Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring - som skal holde vekten!


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest charliemor

Vi har jo liksom lagt oss på torsdag som veiedag - selv om jeg personlig har mandag som meldedag for kursleder (men nå er det straks slutt med det kurset).

 

Dagens torsdagsvekt: 61,5 kg. Godt fornøyd. Ned 1,1 kg på ei uke. Det henger definitivt sammen med at jeg fikk mensen forrige torsdag. Mao. ikke akkurat en vane å gå ned over ei kilo på ei uke. Er godt fornøyd med en halv :)

 

Skal nå ned 1,5 kg til samt da forsøke stabilisere meg mellom 60 og 61 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Torsdag er veiedag,ja. Resultatet: 57,2kg - ned 0,3. Kjenner jeg holder paa aa gaa inn for landing. Trives med denne vekten, men jeg SKAL ned til maalet, som er 57,0. En uke igjen, tenker jeg, saa blir det stabilisering.

 

Ekstremt med 1,1 kg paa en uke, Charliemor! Kjempeflott. Du ser snart maalstreken, du ogsaa :)

 

Kristepine, cm er like bra som gram! Du er paa rett vei. Du ser det sikkert paa vekten neste uke.

 

Velkommen Lucilla! Fint med flere i samme situasjon. Litt om meg: Jeg er midt paa 50-tallet og det betyr at jeg trenger mindre mat enn tidligere. Saann er det. Det ballet paa seg mange kilo etter fylte 45, og paa nyaaret 2009 tok jeg et oppgjor med den trenden. Da veide jeg 69kg. Har tatt av i to omganger og landet paa 57kg mot slutten av 2010. Jeg trives med den vekten selv om det er noen kg mer enn da jeg var ung. Den har holdt seg ganske stabil siden, men etter en lang og selskapelig sommeren i aar var jeg kommet opp i 61,8kg. Siden 1. September har jeg jobbet overskuddet av. Har voksne barn og travel job, men prioriterer trimming, elsker aa gaa lange turer, det er det som hjelper meg til aa holde vekten, sammen med maatehold i matveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett vei, her og!

 

Var spent på om jeg ville klare å holde fokuset helt fram, eller om jeg ville ta litt for lett på det mot slutten, men jeg er i mål :lol::D:P:) 56,8 kg i dag torsdag, og da er 5 kg vekke siden 1. september.

 

Fortsetter å melde inn vekt hver uke; like viktig å bli her som å komme her. Og julebordsesong og desember for døren - best å få litt hjelp til å holde fingrene fra fatene.

 

Ha en god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Grattis, damer! Digg følelse når vekta går rette veien!

 

Selv jenka her: to skritt frem og ett tilbake. 62 i dag (61,5 forrige uke). Bare å holde fokus fremover :) Begynner "godt" med middag i dag med gode kollegaer. Kjører, tenker jeg, da slipper i det minste vinen å friste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

Her kommer et livstegn fra meg!

 

Gratulerer så mye til dere alle, dere gjør gode valg i hverdagen, og resultatene lar ikke vente på seg! Gratulerer spesielt til deg, 2rill, som har krysset målstreken for trivselsvekt!

 

Velkommen hit, Lucilla! Gratulerer med flott vektnedgang! Det er faktisk de færreste som klarer det vi har klart - å gå ned MANGE kilo! Det å holde vekten er også en jobb, men den går lettere med gode støttespillere, som oss i denne tråden :rolleyes: .

 

Litt om meg selv: Jeg er 39 år, single. Max.vekt var 73,5 kg i 2006, følte meg som ei dundre. Hadde gått opp og ned i vekt over flere år. Hadde forsøkt meg på flere Grete Roede kurs tidligere, men i 2008 klarte jeg å fullføre løpet, dvs. ikke gi opp når jeg gikk på en smell eller fem. Ila ca. 10 mndr gikk jeg ned til trivselsvekt på 57,5 kg, som jeg nådde våren 2009. Var veldig fornøyd! Vekta lå omkring 59-62 kg over flere år, veide 63 for et år siden. Under og etter et opphold i Afrika i fjor høst gikk jeg sakte, men sikkert opp i vekt igjen og var oppe i 71 kg i vår -ouch!! Men fra slutten av mai frem til september gikk jeg ned til 64,5-65 kg, noe jeg er svært fornøyd med! Den siste halvannen måneden har vekta imidlertid stått HELT stille på 65 kg til tross for at jeg har spist ca 1300 kcal daglig. Kurslederen min har sagt at kroppen på en måte venner seg til et lavt inntak over tid. Det tror jeg på! Jeg mener helt bestemt at jeg hadde fortjent å gå ned i vekt de siste ukene.. Grunnet mye luftveisinfeksjoner har jeg tålt intensiv trening dårlig. Men jeg har klatret jevnt de siste ukene, og det er gøy! Det at jeg trener lite, gjør selvsagt ikke underverker for forbrenningen heller. Trivselsvekta er fortsatt 57-58 kg. De siste par ukene har jeg hatt noen dager da jeg har spist MYE. Så også de siste tre dagene, da har jeg spist alt jeg har hatt lyst på og vel så det. Og det er utrolig hvor sulten jeg har blitt dagene etter! Jeg håper på økt forbrenning en stund fremover pga de siste dagers utskeielser. Det er kanskje naivt, men jeg håper likevel det er noe i det :)!

 

Uansett: Jeg er optimistisk og fornøyd - fordi jeg har overskudd! Det aller viktigste er å være frisk :D !

 

Men slankemessig er det skjerpings igjen fra idag! Jeg satser på 1200-1300 kcal i inntak de dagene jeg trener, evt. så lite som 1000 de dagene jeg ikke trener - hvis jeg ikke blir altfor sulten. Mitt kaloribehov er ca. 1600 daglig når jeg ikke trener, så det er ikke mye.. Begynner å notere inntaket igjen idag. Skal ikke love at jeg kommer til å gjøre det hver dag, men jo oftere, jo bedre, selvsagt. Skal fortsette å klatre/buldre tre ganger pr. uke. Vil forsøke med forsiktig jogging innimellom på dager med oppholdsvær og mildvær, evt. gå litt turer.

 

Det er seks uker til jul nå omtrent. Jeg satser på en nedgang på 3 kg frem til jul, dvs. at jeg vil være fornøyd med 62 kg når jula kommer. Kjøpte meg en flott vintage-kjole i London i vår. Den var altfor liten da, men jeg vet at den kommer til å sitte som et skudd når jeg er nede i 62 kg!

 

Delmål: 62 kg før julaften

Mål: 57-58 kg innen 1. april

 

 

Hilsen Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Søttan, du skal ha klapp på skulderen for å ta tak når vekta viste uønsket vekt i våres :)

 

Hva sier din kursleder om å holde deg helt nede på 1000 kalorier på ikke-trenende dager? Er ikke det i laveste laget? Husker noe om å sette kroppen i sparebluss-modus. Det er jo ikke helt gunstig, eller?

 

Du og jeg har litt lignende vekthistorie. Også jeg var nede på 57-58 kg våren 2009. Hadde da gått ned fra 72 kg høsten 2008. Siden 2009 har jeg vaket rundt 60-62. For da "plutselig" se 65 blank her tidligere i høst. Da var det bare å gjøre noe! Er nå nede rundt 61,5 og er i grunnen fornøyd med det. Begynner innse at denne kroppen nok er fornøyd rundt denne vekta. Å pine meg ned mot 60 samt holde meg der, tror jeg ikke er realistisk. Så min plan nå er å holde meg rundt 61. Straks vekta viser 62 eller mer, må noe gjøres!

 

Selv er jeg jo så heldig å ha en kropp som kan jogge. Jeg anser joggeturene som et must for å holde vekta. Jogging forbrenner kalorier, også etter joggeturen.

 

Jeg anser det som enkelt å gå ned i vekt, langt vanskeligere å holde den så snart jeg har kommet ned til ønsket vekt. For meg er joggingen en god hjelp til å holde vekta. Da er det kanskje ikke så rart at jeg gikk opp i vekt her i sommer; jogga fint lite. I det hele tatt, dette året har ikke vært noe særlig mht. trening. Har å gjøre med min livssituasjon det siste året. Det har vært en humpete vei. Nå anser jeg livet som bedre igjen, og da har jeg også mer overskudd til å trene.

 

Jeg ser det kan være en stor utfordring for de som ikke kan trene. Er det mulig å holde vekta nede når kroppen ikke er i en posisjon til å trene? Spørs om man ikke skal være fornøyd med en ikke-tynn kropp da. Kan jo være flotte kropper selv om de veier litt for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Charliemor!

 

Takk for tilbakemelding! Jeg har erfart at hvis jeg satser på at jeg skal spise ca. 1000 kcal en dag, blir det 1100 istedet. Og da er jeg fornøyd! I praksis vil det bli flere dager med 1200 enn med 1000 kcal pr. dag - både fordi jeg klatrer endel for tida og fordi jeg blir såpass sulten på kvelden når jeg spiser lite at jeg ikke får sove - og da kanskje ender på 1100 istedenfor 1000 kcal. Kurslederen min er enig med meg i at jeg må LANGT ned i inntak for å gå ned i vekt - det har vi sett. Ligger jeg på 1400 pr. dag, går jeg ikke ned - iallfall tar det så lang tid for hver kilo at jeg mister motivasjonen. Ligger jeg på 1100-1200, derimot, går det unna! Jeg tenker at siden jeg ikke kan trene mye (iallfall ikke har kunnet det de siste årene, men det kan jo endre seg), må jeg spise desto mindre. Det er det absolutt verdt! Det er for en begrenset periode. Jeg har faktisk tro på at siden jeg nå har hatt en liten pause og spist bra noen dager, kan det ha positiv effekt på forbrenningen min. Og når jeg når målet i mars-april, vil jeg jo gradvis trappe opp inntaket, og da vil forbrenningen også øke. OG når jeg med tid og stunder kan trene mer, vil forbrenningen gå ytterligere opp!

 

Jeg synes at det beste med Grete Roede -opplegget er at man kan gå ned i vekt uansett fysisk helse. Har man et prolaps, kronisk utmattelse eller hva som helst som gjør at man ikke kan trene, kan man likevel gå ned i vekt! Genialt! Det er pluss og minus! Og det er det som motiverer meg til å fortsette noen måneder til. Det funker! Kanskje forbrenningen går litt ned etterhvert, og da kan prosessen gå langsommere, men DET FUNKER!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :-) Har ikke vært så aktiv på tråden de siste ukene,men titter innom for å si hei ;)

 

Vekt idag er 67,7 kg.Jeg har ikke vært så flink de to siste ukene,derfor oppgang.

Full skjerpings nå.Spiser sunnere,og trener mer.

 

Vi skal på førjulstur til Lillehammer i slutten av november,så jeg har satt meg som mål å gå ned 1-2 kg til da.

 

Gratulerer til dere som har gått ned i vekt,så flinke dere er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest charliemor

Veldig stille her. Torsdag og fortsatt rett under 57kg. :)/>/>

Ja, har vært stille lenge nå; sorry.

 

Nok på privatfronten siste måned. Ikke lette saker. Jeg er "god" til å trøste meg selv med godterier i tunge stunder; vekta opp. Nå må noe gjøres; skal inn i drakta mi 17. januar!

 

Plan:

- Jogge tre dager i uka (første joggetur siden 11. november i dag).

- Notere alt jeg putter i meg.

- Veie meg og notere vekta hver dag.

 

Ønsker dere alle en god og velsignet jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
Gjest charliemor

Hallo, damer!

 

Nærmere et år siden sist. 2rill har jo landet i gamlelandet igjen; velkommen tilbake :)

 

Selv innser jeg at jeg nå må ta et aldri så lite tak mht. vekta før det er for sent. (Hallo! blir det egentlig for sent? Forhåpentligvis ikke!).

 

Jeg startet opp i dag med å notere inntaket. Har jo erfaring med at det er noe som funker for meg. Kan da ikke lure meg selv ettersom tallenes tale er rimelig klar, og jeg er jo såpass "nøttete" at jeg jo noterer alt når jeg først notere.

 

Har flyttet på meg og har nå relativt lang vei til og fra jobb. Bruker 50 min. hver vei tar jeg kollektiv. Det betyr tidlig opp. Får da en tidlig bane som ikke er totalt stappfull av folk (jeg er b-menneske og vil ha det litt rolig på morningen). Lange dager medfører mindre energi og tid til fysisk aktivitet på ettermiddagene/kveldene. I det siste har det blitt kun 1-2 joggeturer i uka. Dog bedre enn intet.

 

Som alltid er det kveldene som er min store utfordring. Jeg er innmari god på å trøstespise! Ja, når jeg er sliten og lei av jobben, da er det liksom helt ok å døtte i meg et eller annet, type sjokolade, knæsk, vin.

 

Hvordan unngå kveldens fristelser?

 

Ser meg om og søker etter ny jobb i disse dager. Trp hvor lett det er for ei dame som har passert 50 og attpå til helst vil jobbe med noe annet enn jeg er utdannet til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Du og du! :) Må si jeg skvatt da jeg fikk melding om nytt innlegg på tråden! Veldig hyggelig!

Jeg skal innrømme at jeg er ganske oppdatert på deg, Charliemor, ettersom jeg leser bloggen din fra tid til annen. ;)

 

Jeg er inne i samme modus her i Sandefjord. Noterer mat, og nytt fokus på trening. Jeg har begynt å studere på kveldstid, og da forsvant de gode treningsvanene fort og kiloene kom nesten enda fortere. pluss på en virkelig god kose-seg-sommer med null fysisk aktivitet, og ingen bukser passet i august. :blink: Jeg ser at fokuset virker, og har det ikke travelt, så målet er 60 før jul, stabil i jula og 57 til påske. Det bør være innafor av hva som er mulig å få til!

 

Hvordan å unngå kveldens fristelser:

1. Ikke ha dem i huset

2. Hvis de likevel er i huset, kast dem

3. Puss tenna (det høres rart ut, men fungerer. Du har ikke lyst på rødvin eller sjokolade med tannpastasmak i munnen)

4. Avtal med deg selv at du må trene ekstra tilsvarende kaloriene du dytter i deg FØR du spiser dem. (Vanskelig å gjennomføre, ser den...)

 

Jeg er også sliten og lei jobben, derav ny utdannelse på kvelden. Men nå er jeg faktisk ikke utdannet i den jobben jeg har i dag heller. :) Min erfaring er at da må man være åpen for nesten enhver stilling i den bransjen/firmaet man er interessert i og så posisjonere seg når man først har fått et bein innafor. Det er det første beinet innafor som er vanskelig. Har du vært i kontakt med rekruteringsfirmaer?

 

Klem fra Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Har du vært i kontakt med rekruteringsfirmaer?

 

Klem fra Kristine

 

Nei, det har jeg ikke. Men: du er den 2. som spør, så jeg må nok gjøre det :) Har du et spesiet firma i tankene?

 

Digg med fokus. Håper det hjelper å flæsje elendigheten her - da må jeg jo skjerpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, Charliemor og Kristepine! Kult med liv på tråden igjen :)

 

Det går jo litt opp og ned med de fleste og det meste. Jeg er tilbake i gamlelandet, men vekten (altså verktøyet) er med på flyttelasset som ble pakket i begynnelsen av september, og befinner seg ett eller annet sted mellom kontinentene. Litt trange bukselinninger registrer jeg etter en i overkant lang og reiserik sommerferie. Har kommet i gang med aerobics, turer (mye fint høstvær) og yoga. Og vanlig hverdagsmat. Prøver å holde litt igjen på kaloriene. Får se hvor jeg ligger an når vekten kommer. Må kanskje ta i et tak for å nå matchvekten.

 

Skjønner godt problemstillingen med trøstemat kveldstid når man er trøtt og lei. Lykke til med jobbsøking, Charliemor! Det er håp i hengende snøre, skal se du får napp etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Nei, det har jeg ikke. Men: du er den 2. som spør, så jeg må nok gjøre det :)/> Har du et spesiet firma i tankene?

 

Digg med fokus. Håper det hjelper å flæsje elendigheten her - da må jeg jo skjerpe meg :)/>

 

Jeg var godt fornøyd med Manpower, men det var over tjue år siden! :) Alle de store byråene har verktøy der man legger inn CV og ønsker på nett. det er i hvert fall en start!

 

Velkommen hjem, 2rill!

 

Nå må jeg pakke meg sammen. Har store planer om å få trent litt!

 

Klem fra Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg var godt fornøyd med Manpower, men det var over tjue år siden! :)/> Alle de store byråene har verktøy der man legger inn CV og ønsker på nett. det er i hvert fall en start!

 

Velkommen hjem, 2rill!

 

Nå må jeg pakke meg sammen. Har store planer om å få trent litt!

 

Klem fra Kristine

 

Hvordan gikk treninga? Selv tok jeg meg en joggerunde på 12 km - på vilja tok jeg den. Godt jeg ennå har noe vilje i kroppen :)

 

Har nå ført alt av dagens innhold og havner godt under 1500 kalorier. Godt fornøyd med det. Så blir det snart å pusse tenna så ikke jeg blir fristet til å se hva jeg har i skapene. Kunne jo være noe etandes der!

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Det ble gruppetime med body attack! Godt fornøyd med innsatsen, selv om formen er råtten. Vi har akkurat fått Fresh fitness til Sandefjord, så det er mitt nye treningssenter. Merker at motivasjonen også har godt av nye omgivelser!

 

En tolvkilometers runde står det respekt av! klapp på skuldra fra meg!

 

Klem Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Det ble gruppetime med body attack! Godt fornøyd med innsatsen, selv om formen er råtten. Vi har akkurat fått Fresh fitness til Sandefjord, så det er mitt nye treningssenter. Merker at motivasjonen også har godt av nye omgivelser!

 

En tolvkilometers runde står det respekt av! klapp på skuldra fra meg!

 

Klem Kristine

 

Klapp på skuldrene til oss begge :)

 

Forresten så stammer jeg delvis fra Sandefjord: min mormor og hennes slekt kom derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Må bare fortelle hva jeg har gjort den siste timen: hadde lagt meg da det tikket inn en mail i forbindelse med en av jobbene jeg har søkt. Denne jobben krever at aktuelle søkere gjennomfører fem tester (på tid). Vi har frist til 26. oktober, men jeg gyver jo løs med en gang.

 

En smule stresset opplegg i og med tida som gikk. Fem områder. Fikk resultat med en gang etter gjennomføring. Gjorde det passe eledig på en av testene som hadde med tall å gjøre; dumt det. På de fire andre gikk det fint og ekstra fint (norsk-ferdighetene mine er det heldigvis ikke noe galt med!).

 

Da er det bare å se om jeg blir med i neste runde. Merker vel det tirsdag til uka, antar jeg.

 

Natta nå :)

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

ha ha! :D Klassisk deg å sette i gang umiddelbart! Godt å høre det gikk bra og spennende å følge med videre.

 

Sandefjord er en fin by. Jeg flyttet hit for fem år siden og angrer ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

ha ha! :D/> Klassisk deg å sette i gang umiddelbart! Godt å høre det gikk bra og spennende å følge med videre.

 

Sandefjord er en fin by. Jeg flyttet hit for fem år siden og angrer ikke!

 

Har en lei tendens til å være effektiv. Lei, fordi det av og til da skjer litt for fort. Var jo ikke helt på mitt beste der rundt halv tolv i går kveld. Hadde kanskje vært bedre å vente til helgen etter en lang natts søvn? Vel, slik er ikke jeg laga. Kjekt med alt som er gjort - og "effektivitet er mitt våpen". Ser for meg min gravstøtte: div. saker haket av, bl.a. livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, da har jeg klart meg godt gjennom snart tre dager :) Jogga 12 km i ettermiddag, samme runden som tirsdag, og matinntaket holder jeg rundt 1500 kalorier.

 

Ser at det er fredag i morgen... Blir nok noen kosepoeng da! Og så er det en sammenkomst lørdag kveld... Hm... Ja, ja. Passe mett er det visst noe som heter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...