Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

I alle dager så mange hyggelige folk det var her! Må nok bruke litt tid på å bli kjent med dere, dere kjenner sikkert hverandre godt fra før, mange iallefall.

Jeg hadde tenkt å åpne veldig skarpt nå etter nyttår, kanskje en kilo ned til 70. Så står det saft suse meg 71,3 på vekta idag...

Det har blitt for mye annet å tenke på denne uka. Og det tar litt tid å innarbeide sunne vaner/ luke ut de dårlige igjen. En får sette det på den kontoen...

Og prøve å stramme opp videre i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden Kikk -det var en pangstart, det trengte du og vel fortjent.. :rolleyes:

 

Og dere andre som ikke fikk noe - denne uka.. Sikkert væske og det er bare å ta en dag om gangen,,

Så kaldt somdet skal bli-gir det ikke noe lyst til å gå tur.. Her blåser det liten storm på Sør-vestlandet og det er -2 + vind.. Da har ikke jeg lyst å gå i motvind og fryse. Men det hadde nok vært lurt og kledd seg godt og brukt masse krefter på åå få kroppen framover..

Men jeg har iallfall greid 9 trimpoeng forrige uke og det blir spennende å se resultet på onsdag.

Tror og håper det blir litt ned..

 

hadde kokt torsk idag til middag i form i ovnen. poteter og grønnsaker og fisk..Godt var det og lettvint. KJøpte frossen torskefilet i 2kg. esker på Rema og den var kjempefin..til 130kr. for 2 kg..

kan anbefales.. :) :)

leggetid--god natt! Snart tilbake!! Sov godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for det. Det er moro med pangstart. Tenk om det hadde blitt slik resten av ukene, men det vet jeg jo at det ikke er. Det jeg håper på er 0,5kg pr uke. Målet mitt er å komme i mål i løpet av 2015. Håper på 18-19kg i år og resten i løpet av 2015.

 

Takk for tipset om torsk. Skal jammen skaffe meg det. Jeg er mest glad i laks, men mannen min vil jo helst ha noe annet

 

I går hadde jeg noe skikkelig godt til middag. stekte jeg laksefile(300g) i ovnen. Da trenger jeg ikke ha noe fett med. Rørte sammen 45g lett majones og 90g matyoghurt og hadde oppi litt sitronsaft, salt og pepper. Rørte laksen godt sammen i dette. Så skar jeg opp stangselleri, paprika og agurk i terninger og tilsatte det. Så tok jeg 3 store fullkornstortilla og varmet i mikroen i 1 minutt. La noen salatblader utover og hadde lakseblandingen over dette og rullet sammen. Det var virkelig godt. Det var egentlig nok til 4 lefser, men jeg tok altså 3 og ga 2 til mannen.

 

Ha en fin tirsdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert kikk, takk for tipset!!

Skal prøve det en dag---

 

Etter 2 uker så kjenner jeg bedring i formen og energien. I går kveld begynte jeg å flytte på senga og støvsuge den og teppet. Var litt støv ja :lol:

 

Dagen idag har gått med til å følge mor til lege og det tar sin tid, stakkar.. Hun som var så sprek og rakk allting og mer til.

Rester fra lammesteken,, masse grønnsaker kokt i kjøttkakesaus, Knorr og poteter ved siden av..

Faktisk veldig godt og så kan jeg styre potetene som jeg vil..

 

Ha en fin tirsdagskveld --det blir nok litt på trimsykkelen idag også. Begynte å lese en bok og har et stor skjærebrett på styret og glemmer å følge med på klokka.. Blir litt doven i baken så det ble litt vanskelig å komme seg opp trappa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I dag har vi vært på senteret og brukt opp noen gavekort. Vi trengte ny støvsuger, støvsugerposer og vann koker.

Etterpå var jeg på en kort korøvelse for noteutvalget hadde møte for å ta ut noter. Da jeg kom hjem bestilte jeg boka "Tenk deg slank" av Sigurd Stubsjøen og et etui til nettbrettet mitt.

Nå har jeg snart tenkt å legge meg. Er rimelig trett.

 

Ha en fortsatt fin kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til sunn og god mat er flott! Blir ofte til at man spiser det samme altfor ofte og blir lei. Skal prøve å legge kokeboka til GR på benken, og bruke den. Ellers blir det ofte å lage litt større porsjoner, dele opp og fryse ned, godt å ha med på jobben på kveldsvakter.

 

Idag er det trim hos fysioterapeut, småøvelser, men man blir både svett og støl. To ganger i uka er det spinning og styrke, med pulsklokker som er en veldig nyttig hjelper og pekepinn om både form og tilstand. Danser to kvelder i uka, og daglige turer i skog/ gangstien om vinteren med hunden, ikke lange biten ennå, men det går jo på ettersom hun blir større. Iblant er jeg også på Friskliv utendørs trening.

 

Har en liten trimkrok i loftstua, romaskin, step, vekter,man ser Tv derfra, det er viljen som må til da, av en eller annen grunn er det lite lystbetont. Mens det er kjempegøy å komme i sosialt selskap på senteret, der tar man skikkelig i.

 

Er det noen som er med i Tjukkasgjengen, det har blitt en greie som har spredd seg veldig mange steder? Flott tiltak. Ingen her hos oss, men hører om flere som er veldig aktive i områder litt unna.

Sånt kan en også starte selv.

Det der med ting en gjør sammen med andre, det sosiale aspektet, tror jeg er fryktelig viktig!

 

Ha en fortsatt god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig sprek du er sekstito,

godt å vite at det går an å gjøre litt mer, men ta et steg om gangen og mestre det..

Hadde betennelse i foten og hofta i aug/sept og det sitter litt i hodet at sånn vil jeg ikke ha det igjen!

 

Ikke overdrive som jeg gjorde 2 dager i strekk, derfor er det godt å kunne klare 1-2 trimpoeng på trimsykkelen, og så får det komme mer ettersom vekta går ned og det lysner og blir varmere og energi og overskudd kommer tilbake...

 

rester fra lapskausen igår, plukket bort poteter..

 

Å --jeg glemte jo å melde vekta.. minus 0,6 denne uka= minus 1,8. Det går rette veien. Igår var det en halvkilo til ned. Men det gjør ikke noe, skal prøve å ikke stresse med kiloene og heller gjøre det jeg må. Har gått på vekta hver dag og om kvelden også, så igår kveld ble jeg nok stesset ved tanken på hvor mye mindre jeg ville være idag.

Fra forrige GR kurs vetjeg at jeg gjorde det samme så jeg prøver nå å ikke gå på vekta før neste veiing på kurset.

har gåttned 2 cm i livet, men det er litt mye hud og den flytter på seg slik at det er vanskelig å finne hvor det er smalest :P/>

Blir nok bedre etterhvert.. :)/>

Ha en fin kveld, jeg skal pakke-reiser til Oslo til barn og barnebarn og blir borte 10 dager..ca..

Det er meldt om 1 meter snø torsdag, så vi får se i morgen tidlig om vi kommer oss avsted.

 

Må sjekke ut den boka-Tenk deg slank! Spennende Kikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg gleder meg til jeg får boka. Virkelig interessant lesing. Dere skjønner jeg betalte for 1 års kurs med webseminar med han som har skrivi boka. Det her virkelig noe for seg. Jeg har kommet meg gjennom et webseminar og det handlet om mål og hvordan du lager mål. Til hvert webseminar følger det med en lydfil om selvhypnose. To kvelder etter jeg har lagt meg har jeg hørt på dette og det skal vare i 20 minutter, men etter en stund blir jeg helt borte. Jeg begynner virkelig å tro at jeg på en måte blir hypnotisert. Jeg får i hvert fall ikke med meg alt sammen. Kansje jeg har vært veldig trøtt og derfor har jeg slokna før han er ferdig å snakke, men uansett så håper jeg det han sier går inn i underbevisstheten. I kveld skal jeg prøve igjen og da skal jeg holde meg våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen alle sammen

 

Nå sitter jeg og koser meg med en god frokost. Hørte på Sigurd igjen i går. Denne gang sovnet jeg ikke helt, men jeg husker ikke noe særlig av det han sa.

Nå skal jeg straks på jobb. Gruer meg litt for å kjøre. Det er over 2 mil og glatte veier. Jeg jobber litt utenfor Fetsund og heldigvis kjører jeg mot trafikken. Jeg synes synd på de som bor i Fetsund og skal på jobb mot Oslo. De står og stamper dag etter dag.

I går hadde vi lammestek til middag så i dag blir det en gryte av restene. Det er et av mine mål i 2014, at vi ikke skal kaste mat men bruke samme råvarene to ganger i stedet for. Fryser skal også tømmes og der skal jeg love at er en del.

 

Sigurd Stubsjøen(forfatter av boka Tenk deg slank) kom med tips. Hvis du er bedt bort og du vet de serverer usunt for eksempel. kaker gi beskjed på forhånd at du ikke skal ha fordi du er på diett. Dette synes jeg hørtes bra ut.

 

Med disse ord ønsker jeg alle en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange tanker om det der med å være bedt bort, og si at en ikke kan spise det som blir servert fordi en er på diett.

Da må man jo ta med sin egen mat, en kan ikke forvente å få spesialmat.

 

Jeg har mange venner, både gamle og unge, som gjerne ber inn til god mat. Gjør det alltid sånn at jeg sparer på andre måltid den dagen, og tar gjerne et kakestykke, en porsjon middag osv, og koser meg veldig med det. Men jeg drøyer det, og tar ikke mer enn en gang, lar meg ikke nøde.

 

De har jo laget ting for å glede oss, og blir nok ganske skuffet om en ikke vil smake engang.

Alt er jo egentlig et regnestykke, hvilke kalorier går inn den dagen og hvilke går ut i form av aktivitet. Om en spiser kalorifattig den dagen, og kanskje trener litt ekstra, så finner en plass i regnestykket.

 

Husker en dame i min omkrets som alltid hadde med egen mat i selskap, en salat, fordi hun var på diett. Men dama ble jo aldri noe slankere, og dette varte over år. Ganske tragisk.

 

Glemmer heller aldri da jeg gikk på GR kurs og var veldig ivrig. En kollega bakte de nydeligste vaniljeboller på jobben i påska. Jeg tok EN, mens de andre spiste både 3og4. Men jeg tok små biter, og brukte like lang tid som de. Fy søren hvor jeg kosa meg, synes jeg kjenner den smaken ennå...

 

Jeg har lagt på meg igjen fordi jeg spiser for mye jevnt over, tar to porsjoner, går i skap og skuffer og snoker, hører på reklamen om at rødvin er så sunt...og spiser både det ene og det andre, heller en fløteskvett i både titt og ofte.

 

Har liksom skrudd litt av den livsstilsendringen, for det er jo det vi bør tenke om det skal vare.

 

Har ei venninne som har gått ned veldig mye, bare ved å innføre noen enkle regler, spise nøkternt hele uka, og ha kosedag på lørdag. Dessuten trener hun hver eneste dag, men ikke overtrening. Ingen kaloritelling, bare jernvilje. Beundrer den dama!

 

Selv må jeg både veie og skrive iblant, lese bøker, bli motivert, få støtte blant likesinnede, osv om en skal greie å holde seg på den rette veien.

Og sånn har vel de fleste av oss det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 1,1 kg biggrin.gif Nå er det bare å stå på videre, og som tidligere erfart går det bedre når jeg fører dagbok. Har litt utfordringer noen dager nå men med å bruke sunn fornuft håper jeg det går bra. Har bursdag i morgen og får gjester da + på søndag, og så blir det hotellopphold tirsdag og onsdagwink.gif. Får ta et lite kakestykke sammen med gjestene og så setter jeg på skylapper når jeg passerer dessertbordet på hotellettongue.gif

Er så enig med deg Sekstito når det gjelder å være bedt i selskap. Det er bedre å spise veldig magert på forhånd, prøve å fåå til litt ekstra trim og så smake litt på det som blir servert. Og som du sier behøver en ikke å spise kjempeporsjoner. Så blir det også mye hyggeligere for de som har besøk.

Venter spent på å høre hva du synes om armbåndet Radiagaga. Kanskje jeg skal investere i ett hvis du er fornøyd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva dere mener at vi kan spise litt for å være høflig, men slik som i mitt tilfelle i hvert fall i starten av dietten har jeg rett og slett ikke lyst på for eksempel kake og for min del blir det da feil å spise bare for å være hyggelig. Jeg gir beskjed om at jeg går på diett og alle respekterer det. De blir ikke skuffet av den grunn. Det er jo andre som kan spise

Når det er sagt så hender det at jeg har virkelig lyst på en kakebit og da tar jeg en liten flis. Det er da viljen kommer inn og bare klare det ene stykket.

Vi har forskjellige synsvinkler ang. dette og det synes jeg er helt greit.

Det jeg har lagt på meg av er for mye vin i helgene og småspising. Det er det jeg må jobbe med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei hei

 

Ja nå er nesten denne uka gått også. Har nettopp vært på svømming og svømt i 45 min. Nå skal eg ta meg en tur på tredemølla slik at eg kommer opp i 10000 skritt i dag :-)

 

Når det gjelder armbandet mitt, er eg veldig fornøgd. Det viser alle skritta og alle kaloriane eg har forbrent i løpet av dagen.

 

Det negative med det er at alt står på engelsk. Greit nok det, men vanskelig å legge inn all maten eg spiser. Men det har eg jo desse sidene til, so det går greit :)

 

Når eg blir bedt bort, bruker eg å "spare" et måltid, slik at eg kan kose meg uten å få altfor dårlig samvittighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mest på de gangene du blir bedt og er eneste gjestwink.gif Er det menge gjester er det jo ikke så synbart hvem som forsyner seg eller ikke, og det er også enklere å si at en er på diett når det er andre som forsyner seg.

Ellers sliter jeg med samme som deg Kikk, vin og snop i helgeneangry.gif. Men jeg har skjerpet meg fra nyttår da og forsøker så godt jeg kan å endre livsstilen i helgene. Jeg er egentlig veldig flink i løpet av uka men helga har en tendens til å bli litt for lang! Men fra nyttår har jeg sagt at jeg skal bare ha EN kosedag og da rekner jeg med at jeg blir premiert på vektalaugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mest på de gangene du blir bedt og er eneste gjestwink.gif Er det menge gjester er det jo ikke så synbart hvem som forsyner seg eller ikke, og det er også enklere å si at en er på diett når det er andre som forsyner seg.

Ellers sliter jeg med samme som deg Kikk, vin og snop i helgeneangry.gif. Men jeg har skjerpet meg fra nyttår da og forsøker så godt jeg kan å endre livsstilen i helgene. Jeg er egentlig veldig flink i løpet av uka men helga har en tendens til å bli litt for lang! Men fra nyttår har jeg sagt at jeg skal bare ha EN kosedag og da rekner jeg med at jeg blir premiert på vektalaugh.gif

 

Ja da skjønner jeg. Da hadde nok også jeg tatt litt.

 

Denne helgen skal nok gå bra. Vi skal ingen steder så da er det ikke vanskelig å la være. Jeg skal ikke ha noe vin. De utskeielsene jeg skal ha, skal være planlagte. Neste lørdag er vi bedt bort til folk med lakenskrekk, da blir det nok vin. Må prøve å legge en slagplan slik at det ikke blir altfor mye.

 

I dag begynner jeg en time senere og slutter to timer før. Fredag er en fin dag, selv om det ikke blir all verden i omsetning. Nå er jeg kommet dit at jeg heller vil ha fri.

 

Mannen min skal feire 50 års dagen sin mars (fyller 27feb) Jeg har planlagt en overraskelsesfest for han. Så langt vet han ikke noe, håper jeg. Er det noen som har noen ideer om noe jeg kan gjøre? Noen som har oppskrift på en fantastisk kake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen og god morgen

 

Sitter her i ensomhet og koser meg med kaffekoppen. Jeg liker å legge meg tidlig og jeg liker å stå tidlig opp og ha denne stunden alene. Helt stille i huset.

 

I dag skal jeg ikke gjøre så mye. Skal drive litt dugnadsarbeid for koret med å servere lunch til Meny`s butikkunder.

Ellers har jeg ikke helt bestemt hva jeg vil ha til middag, men noe godt blir det. Skal i hvertfall kjøpe meg jordbær og ananas som jeg dypper i 70% smelta kokesjokolade.

 

Denne kaka skal jeg lage til mannen min sin 50års dagkake

 

Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

God morgen. Eller go å go fru Blom :angry:

 

Var på vekta og har gått ned bare 100 g denne uka. Det var skikkelig skuffende, men eg veit so godt at det heilt min egen feil.

 

Siden start har eg lagt på 1000 kalorier, og har ca 9 trimpoeng. Det ligger fortsatt opp i hodet mitt at jo mindre eg spiser dess meir går eg ned. Men eg veit jo so godt at eg må ha meir mat. Har tross alt gått på fleire kurs, so ditta veit eg jo. Det er jo heilt idiotisk :(

 

Neste uke blir det ivertfall 1600 kalorier, men har jo egentlig alltid hatt problemer med å komme opp i det, når eg er so motivert som eg er.

 

Men får vel ty til en sjokolade hva? :P

 

Hva mener dere om dette?

 

Ha ivertfall en fin dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen alle sammen

 

Nå sitter jeg og koser meg med en god frokost. Hørte på Sigurd igjen i går. Denne gang sovnet jeg ikke helt, men jeg husker ikke noe særlig av det han sa.

Nå skal jeg straks på jobb. Gruer meg litt for å kjøre. Det er over 2 mil og glatte veier. Jeg jobber litt utenfor Fetsund og heldigvis kjører jeg mot trafikken. Jeg synes synd på de som bor i Fetsund og skal på jobb mot Oslo. De står og stamper dag etter dag.

I går hadde vi lammestek til middag så i dag blir det en gryte av restene. Det er et av mine mål i 2014, at vi ikke skal kaste mat men bruke samme råvarene to ganger i stedet for. Fryser skal også tømmes og der skal jeg love at er en del.

 

Sigurd Stubsjøen(forfatter av boka Tenk deg slank) kom med tips. Hvis du er bedt bort og du vet de serverer usunt for eksempel. kaker gi beskjed på forhånd at du ikke skal ha fordi du er på diett. Dette synes jeg hørtes bra ut.

 

Med disse ord ønsker jeg alle en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigurd Stubsjøen(forfatter av boka Tenk deg slank)

 

Jeg tror jeg har boken et sted, men er den mulig å få som lydbok? Da får jeg sjekke biblioteket så jeg kan legge den inn på MP3 spiller.

 

Veide med i dag istedet for mandag, og det var ned 500 gram. HURRA. Akkurat hva jeg ønsker meg. Det skal gå langsomt og det skal gå rette veien.

 

Har litt overtid på jobben i januar og februar, så det blir ikke mange turene på trenigstudio nå, men tok en tur i formiddag. En uken siden sist, så nå blir jeg vel støl i morgen.

Er SÅ lei av å slanke meg, og prøver å overbevise meg selv om at det er en omlegging av kosten for helsens skyld. Har gått over til rug og spelt når jeg baker brød, og håper at det skal ha en god innvirkning på magen.Om jeg bare hadde klart å kutte ut sukker. SUKK.

 

Vi skal i middag til sønnen. Ha en fin søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler virkelig med de som bor i Lærdal. Før i tiden var jeg mye i Lærdal. Er ifra Sogndal, og jeg husker vi måtte til Lærdal for å få kjøpt øl. Nei, dette var skikkelig trist. En så flott plass, men vi skal være glad for at ikke menneske liv gikk tapt.

 

Helgen her har vært stille og rolig. Har ikke spist noe ulovlig, bortsett fra de bærene jeg dyppa i smelta sjokolade.

 

I morgen skal jeg på korøvelse og da er det min tur å ha med kake. Tror jeg lager gulrotkake. Må også lage karbonader til jobben.

 

TIPS: Hvis dere har skrevet et innlegg og det plutselig blir borte, ta da å høyreklikk og trykk angre. Da kommer alt tilbake igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei hei alle sammen

 

Ja, da er vi begynt på en ny uke, og no har eg bestemt meg for å gå opp til mellom 1400-1600 kalorier daglig :)

 

Det er jo litt psykologi i dette også, eg har vanskelig for å tenke at man må ha sopass mye mat skal man gå ned i vekt. Men av ærfaring so veit eg jo det innerst inne.

 

Eg får bare tenke på vedaomnen min i disse fyringstider ;) for at det skal brenne må det tilføres "mat" (ved) :P

 

Ha en fin dag, det skal eg ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned igjen til 71, det var da noe...men når en tenker på at det er 7kg mer enn på samme tid ifjor, så må jeg gremmes...

 

Har registrert all mat denne uka, og forundrer meg egentlig veldig over at en ikke har gått opp mer når en ser hva daglig inntak har ligget på.

 

Tror at man aldri helt må slippe taket i den registreringa når en har nådd sitt mål, men kjøre ei uke eller to iblant, for det sniker seg på. Ei ekstra brødskive, litt mer middag, noe mer enn et eple når en leser boka om kvelden...Sånn har iallefall jeg det.

 

Da jeg gikk ned på kurset, spiste jeg ca 1500 kal P dag, og trena ca en time daglig.

 

For å holde den vekta, må en ikke over ca 2000 P dag, med samme treningsmengde. Det gikk bra en god stund, så skled det gradvis ut, sammen med alle unnskyldningene....

 

Det var min oppskrift, og den må en følge.

 

Er veldig imot denne jojo, slankinga, en blir såg gørra lei. Livs stils endringstanken er så mye mer tiltrekkende. Men når en er så lite flink til å holde på oppnådde mål, blir det sånn.

 

Denne gang skal jeg tro på at en greier å komme dit en vil, og holde seg der!!!

 

Ha en flott vinteruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille fra meg noen dager nå. :rolleyes:

Jeg er hos barn og barnebarni Oslo. Skulle kjørt men med det været som var på Sørlandet onsdag til søndag -så tok vi toget i stedet..Blir litt låst her når vi ikke har bil, men i morgen kveld skal vi til Lørenskog og der er det litt mer å gå til --både triaden og Metro senteret like i nærheten..

Har ikke vært borte fra hjemmet siden tidlig i høst og det er faktisk godt å se barn og barnebarn igjen. Sånn er det og nå koser jeg meg med dem..

Matmessig har det gått fint, men lite aktivitet. Idag står det fleskepannekake på ønskelistemenyen.

Da lager jeg noe først til meg selv uten fett og bacon. (Lurer oppi litt havregryn så blir det sunnere)

Har torskerogn på brødskiva og da blir det jo "fisk" idag også..

 

Skal en tur på et kjøpesenter på Lambertseter og traske litt rundt der.. Har skritteller så det gjelder å bruke den :rolleyes: Må jo få brukt litt penger :P :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...