Gå til innhold

Hva er det for noe galt med meg?


Gjest HermineH

Anbefalte innlegg

  • Svar 789
  • Created
  • Siste svar

Jeg setter opp målene her fordi det er her jeg klarer å finne de tilbake, målene fra første måling står også her - da er det lettere å sammenligne.

 

Målene fra første 10.8:

Hals: 39

Arm: 35

Midje:101

Hofte:106

Rompe:112,5

Lår: 67

Legg:42,5

 

Måling 28.9 med redusert fra forrige gang og totalt minus bakerst:

Hals 37 - 1 (-2)

Arm 32 -0 (-3)

Midje 86 - 1 (-15)

Hofte 100 -0(-6)

Rompe: 103 -0 (-9,5)

Lår 61-1(- 6)

Legg 40 - 0 (-2,5)

 

Totalt minus 44cm samlet på de stedene jeg måler:-)kun 3 cm denne uken, men det må vel snart stagnere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en fin dag - jeg har spist 1345 kcal - kanskje litt lite, men det får gå - jeg er ikke sulten iallefall. I og med at jeg ikke har trent i dag så får det holde, vet at jeg må ligge på ca 1000 kcal under hva jeg har i forbrenning (ca 2200) dersom jeg skal gå ned omtrent en kilo i uka. Klarte det i forrige uke, satser på det samme denne uken. Tror faktisk kaloriuttellingen du får når du legger inn trening her inne er for høy - jeg fører inn det jeg spiser på somebody.no - pga prosjektet jeg er med på, der får jeg omtrent det halve forbrent når jeg trener kontra her - merkelig - men greit for da tar man seg sammen for å forbrenne litt ekstra:-) Begynner her inne på GR igjen når prosjektet er over, tenker jeg, selv om jeg er veldig bra fornøyd med Somebody - handler vel mest om penger?

 

Ja ja, da er nok en dag over og jeg legger meg med motet og humøret på topp!

 

Heia alle oss som legger igjen fettet vårt her:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en fin dag - jeg har spist 1345 kcal - kanskje litt lite' date=' men det får gå - jeg er ikke sulten iallefall. I og med at jeg ikke har trent i dag så får det holde, vet at jeg må ligge på ca 1000 kcal under hva jeg har i forbrenning (ca 2200) dersom jeg skal gå ned omtrent en kilo i uka. Klarte det i forrige uke, satser på det samme denne uken. Tror faktisk kaloriuttellingen du får når du legger inn trening her inne er for høy - jeg fører inn det jeg spiser på somebody.no - pga prosjektet jeg er med på, der får jeg omtrent det halve forbrent når jeg trener kontra her - merkelig - men greit for da tar man seg sammen for å forbrenne litt ekstra:-) Begynner her inne på GR igjen når prosjektet er over, tenker jeg, selv om jeg er veldig bra fornøyd med Somebody - handler vel mest om penger?

 

Ja ja, da er nok en dag over og jeg legger meg med motet og humøret på topp!

 

Heia alle oss som legger igjen fettet vårt her:-)[/quote']

Hvor finner jeg ut hva min daglige forbrenning er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BigAndBeautiful82b
Nok en fin dag - jeg har spist 1345 kcal - kanskje litt lite' date=' men det får gå - jeg er ikke sulten iallefall. I og med at jeg ikke har trent i dag så får det holde, vet at jeg må ligge på ca 1000 kcal under hva jeg har i forbrenning (ca 2200) dersom jeg skal gå ned omtrent en kilo i uka. Klarte det i forrige uke, satser på det samme denne uken. Tror faktisk kaloriuttellingen du får når du legger inn trening her inne er for høy - jeg fører inn det jeg spiser på somebody.no - pga prosjektet jeg er med på, der får jeg omtrent det halve forbrent når jeg trener kontra her - merkelig - men greit for da tar man seg sammen for å forbrenne litt ekstra:-) Begynner her inne på GR igjen når prosjektet er over, tenker jeg, selv om jeg er veldig bra fornøyd med Somebody - handler vel mest om penger?

 

Ja ja, da er nok en dag over og jeg legger meg med motet og humøret på topp!

 

Heia alle oss som legger igjen fettet vårt her:-)[/quote']

 

 

hva er somebody??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk spørsmål om hvordan jeg har regnet ut dagsbehovet mitt iforhold til kalorier. Jeg fikk gjort det med et InBody apparat der jeg trener - det viste omtrent det samme som jeg får når jeg legger inn i kalkulatoren her:-) Veldig nyttig å vite! Da kan man planlegge hva man skal gå ned om man er nøye!

 

Som jeg nevnte så bruker jeg nå http://www.somebody.no til registrering av mat og aktiviet nå, i stedet for GR.... men i og med at jeg også er her så har jeg fortsatt å bruke GR forum og registrering av aktivietet. Snakker om å ta det beste fra flere verdener:-) Iallefall så er det sånn at jeg inne på somebody har en formel jeg bruker:

 

Hvordan beregnes mitt dagsbehov for kalorier ?

Vi bruker en formel for beregning av hvilestoffskiftet som heter Mifflins formel.

RMR = 9.99 * (Vekt i kg) + 6.25 * (høyde i cm) - 4.92 * (alder) + 166 (mann = 1 og kvinne = 0) - 161'

 

Jeg kommer ut rett under 2200 kcal nå etter 14,5 kg minus, med min relativt stillesittende jobb. Husk at menn skal plusse 166 og trekke ut 161, vi kvinner skal etter alder kun trekke ut 161... før du regner ut svaret på ditt forbruk utenom trening.

 

Når du velger aktivitetsnivå for din hverdag (stillesittende, går/står en del eller fysisk arbeid) multipliseres resultatet fra formelen med faktor på 1.4 eller 1.6 eller 1.8

Resultatet da er ditt dagsbehov for kalorier. Det er kun trening og aktivitet du gjør utenom det daglige som skal registreres i aktivitetskalkulatoren.

 

Jeg regner meg altså frem hver dag til hvor mye jeg forbrenner pga trening og hvor mye jeg spiser. Jeg spiser aldri under 1600 kcal - kanskje litt enkeltdager, men jeg prøver å havne omtrent der- Det betyr at dersom jeg ikke trener så vil jeg gå ned teoretisk en drøy halvkilo i uka (en halv kilo er 3500 kcal mindre enn det jeg forbrenner tilført) Men jeg spiser 4200 mindre med inntak av 1600. Om jeg trener tilsvarende 3000 kcal så betyr det et vekttap på en kilo i uka. Enkelt og greit. Det har stemt til nå iallefall. Det jeg får opp som forbrenning på GR er for høyt, på Somebody får jeg f.eks på stavgang et forbruk på 272 kcal når jeg går stavgang i bra tempo i 50 minutter. På GR får jeg opp 545kcal forbrent. Det er det dobbelte! Og jeg tror det IKKE, mener det er dumt å bli forledet til å tro jeg forbrenner mer enn jeg egentlig gjør, så TRIMTREET er egentlig bare tull - 10 trimpoeng er egentlig bare 5... synd men sant. Jeg velger å tro på den laveste beregningen da det stemmer med min vektnedgang og det inntaket jeg har daglig.

 

 

2163 er "forbruket" ved vekt 86,9 som jeg veier nå. TIdligere vekt på 101,4 ga et forbruk uten trening på 2366kcal. Jeg har regnet ut at når jeg veier 14,9 kg mindre enn nå, altså 72 kg så vil min forbrenning være 1954 kcal. Det betyr at jeg kan spise det uten å trene, da holder jeg vekten. Spiser jeg mer enn dette øker vekta og mindre så går jeg ned - enkelt og greit!

 

Tidligere har jeg stadig vekk, iallefall to ganger i uka kjørt innom å spist en mc flurry m dajm på Mac Donald - den har 400 kcal. Også elsker jeg Tine Duo nøtte/sjoko (200kcal) to sånne og to is i uka betyr tillegg på 1200 kcal i uka . på 6 uker legger jeg da på meg 1 kilo BARE på grunn av det inntaket! Er det verdt det? Jeg må gå i over en time, FORT for å gå av en sånn is - gidder jeg det? Spiser jeg i tillegg litt større middager, dessert til middag hver dag, kake i lunsjen nå og da samt dytter inn en sjokolade eller tre i uka så vil jeg få opp iallefall 500 g HVER uke om jeg ikke trener, trener jeg litt kan jeg også unne meg litt må være moralen!

 

Lykke til med beregningen - det er et nyttig regnestykke:-) Vil gjerne få høre hva dere andre får og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1

Jeg og synes GR noen ganger betaler for godt i forbrente kalorier hvis man benytter deres tabell. Har sammenlignet mot bruk av pulsklokka. Men det er sletts ikke alt som er like galt der heller, noen aktiviteter er faktisk veldig lik pulsklokka. Det vil jo bestandig være individuelle forskjeller hvis man bare benytter en tabell, for kroppen er nok mer komplisert enn at to personer forbrenner likt hvis de er like høye og tunge ;)

 

Jeg bruker konsekvent pulsklokke ved trim, så "trimtreskogen" min er iallefall ikke bare tull :)

 

Ha en fin dag damer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Vet man at man får litt godt betalt for trimmen så er det jo greit:-) Eller så kan man jo være smart å gjøre som trønderpi - bruke pulsklokke! Det er jo det sikreste om man ønsker kontroll.

 

I dag har jeg også fått trent, jeg har vært på spinning og tatt skikkelig i, det er deilig. Årsaken til at jeg trente i dag enda jeg skal på spinning i morgen er rett og slett dagen i dag. Jeg har etter jobb bare surret. Spist trønder sodd - det var jo greit, men så smalt jeg inn en banan og en liten snickers is!!!! HALLO hva gjør man ikke når man er dødsssulten før middag? Jeg sto der å så på pakke og fant ut at den inneholdt 180 kcal - hmmmm tenkte jeg, det er jo bare halvparten av LAKRISEN jeg kikket på i butikken! SO WHAT!!!! Vel, min lille, tydeligvis BITTELILLE hjerne tenkte kjapt, egentlig før den skjønte at den hadde tenkt at EN is var jo greit, jeg kunne jo bare spise litt mindre i kveld. HE he, ja da og jeg ser ut som Halle Berry! Klart jeg ikke kunne spise mindre - jeg kom over sønnen min som hadde funnet potetgull, en bolle jeg BESLAGLA fordi MAN SPISER DA IKKE SLIKT MIDT I UKEN (hallo, jeg har jo snikspist i mange år, og han vet det jo for han har fått smake) SÅ JEG SKULLE ta ut bollen og sette den vekk. Selvfølgelig klarte jeg ikke å la være å ta ei lita klype.... HUFF, men jeg kastet resten i PEISEN og brant det opp. Sykt! Datteren min har venninne kveld i dag og jeg skulle hente pizza til jålejentene her i stad - gjett om jeg spiste et pizza stykke???????????? JA, selvfølgelig. MEN, nå har jeg tatt oppsummeringen og fant ut at jeg har spist 1753 kcal i dag ALT INKLUDERT. Slett ikke værst når jeg har plan om å spise ca 1600 hver dag. Etter isen ble jeg nemlig enig med meg selv om at jeg måtte straffe slik oppførsel, så jeg booket en spinningtime på nett - og resten vet du. Nå skal jeg ta en dusj og legge meg før jeg ramler over flere deilige spiselige ting i huset mitt. Eller skal jeg bare si til søtsuget og spiseidioten at de nå får stå ute på trappa å heller plage noen andre enn meg?

 

Jo, det gjør jeg: Jeg er heretter fri for sug i dag - det blir nok lenge til de gutta der kommer i huset igjen.

 

Ha en fortreffelig natt alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Dette blir en herlig dag! Jeg har tatt 10 minutter sol før jeg var på spinning - deilig. Nå er det helt merkelig å ligge i solariet i nettoen - jeg har ikke en kvapsete og diger mave som stikker opp lenger! Den er nesten flat, rompa er mindre, låra flyter ikke helt ut og nå er det neimen ikke lenge før jeg må anskaffe meg ny bh - livet smiler med andre ord:-)

 

Ja ja, dagens soltime og spinning (med masse energi) ga mersmak - kanskje jeg skal ta en time i helgen også? Gleder meg til mandag - da er det veiing, og jeg skal ned noen gram denne uken også - det er nok for mye forlangt å tro på en kilo til, men why not - trimmer jeg litt ekstra så sklir det nok av litt til.

 

Livet er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

I dag har jeg vært hos frisøren og farget håret samt klipt det litt - det var godt å få gjort. Er så trøtt i dag, så nå skal jeg ta en time eller to på sofaen:-)

 

Det får være dagens bidrag til slankefremgangen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

I går hadde de tilbud på kylling hos Ica Maxi - kjøpte to kyllinger RÅ og stekte de i ovnen selv i dag - helt utrolig deilig! Potetene blir også spesielt gode når de får bake med i kraften til kyllingen - billig og deilig middag!

 

Nå skal jeg ut på tur - må trimme litt før veiing i morgen:-)

 

Ha en fin dag, alle sammen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og kan brukes på mange forskjellige måter! :(

 

Jeg har fått 33.3 trimpoeng denne uka!!!!!!!! DET er NY REKORD for meg...ble så sint forrige uke når jeg gikk opp så har tatt med kraftig sammen denne uka!!

 

Våknet i dag og så solen kl 8.00..begynte på jobb 10.00 og tar en time og gå (min samboer dro på racing 8.00) så jeg tenkte..hvorfor ikke gå på jobben!!!

Noen som da betyr at jeg blir nødt til å gå hjem igjen og..og i det nydelige været denne søndagsmorgenen var alt bare herlig! Og enda bedre fordi jeg var ute og gikk før kl.9.00 om morran!! og så i helga da..haha :D FLINK!

Og jammen gikk jeg ikke hjem igjen og...så ble 2timer gåtur på meg i dag!

 

og i går ettermiddag (PÅ EN LØRDAG) gikk vi også tur i 1 TIME før vi startet kvelden og jeg har drukket MYE MINDRE vin og ikke spist no snop (litt cashewnøtter) men 3. uka UTEN POTETGULL NÅ!! FLINK IGJEN!!

 

Så i dag denne søndags kvelden er jeg i grunn ganske så fornøyd med meg selv!

og DET er en god følelse det!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jackiewilsonsaid

Gjennom noen uker nå har jeg "snik-lest" bloggen din :D

Jeg er 43 år og har siden 10 juni i år gått ned fra 103.08 til 83.6 kilo, altså 20 kilo.

Gjett om det merkes :( Fremgangsmåten er forbausende lik din, fornuftig kosthold og trening/mosjon i bøttevis, dvs 4x2 timer Elixia og jogging de dagene jeg ikke kommer meg dit.

Anyway, det jeg ville si er at det er utrolig hyggelig å lese dine tanker og synspunkter. De er oppmuntrende, og selv om jeg gjerne vil tro at dette klarer jeg fint alene har jeg tatt meg selv i å besøke bloggen din med jevne mellomrom for inspirasjon :)

Fortsett å skrive HermineH, jeg er sikker på mange har noe å hente her!

 

-jackie-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

20 kilo ned er jammen stas! Du har vært superflink, det var gøy å høre at du har gjort det på omtrent samme måten som jeg har holdt på nå i 9 uker. Hyggelig med tilbakemelding om at mine tanker også er til inspirasjon for andre:-)

 

Det at du har klart dette alene er jo ikke mindre imponerende! Skal du ned mange kilo til?

 

HermineH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Jeg gikk ned i dag også! 500gram. Egentlig dumt at jeg er litt skuffet, det er tross alt tilsvarende en halv kilo FETT! RENT FETT! Jeg har nå på 9 uker gått ned 15 kilo akkurat og 15 cm midje:-)

 

Neste uke skal jeg se et nytt tall - da må jeg stå på - så jeg har trent iallerede i dag. Heftig styrketrening og litt til i en time. Blir støl i morgen:-)

 

Ha en strålende dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink! 15kg er jo helt rått! :(

 

Jeg står på stedet hvil denne uka, det var ikke noen god følelse, men jeg trøster meg med at jeg i alle fall ikke hadde gått opp igjen!

 

Som vanlig gikk jeg på en smell i forrige uke. Dette har skjedd hver gang jeg har prøvd å gå ned i vekt. Men til forskjell fra tidligere er jeg nå tilbake mer motivert enn noen gang. :D For å minne meg selv på langtidseffekten, og hva jeg allerede har oppnådd, måtte jeg i dag ha på meg klær som jeg tidligere bare så vidt har fått på meg. Det funker som fjell for meg å tenke at for 4 uker siden kunne jeg ikke ha på meg denne buksa uten at magen tøt ut over linninga, og at buksa så helt sprengt ut. Tenk hvordan jeg ser ut om nye 4 uker! Det gleder jeg meg til! Med dette som motivasjon, tror jeg at dette blir en super uke! :)

 

Heia oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Jeg nyter å kunne dra på meg bukser som ikke tyter over linningen jeg også - det er bare så deilig å kunne ta på seg en genser eller bluse som ikke får bilringbelte rundt hele. Når jeg ser meg i speilen så ser også nedre del av magen snart appetitelig ut! Må jo bare innrømme at den pølsa som har hengt ned ikke akkurat er delikat - selv når jeg lå på maven fløt den ikke ut! Huff og huff - den skal aldri tilbake! Det er i tillegg til klær som passer også en vesentlig ting til som motiverer - formen min. Jeg er så mye mer "lettvind". Jeg går og løper opp trapper som ingenting, jeg "langer" ut når jeg går og det føles godt, jeg får puste! Sexlivet mitt har faktisk blitt enda bedre (he he), man blir jo mer fleksibel til det bruket også - ja dette er bare så bra.

 

Denne uken er målet å være så flink både mtp mat og trim at jeg fyker ned en kilo på mandag. Veier nå 86,4 kg neste mål er under 85 - det skal bli knall. Regner med å være der om to uker. Tenk å se 84 tallet..... Og så 80 - 80 som før var faregrensen har med ett blitt et mål som begynner å nærme seg målet. I følge inbody analysen skal jeg veie ca 78 kg - mitt personlige mål er 72 - da er det med andre ord "bare 14,4 kg igjen til jeg er i mål. Altså er jeg over halvveis til målet.

 

DET er motivasjon det!

 

Heia oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

SOV - jeg spiste middag, ventet en time for så å gå å legge meg på sofaen under et deilig pledd i to timer. Plutseli er kl halv ni på kvelden og det er begrenset hvor mange fristelser man kan måte på sin vei - i tillegg har jeg fått skjønnhetssøvnen min.

 

Det blir en fin dag i morgen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi jøsses så mange trimpoeng' date=' hva har du trent?

 

du var veldig flink må jeg si :(

 

masse lykke til med kommende uke<3[/quote']

 

mandag 55min rask gange (6km/h) (3.2 trimpoeng)

tirsdag 40min svømming + vaske bil i 40min (5.5)

onsdag 1t og 40min rask gange (6km/h) (6.4)

Torsdag 1t og 40min rask gange/jogging (8km/h+++) (7.5)

Fredag ---------

Lørdag 1t og 5min gange (6km/h) (3.8)

Søndag 2timer gange (6km/h) (6.9)

 

Var jo så sint torsdag for at jeg gikk opp 600g!!! Så da var det å kjøre på resten av uka (utenom fredag da). trenger minst EN fridag i uka!!!

 

Så det er sånn jeg holder på...ikke like mye hver uke, men!!!

HAHA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Jeg setter opp målene her fordi det er her jeg klarer å finne de tilbake, målene fra første måling står også her - da er det lettere å sammenligne.

 

Målene fra første 10.8:

Hals: 39

Arm: 35

Midje:101

Hofte:106

Rompe:112,5

Lår: 67

Legg:42,5

 

Måling 06.10 (med redusert fra forrige gang og totalt minus bakerst:

Hals 37 - 0 (-2)

Arm 32 -0 (-3)

Midje 84 - 2 (-17)

Hofte 98 -2(-8)

Rompe: 103 -0 (-9,5)

Lår 60,5-0,5(- 6,5)

Legg 39,5 - 0,5(-3)

 

Totalt minus 49cm samlet på de stedene jeg måler:-) 5 cm denne uken, 2 cm i livet selv om jeg bare hadde gått ned 0,5 kg!!!!!!!!! HURRA! Måling er gøy!

 

Første mål for midjen er å komme under 80 cm - det er maks mål for sunne kvinner! :-) JEG VIL DIT SNART........:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter opp målene her fordi det er her jeg klarer å finne de tilbake' date=' målene fra første måling står også her - da er det lettere å sammenligne.

 

Målene fra første 10.8:

Hals: 39

Arm: 35

Midje:101

Hofte:106

Rompe:112,5

Lår: 67

Legg:42,5

 

Måling 06.10 (med redusert fra forrige gang og totalt minus bakerst:

Hals 37 - 0 (-2)

Arm 32 -0 (-3)

Midje 84 - 2 (-17)

Hofte 98 -2(-8)

Rompe: 103 -0 (-9,5)

Lår 60,5-0,5(- 6,5)

Legg 39,5 - 0,5(-3)

 

Totalt minus 49cm samlet på de stedene jeg måler:-) 5 cm denne uken, 2 cm i livet selv om jeg bare hadde gått ned 0,5 kg!!!!!!!!! HURRA! Måling er gøy!

 

Første mål for midjen er å komme under 80 cm - det er maks mål for sunne kvinner! :-) JEG VIL DIT SNART........:-)[/quote']

 

Er maxmaal for sunne kvinner 80cm? Da kommer jeg aldri til aa bli sunn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Dette står om midjemål på somebody.no:

 

Midjemål over 88 cm for kvinner og over 102 cm for menn er en indikator på risiko for blant annet hjerte- og karsykdom. Hverken midjemål eller BMI gir god nok indikasjon på overvekt og risiko for sykdom. Du må både ta kosthold og fysisk aktivitet, altså din livsstil, med i vurderingen. Hofte/midje-ratio er vanskelig å måle riktig, derfor anbefales ikke dette målet. Midjeomkretsen gir en god indikasjon på farlig overvekt og økt risiko for sykdom. Sammen med en blodprøve hos legen din. Trening og fokus på fornuftig kosthold er en god måte å redusere midjemålet på.

 

 

 

OGSÅ:

En klinisk ernæringsfysiolog sier på lommelegen.no følgende i svar til en jente som spør om sitt midjemål og sier hun har hørt at man bør være under 80cm:

 

"Du har helt rett i at kvinner helst bør ha en livvidde som er under 80cm (når man ikke holder inn magen :-)). Dette er fordi de som har mye bukfett, eller har den såkalte eplefasongen, har en høyere risiko for livsstilssykdommer som diabetes og hjerte- og karsykdommer. Men det er viktig å huske på at dette kun er en risikofaktor, akkurat som det BMI er. Det at du har en normal BMI gjør at det ikke er så farlig at midjemålet ditt er litt høyt. Andre risikofaktorer er et usunt kosthold, lite fysisk aktivitet, røyking, et høyt alkoholinntak og forhøyet kolesterol. Man kan også se på forholdet mellom omkretsen rundt livet i forhold til den rundt hoftene. Ideelt sett bør denne liv/hofte ratioen være under 0.85. For deg vil det altså si at hvis hoftemålet ditt er 108cm eller mer har du en fin ratio og dermed en totalt sett mindre risiko. (92cm delt på 108cm = 0,85)."

 

Så 80 cm er nok bare en indikator for "bukfett" - og jeg må jo innrømme at jeg har litt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...