Gå til innhold

Runde to


Gjest StinePetrine
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest StinePetrine

Tusen takk dere! Dette er vedig gøy =)

 

I dag var det jammen meg heftige utfordringer på jobb. Da jeg kom inn for å spise lunsj var virkelig hele benken fylt med søtsaker og diverse. Brownies, is, sjokolade, gløgg og individuelt innpakkede kjeks/kaker til hver og en og en av oss fra en tidligere kollega. Men det verste av alt, marsipan, min stooore craving om dagen! Nidar julemarsipan, skal nytes en dag i julen, men ikke før!!! Jeg kikket og kikket på alle godsakene, men holdt meg til matpakken min, og var veldig fornøyd med det etterpå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyyyy søren, du er rå!!!! Hvilken fantastisk fin julegave på forskudd å bikke 50 kg. Vel har du jobbet hardt for det, men likevel. :) Hatten av, jeg er superimponert og dette er deg virkelig vel unt!!!!

Gratulasjonsklem fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Takker og bukker, jammen er det gøy! Det ligger mye arbeid bak ja, men det er verdt det!

 

I morgen starter jeg min 16 dagers lange juleferie, lærerlivet er fint på den måten! Samtidig som det byr på mange fridager, og fridager henger ofte sammen med tanken på kos, og kos med ekstra god mat. Jeg har konkludert med at jeg kan kose meg med god samvittighet ved å bake en del av sakene fra bloggen til Bakekona (http://bakekona.blogg.no). Her er det flere herlige oppskrifter, som kan nytes til kveldsmat, frokost og mer til, ofte kun ved bruk av havregryn, melk, eggehvite og kunstig søtning, samt en hel del ulike variasjoner i form av krydder og lignende. Jeg skal prøve ut mye her i julen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Å herlige juleferie! I dag kickstartet jeg ferien med Spinn Marathon, en 2 timer lang spinningøkt. Jeg fikk ikke den mengden søvn jeg ønsket i natt, og tok medisinene (tar 150mg Selo Zok (betablokker) daglig for rytmeforstyrrelsen min) midt på natta fremfor på kvelden, så pulsen min var skikkelig snål på treningen i dag. Slet med å få den så høyt som jeg ville, men c'est la vie for en medisinert "stakkar", hehe. Men jeg gjennomførte timen fint ellers =) Blir en ny runde nyttårsaften, da med mer søvn og medisinene tatt på rett tid.

 

I går var det julelunsj og avslutning med klassen. Der gikk alt helt strøkent, takket pent nei til kaker og søtt som barna hadde med, og sto over kaken og godteriet etter personallunsjen. Veldig fornøy. På kvelden var jeg på julebord med venninner, vi hadde tapas, også der gikk det bra. Så kom desserten og søtsakene der, og da gikk det ikke fullt så bra. Det ble dessert (det hadde jeg planlagt og), men jeg hadde ikke planlagt å la hånden få vandre fra bollene med sjokolade og potetgull. Mens jeg satt og spiste litt søtsaker tenkte jeg på hvor lite man får for mange kalorier. Det er jo helt sprøtt, særlig i forhold til sjokolade. Den sammen tanken slo meg på spinningen i dag. Lav puls fører jo også til lavere kaloriforbrenning. Jeg forbrant 920 kcal etter to timer på sykkelen i dag, vanligvis forbrenner jeg ca 600 på 50-55 minutter, så ganske mye lavere antall forbrent per time i dag. Og hvor mye sjokolade og potetgull får man for 920kcal, det er jammen meg ikke så enormt store mengder. Ikke misforstå, man får jo en god del, men det er ikke verdt å bruke såpass lang tid på å skulle forbrenne det etterpå. Sprøtt sprøtt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Julen er helt klart en utfordrende tid. Jeg er fæl til å gå og småspise snop iløpet av dagen, men til julemiddagene har det til nå gått knirkefritt. Jeg hadde cottage cheese fremfor risengrynskrem til dessert på julaften, og karbonader med kun karbonadedeig fremfor medisterkaker til julemiddagen. Så jeg gjør en hel del smarte valg disse dagene, nettopp for å kunne spise ei julekake eller to og litt søtt.

 

Jeg har satt opp en treningsplan for julen, og det er kun 4.dag som er satt opp som fridag. Fra lørdag til i dag (onsdag) har jeg hatt treningsøkter med 920, 1150, 300, 380 og 450 kcal forbrent. I morgen blir det en dag med mye trim igjen. Først en times skogstur, deretter jogging, spinning og styrke på Spenst. Dette er jo helt klart gjennomsyret av ei jente som vil kose seg med litt mat i julen uten å legge på seg, hehe. Men det hjelper iallefall stort på vei =)

 

Etter en julelunsj 4.dag er jeg "reddet" av all julematen. Selskap og saker frem til det, men så roer det seg. Det blir jammen meg godt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Julen har vært tung, kjempetung matmessig. I forhold til trening har den vært bra, heldigvis, men jeg har ikke gått ned i julen, og vet jeg har gått opp ett par kilo. Nå jobber jeg med å tenke at det er lenger mellom nyttår og jul, enn mellom jul og nyttår, og etablerer de gode rutinene igjen. Det skal bli godt å komme tilbake på jobb på mandag, med fine rutiner og mindre fri, hehe. Jeg har absolutt treng ferien, men for min del har jeg mye lettere for å skli ut i feirer som denne, og tenke at "når det er jul skal man jo få kose seg litt". Men så var det denne mengdebegrensningen da, jeg sliter med den i forhold til søtsaker.

 

Men jeg jobber med tanken på at selvom det har vært ei uke nå som har vært tung, så er det 1 av 52 uker. Jeg skal ikke gi opp til tross for at julen har bydd på store utfordringer, det er bare å reise seg opp og fortsette. Det blir godt når hverdagen kommer igjen, 16 dager fri er virkelig herlig, men nå lengter jeg tilbake til jobb! Ikke den biten med å stå opp tidlig, ha mye å gjøre og den biten, men det blir hyggelig å se elevene igjen, og jeg savner rutinene hverdagen medbringer.

 

2014 blir året der jeg skal stabilisere vekten min. Det blir spennende, skummelt og utfordrende. Men jeg vet at jeg skal nå vekten min, og jeg stabilisere, det er ikke noe alternativ å ikke klare å gjennomføre det. 2014 blir definitivt ett spennende år =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Tung jul matmessig for denne frøknen også gitt. Har utvilsomt vært treningen som har reddet vekten fra å øke enda mer, men alt i alt er jeg faktisk fornøyd! Hverdagen er tilbake, og enn så traumatisk det var å bli vekket av klokken i dag så er det litt deilig å være tilbake i god, gammel tralt hva mat og rutiner gjelder. For det er lett å skli utpå. Kjempelett. Og så lenge man går hjemme og diller er det vanskelig å hente seg inn igjen hva maten angår - ihvertfall synes jeg det. Men nå er det ingen kjære mor - sunn mat, masse grønnsaker og gode treningsrutiner. Jepp! Det er oppskriften! Så får den ene juleuken bare være som den er den ene gangen i året - det er som du sier rutinene og de resterende 51 ukene som gjelder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Nå tror jeg motivasjonen min har snudd igjen, håper den holder seg. Jeg har nettopp hatt en fantastisk treningsøkt. Varmet opp med 10 minutter jogging på 10,0km/t, for deretter å trene styrke i ca 50 minutter. En ekstra god styrkeøkt i dag med fokus på bryst/rygg og rumpe/lår. Det hele ble avsluttet med 45 min spinning. I dag følte jeg at jeg fikk virkelig gitt alt på alle de tre delene av treningen, det var så deilig! Jeg har ikke trent siden nyttårsaften, så var veldig skeptisk til hvordan det skulle gå.

 

Dagen i dag ble startet med cafefrokost, droppet den ukentlige kanelbollen ettersom jeg har slitt med overspising de siste dagene/ukene. Men det holdt med frokosten, og følte ikke noen trang til å kjøpe kanelbollen ettersom jeg hadde tatt et valg på forhånd. På cafeen satt jeg og leste i nyeste utgave av ShapeUp, og tenkte ganske nøye gjennom hvordan jeg vil være. Jeg vil være sunn, jeg vil være sterk både fysisk og psykisk, da kan jeg ikke ha perioder der jeg overspiser. Så de jobber jeg hardt for å unngå nå de kommende ukene, jeg vil komme over den kneika som har vært tøff den siste tiden. Det tar lang tid å endre vaner, jeg har brukt 1 år på å gå ned i vekt, jeg er ikke så langt unna målet mitt, men jeg har helt klart sabotert for meg selv i julen. Jeg har gått opp mye, men en smell forblir bare en smell dersom man velger å gå videre. Jeg skal ikke tilbake til de dårlige vanene jeg hadde tidligere. Jeg er på mange måter en ny Stine. Jeg er sunnere, jeg er sterkere, jeg er raskere og jeg er slankere. Men kanskje viktigst av alt, jeg er gladere og jeg har det så mye bedre nå enn for ett år siden. Det er det jeg vil tenke mest på, jeg har det så mye bedre. Dersom jeg skulle fortsatt den destruktive overspisingen ville jeg fort lagt på meg enda mer enn julen har tatt med seg, og det ville vært vanskeligere å komme igang igjen.

 

Det blir godt med hverdag igjen i morgen. Jeg har planlagt gode, spennende og fornuftige middager for den kommende uken. Satt opp en spennende treningsplan for uken, og går nå hverdagen og den nye uken i møte med et stort smil =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jogging på 10 km/t? Jeg vil nå heller kalle det løping.... :) Jeg er imponert, jeg er langt fra sånne farter. Eller dvs når jeg skal løpe et stykke er har jeg vel gjerne ligget rundt 9, kanskje litt over. Men 10? Det er bare et minutt eller to innimellom eller når jeg løper intervaller. Så igjen - imponert! :)

 

Høres ut som om du har hatt litt tid til ettertanke i løpet av ferien. Jeg er enig - den overspisingen må det bli slutt på. Jeg har liksom hele tiden tenkt at en dag her og der er greit, men når en dag blir til to som blir til tre som blir til fire osv som det har blitt i julen, så er det jo ikke bra. Jeg blir jo så inderlig sur på meg selv også. Litt må man jo leve - jeg har ikke lyst til å leve på "slankekur" hele resten av livet. Men det er denne berømmelige middelveien, da.... Hmmm... Jaja - ny uke, nytt år, nye muligheter! Og i år skal jeg definitivt nå målet mitt. OG melde meg på hold vekten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Middelveien ja, det er noe jeg drømmer om å finne en dag!

 

Jeg har blitt glad i å løpe, og kjenner at jeg kan løpe på høyere hastighet på samme puls som jeg hadde på lavere hastighet enn tidligere. Jeg tror det er et tegn på økt kondisjon, hehe. Jeg har fått en liten oppvåkning ang trening. Jeg trener jo mye, og har gode økter, men jeg tror jeg har vent meg til treningen, og at jeg nå må steppe opp litt. Derfor løper jeg nå litt fortere, løfter litt tyngre og bruker strammeskruen enda mer aktivt på spinningen. Det er jeg spent på om gir resultater i tiden fremover. Jeg skal melde meg på ulike løp som KK-mila, iForm-løpet og et (kanskje to) triathlon til sommeren. Jeg synes det er spennende og motiverende å ha noe å trene frem mot, og tror dette kan være med på å holde motivasjonen min oppe!

 

I dag har dagen min gått veldig bra. Jeg har bakt hjemmelagede pitabrød, med Fibra Fullkornmel, så de er 100% grove (og så gode). De har jeg hatt både til lunsj og til middag. Til lunsj fylt med salat og kokt egg, og til middag som tilbehør til greske kjøttboller med tzatziki. Jeg prøver litt nytt denne uken, en spennende middagsmeny denne uken, nok en ting for å gjøre det mer artig å holde motivasjonen oppe =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

I dag er det nøyaktig ett år siden jeg bestemte meg for å legge om livsstilen min. Ett år siden jeg startet på kurs, og begynte mitt nye og sunne liv. Ett år har gått fort, og mye har skjedd. Jeg får hele tiden nye aha-opplevelser, både i forhold til mat, trening og den mentale biten bak det hele. Alt i alt sitter jeg nå og ser tilbake på dette året med et smil. Det har vært tungt, spesielt de siste to månedene, og nå i julen, men nå som hverdagen er tilbake er også de gode rutinene og vanene tilbake. Treningslysten er stor, og litt variasjon i lunsj- og middagsmaten bidrar til litt mindre sug på andre ting. Jeg tror også det neste året skal bli ett bra år. Dette er året der jeg skal nå trivselsvekten min, og stabilisere. Helt klart ett spennende og utfordrende år jeg går i møte, jeg vil gjøre mitt ytterste for å holde fokuset og motivasjonen oppe =)

 

Dagen i dag ble markert med en god treningsøkt etter jobb, 750kcal forbrent. Og en god middag med 100% grovt hjemmelaget pitabrød, med agurk, asparges, biffstrimler og en god (og selvsagt mager) dressing. Til kvelds, proteinpannekaker, hvilken luksus ;)

 

Ha en fin kveld videre dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Gratulerer med 1-års jubileet! Greit, de to siste månedene har vært litt tunge, men når man ser året som helhet har du jo oppnådd så sinnsykt mye at man kan ikke bli annet enn imponert! Og du er jo tydeligvis back on track. For det er noe av det viktigste - at man klarer å hanke seg inn igjen etter tunge perioder, og det har jo du klart med stil!

 

Når det gjelder treningen så er det klart du har fått bedre kondis og er i bedre form! Jeg merker jo selv at jeg løper på pittelitt høyere tempo enn da jeg begynte så smått å jogge, gjerne også med litt incline, og jeg klarer å holde på lengre enn før. 6 km er fortsatt rekorden min å løpe uavbrutt (dvs jeg hadde vel 1 min pause), og det er jeg fornøyd med. Jeg er bare utrolig imponert over progresjonen din som er mye bedre enn min, men du trener tross alt mye mer/oftere og ikke minst mer kardio enn meg så det skulle jo egentlig bare mangle at du ikke har mer progresjon! :) Selv har jeg vært litt dårlig på å øke vekter og sånt, men det gjorde jeg på mandag - sikkert derfor jeg har hatt så utrolig gangsperr siden. Satt og tenkte for meg selv at når i alle dager skal det bli slutt på all denne gangsperren? Som en venninne sa - når du slutter å trene. *ler* For det er jo litt slitsomt med all denne gangsperren. På en annen side så blir jeg jo irritert når jeg føler at jeg har tatt så hardt i at jeg virkelig burde få det. Blir jo aldri fornøyd... ;)

 

Nei, nå skal jeg slutte med bablingen min. Hvis du vil dele noen av disse spennende lunsj/middagsoppskriftene dine en dag du har tid så jatakk! Er på jakt etter noe nytt og spennende jeg og, men fantasien setter veldig skarpe grenser kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Babling er bare hyggelig, jeg liker babling =)

 

Jeg deler mer enn gjerne litt middagsforslag. Legger ved lenker til nettsteder der jeg har hentet oppskriftene fra =) Til middagen i går var det grove pitabrød, hentet herfra http://bakekona.blogg.no/1362141375_oppskrift_grove_pitab.html Til disse hadde jeg biffstrimler, agurk og asparges.

Dressing lagd av 30g mager kesam, 10g lett majones, 10g ekstra lett rømme, lime, hvitløk, salt og pepper.

 

Lørdag skal jeg ha tynn pizza, med samme deig som pitabrødene. På toppen skal det være ferdigkjøpt pizzasaus, mozarellaost, strandaskinke og ruccolasalat.

 

Jeg skal ha indisk kyllinggryte på søndag, fikk den forrige uke hos ei venninne, den var himmelsk. Vet ikke helt om jeg skal ha nanbrød eller ris til enda, men det får jeg finne ut av etterhvert. Oppskriften er henter herfra; http://trinesmatblogg.no/2010/10/20/indisk-kyllingsuppe-med-eple-ingefaer-og-chili/ Jeg erstatter matfløten med lett kokosmelk =)

 

Til lunsj har jeg helt dilla på disse pitabrødene med salat, strandaskinke og kokt egg. Mettende og godt! Jeg har fått litt bakedilla om dagen. Bloggen til Bakekona brukes flittig, og jeg har mye havrekaker, proteinpannekaker og havremuffins til kveldsmat om dagen. Har nevnt bloggen før, jeg synes den er helt genial =D

 

Og ang. gangsperre/stølhet, det er jo jammen meg litt deilig å kjenne at man har jobbet! Selvom det til tider kan være virkelig så vondt, heh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

De pitabrødene så veldig gode ut! Og så greit at hun har regnet ut kaloritall! Gjør det jo myyye enklere for oss... :) Kanskje jeg skal bake det i morgen - skal lage tyrkiske köfte i dag tenkte jeg, med ris og salat, men det kommer garantert til å være mer igjen og da kan jeg jo slenge det med salat i et pitabrød i morgen. Mmmmm... Aldri for tidlig å drømme om godsaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Gode, gode pitabrød! Hehe, brukte samme deigen i går kveld til å lage en herlig italiensk pizza, søsteren min synes også den var himmelsk =)

 

Nå har jeg kommet hjem etter en god treningsøkt, jeg merker at det gjør godt for kroppen med økt intensitet på trening. Jeg kjenner at det nå etter noen økter med økt vekt/motstand/km/t virker "vanlig" for kroppen, så økningen har vært heldig for meg, kjempedeilig å kjenne på fremgangen!

 

Ha en flott og sunn ny uke dere =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Kom aldri så langt som til å prøve de pitabrødene, men plutselig en dag! :)

 

Så bra at du merker fremgang på trening! Når man merker at man ikke blir like sliten som før er det på tide å øke på, ja. Selv har jeg vært veldig dårlig på akkurat det, gjør jo stort sett det jeg får beskjed om av PT så jeg trøster meg med det. Samtidig kjenner jeg at på et eller annet tidspunkt må jeg jo bestemme meg for at jeg er fornøyd med formen, og heller jobbe for å vedlikeholde det jeg har oppnådd. Litt som hold vekten, hvis du skjønner. Men føler at jeg fortsatt har mye å gå på og at det er for tidlig å sette sånne mål. Føler vel at jeg har spesielt mye å gi på kardiotreningen enda, men med trening to ganger i uken er det jo litt begrenset hvor god progresjon man kan ha. Meeeeeen - har god tid! Og tatt i betraktning hvor særdeles lite sprek jeg var før er jeg jo supersprek nå i forhold! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Dårlig uke. Jeg har slitt med overspising praktisk talt hele uken, dårlig start på det nye kurset. I går var det null overspising, og jeg kom meg på trening. Jeg er jo vanligvis glad i å trene, men denne uken ble det ingen trening mellom søndag til fredag. Jeg har vært trist og lei, og gått til innkjøp av søtsaker og andre usunnheter som jeg har spist hver dag. Kjempeflaut, sårt og vondt. Det gir meg ingenting å spise dette, bortsett fra dårlig samvittighet og kalorier.

 

Så bestemte jeg meg på torsdagskveld, at slik kan jeg ikke fortsette. Det er ikke bare farlig i forhold til helsa mi, men jeg er mye sterkere enn dette. Jeg er ikke en som tillater meg selv å falle tilbake til dårlige vaner, jeg vil være sunn og frisk. Jeg vil fullføre og nå den vekten jeg ønsker. Jeg har booket hytter i forbindelse med toppturer til sommeren, avtaler om å fullføre triathlon med venninner, det er ikke snakk om at jeg ikke skal fullføre dette. I går da jeg satt på spinningsykkelen synes jeg det var skikkelig pyton (og jeg stortrives vanligvis på den sykkelen). Jeg vurderte flere ganger å gå av sykkelen, gå på butikken og kjøpe inn til en ny runde med overspising (det høres kanskje sprøtt ut, men slik har jeg gjort den siste uken). Men jeg fullførte timen, og gjennomførte avtalen jeg lagde torsdag, om at fredag skulle jeg ikke overspise. Og det klarte jeg. Jeg må ta en dag av gangen. I dag er det date med denne mannen jeg har vært en del med i det siste. Jeg innbiller meg at denne vrien på "kjærlighetslivet" mitt kan være årsaken til overspisingen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal hanskes med disse følelsene, så jeg spiser for å få det på avstand. Det henger sammen i et mønster det hele. Men jeg tror at ved å være såpass bevisst på dette, vil jeg ikke la det gå for langt. Jeg gleder meg ikke til å gå på vekten på tirsdag, men jeg har et mål om å unngå overspising frem til det, så får det gå som det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre at du har hatt en dårlig uke, StinePetrine.

Det er tøft og det er tungt innimellom, men som du selv sier så SKAL du klare det denne gangen!! :) Det andre alternativet er så myye mer slitsomt.

Vi vet jo så godt at det er ikke selve nedgangen som er mest krevende, men det å holde vekten.

 

Det vet jeg dessverre alt om..

Jeg har i mitt 40 årige lange liv gått på så mange smeller vektmessig, at det har slitt meg veldig ut. Som du ser i min tråd så har jeg for snart 100.gang gått på ny smell. 17 kg pluss siden i sommer. Skulle ikke tro det var mulig...., men det er det dessverre..CA 35 kg opp og ned mange ganger sliter.

 

Nå er det ikke meg selv jeg skulle skrive om, men poenget mitt er at jeg anbefaler å snakke med en profesjonell. Kunne dette være noe? Jeg går selv til samtaler, og det er godt å få tømt seg..

 

Dating med ny mann ER en stressfaktor. Ingen tvil! Mange tanker, usikkerhet...Håper bare dere finner ut av ting, og om det er han du vil satse på, så håper jeg han er med på å gi deg en indre ro og støtte.

 

Stå på! Hold fokus! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Huff, kjenner jeg blir skikkelig lei meg på dine vegne, StinePetrine! Vet veldig godt hvordan du har det med den overspisingen. Så kommer man inn i en lang og vond spiral der man gjerne begynner med overspising av en grunn, blir sint på seg selv, litt deprimert, spiser igjen for å døyve den ekstra depresjonen…. Sånn er det ihvertfall for meg, og det var en av de store årsakene til at jeg har ble så stor som jeg har vært. Og det er vondt. Kjempevondt. Er du sikker på at det "bare" (skriver bare med gåseøyne, for det er jo ikke bare hvis du skjønner…) mannestyret som plager deg og ikke noe annet i tillegg? Har du noen du kan prate med og prøve og sortere litt tanker og følelser?

Hvis det bare er denne typen - det var han du traff på trening, var det ikke? Er det følelsene? Er det tankene rundt følelsene? Eller mangel på følelser? Eller spenningen? Er det type "liker han meg like godt som jeg liker ham"? Det er sånne tanker som kommer til meg når jeg liker noen. Er superdyktig på krisemaksimering, tenking og analysering, og det er jo overhodet ikke bra. Min søster som er totalt annerledes enn meg er mer av typen jeg liker ham, han ser ut til å like meg, det verste som kan skje er at det ikke funker men det problemet får vi ta hvis det kommer. Og så hopper hun i det med begge beina først og håper på det beste. :) Ikke alltid det funker og hun har hatt noen skikkelige nedturer men i følge henne har det vært verd det! Men vi er også forskjellig i den forstand at når jeg har det for jævlig har jeg taklet det med å spise. Hun takler det med å IKKE spise. Ikke bra det heller, men… Ja, you know.

Er det andre måter du kan få følelsene på avstand? Trene ekstra? Gå ut med venner? Spille CandyCrush? Shoppe klær? Gå på tur? Strikking skal visst være ganske terapeutisk har jeg lest - kanskje du kan begynne med noe sånt for å tenke på andre ting? Kanskje det lureste er å ta et oppgjør med disse følelsene en gang for alle….. Og er du typen som ikke går ut for å handle mat til å overspise når du først har kommet hjem? Kunne du lagt igjen kort og kontanter hjemme når du går ut slik at all handling er planlagt og ikke kan falle for fristelser når du går forbi butikker?

 

Når alt det er sagt så tror jeg du gjør det rette i å ta en dag av gangen, og det er kjempeflott at du klarer å lage avtaler med deg selv og gjennomføre dem. Men dersom du klarer det kan det kanskje være greit å tvinge seg på trening på de faste tidene slik at ikke du faller av det løpet også - det tror jeg bare vil gjøre vondt verre. Du er jo så glad i det, og kanskje treningen, hvor tung den enn er, kan kanskje motivere til å komme tilbake på den smale sti? Det trenger jo ikke være de lengste og tyngste øktene - all trening er god trening!

 

Nei, jeg forventer ikke at du skal svare på alle disse spørsmålene, tenkte bare at det kanskje kan hjelpe å få litt rare spørsmål for å finne ut av tingenes tilstand. Om det hjelper eller ikke gjenstår jo å se, men jeg håper virkelig at du finner ut av det. Du har jobbet så hardt og er så nærme målet og jeg er 110% sikker at du kommer til å ikke bare klare det men også holde deg der fordi du har vist en enorm viljestyrke hele veien så lenge jeg har "kjent" deg her inne. Jeg skulle virkelig ønske at det var noe jeg kunne gjøre for å hjelpe deg. Skulle det være noe vet du hvor du finner meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Jeg er jo den tause heiagjengen din, og nå kommer jeg på banen!

Dette er det mulig å endre på, men jeg tenker at det krever fokus. Kan det være så enkelt som at du bruker mye energi på dating - og da faller hodet (og spisingen) inn i den gamle mønsteret - autopiloten?

 

Jeg har vært rundt dette mange ganger gjør, har hatt sjokoladeorgier senest i julen. Det som gjør at det går bedre nå er to ting:

- nytt kurs = rapporteringsfrekvens

- jeg spiser usannsynlige mengder grønnsaker (vi snakker en kilo frukt og grønt pr dag...men innen rammene på frukt) For meg reduserer det sug og overspisingsbeistet, uten at jeg helt ser hvorfor.

 

Jeg har lagt merke til at du har skrevet mindre her etter jul, kan det å skrive status hver kveld noen uker være med på å presse bevisstheten din i riktig retning. Jeg skal være her og svare - og det er det sikkert flere som vil :D/>/>

God kveld, god date - og pust med magen! Dette fikser du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Stinepetrine!

 

Henger meg på de andre sine svar, leit at du har en tøff periode nå - håper du kommer raskt på rett kjøl igjen!

 

Rart med det, vi som holder til her inne har en slags "antenne" ute og kan nesten forutsi når det begynner å skli ut hos andre (mens vi gjerne har store skylapper på når det gjelder oss selv - selv om magefølelsen forteller oss hva som skjer og handlelappen vi kaster eller gjemmer sier det samme...).

 

Har egentlig kun ett konkret tips: Les gjennom dine egne tråder!! Da mener jeg ikke kun denne, men også de tidligere du har hatt/kommentert i (vært her inne noen år, lest litt rundt, vi er mange som har hatt både to, tre og enda fler sesonger her på GR, har snublet over de fine trådene til Steg, Slippe og Skrulle - går inn dit hver gang jeg trenger en mental boost!).

 

Da jeg for tredje gang krøp beskjemmet tilbake i fjor, så hjalp gjennomlesningen av min egen tråd veldig - hadde jo vært flink og nesten nådd hovedmålet to år tidligere, men så skjedde "noe" (aner ikke helt hva) som gjorde at skylappene, og dessverre også kiloene, kom på igjen - OG jeg forlot hele GRforumet (!!!!!!!!) Med andre ord, Sommerivrig er inne på det; skriv deg gjennom krisen!!! Få alt du gjør og tenker nå på trykk sånn at du kan lese selv hva du driver med - er det for privat, så skriv for deg selv det som andre ikke bør se, men noen ord bør inn her hos deg! VÆR HER!!!!

 

Kanskje er det på tide å legge lista litt lavere for fremgang nå som du nærmer deg målet - er et eller annet som skjer mentalt hos mange når målet plutselig snart er der...nesten som man ikke TØR å nå det, for da har man ikke dét å ha fokuset på lenger - tja, vet ikke. Derfor sikkert lurt å finne noen som er gode på slikt (har alltid likt Crocodile Dundee for filosofien om hvorfor de ikke trengte psykolog: hvis du har et problem, fortell det til Walt, han forteller det til alle andre, og du er ikke lenger alene om problemet ditt - ergo, null problem! :D)

 

Uansett, håper som sagt du finner ut av dette, Stinepetrine - du har gjort en formidabel jobb så langt og burde kunne hvile litt på laurbærene nå og spist druer eller noe annet søtt, godt og samtidig sunt! Mannegreier eller annet underliggende, unngå å være din egen sabotør nå - du VET jo hva som skal til og hvordan du har oppnådd resultatene dine - fortsett i det sporet :)

 

Heia heia og varm klem fra Juni72 :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Hei dere!

 

Tusen takk for oppmuntrende meldinger! Det er helt utrolig godt å ha støtte fra andre som vet hva jeg går igjennom! Og virkelig, takk for at dere har brukt tid på å skrive lange og velformulerte oppmuntringer og tips til meg, det varmer mer enn dere kan forestille dere! Dere stiller spørsmål som får meg til å tenke og reflektere på en annen måte enn det jeg har gjort frem til nå. Jeg har bestemt meg for å rapportere hver kveld nå om hvordan dagene har gått. Denne uken (pluss litt neste) er det lange dager på jobb med utviklingssamtaler med foreldre, så treningstiden blir noe redusert, men desto viktigere med fokus på gode matrutiner. Og i morgen er det kursdag igjen, gleder meg ikke akkurat veldig til det, men det er desverre noe av konsekvensene man må oppleve av disse overspisingsperiodene.

 

Jeg kan komme med noen gladnyheter, jeg har ikke overspist siden torsdag. Hvilket er fire dager med bra spiserutiner. Og det merkelige med meg og mine spisevaner er at jeg er stort sett veldig enten eller. Før torsdag gikk jeg på butikken med et mål, kjøpe inn usunn mat. Nå derimot er det handlelister og null fokus på usunn mat, kun vanlig mat, mye frukt og grønt. Det er helt sprøtt. Det hjalp å tømme seg her inne til dere, og jeg er konsekvent på å skrive i dagboken min der jeg skriver opp tanker rundt denne prosessen, for de kommer det jammen meg en del av.

 

Som dere sier, jeg vet jo hva som skal til. Og som jeg har gjentatt her mang en gang, det er ikke aktuelt å ikke fullføre. Det gjentar jeg for meg selv til det kjedsommelige, men det har blitt en viktig filosofi for meg.

 

Som sagt, de siste dagene har vært bra dager. Jeg er mye roligere, og stresser ikke med tanken på mat. Så nå håper jeg denne perioden fortsetter. Jeg stiller veldig høye krav til meg selv når jeg går på kurs, og jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet at jeg kommer til å skamme meg når jeg ser at vekten etter all sannsynlighet har gått opp i morgen. Jeg vet at denne skamfølelsen ikke er heldig, men den er med på å få meg på rett vei igjen. Ikke bare fordi jeg synes det er flaut, men den viser meg så godt hva som er lurt og ikke lurt dersom jeg vil ned i vekt. Og det vil jeg jo. Så det er ikke noe alternativ å ødelegge dette. Tidligere hadde jeg gitt opp nå som jeg har hatt en tøff periode, for den har vært tøff av og på siden midten av november. Med flere gode uker, men mange dårlige og. Og vekten har ikke gått ned siden 12.november. Det vil si, ned, men opp igjen. Og det skal jeg gjøre noe med nå. Rapporterer vekten i morgen, så tar jeg det derfra. Ikke noe annet å gjøre.

 

Igjen, takk for støtten. det betyr mye for meg!

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...