Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for velkomsthilsen!

 

Flott oppsummering du har laget! Nå har vi oversikten over hvor vi er og hvor vi skal. Det er blitt en hel gjeng på gruppen din, det kan du være stolt over!

 

Gratulerer med 50-tallet! Du har stødig og målrettet kurs mot ditt neste mål, og jeg blir ikke forundret om du klarer de siste to kg like greit som de 10 første. Jeg ser på din verktutvikling som et forbilde, og tror jeg skal klare det samme. Yess!

 

Jeg har fredag som veiedag. Jeg skal rapportere. Synes at jeg er overraskende lite sulten, trodde ikke at jeg kunne spise såpass mye. Føles nesten ikke som om jeg er på slanker'n. Derfor lurer jeg på om det blir resultater på fredag. Men det skal jo gå langsomt for å bli varig, og jeg ser jo på dere andre at det virker!

 

Og mitt råd for hard mage: Kinesisk rense-te. Jeg kjøpte en lotusblad-te i England som virker veldig bra, men jeg har ikke undersøkt om den finner her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest charliemor

Ja, jeg har tro - stor tro - på en langsom og sikker vektedgang. Grete Roede anbefaler et sted mellom 0.5 og 1 kg pr. uke. Selv lå jeg jevnt og trutt på 0.7 kg ukentlig nedgang da jeg i høst gikk på nettkurs. Nå jobber jeg med de siste kiloene på egen hånd (og med hjelp av dere!), og er strålende fornøyd med en nedgang på alt mellom 0.3 og 0.5 i uka. Da skal jeg klare å nå mitt mål i slutten av mars :D Sjansen for da også å beholde en stabil vekt bør ligge vel til rette ettersom nedgangen har gått pent og pyntelig.

 

Jeg er veldig glade for alle dere som har blitt med her i denne gruppa. Ut i fra våre mål og innspill ser det ut som vi er en rimelig fornuftig gjeng!

 

Apropo å ikke føle seg sulten: Synes alle som tar et Grete Roedekurs sier akkurat det. En blir liksom overrasket over hvor mye en kan spise. Ja, når vi holder oss - for det meste! - til sunn kost, er det godt å erfare at vi kan spise en god del og attpåtil kjenne oss mette - og fornøyde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott oversikt!! Og veldig inspirerende at vi er så mange posisive damer her!

 

Kan du gjøre en endring for meg: Jeg har vært litt vaklende ifht hva som er målet mitt, men foreløpig tror jeg jeg sier 57-60 kg, så ser jeg hvor langt ned jeg skal før jeg blir fornøyd. Så blir det ikke noe nederlag om jeg lander på 59! Er faktisk ganske fornøyd allerede nå! Jo lenger ned man kommer, desto bedre synes hver kilo ned. Tror ikke det skal så mye til før jeg er fornøyd.

 

Har forresten blitt ganske så forkjølet og slapp. Er ikke på jobb idag. Nå gjelder det å ha tunga rett i munnen så jeg ikke gir opp fordi jeg ikke får trent. Det har nemlig skjedd før. Men jeg har lært! Så jeg holder fast på mine 1400 daglig, og prosessen går nok sin gang likevel. Håper bare jeg snart er frisk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Heier på deg, Søttann (eller skal jeg skrive soettann?)! God bedring til deg - og meg (snufser i vei her). Jeg er dog heldig: Poden på 13 lager nå i stand en kopp varm gløgg til meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

For en flott oversikt! Jeg er imponert. Du kan legge inn at jeg er 34 år.

Det var en veldig fin inspirasjon en halv time før jeg reiser. Tre døgn på høyfjellshotell! Og vi gjentar: PASSE METT!!!!! Håper jeg ikke har gått opp for mye ved innveiing på mandag. Men jeg har som mål å kose meg og ikke være hysterisk. Selv om jeg hadde en sniktitt på vekta i dag og den var skuffende stillestående.

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Det hadde vært noe, tre døgn på høyfjellshotell! Ser også at det kan medføre noen utfordringer i en slankende tilværelse... PASSE METT er ikke dumt! I tillegg er det sikkert også smart å sikre seg matinntak like ofte som du pleier. Type ha en banan eller et i bakhånd så kroppen ikke er utsultet når middagen først kommer på bordet. Og så får vi håpe at hotellet ditt har mange fine trapper; kan bli trim av det :)

 

Selv holder jeg og min snufsete nese senga i dag. Få trimpoeng av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg blir trigget av alt mulig teknisk. Fra jeg startet vektnedgangen i oktober, har jeg ført vekt og livviddemål inn i et excel-ark. Der står startdato med startvekt - og sluttdato med den ønskelige sluttvekt. Så legger jeg inn hver uke det vekta viser. Den røde grafen i excel-arket forteller meg om jeg holder skjemaet frem mot målet. Gjør det samme med livvidden.

 

vekt.gif

livvidde.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo skjedd mye på et døgn!

 

Kjekk oversikt du har laget charliemor. Kan se at du er et systemmenneske, ja;).

Jeg er 32 år. Og, som jeg kan se av skjemaet, den laveste i flokken:(. Ja, ja, har sjelden lidd av at jeg er liten. Verre er det med bredden, den har plaget meg mer.

 

Dagen i går og i dag har gått veldig fint. Jeg er motivert, og gleder meg til å se resultater på vekta. Må få målt midjen også. Er deilig å se at den går inn.

 

Nå må jeg være litt sammen med barna mine, før de skal legge seg. Har vært på jobb i et døgn nå, og ikke sett ungene (har tre) siden i går morges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, det KAN være morsomt, særlig når vi ser det krymper. Og det gjør det gjerne når vi slanker oss. Selv om vekta skulle stå stille. Midjemålet er ofte greiere der :)

 

Selv har jeg helt klart en epleformet kropp... Dvs. at midjen er "den store stygge ulven". Jeg synes alt på kroppen min ser fint ut jeg, men magen... Der er det nok å ta i for å si det slik. Dog. siden jeg startet på internettkurs her 6. oktober, har midjemålet krympet ikke mindre enn 11 cm! Skal si det merkes på klærne :)

 

valmue: Du er kun 1.5 cm lavere enn meg; det er da ikke mye! Jeg har blitt opphengt i den halve cm etter at jeg for tyve-tredve år siden hørte at jeg var 159.5 cm høy. MULIG jeg burde måle meg på nytt.... Vi har jo en tendens til å krympe med årene...

-----------------

Nå tok jeg en måling mot veggen her hjemme. Klarte å bli 160 cm blank. Mao. i hvert fall ikke krympet med åra! Jeg redigerer herved min høyde opp :)

-------------------

 

Med tre unger, valmue, antar jeg at du har nok å henge fingrene i i hverdagen. Antar også at tre unger gir mye glede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sliter med søthunger til kvelden.. Ifølge gr boka, skal søthungeren være redusert om en spiser jevnt utover hele dagen.. men .. det fungerer ikke for meg.

Og i dag klarte jeg jammen vist å sluke 6 lakrisbiter :) Noen tips for å unngå søthungeren?? (Jeg er ikke glad i kesam og cottage cheese.

Skal på hyttetur i helgen, og da blir det litt vanskeligere å kontrollere inntak. Men skal forsøke så godt jeg kan.. Har veiing på mandag som en pådriver til å skjerpe meg.

 

Ønsker alle ei god helg, og god bedring til de syke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Først: Jeg tenker at når du først skal "skjeie ut" så er lakris ikke det verste! Et sted på nettet står det at lakris har halvparten så mange kalorier som sjokolade. Taster jeg inn 6 biter larkris a fem gram her på vektklubben, ender jeg opp med 103 kalorier. Taster jeg inn samme vekta i sjokolade, ender jeg opp med 160 kalorier.

 

Så til noen råd mot søthunger: Noen sier krom funker for dem. Har du testet? Jeg har, uten at jeg kan si at det hjalp... Så lenge jeg holder meg unna sjokolade, er min erfaring at søthungeren blir mindre. Dog, av og til bare MÅ jeg ha noe søtt. Da unner jeg meg selv en liten bit eller to med sjokolade. Og gjerne slik 70% mørk sjokolade. Jeg er mer enn forsynt etter et par småbiter av den.

 

Noe annet søtt som jeg liker: Dele opp eple i biter, strø på kanel og steke noen minutter i ovene. Ha så mager vaniljekesam oppå. DEILIG!

 

I kveld var vi ute og kjøpte en blender. Hjem og putte på noen frosne jordbær, litt jordbæryoughurt og noen tørkede aprikoser. Mikse. Drikke. Også dette deilig :)

 

Lykke til med helgen thea74! Vi har begge veiedag mandag. For min del blir det spennende å se hvordan denne syke uka, samt det at jeg har kuttet ut å notere, virker inn på vekta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Denise89

Er ganske ny her jeg, men dette virker som en nyttig plass å lære :)

learning by doing for å si det sånn.

Jeg har akkurat begynt å trene litt, ca 2 - 3 ganger i uken.

Har også begynt på Bio - Chrom for å stabilisere blodsukkeret og det virker!

Bare et tips;D

 

Er 162, og veier 60, trivselsvekt så langt hadde vært 52 kg. :)

 

Takk for gode tips og råd foresten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første veiedag her på forumet: -0,7 kg / 1 cm! Tilsammen - 2, 6 kg på to uker. Og jeg er så fornøyd - jeg synes jeg spiser masse mat og kjenner lite sult, så jeg er optimistisk tilhenger av metoden. Det er blitt lite trim denne uken, for to kor-kvelder tok fritiden (kjekt altså). Får gire opp i helgen.

 

Søthunger - ja hvem kjenner ikke til den. Nå etter to uker med gjennomført sunne matvaner, virker det som om den er borte (og det kjennes som en lettelse!). Men jeg kjente veldig på det den første uken, men tvang meg til eple, cottagecheese m. litt syltetøy o.l. når jeg kjente det som verst. Søtt avler søthunger, etter min erfaring. Når jeg slutter å spise søtt varer søthungeren en stund - og så går den over. Jeg unner meg 10g mørk sjokolade til dessert hver dag - kutter litt på poteter/pasta/ris for å holde kalorimålet. Da jeg var yngre likte jeg ikke mørk sjokolade, men etter noen års tilvenning synes jeg det er deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, er ikke det bra, 2rill, at opplegget til Grete Roede faktisk funker?! Har nå ført inn nye tall på det i tabellen under; satser på at de er rette. 2.6 kg på to uker, det er jo veldig bra! Selv liker jeg spesielt den siste ukes nedgang for deg: 0.7 kg. Det er en perfekt ukenedgang, synes jeg. Ikke for mye ned, ikke for lite, rett og slett helt passe :)

 

Aprilmålet ditt, 2rill, virker å være helt under kontroll, med denne nedgangen du har nå.

 

Denise89: Velkommen til oss på rundt 160! Jeg har lagt deg inn i skjemaet litt lenger ned her; håper det er ok. Du har jo en vekt nå som de fleste av oss kunne være fristet til å misunne, men vet at din trivselsveket er 8 kg ned. Det er flere her som har omtrent samme mål. Og alle har vi mål om i hvert fall å gå ned noe. Sammen drar vi hverandrer fremover - mot en smalere vår-midje! (Ja, det er den jeg ser for meg i mitt indre.....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

En kort situasjonsrapport fra fjellet. Nydelig vær og sikkert silkeføre for dem som liker å stå på ski. -10 grader og skyfri himmel. Følte jeg trengte litt inspirasjon nå... Fantastiske desserter og nydelig mat generelt, men jeg spiser meg passe mett. (Selv om jeg spiser akkurat det jeg har lyst på...) Det er trimrom og svømmebasseng her, så jeg har sanket litt trimpoeng også! Men det monner vel ikke når man tilbringer hele kvelden i baren... :-)

 

Og jeg har gjort som du sa Charliemor, minibaren er spekket med gulrøtter, epler og WASA sandwich!

 

Nå skal jeg ha 80 minutter SPA behandling...

 

Tastes!

Klem kristepine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Du verden, Kristepine, du har det vondt gitt! Tenk å få være på fjellet, i lukseriøse omgivelser med skiføre utenfor døren, trimrom innenfor, gulrøtter i minibaren! Nei da, jeg er IKKE misunnelig... :)

 

Kos deg! Det kan f.eks. bety å skaffe deg noen trimpoeng - hvilket du gjør. Det kan bety å være passe mett - hvilket du er! Det kan bety å nyte fjellet (det er sikkert vakkert der) samt puste inn god, kald fjelluft.

 

Og så 80 min. spa-behandling..... Nyt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg kan slenge meg på? Så morsomt med en egen tråd for oss "småfolk":-)

 

Jeg er forøvrig 1.59 cm (ahhh,men vi sier 1.60 cm..:-). Jeg veier 55-57 kg. Varierer fra dag til dag. Har et ønske om å veie mellom 50-53 kg til sommeren! Men disse siste kg sitter som støpt,og nekter å rikke på seg! Har vært på "slanker'n" ca.1 år nå, og har gått ned omtrent 15 kg. Det har vell egentlig vært en livsstilsforandring. Fikk en vekker da jeg joinet vektklubben og begynte å telle kalorier.

 

Trener på treningssenter minst 2 dager i uken, og går en lang tur en gang i uken(2 timer). Ellers så går jeg ca. en halvtime annenhver dag. Spiser jevnt over sunt, men har en lei tendes til å overdrive i helgene :/ Har ikke mulighet til å trene mer, da jeg har skole på kveldstid og leser på biblioteket dagtid. Går et meget krevede studie, som tar utrolig mye tid og det blir mye sittestillende "arbeid" :/

 

Fredag har begynt bra, med sunne snacksalternativ- bakt eple med splenda og kanel, cottagcheese med syltetøy, smoothie og en nutrilett:)

 

Ha en trivelig helg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vanskelig med helg og slanking. Jeg har snopeavtale, og lov til å spise bare på lørdag. Da har jeg pleid å spise masse, men det hjelper ikke nå når jeg skal ligge på 1400 kcal. I dag har jeg tenkt å lande på ca 2000. Men, skal gå en lang tur, på ca halvannen time, til jobb. Jeg har arbeidshelg. Skal jobbe til halv elleve i kveld, og overnatte til i morgen, og jobbe til tre. Så er tanken å gå hjem igjen, eller til ferja rettere sagt. Jeg bor på ei øy, og jobber på ei annen. Det blir nærmere 1000 kcal på å gå frem og tilbake, så det er jeg fornøyd med. Må få lov til å kose meg litt ekstra da. Er jo lettere å holde seg til skjema når en er på jobb, enn når en sitter hjemme i sofaen. Ellers er det alltid tiltak å gå på jobb i helgen, når de andre har fri. Kjenner det blir vanskeligere etter som barna vokser til. Må kanskje få tak i en dagjobb om ikke så altfor lenge.

 

Ja, ja det var noen tanker fra meg. God helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, først velkommen til Miss23! Du har jo en super vektnedgang det siste året; all grunn til å være stolt av deg selv :) Som mange av oss erfarer du at de siste kiloene er de vanskligste å bli kvitt. Helt umulig er det dog ikke, og selv erfarer jeg at vektklubben.no og forum som dette er med å gi inspirasjon til å ville nå mitt mål :)

 

Du skriver om dine fysiske aktiviteter. Jeg synes det virker som du får mange trimpoeng i løpet av en uke! Har du regnet på det? Grete Roede anbefaler minst 7. Selv er jeg en familiedame, med 100 % (stort sett stillesittene) jobb, bikkkje, tenåringsbarn, ektefelle, fritidsaktivitet.... Jeg er mer enn fornøyd når jeg kommer opp i 8-10 trimpoeng i løpet av uka. Andre vil ha minst det dobbelte... For meg, i min livssituasjon, legger jeg vekt på de fysiske aktivitetene hverdagen tilbyr. Type gå tur med bikkja hver dag og ta trappene i stede for heisen eller rulletrappen... Poenget er vel at fysisk aktivitet er et must for våre kropper. Så får hver enkelt av oss finne ut hvordan vi kan legge det inn slik at det passer med vårt liv.

 

valmue: Du verden hvilken gåtur til har til jobben; imponerende :) Ellers så må jeg si at ditt snop-regime nok ikke hadde passet meg. Jeg vil heller kose meg nå og da innimellom med litt snop, ikke skjeie ut hver helg med masse. Har ikke tro på utskjeielser... Det livet jeg lever nå, med de matvanene jeg har, med filosofien "passe mett", har jeg tenkt å følge i årene som kommer. For meg blir masse snop hver lørdag feil. Jo visst, jeg kommer nok til å skjeie ut innimellom! Men forhåpentligvis ikke hver lørdag. Det er i hvert fall målet. Nå snakker jeg altså for meg selv; vil ikke være moraliserende. Mener du det funker for deg med full snoppakke hver lørdag, så skal ikke jeg ødelegge gleden!

 

-------------

En bok jeg anbefaler - som jeg leser igjennom for 2. gang i disse dager: "Tenk deg slank" av Sigurd Stubsjøen. Boka gir meg en bevissgjøring på hvorfor jeg spiser hva når.

----------------

 

God helg til dere alle! Selv gleder jeg meg til veiedag mandag - og nye tall i vektskjemaet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Satt meg til og leste denne tråden i kveld, og ble fryktelig inspirert av dere her inne! Så jeg håper det er plass til enda en strever?:)

 

Jeg gikk på kurs i fjor vår/sommer, med en startvekt på 74 kg. Etter 3 måneder viste vekta 63 kg - og jeg som ikke trodde jeg skulle klare å gå ned i det hele tatt..! Selv er jeg 163 cm på strømpelesten og veldig snart 20 år gammel.

 

I dag står dessverre vekta på 66 kg. Føltes bare som jeg såvidt blunket, og vips, så satt dem der gitt. Er jo bare 3 kg opp, men det føles mer enn det på klærne!

 

Men nå, etter å ha lest gjennom alle deres store og små bragder, har jeg bestemt meg for å sette i gang igjen! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før, er jo egentlig litt gøy å holde på - i hvert fall når resultatene kommer! Har minner fra turene hjem fra GR-kurs i våres, følte meg så glad og lett!! Savner følelsen.

 

Her er altså mitt mål: Ned 8 kg før sommeren. Skal på en veldig deilig strandferie, så hadde vært ålreit å ikke føle seg som en strandet hval på stranden - dere kjenner kanskje følelsen..?:)

 

Håper alle har hatt en fin helg!

 

(P.S.! Mitt tips mot søtsug midt i hverdagen; lag en kopp te, med litt for mye suketter! Haha, ikke så veldig godt, men etter en sånn kopp skal jeg love at noe søtt er det siste jeg har lyst på!!:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, flott med en til på de rundt 160 som vil bli med på veien til et litt lettere liv :)

Du har jo en flott vektnedgang bak deg - 8 kg mindre enn på våren i fjor. Det er mange smørpakker det! Så var et bare å få vekk de siste pakkene...

 

I dag er det søndag. Etter å ha ligget i senga store deler av uka, ser det ut til at forkjølelsen slipper taket. Blir godt å komme tilbake i normalt gjenge :)

 

Vektskjemaet for denne uka ligger oppdatert lenger nede i tråden her. Jeg lager et nytt skjema i morgen som jeg da legger først i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fint at du snart er god igjen, Charliemor! Som du ser kommer det stadig vekk nye medlemmer til gruppen din, du gjør en kjempeinnsats på nettet i tilegg til med vekten. Takk for oppdatert skjema :):)

 

I går var det lørdag. Ser at andre har skrevet om søthunger og trang til lørdagsgodterier, men hva med lørdagspilsen?? Jeg hadde laget en kjempedeilig pizza i gårkveld, til min mann, hjemmeboende sønn (mine to døtre er flyttet ut) og meg selv. Ganske sunn pizza med karbonadedeig, magert bacon og lettere ost. Og jeg var flink og spiste bare to stykker. MEN jeg måtte jo ha plis til, følte jeg, og unnet meg to bokser lite-øl. Dermed føk kaloritallet oppover. Godt at jeg hadde sanket 2,6 trimpoeng på en flitt marka-tur i godværet. Nå skal jeg ut å gå igjen, fortsatt fint vær her på Vestlandet. Neste lørdag skal jeg klare meg med 1 lørdagspils (trur eg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... høres god ut :) Ble det så innmari mange kalorier da? Sjekket på nettet her: Ringnes lite, 42 kalorier pr. 1.5 dl. Det skullle bli 28 kalorier pr. dl, eller 280 kalorier pr. liter. Kan leve med det - om resten av matinntaket ikke tar helt av :)

 

Liten spasertur i dag. Bena stadig gele... Men i morgen, i morgen, da er jeg klar for ny uke med nye muligheter!

....

 

Takk for skryt forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...