Gå til innhold

Jeg er ny her, og skal ned ihvertfall 40 kg...


Anbefalte innlegg

Ooooh, grattis med flott resultat! Synes 0,7 er bra, jeg. :)/> Måtte snikveie selv i dag, har jo mandag som "offisiell" veiedag, og heldigvis går kurven i riktig retning her og.

 

Og tusen, tusen takk for hyggelig kommentar! Det varmer godt på en regntung dag. :)/>

 

Ja, 0,7 er jo bra, men ettersom det har gått litt trått i det siste og jeg er såpass stor som jeg er, så hadde det vært deilig å se -1 kg. Men har fått beskjed fra både psykolog og kursholder at jeg ikke må være så streng med meg selv.. Ikke lett. :)

 

Herlig med snill vektkurve! Blir spennende på mandag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 0,7 er jo bra, men ettersom det har gått litt trått i det siste og jeg er såpass stor som jeg er, så hadde det vært deilig å se -1 kg. Men har fått beskjed fra både psykolog og kursholder at jeg ikke må være så streng med meg selv.. Ikke lett. :)/>

 

Herlig med snill vektkurve! Blir spennende på mandag! :)/>

 

 

Jeg tenker ned er ned. Vi må se positivt på det. Det er rette veien og du har gjort det kjempebra siden du begynte på igjen.

dette klarer du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Skjønner veldig godt at du gjerne vil at det skal gå fortere, spesielt etter en litt treig periode. Men se på det som en positiv ting - jo lengre tid det tar, jo bedre kommer du inn i gode vaner og jo bedre henger hodet med! Jeg har holdt på i temmelig nøyaktig 3 år nå. Og ja, jeg ser jo forsåvidt at jeg har gått ned i vekt. Jeg har merket det på klærne, for hele garderoben er jo byttet ut. Men når jeg ser meg i speilet er jeg fortsatt feit. Jeg klarer ikke å se at jeg faktisk nærmer meg normalvektig med stormskritt (er fortsatt endel over iflg BMI, men hensyntatt muskelmassen er jeg relativt nærme). Hvis man hadde hatt en haug med mennesker på rad etter størrelse og hvor man skal plassere seg selv der på skalaen man tror man hører hjemme hadde jeg glatt plassert meg godt over på plussiden. Jeg vet ikke om du har sett på Trinny og Susannah på FEM, men i ene episoden der tok Susannah (som er den "største" av dem) av seg klærne og stilte seg ved siden av en av deltakerne og spurte noe ala "synes du jeg er tjukk". Hvorpå vedkommende svarte nei. Og da sa hun så fint at målene mine er større enn dine, skjønner du nå at du ikke er tjukk? Det var en sånn behandling jeg skulle hatt. Men jeg hadde sikkert ikke skjønt det likevel... *ler*

 

Det er lett for meg å sitte her og si at jeg er enig med psykologen om dette med å være streng med seg selv nå når jeg er så nærme målet. Men jeg har jo hatt det på akkurat samme måten som deg! :) Vil helst at det skal gå styggfort. Akkurat som at jeg ville jo gjerne ha lappen, jeg hadde bare ikke lyst til å ta alle kjøretimene. ;) Så jeg har jobbet hardt med å prøve å snu tankegangen min til noe positivt. Hurrah, jeg gikk forbi de nystekte bollene i butikken! Eller Hurrah, jeg spiste bare et kakestykke - før ville jeg ha spist hele kaken! Eller Hurrah - jeg gikk trappen 4 etg istedenfor å ta heisen! Klappe meg selv på skulderen for hvert gram jeg gikk ned var også viktig. Ikke lett, men viktig. :)

 

Forresten så er jeg imponert over at du har klart å gå såpass mye ned når du har vært syk! Det har aldri jeg klart - da er det bare lettvinte og til dels usunne løsninger som gjelder og det har endt med at vekten i beste fall har stått stille. Så herved sender jeg deg et klapp på ryggen!

Nei, nå babler jeg igjen... På tide med litt mellommåltid før trening tenker jeg. ;) Håper forresten at formkurven din er stigende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et dekkende ord for deg Krusmynte, og det er; FANTASTISK!!! :D

Er så takknemlig for at du tar deg så god tid til å svare, hjelpe og støtte oss her inn. Så takk for klappen på skuldrene og en sendes i retur! :P

 

Jeg har jo på en måte levd etter Roedemetoden i over 3 år selv, men med unntaksvis i perioder hvor vekten har økt katastrofalt igjen...

Gikk ned - 33 kg i 2011 og nå er jeg -22 kg fra utg.punktet...Men ettersom både psykolog og lege også er inne i bildet, så skal ikke jeg gå på en smell igjen. For hvert tall jeg "forlater", så skal jeg aldri tilbake til det tallet. Aldri mer 123, aldri mer 122...osv..slik skal jeg snakke til meg selv fremover. "Er du ferdig med å være sint på deg selv nå?", spurte kursholder meg sist og jeg det må jeg bare være nå..Nok ris til ei ungjente på 40. hihi.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting går så tregt om dagen, så jeg bruker mye krefter på å holde meg i skinnet. Jeg har vel nevnt det tidligere i tråden også, men jeg fikk en knekk høsten -13 og det tar lang tid å bli helt friskmeldt. Det er da ikke barebare å la kroppen hele tiden gå på kaloriunderskudd, så jeg spiser litt for mye.

Men; det positive er at jeg er litt flinkere til å gå( går raskt i skog og mark med min firbeinte venn).

Jeg vil så inderlig komme tilbake til den vekten jeg hadde i juni -13 innen sommeren, og dit er det 9 kg.

*drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Mensen er noe dritt. Egentlig burde det være forbundt å veie seg når man nettopp har fått den! Sist jeg fikk den hadde jeg vært på reise og spist veldig annerledes. Kombinasjonen var jo til å bryte sammen i krampegråt av - gikk opp 2,7 kg eller noe sånt! *ler* Med strengt kosthold kombinert med at mensen var over til neste veiing gjorde at jeg klarte å kvitte meg med alt igjen på en uke, men likevel. Snakk om slag i trynet... :)

Lykke til med besøk i helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lykkeønskninger, Krusmynte! :)

Ble servert mye godt her i helga. For mye godt, og i dag har dumme bolledama tømt rester. Er det mulig... :angry:

 

Fra i morgen SKAL en ny bra uke starte for min del! :D

Gir aldri opp skal dere vite! Har mål om å kvitte meg med en kilo før påskeferien starter, så da må jeg gjøre en innsats for at det skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Rester? Gjør som StinePetrine - kast det i bosset (eller søppelet for de der ute som ikke forstår bergensk ;)) og hell litt Zalo på…. ;) Tirsdag er en fin dag å starte en ny uke - dette skal gå så bra så! Full fokus!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en tung uke, så sa jeg til meg selv da jeg gikk på vekta i dag "håper jeg har gått ned ihvertfall 100 gram". Og vet dere; det stemte!! Haha...100 gram liksom... :D Etter mensen forrige uke og tung uke nå, så har jeg gått ned svimlende 100 gram på 14 dager!! :unsure:

Dette går i en rasende fart..

 

Jeg vet hvorfor, og jeg tenker det er det viktigste samt at jeg ikke går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en tung uke, så sa jeg til meg selv da jeg gikk på vekta i dag "håper jeg har gått ned ihvertfall 100 gram". Og vet dere; det stemte!! Haha...100 gram liksom... :D/> Etter mensen forrige uke og tung uke nå, så har jeg gått ned svimlende 100 gram på 14 dager!! :unsure:/>

Dette går i en rasende fart..

 

Jeg vet hvorfor, og jeg tenker det er det viktigste samt at jeg ikke går opp.

 

 

Det er ned, og så lenge du vet hvorfor så vet du hva du kan gjøre om du vil ned raskere! Her var det ned 300g på en uke. I morgen drar jeg til Køben, og da glemt jeg å kjøpe flybillett til Grete Roede.. :) Så hun ser jeg ikke igjen før til mandag. Da derimot er hun med over alt igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

I morgen drar jeg til Køben, og da glemt jeg å kjøpe flybillett til Grete Roede.. :)/> Så hun ser jeg ikke igjen før til mandag. Da derimot er hun med over alt igjen :)/>

Jeg drar til London i morgen og har ikke giddet kjøpe billett til Grete Roede for hun sitter stort sett alltid på skulderen min om dagene likevel... ;)

 

Tung uke er tung uke - de kommer av og til. Og 100 gram ned er 100 gram ned, og å holde seg så stabil at du faktisk går NED 100 gram etter en tung uke skal du klappe deg selv på skulderen for. Ting tar tid, og uansett hvor fort man skulle ønske det gikk er det ikke bare negativt at det går seint, for det gir oss mer tid til å venne oss til den nye livsstilen og tiden etter vektnedgangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode ord! :)

 

Som jeg tidligere tror jeg har nevnt, så har jeg et tøft år bak meg helsemessig. Jeg er det som på folkemunne kalles utbrent. Det har vært vanskelig både fysisk og psykisk, så å rase ned i vekt er heller ikke anbefalt for meg. Men; en mer kontroll av vekta og sakte men sikkert miste noen kilo er målet.

 

Jeg blir fulgt opp av psykolog og fastlege. Etter sistnevnte besøk så fik jeg vite at bl.a. kolesterolet er veldig lavt og fint. Kun 4,3 for de som kjenner verdiene. :D Så ja, jeg er tjukk, men blodårene mine er rene og fri for fett. :D En gledelig nyhet! Og det har jeg sagt til noen også som automatisk tror slanke alltid har bedre helse enn overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Been there, done that, og det er ikke lett å skulle slanke seg når man er i en sånn situasjon. Ihvertfall ikke hvis du er en trøstespiser som meg. Husker jeg fikk en sånn test fra legen (og senere psykologen) for å sjekke om jeg var deprimert. Der var det masse rare spørsmål, men på mat var det liksom bare "spiser som før, spiser mindre enn før, spiser ikke". OK, det stod jo ikke det, da, men det var den typen. Påpekte overfor både lege og psykolog at jeg synes det var noe snodig at det tydeligvis var automatikk i å skulle miste matlysten når man er deprimert, for hos meg var det stikk motsatt! Og ja, jeg var ganske deprimert...

Uansett så er det en tung prosess i seg selv bare det å skulle gå ned i vekt, for ofte sitter det jo i hodet. Dårlige vaner, mat til å takle følelser, alle de tingene der. Jeg pratet ikke så mye med psykologen rundt dette med vekt som jo tross alt var en av de mange bekkene som gjorde at jeg hadde det som jeg hadde, men det å få veldig mange andre ting inni hodet mitt på plass gjorde at jeg plutselig en dag fikk inspirasjon til å sette i gang. Da jeg endelig fikk fingeren ut og skiftet jobb løsnet det skikkelig - ny jobb, ny leilighet, bra kosthold, trening, etterhvert også ny kropp.... En ganske stor omveltning totalt sett mao.

 

Hadde jeg noe poeng med å fortelle dette? Egentlig ikke. Utover at når du jobber med så mye som jeg innbiller meg at du gjør i samråd med lege og psykolog så synes jeg det er utrolig bra at du holder koken og ikke gir det, for det er nok av dem som ville kastet inn håndkleet for lenge siden! Så klapp på hatten til deg for den. Eller noe sånt. ;)

 

Og vedr overvektig vs slank - de som tror at alle overvektige er usunne må tro på nytt. De har tydeligvis ikke hørt om tynnfeit - det ble snakket i lunsjen i dag om en fyr på Hellstrøm rydder opp som spiser smågodt til alle måltider. Og er slank. Da begynner vi snakke om feilernæring gitt! Og tenkt hvordan hans blodårer ser ut på innsiden, da - sikkert aldeles grusom. Nei, jeg har mer tro på å leve sunt med bra kosthold og trening og gjerne med noen kilo for mye enn å være tynnfeit.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, snille, kloke, gode Krusmynte!! :) :) :)

Leit å høre at du har opplevd det samme, men jeg setter stor pris på tilbakemeldingen skal du vite! :)

 

Nei, jeg skal ikke gi meg.

Jeg vil virkelig ikke opereres, så jeg er fortsatt kampklar!

 

Trøstespising vet jeg alt om. Da det "raste" høsten -13 så spiste jeg på meg 10 kg. Disse kg er snart vekk, og jeg føler jeg har bedre kontroll nå.

 

Fikk også de samme spørsmålene fra psykolog ang. matmengder, så da måtte jeg bekjenne mine synder.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

1.dag etter påske og jeg er atter en gang klar for en Roede-hverdag. :)

Nå er det jammen ingen langvarige utskeielser før jul, og det er veldig bra.

Etter for mye mat, feil mat, for mye salt og for lite vann, så føler jeg meg ikke vel. Det er en følelse jeg skal virkelig huske når som hverdagene starter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter monologen med meg selv, jeg. :D/>

Veiedag i dag og jeg kan dessverre ikke endre antall kg på signaturen, men jeg jobber med saken og neste uke SKAL jeg rapportereom et myye penere tall. :D/>

 

 

JEg er her etter en lengre påskeferie og sykdomstull!

Klar for nytt giv og er med deg på å rapportere med penere tall igjen :)

 

Jeg er tilbake på jobb, og i full gang på fritiden min med å gå turer med biffen / trene og lage smykker. Titt gjerne på hannefeelgood på facebook :)

 

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg har hatt det travelt på jobb og ikke orket PC når jeg har kommet hjem, men er her altså! Godt at du har kommet inn i de gode vanene igjen selv om det ikke ble noe minus på vekten denne uken. Noe av kunsten med dette er jo nettopp å kunne skille mellom hverdag og fest og hente seg inn og alt det der. Hos meg våknet sukkermonsteret i helgen så jeg trynte så det sang i påskeegget jeg fikk av gamlingene på tirsdag. Dvs jeg fikk det søndag, men snublet tirsdag. Det som liksom skulle spises til helgen... ;) Akkjasann, nå er ihvertfall heimen tom for både kaker og godis - aldri så gale osv!

Straks avgårde på PT-time. Wish me luck, formen er ikke helt på topp om dagene. Skal til legen på mandag og få beskjed om at "dette kan vi ikke gjøre noe med, det må gå over av seg selv". Pffff....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...