Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Vekta vil sikkert svinge, og det er ikke sikkert jeg går ned noe denne uka. Men men livet går videre og jeg har friskt mot :P

Har nettopp vært ute og gått en tur på ca 1 time. Friskt og godt vær.

 

Imorgen skal vi på bursdag, og da vet jeg at det serveres pølse og potetmos+ masse kaker. Har bestemt meg for å spise middag før (grønnsaksuppe), for da vil vel ikke magen (kun øynene :D ) bli fristet.

 

Ha ei fin hælg folkens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan jeg bli med her? Er med i et par andre tråder også, men det ser ut til å være masse aktivitet på tråden din, Charliemor!

 

Jeg er ei jente på 33 år, 163 cm høy. Gikk ned fra 72 kg 29. juli til 62 kg før jul. Gikk opp til 64,5 kg i jula, dessverre. Veier nå 63,5 kg. Min trivselsvekt er 57-60 kg, helst 57-58.

 

Har gått på Grete Roede kurs i hele høst. Har ligget på ca 1600 kcal daglig og 10 trimpoeng pr uke. Jeg er skikkelig utålmodig nå. Kan ikke fortsette på kurs i det uendelige. Har lyst til å nå målet ila de neste åtte ukene! Vurderer å gå ned til 1400 kcal daglig. Dette er innenfor de anbefalte rammer. Må da konsentrere meg skikkelig så jeg klarer å gjennomføre det. Synes 1400 kcal er LITE på en dag, det er fare for at jeg ikke får sove fordi jeg er sulten osv. Har aldri spist så lite før. Er redd for å sprekke, men jeg holder sikkert ut åtte uker. Hvis det ikke går, får jeg heller øke til 1500-1600 kcal per dag. Noen som har erfaringer på dette området?

 

Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Koselig med en til her!

Må si du hadde en formidalbel nedgang fra sommer til jul; ti kilo :P Opp i jula gikk du, som jeg tror de aller fleste av oss gjorde! Så er vi nå tilbake til hverdagen... Jeg har ikke erfaringer med det du spør om - å gå ned en "størrelse" på kalorifronten. Kanskje kan noen andre her svare?

 

Jeg skal ligge på 1300 kalorier når jeg slanker meg. Den siste måneden har jeg ikke notert, men nå har jeg begynt med det igjen. Merker at det ikke er lett å komme tilbake til de gode vanenen jeg hadde før jul... Jula sitter liksom i ennå! F.eks. var jeg på en middag utenfor hustes vegger i kveld. Der ble det servert julebakst og andre kaker til dessert! Når jeg ikke noterer har jeg en tendes til å "glemme" alt jeg putter i meg.... Nei, la nå hverdagen komme med de gode vanene!

 

I kveld har jeg måkt veien utenfor huset ikke mindre enn tre ganger. Det er en herlig trim! Fryder meg å måke snø med håndkraft! Og synes synd på naboen der han sitter på sin motoriserte lille traktor med snøskuffe foran; har får jo ingen trimpoeng, stakkars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, stakkars nabo.. :P Han vet ikke hva han går glipp av! Jeg har vært på en fantastisk skitur (1,6 mil) i snøvær her i Oslo idag. Det er sånn skikkelig vinter skal være!

 

Jeg får se hva jeg lander på - om det blir 1400, 1500 eller 1600 kcal daglig. Uansett hva jeg velger, vil det viktigste bli at jeg faktisk holder meg til det gitte antallet kcal. Jeg merker også at jeg sliter litt med motivasjonen og at jeg holder litt fast på uvanene mine.

 

Vel, vel - vi har kommet langt, og vi kan komme lenger, ikke sant? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, går for at vi kan komme lengre - selv om vi alt er kommet langt! Vekta mi viste i dag 0.2 kg mer enn forrige mandag. Forståelig med tanke på hva jeg har puttet i meg i helgen (dog gledelig å se at midjemålet har sunket noe - takket være rockeringen kanskje).

 

Nå er jeg da atter inne på notering og tenker å kjøre stramt regime et par måneder - med kosestunder innimellom! - til vekta viser noe med 57 :(

 

Veietråden min etter jul ser da slik ut:

 

Høyde: 160 cm

Startvekt 06.10.08: 67.7 kg - midje 90.0 cm.

Mål 30.03.09: 57 kg - midje 75 cm - og bli der.

 

19.01: 60.7 kg (opp 0.2 kg). Midje 79.5 cm (ned 0.5 cm).

12.01: 60.5 kg (ned 0.9 kg). Midje 80.0 cm (ned 0.0 cm).

05.01: 61.4 kg (------------). Midje 80.0 cm (-------------).

 

Fra 06.10: Ned 7.0 kg/10.5 cm.

--------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Ned 0,8 til 66,8! Herlig! Helgen var lang og full av utskeielser, men de var utvalgte og veldig verdt det. Skal du først på restaurant og drikke og spise godt, så ta i hvertfall en rødvin til å dø for! (I dette tilfellet en amarone. ville egentlig ha en Barolo, men siste flaska gikk 10 minutter før jeg fikk bestilt) Nydelig! Indrefileten kunne spises med skje og sausen kom ved siden av så det gikk an å begrense mengden man tok. Veldig bra! Kunne sikkert ha latt være kaffe-is med baileys til dessert, men det var bare en kule, så skitt au. Og så gikk vi på bena til og fra. Kjempekoselig kveld med alle barna!

 

I dag startet fellesprosjektet på kontoret. Det begynner veldig bra, jeg fikk servert en gulrot ferdig skrelt samt et grønt eple på pulten min kl 0945. Jeg har skrevet et forslag til handleliste til sjefen som er ute og handler nå. (Hans uke, det går på omgang) Blir spennende å se hva han får med seg.

 

Så flink du er som har kommet deg ut på ski i helgen søttann! Får håpe vi får beholde den en stund nå. Det er dessverre meldt litt mildvær, men det kan jo hende det blir liggende i marka en stund allikevel. og jeg er enig i at du kanskje skal begrense kaloriene din litt. Du har jo gått ned så mye i vekt, at kanskje det naturlige forbruket ditt har gått ned! Har du prøvd å regne det ut på nytt? Jeg synes å huske at charliemor hadde formelen litt tidligere i denne tråden. Men du må ikke sulte!

 

Skal prøve å komme meg en tur ut i dag. Jeg kjenner jeg bobler over av motivasjon og håper jeg smitter litt over på dere alle! Fatt mot, Rom ble ikke bygget på en dag! Det SKAL stå litt stille innimellom, og vekt som svinger 2kg opp og 2 kg ned er regnet som en stabil vekt!

 

Hei og hopp!

Klem fra Kristepine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

.. så mye entusiasme, Kristepine! Vekta ned og håp for mannfolka! Hvor skal dette ende?! (Jo, med en sunnere og slankere kropp!).

 

Du nevner formelen til Grete Roede for utregning av daglig energiforbruk. Her er den:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Tusen takk for formelen Charliemor!

 

Nå har jeg akkurat spist igjen. En liten bit kald laks med grønn salat servert på skrivebordet. Jeg kan bli vant til det her... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for optimistiske innslag, jenter! Ja, jeg bruker energikalkulatoren mye! Vil ikke trø feil allerede der, hehe.. Jeg forbrenner 2150 kcal daglig med 10 trimpoeng. Det vil si at mitt ideelle kaloriinntak vil være 1350 til 1650 kcal daglig. Jeg bestemte meg igår for å klinke til med 1400 daglig og se om jeg holder ut. Hvis jeg blir altfor sulten, går jeg opp til 1500 eller 1600 daglig. Det er verdt et forsøk! Har lyst til å nå målet mitt på 57-58 (evt 59?) kg ila neste kurs, som startet idag. :(:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

...er det noen av dere som vet hordan føre snømåking? Altså hvor mange trimpoeng en god, gammeldags håndsnømåking gir? Jeg måker og jeg måker. Vil ikke gå glipp av gode trimpoeng :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

...ligger som aktivitet i rullegardinmenyen der vi registrerer trimpoeng! Regner med at den ikke er så langt unna sannheten. Hadde man hatt en pulsklokke kunne man vel målt nøyaktig.

 

Så flink du er som har så mange trimpoeng Søttann! Da skjønner jeg at du trenger litt kalorier også, ja.

 

I går ble det bare sport fra sofaen på meg. Håper å komme meg ut i dag i stedet, vi har i hvert fall et planlagt mål for en tur! Da er det gjerne litt enklere. Vårt felles kontorprosjekt går fremdeles strålende! Jeg fikk servert frukt kl 0930 og litt kald laks med salat kl 14:30 ved pulten, samt godt grovt brød og mye sunt pålegg til lunsj. Jeg merker også at det hjelper på motivasjonen at flere mennesker rundt meg også vil leve litt sunnere! Kanskje jeg skal introdusere rockering her også? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

.. å finne snømåking. Særlig ikke når den står under m for måking og ikke s for snømåking :( Sikkert noe med mine 44-årgamle øyne... Vel, takker for tipset og plutselig fikk jeg jo opptil mange trimpoeng sist søndag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Har ingen peiling på de html-kodene, dessverre.

 

I dag er jeg litt sur. Tok en sniktitt på vekta og den viser eksakt det samme som på mandag. Æsj! Og jeg som har vært så flink! Det er veldig lett å si til alle andre at det kommer til å stå stille av og til og at det er bra, men det er ikke så gøy når du ser at det skjer deg også.

/Kristepine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg gikk også på vekta i dag tidlig, som jeg alltid gjør hver morgen. Den var 0.8 høyere enn i GÅR! Vel, var jeg overrasket i går over at vekta var såpass lav da, men at den i dag skal jumpe opp 0.8 kg på et døgn! Og jeg som ikke puttet i meg noe ekstraordinært i går. Vel, ennå noen dager til veidag (mandag); det er håp (selv om jeg nå da veier 0.2 kg mer enn på mandag som var). Sier til meg selv: Det er HELT naturlig med svingninger i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Det prøver jeg også å si... Jeg skal se om jeg finner en rockering på vei hjem! Jeg var veldig god på det da jeg var barn og syntes det var gøy, så det bør bli bra.

0,8 kg opp på et døgn er bare vann. Ingen fare charliemor!

/Kristepine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jepp. Vann. Vi sier det slik :)

 

Rockering: Jeg har da en stående her på kontoret. Til glede for meg selv innimellom og til glede for folk som kommer innom. Jeg nøder dem til å forsøke, tar bilder av dem, og legger ut på vårt intranett. Morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp 1 kg ila 2 dgr. Var superfornøyd på tirsdag, veide 63 kg, følte det stemte på klærne. Vi må huske at det er mye som kan gi vektøkning iform av vann i kroppen: stort inntak av salt de siste dagene, hormoner. Begge disse faktorene kan spille inn hos meg nå. Jeg vet som dere at vektøkningen ikke er reell, dvs i form av fett. Har spist SVÆRT fornnuftig denne uka, må velge med omhu hva jeg skal bruke mine 1400 kcal på..

 

Vi kjører på videre, dere! I morgen skal jeg ut i marka i snøværet. Satser på 3 t langrenn. Har planer om å kjøpe meg ei trang langrennsbukse.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, vi er altså opptil flere som mener vi lever bra for tiden - og allikevel går opp/holder vekten. Får innse for egen del at jeg nå er inne i en "hold-vekten-stille-uke". Er visstnok helt etter boka det. Og som du skriver, søttan: "det er mye som kan gi vektøkning iform av vann i kroppen: stort inntak av salt de siste dagene, hormoner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere har holdt på en stund. Jeg begynte etter nyttår med friskt mot. Er 158 cm og 64 kg. Hvertfall 4 kg for mye. Men er fornøyd med å komme ned til 60. Da forsvinner mye av den valken på magen, og jeg føler meg fin i tettsittende klær.

 

Det som frustrerer meg nå, er at jeg ikke går ned, snarere opp, selv om jeg vet at jeg ikke ligger over dagsbehovet! Ser dere andre også sliter med at vekten står stille. Første uka gikk jeg ned fra 64,4 til 63,7. Neste uke til 63,3, altså var jeg det på mandag. Men nå, vipper nåla opp til 64 igjen, og jeg gremmes. Føler jeg er så flink, og har vært i masse aktivitet, mer enn i de ukene hvor jeg faktisk gikk ned. LIgger på mellom 1400 og 1800 kcal hver dag. Ikke så veldig lite, så jeg kan ikke forstå at det skal være det som er grunnen. Trener ikke hardt. Tirsdag var jeg på step intervall. De andre dagene har jeg gjort masse husarbeid. Har et lite vårrengjøringsprosjekt på gang, da vi venter besøk til helga.

 

Nei, enten er det vann, eller så er det hormoner som dere skriver. Venter mensen på mandag ca. Men pleier ikke gå opp før mensen til vanlig, tror jeg. Er kjedelig når vekta ikke viser resultater, men jeg skal holde ut, og ikke gi meg med det første, så må vel hva det nå enn er, slippe taket snart!

 

I helga blir det nok litt utskeielser, siden vi har fullt hus, og skal ha selskap i morgen. Men skal prøve å holde meg noenlunde innenfor 2000 kcal. Drikker ikke, så jeg slipper den fristelsen.

 

Dette ble langt, men jeg måtte bare få ut frustrasjonen et sted.

God slankehelg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Alltid plass til en til her, valmue!

 

Det var den stillestående vekta, eller endog noe oppadgående vekta... Vi er enige om at vekta svinger. Du venter mensen straks, ikke unaturlig å gå noe opp da. Så var det matinntaket. Du sier du ligger på mellom 1400 og 1800. For meg høres det mye ut, men du har sikkert regnet ut at dette er der du skal ligge (jamfør daglig energiforbruk-formelen tidligere skrevet her)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg regnet ut forbruket mitt. Med 7 trimpoeng i uka, ligger det på 2050. Det vil si at jeg ligger mellom meny 1 og 2 et sted. Kan nok stemme at jeg bør ligge litt under det jeg har spist til nå. Har som regel ikke vært helt oppe i 1800, men mer 1600 i ukene. Men så kommer helgene da, med sjokolade og diverse annet godt. Kan godt være det er de som ødelegger for resultatene. Klarer nok ikke være så flink nå til helga, men skal prøve å komme meg ut på tur, selv om vi har besøk. Etter helga skal jeg prøve å gå ned til 1400. Skal ikke så mye til.

 

Takk for råd! Deilig å ha noen å diskutere det med, som har litt peiling. Mannen min er slank som en flaggstang, og kan putte i seg chips hver eneste kveld, og ikke trene. Er veldig urettferdig. Så han har ikke akkurat satt seg inn i "slankingens mysterier".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, for slike som mannen din kan altså spise alt hva de vil og fremdeles være sylslanke! Min eneste trøst er at det er ikke sikkert kroppene til de slanke som spiser chips hver dag har det så godt inni seg... Som oftest er det en mager trøst...

 

Nå skal vi ut og handle ukas innkjøp her i familien. Da tar vi frem vår trillebag, triller de syv min. det tar til butikken, fyller opp og triller tilbake. Det er også trim - samt at det er godt for miljøet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, for nå har jeg måkt snø i 40 minutter - ved hjelp av snøskuffe og egen kraft. Det ble 1.1 trimpoeng - i tillegg til at det er veldig gøy og kjennes bra ut for kroppen :)

 

Nå står støvsuging av huset på planen - skal vel få trimpoeng der også (hva fører dere støvsuging under: gymnastikk?!).

 

I kveld skal jeg i bursdagsselskap.... Vin, god mat... Jeg gruer litt. Klarer jeg å holde meg til planen jeg har lagt: Totalt 2 glass vin - og to slurker vann for hver slurk vin. Når det gjelder matinntak: PASSE METT NÅ, CHARLIEMOR?! Visualisere.

 

Jeg vil leve og kose meg - med måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...