Gå til innhold

JESS skal holde vekten


Joda
 Share

Anbefalte innlegg

Åh, det hørtes jo superkoselig ut :P skummelt med denne alkoholen du, det blir fort litt mye for oss begge høres det ut som. Jeg er også sliten i dag! Har faktisk ikke spist frokost enda en gang, og klokka er i skrivende stundt 12:11. NÅ må jeg få ræva opp av denne lenestolen og begynne dagen. Det kommer helt sikkert å gå fint med deg på all-inclusive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 616
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

IC, det er godt å ta det litt med ro etter slike festligheter. Kl 12 er vel ingenting for ei klokke, den går vel helt til 24:D

Ja, denne alkoholen...

I går kveld dukka det opp ei venninne utpå kvelden. Hun kom innom og spiste i lag med oss. Hun hadde med seg ei flaske vin, og den måtte altså hun og mannen min drikke alene for det frista ikke. Fredagen satte spor, får innebygd antabus i mange dager etter stort alkoholinntak. Trøsta er at jeg neppe bli alkoholiker:P

 

I dag har jeg jobbet meget heftig i hagen. Har klipt plenen, kuttet noen greiner, lagd nytt blomsterbed...og saget opp masse planker som stod i veien i garasjen. Jeg er blitt en racer med elektrisksaga! Jeg liker egentlig ikke slike verktøy, blir redd nesten bare av lyden. Men det gikk veldig bra.

 

Til middag spiste kyllingfileter fra ei oppskrift her inne :glasert i soyasaus, lime og sukker.

Med råstekte poteter og ovnsbakte grønnsaker.

(gulrot, broccoli, blomkål, vannkastanjer, sopp, sesamfrø, rosiner og tomater m/ litt hvitløk og chili...)

Å...jeg blir nesten sulten igjen

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur på ferie om en uke. To uker med all inclusive det kan bli farlig det. Men på slike fine hotel har de sikkert bassenger og trim rom så det kan være mulig å få beveget seg litt også. Jeg satser på en aktiv ferie i år for nå er jeg så godt inni trimmingen at jeg ikke har lyst å la den ligge brakk i hele sommer. Ofte før har jeg gått på helsestudio og vært flink fra januar til sommer. Så kommer ferie med 14 dager med all mulig utskeielse. Etterpå har jeg ikke klart å komme igang igjen. Det skal ikke skje denne gangen i alle fall.

 

God Ferie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henna, helt typisk å stå på mot sommeren, for så å slippe dette helt. Men nå har vi lært, ikke sant!:P

Vi skal til Tunisia og regner med å få det skikkelig varmt. Det blir ingen trim hvis det blir 35-40 grader-garantert!!!

 

Fordelen med ferie er at jeg mer eller mindre slår sammen frokost og lunch. Har dermed litt ekstra mat til de andre måltidene.

Jeg skal satse på mye grønnsaker, så får det gå som det går. Jeg får ta et krafttak når jeg kommer hjem hvis det ikke går så bra:-)

 

 

Vekta stoppet på 72,9kg i dag og det er helt supert i forkant av ferien:D

Jeg har noen matmessige utfordringer denne uka, med 2 restaurantbesøk i vente...så noen ytterligere nedgang før ferien er ikke å forvente. Målet er statusQ

 

Jeg må visst hive meg rundt og handle meg noen sommerplagg før vi reiser. Kjøpte litt i fjor men trenger supplering, noe er også litt i største laget selv om det bare skiller ca 7kg.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært en lang tur i marka og ble så innmari "snoken" på noe godt etter sol og frisk luft. Jeg liker å eksperimentere med bakst og tester i dag en slags form for scones.

De består av 100 havregryn, 150gr hvetemel, 20gr rosiner, 50 gr 10%-rømme, 2dl lettmelk, 100gr finrevet gulrot, 3ts bakepulver, 6gr splenda og en god dasj kanel.

Jeg satte de på et brett med skje, det ble 21 stk- noe som tilsier ca 52 kcal pr. stk.

De står nå i ovnen på 220grader og jeg er veldig spent. Kanskje alt går til småfuglene, eller kanskje jeg rett og slett har funnet den ultimate kaffekosen og kan ta patent på den:D

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 kg er jo mye når det er snakk om sommerklær:) Annerledes med en diger ullgenser liksom..hehe. Jeg kjøpte en del klær i fjor sommer også, da veide jeg 5 kg mer. Overdeler synes jeg stort sett sitter fint, noe er kanskje litt løst. Bukser er ikke så pent når det er en størrelse for stort. Så ja, du får unne deg noe nytt! :P Håper sconesen blir bra, var noe sånt jeg skulle hatt nå tror jeg. Får ta meg et par skiver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Så du er snart på vei sørover? Godt og varmt, ser det ut til - må ta det litt pent på trimfronten da. Deilig også da :). Herlig å *måtte* kjøpe nytt sommertøy. 7 kilo er nok sikkert ganske merkbart det. Jeg sliter litt med å ha lyst til å begrense innkjøpene mine - mye som er fint, og jammen passer det ikke også! Nåja, noe skal vi da bruke kronasjen på :P.

 

De jessessconesene dine så spennende ut, du. Hørest ut som et glitrende kaffekosalternativ. Avgi rapport når du har testa? Blir de ikke så bra blir uansett pippen glad. Jeg har akkurat fora pippen med svartstekte brødskorper. Sikkert ikke så sunt for dem heller, men borte ble de nå i en fei.

 

Ha en riktig god kveld! - klem skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å kunne fornye garderoben litt. Tenk at shopping er blitt gøy igjen. Jeg prøvde for moro skyld litt klær i dag, tenk for moro skyld. Det hadde jeg ALDRI gjort før i verden. Tenk at du skal reise på all-inclusive om bare noen dager. Det høres ut som drømmeferien. Du vet du skal til varmere strøk og alt er betalt for så da er det bare å nyte livet. Er det lov å drikke så mye rødvin man vil også? Kjenner jeg ble litt bekymret for deg nå :P:)

 

Håper du får en fantastisk fin tur Jess. Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser bare innom deg, ser ut som det går flott med deg?! Det er så kjekt å se, og du er fremdeles min store motivasjon! Du er alltid aktiv her inne, og du finner på nye, sunne bakster, går ned i vekt osv. Så flink!

 

Med meg går det greit, eg har hatt opp og ned-perioder, men no er eg visst på riktig steam igjen;)

 

Masse god sommer til deg!!!

 

Og god helg i morgen!

 

Slanke-klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Får holde liv i tråden mens du er på ferietur. Håper du koser deg veldig :D! Savner å ha deg innom her ;)... menmen, i disse ferietider blir det lite skribling på meg også.

 

Du tar deg vel en tur igjen...? Fortsatt god sommer - og stor klem fra skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig besøk mens jeg har vært i veldig varme strøk!

 

Vi hadde fra 37-44gr og da var det ikke rom for en eneste fysiske utskeielse. Her handla det om sakte fart! Det ble ikke under 30gr på kvelden heller.

Jeg hadde ikke trodd jeg skulle takle slik varme men det gikk overraskende bra for hele familien. Vi har fartet litt rundt og opplevd masse:-)

 

Jeg kompenserte for manglende trim i form at store mat og drikke-utskeielser:p Vi bodde på en fantastisk hotell m/ all-inklusiv. De 2 første dagene holdt jeg meg i skinnet. Jeg kom raskt til den konklusjon at dette var once-up-in-a lifetime og la derfor bort alle gode forsetter. Det ble bare værre og værre ettersom dagene gikk og jeg fikk gassa opp mer-smaken...

Det er helt sykt å tenkt på, jeg har spist MASSE mat inkl daglig kake og dessert+ øl og vin HVER DAG de siste 12 dagene. Det eneste jeg har holdt meg unna er sukkerholdig brus og ungdommenes chips-poser.

Jeg ble ganske likegyldig til forventet vektøkning til tross for at jeg kjente på meg at jeg ble feitere. Jeg bestemte meg rett og slett bare for å ordne opp i det i etterkant. Rart...med tanke på at jeg har hatt total og nesten sykelig sperre på alt søtt & fett i lang tid. Nå er iallefall ikke det noe problem lenger!

 

Jeg var spent på hvor mye jeg hadde gått opp, frykta at det kunne dreie seg om inntil 5kg. Ble letta da det viste seg at jeg "bare" hadde lagt på meg 2kg.

I dag var det tilbake til den sunne linje, jeg har også fått meg ei treningsøkt. Og har tro på at det skal gå greit å kvitte meg med feriekiloene.

Det er nok ikke sunt å drive slik jojo-spising, men herlig var det:D

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen tilbake. Jeg er enig med deg at når man er på ferie må man jo kose seg. Nytter ikke å sitte å telle kalorier når man har al inclusive. Jeg la også på meg et par kilo i ferien, selv om den bare varte en uke og var ikke all inclusive. Men dagen etter at jeg kom hjem var det rett på den smale sti igjen og nå tror jeg at det så og si er av. Det er også viktig å komme i gang med trimmen med en gang, da går det mye lettere. Lykke til de går nok av fort siden de kom fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som en flott ferie! Det er godt å kjenne at også hjernen godtar litt kos og utskeielse uten totalt svartmalt samvittighet. Å slanke bort noen feriekg får du til, vi her inne er jo tross alt ganske gode på to ting; å spise og å slanke oss ;) jojo-slanking er det vel kanskje på ett vis, på en annen måte tror jeg 2-3 kg opp og ned er noe de aller fleste i verden opplever i perioder gjennom hele livet. Jeg er av den oppfatning av at "hvis alle andre overlever dette er det ikke farlig for meg heller", sånn tenker jeg om det meste! I alle fall, godt å høre at du har hatt det fint :D og velkommen tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smg, jammen hadde du rett i at det var litt vann. Allerede i dag var veka krympa ca 1 kg. Jeg merker det å legger/ankler- det vises faktisk med det blotte øye. Resten er nok bilring, for det vises nemlig også;)

Men pytt, jeg skal nok knerte den.

 

Henna, jeg er faktisk forbaust over at det ikke ble værre. Mens jeg slanka meg og i spise-meg-opp-perioden gikk jeg glatt opp 2 kg på ei helg! Og nå har jeg fråtset i 2 uker. Kanskje det var så varmt at forbrenninga økte? Mener jeg har hørt at det kan være slik?

Vi får bare henge i og trimme godt:-)

 

IC, jeg er faktisk glad for at jeg tillater meg selv slik galskap. Jeg har brukt et halvt år på å normalisere mitt forhold til mat igjen. Hadde lenge total sperre på fett & søtt. Jeg har levd strengt veldig lenge og det blir man passe sprø av.

Og så blir jeg lykkelig av å lese om hva du spiser. Du viser at det går an å kose seg og spise gode porsjoner innimellom- ute å gå opp i vekt.

Jeg merker jo at jeg etterhvert tåler større inntak uten å gå opp i vekt og det er jo strålende. Men nå er det tilbake til den stramme linje altså, iallefall for en stund.

 

I dag skal jeg pumpe jern.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på HV snart to år, men vekten reagerer øyeblikkelig hvis jeg spiser noe utenom mitt vanlige regime. Vektdifferanse på to kg er ikke uvanlig for en helg. Jeg forstår det ikke, men godtar at sånn er det bare.Litt deprimerende er det, og jeg skulle ønske kroppen snart ga opp og ble komfortabel med den nye vekten min.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NinniR, vi må sikkert bare leve med vinglevekt. Mi vekt har iallefall vært veldig følsom for utskeielser. Etter All-inclusiv-livet måtte jeg jo regne med vektøkning: Det er ganske uvant- og veldig lenge siden jeg har spist ALT. Og tenk at jeg jeg måtte ta ansvar for å spise ALT, jeg kunne jo ha bedt de øvrige gjestene om hjelp:p

 

Nå har jeg vært på en liten ferietur til. Denne gang på hyttetur. Jeg har spist moderat og sunt men det har blitt i minste laget med trim. Jeg trodde kanskje jeg skulle ha krympa et par gram, men dengang ei. Her må det nok tyngre skyts til!

Og det skal bli. Nå skal leve på streken fram til jeg skal på fest om 3 uker. Håper jeg skal klare å knerte feriekiloene til da? Hvis ikke så må jeg vel klare det fram til jul! For bort skal de, den saken er klar.

 

Det er godt å være på ferie- men jammen er det godt å komme hjem igjen. Jeg trodde aldri jeg skulle bli slik!?!

I natt har jeg sovet vel og lenge i min egen seng, for en deilig seng. Nå skal kjøleskapet fylles opp igjen. Jeg skal selv dra på butikken slik at jeg har full kontroll på hva som kjøpes inn:-)

 

Fortsatt god sommer til de som måtte stikke innom.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste her et sted at kroppen kan variere med inntil 2kg bare i væskebalanse basert på salt mat, alkohol og musklenes væskebinding. For min del betyr visst noen dager uten jevnlig tedrikking (som jeg gjør mye av til vanlig) ett kg opp.

Forøvrig har man jo en viss formening om det er væske eller noe annet som foregår da. :) Problemet med å være "god" i slanking er at kroppen ikke er så lettlurt lenger. Om kaloriene går ned virker det som at forbrenninga går ned også - umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp kommet hjem etter fantastiske dager på Frøya, på hytte med venner. Sjøkreps, reker, kjøttmat, lange frokoster, deilige bær og kake. Ikke bare fy, men det har ikke blitt noe trening annet enn av lattermusklene. Siden jeg vet at vektøkningsdelen av vinglevekten min er deprimerende, har jeg bestemt meg for en karantenetid på 1 uke før jeg tripper opp på vekten igjen. I mellomtiden skal det trenes!! Dessuten er det masse husarbeid som skal gjøres. Det er trim, det også:)

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smg, det stemmer nok at kroppen kan samle mye væske. Da jeg var på mitt rundeste kunne jeg samle mer enn 2kg vann. Føttene kunne bli skikkelig hovne og jeg kjente en "spreng-følelse" i hele kroppen. Noen dager senere kunne vekta vise 3-4kg mindre. Vekta mi varierer nå vanligvis ikke mer enn ca 1-1,5kg uten at jeg har gjort spesielle ting.

Rart det der du sier om at kroppen er lur. Jeg tror min kropp har utviklet meget høy IQ. Jeg trodde kanskje det skulle være veldig lett å gå ned litt mer i vekt nå når jeg har spist meg opp. Men kroppen den glemmer ikke så lett at jeg tok knekken på 26% av den for et år siden. Beredskapen er på plass. Det tar visst inntil 4 år før den aksepterer sin nye vekt!?

 

NinniR, karantenetid er en bra ting!

Det høres ut som om du har hatt en herlig tur til Frøya. Og så mye deilig mat. Jeg elsker sjømat, kreps og reker høres nydelig ut. Resten også, forresten.

Jeg har lagt på meg et par kg i sommer. Utrolig nok har jeg klart å unngå DEPPEN pga dette. Jeg har tidligere taklet vektøkning SVÆRT dårlig. Denne gangen er det bare sånn, ja, ja- jeg får ordne opp i det. Kankje det er fordi vektøkningen var så fortjent, og kalkulert?

 

Jeg begynner å komme i rute igjen i forhold til mat og trim. Vekta har ikke rørt på seg siste uka men dette tar nok litt tid. Jeg har spist maaaange kcal og det skal nok litt til for å kverke de igjen.

Litt irriterende at leggen plager meg fremdeles. Jeg har jogget et par kvelder og det var ingen suksess.

 

Sommerferien er over og hverdagslivet tikker inn. Det er rolig på jobb og det føles bra. Jeg kjenner at jeg blir mer opplagt av å trimme og spise sunnere igjen. Deilig følelse som jeg skal dyrke. Greit å ha go'følelse for dette, trenger litt å stå i mot med når sult og sug slår inn.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en herlig følelse å spise sunt og å trimme så en kjenner det litt. Jeg prøver også å kjenne på den følelsen og kjenne hvor god den er. Da er det litt lettere når en står ovenfor en fristelse og heller si til seg selv at en heller vil ha den GODE følelsen som sunn mat og trim gir. Jeg leste en bok som het Tenk deg slank. I den sto det veldig mye fornuftig som jeg prøver å kombinere med GR. Jeg klarte dessverre ikke bare å TENKE meg slank men måtte ha et par kurs utenom, men i boken var det mye som jeg også bruker som f.eks å dyrke den sunne følelsen. Det er jo så godt når en setter seg ned etter et sunt måltid og kjenne det prikke i lårene etter en god trimtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henna, jeg har stor tro på tankens kraft. Jeg har f.eks klart å overbevise meg selv om at jeg ikke liker sjokoladekake.

Jeg regner meg selv som HELDIG som har klart å snu om på min livsstil og begynner etterhvert å regne meg selv som normalvektig. Det har tatt tid å få hodet med på dette.

Jeg har jobbet systematisk med å få bort mat som belønning og kos. Det betyr ikke at jeg har sluttet å kose meg med maten altså! Men jeg bruker den ikke som trøst eller premie fordi jeg har vært flink å vaske hus, etter en slitsom uke osv. Nå koser jeg meg med maten fordi den er god og bra for meg og mine, og at den er et sosialt samlingspunkt.

Jeg leter stadig etter andre ting å kose meg/trøste meg med, eks ei bok, en kopp te, en tur, kino, en telefonsamtale etc.

OG- ingenting er så godt som dønn-sliten-følelsen etter ei skikkelig trimøkt!:)

 

Jeg er på ingen måte kurert. Jeg merket det veldig godt i sommerens spiseALTperioden. Tanken om å bare fortsette med denne fråtsingen lå stadig på lur. Det var en slags kamp mellom gode og onde krefter. Heldigvis ser det ut til at de GODE er blitt sterke nok til å vinne denne kampen. Vekta har ikke tippa nedover enda men mat og trim er nå i rute. Og da kommer vel resultatene etterhvert? Har tro på en liten vektnedgang til neste mandag:o

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henna' date=' jeg har stor tro på tankens kraft. Jeg har f.eks klart å overbevise meg selv om at jeg ikke liker sjokoladekake. [/quote']

Går det virkelig an? :eek:

 

Jeg tror antakelig at de fleste av oss i mer eller mindre grad vil fortsette å være "periodefråtsere". Vi må øve på å fylle tomrommet med adre ting, på samme måte som drankere/narkomane. Men det er vanskeligere å takle mat enn alkohol for å forfølge sammenlikningen - fordi alkohol kan kroppen klare seg uten. Med mat må man lære "litt"... og der er det vanskeliger å være enn på "ingenting".

 

Men for å avslutte på en mer positiv tone så ser jeg at dette er en prosess hvor man blir flinkere og flinkere til å stoppe i tide. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, smg- det går an!:)

 

Jeg er fremdeles en periodefråtser, men jeg har fått hode og kropp til å ha stor motstand mot sjokoladekake, flesk a'la kotelett-rand, majones, peanøtter! Dette liker jeg ikke lenger, æresord:-)

 

Jeg holdt meg helt unna sukker og nesten alt fett i ned-fasen(1 år). Dette resulterte i at jeg fikk helt sperre for slikt og har nå brukt 6 mnd på å venne meg på litt slikt igjen. Jeg fikk snev av brekningsfornemmelse/helt sperre spesielt i forhold til mye fett & søtt- og det blir jo galt den veien også.

Jeg har hatt ett ganske skrudd forhold til mat og det tar tid å rydde opp i slikt.

Jeg tror det var dette jeg testet litt i ferien. Jeg måtte bare prøve å spise mye og galt en liten periode...:)

Men, altså ingen sjokoladekake, majones osv.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, jammen - sjokoladekake er noe HELT annet enn både majones og flesk... :)

 

Iallfall i min munn. Jaja - noe skal man slite med. Jeg liker altså gjærbakst og formkaker... Men jeg lider til gjengjeld ikke av brus eller (så ille) sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...