Gå til innhold

Senior-opplegg: Ned 4 kg. før 20. februar


Anbefalte innlegg

Is og sjokolade og snop. Akkurat nå høres det fantastisk ut. Heldigvis har jeg det ikke i huset...Og i morgen er jo butikkene stengt :) eller :(

 

Har satt surdeigsbrød som skal få heve til i morgen tidlig, så nå gleder jeg meg til ferskt brød. Med smør og brunost siden det er Kristi Himmelfarts dag.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timers heving utgjorde dobbel størrelse på surdeigen, og brødet var klart for steking i dag morges. Det er like spennende hver gang. Ganske grovt brød, med helkorn hvete og helkorn havre. Deilig å kunne TYGGE brødskiven, da :)

 

Ellers lammekotelett til middag i dag som i går. Men det er sjokkerende høyt kalori-innhold i lammekjøtt. Det kjøper jeg ikke mer. Ble nesten litt emment, synes jeg :(

 

Kaldt og surt her nord i dag. Folk bare løper inn og ut av bilene sine. Solen kommer i morgen...

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagen i dag: stekt kotelett med råstekte gulrøtter, noen få poteter, purre, selleri og gulrøtter.

Smaksatt med granskuddsirup, urtesalt og pepper.

Nydelig :rolleyes:

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker prestekrageknopper om dagen for å lage kapers. De blir nydelige - til middag, i salat .......

Snart kommer granskuddene. Da blir det granskuddsirup og granskuddgele!

Våren er deiligtravel!!!

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... kom hjem i går etter 4 dager oppe i snøen. den ene dagen fikk vi 10 cm nysnø.

Det er også nydelig. Særlig når det surkler alle veier og fuglekvitteret også der bærer bud om vår og nytt liv!!!

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin naturbeskrivelse, kokko. Det er en livsbejaende følelse med nysnø som smelter og det klukker lystig i små "elver" of fuglesang. Samtidig som alt vokser og gror og fargene kommer tilbake. Terningkast 6!

 

Kjenner jeg får veldig lyst til å lære meg om urter og planter. Kjøpe bok? Kurs? Veldig spennende å høre alt hva du drar nytte av, kokko :)

 

Jeg (eg mannen) har oppdaget ramsløk i hagen. Hva kan jeg gjøre med den? Bruke i salat eller i annen mat? Jeg tar gjerne i mot tips til bruk, både av den og brennesle.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke flink til å utnytte det som finnes i naturen. Det er virkelig morsomt og inspirerende å lese alt det du skriver, kokko :). Og jeg skulle også ønske at jeg gadd/hadde interesse for å gå på jakt etter spiselige saker i naturen gjennom sesongene, forskjellige ting hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke flink til å utnytte det som finnes i naturen. Det er virkelig morsomt og inspirerende å lese alt det du skriver, kokko :)/>. Og jeg skulle også ønske at jeg gadd/hadde interesse for å gå på jakt etter spiselige saker i naturen gjennom sesongene, forskjellige ting hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake etter late dager i nord. Hjem til pinse og sosiale aktiviteter. Dessverre kan jeg ikke skryte at andre typer aktiviteter. Mye god mat og stillesittende liv gir positive resultater på vekten. Nå er jeg gått opp 2 kg, så nå er det slutt på Det Gode Liv :) . Det er utrolig hvor mange kalorier det lille ekstra utgjør. Men nå er poptetgullposen tom, peanøtt-posen ligger foreløpig uåpnet, Firkløver'n borte. Ny start fra i dag.

 

Jeg koser meg med lappe-sømmen min. Det er deilig å ha kommet i gang igjen. Mdn - jeg har en tidstyv som jeg må passe meg for: Facebook. Noen som kjenner seg igjen?

Hilsen Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så mye på FB, ikke hver dag en gang. Ser det fort tar tid, og det gir meg egentlig ikke så veldig mye. Da har jeg mer sansen for dine lapper, Markise, de ser du i det minste resultatet av.

 

Ellers er min jobb å redusere størrelsen på måltidene mine igjen. Ikke matpakkene, de er ganske standard, men de jeg spiser hjemme. La forresten igjen litt både av middagen og desserten i går, men det hjalp jo ikke så mye med inntak av en ekstra dessert på veien hjem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også problemer med størrelsen på måltidene. For jeg blir jo aldri mett!! Når jeg veier maten, vet jeg at jeg har fått tilstrekkelig med mat, og etter en stund er jeg ikke sulten lenger.

 

Når jeg slanket meg var jeg nesten ikke sulten i det hele tatt. Men det er jeg nå :-) Men jeg skal ikke klage for høyt, for jeg er fortsatt under 60 kg - 59,6 i dag - for å være helt nøyaktig.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramsløk-salt: masse blader + salt kjøres til en "grøt"

Tørk i stekeovnen på bakepapir ved ca 48gr minst over natten

Kjør igjen til alt er finmalt og tørk litt til, slik at alt er tørt!

 

Ramsløkpesto: gå inn på nettet og les.

jeg bruker ramsløk, parmesan, pinjekjerner og olje, pluss gjerne noen dråper sitron og noen cashewnøtter.

Pinjekjerner er dyrt. Du kan bruke solsikkekjerner eller mandler.

 

Ramsløksmør: Finhakk bladene og rør dem inn i mykt smør, slik som ved hvitløkssmør eller kryddersmør.

 

Hakkede blader kan også fryses og brukes i smør senere.

:P/> :P/> :P/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende. Ser at ramsløken i haven blomstrer så fint nå; små hvite blomster på lang stilk mellom bladene. Men - det er altså bare bladene jeg skal bruke. Skal jammen ta inn noen å putte i fryseren - da blir de vel også grei å bearbeide videre senere. Takk for oppskriftene. Det blir artig å prøve dem :)

 

Denne uken har gått så utrolig fort, og nå er det helg og sosiale aktiviteter igjen - med det lille ekstra i matfatet. Jeg har to poser potetgull i skapet; er spent på om posene er like godt plombert når søndag kommer :(

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke blomstene også, f eks i salat!

I natt har jeg tørket løpstikke og oregano.

De blir supre som krydder utover høst/vinter, også i blandingskrydder. uten salt, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helgen har jeg klart å skeie ut med måte på fredag og lørdag :). Litt peanøtter, og så stopp. Litt potetgull. Noen få ostekuber, osv osv. Skikkelig bra og overraskende selvkontroll ;). Med vanlig matregime fra søndag, ble ikke vekten så gal på mandags morgen - 59,4 kg. Det er jeg godt fornøyd med. Fint å kunne fråtse et par dager, og likevel se at vekten er på plass etter at tøylene strammes igjen. Håper jeg klarer meg gjennom sommerens fristelser, for jeg har ikke lyst å bli 67 kg igjen.

 

Ser jeg kan plukke blomstene på ramsløken også. Dette skal bli artig å prøve :)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN!

I kveld er det venninnekveld, alltiodd med god mat OG i morgen er det vinkveld med ulike viner fra Chablis!

Jeg skal ikke veie meg torsdag morgen!!! Det vil bare gjøre meg lei!

Hurra for selvbedraget :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vin alene er ikke så galt: med noen kalorier spart fra tidligere på dag går det fint. Ulempen er at jeg blir jo så innmari sulten når jeg drikker vin, og orker ikke/glemmmer å tenkepå/huske på å ikke spise så mye. Skal på grillaften i kveld, og har samme utfordring!

 

Så både løpestikke, oregano, timian og annet i helgen. Hjalp et vennepar å rydde bort flere urtebed. Helligbrøde sier du nok, kokko, og jeg er faktisk enig. Vi kunne godt ha luket/renset bedene i stedet. Men jeg tror ikke de som eier de er det minste interesserte, da hadde de nok latt være å la de gro igjen.

Og på joggeturen tirsdag tror jeg et var massevis av ramsløk, me det vet jeg ikke sikkert, jeg vet ikke hvordan den ser ut. Gubben visste ikke. Skal sjekke på nett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dette er en aktiv tråd, med noen kjente på livets vekt vei?

Kanskje jeg får lov til å kikke innom dere?

Tenkte å greie meg selv de siste 4 kilo, men så er man vant til å ha noen forbundsfeller, det er til stor hjelp skjønner jeg.

 

Er 1.61 høy, og skal ned til 62.

Pr idag er vekta 66.

 

Men den har vært 20 kg mer, 86 kg, det begynner å bli noen år siden. Har hatt god hjelp av GR kurs, og fine tråder her!

 

Har store planer, ned en kilo P uke i juni...Før div prøver hos lege, som forøvrig også har vært en veldig god støtte

 

Skjønner at det vil bli et kraft tak, men det er vel igrunnen det man gikk ned på kurset den gangen, og ikke umulig.

 

Tror at om en skal få tatt disse siste, så må jeg virkelig trå til, ellers blir det bare opp og ned, og snilefart nedover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen sekstito. Veldig hyggelig at du kommer innom :). Du har jo gjort en vekt-bragd som har gått ned 20 kg! Da VIL du! De siste kiloene er slettes ikke noen "piece-of cake", for det er så lett å begynne å slappe av litt på kontrollen.

 

1 kg i uken er jo ganske mye. Hvordan har du tenkt å klare det? Ved trening og lavt kaloriinntak? Jeg er så gammel at jeg er indoktrinert med "sulting", men i GR går man vel for minimum 1300 kal pr døgn. Det er det jeg prøver å sikte meg inn på.

Hilsen Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...