Gå til innhold

Hei hei :)


Gjest IC242

Anbefalte innlegg

Åå jeg kjenner meg igjen i den softis-kalorisnakk-blemma der altså!! Jeg tar meg selv i det VELDIG ofte, å sitte å beregne hva det andre spiser inneholder... Og jeg har bust ut med noen tall (i min mer besatte fase..) Men jeg klarer å la vær å fortelle om det altså, hvis ikke noen spør da. Har nemlig fått den "rollen" etterhvert som levende kalorileksikon for et par av venninnene mine. Har visst klisterhjerne ift kalorier, men dessverre ikke i så mange andre tilfeller :)

 

For eksempel; i dag satt venninna mi og spiste 1 boks mr lee nudler + et rundstykke med smør + et av de litt større begerene med tine yoghurt.... jeg tenkte 400 + 200+80+180 =860 kcal i en LUNCH! Det er jo for det første absolutt ikke mat man blir mett av på lang sikt, for det andre er det veldig mye kalorier og for det tredje (og viktigste..) det smaker jo overhodet ikke SÅ godt at det er verdt det, i alle fall etter min mening. Jeg sammenligner 840 kcal med en velfylt pose smågodt eller to store stykker av en deilig hjemmelaget pizza, eller andre kosemiddager. Ikke en lunch på en tirsdag.

 

Var på kafé i dag også med min snille pappa som spanderte. "Ikke tenk på pris" sier han. Så valgte jeg akkurat det jeg hadde lyst på da, men det viste seg jo å være en salat. Og da måtte han påpeke "Ja, du er jo alltid så sunn du...". Joda, jeg er sunn, men salaten min inneholdt nok en del næring og energi likevel, med marinert biffkjøtt og soltørket tomat + olivenbrød til. Også ble det to kuler med italiensk iskrem etterpå :)

 

Syklet til og fra friskis og svettis-trening (til sammen 12 km) og pulsklokka viste 640kcal forbrent. Sikkert mer enn den isen i alle fall :) Men ikke mer enn Mr. Lee lunchen, haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 283
  • Created
  • Siste svar

Godt å se at det ikke er bare jeg som driver med denne galskapen:)

Jeg ser (teller) jo ofte det de andre spiser, men er vanligvis veldig forsiktig med å kommentere. Jeg har noen veldig gode venninner som av og til spør om hva som er lurt å velge- og da er det jo greit.

 

Så koselig det hørtes ut med kafe i lag med papsen! Jeg har faktisk aldri vært på kafe med min. Han døde for ganske mange år siden, og i min ungdomstid var det ikke så vanlig å gå på kafe. Iallefall ikke med pappa.

Jeg er også veldig glad i salat, iallefall slike som du snakker om. Vil gjerne ha litt mer spennende ting i den enn kinakål.

Jeg syklet til et jobb-møte i dag, det ble også 640kcal + treningstime i kveld. Jeg har ikke byttet de inn i mat i og med at jeg fremdeles sliter litt med påskeflesket. Jeg veide meg i dag og det ser heldigvis ut til at helgas utskeielser ikke har gjort særlig skade. Jeg har ikke så veldig lyst til å gå på ned-i-vekt-meny igjen i og med at jeg har brukt mye energi på å komme meg ut av det og få i gang forbrenningen igjen. Så jeg prøver heller strategien med moderat inntak kombinert med trening:-)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt sånn æsj-følelse i kveld. Ikke har jeg trent eller bevegd meg noe nevneverdig på noen måte og jeg har omtrent ikke spist noe sunt i hele dag. begynte relativt bra med frokosten, men lunch hjemme hos noen som bare spiser fint brød, salami og majonessalat ble litt feil for mitt kaloritenkende hode :) Spiste meg derfor ikke så veldig mett, og rakk ikke mat i mellom dette + jobb. hadde kveldsvakt og falt for fristelsen til å spise 2 vafler og eplekake med is i stedet for middag/mat på jobb... Ligner jo ikke meg i grunn å være så ufornuftig :) Følte liksom at jeg burde få i meg litt mat også, selv om jeg ikke var sulten lenger, og spiste noen knekkebrød til kvelds.

 

Dette var det jeg burde gjort:

 

Spist mer til lunch så jeg var mett, tror på at mat uansett er bedre enn kake, selv om det er mer usunn mat

Tatt med meg mat som fristet på jobb og spist det i stedet for kake

 

Sånn, da var det opplest og vedtatt og jeg skal følge denne oppskriften neste gang :)

 

(hvis det var så enkelt da)

 

I morgen skal jeg spise sunt, trene og være fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe særlig med slike æsj-dager! Jeg jobber litt med å godta at det er greit at noen dager er slik og at det ikke spiller noen rolle for vekta når det skjer av og til. Slik jeg kjenner det nå er det mest ubehagelige ved slike dager (i tillegg til dårlig samvittighet) at kroppen responderer veldig dårlig på tullete mat. Rar og uggen mage og dvask følelse i kroppen - riktig sofafølelse blir det! Kjenner veldig på dette nå som jeg stort sett lever sunt og grøsser ved tanken på at den stakkars kroppen min har opplevd altfor mange slike dager tidligere :).

 

Det er også merkelig rart å 'plutselig' se at andre har et dårlig utvalg av matvarer. Du og jess har jo filosofert grundig over dette de siste dagene og jeg må bare slutte meg til det dere sier om å telle inntaket hos andre og kategorisere etter hvor sunn totalen er. Huttetu! Jeg prøver også å la være å kommentere, men noen ganger har jeg behov for å misjonere litt for jeg er rett og slett ikke sikker på om folk vet hva som er hva?? Men det er klart, folk må jo få lov til å spise usunne ting uten at vi skal gå av skaftet :).

 

Jaja, i morgen er det en ny dag, IC. Da kan kroppen få komme tilbake i normalen igjen med trim og lurt for! Du har nok helt rett i at det er lurt å spise seg mett på mat selv om maten kanskje ikke er så sunn - det er nok greiere å holde seg unna vafler da. Problemet er vel gjerne at det ikke er så mettende med fint brød. Men godt er det :)! Ønsker deg en riktig god torsdag!

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja... da jeg skrev i går at jeg skulle være sunn og fornøyd i dag hadde jeg glemt at det faktisk var min farmors bursdag i dag og at jeg jo skulle dit på middag + kake. Så der gikk det forsettet litt skeis kan vi jo si :) Men jeg har vært på 3 mil lang sykkeltur og tror ikke det ble så ille i dag likevel. Valgte litt smart til frokost og lunch så jeg hadde temmelig god samvittighet for dagens kakeinntak.

 

Akkurat kommet inn fra den sykkelturen og må ha noe kveldsmat. Sitter og lurer på om jeg skal legge inn dagens inntak i kalkulatoren og SÅ velge kveldsmat ut fra hva jeg "har igjen" i regnskapet, eller spise etter magens ønsker.... :) Nå begynte akkurat TV-programmet jeg skulle se, så jeg kan jo telle litt mens jeg venter på reklamepause og tid til å lage mat.

 

5 minutter senere: ender på 2200 kcal grovt beregnet inkludert kveldsmat og da er jeg godt fornøyd :) Lager meg straks havregrøt med eplesyltetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Tja...jeg synes ikke det var så ille? 2200 og en 3 mils sykkeltur høres da vel balansert ut. Farmorbursdager er viktige. Du, du sa en gang at du trener de kaloriene du spiser eller noe...? Ble visst ikke helt riktig dette - skjønner du hva jeg mener? Jeg tenkte at det hørtes lurt ut da jeg leste det, men kan du minne meg på hva det egentlig innebærer?

 

Siden jeg skal på tur om ei uke ble kursleder og jeg enig om at jeg ikke trapper opp før etter Florida, men etter det skal jeg begynne å trappe opp, altså hvis jeg holder meg noenlunde stabil. Men etter det kan jeg tenke meg å prøve å spise litt mer og mindre etter hvor mye jeg trimmer. Det virker intuitivt.

 

Ønsker deg ei riktig fin langhelg! - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser det jeg trener, det er vel kanskje ikke sånn helt nøyaktig i alle fall :) Men jeg spiser jo ikke det samme hver dag, noen ganger blir det sunn og mager mat med få kalorier, andre dager sunn mat, men likevel flere kalorier, og noen ganger usunn mat og fler kalorier av den grunn. Og ikke alle dager med høyt inntak har like mye i "uttak", altså trening. Men trene gjør jeg jo jevnt over, og selv om regnskapet ikke er balansert hver dag så ser jeg jo på kropp og vekt at det fungerer sånn som jeg gjør det :) Dessuten hender det at jeg unner meg noe ekstra når jeg har trent og har da litt bedre samvittighet ovenfor det. Det samme ser jeg at andre normallvektige venninner gjør. De som trener for å holde seg i form og holde vekta, men ikke slanker seg. Hun jeg trener mest med er ekspert på å unne seg is etter trening og mener det er den beste "restitusjonsmaten" :)

 

F.eks på dager hvor jeg skal trene 1,5 time med tredemølle og styrke spiser jeg 400-500 til frokost, lunch og kvelds og kanskje 500-700 til middag + mellommåltider. Det kan være sunn mat men det blir jo en bra kaloriinntak likevel. Jeg prøver liksom å tenke litt over det, på den måten at jeg sier "i dag skal du jo trene på kvelden, så middagen må være mettende og ha litt energi som varer". Hvis jeg ikke har fått i meg så mange kalorier på dagen har jeg ofte en trang til å spise litt (for) mye på kvelden. Det jeg spiser på kvelden, etter trening, ser jeg på som viktig påfyll for muskler og kropp generelt som har mistet noe av reservene under treninga. Egg og brød f.eks! Jeg kan faktisk ikke fatte at jeg for noen år siden spiste knøttlite og trente masse. Rart hva man kan vende den stakkars kroppen sin til å godta for å miste noen kilo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens "spis det du trener" ble: sykkeltur og styrkeøvelser på gulvet = 700 kcal, pizza med kjøttpølse og feit ost = 800 kcal :) Hørte rykter om noe is i frysern også. Men det har vi plass til :)

 

Skal jobbe netter hele helga. Da pleier jeg å regne det jeg spiser på natta som frokost og lunch og tenker at jeg har ca 800 kcal til "rådighet". Nå blir det faktisk sjelden at jeg spiser så mye i løpet av vakta, fordi det mest blir knekkebrød og frukt/joghurt. Har ikke alltid så god matlyst på natta, men tenker at det er viktig å få i seg noe i løpet av 10 timer våken vakt. Noen av kollegaene mine lar nattevaktene være en unnskyldning for dårlig kosthold, men det vil jeg ikke være med på :) Men noen ganger utløser nattjobbing at jeg blir ekstra fysen og har lyst på godteri, og jeg gir stadig etter for det også, så skal vel ikke skryte på meg noe mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovet godt i dag og gått/jogget en fin tur for å riste litt liv i kroppet etterpå. Pulsklokka viste 300 kcal forbrent på en halv time.

 

I natt spiste jeg et eple, en pære, en halv appelsin, 3 ryvita med smør, pepperskinke og tomat, 2 fiberrik med brunost og gräddost, et glass juice og en yoghurt. :) Sånn delvis ganske sunt. Er glad i litt usunt fett så jeg spiser meierismør f.eks... Men 1 sånn liten kuvertpakke har vel ingen fått hjerteinfarkt av.

Jeg er flink til å få i meg mye frukt, for det synes jeg er veldig godt. Skulle ønske jeg husket på oftere å spise gulrot, sukkererter og sånne snack-grønnsaker oftere, for det er jo også egentlig veldig godt. Yoghurten i natt var noe nytt, "vårfrisk" med bringebær og granateple fra Tine. Den var god!

 

I kveld har vi grillet flintstek og krydderpølser. Tilbehøret var marinerte mandelpoteter (med hvitløk og urter), paprika, champignong, rå sukkererter, smørdampet mais og en kald rømmesaus. Til dessert ble det en liten klatt med is til hver, lite fordi vi spiste mesteparten i går :) Mye godt å kose seg med på denne årstiden! Er så glad for at is er en ting man kan spise relavivt mye av uten at det river hele kaloribudsjettet. Dream-is med karamell og nøtter f.eks har 155 kcal pr 100 gram, og i en hel boks er det 440 gram. Og en hel sånn boks er MYE is! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg og treningsvenninnen gått 3 timer tur! Pulsklokka (som jeg nå endelig har begynt å bruke igjen etter lange tider hvor den har ligget alene i skuffen stakkars) viste 900 kcal forbrent. Deilig temperatur ute selv om vi ikke kom hjem før kl 21. Har dusjet og hivd i meg kveldsmaten nå og skal straks på den siste nattevakta. 3. natta er ofte verst. Og den turen ble kanskje litt i lengste laget, så spørs om jeg ikke blir litt sigen etterhvert... Men skal jobbe sammen med trivelige folk som skravler like mye som meg så det skal nok gå bra :) De to andre nettene nå har det vært utrolig stille og nesten ingen henvendelser fra pasienter eller tilsyn. Det er helt unormalt og natta blir jo lang når man ikke har noe å gjøre. Men for all del, det er bare fint at pasientene sover og har det fint :) I natt så vi film og leste diverse ukeblader fra perm til perm. Og dette får vi betalt for! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Kjekt å lese om hva du spiser! Ojsann, dette hørtes slankenerdete ut :). Velvel. Det gir i alle fall meg noen tanker om hvordan det går an å leve og likevel holde vekta. Det er spennende å være her inne på HV om dagen nå som vi er blitt så mange. Det er litt forskjellige strategier ute og går og det er mye å lære og å plukke med seg både her og der. Jeg trodde jo jeg skulle bli veldig opptatt av å telle også nå, men kjenner allerede at jeg slapper litt mer av og tar meg tellefri to hele dager i uka. Jeg har så lyst til å la kroppen få bestemme hva som skal til og la hodet lære å høre etter. Jeg liker veldig godt å følge med på deg siden du stort sett ser ut til å spise sunt (og nok) men stadig vekk ta deg noe litt ekstra. Du er nok blitt et matfatforbilde for meg, ser du :)!

 

Sikkert greit å få unnagjort disse nattevaktene dine for denne gangen. Kan se for meg at det er utfordringer i å spise riktig, men jeg synes tanken din om å ikke la nattevakter bli en unnskyldning for dårlig kosthold er veldig god.

 

Ønsker deg ei riktig god uke! - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg unner meg nok mye "ekstra". Akkurat den uka som har gått nå synes jeg ikke jeg har vært særlig sunn. Har spist nok, og ikke for mye, men likevel innrømmer jeg for meg selv at ikke alle mat-valg denne uka var de beste. Ofte tenker jeg at jeg liker smaken og konsistensen osv at f.eks en grov brødskive med deilig pålegg bedre enn et middels godt kakestykke. Likevel er det noe med hva som er forventet å spise av de rundt meg f.eks som styrer noen av valgene. Jeg vil være med på felleskapet og spise kake jeg også, ikke være "hun som alltid spiser så sunt". Tok meg i det i dag på butikken å (hold dere fast) SE MEG OMKRING før jeg puttet en pakke med fiberrik i handlekurven... HALLO! Ikke se meg nå, jeg spiser klibrød i skjul.... haha, så dumt at jeg må le av meg selv. Burde være stolt av meg selv som spiser fiber og sunne saker, men det er faktisk ikke så sjelden at jeg føler meg så "mot strømmen" at jeg skjuler det. Har fått litt dilla på fiberrik med feit ost på. Halvparten sunn og halvparten usunn :)

 

Status: Vekta mi om dagen er LAV. Svinger mellom 58,5 og i dag (når jeg sto opp kl 15) 57,4!! Det er vel sikkert noe kluss med væske i kroppen osv når man ligger og sover en hel dag som gjør at det var så lavt. Jeg vil i grunn ikke veie under 58 og i alle fall ikke så lavt som 57. Siden vekta viste et så lavt tall tenkte jeg å måle meg litt med målebånd også. Det viste 92 cm rundt puppene, 71 cm i livet og 93 rundt hoftene. Dette var da etter dobesøk og før mat, så det er vel så smalt som det kan bli! Sånn som jeg ser meg i speilet nå er det ikke et gram for mye og jeg føler jeg ser veltrent ut. Egentlig er det første gang siden jeg ble slank igjen at jeg føler meg så bra! Har vært mye opp og ned i den vekta den første tida (les 1,5 - to år). Irritasjon over vektoppgang følte til noen uker med lite mat, som igjen endte i en sprekk hvor jeg spiste smågodt hver dag i en uke f.eks. Ikke rart det svingte opp og ned. Nå prøver jeg mer å holde inntaket høyt og trimme/trene jevnlig, og det fungerer SÅ mye bedre :)

 

Kjøpte meg nye løpesko i dag til den nette sum av 1499 kr... :) Jaja, jeg vet i alle fall at det treningssko blir mer brukt enn noen av de andre skoene jeg har, så det er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på spreng med oppgave om dagen + har vært på seinvakt i dag. JObber hele helgen også. Begynner å bli sliten og ønsker meg en dag jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil og ikke må noen ting. Og gjerne ha mulighet til å sove så lenge jeg ønsker :) Den dagen kommer vel en gang i neste uke.... Først veiledning i morgen tidlig, så jobbe mer med oppgave, fredag blir det oppgaveskriving + seinvakt og så tidlig jobb lørdag og søndag. Oppgaven leveres torsdag og jeg gleder meg VELDIG til å bli ferdig :)

 

Bakte brød i brødbakemaskinen i dag som ble kjempegodt! Brukte fibra-mel (som er grovt, men virker fint), kruskakli, solsikkekjerner, mandler, grovt sammalt mel og sesamfrø... litt sukker, salt og olje. Nam nam. Studievenninnene likte det også veldig godt :) Vi spiste vel opp 3/4 av brødet til sammen! Elsker lukta av nybakt brød i huset. Selv om det kommer fra bakemaskin :D

 

Jaja, får hoppe i køya da. Tror jeg sovner temmelig kjapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dagen har hatt opp- og nedturer. Først veiledning ift oppgaven vi skriver. Synes veilederen er så vanskelig å forstå seg på, og han gjør i grunn ikke en god nok jobb. En av jentene på gruppa ble skikkelig irritert i dag og sa akkurat hva hun mente. Jeg satt akkurat å tenkte samme tanke som henne, men ble likevel overrasket over at hun sa i fra på den måten. Bra at jenter tør å si fra litt da :) Kan ikke finne oss i at den som skal hjelpe oss ikke gjør jobben sin bra nok. Det er en uke til vi skal levere og dette var siste veildning. Vet i grunn ikke helt hva vi fikk ut av det annet enn frustrasjon??

 

Så møtte jeg en kusine som akkurat har fått baby på kafé. Det var kjempekoselig å skravle og se den lille tassen. Spiste kyllingtandoori salat som var en blandet salat med indiskkrydret kyllingfilet + indisk yoghurtdressing og nanbrød. Kjempegodt! Også ble det en kaffelatte som jeg nesten alltid bare "må" ha når jeg er på kafé.

 

Var litt sliten når jeg kom hjem og sov en times tid. Etterpå var det godt å komme ut i frisk luft på en liten sykkeltur med treningsvenninnen. Til slutt 20 minutter solarium på vei hjem :)

 

Lagde anti-slanke-varianten av havregrøt etter treninga. Med melk, sukker og smør :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidshelg denne helgen, og jeg har ikke skrevet noe. Det har i grunn ikke skjedd så mye heller :) Har nok spist litt i overkant og ikke trent hverken fredag eller lørdag. Men i går kveld ble det litt improvisert trim på stuegulvet med oppvarming + styrkeøvelser. Kjenner faktisk at jeg er støl i låra og rompa i dag! Det hadde jeg ikke trodd :) Lørdagen ble helt katastrofal kostholdsmessig, det må jeg bare innrømme. Og da la jeg meg på kvelden med en litt sånn uggen følelse. Det er irriterende når det er sånn. Andre ganger kan jeg ha spist alt for mye, men likevel ikke ha dårlig samvittighet. Denne dagen følte jeg mest at det jeg hadde spist var så unødvendig, og jeg hadde jo ikke trent osv osv... Men sovna og begynte på nytt dagen etter og da stoppet "regnskapet" på 2100 kcal. Fint tall :)

Lørdag på jobb var det alle disse kakene igjen. Jeg var ikke alene om å hive meg over ostekake, nystekt hvetekringle og sjokoladekake med et tjukt lag glasur. Men det var noe med mengdene jeg tylla i meg da.... Når jeg da toppet det med "melkesjokoladeis m/ brownie" (en ny type) og masse potetgull er det kanskje ikke rart jeg følte meg litt stinn av usunne ting når jeg la meg. Prøver å ta lærdom av den følelsen.

 

Denne uken er planen å trene effektivt og spise nok mat, og ikke fylle regnskapet med feil ting hele tida. Jeg må innrømme det at det i det siste har blitt kanskje 1600-1700 kcal med mat og resten tullemat. Ikke en trend jeg vil skal slå rot hos meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag har passert på en veldig bra måte :) Ble ferdig med oppgaven, og tar derfor fri i morgen! Gleder meg til å sove lenge, og satser på en lang sykkeltur ut på dagen etter en god og sunn frokost :)

 

Hadde jeg skrevet opp inntaket i dag hadde jeg fått i alle fall 3 hjerter. Har spist både italiensk salat, brukt olje til steiking og kost meg en neve mandler. Spiser mandler nesten hver dag nå, det er en innmari kjekk måte å få i seg sunne ting - også er det kjempegodt! Ekstra godt når de får følge av noen tørkede frukter :)

 

Det jeg har spist i dag er:

 

4 knekkebrød med baconost, spekeskinke og agurk

1 rundstykke med kremost + 1 rundstykke med italiensk salat og skinke

1 eple og en neve mandler til mellommåltid

Omelett og salat til middag

Havregrøt til kvelds + en yoghurt

 

Har vært på friskis og svettis trening i dag også. Det var kjempegøy, spesielt fordi det var en annen instruktør enn den faste, med et annerledes og morsomt program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridagen har vært så digg :) Fint vær og jeg har bare kosa meg i hele dag. Sykkeltur ble det, hele 35 km. Men i rolig tempo og med innlagt kaffebesøk hos en veninne. Har også gått tur på kvelden, så det har blitt mye aktivitet i dag. Spist ganske så sunt. Ble noen av de nye fruktbitene med sjokolade utenpå (fra Nidar, rød eske). De var kjempegode! Og også en friskis-is. Den er jo ikke så ille kalorimessig, og heldigvis synes jeg også det er en veldig god sommeris. Til middag hadde vi en deilig og sommerlig salat med masse godt oppi. Sukkererter, kikerter og andre grønnsaker i forskjellige farger. Elsker fargerik mat :)

 

Skal snart lage meg kveldsmat. Det ble sent i dag, men jeg er sulten så da må man jo ha påfyll! Det blir nok brødskiver og en stor kopp med te. Og etterpå senga :) God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi levert bacheloroppgaven, så jeg er heeeelt ferdig med skriftlige ting på dette studiet. Har igjen muntlig. Likevel må det jo feires litt i dag :) Jeg og de to jentene jeg har skrevet oppgaven sammen med skal lage pizza, drikke masse vin, se på grand prix, spise smågodt og kose oss :D Var det noen som sa man ikke skulle belønne seg selv med mat?? Tja.. noe må man jo spise uansett :)

 

Har både gått tur på morgenen og syklet i ettermiddag, så har nok forbrent noen kalorier - selv om inntaket nok blir høyere akkurat i kveld. Sånn er det innimellom, og jeg skal kose meg likevel. På sykkelturen begynte det først å høljeregne og så kom haglet. Det var heldigvis på slutten av turen og jeg var ca 1,5 km hjemmefra. Rakk uansett å bli klissvåt og temmelig kald. Helt nydelig å dusje og ta på seg varme klær og glede seg til resten av kvelden!

 

Ønsker alle andre en fin torsdagskveld også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer hjertelig med vel overstått oppgave. Ønsker deg riktig lykke til med muntli'en!

 

Det er så herlig å lese dine innlegg. Det ser ut til at du har funnet din balanse mellom inntak og uttak. Godt å se at du kan kose deg.

Jeg koser meg også innimellom, men har nok ikke funnet helt ut av dette enda. Det går fint når jeg teller og måler og sånt, men det går ikke av seg selv. Jeg merker at det går litt bedre måned for måned. Ting tar tid.

Jeg har slitt med vekta i ca 25 år, da er det vel ikke så rart at det kan ta noen år å få ryddet opp i dette igjen.

 

Du er flink til å trimme. Regn og haggel er vel ikke noe vi lengter etter, men det kan være riktig forfriskende med litt ruskevær også. Og så deilig med en dusj etterpå.

GOD HELG

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det har tatt litt tid for meg også jeg, å komme hit jeg er nå. Som jeg har skrevet før var det noen runder med opp og ned i vekt. Kan skrive et lite sammendrag, fritt etter hukommelsen:

 

Jan. 06: 80 kg? veide meg ikke på det største

Juni 06 : 63 kg

Aug 06 : 54 kg (helt klart alt for lavt! men hadde nok mistet mye muskler.)

sept 06 : 58 kg (en uke på sydentur)

Okt: 06 : 57 kg

Des 06 : 59 kg (målet var å ikke gå over 60 kg i løpet av jula..)

Jan 07 : 60 kg ca... Var da jeg innså at jeg var på god vei opp igjen i vekt og skjerpa meg veldig.

Mars/april 07: (påsken) 56 kg (hadde nislanka meg frem til påske for å "ha litt å gå på"...)

April/mai 07: 60 kg (gikk rett opp igjen, 1-2 uker med mye mat og smågodt hver kveld eller noe sånt?)

Juli 07: 57 kg

August 07: 60 kg (sydenferie)

Så holdt jeg meg rundt 60 kg hele høsten 07, men gikk opp mer i jula.

August 08: 63 kg

 

Så begynte jeg gradvis å gå nedover i løpet av høsten 08. Ved juletider veide jeg 59, nå veier jeg 58. Men nå ser det ut til at jeg greie å holde meg på 58, som jeg anser som trivselsvekta. I alle fall nå, før jeg får barn og jeg er enda såpass ung osv. Skal nok godta å veie mer på et tidspunkt :)

 

Har vært stabil i vekta flere måneder nå, selv om jeg har hatt ganske mange utskeielser med fester, ferier osv og enkelte helger gir jeg bare totalt f.. i kostholdet. Men trene gjør jeg mye og jevnlig og hverdagskostholdet er jeg veldig fornøyd med.

 

 

I dag har jeg gjort masse husarbeid, ryddet og kastet ift flytting om 2 uker. I morgen har jeg bursdag! :D Har "bakt" en kake, som ikke er noen slankekake akkurat:

 

Kjøpt sukkerbrød

1 pakke piano Vaniljekrem

Kremost med mandarin og ananas

Aprikossyltetøy

Pisket kremfløte

1 plate 70% sjokolade

hakkede mandler

tørkede aprikoser

 

Smelter sjokoladen i vannbad og blander med hakkede mandler og aprikoser. Smører utover en plate og setter i fryseren. Blander halve vaniljekremen med kremosten og den andre halve med 2 dl pisket krem. Legger aprikossyltetøy og kremost/vaniljekremen mellom lagene og den andre kremen utenpå. Tar sjokoladeplaten ut av fryseren og legger på toppen. namnam...

 

Baker også rundstykker nå som vi skal ha til lunch i morgen. Fant ut at det enkleste var å ha rundstykker og diverse pålegg ettersom enkelte var allergiske og barn som ikke liker ditt og datt... Det blir sikkert bra!

 

Har gått en lang tur i kveld sammen med samboeren min. Det var veldig koselig :) Kvelden i går ble også veldig vellykket! Alt er som det skal i min verden tydeligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Hei på deg, IC! Så herlig å høre at det går din vei om dagen, du travle jente. Gratulerer med innlevering av oppgave. Så deilig å ha den unna :D. Vel verdt både pizza og vin! Enig med jess i at det ser ut som du har et balansert forhold mellom inn- og uttak. Ser at du filosoferer litt over at det har blitt en del tullekalorier i regnskapet ditt i det siste, men likevel virker det som om du får i deg mye sunn mat også, så det blir kanskje ikke i sum så galt? Den kaka du lager så skikkelig namm ut. Hadde jeg ikke vært så utkakt så skulle jeg tatt en tur innom og smakt på!

 

Jeg kom akkurat hjem fra USA og har altså ikke vært særlig flink. Men nå kjenner jeg at det er greit å gå tilbake i det vante igjen. Må vel på slanker'n ei uke eller to og ikke særlig fornøyd med at jeg enda ikke har klart å trappe kaloriforbruket mitt siden jeg stadig havner utpå. Skal surve litt mer om det på egen tråd etterpå :).

 

Ha en riktig god kveld! skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Ønsker deg en riktig fin dag! Håper du blir grundig skjemt bort av de du har rundt deg :). Kos deg med kake og andre ting som kommer i din vei.

 

klem skrulla :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg også i kø for å gratulere. Jeg skal spre det glade budskap, hvis du ser masse flagg i morgen så er det anledning dagen din!:)

 

Ut fra det jeg har lest meg til så tar det ganske lang tid før kroppen finner sin trivselsvekt. Har lest alt fra 1 til 4 år. Og da er det sikkert ikke så merkelig at vi må prøve oss litt fram før vi finner balansen. Og den ser det ut til at du har funnet nå:-)

Du sier at du kanskje kommer til å akseptere en litt høyere vekt med alderen / etter at du har fått barn. Dette er nok veldig forskjellig.

Jeg har nok økt min grense. Jeg ville ikke vært fornøyd med 73kg da jeg var i 20-årene. Det er akkurat som om fettet har lagt seg på litt andre steder (lengre ned) nå, og da blir jeg litt tom i kinn, hals, armer osv hvis jeg skal bli veldig tynn. Jeg kunne sikkert vært helt ok ned 5kg til, men der går nok grensen for ei stor-knokla dame.

Når man blir litt opp i årene synes også rynker og skrukker mye bedre på de som er veldig tynne, det er jo ei trøst. Jeg er jo selvsagt bare ungjenta enda, men -som ho sa "hvis jeg får levedager" ...

...nå ble det plutselig litt komisk å legge merke til at jeg skriver om å være for tynn..., så jeg skifter likegodt tema;)

 

Vi har nydelig sommervær her i nord. Vi har nytt sol og varme hele dagen, nå er det på tide å finne fram tursko og ta seg en runde i marka.

 

Ha en strålende dag i mårra!

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en snartur innom selv om jeg har bursdag :) var koselig at det var noen gratulasjoner her også! Har ellers fått ganske mange i dag, både tlf, kort, sms og mailer. Veldig hyggelig å bli husket på. Til og med min bestemor på 88 år sendte en sms!! Med smiley og det hele.

 

Lunchen gikk bra og vi fikk spist opp ganske mye av maten. Jeg mistenkte at jeg hadde alt for mye, og det var for så vidt sant. Men godt å ha noen valgmuligheter. Hjemmelaget potetsalat, hjemmelaget rekesalat, eggerøre, spekeskinke, roastbeef, kalkunfilet, jarlsberg, babybel-ost, kremost, ridderost, et stort fruktfat med oppskåret frukt og hjemmebakte grove rundstykker. Smakte nydelig og alle var fornøyd. Kaka ble også motatt med glede. Jeg synes den ble veldig mektig og klarte meg fint med ett stykke. Svigers tok to :)

 

Nå sitter jeg her og har pyntet meg. Om en halvtime skal vi dra. Skal ut og spise med to vennepar på en fancy restaurant i "storbyen" (40 minutter med bil). Gøy å dra andre steder å spise enn her vi bor, er ikke så mange valgmuligheter her. Etter maten skal vi hjem igjen og ha vorspiel til grand prix-finalen før vi tar en tur ut på det lokale utestedet. Planen er å danse bort noen av vinkaloriene :D Har også vært en snarvisitt innom treningssenteret i dag og løpt på tredemølla + bittelitt styrke. Men var litt tung i magen etter lunchen så ble vel ikke kjempeinnsats. Samboeren skulle på lang sykkeltur, men jeg fant ut at det orka jeg ikke være med på akkurat i dag. Grått vær er det, og jeg trengte jo litt tid på badet!

 

Ønsker dere fortsatt god lørdag og god 17. mai! jeg jobber i morgen kveld, men rekker toget først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...