Gå til innhold

Ned 25 kilo.... hjelp, det blir tøft.


Gjest KimPossible

Anbefalte innlegg

Gjest Yanthi

Huff, gottesjuk er ikke noe god følelse å ha når man skal passe på kostholdet. Har bukket under mange ganger når den sjuken melder seg :) Håper du klarte å stå han av.

 

Hva er det du snakker om her mammo? "håper jeg får like gode resultater som dere snart! Dere er kjempeflinke!!!"

Om jeg ikke tar helt feil, så har du totalt sett gått ned flere kg enn det jeg har gjort. Også begynte du 2 uker etter meg, så det er jo jeg som burde ha dine resultater.... ;)

 

Uken har gått kjempemessig ang kosthold. Er kjempe fornøyd med egen innsats. Trangen etter noe usundt er heldigvis ikke til stede. Jeg faller fortere for fristelsen med å bestille take away på grunn av at det er enkelt. Ikke nødvendigvis fordi jeg har stor trang til slik mat. Så når jeg er syk og ikke har overskudd blir det gjerne til at jeg tyr til det, men nå har jeg vært superflink og motstått tross at formen ikke er helt på topp :D

 

Ikke trent og har heller ikke kommet opp i 10 glass vann, men er strålende fornøyd lell. Føler egentlig at det går på skinner, så får prøve å holde på denne følelsen lengst mulig.... Ikke bestandig like lett

 

Dere får ha en fortsatt fin uke. Dere er så go å ha her på denne slankeferden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 465
  • Created
  • Siste svar
Gjest KimPossible

Hei jenter.

Er så hyggelig å "stikke av" inn hit en gang i blant.

Kjeder meg noe vanvittig på jobb i dag, men nå er det bare 3 timer igjen, så er det fri.

 

Skal på kjøpesentrene og traske i butikker i dag, det får bli dagens trening.

Ellers så starter orientering-sensongen denne uka, så i går var jeg ute og virra i skogen i 1,15 time! Var toppers, gå tur uansett terreng, det er favoritt-treninga mi, tror jeg.

 

Og på lørdag bli det en lengre tur i marka, på tur-orientering. gleder meg. Og så skal jeg se om jeg kommer meg i vei på spinnig a45 i morgen.

Er spent på vekta (som vanlig) på mandag, for jeg har nok ikke vært like flink denne uka, som forrige. Og da mener jeg snop. Har holdt meg til fedon-mat, men blitt vel mye is og snop... :-/ jaja

Og i dag har jeg en sånn dag der jeg er konstant sulten. Liker ikke. Slitsom følelse egentlig. Spiste lunsj for en time siden, men er kjempesulten.

 

Nei, må vel se til å gjøre noe her da... sitter og drømmer om en kjole/tunika jeg vil lage til Vømmølfestivalen, som er om en måned... får se hva det blir til, jeg er ikke så flink til å sy.

 

Ha en fin dag!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yanthi: Det jeg snakker om er vel helst at det har gått så inn i hampen tregt her i det siste. Siden før påske har jeg vel gått ned i overkant av en kilo eller så...

 

Men det har jo med min egen innsats å gjøre, da... Men håper og tror jeg er på rett vei igjen nå. Selv om jeg og sliter med å drikke nok vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var "frihelgen" min her. Mann og barn drar på hytta og jeg skal være hjemme og trene, synge, sy og være med svigerinna mi som jeg omtrent aldri får truffet for hun er enda travlere enn meg... Så får vi se da, hvor mye som blir gjort til slutt...

 

Har spist litt i overkant i dag, føler jeg. Ble en litt veldig tidlig middag her nå, for jeg glemte meg helt ut. Uvant å komme hjem til halv to, så jeg laga jo middag jeg da... hehe.. Jaja.. Så var det gjort... Om to timer skal jeg på trening, og imens skal jeg slappe litt av og rydde litt i stua her..

 

Håper dere får en strålende helg med sunne, gode vaner! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yanthi

Høres ut som du får en fantastisk helg Mammo, med masse egenpleie. Deilig. Synest du er flink, men skjønner godt at man blir litt deppa/frustrert av at det går treigt ned på vekta, men man får bare trøste seg med at det går i alle fall rette veien. Og samlet sett har du jo gått ned nesten 10 kg til nå i år. Det er jo kjempebra!

 

Jeg mottok pakke fra norge med mye god (men ikke så sunn) mat og bunaden min i går, var så spent på om den var brukende. Synest den var vi største laget, så jeg hev meg rundt å sydde den inn. Har bare litt handsøm igjen, så er den klar til bruk. Tror dette er første gangen jeg blir til å bruke den med en helt perfekt passform ;) Veldig fornøyd med egen innsats og resultat da jeg egentlig synest det var ganske så skummelt å skulle gå i gang med et slikt prosjekt med mine ferdigheter. Men det gikk veldig greit.

 

Ellers har jeg bare tatt det helt rolig. Har enda kraftige hostekuler som tar helt bort nattesovnen, og gjør meg helt utmattede. Håper det snart er over, for jeg er lei. Har hatt det lenge nok :mad:

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med kostholdet denne uken. De siste dagene har jeg ikke drukket nok vann, og har enda ikke energi til å trimme. Foruten det har jeg spist helt rett. Så er spent på hva vekta viser på mandag.

 

Ha en strålende helg alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkk for oppmuntrende ord! Begynner å merke det nå, ja. Jeg har gått ned ca 11.5 kg siden medio desember, men jeg begynte ikke å registrere her før i januar, så nå begynner klærne å bli noe løsere. Og det er herlig.

 

Men jeg har ikke merket det så veldig når jeg skal kjøpe nye klær. Må fortsatt ha str 46 :) Men de er iallefall ikke superstramme over magen lenger. Har gått inn 9 cm nederst rundt magen og 13-14 cm over navlen.

Har fortsatt en lang vei å gå for å nå målet mitt, og av og til lurer jeg veldig på om det i det hele tatt er mulig... Men foreløbig så står jeg på og tar i det jeg kan.

 

Har vært på trening i dag også. Hadde en tøff økt i går med corebar. Det er steintungt! Og skanetix med stor ball i dag. Fytti så tungt det er å trene!!!! Men så gjør det vel litt forskjell også, da....

 

I går hadde jeg pulsklokke på mens jeg opptrådte på et møte. VAr forsanger, og på en time med synging hadde jeg forbrent 500 kalorier!!!! Så det var ikke dumt å sjekke. Skal ta det på en korøvelse også og se om det utgjør samme effekt der også. Det er jo en hel treningsøkt det jo! Ikke rart jeg er sliten etter øvelser!!

 

Etter møtet i går var jeg og svigerinna mi på Egon og spiste. Det var så HERLIG!! Hadde spart opp litt kalorier så jeg slapp å ha superdårlig samvittighet, og valgte en passe sunn middag, og en skikkelig usunn tortillachips med ulike diper... Men jeg nøt hver en smule... hehe... Planen i dag var reker, men de er utsolgt for reker over alt her i byn, enda jeg var ute før kl 12 for å handle... *hmpfr* Ser ut til at det blir frosne reker istedet. Er ikke så begeistra for det... men men...

 

I dag smakte jeg YT restaureringsdrikk med kakaosmak. Den var DEILIG!!! MMMMM!!!!! Men fytti så dyrt! Jaja... Sånn innimellom går det vel an.

 

Fortsatt gode ønsker for helgen, damer!!

 

Foresten!! Ica Maxi har ingers rugbrød på tilbud denne uken. 2 for 1!! Hvis noen ikke hadde fått det med seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yanthi

Hva er det slags snakk på deg om at du lurer på om det i det hele tatt er mulig å nå målet? Selvfølgelig når du målet!!! Selv om målet er ett stykke unna enda, så skal du jo nå målet. Ikke sant!!! Ha det fint på veien, slik at NÅR du når målet, så kan du tenke tilbake å si at det var jo ikke så vanskelig :D

 

Er helt overgitt over hvor mye du forbrenner med å synge. Så utrolig morsomt. Kjempebra!!

 

Da var helga over, og det eneste utskeielsen min var litt kransekakestenger.

Oppsumering av uka er: 1 TP :) gjennomsnittlig kaloriinntak på 1618, oppfylt 2 hjerter hver dag og bra vanndrikking i begynnelsen av uka, men det dabbet av midtveis. Enda litt man kan jobbe med, men totalt sett veldig fornøyd med gjennomført uke.

 

Føler meg bedre de siste dagene, så forhåpentlig vis klarer jeg minimum 7 TP iløpet av neste uke.

 

Har fått perioden min nå, så føler meg ganske så oppblåst. Håper det ikke spiller negativt inn på veiingen i morgen. Er veldig spent på hvordan uken har gått for dere andre og på veieresultatene ;)

 

Ønsker dere ellers en god natt!

 

Klem fra London

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yanthi

Da var dagens veiing over og jeg ble veldig fornøyd over å ha gått ned hele 1,1 kg denne uken. Tenk! det uten trening og med perioden ;) Glad nå ja!!

 

Det som også er godt å tenke på er at jeg nå bare har 9,8 kg igjen til jeg er normalvektig i forhold til BMI standaren. Det er jo bare et ett siffret tall! JIPPI!!! :D

 

Fra jeg begynte i januar til nå, har jeg en gjennomsnittlig vektnedgang pr uke på 456 gram.

 

17 mai målet er nå 1 kg unna. Det skal kunne gå, men tror det holder hardt da vi får besøk til helgen, også er vi invitert på BBQ og bursdagsfeiring. Jeg får prøve å kose meg med måte, men ikke bestandig like lett :)

 

Motivasjonen er i alle fall på topp etter dagens veiing. Håper dere andre også har veieresultater dere er fornøyde med.

 

Ha en strålende uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KimPossible

Jeg kjenner jeg brygger på noe. Ganske daff form i dag.

Er forsåvidt fornøyd med veiingen i dag, for jeg var ikke spesielt flink forrige uke... har gått ned 0,2 kg. men så er det også den uka i måneden nå, og det spiller nok litt inn på vekt, og spisevaner... :-/

Men nå viser vekta 87 blank. er 4 kg til for å nå 17-mai-målet mitt på 83 kg... så det går jo ikke, men er fornøyd med at vekta endelig begynner å krype nedover jeg nå.

 

Vurderer om jeg skal gå hjem og finne senga. :-/

Denne uka skal jeg være flink! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rapport blir ikke akkurat sprudlende denne uken. Jeg spontanaborterte på torsdag, og derfra og ut har det meste vært et eneste stort surr. De første dagene prøvde jeg å være tøff, og kom meg gjennom konfirmasjon og mye besøk og styr, telte kalorier og prøvde å late som ingenting, men så i går kveld klarte jeg ikke å tenke "det er slikt som skjer" mer, og da kom tårene. Dette er tyngre å takle enn jeg hadde forestilt meg....

 

Maten har jeg hatt passe kontroll på bortsett fra at det ble lite mat på torsdag da det sto på som verst. Det har blitt turer hver dag, med ikke med den største intensiteten. Så ble det to kakestykker i konfirmasjon og et vinglass i går kveld. Burde kanskje ikke utgjøre så mye, men vekta står stille. Heldigvis kom jeg fint inn i bunaden, så det var et lite lyspunkt.

 

Det er tøffe dager. Jeg må bare komme meg gjennom dette. Kjenner at jeg ikke har energi til å fokusere på kalorier og trimpoeng akkurat nå, men skal holde meg til programmet og håpe at rutinene gjør dagene lettere å takle. Jeg vet at det er så fort gjort å sette seg på trøstespise-karusellen, og det har jeg ikke råd til!

 

Gøy å høre at dere får resultater. Jeg gleder meg til jeg kan melde om like mye nedgang som dere har hatt, og er takknemlig for motivasjonen. Ha en god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så trist, MyOwn! Sender mange klemmer til deg! Samma det om det er sånnt som skjer. Det er vondt lell! Syns du klarer deg fint med tankegangen som kommer fram her iallefall. Hold fokus selv om det ikke trenger å være hovedfokus... Resultatene dine kommer de også, med tålmodighet og riktig fokus -og riktig "diett" som passer for deg.

 

Jeg veier meg på onsdag, men har ikke de helt store forhåpningene, selv om jeg håper i det lengste... Jeg når nok ikke mitt 17 mai mål, men jeg burde egentlig kalle det 19. mai mål, siden det er den målingen som er nærmest... Jaja... Målet er nå bare noe å strekke seg etter...

 

Så flott resultat du har yanthi!! Kjempegreier!! Og KimPossible: endelig er du på vei! ;) La oss glede oss over framgangen, og så krysser vi fingrene sammen for enda mer nedgang neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KimPossible

Jeg føler med deg, MyOwn.

Håper det går bedre med deg etterhvert.

 

Jeg gikk hjem fra jobben i går, og er hjemme i dag også. "strikkepinner" i ørene og hoven i halsen, og generelt sliten. Og en hodepine som ikke slipper taket.

Håper det gir seg fort, for jeg og sambo'n har planer om en tur til Sverige til helga.

Får bare pleie meg selv som best jeg kan, og kanskje jeg til og med er i form til å dra på jobb i morgen. Synes det er kjempekjedlig å være hjemme. spesielt når man er dårlig.

 

Skal bare slappe av og være flink i matveien i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring KP!!

 

Jeg har nå veid meg, og Tada!!!: Ned 600 gram!! *lykke* "bare" 1.8 kg igjen til 19.maimålet mitt.... Jaja... Klarer ikke det målet. Men hvis jeg syr ut bunaden min så tror jeg jammen at jeg skal klare å skvise meg inn i den i år!! Det er 9 år siden sist det lot seg gjøre!!! Vi drar på 17.5-ferie i dag, vi. Til foreldrene mine. Har tatt med en ekstra kjole, sånn hvis det skulle bli aaltfor trangt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yanthi

For en forferdelig nyhet MyOwn! Kan tenke meg at noe slikt tar tid og bearbeide. Synest du har en utrolig flott tankegang i forhold til kosten nå når noe annet er i så stor fokus. Varm klem til deg fra meg.

 

Håper du er frisk og rask igjen Kim, og at du får deg en Sverige-tur til helga. Det høres ut som du vet selv va du må forbedre denne uka i forhold til forige uke for å få større vektreduksjon ved neste veiing. Men nedgang er nedgang, og så lenge det går ned, så går det jo rette veien.

 

Så flott å høre om din nedgang Mammo! Gratulerer! Kjempedeilig å se at du er så fornøyd, det smitter :) Håper du får sydd ut bunaden slik at den passer. Det er jo et tegn i seg selv at du har gjort veldig mye riktig til nå, hvis det er hele 9 år siden du brukte den sist :) Kjempebra!!! God 17. mai ferie til dere!

 

Jeg vet ikke hva det er med meg og gode resultater. Det har i alle fall nå, som en rekke ganger tidligere gitt utslag i "frodsing". Okei, det var kanskje å ta litt vell i, men både på mandag og tirsdag har jeg hatt alt for høyt kaloriinntak, med mye usundt. At jeg aldri lærer :mad: Nå har jeg rett og slett satt kjepper i mine egene hjul. Skjønner ikke hvorfor jeg skal fortsette og saborter meg selv, og nå så nærme et mål.... Men nå er det en ny dag, så nå får jeg bare holde på med litt brannslukkning, slik at det ikke sprer seg videre. Send meg noen gode vibber slik at jeg får rettet opp igjen ugagnen raskest mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yanthi

Er bare innom for å informere om at det blir litt hektisk for meg fremover. Får besøk av broren min med familie i morgen, så blir nok ikke til å veie maten når dem er her. To dager etter de har reist, så reiser jeg hjem til mine foreldre en ukes tid. Blir nok dårlig med veiing av mat der også, og tre dager etter at jeg har kommer tilbake, så får vi besøk av foreldrene til samboern min, så det blir hektisk. Har ikke så veldig lyst og veie mat og snakke om slankeopplegget med dem. Men jeg skal prøve så godt jeg kan å i allefall spise rett og nok måltid for dag, og gå turer.

 

Veide meg i dag, og det var ikke gledelig....500g opp siden sist. Men, men. Slik er det når jeg har hatt sprekk på sprekk denne uka, og aldri egentlig hentet meg ordentlig inn. Gjør jeg tingene rett, så går jeg ned, så har bare meg selv å takke.

 

Målet for den kommende tiden er å holde vekta, slik at jeg ikke må kjempe meg ned de samme kiloene etter denne "ferien".

 

Skal prøve å komme meg inn og følge med og heie på dere, selv om jeg ikke blir til å føre opp selv.

 

Lykke til videre med dere i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KimPossible

dagens vekt: 87,6. Gikk opp litt fra forrige uke, men så har jeg slettes ikke vært flink med maten heller. Det skal jeg ta igjen denne uka. :-D

Men siden jeg startet i januar, har jeg gått ned 5 cm rundt magen, på det største partiet.. Begynner å hjelpe på, 1,5 av de cm'ene var fra forrige uke og til i går.

Nå er det lunsj.

STÅ PÅ!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj... Da fikk jeg en uke med OPPgang.. :D Opp 1 kg fra sist uke. Men er ikke overrasket. En uke uten bevegelse omtrent, og mye sjokolade og kaker... Det er farlig å dra til mor og far... Men er i gang med full skjerpings, så denne uken skal det gå bedre!

 

Bortsett fra at i morgen skal vi ha koravslutning, så da blir det nok et kakestykke, for jeg skal bake yndlingskaka mi... Kanskje ikke det smarteste jeg gjør, men...

 

Har spist ok i dag, og må få i meg mer vann. Får ikke trent noe særlig denne uken, for det skjer så mye. Håper å få kommet meg på en time på fredag etter jobb. Lov å håpe iallefall...

 

Hordan går det med dere andre nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Hvordan går det med dere damer?? Her har det vært helt texas. Hadde jo en uke med 17.5-ferie, og så en litt spesiell uke som fulgte, og nå pinsetur i helgen. Sliter skikkelig nå, og er veldig glad for at hverdagen nå skal gå som normalt framover slik at det går an å komme i rutiner med trening og mat igjen.

Gruer meg for veiing denne uken også, for det har virkelig ikke vært flinke disiplinerte meg som har regjert, desverre...

 

Håper det går bedre med dere enn med meg, for tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KimPossible

Hei og hå. :D

 

Uka som gikk har vært bedre, med en nedgang på 1,2 kilo. :) kjempefornøyd, sånn skal det være! håper det fortsetter slik.

Endelig har kroppen kommet i gang.

Vekta viser 86,4 nå :)

 

Begynner å bli flinkere til å styre unna karbohydrater og veldig fet mat, og det hjelper nok på nedagangen.

 

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempeflott, KimPossible!!! Så utrolig bra at du har funnet noe som virker for deg nå! Heier masse på deg videre!

 

Jeg snikveide meg i dag, litt for å stålsette meg for morgendagen... Men jeg har gått ned en kg siden sist uke, så da er jeg tilbake til for 2 uker siden... Jeg tåler visst dårlig å ha "ikke-hverdager"... Så jeg er veldig glad nå, for at det er hverdager nå, helt ut juni. Da er jeg arbeidsledig en liten stund, mens jeg venter og håper på å få svar på lærersøknadene jeg har inne i to kommuner her... Blir spennende å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Står på 88 kg... Litt over det laveste jeg har veid denne gangen, men det går iallefall rette veien, og håper bare det fortsetter litt nedover nå... Føler de siste kiloene har gått veeeldig seint av.. Litt i sakteste laget, liksom...

 

I dag skal jeg ha dobbeltime på treningssenteret. Først zumba og så poweryoga. Det kan bli en bra kombo. Vil anta at det blir iallefall 1000 kalorier, hvis jeg kan oppnå like gode resultater i dag som i går på zumbaen.. Ligger rundt 700 kalorier på en zumba-time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...hvor er dere? Jente89? yanthi? sundshine? myown? kanskje enda flere...

 

Skriver med meg selv her jeg, nå...

Ville bare få det svart på hvitt at jeg har gått inn 2 nye cm nederst på magen, og over navlen. Til sammen 11 cm nederst, og 16 målt på navlen... Begynner å merke det godt, nå ja...

 

Ellers måtte jeg skippe treningen i dag. Er helt dausliten. Gutten vår har ikke sovet noe særlig de to siste nettene, og da får ikke vi andre sove noe heller... Og i går trente jeg dobbeltime, og gikk rett til køys etterpå. Bånn gass på jobb og i middag hos svigers rett etterpå, så nå var jeg bare helt kake.

 

Tror jeg spiser noen lunde greit nå. Klarer å styre unna de værste utskeielsene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mammo!

For noen utrolige bra resultater du kan melde, du er kjempeflink! Skulle ønske jeg kunne gjøre comeback her med lignende rapport, men dessverre så har det gått litt andre veien her.

 

Den siste måneden har jeg vært ute av opplegget. Etter spontanaborten kom konfirmasjon, 17. mai, pinse, bursdag og bryllup, og som om ikke det var nok så veltet jeg på moped og skadet høyrefoten, så jeg har ikke fått trent på to uker. Det var det verste som kunne skje i forhold til opplegget, for trener jeg ikke så går jeg ikke ned. Dermed har det kommet på igjen et kilo. :)

 

MEN det hjelper ikke å surmule! Nå er jeg på bedringens vei og kan snart gå igjen, og følelsesmessig har jeg godtatt spontanaborten og klar for å prøve på nytt snart. Da må kiloene renne av! På torsdag drar vi en uke til Kreta på ferie/bryllup, og det blir en utfordring, men jeg må bare ha med meg hodet på reisen. Målet er å ikke gå mer opp i løpet av den uken, slik at jeg kan gå på igjen for fullt med forhåpentligvis to friske føtter når vi kommer hjem.

 

Mitt neste (redigerte) delmål er å komme under 100 kilo innen 1. august.

 

Ønsker alle dere andre en herlig uke. Nå kommer sommeren, og da blir alt lettere, inkludert oss! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KimPossible

Hei og hå. :(

 

Da er jeg hjemme igjen fra Oslo-tur i helga, men litt midre sunn mat enn vanlig.

vekt pr i dag er nå 86,3 kg. går da stadig nedover, men bare 100 gram fra foorige uke da. Men var en urolig uke for meg sist, og lite/ingen trening.

I dag blir det styrketrening ca en time, og ellipse i 15 minutter.

I morgen og på fredag er det spinning. alt som blir utenom dette ser jeg på som en bonus. :)

 

Ha en fin uke dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyOwn: Det ar da ikke måte på hvor mye du skulle komme over på en gang! Lykke til på turen!!

KimPossible: Ned er ned :( Lykke til med treningen!

 

Jeg hadde en fin uke planlagt med masse trening. Hva skjer? Jo, i går i 17-tiden fikk jeg superhodepine, og sov i 3 timer. Våknet med såre mandler. I dag sitter jeg her med lett feber og skikkelig hovne mandler og er i helt elendig form. Så der røk den treningsuka -igjen!! ER SÅ LEI AV Å VÆRE SYK, NÅ!!!!!!!!!!!!! Men har bestemt meg for å få fjernet mandlene nå, selv med min sykehusskrekk. Det er 4. eller 5. gangen jeg har halsbetennelse i en eller annen form nå, siden februar!!! Det er jo helt villt!! Kan ikke fortsette slik, så får få meg en time til legen og få bestilt fjerning. Han spurte meg sist jeg var der om jeg hadde vurdert det, men det hadde jeg ikke... Men nå har jeg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...