Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring - som skal holde vekten!


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest charliemor

Men hvordan kan man være sikker på hva riktig vekt er? Jeg hadde blitt sjeleglad for å komme ned til 70 kilo, men det virker som om jeg skulle gått ned til 65 kilo....

Riktig vekt.... Tja, det er jo litt opp til oss selv å finne ut. Selv vet jeg at jeg føler meg mest vel når vekta ikke viser noe særlig mer enn 59.

 

BMI - body mass index - sier at BMI mellom 18,5 og 24,9 er normalvekt. I følge BMI-en er du noe overvektig når du er 165 og veier 70 kg. Samtidig tar ikke BMI høyde for muskler og fett. En muskuløs kropp kan ha en høy BMI uten derved å være overvektig. For oss "normalbygde" kan dog BMI-en gi en viss indikasjon på hva vi bør veie.

 

Her er en BMI-kalkulator, hvis du lurer på egen BMI.

 

Klokere av dette, Ditsy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du holder deg unde 61, Charliemor!

 

Dagens vekt er faktisk 64.5 kg.. Det er ikke snakk om 2 kg fett siden fredag.. Tror mye skyldes at jeg hadde en lang og hard klatreøkt igår og skitur søndag. Føler meg mørbanket i kroppen og vet av erfaring at vekta øker da. Så er jeg generelt litt stinn idag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig vekt.... Tja, det er jo litt opp til oss selv å finne ut. Selv vet jeg at jeg føler meg mest vel når vekta ikke viser noe særlig mer enn 59.

 

BMI - body mass index - sier at BMI mellom 18,5 og 24,9 er normalvekt. I følge BMI-en er du noe overvektig når du er 165 og veier 70 kg. Samtidig tar ikke BMI høyde for muskler og fett. En muskuløs kropp kan ha en høy BMI uten derved å være overvektig. For oss "normalbygde" kan dog BMI-en gi en viss indikasjon på hva vi bør veie.

 

Her er en BMI-kalkulator, hvis du lurer på egen BMI.

 

Klokere av dette, Ditsy?

Yepp, men skjønner at hadde jeg klart å gå ned til 65 så hadde det ikke gjort så mye å svinge etpar kilo opp i vintermånedene for eksempel... men tror det blir vanskelig for kroppen min, selv om bmi sier noe annet. Nå tar jeg og satser på å komme ned til 70 først, så kjenner jeg litt på det. Takk for hjelpen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Bra du holder deg unde 61, Charliemor!

 

Dagens vekt er faktisk 64.5 kg.. Det er ikke snakk om 2 kg fett siden fredag.. Tror mye skyldes at jeg hadde en lang og hard klatreøkt igår og skitur søndag. Føler meg mørbanket i kroppen og vet av erfaring at vekta øker da. Så er jeg generelt litt stinn idag..

Da krysser vi fingre og tær for en snillere vekt fredag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Yepp, men skjønner at hadde jeg klart å gå ned til 65 så hadde det ikke gjort så mye å svinge etpar kilo opp i vintermånedene for eksempel... men tror det blir vanskelig for kroppen min, selv om bmi sier noe annet. Nå tar jeg og satser på å komme ned til 70 først, så kjenner jeg litt på det. Takk for hjelpen :-)

En glede :)

 

Noen enkle råd da på veien:

1. Finn ut hvilken meny du skal ligge på; hvor mange kalorier du skal hive innpå daglig.

 

2. Noter alt du spiser og regn ut hvor mangel kalorier du får i deg pr. dag. Se til at det samsvarer med ditt menyvalg.

 

3. Få inn to-tre økter med fysisk aktivitet pr. uke. Gjerne i form av joggeturer på 6-8 km. Det finnes fine løpeprogram på iform.nu hvis du trenger å "løpe deg opp": http://iform.nu/trening/loping/lopeprogram-til-5-km-og-10-km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med tre kilo ned - så elegant, Charliemor!

 

Og Søttann, 2,2 mil på ski etter jobb har du all grunn til å være veldig stolt av! Bra vekt også :)

 

Jeg har hatt en litt strevsom uke, lite søvn og litt stress. Plutselig kom søtsuget og fristet meg ut på et par ikke-planlagte hendelser. Så på meg er det opp 0,2 denne uken :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Enig med 2rill, Søttan: all grunn til å være stolt av skitur - og det etter jobb! Selv har jeg ikke veldig mye energi da.. Så nå er jeg straks klar for skitur denne lørdags morgen. Egentlig ikke mye energi i kroppen nå heller; er jo et b-menneske! Blir dog sikkert bra så snart jeg er ute i løypa. Skal ta skibussen til Ringkollen, hvorifra jeg aldri har gått. Kan jo bli fint med nye veier.

 

2rill: vel ingen krise din lille vektøkning, selv om det selvsagt er hyggeligere at den går litt ned andre veien? Tipper du er på rett spor neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Dagens vekt: 60.4.

 

Går stille og pent nedover. Holder nogenlunde fokus hele veien. Unner meg noe ekstra i helgene. Og slik er det jeg vel må leve resten av livet, skal jeg beholde vekta jeg trives med.

 

Kjenner at bilringen har tapt seg siden januar; det er en god følelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du nevner bilringen, Charliemor! Jeg tenkte jeg skulle skrive akkurat det samme: Om ikke vekta går så raskt nedover, er det helt sikkert at bilringen har blitt mindre! Nå står hofter og rumpe for tur. Gleder meg til noen kg mindre over det partiet - da vil jeg plutselig ha 10 par bukser ekstra :rolleyes: !

 

Jeg har blitt ekstremt sulten siden jeg begynte å gå 4,4 mil på ski pr. uke (2,2 mil x 2) pluss pluss. Denne uka skal det også bli 22 trimpoeng, da forbrenner jeg ca. 2300 kcal pr. dag og skal spise 1600. Skal innrømme at jeg spiser meg de dagene jeg går lang skitur. Likevel skulle jeg få en grei vektnedgang. Merker at jeg er lemster i musklene et par dager etter skitur og et par dager etter en bra klatreøkt, og vekta går litt opp. Dagens vekt er 63.0 kg. Jeg VET at jeg forbrenner mer enn jeg spiser. Så vekta skal gå nedover på sikt. Det får ikke hjelpe om det går langsommere enn ønsket. Håper og tror jeg bygger muskler slik at forbrenningen holder seg høy over tid! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Morsomt at du nevner bilringen, Charliemor! Jeg tenkte jeg skulle skrive akkurat det samme: Om ikke vekta går så raskt nedover, er det helt sikkert at bilringen har blitt mindre! Nå står hofter og rumpe for tur. Gleder meg til noen kg mindre over det partiet - da vil jeg plutselig ha 10 par bukser ekstra :rolleyes:/> !

 

Jeg har blitt ekstremt sulten siden jeg begynte å gå 4,4 mil på ski pr. uke (2,2 mil x 2) pluss pluss. Denne uka skal det også bli 22 trimpoeng, da forbrenner jeg ca. 2300 kcal pr. dag og skal spise 1600. Skal innrømme at jeg spiser meg de dagene jeg går lang skitur. Likevel skulle jeg få en grei vektnedgang. Merker at jeg er lemster i musklene et par dager etter skitur og et par dager etter en bra klatreøkt, og vekta går litt opp. Dagens vekt er 63.0 kg. Jeg VET at jeg forbrenner mer enn jeg spiser. Så vekta skal gå nedover på sikt. Det får ikke hjelpe om det går langsommere enn ønsket. Håper og tror jeg bygger muskler slik at forbrenningen holder seg høy over tid! B)/>

 

Digg med mindre bilring, ja!!!!!! Just love it. Herlig å kunne ha genseren nedi buksa uten å føle et sterkt ubehag pga. midjen.

 

Når det gjelder lange skiturer og forbrente kalorier: jeg bruker pulsbelte koblet opp mot pulsklokke. Ser at jeg på lørdagens firemilstur hvor jeg var drøye fire timer i fart (stoppa klokka da vi hadde pause etter 23 km) brukte 1089 kalorier. På tilsvarende lengde tur uten pause og med litt høyere tempo, har jeg brukt innpå 1500 kalorier. Kan slike dager unne meg litt ekstra, men ikke så mye at det veier opp for alle forbrukte kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at en firemils tur med 4 t langrenn gir en forbrenning på kun 1000 kcal - 250 kcal pr. time langrenn!! Alle tabeller angir jo det dobbelte - ca. 500 kcal forbrenning pr. time langrenn! Hadde det vært kun nedoverbakke hadde jeg skjønt det, men.. Når jeg plotter inn 3,5 t ski - ja, jeg bruker 3,5 time på 22 km :wacko:/> - får jeg at jeg har forbrent 1800 kcal etter tabellen! Noe må være helt feil et sted! Vel, jeg får vel finne fram pulsklokka for å prøve å komme nærmere sannheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg kan ikke skjønne at en firemils tur med 4 t langrenn gir en forbrenning på kun 1000 kcal - 250 kcal pr. time langrenn!! Alle tabeller angir jo det dobbelte - ca. 500 kcal forbrenning pr. time langrenn! Hadde det vært kun nedoverbakke hadde jeg skjønt det, men.. Når jeg plotter inn 3,5 t ski - ja, jeg bruker 3,5 time på 22 km :wacko:/>/>/>/> - får jeg at jeg har forbrent 1800 kcal etter tabellen! Noe må være helt feil et sted! Vel, jeg får vel finne fram pulsklokka for å prøve å komme nærmere sannheten..

Litt spennende å se hva du kommer til :)/> Søk på nettet indikerer at jeg bruker mer kalorier enn klokka mi sier at jeg gjør. Ligger rundt 500 kalorier pr. time i et tempo mellom 8 og 12 km/t, slik du skriver.

 

Og når det er skrevet: Har i grunnen lite å si for meg om jeg forbrenner 1000 eller 2000 kalorier på mine skiturer. Jeg ligger tydeligvis på et ok kaloriinntak i forhold til hva jeg forbruker - og kan med god samvittighet kose meg med vaffel med rømme og syltetøy på Kikutstua + kakao med krem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Charliemor, det viktigste er at du går ned. Men kanskje du skulle spist mer de dagene du går lange skiturer for restitusjonen del - og for å slippe sparebluss..? Jeg nekter iallfall å tro at du forbrenner 250 kcal/time, det er det samme som moderat gange (4 km/t) etter Grete Roedes nettsider.

 

Nå har jeg levert inn pulsklokka for å få nytt batteri i den. Tror jeg vil bruke den litt i det daglige, se om kaloriforbruket stemmer med tabellene. UANSETT HAR JEG INNSETT AT DET OPPLEGGET JEG KJØRER NÅ, IKKE FUNGERER OG IKKE KOMMER TIL Å FUNGERE! :unsure: Dagens vekt er 63.4 kg. Jeg har i to uker ligget på 22 trimpoeng pr. uke (hvis det viser seg å stemme med pulsklokke-verdier, vel å merke), men blir så sulten når jeg er på tur at jeg spiser for mye de dagene. OG nå er jeg SLITEN og lurer på om jeg har tatt litt hardt i mht trening og ski. Har ikke mye lyst på skitur etter jobb denne uka. Lengter desperat etter søvn og hvile. Punkt en er at jeg får nok av det, punkt to får bli trening. Jeg har jo møtt veggen før og begynner å kjenne mine egne behov. Restitusjon er alfa og omega!! Jeg ser nok at jeg må tilbake til 10 trimpoeng pr. uke og ca. 1300 kcal inn daglig.. Så får jeg heller spise mer de dagene jeg svir av 1500 kcal på en skitur! Merker at jeg ikke er helt klar for strieskjorta og havrelefsa igjen nå, men bedre å gå ned på inntaket enn å måtte presse meg selv til hardtrening når kroppen skriker etter hvile..

 

Jeg kommer tilbake med en NY, bedre og realistisk plan - og nytt pågangsmot - om et par dager! :rolleyes:

 

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søttann, lytt til kroppen og ta vare på deg selv! Vi er alle ulike, det er få som klarer så mye trening som du har gjort de siste ukene. Restitusjon må til for de fleste av oss.

 

Veien blir til mens vi går :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, Charliemor, det viktigste er at du går ned. Men kanskje du skulle spist mer de dagene du går lange skiturer for restitusjonen del - og for å slippe sparebluss..? Jeg nekter iallfall å tro at du forbrenner 250 kcal/time, det er det samme som moderat gange (4 km/t) etter Grete Roedes nettsider.

Du har helt sikkert et poeng :) Skal til lørdag teste et annet pulsbelte jeg har, et som visstnok skal være en mer pålitelig type, og se hva moralen blir da. Har brukt det beltet minimalt da jeg minnes det gnagde. Satser på at det vet å oppføre seg nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søttann, lytt til kroppen og ta vare på deg selv! Vi er alle ulike, det er få som klarer så mye trening som du har gjort de siste ukene. Restitusjon må til for de fleste av oss.

 

Veien blir til mens vi går :P/>/>

 

Du har helt rett, 2rill! Kroppen sier alltid ifra! Jeg var kronisk stresset på jobb i åtte år og skjønte det ikke før jeg møtte veggen.. Jeg har lært: Hvis jeg er skikkelig trøtt og sliten, er det HVILE jeg trenger, ikke trening - faktisk! Jeg sov godt i natt og føler meg som et nytt menneske ifht hvordan de siste dagene har vært :)/> ! Jeg blir hyggeligere å være sammen med også når jeg er uthvilt. Det har alt å si! Dessuten har jeg mindre grunn til å trøstespise..

 

SÅ TIL MIN NYE PLAN:

 

Vekta idag var 64.3 kg.. Ikke stolt av det! To besøk av venner ila ei uke med ostekake (det er en killer..) og rester av ostekake, har ikke vært bra for meg. Jeg kan takke meg selv!

 

Men i morgen er det en ny dag med nye muligheter! Min opprinnelige plan "Ned til 57 kg innen 4. mai" er ikke mulig å gjennomføre lenger. SÅ NÅ ER PLANEN NED TIL 57 KG INNEN ST.HANS! Da blir ny plan: 1200-1300 kcal på "vanlige" dager der jeg kanskje går 1 time eller ikke trener. Hvis jeg tar en skikkelig treningsøkt, som en 50 min joggetur der jeg forbrenner 500 kcal, kan jeg spise 1400-1500 kcal den dagen. Svir jeg av 1000-1500 kcal på en skitur, kan jeg spise 2000 kcal den dagen.

 

Nå har jeg fått nytt batteri i pulsklokka. Nå skal jeg begynne å registrere hvor mye jeg forbrenner på 1 times gange, på 22 km på ski etc..

 

Mål og delmål videre:

 

- 61.0 kg innen 15. april!

- 59.0 kg innen 15. mai!

- 57.0 kg innen 23. Juni!

 

Dette skal gå!! Jeg vil ha min kule garderobe tilbake!!

 

Søttann B)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja til kul garderobe :)

 

-----

60.4 i dag også.

 

I skrivende stund er jeg heller urolig og spent foran morgendagens Birkebeinerrenn. Blir bra å komme i gang i morgen tidlig med bussen 3:30 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den planen ser fin ut, Søttann. Garderobe er en god motivasjon :)

 

Lykke til med Birkebeinerrennet, Charliemor! Misunner deg fortsatt energien din :)

 

Uken resultat er 59 blank, som for to uker siden. Kan ikke klage på stabilitet, men vil jo gjerne gå litt nedover. Garderoben er min motivasjon, de to siste kiloene min ligger rundt midjen og lager krøll. Må nok bevege meg mer. Har vært flink med regelmessig yoga og styrketrening, men har beveget meg for lite de siste ukene.

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den planen ser fin ut, Søttann. Garderobe er en god motivasjon :)/>

 

Lykke til med Birkebeinerrennet, Charliemor! Misunner deg fortsatt energien din :)/>

 

Uken resultat er 59 blank, som for to uker siden. Kan ikke klage på stabilitet, men vil jo gjerne gå litt nedover. Garderoben er min motivasjon, de to siste kiloene min ligger rundt midjen og lager krøll. Må nok bevege meg mer. Har vært flink med regelmessig yoga og styrketrening, men har beveget meg for lite de siste ukene.

 

God helg!

 

Jeg synes du er flink, 2rill! God helg til deg også! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, god helg til dere begge :)

 

Nå sitter jeg på bussen som skal bringe meg hjem til Oslo. Meget sliten etter turen over fjellet. Den var snøfull og tildels tåkete. Så til mitt forsøk med annet pulsbelte: skal liksom ha brukt 1780 kalorier på 5 timer og 19 min. skigåing i et gjennomsnittstempo på 10 km/t. Brukte samme belte i fjor med omtrent samme resultat. For to år siden brukte jeg den gamle typen pulsbelte og var da oppe i 3064 kalorier på en tur som tok 2 min. og 20 sek. kortere... Tja, ikke klok på disse pulsbeltene. Spent å se hva du kommer til, Søttan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med super tid på Birken, Charliemor! Leste bloggen din :) Synn at forholdene var så tøffe, du hadde sikkert perset om været var bedre.

 

Jeg skal ikke legge meg borti diskusjonen om pulsklokker siden jeg ikke har erfaring. Det virker lite tillitsvekkende at to klokker gir så forskjellig resultat. Men uansett: kalorier har du brukt og du tærer nok på lagrene i dagene som kommer.

 

Hilsen fra Texas, 26C og sol B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...