Gå til innhold

Hei hei :)


Gjest IC242

Anbefalte innlegg

Skriver ikke så ofte, men holder fortsatt koken.. Det ble trening onsdag og fredag forrige uke, pluss noen gåturer i tillegg så er veldig fornøyd med det. Spiser sånn passe greit, men det blir en del smågodt og is ja... Vekta holder seg stabil på mellom 57 og 58 kg og det er superbra, men jeg har litt mer på magen enn for noen uker siden. Dagens kosthold:

 

Frokost: 3 brødskiver med ost og spekeskinke + te med melk

Lunch: Et skolebrød...

Middag (på jobb): en pose bali rett i koppen kyllingsuppe og to skiver med smør + et eple

Kveldsmat: Tre brødskiver, en med ost og to med skinke + te

 

Er utrolig fysen nå faktisk, men tror jeg bare skal gå rett i senga. Det er mandag og ikke nødvendig å spise godis når klokka er over 23!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 283
  • Created
  • Siste svar

Jeg er på "ferie"... dvs en langhelg hos min mor :) Har faktisk gått en fin tur i dag i bratt terreng og det var godt. Har også spist mye godt og litt vin osv de siste kveldene, og det blir det sikkert i dag også. Har shoppet og kjøpt to bukser i min vanlige størrelse som var litt stramme i livet... men jeg har overhodet ikke planer om å la den litt myke massen foran på magen få rotfeste :) så de skal nok passe perfekt etter et par uker med trening. Jeg har skikkelig feriekropp nå. Ferie fra trening og mye feriemat har blitt inntatt de siste ukene, begynner å bli litt lei dette nå og det skal bli godt å komme tilbake til faste rutiner og matvaner. Jeg vet jo at jeg da føler meg mer fornøyd med meg selv og tilværelsen generelt. En annen ting som følger med dårlige vaner er dårlig hud! Har fått kviser og sorte prikker osv i det siste, ikke bra! Men det viktigste er at jeg koser meg med litt fri fra jobb og hjemlige plikter. Savner valpefrøkna mi, selvsagt... men hun har det bra hjemme med "pappa'n" sin :) Ønsker alle som er innom en god lørdagskveld! Her blir det hjemmelagd pizza som jeg skal stå for, da er det grov bunn og fyll av skinke og masse grønnsaker. Og kanskje et par lavkalori-øl til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en plan om å starte på nytt i dag, med å ikke spise kake osv... Klarte meg fint gjennom hele dagen på jobb, men ble bedt på middag hos en venninne som disket opp med deilig fersk pasta, ostesaus, bacon og hvitløksbaguetter... Og etterpå; rester av bursdagsfeiring dagen før, to flotte kaker som måtte smakes på. Et passe stort stykke av hver kake ble det. Jada....

 

I helgen var jeg jo på tur og vet at jeg spiste godt i overkant hver dag. Sånn blir det alltid når jeg er på besøk hos min mor, som lager god mat og det er alltid noe til kaffen og så er det alltid noe etter det igjen i skåler osv. Glad i vin og øl er hun også, så da må vi kose oss med det også :) Ettersom jeg hadde bestemt meg for at mandag (i dag) skulle bli starten på en tid uten så mye ekstra i matveien klasket jeg godt til på søndag med to pannekaker, et stykke suksessterte, 100 gram firkløver og 100 gram nøtteblanding. Men gikk en fin tur i skikkelig terreng i går også og ble god og svett, så det kunne vært verre! I kveld har jeg åpnet knappen i olabuksa jeg kjøpte i helga. Litt stram!

 

Føler meg litt sliten i kroppen i kveld og lurer på om jeg begynner å bli syk. Vurderer å bli hjemme fra jobben i morgen for å komme meg, men får se an formen når jeg våkner. Håper jeg slipper unna svineinfluensa!! Eller kanskje det er god slankekur?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at "for mye av det gode" gjør meg - akkurat som i den dærre grønnsaksspisevisa - dorsk og slapp. Kanskje er det dét og ikke svineinfluensaen?

 

Flott at du klarer å trimme uansett, synes jeg. (Er forferdelig godt il å finne "unnskyldninger"..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menyen din minner nesten om min feriemeny, den store forskjellen var at jeg ikke rørte kroppen på 2 uker;)

 

Vi får satse på at vi som (stort sett) lever sunt har motstandskraft mot denne svineinfluensaen selv om ryktene sier at vi ikke har det i og med at det er en ny sykdom. Jeg kjenner 2 stk som har hatt denne influensaen og de ble heldigvis ikke mer syk enn en vanlig forkjølelse/influensa. Det var heller ingen andre i familien deres som fikk de. De selv ble smittet på en ferietur.

 

God bedring!

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank eller følelsen av en stram hjelm rundt hodet var det jeg våknet med. Ringte jobben og sa jeg ble hjemme. Ble liggende i horisontalen og syntes synd på meg selv hele formiddagen. Men så fikk jeg middag av samboeren og en venninne lurte på om vi skulle ta en liten sykkeltur. To paracet senere var vi ute og etterpå følte jeg meg veldig pigg! I kveldinga gikk jeg og samboern også en liten tur med valpen. Har nå akkurat spist litt god kveldsmat med et kjempgodt grovbrød han hadde kjøpt i dag. Det het bare grovbrød og er fra en lokal baker. Merket med ekstra grovt på brødskalaen og 220 kcal pr 100 gram. Har fått et nytt favorittbrød :) Hadde også en god røkt skinke, så det ble et sunt og bra kveldsmåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet med vondt i halsen og hodet på morgenen og følte meg ikke særlig pigg. Ut og lufte valp kl 9, la meg etterpå (og det samme gjorde hun heldigvis) og sov til kl 11:30. Følte meg mye bedre da jeg sto opp. Spiste det gode brødet og skinke til frokost og en stor kopp te med melk. Etterpå var det tydelig at valpen synes vi hadde vært inne lenge nok, så vi måtte en tur ut. Gikk bare en kort tur, men plukket en del villbringebær som jeg koste meg med når vi kom hjem igjen. Dro på kveldsvakt og det var en veldig god fruktkake til kaffen... tok et rimelig stort stykke (fordi jeg sier til meg selv at jeg har jo hoppet over lunchen når frokosten ble så sein -evt at jeg ikke skal spise middag, osv så jada..).

 

Dagens matlogg:

 

Frokost: tre skiver grovbrød (veide det for en gangs skyld; 108 gram) med brelett og røkt skinke, agurk og tomat.

Lunch/mellommåltid: En stor skål med villbringebær, en lettyoghurt og en liten neve mandler

Mellommåltid: ca 150 gram(??) kake + to twistsjokolader

Middag: En rett i koppen blomkålsuppe, 1 tjukk brødskive med smør, 1 knekkebrød med pålegg + liten porsjon havregrøt med sukker og smør (kunne droppa den!)

Kvelds: to grove skiver med brelett, lett brunost og bringebærsyltetøy

 

Så har vel kanskje fått i meg litt i overkant med kalorier i dag, og kan vel ikke skryte av den store forbrenninga på den bringebærturen eller på jobb hvor det var rolig i kveld. Får satse på lettere kost i morgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så halvgærn't i dag kalorimessig, selv om det kunne vært bedre valg... Falt for kake på jobb i dag også, + en neve med noen marsipansjokoladekuler... Ellers:

 

Frokost: 3 grove skiver med skinke og tomat, te med melk

Lunch: En joghurt + en neve mandler + disse marsipansjokoladene

Gikk ca 3 km tur med valpen

På jobb: to tykke skiver med en slags formkake som var innmari god

Middag: en brødksive med smør + omelett og et eple + noen druer og jordbær

Kveldsmat: to brødskiver med skinke og en med ost + te

 

I morgen må jeg også jobbe på kvelden, skulle egentlig bare jobbet til halv to og så hatt fri i helgen, men må ta litt ekstra pga sykdom.... Har jobbet hele sommeren og begynner å bli litt sliten, men nyter i alle fall formiddagene hjemme med valpefrøkna :D I morgen har jeg tenkt meg ut og plukke mer bær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen på tråden min. Ser at du har tatt ferie i matfatet i sommer du også...men nå begynner det snart å lukte tavle og kritt i lufta igjen og med det kommer gjerne tanker om endring sigende forbi. Det ble 2 kilo opp på meg de to ukene i USA. Jeg har vært greit i bevegelse, synes jeg, men med pannekaker til frokost og is (*slurp*...mmm Coldstone...mannen min mimra om den med stjerner i øynene i går igjen :D ) og nammerier til stadighet så drar det på. Likevel var jeg nok litt mer moderert enn jeg ville vært pre-GR. Etter ei flink uke hjemme rikka grammingene seg bittelitt nedover, men kom på igjen etter et gedigent sjokoladegilde i går. Kroppen min reagerer lynraskt på sjokolade :). Jaja...vi rir videre, for de må jo gi seg etter hvert bare vi holder fokus?? Rart med polstring, du. Før hadde jeg jo godt med polstring alle steder så merka ikke så mye til litt ekstra her og der, men nå merker jeg godt at det kommer på litt. Lurer på hvor mye som skyldes manglende trening og hvor mye som skyldes tullemat? I alle fall har jeg rundere mage ( :) ) og større pupper (*hurra*!) enn for en måned siden.

 

Håper formen din er bedre. Ikke noe særlig å gå rundt og hangle. Det virker som om du jobber mye også. Nåja, ser nå ut som om du koser deg også. Selv om bringebærplukking kanskje ikke gir den høyeste uttelling kalorimessig er det herlig å være ute og nyte og rusle avgårde. Godt for kropp og hode, det. Bringebær lukter så nydelig. Jeg har ikke funnet bringebær i nærheten av der jeg bor, men snart er det bjørnebærtid. Fant noen busker i fjor med alldeles nydelige bær, så snart skal jeg avgårde og sjekke dem ut. Det er visst nesten 30 sorter bjørnebær og det er stor forskjell på smaken.

 

Ha en riktig fortsatt god søndag! Klem fra skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Skrulle, takk for koselig melding :) Ja jeg jobber mye... nå skal jeg bare jobbe 9 vakter til så har jeg ferie i 10 dager :) ikke akkurat lang ferie men det holder nok for en stund. I morgen begynner friskis&svettis treningene igjen og det nytter ikke å snike seg unna med unnskyldninger lenger. Gleder meg til å komme i gang igjen! Polstringa kjennes litt for godt nå ja. Men ligger fortsatt og vaker i "grønn sone" så er i grunn veldig fornøyd med hvordan kroppen har taklet sommeren i år.

 

Var på kino + ut på byen i går og det ble masse smågodt og øl og drinker etterpå. Var i grunn fortsatt mett da jeg sto opp i dag, men skulle på hundetreff og bl.a. møte min valps søster, så kunne ikke drøye frokosten særlig lenge. Det ble noen brødskiver og senere ble det middag på kro. Hakkebøf, bacon og stekte poteter. Kraftig kost, men det var jo godt på en sånn dag :D Og best av alt var at valpefrøkna hadde det skikkelig moro i dag. Hun er glad i å treffe både folk og hunder og koser seg altid masse når det er mye som skjer. Det er godt å se, for møter stadig andre hunder som ikke trives så godt med mye ståk og kanskje til og med er redd for både fremmede folk og hunder. Vi har en trygg og god hund som fungerer veldig bra i de aller fleste situasjoner. Er veldig stolt valpemamma jeg da :)

 

I kveld er jeg trøtt og skal nok snart synke godt ned i sofaen og se en film eller noe sånt. Så blir det nok tidlig kvelden før jeg tar fatt på nok en arbeidsuke i morgen. Ha en fin kveld alle som leser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja....friskis og svettis ble det ikke på mandag, da jeg feiga ut når jeg hørte det var utetrening og regnet piska utenfor. Tok heller en 2 timer lang økt med husarbeid og var veldig fornøyd med det! Kostholdet har heller ikke vært så ille de siste dagene. Har blitt noe kos, men ikke helt over the top.

 

I dag har jeg og valpen + en venninne vært på skogtur med kaffe og kjeks. Det var flott vær og vi hadde kaffestunden ved et lite vann. Valpefrøkna liker seg godt i skogen og tusler fornøyd av gårde. Får også gå en del løs, hun går mer "riktig" når hun går løs (holder seg inntil meg) enn når hun går i bånd faktisk. Men så var det vel noe som het båndtvang... Dropper sånne regler når vi er i den "ordenlige" skogen, men har respekt for det når vi er steder der vi lett treffer på andre folk og dyr.

Etter denne turen tok vi en trimtur på sykkel (er nemlig ikke så stor treningseffekt på å gå tur med valp, spesielt ikke når man fyller på med kjeks..) og klarte å holde gjennomsnittsfarta over 20 km i timen . Er godt fornøyd med sykkelturen og kjenner det i beina nå. Selv om det er seint skal vi snart ha litt kveldsmat alle tre her i huset.

 

Var på butikken i sta og handlet inn for å fylle opp i skapene. Har ikke prioritert matbutikken i det siste og har spist litt av hvert fra skap og fryser i stedet. Men nå er alt fylt opp igjen med gode og sunne ting :D

 

Dagens matlogg:

 

Frokost: 2 store og 1 liten brødskive med krydder-kremost og skinke, te med melk

Mellommåltid: 1 brødskive med hjemmelaget bringebærsyltetøy

Lunch: 2 grove rundstykker med diverse pålegg (eggerøre, kyllingsalat og roastbiff + ekte meierismør - gikk amokk i kantina fordi jeg var SÅ sulten)

Middag: Røkt kjøttpølse, gulrøtter og erter, hvit saus (med ekstra lett melk) og potet

Mellommåltid: 1,5 kjeks (havre og masse godt het de)

Kvelds: brød med noe pålegg?? får finne på noe :)

 

Har spist ganske så rikelig i dag.. Men har fått beveget meg skikkelig både på jobb og på ettermiddagen i dag, så det får gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig at du ligger i grønn sone, da er det bare småtterier å rette på.:-)

 

Du er veldig flink til å dele med oss hva du spiser. Hvis jeg sammenlikner ditt og mitt kosthold, så spiser jeg nok mer & oftere mat enn deg. En yoghurt til lunch holder ikke for meg, da hadde jeg ikke spist 1 neve mandler og marsinpansjokolade- men minst en pose av hver!:D

Jeg spiser vanligvis 5-6 ganger pr. dag, inkl mellommåltid. Hvis jeg går særlig mer enn 3 timer fra forrige måltid får jeg "sjelven". Føler meg ikke akkurat sulten, men mister likksom all kraft i hele kroppen, klarer nesten ikke å stå eller gjøre noe. Høres ut som en sykdom men legen min sier det ikke er unormalt og har noe med omkobling til fettforbrenning å gjøre...Så da så...

 

Du koser deg med reale måltider, øl og drinker innimellom, men så er du en racer til å trimme og gå tur- og da er det jo helt ok. Du er super til å gjøre slike byttehandler. Jeg tenker ofte på deg når jeg har lyst på noe...og jeg møter dørstokkmila! Når du kan, så kan jeg! Ikke alltid det funker, men innimellom:D

 

Jeg har fått meg en real polstring i sommer. Jeg har jo mer enn deg i utgangspunktet, og med dette tillegget ble det rett og slett ikke bra. Men jeg jobber med saken! Og det går fremover.

 

Det ser ut til at du koser deg som hundeeier. Herlig å lese at du tar vare på hunden din, både fysisk og sosialt. Hun blir stor og da er det ekstra viktig at hun ikke skremmer vettet av nabokona;)

 

Kos deg med soffan, av og til er det nødvendig å lade batteriene.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jess, artig at du tenker på meg når du kjemper mot dørstokkmila! :) Hvis jeg sammenligner mitt kosthold nå mot hva jeg spiste for 2 år siden spiste jeg også mer og oftere da. Og da var jeg veldig rutinert på det etter slankeperioden. Som du beskriver følte jeg meg også skjelven etter noen timer, og følte det var livsnødvendig med jevnlig påfyll :) Nå kan jeg fint gå 4-5 timer uten mat. Selv om jeg vet det er mer fornuftig å spise oftere og mindre trives jeg bedre med 3-4 større måltider. Men kun en yoghurt til lunch er det jo skjelden jeg greier meg med :D I dette tilfellet var det fordi jeg sto opp så seint og spiste sikkert frokost kl 11.

 

Når jeg er på jobb tidlig spiser jeg frokost rundt 6.30, mellommåltid (yoghurt, frukt, eller en skive) rundt 9.30 og lunch mellom 11 og 12, et lite mellommåltid til eller kake til kaffen kl 13:30-14-tida og middag mellom kl 16-17. Og kveldsmat blir rundt 21-22 på kvelden. Men når man jobber turnus er det ikke så mange dager som faktisk blir sånn da :) 3 dager i uka har jeg tidligvakt. Så de 4 resterende er jo faktisk annerledesdager, kveldsvakt, fri eller helgejobbing. Da blir matinntaket varierende ift rytme og mengder. Frokost kl 11, et mellommåltid eller liten lunch før jobb, kake kl 15, kveldsmat/middag på jobb kl 18-19 ca og litt mat før jeg legger meg hvis jeg har lyst på det.

 

Vekta i dag var 57,7 kg på morgen etter dobesøk. Kan i grunn ikke skjønne at jeg ikke har lagt på meg mer denne sommeren, muligens er det fordi jeg beveger meg mer på jobb enn jeg tror og ikke spiser så mye som jeg tror heller. Også er det noe med at muskler og fett har litt forskjellig volum da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en flott fridag med bra vær, og har kost meg utendørs og riktig slappet av. Sto opp relativt tidlig (til meg å være på en fridag) tok frokosten utendørs mens valpen tusla rundt i hagen og møtte så en venninne for å gå tur. Lot valp bli hjemme denne gangen, ettersom vi hadde planer om å gå et stykke. Gikk langs med et vann og snudde etter 4 km og gikk samme vei tilbake. Var veldig idyllisk med fin sti langs vannkanten. Noen steder hadde den siste tidas regnvær flommet over stien og vi måtte hoppe litt og balansere på stokker osv. Det gikk fint helt til det var igjen ca 1,5 km og jeg mista festet, sklei uti en gjørmedam med den ene foten. Har en svart joggesko som bevis (den pleide å være hvit)... Men men :)

 

På vei hjem kjøpte jeg ferskt brød og inntok lunchen i sofaen med dr. phil :D Så kom trøttheten snikende og jeg flyttet meg fra innesofaen til utesofaen (har tak over terrassen) og skulle bare slappe av litt. Våknet to timer senere! Hadde regna med at valpen ville vekke meg før den tid :) Men hun sov også.

 

I kveld har vi gått tur i skogen og hun fikk gå en god stund løs. Så hverken folk eller dyr i nærheten så tok sjansen på det. Tar pauser underveis og spiser blåbær og villbringebær. Da blir hun noen ganger litt utålmodig og dytter litt på meg for å få meg til å gå videre :) Eller hun legger seg ned i blåbærlyngen akkurat der jeg prøver å plukke...hehe

 

Snart kveldsmat nå, og en god kopp med te tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jobbehelgen over. Fire hektiske vakter i strekk tar på. I går kom jeg hjem fra jobb med hodepine og orket ikke annet enn å legge meg på senga. Etter en time, to paracet og en ibux senere ble det bedre :) Etter middag var jeg ute i skogen med valpen og vi kosa oss med blåbær og villbringebær. Hun spiser rett fra busken mens jeg plukker bærene før jeg spiser dem :) Det var så deilig temperatur ute i går kveld og fint lys før sola gikk ned. Men i natt hadde vi skikkelig uvær, som holdt både mennesker og dyr våkne... Trøtt i dag! Kostholdsmessig har ikke helgen vært så veldig ille. Lørdag ble det grillmat til middag, og med bakte poteter, salat og magert kjøtt er ikke grillmat usunt! På jobb har jeg klart å holde meg unna de store utskeielsene, men fristelsene har stått i kø.. sjokoladekake, rømmegrøt, desserter. Må rett og slett bare bestemme meg for å la vær å spise det! Og noen ganger klarer jeg det :D I går kveld skulle jeg nok egentlig ha spist kveldsmat, men i stedet ble det noen never med salte nøtter. Spiste til posen var tom gitt! Heldigvis ikke noen stor pose. I dag har jeg foreløpig spist veldig fornuftig! Grove brødskiver til frokost og lunch, og yoghurt og eple som mellommåltider. Middag er kapteinens fylte torsk med hollandaisesaus, makaroni og grønnsaker. Bruker mye ferdig fiskeprodukter fra frysedisken. Det er lettvint og jeg synes det smaker godt! Men spesielt fancy er det vel ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt en flott fridag selv om været mildt sagt har vært varierende! :D Sov lenge og spiste frokost utendørs. Så tok jeg og valpen en tur i skogen hvor vi (jeg) plukket en liter blåbær. Da var det deilig temperatur og sola skinte. Etterpå fikk jeg gjort litt husarbeid, spist en yoghurt og slappet av litt i sofaen med TV for da regnet det.. Så lagde jeg noe godt til middag, som kanskje ikke var så veldig sunt:

 

4 poteter i tynne skiver (med ostehøvel)

2 gulrøtter i tynne skiver

1 bunt vårløk hakket

1 liten boks med mais

ca 6 dl hvit saus (laget med ekstra lett melk)

Krydder (hvitløk, litt urter, salt og pepper)

Ost

8 skiver bacon

 

Grønnsaker, poteter og krydder lagvis i en smurt ildfast form, litt ost innimellom hvis ønskelig. På toppen stekt bacon i skiver og ost. Stekes i en time i ovnen på 180 grader. (evt med noe over hvis osten begynner å bli veldig brun).

 

Hadde grønn salat ved siden av. VELDIG godt :) Tenkte at jeg hadde laget så mye at det sikkert ble igjen en rest til valpen, men det ble ikke det gitt.. :)

 

Etter middag dro jeg ut på tur med en venninne. En skikkelig bratt løype hvor vi brukte ca en time opp. Når vi var omtrent på toppen lyna og tordna det SKIKKELIG rett over hodet på oss. Og så kom høljeregnet. Hadde følelsen av at jeg aldri hadde vært så våt noen gang! Utrolig godt å komme hjem til en varm dusj :) Har i kveld kos meg med blåbærene fra turen i dag og en liten klatt med vaniljeis på. Gøy at man kan finne så mye godt i naturen på denne tiden av året! Helt gratis, og trim får man som bonus. Stort sett er det vel veldig sunne greier også? Masse antioksidanter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg ikke fått skrevet noe, så får ta en liten oppdatering. Onsdag hadde jeg kveldsvakt, og det gikk vel bare sånn passe greit kostholdsmessig. Ble kake og skolebolle :) men også mye frukt og noen grove knekkebrød med skinke som mat. Når jeg kom hjem gikk jeg rett og la meg for å unngå å spise noe mer den dagen. Vokna sulten dagen etter og spiste en sunn frokost før jobb. Legevisitt helt alene (pleier å være andre sykepleiere til stede så deler vi pasientene mellom oss) ble stressende, men i løpet av dagen fikk jeg faktisk gjort det meste av det jeg skulle få ferdig. Var en liten liste å gi videre til kveldsvakta, men helt uten dårlig samvittighet. I dag og de neste 9 dagene har jeg FRI!!! Begynte egentlig i går kveld med feriefølelsen da en venninne spontant inviterte meg på middag og vin. Spiste en deilig pasta/kylling-salat med masse masse godt oppi og godt brød til + goood rødvin. Etterpå film og popcorn (light) :) Ble en mye bedre torsdag enn forventet da :) Syklet til og fra (tilsammen 12 km) så det var jo også fint. Nå ser det ut til at valpen har MYE overskuddsenergi etter at hun ikke fikk spesielt mye oppmerksomhet i går. Vi skal straks ut i skogen og se om vi finner noe spennende å snuse på. :) I kveld er det jobbfest (etter alle disse ukene på jobb tar jeg første kvelden i ferien sammen med kollegaer..hehe) med grillmat og sikkert rikelig med alkohol. Og sikkert en trøtt dag på lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner med fredagen. Det var knallvær hele dagen og jeg og valp var først ute ved en innsjø og gikk rolig langs vannet. Hun plasket litt, men jeg kjente høsten i lufta og det fristet ikke med noe bad.. Senere på dagen fikk jeg meg en trimtur alene i raskt tempo og fikk svettet litt. Jobbfest på kvelden ble veldig koselig. Grillmaten ble vel ikke det verste, grillet svinefilet og hadde masse salat ved siden av. Noen hadde laget ovnsstekte potetbåter, så jeg valgte det fremfor potetsalaten. Jeg hadde med et hjemmebakt krydderbrød litt ala foccacia. Alt var veldig godt :) Satt utendørs med bål og masse stearinlys, det trengtes for kvelden ble fort mørk og kald. Men koselig var det uansett! Det ble nok litt for mye baileys i kaffen og litt for mange chilinøtter, men men.

 

Lørdag dro jeg sammen med en venninne for å være tilskuere på sykkelritt hvor begge våre samboere deltok. Det regnet og det regnet og det regnet... Sto ute i flere timer i skogen bare for å heie skikkelig i de sekundene de syklet forbi og fikk utdelt hver sin flaske med sportdrikk og hver sin banan :) Valp var også med og ble enda våtere enn meg stakkars. Sliten var hun nok også, og vi tok det helt med ro alle tre i går kveld. I sofaen med film og sjokolade...

 

I dag har jeg gått laaaang tur og det var veldig godt! Helt OK tempertatur og sola kikket frem innimellom. Har så mange fine turmuligheter i området her hvor vi bor. Jeg gleder meg til valp blir stor og sterk og kan bli med på skikkelig lange turer hun også. Er det noen med hundeerfaring som kan svare meg på når en berner sennenhund er klar for en tur på 10-15-20 km? klarer ikke å finne noe på nettet.

 

Er alene hjemme i kveld fordi samboer måtte jobbe. Har akkurat spist middag, som ble veldig enkelt: pytt i panne. To poteter, to gulrøtter, en løk og litt erter + en middagspølse. Metter i alle fall, om det ikke er så spennende.. :) Skal innrømme at jeg har lyst til å dra til nærmeste Mix-kiosk og fylle boksen med smågodt for 49,- siden den reklamen surrer på tv'n hele tiden. Jaja, får se om jeg klarer å stå i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke smågodt i går! I stedet bakte jeg muffins og spiste 5 av dem nesten i en jafs... Heldigvis var det igjen noen som jeg kunne ta med på besøk til farmoren min i dag. :) I dag har jeg vært særdeles aktiv. Våknet tidlig og gikk først en miniluftetur med valp, det var så godt ute at jeg fant ut at jeg ville utnytte det gode være litt mer. Etter en rask frokost tok jeg sykkelen og sykla til et turområde hvor jeg gikk en liten tur og sykla tilbake. Så gikk jeg tur med valp etterpå, og i kveld sykkeltur med samboeren. GODT! Ikke spist så ille heller, men ramser opp i en liten matlogg

 

Frokost: tre små skiver med brelett og skinke + en pose-cappuccino

Lunch: 3 skiver, en og en halv med eggerøre, en halv med ost og en med syltetøy + en muffins og to kopper kaffe med h-melk i (for å glede farmor, går ikke an å drikke svart kaffe tydeligvis)

Middag: Tomatbasert ovnsrett med karbonadedeig og poteter + salat

Kveldsmat: 3 brødskiver, halvparten med ost og halvparten med kjøttpålegg

Og et eple til slutt :)

 

Har da faktisk beveget meg mellom hvert måltid i dag og det gir god appetitt! Føles veldig bra å fylle opp "lageret" etter trening da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh, så herlig å høre at du har farmor. Det er sååå koselig med besteforeldre. Jeg har utrolig flott minner fra mine som har gjort meg til ett bedre menneske!

 

Så du heiv innpå 5 muffins:D Godt å høre at det er flere som tar slike jafser av og til. Det er så herlig å lese at kroppen din takler det. Min tåler godt å spise mye sånt, det er bare et bittelite mèn...vekta tåler det ikke:p Forbrenninga mi justerer ikke for slike utskeielser enda...håper at det kan bli en gang.

Jeg må også være mye mer forsiktig med inntaket nå enn da jeg var i 20 årene. Surt, men sant!

 

Du er kjempeflink til å trimme og det hjelper jo på. Jeg har som mål at jeg skal ha minst 10 trimpoeng pr. uke, helst litt mer.

 

Jeg spiser noenlunde fast kcal-mengde til hvert måltid: frokost:220, lunch:330, middag:400-600, mellommål:150, frukt:250, kvelds: 200-250. Ender da på ca 1800kcal pr. dag. Jeg tåler å slingre opp til 2000 noen enkeltstående dager, hvis det skjer oftere merker jeg det på vekta.

GR-beregningen tilsier at jeg skal spise ca 2250 pr dag, så høyt har jeg innsett at jeg ikke kommer.

 

Jeg har en kjenning som driver aktivt med hund. Ikke Berner Sennen, men hun har hatt flere raser & str. Jeg spurte henne om hvor mye hun trodde en Berner Sennen burde trimmes. Hun sa de pleide å gi dette generelle rådet til de som kjøper valp:

 

Fysisk mosjon/trening (tur osv):

 

Valp inntil 3 mnd - Ingen. Bare utforskning

3 mnd - ca. 10-15 minutter maks.

4 mnd. - Ca. 15-20 minutter maks.

5 mnd. - Ca. 20-25 minutter maks.

Osv. Med 5 minutter mer pr. mnd. Til hunden er voksen, eller du har kommet opp i den tiden du synes er OK for deg og hunden

 

Og sa videre at hunder er veldig forskjellig og hundeeier må vurdere hva hunden er komfortabel med, men ta det noenlunde rolig mens den er liten.

 

Jeg garanterer ikke at dette er riktig, altså:-)

 

Ha en fin dag

 

Hilsen JESS, som innimellom har veldig lyst på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da har vi allrede gått alt for langt for lenge siden med vår valp.... Begynte på valpekurs med å gå tur en av de første gangene og da var vi veldig i tvil om vår valp kom til å ville/orke å gå såpass langt (gikk ca 2 km, hadde lang pause og gikk 2 km tilbake. Da var hun 3 mnd). men det gikk veldig bra, og etter dette fikk hun veldig sansen for å gå i skogen. Vi går sakte, men det blir sikkert noen kilometer (3-4 tenker jeg) og vi bruker kanskje 1 time (jeg ville gått mye raskere uten henne, det er valpen som styrer tempoet. Og mange pauser). Har snakket om dette med andre som har lignende raser og samme rase som har gått lengre turer enn det som er "anbefalt", men har også snakket med noen som sier at man ikke skal gå turer det første året!! Jeg tror i alle fall min valp ville flydd på veggene om hun ikke skulle fått gå i skogen og utforske verden før hun var et år, kan ikke skjønne at det er sunt. I følge vår oppdretter skulle vi ta valpen med på tur, for at hun skulle være med oss (kalle det miljøtrening eller følgetrening) - ikke fordi hun måtte trimmes eller at hun trengte turen på noen annen måte. Noen sier det styrker musklene og skjelettet og gå tur, andre sier det er direkte skadelig fordi valpen ikke er utvokst... Jeg aner ikke hva jeg skal tro. Men takk for et ganske konkret tips da :) Leste forresten nettopp en blogg om noen som hadde tatt med seg en 3 mnd gammel Alaska malamut-hund på 1,5 mnd tur i fjellet og de mente det hadde gått over all forventning.

 

Jaja, det ble en lang digresjon om valp og tur :) I dag har jeg gjort reint i hele huset og det er det mye trim i. Har også gått en 45minutters tur og vært på valpekurs så det har blitt en del aktivitet totalt sett. Har ikke spist noe spesielt usunt heller, så dette må kalles en velykket dag for kroppen! Min matlogg:

 

Frokost: 3 grove skiver med brelett og kalkunskinke på halvparten og lettbrunost på resten. Te med melk.

Lunch/mellommåltid: En biolayoghurt og en neve mandler (20-25 gram eller noe)

Middag: to pitabrød stappfulle med masse salat, kylling og fetaost og ekstra lett rømmedressing. Nam nam! Masse kalorier...

Mellommåltid: en god del bringebær, kirsebær og et eple (gikk tur med venninne)

Kveldsmat: tre skiver med brelett, kalkunskinke og tomat. Te med melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag jeg vært på tur i skogen og gått i kupert terreng i 3 timer ca. Med matpause ved en flott innsjø sammen med min gode treningsvenninne. Snakket om at vi var glad vi hadde hverandre å dele sånne fine naturopplevelser med :) I kveld skal jeg ut på byen med en venninne. Blir vel ikke spesielt seint, men vi skal i alle fall nyte en bedre middag og sikkert noen glass vin. Deilig å gjøre sånn etter en sånn tur som jeg har gått i dag. Bare god samvittighet!! :) Foreløpig har jeg spist i dag:

 

2 skiver med kjøttpålegg til frokost

2 skiver med brunost + et eple på turen

1 yoghurt med müsli til mellommåltid

 

Er vel sikkert en stund til middag, og da er jeg nok sulten for yoghurt og müsli holder jo ikke så lenge. Men men, overlever vel det.

 

Akkurat nå står det en oppmerksomhetssugen valp ved siden av meg og ønsker seg nok å finne på noe med sin opptatte eier :) Får vie den neste timen til henne før jeg skal reise. Ha en fin kveld til dere som er innom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...