Gå til innhold

Hei hei :)


Gjest IC242

Anbefalte innlegg

Skjønenr hva du mener, Jess. Noen ganger hvis jeg har telt opp kaloriene i et måltid (f.eks i middag, at jeg sånn omtrent skal spise halve porsjonen) finner jeg ut før jeg har spist opp at jeg faktisk er mett. Jeg MÅ jo ikke spise opp alt, bare fordi jeg KAN ;) Blir litt som å proppe innpå med sjokolade bare fordi det er lørdag. Kunne jo spist noe annet, men fordi det er lørdag skal det liksom være noe søtt... :)

Men det kan faktisk bli litt romslig innimellom med et kaloribudsjett på over 2000 kcal hvis man spiser sunt og fornuftig. Bedre å ha spist 3/4 av middagen sin og heller ha plass til dessert om en times tid :) En treningssak å klare å stoppe spisinga før man er dødsmett også. Kjenne litt på den følelsen av hva som er _nok_, ikke for mye og ikke for lite. I det siste har jeg telt litt på kaloriene. Legger inn på slump, men får en pekepinn. Jeg treffer jo bra på mengdene mine, og får i meg det jeg skal. Men er litt irritert på meg selv også, for jeg var så flink lenge til å ikke bry meg om de kaloriene.... Nå er jeg litt tilbake i kontrollmodus. Jaja, det gir seg vel på naturlig vis når jeg ikke gidder mer.

 

GLADMELDING: skrev tidligere i tråden at jeg hadde sendt en jobbsøknad, og kanskje skrev jeg også at jeg var på intervju. Fikk vite i dag at jeg har fått jobben! :) Det er 80% fast stilling og det er jo ikke så verst for en nyutdannet sykepleier. På mitt nåværende arbeidssted kunne de bare tilby 45-50% fast og det blir ikke nok (hadde nok fått jobbe uberenset uansett, men sikkerheten ligger jo i den faste stillingsprosenten). 80% høres mye bedre ut! Og det virker som et spennende og variert arbeidssted. Kommer nok 99% sikkert til å takke ja. Men skulle tenke på det over påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 283
  • Created
  • Siste svar

HURRA FOR DEG!

Jeg kan fremdeles fornemme den herlige følelsen da jeg fikk meg min første faste jobb for 21 år siden. Herlig å ha det litt forutsigbart, selv om du sikkert kan fylle opp stillingen din så mye du vil. Det er ganske så lite familievennlig med disse bittesmå stillingene!

 

Du har kanskje blitt litt "inspirert" av slike kalorifanatikere som meg her inne:p For jeg har virkelig vært hekta, jeg har sort belte i kaloritabeller og enkel matematikk som pluss og minus:D

Jeg er for tiden på 'avrusning', det begynner omsider å gå seg litt til. Jeg veier fremdeles litt av maten, men ikke systematisk og ikke hver dag.

 

Kos deg med go' følelsen

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å ikke spise godteri før ferien skar seg veldig ;) Torsdag spiste jeg påskemarsipan og sjokoladekake, fredag gulrotkake og lørdag en god del twistsjokolade + to store stykker med ostekake... Huffameg! Har jobbet nattevakter og da spiser jeg jo både dag og natt. Og sover hele dagen, hørtes ut som en meget usunn kombinasjon... :) Men har også gått noen turer i det nydelige vårværet på ettermiddagene og kjent sola varme litt. Deilig!

 

Før ferien er jeg, til tross for kaker og twist, veldig fornøyd med hvordan kroppen min ser ut. På en måte er det en motivasjon for å prøve å ikke ta den heeelt ut på ferien, men jeg har tenkt som så at jeg tillater meg selv å gå opp litt i ferien. Det får bli noen sunne uker etterpå for å veie opp tenker jeg :)

 

GOOD PÅSKE til alle sammen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var jeg tilbake fra påskeferien i USA. Har hatt det utrolig koselig :) Har gått veldig masse, både i skogen og på sightseeing og shopping. Faktisk gått flere timer hver eneste dag! Har også spist masse godt... Fikk fort en "vane" med å ha dessert etter lunchen (som var varmmat hver dag omtrent), f.eks sinnsykt god "hjemmelaget" is med cookiedough og sjokoladebiter og sjokoladesaus og fudge...hehe, jada, kost meg på ferie :) Men jeg har også tatt noen triks som jeg kan dele med de som er interessert:

 

Salat, med masse grønnsaker + rent kjøtt og dressing "on the side" funker alltid!

På flere spisesteder var det mulig å bestille en halv sandwich og en halv salat. Da fikk jeg mye grønnsaker og ikke så veldig mye av det lyse brødet, samtidig som jeg fikk smakt på den gode sandwichen.

Bestilte bakt potet ved siden av middagen et par ganger i stedet for pommes frittes. Fisket fort ut den store klumpen med smør de slang oppi, før den smeltet helt...

Bestilt grønnsaker eller salat ved siden av stort sett alle måltider, og spist meg mett på det, og heller lagt igjen halve pommes frittes mengden.

Jeg har prøvd å få tak i "whole grain" til brødmåltider. Hadde med norsk halvstekt grovbrød til frokost som vi stekte hos dem vi bodde hos. Alle synes det var godt!

Prøvd noen low-fat varianter, mange var veldig gode (f.eks kaffe latte med skummet melk).

Når vi kjøpte is ba jeg om liten porsjon i cup, ikke vaffel. Og en kule med noe skikkelig godt og usunt (f.eks den med cookiedough..) og en kule med noe friskere og litt sunnere, som f.eks sorbet.

 

Det "verste" med ferien er nok det som har skjedd med lommeboken...ganske slunken etter 1 uke med lunch og middag på restauranter + masse shopping. Jaja, sånn kan det gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Gratulerer så veldig med jobb :)! Kjenner ikke til jobbmarkedet innen ditt fagfelt, men 80% stilling må da være bra det? Og fantastisk at du ser for deg at det skal bli en spennende jobb å ha. Du skriver ikke noe om at du må flytte på deg, så jeg regner med at nyjobben er i rimelig nærhet også?

 

Deretter: Velkommen hjem fra påskeferie i Unaiten! Det er jo noen utfordringer der borte med all den store og billige maten, men det ser nå ut som om du har kommet helskinna igjennom. Jeg tror at når en tenker i alle fall litt på å velge sunt så blir en ukes ferie ikke så aller verst, selv om det blir litt ekstra på kosefronten. Jeg skal til USA om tre uker på konferanse. Var der i fjor også og satser på at jeg skal klare meg slik som da. Velge noe usunt og noe sunt - og da går det vel greit. Det er når bremsene slippes helt opp at det går galt :) - slik som for meg i påskeferien. Takk for trivelig hilsen og kloke ord inne på tråden min, forresten :)!

 

Ja ja, litt slunken lommebok kan det vel bli på ferietur selv om krona er sterk. Redd for at det skal bli slik for meg også, men moro å handle nå som jeg ikke skal ytterligere ned i vekt. Har jo knapt sommerklær har jeg funnet ut, men det får vente til jeg kommer meg over dammen uansett.

 

Ønsker deg en strålende dag! - skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hel skrullefrøken :) Gøy at du også skal til USA! Da burde du virkelig prøve å få tak i en smak av isen fra http://www.coldstonecreamery.com ! I alle fall sjekk ut sida og drøm deg bort litt... Takk for gratulasjon! Ja, jobben er her i kommunen hvor jeg bor, og det var her jeg aller mest ønsket en jobb. Bor i en kommune med veldig mange jobbmuligheter på sykepleiefronten, så jeg hadde egentlig regnet med å få en jobb her uansett. Men det er godt nå som det er i boks :) Men jeg har ikke sagt ja enda, fordi jeg også venter på et tilbud fra min nåværende arbeidsplass om mulighens større stilling enn de først kunne tilby. Så vi får nå se.

Men artig at du nevnte det med flytting, for vi skal faktisk flytte i løpet av våren. Men det er bare 3 km unna da. Flytter fra en liten tomannsbolig uten garasje til et større og finere hus (enebolig på 230 kvm, mange kalorier å forbrenne på å vaske der..) med større hage og stor garasje (til min bilfrelste mann). Det gleder jeg meg veldig til! Har vært en lang prosess, for vi kjøpte huset allerede i januar, men det var ikke mulig å flytte inn før i juni... så vi venter og venter. Men pga huskjøpet har det også vært spesielt viktig å få jobben i boks selvfølgelig. Også får vi valpen etter at vi har flyttet da. Villa, valp og volvo....nei, vi har faktisk saab :) Nå skrev jeg plutselig mye personlig, som ikke hadde noe som helst med vekt og kost å gjøre. Det var jo også litt artig :)

 

I dag har jeg vært temmelig sulten. Det er typisk etter en periode med mer mat enn vanlig. Har spist grovt brød, frukt og grønnsaker og vanlig middag + drukket masse vann. Skal på trening om en times tid, det blir godt å få svetta litt i dag også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmmm....jeg har allerede kikka! Det så jamen riktig så godt ut...:). Jeg skal holde øynene oppe og smake hvis jeg kommer over denne. Egentlig litt dårlig gjort å sette inn denne linken i dag - her sitter jeg og er sulten :) (Jepp - jeg også! Er vel på matavrusning da vel). Heldigvis mer sulten enn søtsugen så det er da enda noe.

 

Høres veldig spennende ut med flytting. Stort hus, da gitt! Jeg har også lyst på større plass, men med min litt lusne studentinntekt i dette området hvor alt er så dyrt så er det ikke aktuelt. Vi får se hva det blir til når skrulla blir stor. Så du sier at slaget om gamlejobben er ennå ikke tapt - blir spennende å se om du kan få en større stilling. Siden du avventer så regner jeg med at det er det du har mest lyst til. Uansett fint at du får jobbe i samme kommune som du bor. Litt personlige utover det vi spiser og trimmer går det vel an å være av og til. Det er fint å se dere andre litt grundigere. Så lenge man ikke utleverer andre eller ikke overtrår sin egne personlige grense er det helt fint!

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg til en grei treningsøkt rett etter jobb, og har derfor vært hos svigers på besøk i kveld i stedet for det kveldene pleier å gå med til: trening. Fant ut at jeg ville gå hjem igjen defra, men kom på halvveis at jeg hadde glemt igjen noe der og måtte snu så det ble jo ekstra langt å gå :) Skal snart lage meg noe godt til kveldsmat, siden jeg får en gangs skyld kommer sulten hjem fra svigers (de pleier å servere noe, men i dag bare kaffe og vann!)

 

Men ang jobb: Fikk i dag tilbud om 100% fast stilling på det stedet jeg jobber i dag. Helt villt! Det er nesten ingen på studiet mitt som har fått tilbud om FAST 100% jobb. Egentlig burde det være en selvfølge at man får et tilbud om det etter 3 år på høgskole, men dessverre er det mange små stillinger ute og går og enda fler vikariater... Men jeg har fått akkurat den jobben jeg ønsket meg og atpå til i 100% og fast stilling.. Helt i skyene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske nyheter - Gratulerer så mye! *FANFARE* Da kan jeg ikke skjønne annet enn at de må være veldig godt fornøyd med deg og at du er en gruelig god sykepleier! Blir jeg syk vil jeg sykepleies av deg, men nå er jeg jo i mitt livs form så det blir vel en stund til :). Flott trim i på deg i dag, forresten. Deilig å gå langt.

 

Nyt den fantastiske følelsen! klem fra skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha en sånn som deg når jeg blir syk. Et menneske med masse omsorg, humor og stå-på-vilje, som tilogmed kan passe på at jeg får noe sunt og godt å spise.

Kan du komme hvis jeg ringer???:)

Jeg sender kjempegratulasjoner til deg. Det er herlig at det ordnet seg. Nå blir alt mer forutsigbart.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gratulasjonene :) Ja, det går mer og mer opp for meg at jeg faktisk har fått denne jobben... så jeg blir mer og mer glad :) Skulle ønske jeg kunne feire skikkelig denne helgen med samboeren, men vi jobber begge to så vi får spare det til neste helg. Jeg har tenkt til å tilbringe kvelden alene hjemme med sjokolade og opptak av diverse tv-serier jeg gikk glipp av i påsken :) Høres jo i grunn ganske godt og avslappende ut.

 

Har fri i dag og har vært på sykkeltur sammen med min treningsvenninne. Det ble hele 36 km og en flott tur på landeveien i solskinn. Det gikk overraskende greit til å være årets første sykkeltur, men regner med jeg kommer til å kjenne det rimelig godt i låra i mårra og søndag!

 

Ha en super helg alle som er innom og leser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW, høres ut som en super start på sykkelsesongen:D

Nå husker jeg ikke om du pleier å spinne, hvis ikke så blir du kanskje litt støl i rumpa i mårra. Du er så godt trent at resten sikkert går greit.

 

Tenk at jeg leser om ei berte her inne som skal spise sjokolade og se på TV. Jeg tror jeg er kommet til selveste himmelen. Jeg har levd et år med TV og klibrød, utskeielsen har stort sett vært å ha pålegg på klibrødet:D

En vakker dag skal jeg skrive noe sånt.

Jeg kan meddele at jeg skal ut med noen venner i kveld. En jentekveld på byen vil nok medføre ganske så mange kcal, selv uten sjokolade;)

 

God helg fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rompa er litt vond ja! Men ellers går det bra :D Kjenner bare sykkelturen litt på innsida av låra og litt i overarmene.

 

Har arbeidshelg nå og jobbet tidlig i dag. Kjempemange som gratulerte meg med at jeg hadde fått jobb der og alle gledet seg til jeg skulle begynne. Det var veldig koselig! jeg gleder meg også til å jobbe der fast, både pga veldig spennende arbeidssted og utrolig flinke og koselige kollegaer.

 

Har egentlig vært veldig flink i matveien på jobb i dag også. Pleier egentlig ofte å gå litt skjeis når jeg er der, pga mye som skal gjøres og jeg blir rett og slett fysen av stress tror jeg. Men i dag var det ikke så mange fristelser, kombinert med at jeg spiste en god frokost (3 halve med lettbrunost og 3 halve med skinke + et glass melk) før jobb og holdt meg mett på det frem til lunch. Spiste med vilje ikke opp all lunchen min (hadde med 3 skiver, spiste to) pga jeg hadde lyst på risengrøt etterpå som var pasientenes middag. Men da hadde jeg jo liksom plass til litt grøt i "regnskapet" også. Nå er det faktisk 4 timer siden grøtinntaket og på tide med noe påfyll! Skulle bare skrive litt først....

 

Hadde en liten plan om å gå en tur i det fine vårværet, men var sliten etter jobb og ente med 1,5 time i horisontalen i stedet.. Drømte mye rart og våknet opp med mange tanker. Det dreide seg om vekt og kroppen min, og hvordan følelsene mine rundt kropp har endret seg veldig over de siste 10 årene. Det begynte kanskje litt med at jeg uventet fikk en mail fra en gammel venninne som jeg ikke har sett på 7 år i går. Var usikker på om jeg skulle skrive noe om at jeg hadde gått ned 20 kg og blitt veldig opptatt av sunn mat og trening siden sist eller bare la det være. Endte med å ikke skrive noe om det i mailen faktisk, det føltes liksom egentlig uviktig å nevne det i den første mailen på sikkert 7 år.

 

Det jeg tenkte på i dag etter ettermiddagsluren min var bl.a. at jeg ikke kan huske noe særlig fra ungdomstida at jeg var misfornøyd med kroppen min, selv om det var på den tida jeg gikk fra en syltynn fjortis til en heller overvektig russejente. Fortsatte å legge på meg jevnt til jeg var ca 20-21 (begynte å trene i januar det året jeg fylte 21). Hvorfor lot jeg det skje egentlig? Kom på to årsaker, og det ene var at ingen av venninnene mine brydde seg om kropp og utseendet noe særlig og det andre var at jeg som 15 åring ble sammen med han jeg fortsatt er sammen med, og han har alltid gitt utrykk for at "det indre var viktigst". Også er han jo like glad i kosemat som jeg :) Det var jo rett og slett ingen grunn til at jeg skulle bry meg noe mer enn de rundt meg. Også visste jeg jo ingenting om kosthold! Husker jeg og hun jeg skulle bo på hybel sammen med fniste om at nå kom vi sikkert til å bli kjempetynne fordi på hybelen skulle vi bare spise pasta, siden det var det eneste vi hadde råd til! Tynn av pasta? Skulle ønske det var sant gitt! :)

 

Jeg håper jeg ikke kommer til det punktet igjen at jeg ikke bryr meg om vekta. Selv om det sikkert var utrolig behagelig å aldri bekymre seg over hva jeg spiste eller at jeg så og si aldri trente! Men jeg vet så mye bedre nå. Og det er jo mye gøyere å ha en kropp som er temmelig veldreid om jeg så skal si det selv + spise mat som er bra! Og trening er i alle fall gøy så det skal jeg aldri slutte med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt masse på hvorfor jeg ble så tjukk. Jeg var også kjempeslank som barn. Så kom puberteten og med den fulgte en voldsom matlyst. Jeg ble ei sånn ungjente som spiste alt jeg kom over. Jeg fikk eller tok på meg en rolle som storspiser og magesekken lider enda under dette. Den er rett og slett ikke passelig lenger. Jeg skulle sikkert ha sydd inn både pupper og mageskinn, men magesekken er nok den som trenger det mest. Jeg må heldigvis aldri spise til puppene er helt fulle igjen, desto værre er det med magesekken:p

Den maser fælt om å få lov til å bli fylt opp skikkelig innimellom.

 

Jeg slanka meg litt for første gang da jeg gikk på videregående. Jeg hadde ei venninne som gikk på GR-kurs og jeg fikk noen gode råd hos henne. Hun var ikke særlig rund, men hadde likevel et veldig bevisst forhold til kroppen sin og det smitta over på meg. For ei stund. Så gav jeg meg over igjen. Og så fikk jeg barn da jeg var 25 år. Og la på meg mange kilo etter at hun var født. Og så slanka jeg meg 14 kg. Sånn gikk årene, opp og ned. Så fikk jeg nr 2 og la på meg 18kg i sv.skapet + noen kilo til etterpå. For 4-5 år siden gikk jeg ned 15kg igjen, før det smalt skikkelig til og jeg nådde min endelige max-vekt. Tenk at det går an å gå opp 20kg på nullkåmmanix!?!?!?

 

Jeg VET at jeg må bry meg om vekta mi resten av mitt liv. SLipper jeg taket er jeg plutselig 100kg igjen, æresord. Og dette har jeg omsider innsett. Tidligere har jeg slanka meg brutalt og intenst, for så eeeeeeeendelig å kunne hive meg over potetgull-posen igjen. Jeg hadde jo lengta så voldsomt etter det, og nå var jo slankinga ferdig. Nå klarer jeg faktisk å tenke at jeg aldri skal hive meg over disse posene igjen- og jeg blir ikke lei meg av å tenke på det lenger. I allefall ikke hver gang:p Det er en seier!!!:D

 

Ha en fortsatt fin helg

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rollen som storspiser, ja noen må kanskje fylle den også? Jeg og min bestevenninne i russetiden ble kalt sulten1 og sulten2, og spiste så og si det vi kom over ja :)

 

Har hatt en veldig fin arbeidshelg med to dagvakter + en nattevakt. Jeg jobber dobbelt ofte i helgen med dagvakt først, så hjem og slappe av før jeg drar på nattevakt igjen. Synes det er helt ok, men mange som lurer på om ikke det er fryktelig slitsomt. Nei, egentlig ikke svarer jeg :) Dro hjem og sov først 1,5 time så dro jeg på en sykketur på 30km (mens jeg gjorde alt det skiftet min snille mann dekk, vasket bilen min og laget middag!)

 

Unnet meg både to stykker bløtkake (på jobb) og en god mengde sjokoladeis i går kveld, litt for å feire den nye jobben og mest fordi det var så godt med noe søtt :) Til gjengjeld var jeg mett og god i løpet av natta og begynte ikke å fyse på konfekten (gave fra pasient..) før i morgentimene. Burde vite bedre og gå og finne meg en brødskive, men endte med 3 konfekter i stedet! :D Spiste også knekkebrød tidligere på natta da, så ikke bare tull i alle fall.

 

Satser på en god treningsøkt i kveld sammen med treningsvenninnen. Løpe på tredemølle + styrke. Har vært litt slapp på styrken i det siste så får gjøre en innsats der i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen kjekt å lese at du spiste kake mest fordi du hadde lyst på noe søtt! Ikke fordi du ikke klarte å la være eller noe annen tulleforklaring :D. Å, det er jo akkurat slik vi skal leve, vel? Spise lurt og sunt og nok og så kose oss litt innimellom! Du ser ut til å klare å balansere dette bra, og som sagt mange ganger før så gir det håp til oss noviser.

 

Ønsker deg en riktig god kveld! - skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet hjem fra trening som jeg var fornøyd med og spist en god kveldsmat. Bruker bare tida her inne mens jeg venter på at "gubben" skal bli ferdig på badet :D Treninga i dag ble som følger:

 

Tredemølle med 5 min oppvarming, så løpe-intervaller på 2-3 minutter og 1 minutt i mellom. Prøver å presse meg og løpe på høy hastighet innimellom. Holdt på totalt 31 minutter. Så styrke med apparater og på matte i 25 minutter og til slutt litt på tredemølla igjen. Bruker ikke pulsklokke for tiden (den virker ikke helt som den skal..) og lurer egentlig på hvor mye jeg forbrenner på trening. Har høy puls og trener nok ganske intensivt. Har også lest i et treningsmagasin en gang at de som trener mye forbrenner fler kcal enn de som er i dårlig form på samme aktivitet. Jeg som trener 5 ganger i uka for tida er vel kanskje i bedre form enn mange andre og forbrenner kanskje mer enn jeg tror. Jaja, det var noen tanker om det :)

 

I dag la jeg inn ca hva jeg har spist og endte på bare 1650 kcal inkludert det jeg spiste i natt. Det får gå når inntaket var såpass høyt lørdag og søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig spist sunt og godt i dag, det føles bra! :) Havregrøt til frokost, yoghurt og müsli til lunch, masse frukt, aspargessuppe med grove rundstykker til middag (hos min spreke farmor på 93 år) og grove knekkebrød til kvelds. Samboeren har kjøpt en pose med noen sjokoladekuler med kjeks inni som står foran meg nå og frister litt, men jeg skal nok la dem være. Er jo i grunn bare å sette dem vekk :D

 

Så på "sunt og godt" på tv2 nå. Hun jenta som var med der i dag minnet meg veldig om meg selv (i utseendet) som jeg var før. Hun var stor på overkroppen og slankere i beina. En sånn typisk usunn kroppsfasong. Glad jeg har en ny og sunnere kropp jeg altså. Tenkte litt på det; sånn var jeg, og nå er jeg faktisk nærmere kroppen til programlederen Cathrine Borchsenius (eller hva hun heter??). Men jeg tenkte at hun så litt for tynn ut, hvis jeg skal være helt ærlig. Min lille kosemage og fyldige pupper skal nok få bli som de er :) Ferdig med å slanke meg for evig og alltid håper jeg!

 

Var på trening i sta også og var så fornøyd. Det var en gjesteinstruktør som hadde en utrolig kul og energisk trening. Deilig med sånt påfyll innimellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt meg litt tid til å lese på tråden din- og siden jeg skal en langhelg til New York i begunnelsen av juni ble jeg jo veldig interessert i is-tipset ditt da:-)takk for det!!

 

Så leste jeg litt om "hva som skjedde"....Ja, det er rart hva som skjer når man legger på seg. Med meg også skjedde det noe i ungdomsårene- jeg var litt lubben, gikk ned kanskje 8 kilo i 15-årsalderen....og fikk egentlig et litt forstyrret forhold til mat og slanking da som fulgte meg langt opp i tjueårene- egentlig helt til jeg fikk barn! Så kom småbarnsårene....der jeg holdt vekten....for så å legge på meg sakte men sikkert etter at jeg sluttet å amme yngstemann(som nå er elleve....) Det ble et kilo da og et nytt kilo da....til vekten endte på 10 kilo over min trivselsvekt!! Det er ett og et halvt år siden jeg bestemte meg for at NÅ er det slutt! Jeg hadde jo lenge tenkt at jeg skulle ta tak....men det ble med tanken....for jeg innbilte meg at jeg ikke kunne spise mindre enn jeg spiste....så jeg "lurte" meg selv til å tro at det egentlig var forbrennningen min det var noe galt med- for så lite som jeg spiste, kunne det ikke være maten som gjorde at jeg la på meg....Men så har jeg jo skjønt at så fryktelig lite spsite jeg jo ikke da....når jeg regnet med den bollen jeg kjøpte på vei hjem fra jobb og de kjeksene jeg spiste når jeg laget middagen osv...! jaja...litt tilbakeblikk! Og jeg er enig med deg, jess...det må handle om å endre noe for alltid!! Ikke vente på å få lov til å skeie ut igjen!!

 

Og så; Gratulerer med ny jobb!!! Så flott!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselig melding svusj. Gøy å lese litt om din historie også!

 

I dag spiste jeg årets første pinne-is! :) På en solfylt veranda med to gode studievenninner som jeg skriver oppgave sammen med. Det smakte herlig og var absolutt et passende avbrekk i skrivinga. Vi koser oss mye når vi skriver sammen og synes det sosiale er vel så viktig som det faglige. Glad for å ha dem! Dette er fjerde eksamen/oppgave vi skriver sammen og etter hver levering + karakter har vi feiret på et eller annet vis med f.eks vin og middag eller kafébesøk. Neste gang vi skal feire oss selv nå er vi ferdige med utdannelsen!! :)

 

Var på sykkeltur i kveld med treningsvenninnen og tok en runde vi også tok flere ganger i fjor. Måtte bare innrømme at vi var i bedre form sist vi syklet den enn vi var nå... Men det skal nok komme seg!

 

Forresten fikk vi også beskjed i dag om at valpen vår er født!! Skal hilse på en av de nærmeste dagene. Vi kommer stadig nærmere målet i denne "adopsjonsprosessen". Men da sier jeg god natt og kryper i seng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har jeg vært veldig sunn og flink i matveien. Samboeren min har spist en del sjokolade som jeg på merkeligvis ikke har hatt noe lyst på. Rart det der med søtsug altså, noen ganger er jeg helt vill etter godteri mens andre ganger gjør det meg liksom ingenting å ha godteri foran meg uten å spise av det. Lurer på hva det kommer av. Blodsukker eller viljestyrke? Trent mye har jeg denne uka også. Skrev et skryteinnlegg på trim-tråden. Det har vært fint vær hele uka og da er det bare herlig å trene utendørs. Løpe i skogen i t-skjorte og kjenne at temperaturen bare er helt perfekt! :)

 

I kveld har vi begynt på rydde/kaste-jobben.. 1 mnd og 1 uke til vi flytter. Bare å sette i gang! Jeg begynte med klærne mine. Det ble 8 rimi-poser med klær som går til fretex. Ting som ikke passer + ting som er umoderne + til jeg bare er lei av. Håper noen andre får nytte av det :) Noe måtte jeg innse at burde kastes rett på dynga, klær som var utslitt eller hadde skader/flekker. Men det ble også en halvfull søppelsekk med klær som jeg rett og slett skal ta vare på og ha som minner :) En olabukse fra jeg var 14 år! Den er størrelse 29 i livet og passet faktisk ganske så fint. Men helt lav i livet og stor sleng i beina, så den får bli utkledningstøy.. Når jeg har tatt vare på den såpass lenge skal jeg jaggu meg ha den litt lenger. Visste ikke at jeg hadde den en gang! Fant også ting fra jeg gikk på barneskolen, tegninger og meldingsboka mi :) Når vi flyttet hit var det mye som bare fulgte med på lasset uten at jeg egentlig visste hva jeg hadde. Det får bli en skikkelig opprydding nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh...Flytting er en kjempejobb! Lurt å begynne å rydde-/kastejobben i litt god tid for blir skrotet med inn i nytt hus så ligger det gjerne godt :). Jeg hadde så store planer om å sortere og kaste så mye da jeg skulle til England, men så ble tida for knapp og jeg endte med å sette veldig mange 'ymse-esker' rett opp på loftet. Gleder meg litt til å rydde i dem - masse minner og rare ting som dukker opp. Dessuten har jeg blitt enda enda mindre knytta til ting på disse årene jeg har vært her så jeg tror jeg skal være i stand til å kvitte meg med langt mer nå! Og det er jo moro å finne igjen ting som ble for smått med som faktisk passer, slik som den gamle olabuksa di :)

 

Fint å gi klær og ting videre. Jeg er ikke så flink til å handle second-hand ting og klær selv om det er masse fint å få tak i. Jeg blir helt svimmel i øynene av å se på alt det forskjellige og klarer ikke helt å forholde meg til det. Har hendt jeg har kjøpt klær når det har vært noe helt bestemt jeg har vært ute etter. Sendte en stor pose på gjenbruken sjøl i går. Hadde et skapraid igjen og nå gikk resten av de for store klærne. I et øyeblikk av klarsyn innså jeg at det ikke kom til å bli noe innsying av klær, først og fremst fordi jeg ikke egentlig er så flink til å sy, og deretter fordi jeg faktisk ikke har symaskin her :).

 

Det er deilig med vår! Være ute i korte ermer og høre på alle de fine lydene og se på alt det fine som skjer nesten fra en dag til den neste! Vi har også knallvær. Selv om det blåser surt, og egentlig var litt i kaldeste laget, sykla jeg i kortermet. Alldeles herlig! Spennende med valpen deres, forresten - gleder meg til å høre mer. Det kribler vel etter å dra å besøke dem. Når får dere lov å komme og ta en kikk?

 

Ønsker deg en riktig herlig søndag! - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen Skrulle! :) En bra søndag har det vært, og resten blir sikkert også fin. Ryddinga fortsatte i går på formiddagen, fikk hjelp av en kamerat med henger til å kjøre noen turer på avfallsanlegget (høres mye penere ut en søppeldynga...men det er jo resilkuleringsopplegg da). Som takk for hjelpa fikk han lunch på terrassen med ferskt brød, spekeskinke og jordbær. Det var herlig å spise i sola og slappe av etter jobben. På kvelden grilla vi for første gang i år og det smakte også nydelig. Potetsalaten jeg lagde ble spesielt godt likt, så jeg legger inn oppskriften på oppskriftsida etterpå. Synes det er så artig jeg, når jeg får skryt for mat som er sunnere enn mange tror. Etter maten gikk jeg og min kjære tur i de siste solstrålene, før vi endte i sofaen med en film, popcorn og smågodt. Det ble i alle fall en bra lørdag!

 

I dag synes jeg nesten det var litt godt at det var grått da jeg sto opp. Det gjorde det mer legitimt å være innendørs :) Skrev brev til min bestemor på andre siden av landet og jobbet litt med oppgaven. Til slutt følte jeg at jeg hadde sittet i den samme stolen hele dagen og måtte bare ut. Sendte melding til to venninner og ville ha dem med meg på tur, men fikk nei fra begge! Jaja, det skulle ikke stoppe meg, tenkte jeg. Bestemte meg for å gå en tur i en løype som mer eller mindre går rett oppover. 600 høydemeter opp, en tur som tar 30 minutter for de spreke og 1 time for resten.. Jeg brukte 40 minutter denne gangen, med staver for første gang. Følte meg i grunn litt teit der jeg sto på bunnen av løypa med skistaver, mp3spiller, pulsklokke og en sånn liten sekk med vanntank i bak. Skulle tro jeg var på vei opp til mount everest med oksygentanken min. Og så kom jeg på at skistaver vel egentlig ikke er helt det samme som gå-staver og at jeg jo aldri hadde gått med staver før og ikke visste helt hvordan det skulle gjøres. :) Men kom raskt inn i en rytme med stavene og syntes det gikk veldig greit. Møtte til og med en spreking oppe i løypa som også hadde skistaver, så da var det jo greit. :)

 

Har spist restene av potetsalaten til middag sammen med restene av spekeskinke + salat og brød. Godt og sommerlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... ikke så mye å rapportere om i dag, en helt vanlig dag i grunn :) Vært på trening og testa ut pulsklokka. Den viste 500 kcal forbrent på 1 time, og det er vel ganske bra. Spiste opp alle 500 igjen etterpå siden jeg spiste ost og salami på kveldsmaten :) Sånn skal det være! Driver vel ikke å slanker oss gjør vi vel...hehe :)

 

Kjenner akkurat for øyeblikket at jeg er litt hekta på å telle disse kaloriene. Egentlig helt idiotisk, fordi jeg velger akkruat den maten jeg har lyst på og teller ETTERPÅ. Og ender på 2000+/- (mest pluss.. men altså sånn ca det jeg skal) uansett. Det er bare litt...for moro skyld? Jeg veier sjelden maten da, men gjorde det her om dagen og samboeren min sa "*kremt* vi driver ikke med sånn matveiing igjen vel??"... Måtte le litt av han, men han er nok bare opptatt av at jeg skal være få være sunn men ikke fanatisk. Og det vil jo ikke jeg være heller. Jaja, det går i bølger det der med kaloritelling og ikke. Noen dager gjør jeg det, andre dager ikke. Lurer på hvor lenge jeg skal gidde det?? Faktisk har jeg jo gjort det fra og til i over 2,5 år nå. Kanskje litt sprøtt. Men vekta har jo også svingt litt i de periodene, og det er ikke til å komme unna at vekta er lavest når jeg har mest kontroll.

 

det var visst kveldens kaloribabbel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de kaloriene. Jeg teller fremdeles forholdsvis mye. Jeg veier hvis jeg er hjemme og kan gjøre det noenlunde i skjul for mine døtre. De vet jo hva jeg har drevet på med, jeg vil likevel at de i minst mulig grad skal bry seg med dette.

 

Mine venner vet jo også hva jeg har drevet med og jeg får stort sett forståelse- eller iallefall aksept for mine valg. I helga var jeg på venninne-tur og vi hadde veldig fint vær. De andre hadde lyst på soft-is og kjøpte seg det. De mente bestemt at jeg også burde unne meg en slik og da plumpet jeg ut med at den sikkert inneholdt 600kcal og at det ikke var verdt det. Jeg kunne ha bitt tunga av meg, angret skikkelig på at jeg sa det. Jeg tror de andre fikk dårlig samvittighet. Jeg ba så mye om unnskyldning og prøvde å si at jeg var litt skrudd i forhold til mat og utskeielser i og med at jeg må passe veldig godt på i denne overgangsperioden.

 

Jeg tror nok jeg må telle litt innimellom for resten av livet. Håpet er jo at vekta skal holde seg stabil og at jeg kun skal "telle meg nedover" hvis den viser tendenser til vektøkning. Tenk når jeg skal flytte på sykehjemmet og må ha med matvekta i flyttelasset:D

 

Jeg liker din filosofi om at vi trener bort det vi spiser. Kjempekjekt! Den har jeg tatt med meg. Det er kjempemotivasjon til trening.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...