Gå til innhold

Jeg er ny her, og skal ned ihvertfall 40 kg...


Anbefalte innlegg

En bra helg er over.

Jeg spiste bra, og en liten bolle selvpoppet popcorn( det er vel et ok valg?) var min kos lørdag kveld. I går bakte jeg kake, og det er en svært populær kake her hjemme. Jeg smakte en teskje!! Hehe...Var stolt av meg selv etterpå. En teskje med favorittkake. Hehe...Men måtte jo smake før jeg serverte, og familien var storfornøyd og koste seg med kake.

 

Lagde også pai med grov Roedebunn i går. Den er kjempegod med en deilig salat til!! Passer også ypperlig som kald matpakkemat dagen etterpå.

 

Ønsker dere en flott Roede-uke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Eneste snacsksen som er bedre enn selvpoppet popcorn er vel muligens ferdigpoppet eller Snackajacks. Men det kommer jo an på hvor mye fett du bruker når du popper. Og Snackajacks har langt fra samme effekten, selv om det kan være godt når desperasjonen kommer... ;)

 

Knallbra med bare 1 ts kake! Det kan jeg love deg at jeg ikke hadde klart - kaker i nærheten av meg er skumle saker. *ler* Men superbra jobbet og flott nedgang forrige uke! Når du klarer å holde fokus så godt i helgen har jeg god tro på denne ukens resultater for deg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...men nå må jeg også si at det er ikke kaker som jeg blir "gal" av(selv om den jeg kagde i går er nyyydelig).Min store lidenskap er salt snacks. Det meste av chips. Oioi...Det er bare sånn jeg MÅÅ ha en gang i blant selv når jeg slanker meg. :huh:

 

Brukte litt vita hjertego-olje til popcornet. TEnkte at da får jeg i meg litt sunt fett også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over hvor flinke dere er!

Jeg er ny her, skal ned 40 kg!

 

Kjenner litt på utfordringen ved å spise nok mat. Føler jeg spiser hele tiden, men kcal ligger på 1300-1400. Hvor viktig er det å spise de 1900 jeg er "tildelt" ?

 

Nå har jeg aldri forstått at det kan være vanskelig å nå kalorigrensen jeg da..Jeg jobber jo knallhardt hver dag for ikke å overskride grensen. Hehe...Men det er viktig at du ikke spiser for lite fordi kroppen kan gå på sparebluss da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Å stå over kanelbolle - spesielt hvis den er hjemmelaget og fersk - er en riktig stor bragt i mine øyne! ;)

 

Når det gjelder å spise nok kalorier så er det stort sett ikke noe jeg har problemer med heller. Dvs jeg hadde det første gangen jeg gikk på kurs, men det var jo fordi at jeg brukte jo bare de letteste og magreste produktene. En av farene ved å spise for lite er at du mister ekstra mye muskelmasse, og det vil man jo ikke, så det er viktig å få i seg nok. Samt spareblusset som er nevnt her. Ting jeg måtte gjøre for å få opp kalorimengden var å gå bort fra å spise bare knekkebrød og mer vanlig grovt/ekstra grovt brød fordi det er litt flere kalorier. Synes man det blir litt for mye er to skiver lettere å få i seg enn f.eks. 4 Ryvita knekkebrød. Jeg måtte også gå bort fra å bruke så mye lettprodukter. Levde jo nesten bare på magerost og skinke med grønt på når jeg spiste brødmat, men fant etterhvert ut at ved å spise vanlig hvitost (ikke lett), ta litt lettmajones eller sunn plantemargarin (begge hjertevalg) under skinken fikk jeg også opp kaloritallet. Spiser spesial salami istedenfor lettsalami fordi den smaker bedre (sikkert fordi den inneholder mer fett… *kremt*). Det er også mulig å snacke på litt nøtter siden de inneholder masse sunne fettstoffer.

I perioder hvor jeg synes det har vært altfor lite mat har jeg gjort det stikk motsatte av det som står over. Bare spist knekkebrød og lettprodukter. For selv om 4 knekkebrød med magerost og skinke utgjør like mye kalorier som 2 tynne skiver med tilsvarende, så er det noe med psyken og det faktum at det ligger 4 ting på tallerknen som du skal spise istedenfor bare 2… Lure seg selv? Antagelig, men så lenge det funker så… ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar :)/>

 

Sleit litt i går når jeg kom hjem fra jobb, da skulle jeg helst hatt noe digg. Sjokoladen i frysren lå dårlig ann da. Men rørte den ikke.

 

Vekten raser ned her... fra 137 til 134,6 i dag. Det liker vi. Men skjønner jo at det ikke vil fortsette sånn.

 

Bare bit tennene sammen og stå på!! :)

Mange små steg gir supre resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Men godt å vite at jeg kan kose meg en bolle popcorn og noen chipsflak av og til. Det hjelper meg for ikke å sprekke.

Der er jeg helt enig med deg - jeg har hele tiden unnet meg litt godis underveis fordi jeg kjenner meg selv såpass godt at hvis ikke blir det mange og til dels langvarige sprekker. Been there, done that. Og så er det jo dette med at man må jo leve litt også. Så selv kjøper jeg inn akkurat det jeg skal ha - verken mer eller mindre - og koser meg med det. Og er det tomt så er det tomt! Og der kom jeg på at jeg har en Daim liggende hjemme i skuffen, satser på at jeg har glemt det igjen til jeg kommer hjem, for den har ligget der en stund... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn i huset så litt lørdagsgodis ligger alltid i skapet, men det snoker jeg sjelden på. Kaker i fryseren får også ligge i fred, men det jeg absolutt ikke kan ha i hus er potetgull og annen salt snacks. Det roper ikke på meg, men skriker..

 

På alle kurs jeg har gått på, så gleder mange seg til det etterlengtede vinglasset til helga, men Bolledama ser mest frem til det salte.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Blander meg igjen, jeg. Har visst mye på hjertet… ;)

 

Damen i linken har jo gått ganske ekstremt til verks. For oss "normale" som ikke regner med å bli bitt av en treningsbasill som tilsier trening 5-7 dager i uken eller har et familieliv som gjør det vanskelig å prioritere, så er det bedre å legge seg på et treningsnivå som man kan opprettholde også etter at man er ferdig med vektnedgangperioden. For det er jo livsstilsendring man holder på med, er det ikke? Ihvertfall er det det for min del - vektnedgangen er en bonus. :)

Jeg begynte med kostholdet samt litt turgåing, gjerne to ganger i uken. Jeg avanserte til å begynne på treningssenter for det som nærmer seg 1,5 år siden, med personlig trener og full pakke. Fant ut at det var eneste måten å komme i gang på og bli holdt litt i ørene for jeg kjenner meg selv såpass godt. ;) En av tingene jeg sa til PT'en var at jeg visste at jeg ville kunne klare 2 treninger i uken, hvis jeg skulle ha noe mer måtte det være en liten bonus og ikke noe man regner med. Og løpet er lagt opp deretter. Jeg kunne sikkert gått mer/fortere ned og fått fortere resultater hva fysikken angår hvis jeg hadde trent mer, men dette skal jeg leve med. Det betyr også å ikke ha dårlig samvittighet for at jeg "bare" klarer to økter i uken for jeg MÅ jo trene tre. Jeg er litt av typen som når jeg først setter i gang med sånt kan jeg finne på å takke nei til sosiale happenings fordi jeg "må" jo trene. Not good. Så nå trener jeg effektive økter to ganger i uken, av og til tre, og av og til går jeg en tur e.l. i tillegg.

Ved å legge til trening når man slanker seg, spesielt styrketrening, begrenser du tapet av muskelmasse som naturligvis kommer når man går ned i vekt. Muskelmassen vil man gjerne opprettholde eller til og med øke fordi jo større muskelmasse, jo mer forbrenner man jo. Så vinn-vinn egentlig. Men når det er sagt så er det tross alt kostholdet som er det viktigste. Man kan utmerket godt klare å komme seg ned i matchvekt uten å endre aktivitetsnivået. Men å øke det hjelper jo godt på vei, da… :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...