Gå til innhold

Hva er det for noe galt med meg?


Gjest HermineH

Anbefalte innlegg

Gjest HermineH

Så flink du er som går uansett vær og temperatur - det var inspirerende å høre, kanskje jeg også kunne bli avhengig av det? Hadde vært deilig!

 

I dag har inntaket vært 1517 kcal - trening tilsvarende ca 700 kcal - bra! Men, jeg ser at jeg lurte meg selv i dag. Jeg spiste en rask og kalorifattig middag - nemlig trøndersodd. Mye smartere enn pølse eller pizza iallefall:-) Når frøken snupp fikk litt brød med smør på ved siden av ble hun mett og klar for trening - hun skal jo ikke slanke seg.

 

Men tilbake til å det å lure seg selv - jeg satt å ventet på at frøkna skulle bli ferdig på svømmetrening og da gikk jeg i fella. Nøttefabrikken hadde begynt å selge forskjellige nøtter der og så var jeg så sulten da - jeg kjøpte meg macademia nøtter og plutselig hadde jeg spist 90 gram - nesten halvparten av kaloriinntaket i dag! Herregud.... ja ja, trøsten får være at det var sundt fett i de og at treningen oppveide for de - men så teit!

 

Nøttefella skal jeg ikke gå i mer altså!

 

I morgen er det en ny og fin dag:-) Stå på folkens - hver dag er en dag nærmere drømmevekta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 789
  • Created
  • Siste svar
Gjest HermineH

I dag var jeg trøtt.... tror nøttene jeg spiste i går ga så mye energi at jeg rett og slett ikke fikk sove! Men i dag er det en ny dag uten nøtter!

 

I dag har jeg trent pilates og strukket mine ben til å bli myyyyyye lenger i et par strekkemaskiner på senteret - deilig!

 

Jeg merker at det er godt å holde seg til knekkebrød. Pålegg sliter jeg litt mer med. Jeg hadde en fløtemysost fra jula så den ligger nå på jobben og til tre knekkebrød spiser jeg 40 gram - det er sikkert for mye, men dæven så deilig. Jeg har nemlig hatt noen diskusjoner med meg selv om kalori og fettinnhold i maten. JA jeg vet jeg kan spise mer om jeg spiser mat med mindre fett, men er det lurt? Er de lurt å spise lettoster som du egentlig ikke synes er noe gode? Eller skal jeg kutte ut ost og spise kjøtt i stedet? Trenger kroppen min fett? Er det bedre at den får "normalt" fett enn alt det rare som dyttes i maten for at det skal være lavere kaloriinnhold? Jeg vet ikke, men jeg har lest nylig at de som spiser normal mat og ikke lett mat går mer ned i vekt - kan det stemme? Historisk sett så er det slik at jeg periodevis har spist lettere mat, slanket meg og etter en stund, når livet skal være "normalt" igjen, gått raskt og greit opp i vekt igjen! Hvorfor, jo fordi jeg rett og slett ikke orker å leve på alle lettproduktene hele livet. Jeg hater de, det smaker ikke godt og gjør heller ikke spesielt godt for kroppen. Hva med å lære seg å spise mindre, sånn at man den dagen man har kommet ned matchvekt bare kan fortsette med det, uten å gå opp fordi man igjen begynner med "normal" mat?

 

Hva med stress? Jeg tenkte over det i går, alle treningstimene jeg er på er pust og pes - vi skal svette, gjøre raske bevegelser, TA I, IKKE gi oss osv - er det bra i lengden det da? Eller er det bedre å gå tur to tre ganger uka en times tid uten å DØ, men alikevel bli svett og god? Hva med pilates og yoga, er ikke det kjernemusklaturtrening vi virkelig har godt av som lærer oss å puste og roer oss ned mer enn å stesse oss? OK, kanskje det bør være en time eller to i uka med litt pust og pes, men det bør kanskje holde også?

 

I går åpnet det seg nemlig noen nye tanker fra mitt indre. Hva med å lære seg å leve litt roligere? Jeg stesser fra sted til sted både på jobb og privat i og med at jeg har to barn i tenåra som har sine aktiviteter det kreves mye kjøring ifb med. Hva med følgende plan:

 

-Hver uke skal jeg ta minst en pilates eller flyt time - rolig og bra for kropp og sjel.

-Hver uke skal jeg gå minst en tur på 1 time uansett vær og vind

-Hver uke skal jeg være med på en corebar time, styrke og litt pust og pes men ikke helt stress meg ihjel

-Hver uke skal jeg være med på en superutmattende spinningtime

-Hver uke skal jeg være med på en dansetime

-Hver uke skal jeg jogge/gå på tredemølle 30 min en gang. Mål: jogge sammenhengende 30 min:-)

-Hver uke skal jeg svømme 1 time

-Hver uke skal jeg strekke i strekkmaskin 2 ganger etter timene for å snart klare å gå i spagat!!!! Det må være den optimale føle seg ung øvelsen!

 

Høres det realistisk ut?

 

Til sammen er det 18 trimpoeng i uka - og kun 1 av tingene jeg skal gjøre er stress meg ihjel - det andre er egentlig bra for kropp og sjel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om dine tanker:

Synes du tenker mye riktig i (mye det samme som mine tanker hehehe).

 

Nøtter: jeg merker at spiser jeg ikke (litt) nøtter så merkes det på kroppen. jeg må ha det for å holde i gang alt, merkes veldig godt på fordøyelsen. Sikkert noe jeg trenger der. Jeg bruker noen ganger en sånn liten miks som mellommåltid - men prøver å legge det inn som planlagt mat da selvsagt. En må drikke masse da.

 

Siden jeg jobber med vaner så prøver jeg ikke å erstatte en dårlig vane med en annen - så jeg spiser ikke så mye lettprodukter. Da får jeg ikek lært kroppen porsjonskontroll heller.

Prøver heller å lære å forsyne meg mindre... går bra i perioder.. har nesten kuttet ut lightbrus og sånn også - men spiser likevel karbonadedeig og lett-oster. De er ikke tilsatt så mye annet - de er bare sunnere - og bedre synes jeg.

Prøver å lage det meste av maten fra bunnen - og satse på at maten ikke er så veldig bearbeidet. maten blir bedre - og en vet hva en pakker i seg. For all del, jeg er ikke fanatisk, i går var det posemat men kjenner saltet etterpå.

 

Veldig lurt å fokusere på å stresse ned! En må trene det en føler gjør godt - ja tur ute (jeg går med staver) gir veldig bra skuldersenking for meg men du må gjøre det du føler for.

For meg er det viktig at jeg kan være litt fleksibel mhp tid da får jeg være med å legge unger og så gå ut.. Får i både pose og sekk. Det er jo fordi jeg har to ganske små jenter..

 

Jeg fokusere på ca 15 TP i uka men passer også på å ha en hviledag eller to. Det er faktisk det en ikke rekker som en blir stresset av, ikke det en har gjort...

Det viktiste er å finne en rytme en trives med - og så skifte når en synes den blir feil.

Forreste - jeg kjører opp pulsen veldig bra innimellom, det krever fokus å slite ut seg selv, tok tid før jeg greide å presse meg. Men så lenge du trener med høy intensitet en gang eller to i uka har du gjort unna det viktigste.

 

Foresten selv med alle gode forsetter ender jeg opp på nesten 1800 kcal i dag og.. Må kutte ned på porsjonene igjen..

 

Lykke til! Du tenker og det er det viktisgste, legg opp en plan og et fokus du kan håndtere så går det helt sikkert nedover!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Det er bra vi tenker, MajaS - da skjer det sikkert noe:-)

 

I kveld ble det bare 20 minutter svømming, resten får jeg ta i morgen - nå er det snart klart for å lade litt. Har vært innom butikken å kjøpte masse kjøttpålegg og deilig leverpostei - det er jammen godt med sylteagurk på:-

 

Natta folkens :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Jeg er så fornøyd, jeg har hatt det jeg vil kalle en bortimot perfekt dag:-) Jeg klarte å stikke av fra jobb så jeg fikk brukt 30 minutter på tredemølla med 50/50 rask gange/løping - det ender ratt med at jeg klarer å løpe hele veien:-) Nå som det er så mye snø ute liker jeg ikke å gå ute, da er tredemølla god å ha. Jeg svettet iallefall i bøtter og spann, så det er tydelig at det var effektivt! I tillegg har jeg idag svømt 30 minutter - over 5 trimpoeng en vanlig onsdag må da være bra!

 

Matmessig har jeg hatt mestring. Knekkebrød er greia for meg altså - og som i dag så tro jeg til med kylling og salat til lunsj - bra det også. Man blir mett og får i seg masse grønnsaker.

 

Appelsinene nå er bare helt nydelige, det er nesten som gotteri:-)

 

I morgen skal jeg på stram opp puls med en kollega - og kanskje det blir litt svømming på kvelden igjen? Vi får se!

 

Heia oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hei HermineH, jammen har du kommet godt i gang på nyåret! Så bra! Veldig artig at det er litt liv og røre igjen her på 20-30:) Denne vinteren skal vi være flinke!

Har du tredemølle hjemme? Jeg har som mål å løpe mer litt sånn på sikt, men tror jeg må vente med hardinnsatsen til jeg er bittelitt lettere. Ellers blir det bare krøll med ryggen! Håper at jeg kan begynne å jogge lett i skogen til våren og sommeren - det skal bli digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Tredemølle har jeg ikke hjemme, Ninjastar - men de har mange fine der jeg trener:-) Jeg har plan om å bli skrekkelig god venn med de sånn at jeg også kan jogge rundt i skogen til sommeren! Uken før jul jadde jeg et lite gjennombrudd, etter å ha jogget i 15 minutter tok jeg bare 5 minutter pause også jogget jeg 15 til - hadde jeg hatt tid dag kunne jeg løpt en halv time til! Det var utrolig deilig:-)

 

Hjemme har jeg en sykkel. Kanskje jeg skal ta noen minutter på den i morgen tidlig? JA, hva med å flytte den foran tv og se litt frokost tv?

 

DET var en god plan! Dersom jeg sykler 10 minutter om morgenen, tar noen situps og noen armbøyninger så MÅ det jo skje noe med morgenforbrenningen? OG styrken i mave og armer - Hmmmm hørtes ut som en overkommelig og gjennomførbar plan. Jeg må logge av - skal flytte en stk TUNG sykkel:-)

 

Tjo ho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer innom her igjen: Ninjasatr: Jeg må reklamere litt for stavgang - hvis du ikke allerede er i gang. En forbrenner mye mer enn med vanlig gange, det er veldig bra for dem med rygg og hofteproblemer - og hvis du ser litt på teknikker på iform.nu trenger en ikke se ut som en pensjonist når en går. Jeg og en veninne har en snittfart i veldig bakkete veier på mellom 6-6,5 km/t og da blir det effektiv trening ja..

Dessuten er armene blitt mye fastere!!

 

HermineH - sykkel foran TV er nok lurt!! Du har full fokus nå!! Du er flink!

 

Ha en fin dag alle sammen!! Nå er det lusnjtid for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

I dag har jeg hatt en superdag på jobben - jeg har fått gjort masse selv om jeg ikke klarte å stå opp tidlig nok til å trene litt før jobb. Men det har jeg tatt igjen!!!

 

På slutten av dagen i dag dro jeg på trening - slik så den ut:

 

3 ganger 12 minutter internallprogram på nivå 5 - dvs 2 min oppvarming, 1+1 gange og løp hastighet 5,6 og 7,9.

1 gang 12 minutter intervallprogram på nivå 6 - dvs 2 minutter oppvarming, 1+1 gange og løp hastighet 6,5 og 9,4

 

Jeg har faktisk gått i 28 minutter raskt og LØPT i 20 minutter!!!!!!!!!! :-)))))))))))

 

I tillegg har jeg trent styrketrening på mave og armer.

 

Nå skal jeg kjøre barn på trening og stikke innom for en dansetime på trening - livet er igrunn ganske herlig!

 

Tjo ho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Denne dagen har også vært fin - jeg har i tillegg til løpe og gå prosjektet mitt tidligere i dag fått svinset innom en dansetime. Herlig morsomt og utrolig slitsomt - følte meg litt "mia gundersen" der jeg spratt rundt med dansetrinnene mine og forsøkte å se sexy ut! ha ha ha ha ha - jammen godt instruktøren slukker lystet :-)

 

Inntaket i dag har vært ca 1700 - det er jeg happy med <3

 

I morgen skal jeg krysse ut hva jeg har trent denne uken å se hva jeg mangler for å oppfylle egen plans innhold mtp trening denne uken. Føler at jeg er i rute altså.

 

Jeg har også noen gåstaver i garasjen - kanskje på tide å få de frem - jeg må UT for å få frisk luft og noen kilometer på baken. Kjenner utrolig godt alt jeg har gått og løpt i dag - og det er BRA!

 

Jeg er så fliiiiiiiiiiiiink - and I like it!

 

Tjo ho! Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Dette er denne ukens plan over treningsmengde:

 

-Hver uke skal jeg ta minst en pilates eller flyt time (TIRSDAG OK)

-Hver uke skal jeg gå minst en tur på 1 time uansett vær og vind (HAR TATT DEN INNE)

-Hver uke skal jeg være med på en corebar time (MANDAG OK)

-Hver uke skal jeg være med på en superutmattende spinningtime

-Hver uke skal jeg være med på en dansetime (TORSDAG OK)

-Hver uke skal jeg jogge/gå på tredemølle 30 min en gang. (TIRSDAG OK)

-Hver uke skal jeg svømme 1 time (15 min + 30 min - nesten ok!)

-Hver uke skal jeg strekke i strekkmaskin 2 ganger (OK)

-Hver uke skal jeg slå hjul 2x10 ganger (OK)

-Hver uke skal jeg trene styrke enten alene eller med PT (OK)

 

Konklusjon: Jeg MÅ spinne fredag ettermiddag - og forhåpentligvis gå en tur i helga - da er jeg i pluss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Jeg har vært på spinning og det var helt herlig! Nå har jeg badet, tatt kur på håret og hoppet inn i joggedressen - det står kyllingfilet i ovnen - god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Jeg har i dag, fredag - konkludert med at jeg faktisk har gjennomført alt jeg hadde satt meg som mål denne uken - det betyr at alt jeg skal gjøre i helgen er bonus..... mangler egentlig 15 minutter svømming og 12 minutter gåtur - det får jeg erstatte med hva som måtte skje i helgen:-)

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Nå er klokka halv ti lørdags kveld - jeg har spist 1512 kcal - selv om jeg ikke har fått trent så har jeg hatt kontroll - iallefall nesten, på inntaket. Utskeielsen i dag er sukkerfrie salte bjørner:-)

 

I morgen skal jeg bevege meg litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

I dag fikk jeg somlet meg på treningssenteret rett og slett fordi jeg ikke orker tanken på å gå tur i løssnø - jeg skulle gå i 30 min var målet. Det endte med 15 minutter gange OG 20 MINUTTER joggetur m 9 km/h - det er vel nesten løping det? Målet mitt er å klare å jogge i 30 minutter sammenhengende - jeg er veldig nær målet må jeg si.

 

Nå er det svømmestevne med datteren min på tapetet - what a wonderful day:-)

 

Tjo ho! Jeg kan snart jogge! tra la la la la la !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

I dag sto jeg tidlig opp for å dra på trening FØR jobb - det har knapt skjedd - men dæven så godt! Jeg har gått/jogget i 35 minutter - hvorav 10 minutter var ren jogging og resten rask gange, halve tiden i 8% stigning. Jeg ble skikkelig svett og god. Også fortsetter jeg min "turntrend" - som gammel turner så er det tilfredstillende å friske opp i gamle kunster ved å snike seg inn i salen og slå hjul.... 5 hjul til hver side samt 5 ganger håndstående tellende til ti gjør at blodpumpa får kjørt seg, flesket får ristet seg og jeg får strekt og strammet litt her og der.

 

Det er også et apparat på treningssenteret som innebærer at du kan løfte din fulle kroppsvekt eller 5-5-5-5-5-5-5-5-5 kilo mindre. Jeg har nå klart å løfte 20 kg mer av meg selv enn jeg tidligere gjorde - ¨målet er å løfte hele meg selv, men da må jeg nok trene mer og gå ned de 13 kiloene jeg så gjerne skulle ha blitt kvitt. OG JEG ER PÅ VEI.... fokus denne uken nå er viktig - skal lage en treningsplan som jeg legger ut etterpå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Forrige uke erfarte jeg at det var lurt å ha en plan - derfor har jeg laget en plan for denne uken også. Jeg kommer på ingen måte til å ha så mye trening på timeplanen når jeg har landet på riktig vekt - men på sikt er målet å redusere treningen til 3 ganger aktivitet i uken, pluss litt sånn kos som svømming og å gå tur:-)

 

Føler selv jeg har lagt opp til et ganske ambisiøst opplegg. Det er 25 trimpoeng - i forrige uke hadde jeg 18,9 trimpoeng - jeg føler meg fresh og flink - herlig!

 

Mandag: Corebar - svømming - gå/jogge - slå hjul 10 ganger - stå på hendene 5 ganger

Tirsdag: Spinning - pilates - dans

Onsdag: Gå/Jogge - styrketrening - svømming (Kanskje) slå hjul 10 ganger - stå på hendene 5 ganger

Torsdag: Ikke trene men gå på omvisning i gruvene på blåfarveverket i ca 1 time

Fredag: Stram opp puls OG tredemølle

Lørdag: Corebar???

Søndag: Hviledag etter fest på søndag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

I dag har jeg trent bort 1453 kcal - også har jeg spist 1432 - det må da være et fantastisk bra regnestykke! Men så er jeg sliten også - nå har jeg avsluttet kvelden med trøndersodd etter å ha svømt 1700 meter på 45 minutter - Tjoho!

 

Jeg føler meg veldig i støtet - dette blir bare bedre og bedre - det er litt dè javu - jeg har jo opplevd dette tidligere - hvorfor sluttet jeg med det?

 

Ja ja, nå lever jeg og er i gang - og det er herlig!

 

Natta folkens - nå skal jeg lade opp til i morgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så utrolig flink, HermineH!! ;) ;) :( Jeg blir skikkelig imponert og tar av meg både hatt og stokk. Hvordan finner du tid / overskudd til så mye trening? Tar gjerne i mot litt av ditt sprudlende pågangsmot hvis du deler ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Jeg får nemlig mer energi av å gi noe av mitt til andre:-)

 

Hvordan jeg får overskudd/tid til så mye trening?? Vel, jeg setter av litt tid hver mandag morgen til å lage en plan - en plan som innbefatter jobb og fritid - også "booker" jeg tid med meg selv på ukeplanen min. I forrige uke merket jeg et par ganger at jeg holdt på å la være å trene - men så kom jeg til å tenke på planen min hvor jeg hadde beregnet et visst forbruk - og da fikk jeg liksom et tupp i baken!

 

Denne uken har jeg lagt opp et skikkelig hardkjør - jeg skal bort med jobb torsdag og fredag, på hotel - det krever planlegging både mtp mat og trening. Faren er at jeg ikke får trent torsdag og fredag - da må jeg ha "tatt" det inn før det skjærer seg! Får jeg til mer enn jeg har planlagt er det jo helt rått....

 

Fakta er at jeg lar hus være litt hus akkurat nå - også har jeg pålagt ungene mer hjemme - sikkert på tide!

 

Matmessig så blir jeg inspirert av at jeg er så flink til å trene.... så jeg vet at det kommer til å fungere noen dager!

 

Tirsdag til uka skal jeg til min "personlige" trener igjen - hun har vært borte i 4 uker - målet er å ikke ha gått opp i vekt mens hun var borte i jula. Etter to gode uker før hun kommer hjem så tror jeg at jeg iallefall er tilbake der jeg var før hun dro - det er målet.

 

Så SLIPPE - du får herved lasset over en haug med overskudd som du i første omgang skal bruke til å finne hull i hverdagen din som gjør at du kan trene eller bevege deg på annen måte. Gleder meg til å høre denne ukens plan:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Dagen har vært helt strålende bortsett fra at jeg hadde glemt at jeg skulle på et møte i kveld som innebar peppes pizza - det medførte igjen at jeg ikke fikk danset i kveld - MEN jeg har vært på spinning i dag OG på pilates:-) Spiste et stort og ett lite pizza stykke - kom under 2000 kcal i dag uansett så jeg tror ikke det ble så ille jeg:-)

 

I morgen skal jeg igjen på tredemølla OG trene styrke - en uke til PT er tilbake;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Hva gjør man når ingenting blir som planlagt? Datteren min hadde magesmerter og oppkast i natt - jeg har nesten ikke sovet - det endte med at jeg sendte melding til jobben om at jeg måtte sove mer og kom til å ha hjemmekontor i dag. MEN, treningen min kl 9.30 ble ikke noe av - og i kveld kommer ikke hun til å dra på svømming fordi hun ikke var på skolen - hmmmmm jeg må legge en ny plan!

 

DVS at det blir som følger: Nå gjør jeg det jeg MÅ gjøre ifb med jobb hjemmefra, også reiser jeg på trening i kveld:-) Kanskje litt før alle andre for da er det ikke så mange som ser at jeg peser rundt der. Med ett da så er jeg i rute, iallefall om jeg får til en time i kveld også som erstatning for svømmingen jeg ikke rekker. Uansett har jeg bare 15 minutter igjen av målet om 1 time svømming i uka...

 

JEPP, jeg skal greie å kompensere - forresten var det helt nydelig å sove ut - kanskje jeg var litt sliten? Det er godt å være hjemme når det er strålende sol inn vinduene - nesten så jeg får lyst til å vaske huset mitt i dag.... men det må vente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

For en deilig dag:-) jeg dro på trening og tro til med bodypump som er super styrketrening, herlig:-) men så....... Tro jeg til med tredemølle. Det begynte med gange og endte med 30 minutter sammenhengende!!!!!!!!! JOGGING. Jeg er så stolt at jeg gikk en halv time ekstra også! Nesten 5 trimpoeng i dag er veldig stas. Gleder meg til å vise pt min flotte fremgang:-) nå er jeg skikkelig stolt av meg selv og det at jeg har presset meg. Hva skal være neste mål da? Jogge 30 min to ganger i uken? Hmmmm må legge en plan:-) tjohei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...