne stramme beltet et hakk i går. Det var også deilig.

 

God helg, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...