Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring - som skal holde vekten!


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest charliemor

Grattis, Charliemor, både med innsatsen i skisporet og vekten! Innsats skal belønnes, og tiden har vi.

 

Min vekt var litt dum idag, for jeg forventet nedgang (= god innsats) men det ble opp to tideler til 58,9 kg. Men nå begynner du å puste meg i nakken, så da er det fram med konkuranseinstinktet :)

 

Puste deg i nakken gjør jeg neppe, 2rill! Har ingen ambisjoner om å komme ned på 58-tallet. Et eller annet med 59 er mitt mål. Da vet jeg at jeg kjenner meg helt ok :)

 

Mensen, Søttan, kan helt klart gjøre sitt med vekta. I det hele tatt, vekta svinger jo litt dag for dag, og den går ikke bare nedover. Har sett på egne tall i dag. Fra 15. januar til i dag. Det har gått i jenka-fart; to skritt frem og ett tilbake. Men alt i alt den rette veien :)

 

Startet 15. januar med 63.6 kg. I dag viser vekta 61.6. Meget fornøyd med denne nedgangen. Selv om jeg jo synes det har gått mye frem og tilbake underveis, ser jeg at det alt i alt går den veien jeg ønsker.

 

Nå står atter den berømte helgen for tur. Alltid en mental utfordring. Ligger i hjernen at da skal jeg få kose meg litt ekstra med godterier av ymse slag. Gjelder da atter å holde fokus på målet og kose meg med måte.

 

Skal nå ut på skitur. Kaldt og flott i Oslo i dag, delvis skyet, rundt 10 kalde nå og stigende utover dagen.

 

Ønsker dere en god helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg til deg også, Charliemor! Ja, to kg på ca. fem uker er helt perfekt nedgang! Du har all grunn til å være fornøyd! Jeg synes faktisk man må ha lov til å kose seg ganske mye de dagene en går laaaang skitur, som du gjør! Tenk på hvor mye du forbrenner!

 

Dagens vekt er 63.0. Ikke så verst med mensen, absolutt ikke! Frykter at jeg kommer til å være enda mer hoven i kroppen i morgen og at vekta da vil være høyere. Men jeg vet jo at neste uke vil tallene se betydelig bedre ut.

 

God helg, til dere andre også! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

63.3 idag.. :angry:/>/>/>

Vel, du fryktet jo selv en oppgang dagen før, så ikke fortvil!!!

 

Og hva gjør vi når vekta ikke går vår vei? Gir opp? Noup! Rister på hodet og fokuserer atter på målet og veien dit. For veien, den vet vi hvor går; har gått der før.

 

Selv har jeg ikke veid meg i helgen. Spent på hva vekta viser i morgen. Ble en del digg inn i kroppen i går.... Samtidig har jeg et håp om at vekta også i morgen starter med 61. Har også i dag vært på min halvlange skitur i Marka. Det var en hard tur i dag på "påskeføre"; varmt i Marka. Går for å holde fokus resten av dagen hva matinntak angår, og derved at vekta ser fin ut i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

63.7 kg her idag.. Og en flott skitur, 15 km. Fornøyd - og det beste var været og godt selskap :)/> ! Innser at skisesongen nesten er over før den har begynt for min del.. Skal nå prøve å få til to skiturer pr. uke så lenge det går! Satser på kraftig nedgang i morgen!

Digg med flott skitur, Søttan! Flott også om du får til to turer pr. uke fremover. Selv sier jeg meg fornøyd med en skitur denne uka som nå ligger foran. Planlegger i tillegg en joggetur (begynner å bli lenge siden sist).

 

Dagens vekt: 61.4. Går stadig sakte, men sikkert rette veien. Trøsten er at det er lettere å holde på vekttapet når det har gått sakte nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Hei, Søttan!

 

Hvordan kan vi andre her inne best mulig motivere deg for at du skal få til din ønskede vektnedgang? Hva er det som trigger deg? Oppmuntring? Informasjon om den rette veien ned? Kjefting? Ros? Premie? Jeg skal vel kunne bidra med noe, tenker jeg, uansett hva av disse som trigger. Kanskje bidra med annet også, om det er noe helt annet som trigger deg.

 

Selv trigges jeg av å fortelle andre at jeg skal ned. Jeg trigges også av å love meg selv en digg premie så snart jeg ser et visst tall først (for meg er det tallet 5). En god hjelp på veien ned er for meg å notere matinntaket de dagene jeg ikke trener. Vet jo at skal jeg ned, må inntaket da ligge på ikke noe mer enn 1300-1400 kalorier. På dager med relativt hard fysisk aktivitet, er jeg mer slepphendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord, Charliemor! Og gratulerer med at du har etablert deg på 61-tallet!

Det er ikke det at jeg ikke er motivert, men av og til skeier jeg ut. Likevel hadde jeg forventet å gå ned mer enn jeg har gjort. Det synes jeg faktisk jeg har fortjent, og jeg har garantert forbrent mer enn det jeg har spist den siste måneden. Likevel står jeg på stedet hvil. Jeg har trappet opp treningen i det siste, for nå har jeg helse til det :) . Jeg håper jeg bygger muskler! Tror jeg gjør det, iallfall :rolleyes: . Nå har jeg regnet ut hva jeg kommer til å forbrenne den kommende uka med to skiturer, 1-2 klatreøkter og 3-4 t gange - det utgjør 22 trimpoeng og en daglig forbrenning på 2300 kcal - hvis jeg da kan stole på det. Tenkte å legge meg på ca. 1500 i inntak, nå blir 1300 for lite.

 

Det er ekstremt vanskelig å gå ned i vekt uten å trene. Og jeg har som kjent ikke hatt helse til særlig trening de siste 2-3 årene. Nå er situasjonen heldigvis en annen, og jeg skal få til et par skiøkter i uka så lenge skisesongen varer, tipper at det er slutt etter påske. Nå begynner det å bli bart på veiene også, så snart kan jeg begynne å jogge også. Må bare passe på at jeg ikke kjører meg selv for hardt og ender opp med en flere ukers bihule-/forkjølelse-/halsbetennelses-periode.

 

Treningsopplegget jeg har skissert, ER NØDT til å gi forbrenningen min et kick!

 

Dagens vekt: 63.7. Satser på få dager før jeg er nede på 62-tallet!

 

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ser den, at det ikke er lett å gå ned i vekt når trening er på det minimale/ikke er der, Søttan. Selv er jeg jo overbevist om at det er min trening som har gjort at jeg de siste fire årene har holdt vekten sånn rundt 60-62. Vekta gikk oppover tidligere i vinter, da jeg ikke kunne trene pga. skiveutglidningen i ryggen som voldet mye smerte.

 

Også jeg konstaterer at veiene nå begynner bli bare :) Skal få til en joggetur i løpet av uka.

 

Dagens vekt: 60.8. Vops, nede på 60-tallet! Dette kan da ikke vare?! Ser for meg nå en periode med jenka, noe tilbake, men helst frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt: 60.8. Vops, nede på 60-tallet! Dette kan da ikke vare?! Ser for meg nå en periode med jenka, noe tilbake, men helst frem.

 

Gratulerer med innsatsen og resultatet! Nyt det og klapp deg selv litt på skulderen B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Gratulerer med innsatsen og resultatet! Nyt det og klapp deg selv litt på skulderen B)/>

Jo takk, en liten klapp ble det :)

 

Dog redd for at morgendagen viser litt jenka tilbake. Middag på Burger King er ikke akkurat en høydare når vekta skal nedover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 60-tallet, Charliemor, fantastisk bra :D !!

 

Dagens vekt er 64.1 kg ( i morges). Var hoven og stinn i kroppen, noe bedre utover dagen, og jeg ser ikveld, etter snikveeing, at vekta er lavere. Må bare lære meg at når kroppen føles mørbanket etter trening, er musklene noe hovne, og det gir utslag på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Gratulerer med 60-tallet, Charliemor, fantastisk bra :D/> !!

 

Dagens vekt er 64.1 kg ( i morges). Var hoven og stinn i kroppen, noe bedre utover dagen, og jeg ser ikveld, etter snikveeing, at vekta er lavere. Må bare lære meg at når kroppen føles mørbanket etter trening, er musklene noe hovne, og det gir utslag på vekta.

Takker for gratulasjonen, Søttan! Ja, det er godt nede på 60-tallet :)

 

Flott at du holder moter oppe, selv om vekta ikke helt går din vei. Godt å høre at den dog var litt snillere i går kveld :)

 

Vi er kanskje litt tullete, her vi veier oss hver dag? Vekta svinger jo ettersom ting og tang skjer med kroppen. Kanskje skal vi gå over til to ganger i uka, type tirsdag og fredag?

 

Dagens vekt her: 60.7. Jeg noterte alt jeg spiste i går, ettersom jeg ikke trente. Fant da ut at dagens inntak var unnagjort med det måltidet på Burger King. Så etter klokka 18 ble det kun drikke på meg, og det av det kalorifattige slaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Charliemor, du har rett, det er egentlig ikke noe poeng å veie seg hver dag. Jeg kommer uansett til å gjøre det fordi jeg er så spent hver dag, men vi trenger ikke rapportere oftere enn tirsdag og fredag.

 

Dagens vekt er 63.1. Jeg visste at 64 ikke var reellt. Er ganske sikker på at jeg kommer til å være på 62-tallet i morgen B) . Kanskje jeg rapporterer bare for å kunne skryte, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, Charliemor, du har rett, det er egentlig ikke noe poeng å veie seg hver dag. Jeg kommer uansett til å gjøre det fordi jeg er så spent hver dag, men vi trenger ikke rapportere oftere enn tirsdag og fredag.

 

Dagens vekt er 63.1. Jeg visste at 64 ikke var reellt. Er ganske sikker på at jeg kommer til å være på 62-tallet i morgen B)/> . Kanskje jeg rapporterer bare for å kunne skryte, hehe..

Flott med dagens vekt - og skryt gjerne i morgen! Selv drøyer jeg da til fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifter rapport-dag fra torsdag til fredag for å samkjøre meg med gruppen. Dagens vekt er nøyaktig som forrige uke, og det er bra: Oval weekend på hotell + en mektig representasjonsmiddag onsdag kunne ha resultert i oppgang. Vissheten om at jeg skal rapportere her holder fråtseren i meg i sjakk ;)

 

Bra resultater på alle denne uken!

 

Ha en god helg! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ny uke - og status quo: 60.8. Sier meg stadig fornøyd, selv om jeg jo skal ned 1,5 kg til. Må mao. holde fokus videre :)

 

Må vel egentlig holde fokus resten av livet. Slik er det. Ikke la vekta gå over 61 før jeg setter inn tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg flyttet på meg. Fra "Ned under 10 kilo" til "Hold vekten".

 

Charliemor er jeg. Kvinne på 159,5 cm og 44 år. Siden oktober 2008 har jeg gått ned 10 kg og 15 cm rundt livet. Nå pendler vekta rundt 57 kg, og der har jeg tenkt til at den skal bli i månedene og årene som kommer. Jeg har i hele vinter sagt: "Ingen kunst å gå ned i vekt; større kunst å holde vekten". Nå skal jeg se hvordan det arter seg i det virkelige liv!

 

Planen er omtrent som så: Fortsette med det sunne kostholdet, øke inntaket noe, se til at jeg drikker mine 1 1/2 liter vann eller så hver dag, jogge tre ganger i uka frem mot Sentrumsløpet 3. mai, sykle på frem mot Fredagsbirken i august - og jogge ennå mer frem mot Oslo (halv-)maraton i september :)/>

 

Jeg har hatt STOR glede av mitt forum "For oss på 160 cm eller deromkring" i "Ned under 10 kilo". Jeg håper at noen rundt 160 cm som skal holde vekten vil bli med meg på veien med en stabil vekt :P/>

 

Jeg føler meg litt dum og usikker jeg nå... Jeg er 165 og målet mitt er 70 kilo, kommer aldri under 70... Husker jeg veide 65 da jeg var 21, men nå er jeg 57... Er jeg helt på bærtur, leser mange på min høyde er ned i 60 tallet... uff, det klarer jeg aldri :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg føler meg litt dum og usikker jeg nå... Jeg er 165 og målet mitt er 70 kilo, kommer aldri under 70... Husker jeg veide 65 da jeg var 21, men nå er jeg 57... Er jeg helt på bærtur, leser mange på min høyde er ned i 60 tallet... uff, det klarer jeg aldri :-(

 

Ditsy, dette klarer du! Vet ikke om du er enig i mitt enkle ressonement: Så lenge du forbruker mer enn du putter inn, går du ned i vekt.

 

Hva med å regne ut anbefalt kaloriinntak etter denne formelen:

 

(vekt x 10) + (høyde i cm x 6,35) - (alder x 5) - 161 (kvinne) eller 165 (mann) = hvilestoffskiftet.

 

Så ska du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arbeid/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

 

Så skal du legg til trimpoeng pr. uke multiplisert med 28,58. Et trimpoeng = 200 kcal. (Grete Roede Vektklubben regne ut trimpoeng ved at du registrere varigheten og hvilken aktivitet du har gjort, og kurset anbefale minst 7 trimpoeng pr. uke)

 

Energiforbruk før trim + trimpoeng x 28,58 = DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

 

Totalt energiforbruk:

 

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

 

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

 

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

 

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

 

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

 

------------------------------------------------

 

Selv erfarer jeg at det kjennes vanskeligere ut å gå ned nå som jeg nærmer meg femti enn da jeg var rundt 40. Holder jeg meg dog på rundt 1500 kalorier daglig, går jeg ned i vekt (slik jeg har gjort etter jul; tre kilo). Og så er jeg hellig overbevist om at fysisk aktivitet er nøkkelen til å holde vekta. Trener jeg jevnt over tre ganger i uka samt er bevisst hva jeg putter i meg, da holder vekta seg helt fint. "Passe mett" er et mantra i lystig lag :)

 

Om du vil, Ditsy, kan du melde inn din vekt her tirsdager og fredager - vi er to-tre som gjør det nå :) For meg gir det ekstra motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditsy, dette klarer du! Vet ikke om du er enig i mitt enkle ressonement: Så lenge du forbruker mer enn du putter inn, går du ned i vekt.

 

Hva med å regne ut anbefalt kaloriinntak etter denne formelen:

 

(vekt x 10) + (høyde i cm x 6,35) - (alder x 5) - 161 (kvinne) eller 165 (mann) = hvilestoffskiftet.

 

Så ska du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arbeid/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

 

 

Så skal du legg til trimpoeng pr. uke multiplisert med 28,58. Et trimpoeng = 200 kcal. (Grete Roede Vektklubben regne ut trimpoeng ved at du registrere varigheten og hvilken aktivitet du har gjort, og kurset anbefale minst 7 trimpoeng pr. uke)

 

Energiforbruk før trim + trimpoeng x 28,58 = DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

 

Totalt energiforbruk:

 

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

 

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

 

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

 

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

 

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

 

------------------------------------------------

 

Selv erfarer jeg at det kjennes vanskeligere ut å gå ned nå som jeg nærmer meg femti enn da jeg var rundt 40. Holder jeg meg dog på rundt 1500 kalorier daglig, går jeg ned i vekt (slik jeg har gjort etter jul; tre kilo). Og så er jeg hellig overbevist om at fysisk aktivitet er nøkkelen til å holde vekta. Trener jeg jevnt over tre ganger i uka samt er bevisst hva jeg putter i meg, da holder vekta seg helt fint. "Passe mett" er et mantra i lystig lag :)/>/>

 

Om du vil, Ditsy, kan du melde inn din vekt her tirsdager og fredager - vi er to-tre som gjør det nå :)/>/> For meg gir det ekstra motivasjon.

 

Men hvordan kan man være sikker på hva riktig vekt er? Jeg hadde blitt sjeleglad for å komme ned til 70 kilo, men det virker som om jeg skulle gått ned til 65 kilo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...