Gå til innhold

Senior-opplegg: Ned 4 kg. før 20. februar


Anbefalte innlegg

Første melding nordfra. Jeg ser at det ikke blir lett å skulle passe på egen vekt og matinntak, samtidig som jeg skal lage mat til min gamle mor som ikke spiser når jeg er sulten, men når det passer inn i hennes søvn- og hvilerytme. Så dette kan bli to utfordrende uker.

 

Innkjøpt lakseburgere (168 kal/100 g) til i dag er byttet ut med grove fiskeburgere (98 kal/100 g). Resten av tiden jeg skal være her kan jeg stå for innkjøpene selv, og da blir det vel litt greiere.

 

Det er det sosiale aspektet som er vanskelig i enhver slankeperiode. Kommer ikke forbi at det å ha et måltid sammen, er stas. Det er IKKE stas å si nei-takk til kaken "fordi jeg slanker meg". Da kommer den: Hvorfor slanker DU deg? Jo, fordi jeg har gått opp 4 kg, og de skal bort. NÅ! Jeg får garantert ingen forståelse. Ikke drikker jeg vin heller! Alt blir galt :(. Men jeg gir meg ikke .... :D

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten i dag morges var forresten uendret, dvs 63,4 kg. Altså ble ikke drømmen om å se 62-tallet innfridd.

 

Det blir vel ikke særlig mye trening heller, for her er det visst 100 % omsorgsbehov. Bør man ikke få sykehjemsplass når man snart fyller 99 år?!

 

Men jeg har tatt med slyngene mine og strikker, så får jeg bedrive hjemmetrening når muligheten byr seg.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Ser at det er dere som er stabile!

Jeg stikker bare innom dann og vann. Det er ikke lurt, det viser vekta.

 

Hvor langt skal du egentlig ned, markise? 63kg, det er jammen ikke mye!!!

Hva er målet ditt og trivselsvekten din?

 

Jeg har jo mål på 69kg. Synes det er vanskelig å komme dit!

 

Ala, du går også ned og ned og ned!

Flinke damer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver så godt jeg kan, og benytter motivasjonen så lenge den er til stede. Av erfaring vet jeg at den KAN ta slutt... Vi vet jo alle at vi KAN, og når vi i tillegg også vil, så får vi det til. Jeg registrerer ikke, men prøver å ikke lure meg selv. Det er ikke så lett.... Og ikke går det fort nedover heller, og det tærer på tålmodigheten!

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror våren må være en god tid til å endre litt på kostvanene. Det er så deilig å se at nå er våren rett rundt hjørnet; det spirer og gror allerede :). Snart er det shorts-vær og sandaler igjen. Herlig tanke B)

 

Jeg "ferierer" nordpå og veier meg ikke. Jeg spiser omtrent normalt, og tror jeg holder vekten bra. Trener ikke, men prøver å gå langt hver dag. Har transportable slynger og strikker i kofferten, men det er liksom ikke aktuelt å bedrive sådant her. Jeg skal ligge mellom 62 og 64 kg (helst 62 :)).

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig varierer været her nord, og skiftningene kommer som et knips. For 10 minutter siden tenkte jeg at dette blir en grå og tung dag med mye vind. Nå sitter jeg og ser på knallblå himmel med all verdens løfter, og vinden er borte. Lurevær, tenker jeg, og følger nok kleskoden her når jeg går ut: Vindtett og regntett.

 

Været er en avgrunnene til at jeg elsker å være her. I tillegg er det sjelebot for en utflyttet nordlending å få se fjord og flotte fjell i alle retninger. For meg gjelder "en gang nordlending - alltid nordlending" :) .

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig skrei og rogn til middag i dag. Det luktet (!) sjø og fersk fisk da jeg åpnet fiskepakken. Sjeldent å oppleve. Men min mor etterlyste lever som tillegg, så dermed må vi ta da capo. Så gjerne :). Da blir det vel såkalt mølje???

 

Og - tenker jeg kost og lavkalori, så er jo fisk topp mat :D

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 grader og regn her i nord. Men hvor er stormen som ble meldt???

 

Jeg har ikke så mye å holde på med når jeg er her på besøk. Det blir husmor-saker. That's it. Og sentralt i husmorsaker står vel MAT :).

 

Til nå har jeg hatt kokt fleskekknoke med hjemmelaget rotstappe, skrei og rogn,samt koljekaker og biffsnadder. Så nå er det snart ut på matjakt for helgen. Min gamle mor skal ha næringsrik og kaloririk kost uten salt. Da har vi bare første kriterium felles.

 

Nå er det på med nordlandsbunaden (vindtett regntøy) og ut på tur.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du sørger for variert og god kost for din kjære mor, og at hun blir tatt godt vare på. Helt enig med deg, i hennes alder burde hun kunne få plass på aldershjem, både for å ha selskap og for å bli passet litt på, selv om hun sikkert påstår hun klarer det selv. Maten smaker i alle fall langt bedre i selskap med flere enn bare seg selv, alltid!

Nyt nord. Fint å kunne glede seg både til å være i nord og til å komme hjem igjen, - til eg så godt som snøfritt sør, utrolig hvor mye som har smeltet bare i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er denne dagen også snart gått. Enda så lite jeg har å gjøre, flyr dagene. I dag har jeg forresten fått sydd en liten quilte-påske-løper. Den ble ganske fin, så da har jeg like gjerne satt i gang med 4 stk kuvertbrikker i samme stilen. Får håpe at dette er begynnelsen til en ny søm-æra, ettersom jeg har hatt sy-tørke i over to år ;)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt sterk vind her nord, med 20 m/s i kastene. Pluss store hagl som pisker i huden. Må vel kunne si at det er friskt og godt :)

 

I dag er det sykehus-kontroll som står på programmet, og da er denne dagen fyllt opp.

 

Håper jeg rekker innom godtebutikken for å få det siste kant-stoffet - samt stoff til lukkekant - til min påskeløper. Hjemme i sy-stua er hele vestveggen isloert med et lag stoffbiter i alle kulører, men de får hvile til jeg kommer meg hjem igjen. De ilig å ha noe å pusle med i ledige stunder mens jeg er her nord :)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende ord, men jeg tror ikke jeg er særlig flink med quilting. Men jeg lærer og syr og lærer. Artig at datteren din også quilter! Hvor gammel er hun? Min datterdatter viste interesse, og gikk på to kurs, og fikk sydd fine ting - puter, myke bokser osv.Da var hun i tidlig tenårene. Dessverre forsvant interessen :(

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er vokst opp med garn og stoff omkring seg, men har aldri vist interesse for håndarbeide. Men hun vet det ligger masse arbeide bak hvert produkt, og hun får aldri nok quilter i alle størrelser og strikkegensere til ungene etc. Veldig hyggelig å gi bort når det blir satt pris på :)

 

Nå har jeg sydd ferdig toppen til påskeløperen og til de 4 kurvertbrikker. Så i dag blir det ny ekspedisjon til godtebutikken for å finne vatt samt stoff til lukkekant. Bringebærrød! Kanskje blir jeg ferdig med alt mens jeg er her nord.

 

Stabil vekt - rett under 63 kg. Der skal jeg prøve å holde meg. Har bestemt meg for å trene fast og å holde meg lett, så unngår jeg kanskje operasjon for hofteartrosen min :)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg pusler virkelig i vei med sømmen min. Det er deilig å føle at lysten til å sy er tilbake, og jeg føler stoff-avhengigheten tar seg opp igjen :)

 

I dag har jeg tilbragt min "fritid" i lappebutikken, og ruslet rundt og sett på/kjent på stoff, fått nye ideer og har truffet mange kjekke lappe-damer. Og har frisket opp gammel kunnskap. Den ene aha-opplevelsen etter den andre. "sånn var det jeg gjorde det, ja". Det kjedelige er at nå har jeg oså forelsket meg på nytt - i den nye Pfaff'en. Men 12.000 stykker er litt meget for meg. Da må jeg håpe på en liten Lotto-seier B)

Sømmelig hilsen - Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med symaskin og småbiter av stoff!

jeg quiltet endel for mange år siden. Nå går det mest i toving og strikking. Gøy, det også!!!

 

Vekta mi går bare opp. jeg har begynt å lure på om jeg spiser for lite, om forbrenningen min går på sparebluss. jeg prøver å registrere. Oftest er det under 1400. Likevel.................

Litt nifst å skulle spise mer, i håp om å skulle gå ned. jeg vet ikke om jeg tør forsøke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, kokko. Jeg har nok kjørt min forbrenning ned til et minimum, og må derfor gradvis øke kalorimengden og samtidig passe på at vekten ikke går opp igjen. Jeg har inntatt mellom 950-11oo kalorier i mange uker, og har gått ned gjennomsnittlig 3/4 kg i uken. Fra 66/67 kg til 62 kg på 6 uker :)

 

Problemet mitt nå er at jeg er mett og fornøyd med matmengden jeg spiser. Jeg begriper også litt av anorexi-problematikken, for jeg samtidig som jeg blir mett, blir jeg stadig mer fornøyd med vekten jo mer den synker. Samtidig vet jeg i mitt hode at jeg ikke skal under 62 kg.

 

Her i nord er det ikke så hyggelig med mat, ettersom jeg stort sett lager mat bare til meg selv og spiser alene. Når jeg nå snart kommer hjem til min kjære, vil det nok bli mere mat i hyggelige stunder :)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk vårvær her nord! Solen er deilig og gjør en glad til sinns. Mer. Mer :)

 

Nå syr jeg lukkekant på løperen min, og jeg er fornøyd med resultatet - tatt i betrakting av at den er sydd på en 40 år gml Bernina. Men maskinen syr gode sømmer, men kunne vært litt kraftigere. Vel - det har gått bra. Kuvertbrikkene må jeg ta med meg hjem, lage sandwitch og så videre.

 

Vekten i dag viste 62 kg, men jeg tror ikke det er helt riktig. Får se når jeg kommer hjem igjen. I kveld skal det i hvert fall bli en saftig biff, og det gleder jeg meg skikkelig til :)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke veid meg i morgen tidlig, for da er jeg på reisefot. Så selv om mandag er veiedag må jeg registrere søndagsvekten. Nå er jeg godt fornøyd. Målet er nådd for denne gang :)

 

I en stille søndags morgenstund har jeg nå justert opp matmengden. Økt med 200 kal/døgn i første omgang. Må ta dette suksessivt, for det hadde vært deilig å klare å holde vekten stabil. Så målet er stegvis og kontrollert øking i energi-inntaket, og til dette er registrerings-skjemaet til GR kjempeflott. Må prøve å få fart på den forbrenningen...

 

Man har jo ikke mer "glede" enn man lager seg selv :D

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er jeg tilbake i heimen, og etterhvert begynner jeg å komme i orden etter 2 ukers fravær. Godt å ha en huslig mann, som setter sin ære i at alt skal være ship shape. Men han mangler noen gode husmor-gener. Sånn bare er det!

 

Det har vært uproblematisk å veie mat og registrere alt jeg har spist mens jeg har vært nordpå. Hjemme - når mannen min lager (deilig) mat mister jeg "kontrollen". Hvor mye olje steker han i? Hva har han i gryteretten. Så passer det seg ikke å springe og veie all maten når vi sitter til bords til hyggelig måltid. Dette blir en utfordring :)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller verste jeg vet er å vaske hus. Det går greitt å bruke støvsugeren, sånn til nød. Min husbond er heldigvis også huslig, og tar normalt sin del, - og vel så det!

 

Jeg tillater meg faktisk å ta med meg min litte kjøkkenvekt på spisebordet for å veie maten av og til, om jeg ikke har gjort det før, spesielt poteter og ris, om det står på menyen. Men ikke fredag og lørdag..... Men det er ganske sjelden jeg veier noe som helst for tiden.

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...