Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring - som skal holde vekten!


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Så flinke dere er til å holde fokus, alle sammen!! Er imponert!

 

Selv fikk jeg omgangssyka på tirsdag. Det verste er absolutt overstått, men er fortsatt slapp. Prøver å utnytte situasjonen og holde igjen på kaloriene. Nå som jeg er i bedring, merker jeg at det er vanskelig. Vekta viste 62.8 kg idag mot 63.4 før jeg ble syk.

 

Utrolig nok fikk jeg lyst på kanelbolle idag og kjøpte en på nærmeste kafé. Jeg spiser sjelden kanelbolle, men den de har på kaféen er den beste jeg har smakt, den smelter på tunga. Den er relativt stor, men tidligere har jeg tenkt at den kanskje inneholder ca. 350 kcal. Idag veide jeg den og regnet ut kaloriinnholdet: 528 kcal!! Helt utrolig at det er mulig! Jeg spiste 2/3 og fryste resten. Får meg stadig vekkere når jeg nå har begynt å veie maten igjen. Forrige uke registrerte jeg et par fulle dager, og jeg skjønte at vurderingene mine av hva kaloriinnholdet er i diverse matvarer, ikke alltid er riktig, jeg har en tendens til å undervurdere det. Det er nå fire år siden jeg avsluttet "Ned i vekt"-kurset, så jeg har virkelig godt av å finregne på kaloriene en stund. Tror ikke jeg kommer til å begynne på et nytt "Ned i vekt"-kurs, delvis pga prisen, men fortsette på "Hold vekten", men med nytt fokus på kaloriinnholdet i kostholdet til fest - og ikke minst til hverdags.

 

Gleder meg til jeg er helt frisk igjen! Og satser på å holde med under 63 kg, og helst vil jeg ned i under 62 kg til uka! Aldri så galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Ja, Søttann, aldri så galt! Håper du er bedre! Det er virkelig lurt å veie litt innimellom. Nå er jeg og husbonden akkurat ferdig med uke 2 der vi har veid og registrert absolutt alt vi har spist. Vi har for det meste valgt å lage GR-middager, for de er så enkle å registrere. :) Men kiloene slipper en etter en. Jeg er spent på morgendagens vekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57,7 kilo!!!!!!!!!!! Det er 1,5 kilo ned på en uke. 2,5 kilo på to uker!!! Smått fantastisk! Superfornøyd! :D/> :D/> :D/> :D/> :D/>

 

Gratulerer, Kristepine!! Der ser man hva nitidig registrering fører til :P ! Jeg skal fortsette å registrere et par ganger pr. uke, det har virkelig gitt meg flere a-ha-opplevelser.

 

Dagens vekt: 62,0 - hurra!! Det beste er at magemålet fortsatt ikke er helt "friskt", og jeg blir god og mett med 1200-1300 kcal hver dag for tida.

 

Ha en god uke, flinke og inspirerende damer B) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Gratulerer, Kristepine!! Der ser man hva nitidig registrering fører til :P/> ! Jeg skal fortsette å registrere et par ganger pr. uke, det har virkelig gitt meg flere a-ha-opplevelser.

 

Dagens vekt: 62,0 - hurra!! Det beste er at magemålet fortsatt ikke er helt "friskt", og jeg blir god og mett med 1200-1300 kcal hver dag for tida.

 

Ha en god uke, flinke og inspirerende damer B)/> !

Gratulerer med flott resultat til deg også! :) Det lønner seg å veie og registrere.

 

Nå er jeg helt forberedt på stillstand til neste uke, for nå regner jeg med at grumset er ute av kroppen og at det bare er reelle kilo igjen. Her fortsettes med å følge opplegget hundre prosent, alt noteres og trimpoeng sankes. Vi vet jo det er det som skal til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Kristepine og Søttan: Grattis med digg vekt :) Gøy når vekta snakker samme språk som sinnet og den fysiske innsatsen!

 

Selv drøyer jeg vekta til fredag. Kjenner på kroppen at den nok nå viser noen med 61 igjen... Det vil jeg jo ikke og vet veien for rett vekttall fredag :)

 

Er nå vaktmester hver fradag fra kl. 9 og utover (kun en undervisningstime den dagen, mellom 8 og 9). Vaktmester = fysisk arbeid. Har derfor latt som det var fredag både i går og i dag og tatt for meg feiekost, spade og trillebår i ledige stunder innimellom. Det er noen tonn grus og sand jeg har spadd vekk de siste dager/uker. Det er god og gratis trim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Her var det mange gode nedturer (i vekt altså!) å lese om, så digg, dere er råflinke :D Verre med meg, jeg må ta en skikkelig inngående prat med meg selv. Jeg har mange gode egenskaper når det gjelder kosthold, kunnskap og vilje. Men så har jeg en SKIKKELIG dårlig en - å begrense meg når jeg først unner meg en liten "utskeielse". Skulle tro jeg var redd for å aldri få mat eller sukker igjen noensinne, det er om å gjøre å proppe i seg MEST MULIG, og det er jo litt patetisk når jeg i motsatt "ende" veier og teller antall blåbær i frokosten når jeg er "flink". Jeg må virkelig lære meg å NYTE de utskeielsene jeg har, og ikke dra dem langt ut i flere dager, og bare egentlig føle meg dvask og uggen. Da er det kroppen som vil ha sukkeret, ikke "jeg".

 

Nå er jeg inne i fase 2 av Hold Vekten. Den varer i 4 uker. Det blir en "hvit" måned. Ikke alkohol, KUN spise sukker/kaker når jeg MÅ være høflig, og da bare BITTELITT, ellers ikke godteri eller noen "kosekvelder". Skal jeg nå målet mitt noen gang så må jeg bare være streng igjen noen uker. Og mentalt skal jeg jobbe med de indre stemmene mine. Som skal si (NÅR JEG HAR NÅDD MÅLET VEL OG MERKE) at JA - det ER lov å smake litt, nå når jeg har kommet i mål, det er lov å kose seg på fest og i bursdag, det er lov å bake en kake med dattera en søndag, OG spise litt av den, og det er lov å kjøpe popcorn på kino, det er lov å dele en flaske vin på en fredag - MEN det er IKKE lov å dytte hemningsløst i trynet, HVER dag, i mange dager på rad, og i tillegg føle seg stinn, kvalm og uvel. Og skylle det ned med øl og vin etterpå. Blæ!

 

Jeg vil lære å kose meg og føle meg GLAD etterpå!!! Jeg vil leve et normalt liv. Jeg hadde en fin tanke i går. Jeg er faktisk egentlig ganske så fornøyd med kroppen min og utseendet mitt, den er helt ok nå. Det er huet mitt jeg må jobbe med nå, både for å nå målet mitt og tiden etterpå :huh:

 

Var dette litt jamrete? Er bare meg selv jeg er litt sinna på, men nå får jeg ta meg sammen (igjen). Jeg har alle redskapene. I tillegg er det vår. Burde være den letteste tiden av året å ta seg sammen på B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så var fredagen her. Passe fornøyd: 59,5 kg. Det er 0,1 mindre enn for to uker siden, og jeg har vært på storbyferie 5 dager, med alt av fristelser som følger med. F.eks. er det vanskelig å si neitakk til å teste ut hvordan en sjokoladepizza smaker etter en god middag med to (eller var det tre?) glass rødvin ;) På den positive siden har jeg vært masse i beveglese, morgenjogg/gåtur hver dag! Storbyvandringer er digg!

 

Grattis til Søttann og Kristepine! Flotte resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode nedturer (i vekt altså!) å lese om, så digg, dere er råflinke :D/> Verre med meg, jeg må ta en skikkelig inngående prat med meg selv. Jeg har mange gode egenskaper når det gjelder kosthold, kunnskap og vilje. Men så har jeg en SKIKKELIG dårlig en - å begrense meg når jeg først unner meg en liten "utskeielse". Skulle tro jeg var redd for å aldri få mat eller sukker igjen noensinne, det er om å gjøre å proppe i seg MEST MULIG, og det er jo litt patetisk når jeg i motsatt "ende" veier og teller antall blåbær i frokosten når jeg er "flink". Jeg må virkelig lære meg å NYTE de utskeielsene jeg har, og ikke dra dem langt ut i flere dager, og bare egentlig føle meg dvask og uggen. Da er det kroppen som vil ha sukkeret, ikke "jeg".

 

Nå er jeg inne i fase 2 av Hold Vekten. Den varer i 4 uker. Det blir en "hvit" måned. Ikke alkohol, KUN spise sukker/kaker når jeg MÅ være høflig, og da bare BITTELITT, ellers ikke godteri eller noen "kosekvelder". Skal jeg nå målet mitt noen gang så må jeg bare være streng igjen noen uker. Og mentalt skal jeg jobbe med de indre stemmene mine. Som skal si (NÅR JEG HAR NÅDD MÅLET VEL OG MERKE) at JA - det ER lov å smake litt, nå når jeg har kommet i mål, det er lov å kose seg på fest og i bursdag, det er lov å bake en kake med dattera en søndag, OG spise litt av den, og det er lov å kjøpe popcorn på kino, det er lov å dele en flaske vin på en fredag - MEN det er IKKE lov å dytte hemningsløst i trynet, HVER dag, i mange dager på rad, og i tillegg føle seg stinn, kvalm og uvel. Og skylle det ned med øl og vin etterpå. Blæ!

 

Jeg vil lære å kose meg og føle meg GLAD etterpå!!! Jeg vil leve et normalt liv. Jeg hadde en fin tanke i går. Jeg er faktisk egentlig ganske så fornøyd med kroppen min og utseendet mitt, den er helt ok nå. Det er huet mitt jeg må jobbe med nå, både for å nå målet mitt og tiden etterpå :huh:/>

 

Var dette litt jamrete? Er bare meg selv jeg er litt sinna på, men nå får jeg ta meg sammen (igjen). Jeg har alle redskapene. I tillegg er det vår. Burde være den letteste tiden av året å ta seg sammen på B)/>

 

Hei Solskinnsbolla!

 

Jeg kjenner meg veldig igjen i handlingsmønsteret og tankemønsteret du beskriver. Jeg er heller ikke flink til å begrense meg, er veldig enten - eller! Jeg må selv jobbe med dette. Nå har jeg hatt FIRE dager i strekk hvor jeg har skeiet ut - ikke bra! Det har vært to bursdagsfeiringer, og da har jeg lett for å begynne feiringen hjemme eller fortsette med søtsaker når jeg kommer hjem.. OG jeg BURDE FOR LENGST HA LÆRT at jeg IKKE kan kjøpe en pose med smågodt for bare å spise litt av den samme dag.. HELE går ned! Jeg må slutte å lure meg selv til å tro at jeg kan spare en pose smågodt.. Og føler jeg med bedre etter å ha fortært en pose smågodt? NEI!! Det er så absolutt ikke verdt det! Det skal jeg huske! Kjøper heller en liten eske Smurf, f.eks., hvis jeg MÅ ha noe søtt heretter..

 

SÅ jeg tør ikke gå på vekta nå! Nå er det til med å registrere maten ca. annenhver dag denne uka. Nå er jeg også frisk og skal ta min første joggetur i år ila uka. Det blir en times gange eller ei klatreøkt de dagene jeg ikke jogger. Tar sikte på to joggeturer ila uka. Når jeg ikke jogger, kan jeg spise 1200-1300 kcal, og når jeg jogger, kan jeg spise 1400-1500 samme dag. DETTE FUNKER, det vet jeg jo, testet det nettopp ut og gikk ned. Nå er det bare å trø til, så klarer jeg trivselsvekt til St.hans!!

 

Ha ei god uke, folkens! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Tror vi er minst tre: Ikke lett å begrense inntak her heller. Er vokst opp ikke så lenge etter krigen (kun 19 år etter) og er veldig inpodet med "spis opp maten din". Som om vi ikke visste om det kom noe mer mat den dagen eller resten av uka. Var best å spise mens muligheten var der.

 

For meg gjelder det da kun å ha i hus det godteriet jeg med god samvittighet kan spise den dagen. Har jeg en 200 grams sjokolade, da spiser jeg 200 gram sjokolade på styrten. Slik er det.

 

Vekta fredag var 60,9.

 

Nå har hele helgen gått med til å stå på loppemarked. Ikke bra for kroppen. En mengde kakestykker døtta ned i løpet av disse to dagene. Meget lite med ordinær mat. Ikke går jeg på vekta før tidligst fredag som kommer :) Og neste helg er det tur til Berlin med jobben... Har laget en joggerute på 9 km der. Den må jogges minst en av dagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Vi er vel sånn alle! :) En grunn til at vi er her inne...

 

For det samme gjelder meg. Bursdagfest på lørdag, klarte ikke å la vær hverken potetgull eller saltstenger. Klarte å tømme hele flaska med vin alene og satt i tillegg med shots. Selvfølgelig var ikke formen den beste på søndag, så hva gjør man da? Jo, da tar man to cheeseburgere i stedet for en og man avslutter med en bøtte fløte-is... I tillegg kom mensen i går, så i dag viste vekten en kilo opp i forhold til forrige mandag. To skritt frem og et tilbake. :blink:

 

Nå er det ny uke med nye muligheter! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Åhh, fælt å si at nå følte jeg meg bedre, men det gjorde jeg :P Jeg trodde jo ikke jeg var alene om å gjøre litt feilvuderinger, ikke bare i øyeblikket, men over flere dager ;) Men det er allikevel "godt" å se at andre enn meg også er mennesker :unsure:

 

Og særlig at det er gjort tabber i de siste dagene, det har jo jeg da - igjen. Vet ikke helt hva det er med meg for tiden, våryr??

 

Men, søttann, takk for påminnelsen om at to skritt frem og ett tilbake, gir sakte fremgang det også. Jeg må bare passe meg, de siste 2-3 ukene har vært så 50/50 at jeg tror det har gått bakover. Vekta raser iallefall OPP. Nå er det bare litt over 3 uker til 17.mai. Ingen is, kake eller godterikjøp før det! Jeg sa det i forrige uke også, det er jo flaut...

 

Håper at noen dager med riktige valg gjør susen, enklere når man har vært "flink" noen dager.

 

Det er en grunn til at vi er her ja, og bare det at vi er her er bra. Glad for å være her med DERE B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

WOW, for et tall!! :lol: Morro!

Ikke så bra for meg. 60 blank... Oppgang de siste par ukene. Klarer jeg 58 før 17.mai tro???? Selvfølelig et 40 års lag på lørdag som stikker kjepper i hjulene. Men jeg skal kjøre iallefall... :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Felles skjebne felles trøst, er det noe som heter. :)/>

 

57,2 i dag og ned 1,5 siden mandag. Er det noe rart man blir litt sprø?

Nei, ikke rart! Selv ville jeg ikke ha trudd på en nedgang på 1,5 kg i løpet av et par dager, men allikevel ville jeg kost meg med følelsen :)

 

Har veiedag fredager nå. Spent på om jeg stadig holder meg under 61 blank nå til fredag. Og i helgen er det altså jobbseminar til Berlin... Ikke lett å holde sin sti "passe mett" da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Nei det er "noe hele tiden", så det er ikke lett. En treningscamp over et par måneder, med tilrettelagt kosthold, hadde vært fint ;)

Men for min del kan jeg ikke bare skylde på ting rundt meg, det er faktisk i heimen, en helt vanlig kveld uten grunn, at jeg skeier ut mest.

 

God tur til Berlin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Nei, ikke rart! Selv ville jeg ikke ha trudd på en nedgang på 1,5 kg i løpet av et par dager, men allikevel ville jeg kost meg med følelsen :)/>

 

Har veiedag fredager nå. Spent på om jeg stadig holder meg under 61 blank nå til fredag. Og i helgen er det altså jobbseminar til Berlin... Ikke lett å holde sin sti "passe mett" da...

Seminar er utfordring. Godt det ikke er hver helg! :) Men jeg vet du er flink til "passe mett", så jeg tenker det går helt fint!

 

Men dere: Det er tross alt hverdagene som teller, det er dem det er flest av. Så lenge vi holder oss nogenlunde i skinnet på disse, så er vi i boks. Nå svinger min vekt voldsomt disse dagene på grunn av både det ene og det andre, men netto har jeg gått ned 500g på 10 dager. Det er godkjent, tenker jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Nei, ikke rart! Selv ville jeg ikke ha trudd på en nedgang på 1,5 kg i løpet av et par dager, men allikevel ville jeg kost meg med følelsen :)/>

 

Har veiedag fredager nå. Spent på om jeg stadig holder meg under 61 blank nå til fredag. Og i helgen er det altså jobbseminar til Berlin... Ikke lett å holde sin sti "passe mett" da...

Seminar er utfordring. Godt det ikke er hver helg! :) Men jeg vet du er flink til "passe mett", så jeg tenker det går helt fint!

 

Men dere: Det er tross alt hverdagene som teller, det er dem det er flest av. Så lenge vi holder oss nogenlunde i skinnet på disse, så er vi i boks. Nå svinger min vekt voldsomt disse dagene på grunn av både det ene og det andre, men netto har jeg gått ned 500g på 10 dager. Det er godkjent, tenker jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Det er hverdagene som teller mest, det har du rett i Kristepine!

Igår hadde jeg matplan som vanlig, og skulle trene. Så ringte broren min og inviterte oss på middag, de hadde så mye. Så tenkte jeg inni meg "nei dette passer dårlig, jeg har jo middagsplan og skal trene", men så tenkte jeg "nei vettu hva, noe så deilig, å bli invitert på middag, med familien jeg er glad i". Så vi reiste dit, og jeg meldte meg av timen på spenst. Så var jeg skubbsulten, og tenkte "åh, skal jeg reise innom bakern og kjøpe med dessert!!?". Heldigvis droppet jeg det. Men vi fikk is til dessert. Så kom vi hjem, og istedet for å sette meg ned med karamellposen jeg visste sto i skapet, og som fristet fordi jeg "allerede hadde skeiet ut med is", så gikk jeg meg en lang tur i raskt tempo før sola gikk ned, og følte meg så bra etterpå! Et lett kveldsmåltid med frukt og yoghurt gjorde at dagens trivelig familiesammenkomst ikke ble noe skjær i sjøen i det hele tatt.

 

- Endelig gjorde jeg riktige valg!! Det er akkurat dette jeg trenger flere øvelser på, å kunne gå utenom planen uten å gå helt bananas. Vekta er på 59,8. Håper å komme så nær 58 som mulig innen 17.mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Søttann. Solskinnsbolla, du viste at det er mulig å gjøre valg som kombinerer kos og målrettethet på en fin måte!

 

Jeg glemte å rapportere vekten i går. Den var 59,7 kg. Altså litt opp. Har kjent at apettitten har økt denne uken, etter at jeg giret opp aktivitetsnuvået. Og jeg har vel gitt litt etter. Men er i det store og hele fornøyd, særlig med at formen er stigende og at morgenturene ikke føles som noen tvang men tvert i mot er deilige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Liten rapport fra Berlin:

Helt uråd, nei forresten ikke, å styre matinntaket. Er jo bare å tenke "passe mett". Men det har jeg ikke klart på de to middagene som vi har hatt her. Alt for store porsjoner! Første kvelden klarte jeg stoppe etter halvspist porsjon; var da megamett, men i går gikk alt ned :( Og innimellom har det blitt småspising av dette og hint...

 

Har mao. en jobb å gjøre bare jeg er hjemme igjen. Det jeg er fornøyd med her i Berlin: har jogget både fredag og lørdag.

 

Vekta torsdag: 60,8 kg.

 

Ser frem til ny uke og mai som kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Hei jenter!

Stille fra meg siste uken, PC'en min døde...

 

Men godt jobbet, dere! Flott innsats fra alle, synes jeg, så klapp på skulderen! :) Joggeturer i Berlin på seminartur er rett og slett imponerende!

 

Jeg har veiedag i dag, og den viste 57,4. Digg! Har vært helt nede på 56,8 i løpet av siste uke, men går alltid opp litt i helgen. Spiser ikke så mye mer, men til andre tider, og er dårligere på å drikke vann. Det gir sine utslag. Ligger fint an til skjema 17. mai. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...