Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Gjest radiogaga

Hei Radiogaga!

Er du fornøyd med armbåndet? Syns du det er verd pengene? Vurderer sterkt å kjøpe selv, men det hadde vært kjekt å høre hva du syns først smile.gif

 

Hei hei

 

Ja armbåndet er eg veldig fornøyd med. Skrittelleren synes eg er super bra og det viser også hvor mange kalorier eg har brukt. Det viser også hvordan søvnen min har vært, om eg har vært urolig eller om eg har sovet godt :) Man kan også legge inn hva man spiser, men siden det bare er på engelsk synes eg det er veldig tungvint. Legger heller inn maten min her på GR sidene. Du får også en oversikt om hvor mange kalorier du må ha for å gå ned antall kilo på en viss tid, men eg holder meg til kaloriene som GR anbefaler :) Du må laste ned en app på telefonen din, og da registrerer den trådløst, so ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fredag igjen og tid for helgekos! Mener selvfølgelig hygge og varme og strikking og nyte livet. Idag blir det taco i Lørenskog...Det er veldig greit for da kan jeg bestemme hvor mye jeg spiser for da velger jeg mest grønt og tilbehør, mindre kjøttdeig.. Skal finne noe å kose seg med --kanskje det kan være lurt med bær og smeltet sjokolade?

 

Jeg skal ligge på 1600 kalorier og ha et trimpoeng og det skal gi en nedgang på 0,5-0,8 kg. pr.uke

Vanskelig å vite nøyaktig hva jeg spiser av kalorier når jeg ikke har vekt med meg.. Passer på å få i meg mellommåltid og holde ovnen varm..Kommer hjem på mandag kl.19 etter en togtur på 7 timer og da skal jeg greie en halvtime på trimsykkelen og faktisk gleder jeg meg til det.. :)

 

Ønsker dere alle en fin helg!

Vi er flinke og vi skal bli sunne og spreke og spise sunt.. :)

Vi er underveis til en sunnere livsstil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å melde vekt i gårwink.gif og jeg har ikke akkurat noen oppmuntrende vekt å meldeangry.gif Opp 700 gram! Håper det meste av det er vann for selv om det ble 2 kakestykker forrige helg har jeg også trimmet en god del. Hotelloppholdet gikk også fint, satset på div fiskemat og unngikk dessertbordet. Derfor er det egentlig ekstra ille når resultatet blir OPP! Men det gjelder bare å stå på videre. Ser jo fra forskjellige tråder at det er flere som sliter med nedgang selv om de spiser riktig mat.

Her er det ingen spesielle planer for helga bortsett fra et besøk i treningsstudio i morgen tidleg, og kanske en trimtur ute på søndag hvis det ikke er mye vind. Gleder meg til våren kommer for jeg trives bedre ute når det er litt varmeretongue.gif

Ha en fin helg alle sammen!

Radiogaga - armbånd er bestilt biggrin.gifbiggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Glemte å melde vekt i gårwink.gif og jeg har ikke akkurat noen oppmuntrende vekt å meldeangry.gif Opp 700 gram! Håper det meste av det er vann for selv om det ble 2 kakestykker forrige helg har jeg også trimmet en god del. Hotelloppholdet gikk også fint, satset på div fiskemat og unngikk dessertbordet. Derfor er det egentlig ekstra ille når resultatet blir OPP! Men det gjelder bare å stå på videre. Ser jo fra forskjellige tråder at det er flere som sliter med nedgang selv om de spiser riktig mat.

Her er det ingen spesielle planer for helga bortsett fra et besøk i treningsstudio i morgen tidleg, og kanske en trimtur ute på søndag hvis det ikke er mye vind. Gleder meg til våren kommer for jeg trives bedre ute når det er litt varmeretongue.gif

Ha en fin helg alle sammen!

Radiogaga - armbånd er bestilt biggrin.gifbiggrin.gif

 

So flott Betty Blue :) Håper du blir like fornøyd med det som eg er. Kanskje du finner ut andre måter å bruke det på, so kan vi jo dele erfaringer med det. Har veldig dårlig teknisk innsikt, men heldigvis er mannen og sønnen bra på det ;)

 

Når du nærmer deg 10000 skritt vil du få en oppmuntring på telefonen om at du nærmer deg målet, so då er det bare å stå på :) Og når målet er nådd vil du kjenne en liten vibrasjon (støt) på handa :D

 

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

God kvelden :)

 

Har nettopp spist en fantastisk god middag. Kylling med oppblåste poteter og ratatoille. Eg bare elsker rataoille, og kan spise det bare som en vegetarrett.

 

Det eg lurer på er : Er det slik at man kan spise ubegrensa av ratatoille, som jo bare er grønsaker, men kokt sammen som en grønsakrøre?

 

Når dere registrerer mat, registrerer dere også grønsaker?

 

Er bare kommet opp i 1000 kalorier hittil i dag, so da blir det litt sjokolade på meg, og den skal eg virkelig kose meg med :) Er veiedag i morgen, so da får vi sjå ;)

 

Ha en fin kveld alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere registrerer mat, registrerer dere også grønsaker? JA. Jeg er medlem Gullklubben og der står det at jeg skal ha 300 gr grønnsaker på dag.

 

God søndag, lenge siden jeg var inne her nå. Har vært altfor travelt. Mye jobb, og møte på Soria Moria fra fredag til lørdag. Med dertil middag og lunch. Begrenset sukkerinntaket og lite vin. Men jeg har nok ikke gått ned, tror jeg. Veier meg i morgen.

 

Hvilket armbånd snakker dere om? Prøvde å lese meg opp, men fant ikke ut av dette.

 

Ble litt motivert i går. På på fest i en forening jeg er med i. En venninne hadde gått ned fra 72 til 63 kg. Bare gått turer og vært flink med maten, Vi brukte samme størrelse i klær for 35 år siden. Da ble jeg nesten flau med mine 86kg. Så på alle de andre damene på min alder som gikk i kjoler som var innsvingt i livet. DET MÅ DA GÅ ANN FOR MEG OGSÅ.

 

Så dagboken og bevissthet er tingen, og får med litt aktivitet i hverdagen. Bevege seg litt på jobben, gå en tur og litt styrketrening hver dag. Mye kan jeg gjøre hjemme. i fjor hadde jeg en periode hvor jeg klarte 10000 skritt pr dag, foran TV om jeg manglet litt. Da gikk jeg ned jevn.

 

Som sekstito skriver: Det er livstilsendring som skal til.

 

Det var dagens sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en ny uke er startet. Blir litt annerledes. Mandag og tirsdag er vanlige dager, men onsdag - fredag er det mest bestillinger og da er jeg antagelig ferdig før. Onsdag kommer luftambulansen med en ganske grei bestilling.

 

Uansett hadde jeg gått ned bare 0,6kg. Hadde håpet på litt mer, men lørdagen ødela nok en del for meg. Ble en del vin og sent i seng og da vet jeg hva som skjer. Denne uka skal vi på kino og middag ute, men jeg har allerede bestemt meg for å kjøre. Jeg vil ha god samvittighet neste mandag. Dårlig form er jeg også. Nei, det er ikke verdt det.

 

Sønnen min har bursdag i dag. Han blir 28år. Kino og middag er bursdag gave fra oss. Han ville heller ha det enn gave.

 

Ha en fin mandag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Da var enda en uke påbegynt :) dei går so fort, har ikkje før begynt på mandagen, so vips, so e lørdagen der igjen.

 

Veldig fornøgd med ukas resultat, -0,9 og 11,3 i trimpoeng :D

 

Vi her i Nordfjord har hatt en fantastik flott vinter hittil. Tørre fine veier og tørt og fint i skog og mark, so det er flott å gå turer. Vi har enda ikkje hatt nedbør i januar, men synes det er fortjent siden november og desember hadde vi til sammen 3 dager uten regn <_<

 

I dag tenkte eg å lage Geir Olsen sine brød, som står under oppskriftene her på GR.

 

Når det gjelder arbandet kan du lese om det her: http://www.amobil.no/artikler/test-fitbit-flex/154430

 

Ha en fin dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nedgang på vekta Kikk og Radiogagasmile.gif

Jeg fikk en skikkelig sprekk i helga huh.gif Mistet fokus og inntok alt for mye som jeg burde holdt meg unna!! Men heldigvis er jeg på riktig spor igjen og får bare glemme det som skjedde. Ble bare sååååå lei av å måle og veie! Så selv om det ble 15 trimpoeng siste uka ser jeg ikke lyst på veieresultatet på torsdag. Men gjort er gjort og spist er spist, lite jeg kan gjøre med det nåwink.gif Og som sagt er jeg tilbake med dagbokføring igjen i dag. Så om resultatet ikke blir som ønsket denne uka får jeg satse på bedre resultat neste uke. Det er bare så irriterende å ødelegge for seg selv. Og målet skyves ut i tid - blir lenge til jeg er i "hold vekten"-modus når det glipper sliksad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til dere som har vært så flinke denne uka, godt gjort! Vær stolte av dere selv!

Her står det stand by...ikke hverken opp eller ned.

Skikkelig skuffa over meg selv.

Men strever med et vondt kne. Tok MR sist uke, får dommen på fredag. Håper på menisk, som kan fjernes med kikhullsoperasjon. Håper ikke på å få høre at det der må en bare skifte ut med et nytt, er helt utslitt, har hatt gikt i 17 år, så det ville ikke vært rart.

Det blir en mye større affære.

Hva gjør man egentlig om en blir satt ut av spill for en stund, bor alene i 3 etasjers hus, med hund, familie langt vekk...

Men ingen vits i å ta problemer på forhånd. Tror også en har venner som ville ha tatt noen tak innimellom. Slik en har gjort selv.

 

Og ennå en grunn til å få av den overvekta, som egentlig er som en ekstra ryggsekk en går rundt og belaster kroppen sin med hele tiden.

Det er den største motivasjonen nå kjenner jeg. Blir litt redd når helsa trues...

 

Gjorde faktisk et eksperiment en gang for mange år siden. Stappa ca 26 kg i en ryggsekk og skulle gå noen runder med den.

Måtte ha hjelp til å få den på..og sjangla rundt under tyngden. Da forstår en hva en utsetter ledda sine for...

Gikk ned mange kilo dengang( også) og kasta ut kiloene av sekken samtidig med vekta en mista. Snakk om å kjenne det på kroppen!

 

Virka utrolig bra.

Skal gjøre det samme igjen.

 

Kanskje en alltid burde ha en slik sekk i boden, som en påminnelse...

 

Ha en fin uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo et lurt forslag sekstito, men jeg ville hatt den stående eller hengende i gangen så jeg så den hele tia.

 

I hvert fall er jeg skikkelig sur på meg selv fordi jeg ødela så mye med lørdagen. Hele søndagen er jo ødelagt + at jeg ikke hadde en bra dag på jobben. Skal bli lenge til neste gang.

 

I går hadde jeg hjemmelaget lappskaus. Det er noe av det beste jeg vet og jeg spiste selvfølgelig for mye. Vi skal ha det i dag også, men da er det kun en tallerken som gjelder.

 

I dag har jeg planer om å komme meg på trim. Har en avtale med en pt klokka 6. Etterpå er det korøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme igjen og nå er det hverdag og dagbokskriving..

Det blir spennende med veiing i morgen, men er ikke optimist..Bursdag og kaker på søndag og jeg greide å få inn litt mer enn jeg burde..Oi, Oi, Oi! :angry:

ikke så aktiv mandag heller, lang togtur--det var gårsdagen..

Nå gjelder framtiden--dagen idag skal bli fin :rolleyes:

jeg har skritteller og nå gjelder det å få fine dager..

 

Skriver i dagboken nå-dette skal gå bra.

Vi greier dette! positive tanker gir positivt resultat :rolleyes:

 

Ting tar tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens veiing; :rolleyes: minus 0,7kg..

2,5kg ned siden 1.januar.

Bør nok være fornøyd men innerst inne ville jeg jo gjerne hatt mer nedgang.. belønningen følger jo innsatsen--så det er nok viktig å gjøre noe mer..

Lørdag og søndag sammen med barn og barnebarn med hjemmelaget pizza, bursdagselskap med marsipankake og ostekake og litt lefse..Å du arme menneske-jeg skulle jo være forsiktig og det gikk greit en liten stund..Men når kakene står der en stund????????? DE ROPTE PÅ MEG :huh:

 

Flott forslag om ryggsekken som tømmes etterhvert som kiloene forsvinner.. kanskje motivasjonen kommer når jeg ser sekken..Den må stå synlig--og lett å fjerne en halv kilo eller mer .

Hva fyller du sekken med? Smør eller kilosposer med sukker?

Iallfall merket jeg ifjor at jeg fikk vondt i kneet etter en svært aktiv dag med arbeid i en skråning og at tyngden nok gjorde mye..Det var litt flaut å komme hinkende på krykker når jeg er så stor..jeg sa bare at det var en gammel idrettsskade :P jeg hadde slått opp igjen..

 

Fiskekaker til middag idag--vi tar en dag om gangen og gjør den så god vi kan og snubler vi så reiser vi oss opp igjen..Vi greier dette- :)

Husk ting tar tid!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 700 gram og kjempeglad! Med tanke på siste helg var det en stor overraskelse at jeg hadde tatt av smile.gifDenne helga skal jeg være flinkere så er muligheten for videre nedgang tilstedewink.gif Og så håper jeg at jeg endelig skal bli kvitt smerten i lår og bak slik at det er mulig å trene det jeg har lyst til. Nå har jeg hatt tre behandlinger med trykkbølge, men fortsatt ingen stor bedringangry.gif Så nå blir det stort sett bare rask gange på mølle og styrketrening av overkropp. Har fått beskjed om å ikke gjøre noe som kan provosere i håp om at det skal være til stor hjelp. Ny behandling på fredag så får jeg se hvordandet går.

2,5 kg ned siden 1. januar er vel egentlig veldig bra Mia selv om jeg skjønner du gjerne hadde sett det var mere. Men fortsetter du slik i februar blir det jo minus 5 kg tilsammensmile.gif Vi får vel bare innstille oss på at det tar tid å kvitte oss med det overflødige, og heller fokusere på hvor flinke vi er som ikke gir ossbiggrin.gif Men enkelte dager må jeg innrømme at jeg blir litt frustrert, spesielt når jeg ser hva enkelte kan innta av "godsaker" og likevel holder seg slank! Mens jeg føler at jeg nesten ikke kan gå forbi et bord med godsaker uten at vekta hopper opptongue.gif

Nå nærmer februar seg og da har jeg som mål å veie 82 kg når måneden er gått! Har dere et mål for februar?

Vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å fylle ryggsekken med halvkilos poser sand. De er lette å kaste ut, og en må ikke spise det opp etterpå... Men en kan fylle den med alt en vet hva veier, melposer, hermetikk osv, farrisflasker, skriv vekta på.

Man blir veldig overrasket over å kjenne det man veier for mye, vekta å gå rundt med, og en kjenner veldig godt når det minsker!

 

Har dere lest boka til Grethe Støa Birketvedt, lege ved en overvektsklinikk i Oslo, " Med kroppen i hodet" ? Hun skriver mye om hormoner og overvekt, ganske så interessant! Kommer bl a inn på det du skriver at man ikke kan se på et kakebord engang uten å legge på seg.

Om en spiser mat med dårlig samvittighet utspiller man et stress hormon som får kroppen til å lagre maten på feil måte...og det der tror jeg veldig på.

Det er med på å forklare overvekt, som en del av at alle bekker små blir en stor å. Alt teller med liksom.

 

De har den på biblioteket tror jeg, er fra 2008.

 

Har fått en lite hyggelig beskjed fra legekontoret idag, begge knærne mine er så utslitt at de bør skiftes...

Det skyldes nok arvelig disposisjon, selv om ingen av foreldre hadde det, men ett eller annet gen. Men å ha vært overvektig det meste av sitt liv har nok også en stor del av skylda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten le - da jeg kom på jobb i dag kom jeg plutselig på at jeg hadde veid meg i går, men jeg har jo veiedag på torsdaglaugh.giflaugh.gif. Men vekta viste nedgang likevel i går så da forholder jeg meg til onsdagsveiing denne uka. Og så er jeg tilbake med vektresultat på torsdag igjen i neste uke. Hadde planlagt en tur på treningsstudio etter jobb i dag, men jeg måtte jobbe ekstra så da ble det til at jeg dro hjem i stedet. Var litt for sulten til å trene så det ble prioritert å dra hjem å lage middag. Jeg liker best å trene direkte fra jobb og har jeg mulighet drar jeg fra jobb en halvtime før arbeidsdagens slutt, og da er jeg som oftest hjemme ferdigtrent like før kl 17. Da spiser jeg enten et par knekkebrød eller en yoghurt før jeg drar fra jobb, og det opplegget syns jeg passer meg best. I morgen blir det heller ikke tid til trening, men jeg satser på en skikkelig treningsøkt på lørdag ( hvis ikke fysiobehandlingen i morgen setter en stopper for det)

Ha en fin kveld og etterhvert en god helgsmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God mandag morgen. Her går det dårlig med slanking, Har gått ned ca 0,5 kg siden 1. januar. DVS INGEN TING. 2,5 kg ned siden 1. januar er vel egentlig veldig bra Mia.

 

Jobber med regnskap og da er jo dette den hardeste tiden på året. Vanskelig å komme seg tidligere avgårde. Jeg like også å trene rett etter jobb. Dørstokk mila er lang etter middag når ikke noe er avtalt. Avtale med meg selv holder ikke. Forrige uke ble det ikke trening sør på søndag. Da ble det først tredemølle/styrke en time på formiddagen og så 30 min Yoga på kvelden. Jeg har treningstøy liggende i bilen i tilfelle jeg skulle få ånden over meg.

 

Har vært sløv med dagboken også, og da går det alltid gale veien. :mellow:/>

 

Vi har lyst til å reise til syden om 4 uker. Kanskje det kan være en motivasjonsfaktor. Ikke noe artig å kle av seg slik jeg ser ut.

 

Jeg veier meg på onsdag. og melder tilbake da. Ha en fin uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Enda ei ny uke har sett dagens lys :) Har gått ned bare 400 g denne uka, men det er dei bursdagene da. Skeia ordentlig ut i går med kaker, godteri og u name it :angry: Føler eg er kommet inn i en "modus" der eg bare går å venter på helgen, og da er det bare å stupe i godteskåla, og det er jo heilt feil egentlig. Går ned gjennom uka og når helga kommer, kjem masse på igjen. Tør ivertfall ikkje veie meg i dag :P men skal eg klare dette her, MÅ eg kose meg litt også, må bare prøve at det ikkje tar heilt overhånd <_< Men er fornøyd so lenge vekta ikkje går oppover, og en nedgang på 3,7 siden 2 januar må eg jo være fornøyd med ;) Kom opp i 8,2 trimpoeng forrige uke og bare 2 dager med 10000 skritt, so denne uka har eg bestemt meg for å ivertfall ha 3 dager med 10000 skritt.

Lykke til alle sammen med en god og gjennomtenkt uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Helga mi var bra. Jeg var flink gjennom hele helga. Eneste jeg tillot å kose meg med var sjokoladedyppa bær lørdag kvelden. Jeg har bestemt meg for at til helgen skal jeg kose meg. Det er noen dager dit da, så holder jeg fokus gjennom hele uka, så har jeg kanskje noe å gå på. I morgen skal jeg på trim har jeg tenkt. Hadde spinning lørdag og jeg merket at formen har tapt seg siden jeg var flink med spinning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med motivasjonen -selv etter dagens vask av halve kjøkkenet.. og 50 minutters trim igår. Begynte på organisert trim, styrke, kondisjon og balanse. Og det var faktisk gøy! Var skikkelig svett og jeg gleder meg allerede til neste mandag. Det er iallfall en begynnelse..

jeg klarer meg fint med maten, eneste utskeielse er 3 konfekter og 1 hvetebolle i uka som gikk.

 

Det er ikke lett å endre livsstil og holde seg motivert. Jeg synes det er fantastisk å se at vi kommer inn på tråden med våre gleder og mindre gode meldinger om hvordan vi kjemper..

Vi er vel nokså like og hverdagen krever sitt og det er så lett å sette seg og nyte kvelden..

Jeg synes det er vanskelig å priorotere meg selv. Har alltid gitt alt for andre og nå når jeg har tid til meg selv så er det nesten umulig å få det til. Jg har minutter å avse og om jeg kan klare 5 minutter av og til så er det bedre enn ingenting..

Jeg tror jeg vil klare meg bedre hvis jeg skriver en ukeplan eller en plan for 2-3 dager og prioriterer det. Skal se om jeg kan gjøre det onsdag..

Jeg har som mål å klare 2,5 kg til i febreuar og det er kanske oppnåelig.. Må bare være mer aktiv..

 

Tilbake i morgen med vektmelding.. god natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og lov!

Ned 0,4 kg med så lite trim.. Tenk om jeg hadde vært litt mer aktiv--hva kunne det ha blitt?

 

Nå har rokkeringen kommet i stua. jeg skal rokke 100 ganger hver vei-2-3 ganger daglig..

 

heng dere på :rolleyes:

 

Takk kikk--minus 2,5 i februar--det greier vi!!

 

5 min sykkel og noen minutter rokkering innim :) ellom--alt teller!!

 

kom igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, litt er bedre enn ingenting..

Fikk nå tatt opp 200 gram av ryggsekken, det var faktisk en boks med makrell i tomat, og når man holder den og tenker at akkurat den vekten har forsvunnet fra kroppen, så får en litt mot likevel.

2,5 kilo er to og en halv kilo mel f eks, og det er en ganske stor klump når en setter det på kjøkkenbenken...

 

Tror jeg blir med på den jeg og! Mål for februar!

 

Rockering er morsomt, har en stor fin en, men jeg har ikke øvd nok til at det går av seg selv nei. Får ta en ny tørn! Veldig lurt å ha noe sånt tilgjengelig, som du sier Mia. 5 min her og der innimellom, blir fort en halvtime. Er som Yngvar i Puls også sier, ta noen dype knebøy og fremfall iblant, eller bare noen joggetrinn.

 

Venter fremdeles på utredning av knær, men alt en gjør for å styrke musklene rundt teller nå, og alle gram som letter vekta på ledda. Både før og etter operasjon.

 

Skal sette opp dagsplan med mat, veie også. Så streng må en bare være, det har så lett for å skli ut ellers....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det ut til at vi er flere som har satt seg tilnærmet likt mål for februar - dette skal vi greiesmile.gif

Jeg har aldri fått noen sving på bruk av rockering så den øvelsen har jeg gitt opplaugh.gif Kjøpte en skikkelig ring med god vekt men det ble ingen stor suksess. Så den ga jeg nettopp til et barnebarntongue.gif Får satse på annen form for trim jeg! Har blitt bedre i lår og bak etter 5 behandlinger med trykkbølge så nå håper jeg det blir mulighet for å trimme skikkelig etter hvert. Har vært svært forsiktig med styrkeøvelser på bena i januar og da syns jeg trimmen blir litt ensformig. Men alt er bedre enn ingenting.

Spent på veieresultat i morgenrolleyes.gif Mia og Sekstito har jo vært flinke og fått se pilen i riktig retning. Krysser fingre for at mitt resultat også blir i riktig retning!

Melder resultat etter jobb i morgen - tvi,tvi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...