Gå til innhold

Hva er det for noe galt med meg?


Gjest HermineH

Anbefalte innlegg

BigAnd Beautiful: jeg er så i samme situasjon. føler jeg jobber for det og klarer meg bra i ukene så komme rhelga og alt er forgjeves! Tenk at jeg vil meg selv så vondt da..i hvertfall når jeg trener og sliter i uka og spiser sundt.

 

Hermine: du er fantastisk! Skulle ønske jeg hadde din energi!

 

 

Jeg har bestemt meg for å begynne å skrive min egen lille dagbok jeg da...så jeg får ut tanker og frusktrasjoner der!! Er i grunn ikke no datatype så når jeg sitter her prøver jeg bare å skrive så fort som mulig å bli ferdig...men i min egen dagbok kan jeg ta meg god tid

 

Stå på! Du er fantastisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 789
  • Created
  • Siste svar

Det er så stas å gå inn å se at noen har lest tråden min, og at jeg er til oppmuntring for andre:-) Når jeg leser tråden min selv så blir jeg jo faktisk oppmuntret selv. Jeg ser at jeg utvikler meg og at ting endrer seg i hodet mitt. Det er vel ikke tvil om at noen ganger "overbeviser" meg selv om ting for å liksom klare å tenke riktig - men det er kanskje veien å gå.

 

Om det er en trøst så har jeg også opplevd noen feilskjær de 5 ukene jeg har holdt på. I går for eksempel....... Veiedag er en farlig dag - det er en dag som jeg har beskrevet litt tidligere, enten her eller på "spirrevipp" sin tråd - det er en ANTIKLIMAKS dag. Sånn som i går, da gikk jeg ned 1,4 kg og var utrolig happy - det var jo fantastisk! Når jeg dro fra jobb i går var jeg litt dum - jeg spiste ikke noe før jeg handlet. Det resulterte i at jeg kjøpte en diplomis lettis som jeg "liksom" skulle ha for å kose meg litt ekstra med. Tanken var jo fin den - bytte ut melkerasjonen og putte på et par kosemerker for å skeie ut i hverdagen på en sunn måte. MEN, før jeg rakk å lage middag skulle jeg bare smake på denne isen som jeg ikke hadde smakt før. Og det gikk dritt. En skje ble til to-tre-fire-fem...........ja bortimot 300 gram før jeg klarte å legge den i fryseren.. Det er da du skjønner at du faktisk er SYK. Det er sykt å gjøre noe sånt. Ikke det at det ødela dagen min, jeg holdt meg på ca 1500 kcal alikevel jeg, men det er sykt. Det er dette som gjør at jeg blir tykk. Det at jeg ikke klarer å kontrollere meg. Tidligere har jeg jo klart å slanke meg noen kilo da også - også blir jeg "fornøyd nok" - dvs, skulle kanskje gått ned 5-6 kg til, men da begynner jeg å gi litt blaffen. Kjøper litt kick, en bitteliten sjokolade, bittelitt smågodt, eller bare en Mcflurry med dajm, eller kanskje en is eller tre - og plutselig har jeg ramlet utpå igjen. Da går det rett utfor i laaaaaaaaaaaang tid før jeg må ta tak igjen, 10-20 kg tyngere enn sist jeg MÅTTE begynne å slanke meg.

 

Gårsdagen var ikke en slik begynnelser, men en oppvåkning i forhold til hva jeg må passe meg for og hva som gjør at jeg ikke lykkes i å holde min hard tilstrebede slanke fasong.

 

Følgende strategi må følges:

Jeg må lære meg å ikke være sulten når jeg skal handle.

Jeg må lære meg å ikke være utsultet når jeg skal lage middag.

Jeg må lære meg at utskeielser er som heroin for en tidligere rusmisbruker - tar du en så blir det flere.

 

Jeg må faktisk bestemme meg for at jeg skal ha stålkontroll, selv om det skal være lov å kose seg innimellom:-)

 

Konklusjonen er at isen i går ikke var så farlig, egentlig bare bra i forhold til at jeg måtte stoppe opp for å tenke litt gjennom hvordan jeg skal takle ting.

 

Så kjære deg som leser dette - det er ikke tvil om at det går fremover oppe i hodet mitt. Håper det gir deg noen tanker også!

 

Heia meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BigAnd Beautiful: jeg er så i samme situasjon. føler jeg jobber for det og klarer meg bra i ukene så komme rhelga og alt er forgjeves! Tenk at jeg vil meg selv så vondt da..i hvertfall når jeg trener og sliter i uka og spiser sundt.

 

Hermine: du er fantastisk! Skulle ønske jeg hadde din energi!

 

 

Jeg har bestemt meg for å begynne å skrive min egen lille dagbok jeg da...så jeg får ut tanker og frusktrasjoner der!! Er i grunn ikke no datatype så når jeg sitter her prøver jeg bare å skrive så fort som mulig å bli ferdig...men i min egen dagbok kan jeg ta meg god tid

 

Stå på! Du er fantastisk!!

 

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, Knerte:-) Jeg er sikker på at du får samme energi som meg om du kommer i siget! Også du, begynn med egen dagbok i DAG! Du trenger ikke være datamenneske for å drive med det her på nett. Når du kommer litt i gang så vil du oppdage hvor flink du er til å motivere deg selv. Dette er som "big brother" - du blir litt "kamerablind" etterhvert - selv om andre ser det du skriver så er du fortsatt anonym om du vil. Prøv å tenke på at det er nyttig for det å skrive - egenterapi gjør godt for kropp og sjel. Det at du og andre er innom tråden for å heie på, det er oppmuntring det også. Det må du unne deg - den heiagjengen som er her inne ser ikke din private dagbok - vi trenger alle å få lov til å skryte litt - benytt sjansen til å få gjort det her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøyer meg i støvet for deg...:) har lest hele tråden din og jeg er dypt imponert. Jeg sliter med motivasjonen og kommer ikke helt noen vei' date=' men etter å ha lest tråden din så la jeg fra meg pcen og gikk meg en tur. Du er en STOR inspirasjon.

Ønsker deg kjempe mye lykke til:)

 

Jeg kommer til å følge med videre:)

 

klem fra meg[/quote']

 

Wow, bøyer meg i støvet var jo voldsomt - men tusen takk. Hyggelig at jeg/tråden min fikk deg til å gå en tur. Før jeg begynte 3 august hadde jeg lett etter inspirasjon i mange måneder uten at den viste seg. Min oppvåkning var sjokket over å ha bikket over 100 kg. Det var rett og slett FOR ille. Dag en begynte jeg å skrive her inne, og det har vist seg for meg å være til stor hjelp. Det handler rett og slett om å ha fokus! Fokus på HVA som gjør godt for kropp og sjel. Mitt råd er at du leser tråder (det inspirerte, og inspirerer meg også) og les bøker. Bøker og blader om kropp og sjel. Og driv med egenpleie. Det er godt når du kjenner at huden blir finere, at valkene slipper opp og energien kommer. For den kommer! Garantert!

 

Lykke til - klem tilbake fra meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HermineH: hvor mange kcal spiser du hver dag?

og hvor mange trimpoeng har du ca. per uke???

 

jeg maa bare komme med en bekjennelse...lagde "cookies" i gaar...til min elskede aa ha med seg paa jobben i dag. (Kunder kommer innom hele tiden og moro aa ha noe hjemmelaget aa servere de), jeg endte opp med aa spise en cookie pluss at vi delte en saa det ble en og en halv cookie...tror nok ikke det er noe saa veeeldig utskeielse, men irriterte meg likevel at jeg spiste!

 

Er som du snakker om..det aa ha kontroll! Det hadde vaert deilig det og jeg vet jo at det KUN er jeg som avgjoer det til syvende og sist!

 

(beklager rare ord men har ikke de 3 siste bokstavene vaare paa dette tastaturet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spister 1450 - 1900 kcal daglig. I uke dagene ligger jeg på ca 1500 - økt mengde er i helga ved behov.-) Jeg sjekket trimpoeng - forrige uke var 13 trimpoeng, uken før 17og uken før der 26.... altså en synkende tendens:-) Denne uken ligger jeg an til å havne over 20 igjen :-)

 

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt mer jeg...hva spiser du som snacks i helga?

Jeg og min samboer er glad i et par glass vin og da er det godt å ha noe å nippe til...jeg har i dag bestemt meg for at jeg ikke får lov å spise noe potetgull før jul! INGENTING og det verste er at det egentlig ikke skremmer meg i det heletatt...tenk så snill jeg er mot min egen kropp ved å gjøre det da! :)

 

På grunn av div utskeielser i sommer har målet mitt mot jul blitt mye hardere å nå!!!!

Nå har jeg 13.3kg som skal av før jul og det tilsvarer 950g i uka! Herlighet...DET derimot er noe som skremmer meg!

 

Derfor var jeg nødt til å gjøre noe drastisk....kutte ut potetgull fullstendig!

 

Men hva annet kan jeg ta da? Popcorn? Canapet? Oliven, tomat, kullingbiter, grønnsaker og dip av yoghurt?

 

Noe annet? Som er sundt og godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BigAndBeautiful82b
Lurer litt mer jeg...hva spiser du som snacks i helga?

Jeg og min samboer er glad i et par glass vin og da er det godt å ha noe å nippe til...jeg har i dag bestemt meg for at jeg ikke får lov å spise noe potetgull før jul! INGENTING og det verste er at det egentlig ikke skremmer meg i det heletatt...tenk så snill jeg er mot min egen kropp ved å gjøre det da! :)

 

På grunn av div utskeielser i sommer har målet mitt mot jul blitt mye hardere å nå!!!!

Nå har jeg 13.3kg som skal av før jul og det tilsvarer 950g i uka! Herlighet...DET derimot er noe som skremmer meg!

 

Derfor var jeg nødt til å gjøre noe drastisk....kutte ut potetgull fullstendig!

 

Men hva annet kan jeg ta da? Popcorn? Canapet? Oliven' date=' tomat, kullingbiter, grønnsaker og dip av yoghurt?

 

Noe annet? Som er sundt og godt?[/quote']

 

 

Jeg har et lite tips, for jeg har samme problemet. ELSKER potetgull.:)

Jeg pleier å kjøpe noe som heter snack a jack. Sender med en link: http://www.aperitif.no/index.db2?id=32908. Det er vel på en måte riskaker som du kan få i forskjellige smaker og størrelser. Jeg liker best det minste pakkene men salt eller barbecque. Et godt og sunnere valg i steden for potetgull:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut!!!

Skal se om jeg finner noe tilsvarende her borte:)

tror jeg skal ta meg en tur i butikkene rundt omkring her jeg og sjekke ut litt lightprodukter...

 

endelig funnet mye bra hjemme i Norge så flytter jeg avgårde og må begynne og lete på nytt...er vel noe her som er sundt OG godt og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut!!!

Skal se om jeg finner noe tilsvarende her borte:)

tror jeg skal ta meg en tur i butikkene rundt omkring her jeg og sjekke ut litt lightprodukter...

 

endelig funnet mye bra hjemme i Norge så flytter jeg avgårde og må begynne og lete på nytt...er vel noe her som er sundt OG godt og :)

 

 

De har jo det her og!! Se der du...takk for godt tips! Stor mulighet for at det blir en smaksproeve til helga! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for Snack a Jack tips - det skal jeg prøve også! Ellers så jobber jeg med å redusere behovet for mengder med godis. De helgene jeg har holdt på så har frukt, smootie (laget tykk, spist med skje - nammmm) eple med kanel, grønnsaker med dip, 4 ruter med mørk 70% sjokolade, pop corn og cola zero!!! vært lørdags gotteriet mitt. Jeg unner meg heller litt ekstra mat enn veldig mye godis. Det beste jeg får er faktisk min fantastiske smootie med dobbel 0 vanilje yoghurt, bringebær, jordbær og rips - syrlig, søtt og deilig - nesten som å spise is. Føles syndig, men er helt nydelig.

 

Jeg har tidligere skrevet litt om HVA som skal defineres som gotteri - jeg jobber med omdefinering, så jeg regner med at det over samt litt lakris ender opp som fasit - med sjeldne eller ingen unntak. Tror jeg rett og slett må holde meg unna smågodt og potetgull - det er som dop for meg - jeg blir hekta igjen.

 

Tar gjerne mot flere tips om "lørdags godt"

 

Hilsen ei som BÅDE har gått 45 min stavgangtur OG vært på bodypump i dag!

 

Heia meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en knalldag mtp trening:-) Jeg begynte dagen med 45 minutter stavgang. Og var egentlig fornøyd med det. Men så fant jeg ut at det var bodypump på treningssenteret mitt i dag, så jeg slang med på det i ettermiddag. Herlig å bruke kroppen skikkelig:-) Etter å ha spist litt kveldsmat (lettere fløtemysost er sykt godt, men har veldig mye kalorier:-) ja, etter kvelds så fant jeg ut at jeg skulle gå på jobb i morgen tidlig. Det er så godt. For å få til det så MÅ jeg kjøre bilen ned på jobb for å gå hjem i kveld - jeg fikk derfor en skikkelig heavy gåtur i oppoverbakker 25minutter.

 

NÅ skal det bli deilig med et bad, rens av ansikt og kropp gjør godt. Kanskje håret skulle fått en kur også. Du skal se dagen i morgen blir helt herlig - takket være litt innsats i dag:-)

 

Inntak i dag er 1605 kcal - det er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å våkne til fuglekvitter og skyfri himmel:-) Jeg gikk på jobb i dag, helt herlig. Det viser seg at telefonen min har skritt teller!!!! Det var nesten 4000 skritt å gå til jobb, så det var oppmuntrende:-)

 

Ha en fin dag, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet mange forskjellige smaker på de...barbecue, prawn coctail, salt and vinegerr.

Men jeg har funnet noe annet også!!!!

SOM ER KNALLGODT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ryvita har kommet med småbiter av knekkebrød med smak 100kcal posen og de er KNALLGODE...min favoritt er ost og gressløk! (er vel den eneste jeg har smakt og da)

 

Snack a jack er og 100kcal posen...små poser riktignok MEN SÅ GODT og myye mindre kcal!

 

JEG ER GLAD!! Og 700g lettere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg på jakt i morgen. Står foran en helg med masse utfordringer - skal på hytta:-) Akkurat nå har jeg et helt herlig lammelår inne i ovnen på 3 timen. Det skal fortæres i helgen. Men, jeg har enda ikke spist middag i dag, så jeg skal ha lammelår til middag nå - i kveld kl 21.00:-)

 

Nam nam nammmmmmmmmmmmmmmmmmm deilig - lammelår er bedre enn sjokolade. Helt sant!

 

Kanskje jeg skulle kostet på meg et glass vin også? Hihi - litt kos må man jo unne seg når det byr seg en sjanse:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BigAndBeautiful82b

Så morro å høre at dere likte tipset mitt ang snack a jack:)

Jeg sykla på jobb i dag, det ble forbrent 1010kcal, veldig fornøyd med det. Har vel blitt 8,7 trimpoeng hittil denne uka, er jo noen dager igjen og.

Har en følelse på at jeg blir fest sugen på lørdag, men tror jeg skal holde meg hjemme og kose meg med snack a jack:) Viss jeg fester på lørdag så føler jeg at alt jeg har gjort er bortkasta. så skal prøve å holde meg hjemme:)

 

Ha en fin kveld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok med en fest..bare fest med måte! :)

 

Nå har jeg og min samboer vært ute og gått tur (50min)...ikke så veldig fort heller...normalt gåtempo..men ble vel noen kcal forbrent!!

 

Lykke til på tur i helga HermineH!!! Du klarer dette uten noe problem! :)

 

BigAndBeautiful: Du er flink og sykler,..bare see du mistet SÅÅÅ mange kcal!!

 

 

Vi er flinke og vi er vår egen heiegjeng!! Heia oss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å komme seg på hytta, få med seg første deilige kvelden og enda stoppe opp på 1600 kcal:-) Bra det! Jeg fikk med meg en bra spinnningtime også, så motivasjonen er fin. Men så var det resten av helgen da.....jeg har akkurat lagt inn frokosten min, nesten 500 kcal er vel en smule mye, men - det er jo ingenting mot de frokostene jeg vanligvis har inntatt! En skive herlig gulrot/solsikkebrød fra Jacobs utvalgte var både godt og helt sikkert sunt. Så drakk jeg et stort glass ferskpresset juice med grapefrukt. Deilig og sunt - kanskje et lite glass hadde vært tingen? Ett speilegg og 3 skogsbacon skiver etterpå i tillegg til bittelitt leverpostei og en skive hamburgerrygg samt en tomat og masse agurk - er det så ille da? Men nå kommer det verste!!!!! Jeg vil ha MER. Hva skal jeg gjøre? Jeg har begynt ådøyve søtsuget med te laget av ingefærrot og sitron - pluss en halv teskje honning. Tror jeg må komme meg ut på tur så jeg ikke blir fristet av sjokolade og annet fandenskap som ligger å lokker i skapet.

 

Nå sitter det en slankeengel på høyre skulder å sier.... du er så flink atte - ta det med ro, du klarer det her. Bruk hodet! Slankedjevelen på venstre skulder sier tvert i mot at, HALLO en sjokoladebit er jo ikke noe problem - det er HELG, du skal KOSE DEG, drit i slankingen nå da, du kan være flink til uka.

 

Sannheten er at en bit av den digre tobleronen i skapet gjør at dagens planlagte tur kommer til å gå i null i forhold til kaloriregnskapet mitt. Vil jeg det da?

 

NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI NEI, jeg SKAL ikke ta noe nå. Om det skal være noen som helst utskeielser i dag så får det bli litt rødvin som jeg avsto fra i går.

 

Jeg skal IKKE høre på slankedjevelen på venstre skulder..... jeg skal høre på MEG SELV.

 

Trenger heiagjeng i dag!!!!!

 

HEIA MEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HermineH:

 

Dette her er ikke noe problem for deg!! Jeg vet selv (UTROLIG GODT)

hvordan du har det naa. Det jeg pleier aa tenke paa er at det kommer en dag i morgen, og tenk om du skeier ut alt for mye i dag da...TENK den foelelsen du kommer til aa ha i morgen for ikke aa snakke om resten av kvelden paa hytta!

 

nei det er ikke verdt aa oedelegge helgen med aa spise sjokolade!!

Og hvis du klarer aa motstaa (noe du selv ogsaa vet du kan klare) DA derimot tenk foelelsen du har i morgen for ikke aa snakke om naar du gaar paa vekta og ser at ting har gaatt nedover IGJEN fordi du klarte aa motstaa fristelser!!

 

Tenk hvor ille sjokolade er for kroppen din! Ikke bra!!!

 

Ta deg heller et par glass roedvin med god samvittighet og NYT de!!

 

LYKKE TIL!!

 

BigAndBeautiful: Saa flink du har vaert og tenk det er enda fler dager til veiing og du kan gaa ned enda mer!! Staa paa!!

 

Jeg gikk ogsaa paa vekta i dag og var 1kg mindre enn torsdag!!!! :)

Nei jenter jeg tror jammen meg vi er i siget jeg!!

 

Naa maa vi ikke la helgen oedelegge for oss!

Vi skal ha svigers over i kveld saa vi lager no godt og sundt (med en LITEN dessert).

Saa blir det nok litt vin ja!! Faar heller gaa hjem fra jobb i morgen (1time).

 

Gleder meg til aa hoere hvordan helgen har gaatt!!

 

xxx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det gått noen timer og jeg klarte å komme meg ut på tur -nå har jeg spist en sen lunsj - gikk fint det også. Skal ut på tunet her for å luke litt småkratt - men måtte bare innom å se om det var en oppmuntring - og der var du knerte:-) Godt å ha noen som følger med litt, ja.

 

Jeg har som mål å være flink i helgen sånn at premien er at jeg har gått ned på mandag når jeg skal veie meg sammen med de andre på "prosjektet" - selv om jeg har tatt de første ukenes store uttak av kilonedgang hadde det vært gøy å klare å gå ned litt over en kilo - da er jeg under nok en milepel:-)

 

Så folkens - heia gjeng hjelper!

 

Jeg skal nok komme meg gjennom dagen nå:-)Også har jeg snack a jack, 3 varianter i skapet. Smakte på salt i går - kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BigAndBeautiful82b

Jeg hadde en liten utfordring i dag jeg og, hadde så lyst på potetgull(som er min STØRSTE svakhet) jeg sjekka litt på nettet, hva som var "sunnest" og registrerte det på kosemerker, men når jeg så HVOR MANGE kcal det ble???? nei, da ombestemte jeg meg. Så når jeg dro på butikken for å kjøpe middag så kjøpte jeg 2 snack a jack i steden......

Jeg mener jo egentlig at man kan kose seg en innimellom, men jeg tror nå at det kan være lurt å holde seg unna. Ihvertfall en periode, kutter man helt ut så tror jeg man kan sprekke fort. Min søster er et bevis på det. Hun gikk ned 50 kg, men har vel godt opp over halvparten. Man kan kose seg, men med måte..... jeg liker å lage litt fruktsalat som jeg har i kjøleskapet. viss jeg blir litt fysen, så tar jeg bare en skål med fruktsalat og det funker for meg.........

DETTE KLARER DU HERMINEH!!!!! Det har du mange skriftlige bevis på her på tråden din:)

 

Da er middagen satt i ovnen. Idag blir det ovnsgratinert kyllingfilet med ris, har ikke smakt det før så blir spennende. Sykla på jobben i dag og klipt plen så ble over 1200kcal forbrent i dag:) I morra skal jeg prøve å få til et par turer.

 

Håper dere får en strålende helg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det natt - og jeg registrerer med tilfredshet at jeg har klart meg med 1640 kcal i dag! Det er jammen en prestasjon mtp at det er en lørdag og at jeg er på hytta:-)

 

Biganbeautiful----- så FLINK du var som sjekket kalori innholdet i potetgullet og bestemte deg for deilige Jack istedet:-) Det er jo SÅNN vi skal tenkte. Du har virkelig begynte å tenke anderledes når du gjør så beviste valg. Det er sant - vi MÅ forsake noe når vi går ned, men det er ikke dermed sakt at vi skal ha det GRUSOMT. Klart vi skal kose oss også. Av en eller annen merkelig grunn ble kveldens "utskeielse" en dobbel null yoghurt blåbær med litt selvplukket blåbær fra tunet her, to teskjeer 4 korn og 3 ts rosiner. SUPERDEILIG:-) Faktisk, altså - også så bra å booste forbrenningen litt med deilig og sunn mat et par timer før leggetid. Blåbærene er jo superantioksydanter også - så det var lurt!

 

Sånn kos skal det bli mere av, gitt!

 

Tusen takk til Knerte og Bigandbeautiful for super oppbacking i dag - sikkert flere som har vært innom også - har på en måte "følt" det (sikkert syke innbildninger) Men, om det hjelper, who cares!

 

Jeg kom meg gjennom dagen og er HAPPY!

 

Heia oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er helgen over og jeg har vært KJEMPEFLINK! En tur på 1,5 time i går, men bare en halv time i dag - fornøyd med det alikevel for det har vært en HVIT helg. Ikke noe tull, ingen overskridelser - i det hele tatt, VELLYKKET!

 

Gleder meg til å gå på vekten i morgen, selv om jeg ikke går ned så mye så vet jeg at jeg har vært superflink, så uansett vil jeg vinne på det.

 

Heia meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...