Gå til innhold

På'an igjen!


Gjest Krusmynte
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest StinePetrine

Det skal gå helt fint, men det er veldig nervepirrende med slike ting på reise. Fryktelig kjedelig dersom det skulle gått galt. Jeg var skikkelig nervøs i fjor. Da bodde jeg i Nicaragua, og hadde vært på ferie i Costa Rica og Panama. Rett før avreise fikk vi vite at vi egentlig måtte ha gulfebervaksine dersom vi skulle til Panama, og inn igjen til Nicaragua. Meeen, den hadde ikke vi. Vi kjente flere som hadde reist inn og ut uten denne vaksinen, men også andre som hadde fått litt problemer. Vi valgte å reise, men fytti katta som jeg var nervøs på hjemveien!! Gikk heldigvis bra, hvis ikke hadde det vært krise! Poenget mitt er, stort sett går det helt bra, men kjedelig når uhellet er ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 878
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest StinePetrine

Hehe, jeg er en rastløs sjel! Jeg studerte der, har gjort det to ganger. Men nå har jeg blitt "voksen", og ting som boliglån, jobb og litt mer forpliktelser holder meg her hjemme, men jeg trengte nok å rase litt fra meg. Men for å si det sånn, de oppholdene har bidratt til noen ekstra kilo på kroppen. Fritert mat til morgen, middag og kvelds, billig rum og øl, ris og bønner til frokost, middag og kvelds, ajajaj, ikke akkurat slankekost! Vanskelig å stå over når en porsjonspizza med to mojito koster 40NOK ;) Alt jeg savnet hjemmefra var norsk brød/pålegg (til mammas store forferdelse ;) )!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Så gøy! Studiene mine brakte meg til Edinburgh - langtfra like eksotisk, men mye frityr, gitt! Chips til absolutt alt.... Kan ikke huske meg selv som annet enn overvektig, men på folkehøgskolen begynte det virkelig å ta av, og ble vel ikke bedre da jeg studerte. Mye toast med syltetøy i tillegg til chipsen. Savnet også brødet her hjemme - sjeldent har vel grovbrød med Norvegia smakt så godt som etter et semester utenlands!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Dagens selvskryt: Ny pers p 4x4 intervall!!! Løper nå i 9,7 km/t og går i 7, og har satt ned gåperiodene fra 4 til 3 minutter siden jeg syntes 4 ble litt lenge... Bortsett fra mellom 3 og 4 runde med løping, da hadde jeg 4 minutters mellomrom. Og dette ble etterfulgt av en grei runde med overkroppstrening. Military press har jeg fortsatt et hatforhold til, men tar dem nå likevel uten at jeg kan påstå at jeg synes det blir noe særlig lettere. Men - det kommer! Nå går jeg ut og setter meg på altanen med verdens beste samvittighet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Tallene på vekten var lite lystig i dag, kan dessverre ikke si at det kom som noen stor bombe etter fredagens trøstespising og gårsdagens utskeielser. Første gang jeg har trøstespist på leeeenge - lysten har vært der noen ganger, men ikke gitt etter. Viser bare hvor utrolig klønete det er å ha godis tilgjengelig i heimen.....

"Straffer" meg selv med å slenge på meg treningstøyet og få en god økt før jeg skal til naprapat og deretter frisør, tenkte å prøve meg på tre økter denne uken hvis jeg får tid siden jeg reiser på ferie søndag og da ikke kommer til å trene på to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Skryteavsegselv-tid igjen! Var og trente i dag, og tenkte at jeg ikke orket løpe intervaller til oppvarming. Gikk i 5 minutter og satte deretter tempoet opp til 8,5 km/t, og løp i hele 25 minutter! Det er såvidt jeg vet ny rekord, mener den gamle var enten 20 eller 22. Rimelig fornøyd med det til tross for at jeg var ganske sikker på at jeg skulle spy etterpå da jeg roet ned for å gå litt igjen før jeg gav meg. Det verste er at jeg var ikke så utrolig sliten, tror heller det var det at det gikk litt for kort tid mellom frokost og trening. Men - det gikk bra. Heldigvis. :)

Dagen ellers har vært brukt hos naprapat hvor jeg fikk gode tips for den stive korsryggen min og ble ellers generelt mishandlet på det groveste, og deretter frisøren. Ingen revolusjonerende endringer, bare opprenskning av boben jeg allerede har. Nå prøver jeg å finne på noe lurt å ha til middag før jeg skal ut i regnet igjen og hente pakke på Rimi som ligger kjempelangt unna uten bussforbindelse. Har et lite håp om å klare å skaffe meg haik..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

GRATULERER med ny rekord! Er det ikke deilig! Det å gå fra kjipt humør på starten av dagen, til å bevise for seg selv at visst fillern er du pokker'n meg så flink allikevel! STÅ PÅ!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Da er det straks på tide med ferie. :) Dvs ferie har jeg jo hatt en stund, men nå skal jeg reise på ferie! Akkurat når det virkelig fine været kommer til Bergen.... Men - det er uansett noe annet med strandliv, utespising, lukten av solkrem, det faktum at man slipper å gjøre husarbeid, å kunne ta på bikini og løpe rett over veien om morgenen og slenge seg i havet... Aaaah, deilig! Folk har klaget veldig på været her i det siste. Joda, uken som har vært var ikke allverdens bra, men første uken av ferien min solte jeg meg jo hver dag med unntak av en dag! Greit, det var bare 16 grader i skyggen, men i ly for vinden var det godt og varmt. Så jeg skjønner ikke hva folk klager etter. Når det er sagt er det jo typisk at finværet kommer nå når jeg reiser, men that's life, og jeg unner jo de som er hjemme det også. Men - jeg er DRITTLEI av alle Instaweather-oppdateringene som folk legger ut på Facebook! Folk gjør det jo kun for å skryte, det er jo ingen som gjør det når det er drittvær! Unntatt min søster... *ler* Logget på meg Facebook i ettermiddag, og de første 5 oppdateringene på newsfeeden min var Instaweatherbilder... Akkja!

 

Konklusjonen ellers etter to ukers hjemmeferie er at hverdagene er enklest når det gjelder mat og rutiner. Er spent på hvordan ting går i syden, får ta utfordringene som de kommer tenker jeg. Ønsker alle en strålende sommer videre, er tilbake her om 14 dagers tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

På Instaweather-oppdateringer ønsker jeg meg en dislike-knapp, hehe. Alt for mye av det. Og det til tross for at vi har hatt knallvær her i Vestfold så lenge jeg kan huske, men jeg har virkelig ikke behov for å vite hvordan været er hos andre, hihi!

 

Ha en styrålende tur Krusmynte, mat og mosjon er helt klart enklest i en hverdagen. Enten man har ferie hjemme i egen hage, eller om man skal tilbringe den i varmere strøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Krusmynte

Da er jeg tilbake fra ferie. Det har vært en blandet opplevelse egentlig. Tidligere når jeg har reist alene har jeg alltid blitt kjent med noen som jeg har hatt det hyggelig med, men ikke denne gangen. Siden jeg har vært i Alanya ganske mange ganger før har jeg noen bekjente i enkelte butikker og restauranter, og utenom betjeningen på hotellet er det liksom bare disse jeg har pratet med... Men alle har kommentert at jeg har gått ned i vekt og sånt, så aldri så gale osv. Men - det har vært en ensom ferie. Å være alene gjør meg ingen ting, men å være ensom suger big time. Har jo nevnt det før også at jeg føler meg veldig ensom sånn generelt også, og dette har ikke akkurat hjulpet på.

 

Vektmessig har det ikke gått så greit i ferien heller, har veid meg i dag og tippet over 90 igjen - klokket inn på 90,6. Det er 1,9 opp siden forrige gang jeg registrerte vekt her inne, men hadde gått opp allerede før jeg dro så det er ikke bare sydenferien sin skyld. På 3-4 uker er det jo litt, men samtidig så vet jeg jo hva jeg har puttet i kjeften. Det har blitt litt mye is og litt mye ting som er gratinert og sånt i tillegg til for store og for få måltider. Samme gamle fellen mao. Har hatt veldig lyst til å trøstespise, men utenom isen har jeg egentlig ikke gjort dette, så det får være et lyspunkt oppi det hele.

 

Fikk kjøpt meg både svart skinnveske der nede, samt litt nye klær. Kom faktisk hjem med hele to jeans hvorav en svart og en blå, tre t-skjorter, en langermet genser, en svart hettejakke og en burgunder med matchende bukse slik at jeg kan kaste de altfor store joggebuksene mine. Er sånn "sose rundt hjemme"-joggebukse. Buksene var henholdsvis str 33 og 34 tommer som er greit, i t-skjortene var jeg imidlertid oppi både 2 og 3 X'er foran L'en, men jeg vet at tyrkiske størrelser generelt er små så det bryr jeg meg ikke så mye om. I motsetning til tidligere hadde de klær som passet, og det er jo ikke dårlig! Ikke var det dyrt heller, for alle klærne betalte jeg ca. 1000,- kroner.

 

Når det gjelder vekten så er jeg ikke så veldig bekymret. Hverdagen er tilbake og da skal det gå greit å kvitte seg med det igjen. Skulle vært på trening med PT i dag men det er utsatt til i morgen, og det skal bli godt å komme i gang igjen selv om jeg også gruer meg litt. Og det er der det positive med PT kommer inn - hadde jeg ikke hatt avtale med ham er det jaggu ikke sikkert jeg ville kommet meg igang igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

God morgen, og velkommen hjem!

 

Først av alt, jeg synes du er helt utrolig modig som tør å reise på ferie alene. Jeg forstår at det å føle seg ensom på ferien legger en demper på stemingen. Ensomhetsfølelsen er helt forferdelig. Jeg opplevde den så sterkt en god periode før jeg begynte å gå ned i vekt. Dette til tross for at jeg har et veldig godt nettverk av venninner, men jeg ville ikke være med på noe, for jeg følte meg bare sliten, mislykket og lei, og isolerte meg hjemme. Allikevel håper jeg du har kost deg på ferien din, fått slappet av, blitt litt brun og fin og fått sett mye.

 

Gratulerer med det som høres ut som flere snasne kleskjøp! Sleng ut de gamle og for store klærne, de kommer du ikke til å ha brukt for igjen!

 

Og jaja, du harr gått opp litt i vekt. Som du sier, det har blitt litt is, og litt gratinerte ting, men vet du hva jeg tenker?! Du har vært på en to ukers lang ferie, og det er klart man skal kose seg litt. Det er klart det påvirker vekten! Jeg veier alltid mer dagen etter jeg kommer hjem fra en flytur, vet ikke hvorfor, men dagen etter er det alltid litt ned igjen. Mye som kan spille inn utover kost også. Og det jeg ble virkelig imponert over, du droppet/sto over trøstespisingen! Det står det stor respekt av, for når jeg har følt meg ensom har jeg spist helt enorme mengder med mat tidligere. Det er det som gjorde at jeg endte opp på 132,5kg. Jeg er kjempeimponert!

 

Kos deg masse med PT-timen din i morgen, jeg er i fasen der jeg holder på å bestille selv ;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Ensomhetsfølelsen er helt forferdelig. Jeg opplevde den så sterkt en god periode før jeg begynte å gå ned i vekt. Dette til tross for at jeg har et veldig godt nettverk av venninner, men jeg ville ikke være med på noe, for jeg følte meg bare sliten, mislykket og lei, og isolerte meg hjemme. Allikevel håper jeg du har kost deg på ferien din, fått slappet av, blitt litt brun og fin og fått sett mye.

Det er der jeg er - vil egentlig bare isolere meg. Og ender opp med dårlig samvittighet for at jeg ikke blir med på ting jeg føler jeg burde være med på fordi det er så sjelden jeg får invitasjoner. For i motsetning til deg har jeg ikke så godt nettverk og de nærmeste venninnene bor utenbys og er følgelig ikke allverdens lett tilgjengelig for sosialisering. Menmen - det går vel over etterhvert dette og tenker jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Har du mulighet for å besøke venninner og familie i helgene? Og er det et godt arbeidsmiljø på jobben din? Det er ikke en god følelse du sitter med nå.

 

Og ellers, klar for PT-timen i morgen? Hvordan gikk din frem under de første/den første timen dere hadde sammen? Jeg vurderer å booke første til ca slutten av august, og er så spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Klar og klar... Joda, det skal bli godt å komme igang igjen - er snart tre uker siden sist jeg trente og de siste tre ukene før jeg dro trente jeg jo på egenhånd. Så blir greit å bli pushet litt igjen, men er forberedt på noen dager med smerte... ;)

 

Første timen min pratet vi en liten stund om treningsbakgrunn (totalt fraværende for min del), mål osv. Jeg var veldig ærlig med ham og fortalte om mitt hatforhold til trening, vektproblematikken, prestasjonsangst etc., og ikke minst om målene i forhold til vektnedgang, skulder/ryggproblematikk og at jeg var opptatt av å legge opp et løp som jeg kan fortsette med også i fremtiden når jeg er ferdig med vektnedgangen.

 

Deretter sjekket han styrken min. Gjorde enkle øvelser som å løfte lette manualer opp over hodet for å sjekke om jeg var sterkere i ene siden enn andre som jo er vanlig. Konklusjonen hans var et jeg var jevnstert, noe kroppsmålingen min senere også bekreftet - det var første gangen jeg måtte innrømme at han faktisk har greie på hva han snakker om.... ;) Grunnen til at han gjorde dette var fordi at dersom man er sterkere f.eks i høyre arm enn venstre må man prøve å jevne dette ut for å unngå skader og sånt. Vet fra venninner som har gått til PT at de har ikke gjennomgått samme greien, så det varierer nok litt fra PT til PT. Kunne knapt gå og enda mindre løfte armene etter en puslete time som var kort (pga. prating først og oppvarming etterpå) og med enda mer puslete vekter... Har kommet meg et stykke siden den gang gitt! Og deretter var det ingen kjære mor, har aldri hatt så vondt i kroppen før som etter at jeg ble kjent med Viktor... Hihi!

Så go for it sier jeg! Du kommer sikkert til å få masse ut av det, og har jo ingen ting å tape egentlig, så hopp i det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Da var høstens (ja, jeg vet det bare er august, men det føltes som høst ute i morges...) første PT time overstått, og det gikk bra. Trodde han skulle være skikkelig slem med meg, men det gikk forbausende greit. Meeeen.... Skal ikke påstå at jeg ikke kjenner det i dag! Lurer på om jeg noen gang kommer til å komme til et punkt der jeg ikke lengre får veldig gangsperr, spesielt i beina, etter trening... :) Han har visst nye programmer og nye utfordringer på gang for meg, så det blir jo spennende å se hva det er han har tenkt at jeg skal gjøre nå. Menmen - jeg er klar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindiken

Da var høstens (ja, jeg vet det bare er august, men det føltes som høst ute i morges...) første PT time overstått, og det gikk bra. Trodde han skulle være skikkelig slem med meg, men det gikk forbausende greit. Meeeen.... Skal ikke påstå at jeg ikke kjenner det i dag! Lurer på om jeg noen gang kommer til å komme til et punkt der jeg ikke lengre får veldig gangsperr, spesielt i beina, etter trening... :)/> Han har visst nye programmer og nye utfordringer på gang for meg, så det blir jo spennende å se hva det er han har tenkt at jeg skal gjøre nå. Menmen - jeg er klar!

 

Du er så flink ! Jeg er helt impregnert av den treningen din :) Skal vi ha en strikkecafè en lørdag om ikke så altfor lenge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Du er så flink ! Jeg er helt impregnert av den treningen din :)/> Skal vi ha en strikkecafè en lørdag om ikke så altfor lenge ?

Det må vi ordne! Any time - kalenderen min er enda tommere enn kjøleskapet... *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindiken

Det må vi ordne! Any time - kalenderen min er enda tommere enn kjøleskapet... *ler*

 

Supert :) Jeg gir en lyd !

 

Jeg har meldt meg på nytt kurs som starter 26.august, så da er det igang igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Men er det ikke også litt godt å kjenne at kroppen er stiv og støl, hehe. Da vet at iallefall at du har jobbet skikkelig!

 

Og så er det jo litt deilig å komme tilbake til hverdagen. Jeg er skikkelig glad i ferie, men jeg må si at hverdagen også er utrolig flott! Jeg kjenner det nå som jeg har noen rolige dager før jeg skal tilbake på jobb, jeg våkner tidligere, får mer ut av dagen og kommer veldig fort tilbake til de gode rutinene mine når jeg har litt alenetid. Kjøleskapet er fyllt opp med sunne saker og ting, og alt ligger til rette for en sunn hverdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Joda, gangsperr er greit så lenge den ikke er så invalidiserende som den var de første gangene.

Jeg fant jo ut da jeg var i Tyrkia at jeg har en muskel i leggen! Jepp - i leggen. Tidligere har jeg liksom ikke kunnet se musklene mine, men det kan jeg jo mye bedre nå som en del av fettet rundt er borte. Sa det til Viktor i går som sa at joda, det hadde han lagt merke til da jeg tok bulgarske utfall. *ler* Gjelder så sette pris på de små tingene...

 

Blir spennende å se deg igjen, Lindik - er jo en stund siden sist, du har nok forandret deg ganske mye du og! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har ikke lest så mye av tråden din enda, men jeg har fått med meg at du har gått ned over 40 kg. Wow det er bare superbra. Du må være skikkelig stolt. Dette er bare topp.

Skal lese meg opp når jeg får anledning for her er det nok mye inspirasjon for en som ikke får det helt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Confessiontime. Har det ikke så helt greit om dagene, og faller i alle de gamle trøstespisefellene. Sitter her og har lyst på det meste - sjokolade, vafler, pannekaker, sjokoladekake osv osv. Sitter og fantaserer om hva jeg kan lage, men har heldigvis ikke ingredienser! Heimen er tom for melk, sukker og egg, og akkurat i dag er det veldig bra merker jeg. Eneste jeg har i huset som kanskje enkelte ville brukt til trøstespising er chilinøtter, men for meg er trøstespising lik søtsaker. Og heldigvis er jeg ikke der at jeg drar avgårde på butikken bare fordi jeg vil ha godteri. I tillegg har det vært vanskelig å hente seg inn kostholdsmessig etter ferien. Men nå har jeg sunne ting i heimen som blomkål, brokkoli, gulrøtter, salatingredienser, kyllingfilet, kalkunpølser etc i kjøleskapet, så ting ligger tilrette. Så nå er det slutt. Det MÅ være slutt! Jeg kan ikke fortsette på denne måten en eneste uke til, for da bærer det rett tilbake til tresifret før jeg får sukk for meg. Heldigvis starter jeg uken med PT-time rett fra jobb i morgen, og det hjelper litt på å motivere meg til sunn mat. I tillegg til en egentrening neste uke skal jeg prøve meg på en yogatime, så neste uke blir det tre treninger og det er nok ikke dumt. Skal på yogaen sammen med tre tidligere kolleger, så det blir kjekt - har godt av å komme meg ut litt.

 

Gruer meg for øvrig veldig til veiing i morgen siden jeg har gått enda litt mer opp, men får bare bite i det sure eplet og gjøre det. Nytter ikke å stikke hodet i sanden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Takk for et helt ærlig innlegg Krusmynte! Det er i nettopp disse tilfellene vi bør bruke forumet her, fortelle hverandre som plager oss, og søke råd hos hverandre. Ofte finner jeg hjelp i bare det å skrive innlegget, og få formulert hva jeg tenker og føler. Få litt oversikt over ting.

 

Når man føler at man har kommet i en "dal" av kjipe tanker og handlinger kan det være vanskelig å komme opp igjen. Mønstret og vanene vi har fra tidligere, som har gjort oss såpass overvektige som vi har vært, er fremdels tilstede i dypet inni oss. Det er vaner vi har hatt i lang tid, og som ligger forankret i oss lenge, enten vi vil det eller ei. Og desverre dukker disse vanene ofte opp når vi har det kjipt i hverdagen.

 

Det er godt å ha sunne alternativer i kjøleskapet, og ikke ha muligheten til å kunne lage seg noe søtt/usunt. Men lysten etter noe søtt kan fremdeles brenne skikkelig godt i kroppen lenge. Og har man først fått lysten kan det være vanskelig å fokusere å noe annet. Det er vanskelig å tenke konstruktivt på "er det faktisk verdt det?", for der og da kan søtsuget være såpass stort at ja, det virker verdt det, selvom man innerst inne vet at det ikke er det. En komplisert og tung tankegang.

 

Jeg håper du kommer opp av dalen Krusmynte! Og si ifra hvordan det går med deg. Ga en fortsatt fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo kjempeflink som ikke farter avgårde og kjøper godteri når du fyser!!! Bare det i seg selv er en bragd spør du meg.

Før var jeg førstemann avgårde, nå er jeg fysisk forhindret fra impulskjøp.

 

Stå på noen dager så glir du inn i en god rytme igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...