Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring - som skal holde vekten!


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Søttann, må beundre deg for ditt pågangsmot! Bra; stå på! Du vet jo veien til et lettere liv. Med et kurs - og derved en kursleder - er sjansen for suksess størr, tenker jeg.

 

Gratulere også med ny jobb - og egen sjef; digg :)/>

---

 

Nå er mitt private liv endret. Uten å si for mye, er jeg nå lykkeligere enn på lenge. Dette medfører for meg en viss fare for overspising; alt er så hyggelig… Her må passes på :)/>

 

God uke til alle dere her inne - jeg vet at jeg får :)/>

 

Oj, så bra at en vond situasjon kan snu så fort! Gleder meg med deg!

I går gikk jeg 2,4 mil på ski. Meget fornøyd med det tatt i betraktning at jeg ikke trente i hele høst.

 

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Gjest charliemor

Hei igjen, damer!

 

Ja, lenge siden sist. Mye har skjedd i mitt liv. Litt humpete tilværelse kan jeg vel si at de siste årene har vært. Da ikke alltid like enkelt holde det gode fokus på vekta. Jeg ser at jeg har utfrodringer spesielt når livet lugger. Da ligger utfordringene på ettermiddagstid og kveldstid. Kunsten da ikke døtte i meg noe godterier "fordi jeg fortjener det"...

 

Jeg meldte meg i dag på et nettkurs her på Grete Roede med start i morgen. Vekta hørt økt noe på her i løpet av sommeren/høsten. Sjela sier at det kan være godt å få noe støtte fra en "slavedriver" av en kursleder. En jeg må melde i fra til. Og ettersom jeg jo betaler en del for kurset, gir jo det en motivasjon i seg selv.

 

Har vært passe sløv med fysisk aktivitet inneværende år. Nå er jeg da atter i gang på det gode sporet: de siste tre ukene har jeg jogget tre ganger pr. uke. Planen er å fortsette utover høsten med det. Om ikke tre joggeturer, så i hvert fall tre svetteturer i løpet av uka. Enten ved jogging, sykling eller rulleski.

 

I uka som nå ligger foran er planen å få meg to joggeturer før helgen for så sykle Rallarvegen lørdag og søndag (Haugastøl - Flåm - opp igjen til Vatnahalsen lørdag og retur til Haugastøl søndag). Blir deilig å komme seg ut i fjellheimen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så bra at du skrev inn her, Charliemor! Trenger litt støtte nå, jeg og :) Kjempefint at du er igang igjen. Det er alt annet enn enkelt å holde fokuset oppe hele tiden, ikke minst når det butter imot. Enkelte forskere mener at en god treningsøkt har like god effekt på humøret som de beste medisiner, så stå på!

 

Selv har jeg lite å klage over, men har vært litt for slapp både med trening og mat gjennom en tre måneder laaaang sommer med både hotellopphold og masse tilreisende besøkende som fortjener god mat og drikke og restaurantbesøk med amerikanske porsjoner ......... og som vertinne er det lett å bli revet med. Har pleid å ta meg inn igjen ganske lett etterpå, men over så lang tid som tre måneder har det blitt synlige resultater. Jeg fikk en liten elektronisk skritt-teller (Flexbit) til fødselsdagen, det medfølger programvare som jeg (er litt datanerd) blir motivert av. Kalorier inn og ut måles etter hvert som jeg legger inn spist mat og aktivitetsnivået telles, slik at jeg har oversikten. Fikk et lite sjokk da jeg så hvor stillesittende jeg var. Ikke sunt i det hele tatt :( Så de to siste ukene har jeg tatt meg selv i nakken. OG DET FØLES SÅ GODT!

 

To kg kom på i sommer + to kg snikende litt og litt ila de siste tre årene. Ett kg er vekke - three more to go! Dette blir gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Da er vi omtrent på samme stedet, 2rill! Jeg har dog (minst) fire kg jeg må ned.

 

Da kan vi jo holde fokus sammen her nå utover. Min veiedag blir mandager. Kan jo være så fæl mot meg selv at jeg legger ut vekt og mål åpent her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Så morsomt at det er litt aktivitet her igjen! Jeg har ikke sjekket forumet på uker og måneder, så helt tilfeldig at jeg sjekket nå i e.m. da det var nye innlegg!

Selv skal jeg ned en god del. I vår sto det verre til med vekta enn noensinne - nesten like ille som på det verste tidligere. Vekta viste både 70 og 71 kg.. Jeg begynte på Ned i vekt kurs på nettet. Til tross for det tok det flere måneder før jeg klarte å snu dette. Jeg var nede på 66-tallet før sommerferien, men la på meg et par kg i ferien.. De siste seks ukene har jeg vært skikkelig fokusert. Laveste vekt var gårsdagens på 64,7 kg - veldig fornøyd! Dagens var 65,1, noe som må være tilfeldigheter eller hormonelt (evt. salt). Men jeg har altså gått ned 6 kg uten at jeg føler at jeg har ofret veldig mye. Jeg er småsulten hele tiden, men den følelsen sier meg egentlig bare at DETTE FUNKER! Jeg tillater meg SMÅ utskeielser hver dag som jeg legger inn i kaloriregnskapet. Slik unngår jeg å gå på store smeller. Treningsmessig koser jeg med meg klatring og buldring. Har fått sansen for buldring - det er bare å stikke innom klatresenteret når det passer og buldre i 45 min til 1 time - så er en god økt unnagjort. Ser at jeg resultatene kommer der også når jeg klatrer regelmessig. Det har vært så godt som ingen jogging, heller ikke mange turer, det siste året. Siden nyttår har jeg hatt bihuleproblemer. Erfaringsmessig kan jeg få en skikkelig bihulebetennelse bare jeg tar en hard treningsøkt, så jeg har valgt å holde på overskuddet og heller akseptere at kondisen har vært bedre før.

Pr. idag ligger jeg strak ut med en kraftig forkjølelse og astmaplager, det startet fredag. Trøsten er nok engang at jeg går ned i vekt selv om jeg ikke er i form til å trene. Spiser vel 1200-1300 kcal daglig.

 

Det er mye positivt her jeg står - 6 kg ned og 7 kg igjen. Nå føler jeg meg nesten som meg selv igjen! Og jeg vet at når jeg kommer ned på 62-tallet, føler jeg meg HELT som meg selv. Når jeg kommer ned på 58 kg, er jeg HELT OG FULLT FORNØYD. Første gang jeg gikk ned skikkelig - 15 kg - i 2008-2009, brukte jeg 9-10 mndr. Nå har jeg faktisk muligheten til å klare 12 kg på 7 mndr! I hele vår har jeg byttet på å bruke to bukser jeg har klart å utvide maksimalt. De hadde tilslutt hull på innsiden av lårene.. Jeg nektet å kjøpe nye, store bukser. Har 10-15 par flotte bukser som er altfor små som ligger i skapet og venter på meg.. Kjøpte nettopp nye av yndlingsbuksene, str. 29 i livet mot 27 som jeg brukte før - men det er ikke noe stort nederlag - føler meg flott i dem! Igår prøvde jeg to par bukser jeg kjøpte for et år siden. De har jeg ikke brukt ennå. De er stretch, Oasis, str. 10 - 36. og guess what - de passer allerede nå- føles SÅÅÅ BRA!

 

Jeg skal altså ned ca. 7 kg til jeg når trivselsvekt. Det skal gå innen nyttår!!

 

Ellers håper jeg at jeg nå får en ny, kraftig bihulebetennelse så jeg for en gangs skyld kan få dokumentert det med CT og etter altfor mange år kan få operasjon!! Da håper jeg også at jeg kan trene skikkelig i fremtiden uten å bli så lett syk.

 

Stå på Charliemor og 2rill! Dere har ikke annet enn små, kosmetiske kilo å gå ned. Men det kan bety mye. Og - som det sies - overvekt begynner med den første kiloen. Jepp, dette skal vi klare! B)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott av vi er flere på samme vei! Ser ut til at du er inne i en god stim, Søttann! Det å finne "sin greie" når det gjelder aktivitet er viktig, for da går jo treningen som en lek. Men hva er "buldring"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott av vi er flere på samme vei! Ser ut til at du er inne i en god stim, Søttann! Det å finne "sin greie" når det gjelder aktivitet er viktig, for da går jo treningen som en lek. Men hva er "buldring"?

 

Det er at man klatrer alene uten sikring max et par meter over bakken med en veldig tjukk madrass under slik at en ikke skader seg hvis en detter ned ;) ! Det betyr at en ikke er avhengig av en klatrepartner. Jeg klatrer med ei venninne minst en gang pr. uke, men hvis jeg buldrer i tillegg kommer jeg lettere opp i tre økter pr. uke!

 

Jeg er veldig imponert over hvor stabil du er vektmessig, 2rill!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Og her er tallenes tale for meg; som dere ser: ned minst 4 kg (har vært stabil de siste åra rundt 61 kg; sier meg fornøyd med det):

 

Vekt: 65,0 kg

Hals: 35 cm

Overarm:29 cm

Bryst: 92 cm

Midje: 86 cm

Hofte/ende: 101 cm

Lår: 59 cm

 

Ser frem til å starte kurset nå og notere alt av inntak :)

 

Blir selvsagt en utfordring til helgen: skal da dra bort fredagen for å sykle Rallarvegen lørdag (Haugastøl - Flåm - opp igjen til Vatnahalsen), overnatte til søndag på Vatnahalsen hotell (GOD MAT!!!) og retur Haugastøl søndag. Blir ikke til at jeg noterer noe de dagene. Jo visst skal jeg være i aktivitet, men tempoet blir nok relativt rolig, så alt for mange kalorier brenner jeg neppe. I tillegg vet jeg at vi søsken liker å kose oss med sjokolade underveis og en øl eller to ved ankomst hotellet. Litt trist nå at jeg har veiedag mandag :)

 

Ønsker dere en fin høstdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du utgangspunktet, Charliemor. Kjenner jeg deg rett kommer dette til å gå kjapt :) Det er jo ikke snakk om mange kilo. Den sykkelturen høres helt vidunderlig ut (om været ikke trøbler). Du kommer til å svi av drøssevis med kalorier og kan vel spise godt den helgen.

 

Ingen grunn for meg til ikke å ha mandag som veiedag. Dagens vekt: 60,3 kg :) Har notert mat i tre uker. Ligger som regel mellom 1200 og 1500 kalorier, ca. 500 under det dataprogrammet beregner at jeg forbrenner. Utgangsvekten var 61,8 og målet er 57,0 kg (det jeg veide da vi flyttet til USA for nesten tre år siden).

 

Jeg går med skritt-telleren på hele dagen + logger annen fysisk aktivitet, så jeg tillater meg å øke matinntaket på dager med spesielt høyt aktivitetsnivå. F. eks. forrige helg da vi var på fjellet og gikk lange turer, gikk vekten ned selv om jeg spiste over 2000 kcal på lørdagen!

 

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Du har trolig rett, 2rill! vekta mi går vel rimelig raskt nedover, gitt jeg er trofast mot å telle kalorier og ikke skeier ut. Er ikke så mange uker siden vekta var rundt 62. Dette bør gå bra. Fornøyd med å ha "vendt i tide".

 

Din vekt er også trofast der den rusler nedover. 3,3 kg igjen for deg. Når ser du for deg at du har nådd målet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Har samme mål-tilnærming som deg: 0,5 kg i uka. Delmål 62 kg blir da 3. november. Hovedmål, 60 kg, blir 3. desember. Og der ble målet satt en kg lavere enn jeg egentlig tenkte! Mao. skal med fem kg før juleklokkene klinger og jubileumsdrakten til Oslo skal på :)

 

 

Jeg har som mål å ta 0,5 kg pr. uke. Da skulle jeg være i mål rundt 10. november. Har du satt deg en mål-dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Heisann!

Så gøy med liv her igjen! Litt rart, for jeg var her inne og så tidlig i går om det var noe liv, ettersom jeg også må ta meg sammen og snu en trend igjen. Og så fikk jeg varsel i dag tidlig om at det var plenty med aktivitet på tråden, veldig bra! Det virker jo som om dere er godt i gang og fokuserte alle sammen. :)/>

 

Jeg har nok sett sannheten i øynene litt sent. Jeg gikk på vekta endelig onsdag morgen, dagen etter hjemkomsten fra en uke på Mallorca med all inclusive... :P/>

Det var ikke pen lesning! Det er klart at alt kom ikke på der nede, det er en langvarig slurving som nå gjorde at det viste så mye som 68,3kg igjen. dvs 11 kg fra mitt nederste mål i trivselsbeltet. Det var rett inn på Meny 1! Jeg har ikke satt en måldato, ettersom jeg regner med det forsvinner mer enn 0,5kg første uken. Mye var nok reisen som satt i kroppen. (Håper jeg!)

 

Ellers har jeg fulgt med litt på bloggen, din Charliemor! Må jo se om du holder ut. :)/> Det ble dessverre ingen Birkebeinerritt på meg, da det kræsjer med forelesninger, men jeg sykler da litt av og til for det. Det blir generelt for lite trening, jeg sliter med å få døgnet til å gå opp med 100% jobb og 75% studier på toppen. Jeg får ikke helt til det der å stå opp i otta for å trene før jobb, og er avhengig av å studere hver dag for å holde progresjonen og da blir det plutselig natta. Skal se om jeg får til å trene på vei hjem fra jobb, om det kan være løsningen. Vanligvis har jeg vært avhengig av å spise middag først for å føle at jeg får ordentlig utbytte av treningen, men kan sikkert prøve Skyr eller noe om det funker. Har noen av dere erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Hei, Kristepine! Plutselig var vi hele gamle-gjengen her igjen; koselig :)

 

Ang. trening: Jeg er heller ikke en person som trener i otta. Enkelte dager har jeg jogget rett etter jobb - da type den korte turen på seks km og uten noe middag innabords. Andre dager drøyer til et par timer etter middag. I helgene kan det variere litt når på døgnet jeg løper.

 

Har i grunnen kun meg selv å tenke på i forhold til når jeg jogger. Poden på 19 trenger jeg ikke ta alt for mye hensyn til, ei heller bikkja (hun må bare bli luftet med ikke alt for mange timers mellomrom).

 

Jeg passer alltid på drikke noe vann før jeg jogger. Vet jo at jeg svetter ut en del underveis på turen. Jogger jeg langt (type rundt to mil), har jeg drikkesekken på ryggen. På kortere turer, under 14 km, har jeg ikke med meg drikke med mindre det er veldig varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Vanligvis har jeg vært avhengig av å spise middag først for å føle at jeg får ordentlig utbytte av treningen, men kan sikkert prøve Skyr eller noe om det funker. Har noen av dere erfaringer?

Nice to see you, Kristepine! Jo flere vi er sammen....: :rolleyes: I samme båt er det godt å være.

 

Jeg begynner snart i jobb igjen, og av erfaring vet jeg at jeg er trøtt og sulten og lite motivert for trening rett etter jobb. Men det hadde vært så greit å få det gjort på den tiden av dagen, mens det er lyst! Min plan er å prøve med et godt sammensatt lite mellommåltid + en kopp kaffe. Skyr er et godt alternativ. Men jeg vet ikke om det er nok til å få energien opp. Jeg har ikke 75% studier ved siden av. Høres tøft ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Sneik meg opp på vekta i dag tildig. Ser at gårsdagens fornuftige levevei alt har gitt resultater :) Så er det bare å fortsette det gode liv og notere alt jeg spiser.

 

Litt kjipt å merke at nesa nå har begynt å renne. Typisk den gode lærer å vente med å bli syk til ferien (høstferien starter til helgen). Vil helst ikke være totaltsnylta nå jeg skal sykle Rallarvegen :)

 

Ønsker dere en god dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristepine - velkommen tilbake til deg også B)/> ! Sammen er vi sterke!

Når det gjelder trening kan jeg ikke skryte på meg verken lange eller "korte" jobbeturer under 14 km (jfr. Charliemor :P/> ) de siste månedene.. Jeg klatrer ofte etter jobb, dvs. tidlig kveld, i 18-19-tiden. Mitt syn er at en dobbel Mocha med lettmelk er svaret på det meste :P/> ! Det er det jeg trenger etter jobb for å holde det gående til etter trening. Jeg på min side er avhengig av en god middag ganske sent på kvelden - like før leggetid. Hvis jeg ikke får det, blir jeg for sulten og får ikke sove. Apetitten om morgenen, derimot, er ikke glupende. Heller ikke er treningsevnen på topp om morgenen. Jeg har prøvd jogging i otta et par ganger (riktignok kombinert med Fedon-diett, som nok var en dårlig kombinasjon). Jeg følte med klinisk død resten av dagen - forferdelig! Å presse et uforbederlig B-menneske som meg, til jogging i otta, er den sikre veien til utbrenthet, spør dere meg. Så jeg er overbevist om at det er veldig viktig å lytte til kroppen også i dette spørsmålet - tren når du er mest opplagt til det! Og som tidligere utbrent kan jeg legge til: Hvis du føler deg konstant sliten og stresset og ikke føler at trening gir deg overskudd, men heller at du trenger lang tid på restitusjon etter en treningsøkt: Ikke tren! Og ikke tro på alt som står i KK og VG :lol:/> ! Trening gir ikke alltid overskudd, det kan jeg skrive under på. Men har du tid og overskudd til trening, Kristepine, er det flott! Hvis du løser dette ved å gå hjem fra jobb, er det flott!

 

Selv har jeg genrelt hatt mye overskudd det siste året - og det fortsetter å øke. Det eneste som hindrer meg nå, er bihulene. Jeg tror jeg vil få et nytt liv med operasjon. Jeg skal grine meg til det, om nødvendig. Og etter det, skal det bli et par ski- eller joggeturer i uka B)/> !

 

Charliemor - vekta mi var 64,9 kg idag. Så vi ligger ganske likt an - også hva gjelder cm, ser jeg. Mitt delmål er 61 kg, skal etter planen nå dette midt i november. Trivselsvekta på 58 kg skal jeg nå omkring nyttårsaften - dvs. at jeg selvsagt skal nå den FØR jul :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Gøy med snikveiinger som viser riktig vei, Charliemor! Gratulerer! Det er sånt som gjør at man får motivasjon til å stå på resten av uken. Men fryktelig kjedelig om du blir syk til sykkelturen, da. Det er som du sier helt typisk å bli syk til ferien. :blink:

 

Ja, 2rill, det er lite energi til overs etter jobb. Jeg får prøve meg litt frem med maten. Jeg er redd for at det til sammen blir fryktelig mye kalorier hvis jeg både skal ha en energiboost før trening og så full middag etterpå. Da går på en måte vinningen opp i spinningen. Bokstavelig talt, faktisk! :D:D

 

Ellers sitter jeg og klamrer meg litt fast til PC'en akkurat nå. Er fryktelig godtesjuk i kveld. Har sendt mannen på butikken for å kjøpe cottage cheese og planlegger å blande den med litt syltetøy etterpå. Håper det holder... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt syn er at en dobbel Mocha med lettmelk er svaret på det meste :P/>/> ! Det er det jeg trenger etter jobb for å holde det gående til etter trening.

 

Takk for mange gode råd, Søttan! Jeg skal prøve med en tilsvarende drikk etter jobb og se om energien kommer. Har planer om å kjøre med husbonden til jobb - med sykkelen på stativet - og sykle hjem ca. 11 km på turvei.

 

Fantastisk kjekt at du er på vei tilbake til normalen etter det du har vært gjennom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Hei Søttann! :) Du har svart mens jeg satt og skrev det forrige innlegget.

Det slo meg at hvis du griner mye nok, så tetter vel bihulene seg helt, så da må de i hvert fall gi deg operasjon! :):)

 

Jeg er helt enig i at man skal lytte til kroppen hva gjelder trening. Jeg har opplevd å gå midt i programmet mitt fordi jeg rett og slett ikke orket den dagen, og jeg tror det er riktig. Men jeg vet med meg selv at jeg også får ekstra energi av å trene. Må bare bestemme meg og gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Veiedag...

Den stopper på 66,7 og 1,6kg ned. Dvs at det var en del ferie-vann i kroppen som nå er ute og borte. Det ser ut til at jeg når målet i februar en gang. Det er lenge til...

 

MEN det er et godt skritt nedover og jeg er i gang. I stedet for å irritere meg over at jeg har latt det gå så langt, så skal jeg glede meg over at jeg nå har snudd og er på riktig spor igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Veiedag...

Den stopper på 66,7 og 1,6kg ned. Dvs at det var en del ferie-vann i kroppen som nå er ute og borte. Det ser ut til at jeg når målet i februar en gang. Det er lenge til...

 

MEN det er et godt skritt nedover og jeg er i gang. I stedet for å irritere meg over at jeg har latt det gå så langt, så skal jeg glede meg over at jeg nå har snudd og er på riktig spor igjen. :)/>

 

Bra, Kristepine! Nytter jo ikke irritere seg over det som har vært. Nå skal vi heie hverandre fremover :) 1,6 kg ned er jo digg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Tusen takk, Charliemor! Ja, jeg ble veldig glad da jeg skjønte vi var flere i samme båt her nå.

Hvordan er formen din? Er nesa tettere, eller er det håp for åpne luftveier på Rallarvegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Tusen takk, Charliemor! Ja, jeg ble veldig glad da jeg skjønte vi var flere i samme båt her nå.

Hvordan er formen din? Er nesa tettere, eller er det håp for åpne luftveier på Rallarvegen?

Formen er grei nok :) Ser av værmeldingen at vi kan få en relativt sur lørdag med mye regn og vind. Håper vi orker sykle hele veien ned til Flåm (må jo i så fall også opp igjen til hotellet på Vatnahalsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...