Gå til innhold

Nå vil jeg ta kontroll


Gjest Majanne
 Share

Anbefalte innlegg

Kleppsuppe er nytt navn for meg - men da jeg så oppskriften, ligner det veldig på noe min mamma (fra Gudbrandsdalen) pleide å lage til middag da jeg var liten. Hun kalte det "krummer", men det ser ut til å være det samme; melboller kokt i melk. Det var jo så godt! Tror jammen jeg må prøve dette, sikkert 20 år siden sist. Kanskje en dag jeg er alene hjemme, jeg er også den eneste melkematfantasten i familien..

Litt slitsomt med GR når man er så glad i risgrøt, rømmegrøt, pannekaker, vafler, sveler, osv, må jeg innrømme:p Det er ikke mye grøt man får for 400 kcal, gitt. Så det tilhører dessverre sjeldenheten..

 

Psst, angående den indiske kyllingsuppen fra Trines matblogg: Jeg leser innimellom på den bloggen for å få inspirasjon, men lager sjelden noe derfra. Nettopp fordi det er mye kalorier i oppskriftene. Mye oljer, bl.a. På sikt kan jeg kanskje bruke mer derfra, men ikke nå..

Men kyllingsuppen regnet jeg ut, og selv med matfløten (1.5 dl på to personer), kom jeg på ca 400 kcal pr pers. Da brukte jeg 1 kyllingfilet pr pers. Det ble to store porsjoner!

Det skal legges til at jeg smakte på suppen før jeg hadde i matfløten, og den var veldig god uten! Evt. går det an med lettmelk eller en dæsj lett crème fraîche i stedet for. Jeg skal lage den igjen (trenger nye retter på middagslistene mine..), og skal da prøve en enda lettere variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 477
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er mat for mor - jeg er helsvak for melkemat og hele rekka Ninjastar nevner under her... vafler,pannekaker, grøt i mange varianter...Dessverre så er dette ikke så veeldig slankemat :P

 

Denne må jeg prøve! Takk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm

 

tror kleppsuppe (kjært barn har mange navn) hadde egen facebookside faktisk - men den er borte nå ser det ut som.

 

ja må innrømme at grøt og melkemat i alle mulige varianter går rett ned. Resten av fam er også veldig glad i grøt - men mor har begrenset det kraftig av hensyn til meg selv :-)

 

Jeg pleide for lenge siden ofte å lage grøt av sammalt hvete og melk til kvelds.

Hmm at jeg har glemt det, det er jo så godt... Og mettende. Og lett å posjonere. jeg husker ikke forholdstallene, men kok opp melk med litt sammalt hvete - grov. Vips - kveldsmat. Frukt eller bær er sikkert godt på toppen.

 

Fant en oppskrift på nett men den jeg pleide å lage var bare med melk så jeg må teste denne:

http://www.mathjelpen.no/hXGZzSwtLYXY.16.idium

 

Sånn da greide jeg å gjøre meg selv sulten igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jobber jobber og jobber med meg selv os psyken.

 

jeg sliter med å gå ned - og merker at for tiden er jeg konstant sulten og innhul.

Vel for å ta hele klageremsa, har gått med vond/sår hals i 2 uker som nå er gått over i ordentlig ekkel hoste.

Er ikkenoe å gå til legen med - det som hjelper er å drikke - men på natta er det kjedelig.

 

Det positive er at jeg gikk ned 1,2 kg på forrige veiing (etter 400 g opp uka før det) og jeg er veldig motivert for tiden.

.. Vel helt til kvelden og mangel på søvn er en od unnskyldning for litt ekstra her og der.. Jobber med saken.

Nå blir det litt opppusing i de nærmeste ukene og mindre trening så da må jeg passe ekstra godt på med maten.

 

Har ihvertfall en strategi for helgen - etter å ha trådt uti på dypt vann hver fredag og lørdag kveld. Jeg kjøper min egen sjokolade - en hel freia Premium med Sitron og ingefær.. Den skal vare hele helgen. og den skal være bare min og den skal ikkeoverskrides, jada 1 glass vin er lov, men det blir aldri mer heller. OG ja det er mer enn kosemerkene men de har jeg ikke greid å holde meg innenfor i noen helger i det siste. Får se om det går bedre nå, må greie å vri tankemønsteret.

 

Men nå er jegihvertfall på 89 tallet og har tenkt å være der!! helt til jeg kommer under.

Kontrollprosjektet mitt tar laaang tid, men jeg må bare jobbe med meg selv.

 

God helg til alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klkken er halv 11 og jeg har allerede spist opp lunsjen.. Jaja 3 t til neste mellommåltid. Får koste på med frukt og noen klibrød - min nye venn i nøden.

 

Viljestyrken er ikke på topp så må skrive i stedet for å løpe i kiosken.

 

Vektstillstand i går på kurs. Får være fornøyd med det men skal ta fram målebåndet igjen - er fortsatt under 90 tallet. greier jeg å holde meg på matta denne uka så bør det gå ned i full fart .. sa hun håpefullt.

Håper jeg har skrevet på meg litt viljestyrke nå..

 

Opp og hopp - snart er det helg og høstferie!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen makter er med meg i dag for da jeg skulle ut og kjøpe meg ei pepsi Max så hadde jeg glemt lommeboka. Dvs ingen sjans for utskeielser!!

Bra for i dag er jeg veldig trøtt og blodsukkeret er lavt kjenner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia MajaS!

 

Stå på videre, dette skal vi klare. Det hjelper helt klart å skrive ned, da er det liksom endelig. Jeg har akkurat puttet i meg en banan selv for sulten innhentet meg fullstendig.

 

Uken har gått veldig bra i matveien. Har også fått til en del trening så jeg er forhåpentligvis på vei mot noe :)

 

I helgen blir det hyttetur. Ungene var veldig på at de ville ha noe godis. Jeg skal ta med en skål til de, men har allerede bestemt meg for at min kos skal være litt vin med min kjære. Skal ikke ha noe smågodt.. Jeg får bare håpe at jeg holder løpet ut

 

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper veldig å skrive, synes jeg - det sorterer litt og det forplikter litt.

Jeg har til og med opplevd å gå på en smell (dvs. en diger muffin) og min første tanke har vært; Å nei, nå må jeg si i fra til de inne på forumet...

 

Så det ligger mye vennlig push og korrektur i å bruke oss andre aktivt :)

 

Jeg tviler ikke på at du klarer dette, MajaS !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange forsetter jeg har holdt, kun fordi jeg har utbasunert planene her inne;) Viljestyrken er jo ikke alltid like sterkt tilstede...

 

Jeg har forresten gått rundt og fyst så innmari på grøt i det siste, etter de forrige diskusjonen her inne. Var på god vei til å lage den grove grøten du linket til for to uker siden, men hadde utrolig nok ikke sammalt hvete i skapet! Nå er det innkjøpt, og bare jeg kommer meg hjem igjen, skal den prøves. Er på reisefot om dagen, så det får vente til neste uke!

 

En annen grøt jeg kom på (jeg gir meg ikke...): fløyelsgrøt! Det spiste jeg mye i oppveksten. Egentlig bare tjukk, hvit saus. Eller rømmegrøt uten rømme... Det var veldig godt. Men ikke akkurat på den sunne siden, den da:p

Dessuten husker jeg at vi noen ganger hadde vassgraut?! Med sirup på?!? Mener å huske at det ikke var like godt....

 

Men ikke grøt ennå! Først skal jeg sette alle kluter til og mønstre all viljestyrke jeg klarer før hyttetur med søster'n. Planen er å kose meg med litt ekstra mat, men helst klare meg uten den vanlige kiloen med smågodt som pleier å gå med på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Ninjastar

Henger du fortsatt med, MajaS? Det var så stille fra din kant:)

 

Jeg går fortsatt og tenker på grøt!! Er det mulig...:) Så i helga tror jeg det må bli en slags form for graut på hu mor... Helst den litt sunnere sorten, for jeg har visst brukt opp alle de usunne valgene mine denne uka allerede, jeg:p

 

Håper alt står bra til og god helg hvis du stikker innom før den tid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, huff, stille fra meg - holder på å pusse opp kjøkken og stue - og selv om at ikke gjør meye av jobben så bor vi i kaos for tiden og da er tankene mine på alt annet...

Trener noe. Deltok på KK-mila i helgen (5 km da) og kom meg inn på rundt 30 min - og det var målet så er fornøyd. Ikke så fornøyd med kosthold nei men mikrobølgemat er om ikke oppskrytt (Har ikke hørt noen snakke bra om det) så er det ikke det jeg kommer til skeie ut med senere...

 

Og grøt: Ja test den med sammalt hvete du!

 

Jeg kommer tilbake med mer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Huff og huff - igjen. Høsten var tøff - selv om jeg har prøvd holde fokus så har det gått opp og ned.. Ikke alltid like velfortjent heller for synes selv jeg har vært flink i ukene selv om det har skeiet litt i helgene.

 

 

Vel akkurat nå skylder jeg på stress - og det betyr at det må gå bedre nå som jeg har hatt en god og velfortjent juleferie? Ikke sant?

 

Vel, var veldig flink i går. og kjenner allerede på kroppen at julevannet renner ut (jeg samler vann bare jeg lukter på sjokolade og sukker)

 

Skal tørre å gå på vekta i morgen - da er det en uke til ny kursstart. Lærer aldri.. :-D

 

 

Godt nytt år alle kjære støttespillere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det en uke til ny kursstart. Lærer aldri.. :-D

 

 

Godt nytt år alle kjære støttespillere!!

MajaS!! :D :D :D :D

Det er ikke mange dagene siden jeg skrev inne hos Ninjastar, og oppsummerte at vi var få "gamletravere" igjen her inne. Og nå dukker dere opp igjen, den ene etter den andre - herlig!!

 

Masse lykke til med nytt kurs, det er bare nye muligheter! Erfaringene fra i høst er ingen begrensning, kun god ballast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maja S - godt nyttår til deg også.

 

Veldig kjekt å se deg her inne igjen. Høsten har vært tung her også... ;( - og i julen ble de et stort innhugg av altformye sjokolade.

 

Begynte på frisk igjen i går.

 

Håper vi sammen klarer å komme litt nærmere målet vårt til den kommende sommeren ;)

Uansett VELDIG kjekt at du stikker innom igjen.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Måtte bare sette inn en ekstra hilsen i dag: Så artig å se dere igjen :-).

 

jeg tenker at dersom jeg ikke har holdt meg fast etter lillefingeren i høst så hadde nok vekta sett mye mye værre ut - antar det gjelder oss alle.

 

Nytt år nye muligheter - kanskje bikini til sommeren? Uansett resultat - en sunn livstil (det meste av tiden) er ikke bortkastet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Det er ikke mange dagene siden jeg skrev inne hos Ninjastar, og oppsummerte at vi var få "gamletravere" igjen her inne. Og nå dukker dere opp igjen, den ene etter den andre - herlig!!

 

Jeg satt nettopp og tenkte på det, da jeg så MissMuppet igjen her inne. Og nå er MajaS her igjen, og :D

Dette blir bare bedre og bedre!

 

Sammen skal vi jammen klare å vingle oss inn på stien igjen. Januar - det er bare å komme!

 

Og jeg er enig med Slippe - alt vi har med oss fra 2011 er erfaringer vi kan bygge videre på i dette året. Vi er godt rustet til å få til et kjempeår :D I lag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Dagene går veldig op og ned, men har ihvertall fåttpåvist streptokokker i halsen og er satt på penicilin. Kankje dette kan forklare en sliten høst?.

 

Har greidd å tømme en kakeboks og siden ikke rørt søtt ihvertfall. Fortsatt litt for mye nøtter og 'sunt' godteri og for lite trening (rolig langtur på lørdag morgen kjørte meg nesten i kne)

 

"Vingle oss inn på stien" var en veldig god beskrivelse.

 

Har fulgt måltidsklokka i dag ihvertfall. Baker Hansens supergrov med fiskekake er egentlig jummegodt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jajaja

 

Da er jeg ferdig med penicilin - og jeg har faktisk mer energi nå enn jeg har hatt på over en måned.

Jeg var en langhelg i Italia for et par uker siden - det gjorde godt - selv om jeg tillot meg en ordentlig helaften med middag og vin, og ellers å smake på mye god mat.

 

jeg er flinkere å fokusere på søvn og jeg har begynt å jogge igjen..

 

Jajaja mange bra ting - nå er det bare å få tatt meg i nakken mhp måltidsklokke og småspising igjen... Det er det vanskelige..

 

Melding til meg selv: Det er visst ikke noe hokus pokus, jeg må bare jobbe med saken - HELT selv!!..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Usj, det var lenge å gå på penicillin.. Men fint at du er helt frisk igjen nå! Og nå som du ar begynt å trene igjen, kommer sikkert matfokuset på plass, sånn litt etter litt. Ha en fin uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Hei og hå MajaS - hvordan går det? Lenge siden jeg har sett deg nå, er du fortsatt med meg??

 

Jeg begynner igjen - hver mandag ;)

 

Er godt i gang med treningen, men sliter veldig med kostholdet. Tror nesten jeg må ha nulltoleranse for alt usunt !!!!

 

Må begynne å få til dette med måtehold, er nesten som en besettelse for tiden. Ikke alltid at det smaker heller.. Ja ja får håpe jeg etterhvert tar lærdom og blir flinkere til å forsyne meg og ta de ritige valgene.

 

Om en skal vente til det passer vil jeg jo aldri nå målet. Alltid en bursdag, dåp, feste eller lignende som gjør at vi må utsette.... Nå tenker jeg at jeg bare må begynne så får vi ta utfordringene som de kommer.

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Gjest Majanne

Da fant jeg min 'eldgamle' tråd igjen - og den kommer jeg til å fortsette med. Fordi at jeg har tenkt så mange bra tanker før (synes jeg) som jeg må finne tilbake til etter å ha gått opp igjen alt for mange kilo på alt for kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...