Gå til innhold

Jeg er ny her, og skal ned ihvertfall 40 kg...


Anbefalte innlegg

Helgen har gått bra.

Lørdag var det huset fullt av barn her med bl.a. steking av maaaaange vafler. Mor selv holdt seg til 2 plater og med en god dæsj fullkornshvetemel og ikke altfor mye smør, så tror jeg ikke det ble så galt. Og mens andre gleder seg til den berømmelige vinglasset eller to i helga, så må jeg ha min dose med litt salt snacks. Det er virkelig min svakhet. Jeg tror det er nødvendig for ikke å sprekke.

 

Ønsker dere en fin uke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg er enig med deg. Å unne seg litt ved passende anledninger har funket bedre for meg enn å være totalavholds fra ting som er svakhetene mine - da har sprekkene kommet oftere og mye større enn når jeg har unnet meg. Men har også hørt at mange er motsatt fordi de ikke klarer å moderere seg. Og det er nettopp derfor jeg kjøper godteri i løsvekt og kaster kakerester og sånt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var totalavholds da jeg startet med Roedemetoden for 3 år siden og raste ned i vekt, men har jo gått på 2 store smeller etter det, så jeg tror jeg må ha en liten lørdags"dose". Det er jo mye mindre enn jeg tidligere har spist. :)/>

 

 

Jeg kan ikke kjøpe mye, for så å spise litt.. og la resten ligge. Må heller kjøpe meg en eventyrsjokolade isteden for 100 gram. ;) Hvordan ligger du ann til julimålet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg var totalavholds da jeg startet med Roedemetoden for 3 år siden og raste ned i vekt, men har jo gått på 2 store smeller etter det, så jeg tror jeg må ha en liten lørdags"dose". Det er jo mye mindre enn jeg tidligere har spist. :)/>

Nettopp det har jeg tenkt på mange ganger når jeg har sittet med den dårligste samvittigheten etter å ha unnet meg f.eks. kanskje to små kakestykker i selskap. Det er faktisk så jeg blir litt sint på meg selv for at jeg har dårlig samvittighet. Jeg mener - to små kakestykker? For det første så må man leve litt også. For det andre - hvor mye hadde jeg ikke spist før? Da hadde det ikke vært snakk om to små stykker. Da hadde det vært snakk om to svære stykker! Av hver kake! Eller enda bedre - en hel kake!!!! Moderasjon er noe som er vel så viktig å øve på, så i min verden har det begynt å bli klapp på skulderen for at jeg bare tok to smale stykker. Så får det så være at vekten kanskje går litt senere nedover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere. jeg har også bestemt meg for å ta litt ved spesielle anledninger og håper at det skal bli bra. Det er nok viktig at de spesielle anledningene er hver dag. Og det skal de jo ikke være. Da får heller veta gå litt i stå innimellom. For å lykkes må vi fokusere på kostholdet på hverdagene. Det er de det er flest av og som er viktig. Samtidig som at ett eller to små kakestykker en gang iblant er greit. Jeg tror de fleste av oss kjenner seg igjen i store kakestykkene som gled ned ganske lett tidligere. Det er jo heller ikke helg hver dag. Så foresten i påska hvor lett det var å forsyne seg litt av godteskåla når en gikk forbi. En forferdelig uvane, så nå er skåla fjernet. Den passer ikke inn i mitt hus lengre, det samme gjelder potetgullskåla. Har bestemt meg for å ta kun 10 stk. når de andre forsyner seg. Ellers så går det nesten like greit med Rye snacks. Har vent meg til å like det. Den knaser i hvertfall. :rolleyes: En må jo prøve å holde på den nye livsstilen for å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ha kaker i i hus uten å røre. Hadde i helga en halv ostekake som vi "arvet" etter et selskap, men jeg rørte den ikke. Min kjære stokoste seg bokstavelig talt. :) Div. godteri kan jeg også ha i skapet, men potetgull og annet salt snacks klarer jeg ikke å motstå. Så når jeg skal spise det, så er det kun små poser)kun små når jeg er flink!) som kjøpes og de deles med min kjære. Altså ingen farlige rester å våkne opp til en mandags morgen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir det nye målet?

Jeg har satt meg 10 kg innen 10 august. Da betaler min kjære en fancy middag dit vi skal på ferie :)/>

 

Jeg skal heie på deg!!! :D :D :D

 

Nå har jeg endret signaturen min. Nytt mål som jeg SKAL nå til 1.juli er å komme til den vekten jeg hadde i juni i fjor. Nemlig 114,9 kg ( høres myye mindre ut enn 115..hihi...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Man skal ikke undervurdere effekten av de hundre grammene som trengs fra å gå fra det ene tallet til det andre med et komma og 9 bak! Er man 114,9 er man nærmere 110 enn 120, og det er faktisk en god følelse... Så 114,9 høres ut som et klokt valg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..så sant så sant...

Og jeg husker så godt hvordan jeg følte meg den dagen jeg veide 114,9 i fjor. Hadde på en kjole den dagen som jeg virkelig følte meg fin i (med utringning t.o.m.hehe..), og den vil jeg SNART bruke igjen. :D

(psst! den dagen var jeg på en fest, og jeg møtte en eks og jeg så at han studerte meg opp og ned noen ganger. hehe..ikke noe annet enn et lite selvtillitsboost :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken erfaring har dere med nettkurs, og hvordan fungerer det?

Jeg har gått maange vanlige kurs, og orker ikke tanken på flere av typen med flere deltakere osv. Har forsøkt drop-in, men av ulike grunner så gir deg meg lite.

Så jeg skulle gjerne hatt person som kontrollerer vekten, gir meg tips og som heier på meg. Det trenger jeg.

 

Hva skal jeg gjøre..? Alle gode tips er ønskelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

I "gamle dager" gikk jeg også på vanlige kurs. Imidlertid følte jeg at det liksom alltid var noen personer på hvert kurs som tok veldig mye "plass" og fikk mye oppmerksomhet, mens andre ble veldig anonyme. For noen er det greit, for min del synes jeg ikke det var så stas. For jeg gidder ikke "sloss" om oppmerksomheten. I tillegg synes jeg av og til at de tok inn litt i overkant mye folk på kursene - det tar tid å komme rundt bordet da. Sist men ikke minst synes jeg det var vanskelig å binde seg til en dag og et klokkeslett hver uke. Så da jeg skulle begynne på kurs igjen for 3 år siden var valget enkelt, det ble nettkurs.

 

Det fungerer slik at du har en rapporteringsdag hvor du skriver inn vekt og mål, samt svarer på gjerne 3-4 spørsmål som gjerne omhandler et tema, spørsmål om hva du bruker av melkeprodukter, hvordan du benytter kosemerker e.l., samt hvordan uken har vært og om det er noen utfordringer kommende uke. Du står selvsagt også fritt til å skrive andre ting du gjerne har på hjertet, eller sende egen henvendelse til kursleder om dette. Denne skal vel sendes før kl. 12 på din avtalte dag, men det er ingen krise om du sende før eller etter. Dersom du har registrert mat og trim vil kursleder også kunne se på dette og eventuelt komme med tips om tilpasninger - du får jo også kostholdsscore og alt dette. Så i løpet av samme dagen eller neste dag får du brev fra kursleder med en blanding av ting som er personlige, samt ting fra ukens tema. Har du oppfølgningsspørsmål til noe kan melding til kursleder brukes.

Fordelen med dette er at du kan ta ting litt når det passer deg. Vet du at du ikke rekker å gjøre dette på rapporteringsdagen kan du gjøre det kvelden før. Du får påminnelse her inne om at du snart skal sende rapport, og i det store og det hele synes ihvertfall jeg at det fungerer ganske greit. Skal man på ferie og gir beskjed om dette har jeg opplevt at kursleder har forskjøvet rapporteringen slik at kurset har blitt "forlenget" hvis du skjønner. Som i at du ikke går glipp av en rapportering. Om dette er vanlig prosedyre eller om jeg har hatt en snill kursleder skal forbli usagt. :)

 

Det er jo ikke verre enn å prøve et nettkurs og se hvordan det er, eventuelt kan du jo gå tilbake til de vanlige hvis du finner ut at det ikke er noe for deg. Fordelen med nettkurs er at de går hele året igjennom, altså også igjennom sommerferien så man slipper dette skumle "klare seg selv" gjerne i 10-12 uker. :) Verd et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar, snille Krusmynte! :)

 

Standardkurs er jeg ferdig med av samme grunner som deg. Etter 5-6 kurs så ga det meg minimalt etterhvert.

 

Skal lese litt mer om nettkurs, men det høres ut som det kan passe meg bra. Jeg trenger jo å forplikte meg til en person, og det er befriende å gjøre det når det passer meg. Lommeboka er litt tom for tiden, men det er helt sikkert verdt det.

 

Ellers er jeg veldig spent på veiedag i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Grattis med flott nedgang! Selv gikk jeg på vekten i morges og begynte nesten å grine - resultat av for mange dager på reise og spise det en får servert... Men er inne i godtralten igjen, så det forsvinner forhåpentlig like fort! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...