Gå til innhold

Ikke ny, men starter på nytt og for siste gang


Gjest nueva vida
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Sundshine

Hei, Jeg er ny på forumet, men ikke ny i overvektsverdenen....Startet en tråd i dag - "endelig er beslutningen tatt", men hopper over til denne tråden- Fint å være flere som heier på og støtter hverandre:) Gleder meg til å komme godt i gang. Har bestemt meg for en tilvenningsuke, og så er jeg 100 % fokusert fra neste mandag. Noe av grunnen er en planlagt storbyferie kommende helg, men jeg vil nok tenke mye på å holde meg på "matta"! Flott å gå inn i høsten (ikke riktig ennå, da) med mer overskudd og energi!!Fortsatt god sommer til alle her!

 

Velkommen hit, Minsker'n! Du er i godt selskap her i tråden :). Noen er nok i feriemodus for tiden, men klar for ny dyst når den er over.

Selv er jeg innom heimen for klesvasking før ferien min fortsetter. Men fra neste mandag er jeg klar for fullt fokus igjen, uansett hva vekten forteller meg da.

Ønsker deg lykke til, og riktig god storby-helg - høres helt knall ut spør du meg.

Me talast neste uke, folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 529
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for det, Sundshine! Dagen i dag har vært veldig bra - har startet opplegget, og det har gått utrolig greit til nå. Er fortsatt våken etter middag - kryss i taket- pleier ofte å sovne ved bordet etter måltider..Det er akkurat som jeg allerede har mer energi :) Begynte med 10 min morgengym - tenk det! Flott å komme igang. Nå kommer tidspunktet jeg har de største utfordringene i forhold til, nemlig kvelden. Rastløsheten fører til mye inndytting av potetgull og sjokolade + brødskiver, etc etc...Det er ikke akkurat fristende å gå ut, til det lyner, tordner og regner det for mye... Kanskje 20 min zumba vil gjøre susen??

Fortsatt god feie til deg - og til andre som nyter ferielivet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En senkveldshilsen..Bare så fornøyd i dag! Har gjennomført min plan om begrenset matinntak - og mosjon. Var på treningssenteret for første gang på veeeldig lenge, og holdt på så svetten silte! (Det skal forøvrig ikke så veldig mye til før den gjør akkurat det, men...) Koste meg med te og knekkebrød etterpå - faktisk mye bedre enn en hel sjokoladeplate. Herlig å slippe og angre på det jeg har puttet i munnen! Da er det nye muligheter i morgen til å være fornøyd med innsatsen - hvilken lykke:)

Ønsker dere en god morgendag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Hallaien, damer! :)

Håper det kommer andre tilbake her snart, i tillegg til Minsker'n og meg selv. Antar dere andre bare ligger litt lavt og lader opp til full motivasjon for høsten, hehe.

Jeg er tilbake fra to ukers sydenferie og en halv ukes bryllupsfeiring (ikke for meg), og er omtrent klar for hverdag igjen. Sydenferien var herlig på alle måter og bryllupet var passe høytidelig og passe rørende - flott.

Sydenferien gav meg nok et eller to ekstra kilo og mye vann, men var faktisk verdt det. Det ble øl og is nesten hver dag, og ikke fnugg av dårlig samvittighet for å kose meg akkurat de to ukene dette året. :P Bryllupet hadde ikke bord-servering, så der spiste og drakk jeg det jeg hadde lyst på - helt topp med sånn buffet.

 

Har lagt på meg rundt to kilo vil jeg tro, men bruker denne uken til å se fremover og setter derfor offisiell veiedag til i neste uke. Kjenner at kroppen fremdeles holder på vann etter mye stillesitting de siste dagene. Derfor vil jeg bruke denne uken til å få ut så mye som mulig av det vannet. Urolig hvor godt jeg merker det i fingre og legger/føtter når jeg har sittet for mye stille noen dager. :huh:

 

Nå er det tid for å ta grem GR-tankene igjen, og ikke minst SPISE NOK hver dag. Vil jeg tro jeg lar ligget laaangt under i kaloriinntak det meste av tiden de siste ukene, utenom at kosten har vært feil mye av tiden.

 

Tør ikke være så optimistisk at jeg sier minus ti før jul, men tror jeg kan håpe på seks kilo også dette halvåret. Vet ikke om andre festligheter enn konfirmasjon foreløpig, men det blir alkoholfritt, så det burde gå greit.

Alkoholinntak setter meg mye tilbake (gir stillstand eller oppgang) har jeg merket, så den ofrer jeg gladelig for å få litt resultat.

Tror det var annerledes da jeg var yngre, men etter femti har det nok skjedd ett eller annet. Det får jeg leve med, og heler prioritere litt annerledes.

Jeg kan helt tydelig IKKE drikke alkohol og forvente å gå ned i vekt, og da må jeg forholde meg til det, og IKKE stikke hodet i sanden for det faktum. Sånn er det med DEN saken, og da er det jo bare opp til MEG SELV å velge vektnedgang eller alkoholinntak.

 

Håper flere kommer tilbake i tråden etter hvert.

Go for it, Girls - dette klarer vi!

Sundshine heier på oss alle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Ferien er over her også, og dessverre har jeg visst ikke klart å holde vekten likevel. Som du skriver Sundshine så har alkoholinntak mye å si, og det merker jeg-det har blitt litt øl og vin i det siste, og der tror jeg problemet ligger.

 

Jeg har meldt meg på standardkurs igjen, jeg klarer nesten å holde fokus på egenhånd eller med gullmedlemsskap, men bare nesten. Så nå vil jeg i gang, jeg har hatt 2,5 tøffe år bak meg-de verste i livet til nå- som jeg trenger å trene og spise meg frisk fra. Målet er hårete; jeg vil løpe 10 km (Sommerløpet) neste sommer! Uæh! Har aldri fått til jogging og løping, men jeg har alltid hatt lyst til det, det ser så deilig ut. Og-jeg tror det er lettere med 20 kg mindre på kroppen, for det er hårete mål nr 2. Jeg var heldig og fikk kurs hos ho jeg gikk hos da jeg gikk ned 20 kg sist (har gjort dette før serru ;) ) og det tror jeg vil fungere bra denne ganga også.

 

Syns den motivasjonsteksten din var fin, Sundshine-jeg har den i bakhodet ganske ofte. Men for meg er det lettere å ha konkrete (og kanskje litt overfladiske) motivasjonsfaktorer i hodet; for eksempel at Acnebuksa i str 31 skal passe igjen, eller at jeg i neste svangerskap skal kunne bruke gravidbuksene på H&M uten at de sklir ned, eller at jeg skal kunne løpe en tur på kveldene med høy musikk i ørene, osv osv. Andre faktorer som at jeg får vekk søtsuget (for det forsvinner hos meg etter en stund på GR-kost) og lett kan si nei til kake, eller syns at sjokoladehylla ikke frister, er vel så motiverende.

 

Er det flere som skal gå på kurs av oss? En dum ting er at jeg har blitt søkk forkjøla og slapp i kroppen, så noe trening blir det ikke før jeg føler meg bedre. Men jeg skal da klare å spise sunn mat likevel :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 1 1/2 uke er rapporten herfra: Det går kjempefint!! Vekta viste en reduksjon på 2,9 kg, så nå er den bare 2 sifret:) Fortsetter med god motivasjon, men har en utfordring til å holde hverdagsaktiviteten oppe...Det må jeg gjøre noe med. Herlig å merke at klærne ikke strammer like mye:)

Lykke til til dere andre også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 1 1/2 uke er rapporten herfra: Det går kjempefint!! Vekta viste en reduksjon på 2,9 kg, så nå er den bare 2 sifret:) Fortsetter med god motivasjon, men har en utfordring til å holde hverdagsaktiviteten oppe...Det må jeg gjøre noe med. Herlig å merke at klærne ikke strammer like mye:)

Lykke til til dere andre også!!

 

Wow, så bra! 2,9 kg på halvannen uke, det står det respekt av. Og så gøy å være tosifra på vekta igjen, det gleder jeg meg noe enormt til. Går du på kurs eller kjører du ditt eget løp?

 

Hverdagsaktiviteten er utfordringen min også, men når målet er å løpe Sommerløpet neste sommer, må jeg jo i gang. Har funnet et joggeprogram, som en skal følge når en klarer å jogge 5 minutter sammenhengende. Det klarer ikke jeg helt enda, er i såpass dårlig form, så jeg må gå meg opp dit. Så blir det spennende å se hvordan kroppen takler det, spesielt knær og hofter/bekken (etter kraftig bekkenløsning). Treningsprogrammet jeg skulle starta på i går ble utsatt pga forkjølelse, så jeg satser på at neste uke er greia! Til helga skal mannen og jeg alene på hyttetur ei natt, det blir deilig-da får vi prøve å bestige en topp (eller iallefall ei hei ;)), og så skal vi ha med mye stæsj oppover, reiseseng og barnedilldall til neste gang, så vi slipper å bære både barn og alt utstyret på en gang. Tipper vi må gå to turer, og da blir det lett en time i ulendt terreng til sammen. Et annet mål jeg har er å sykle mer, jeg trenger en hjelm, men så er jeg klar.

 

Jeg begynner på standardkurs på mandag, og har begynt å veie maten igjen for å komme på rett spor. En annen lur ting vi har gjort her hjemme, for å være litt mindre trøtte, er at vi legger oss kl 22 (kanskje litt tidlig, men med en liten som står opp mellom 6 og 6:30 hver dag så hjelper det veldig) og ingen mobil på soverommet. Resultatet etter noen dager er at det er mye enklere å stå opp, og vi har begynt å lese bøker igjen ;) å få barn var visst mer unntakstilstand enn vi trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Så flott resultat, Minsker'n - hatten av for deg og det tosifrede tall! :) Kjempekjekt å få så fin begynnelse!

 

Inspirasjon må vi finne. Selv finner jeg inspirasjon i klær som passer (igjen), eller som blir mindre trange. Har hatt et par skjortebluser i skapet noen år, og nå passer de - veldig snål opplevelse hver gang, men håper på flere sånne i høst. Så kan en jo senere klaste plagget hvis det er utdatert. Synes i alle fall det er en fin måte å "måle seg selv" og kroppen på, for i speilet ser en lenge det samme som før.

 

Jeg liker egentlig ikke å trene, :huh: og går helst tur(er) i stedet. Har i perioder trent på studio, men er litt "off" nå for tiden. Håper å komme litt i gang igjen med bl.a.styrke i høst, for variert trening er jo best.

Men litt trening er jo betraktelig bedre enn ingen ting, frknsupp!

Og nå må du ikke gå for hardt ut. Ta det pent og forsiktig og øk langsomt opp, så er du i siget. Er sikker på at du klarer det!

Skjønner at barn føles som unntakstilstand - tell me about it - jeg har hatt sykt barn i hele barndommen hennes. :blink: Tilstanden går over når de er blitt nesten voksne - hehe - neida, bare tuller. Men en vender seg til alt, vet du. Om en får ryddet tid til litt trening innimellom, så betyr det i alle fall forbedring av hverdagsaktivitet og forbedring av kondis på litt sikt. Alle monner drar, som de sier.

 

Jeg må nok kjøpe gullmedlemsskap, jeg. Det lokale kurset passer meg veldig dårlig ift.tid og sted, så jeg får bare gire opp og begynne å registrere alt igjen. Og så må jeg bli flinkere til å komme meg i seng om kvelden, for for lite søvn kan også gi vektoppgang. Bare å skjerpe seg for meg, altså :o

 

Stå på, alle sammen - vi talast!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen, Takk for heiarop - det er supert å få:)/> Hurra for dere andre som står på! Resultatene kommer, det skal vi være sikre på!

Som jeg skrev er min utfordring aktivitet i hverdagen...og litt i helgene også, da! I tillegg fruktspising - det er akkurat som om jeg "glemmer" det. Har funnet ut at det hjelper å skjære opp f.eks et eple i biter/båter ! Jeg har satt som mål å komme meg på treningsstudio tre ganger i uka. Det er særlig for oppbyggingen av styrke. Jeg liker å bruke apparater, så er jeg først innenfor døra går det greit. I tillegg skal jeg delta på spinning minst 1 av de tre gangene. Spinningen kommer igang etter sommeren neste uke, så da er det bare å hive meg med :)/> Vil jobbe med å gjennomføre flere gåturer - det hjelper faktisk godt i forhold til hofteproblemene jeg sliter med. Svømming er en bra aktivitet for meg, så da er det gull at svømmehallen snart åpner for høsten. Det er selvfølgelig, som andre har skrevet her inne, viktig å ikke sette for store krav - å komme i gang med alt mulig som har ligget brakk så lenge! Jeg satser på å innarbeide noen faste rutiner - så er det som kommer i tillegg en skikkelig bonus:)

Gleder meg til å følge dere andre her i denne tråden - lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Heisan, alle sammen! :)

Da har jeg offisielt vært på vekten, og har lagt på meg halvannet kilo i ferien/på ca. fire uker. :) Er egentlig veldig fornøyd med det! Men er redd for ikke å klare å holde fokus og "starte på nytt" nå.

Føler meg lite inspirert, og føler meg slett ikke klar for å ta fatt og veie mat og teller kalorier osv. nå. Tror jeg begynner med å fokusere på matmengder og sunne valg, og prøver å guffe opp motivasjonen litt etter hvert. Akkurat nå aner jeg ikke hvor jeg skal finne den rette energien til å fokusere på det jeg må... :huh:

 

Den siste uken - hjemme - har fokuset vært på en kjeeempehaug klesvask etter at alle fire mer eller mindre har vært borte eller på farten forskjellige steder i tre uker. Men nå ser det ut for at jeg er omtrent i mål på vaskerommet i alle fall - ikke dumt, det heller.

 

Siden jeg jobber som "ambulerende vikar" vet jeg ikke når jeg skal på jobb igjen, men det kan skje over natten, så nå skal huset til pers de nærmeste dagen. Da kommer vi i rute før skolen begynner (selv om vi pga. streiken ikke vet når det blir!) - og fotballhøsten ruller i gang.

 

Det positive er at vektoppgangen har vært liten, og at jeg i det minste tror at det ikke skal så veldig mye til før jeg kan gå litt ned igjen. Det er en måned til konfirmasjonsbesøk, og helst skulle jeg vært fire og et halvt kilo lettere da - og hatt ti kilo til foreløpig mål - men vil i alle fall prøve å gå ned to-tre kilo på fire uker. Det burde være realistisk - bare jeg finner inspirasjon til 100% skjerpings... :o

 

Håper dere ande er i siget - god helg til alle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia deg Sundshine!! Supert at du baaare har lagt på deg 1 1/2 kg på 4 uker Motivasjonen kommer før du aner ordet av det - helt sikkert! Etter å kommet i gang igjen nå, kom min motivasjon mye lettere "til meg". Når du har klart å få bort kleshaugen, klarer du å veie og ev loggføre mat mm. Har tro på at du kan klare målet til konfirmasjonsfeiringen - yess! Vi får gjøre som idrettsfolket: Fokuser på arbeidsoppgavene - en av gangen:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst Sundshine, litt feriekos blir det jo alltid. Motivasjonen kommer sikkert etterhvert, jeg har også hatt det som deg-men etter at jeg bestemte meg for å starte på kurs (det begynner i dag) har bevisstheten vært mer skjerpet. Jeg er veldig fornøyd med denne ukas resultater, 1.5 kg ned, selv om jeg vet at mye av det skyldes at jeg var dårlig i formen i helga og ikke orka noe særlig mat. Minus 15 cm totalt fra forrige uke er da også noe, og det motiverer meg veldig til å komme i gang igjen. I morra begynner treningskurset mitt, jeg er veldig spent på det-og håper det starter med tur og ikke crossfit ;) (det er annenhver gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sigridrg

Hei alle sammen! Har vært helt ute av forumet i sommer, men nå er det tid for å stå litt ansvarlig igjen! Hadde et par kjipe uker på hytteturer og lignende der jeg først sto stille en uke og så gikk litt opp uka etter, men er stort sett kommet godt fra det. Det ser ut til at gullmedlemskapet igjen betaler seg, når jeg kunne nedjustere forventet treningsmengde og justere kaloriinntaket etter det:P

 

Kjole til bryllup i oktober er kjøpt, måtte bestille på nett for å få den rette fargen og størrelsen (skal være forlover i bryllup i USA, og må dermed ha kjole i den fargen bruden bestemmer). Den sitter som et skudd nå, men svigermor er her uka før vi drar over dammen slik at vi kan sy inn litt da hvis jeg mot formodning skulle ha gått ned enormt på de fem-seks ukene før det.

 

Vi flyttet jo i sommer, og nå er jeg i gang med sykling til jobb, og legger opp til å sykle tre dager i uka i snitt fram til snøen kommer, altså cirka 15 trimpoeng. Ligger fortsatt litt lavt på kalorier, blir anbefalt meny 3 men orker ikke så mye mat og ligger på meny 2 + 100. Tror ikke det er for lavt, så prøver dette en stund til. Innen snøen kommer har jeg kanskje gått ned såpass at jeg kan orke å jogge litt etter jobb:) Har en hemmelig drøm om å komme i form såpass at jeg kan jogge de 1,2 milene til jobb (og kanskje de 1,2 hjem igjen også) en gang i løpet av tiden vi bor her.

 

Har snaue to kilo igjen til første delmål og har begynt å glede meg veldig til massasjen jeg skal bestille meg som belønning. Får stive skuldre av all denne syklinga;)

 

Så flinke dere har vært alle sammen! Hyggelig med nye "fjes", og å høre fra de som var her før sommeren også:) Nå Sundshine er det bare å dra på igjen!

 

Jeg har fått en liten åpenbaring nå i sommer på yoghurt. Tar hele dagens melkekvote som naturell yoghurt, med havregryn eller frokostblanding og en dæsj honning - deeeilig! På kvelden blander jeg i frukt i tillegg, så får jeg tatt inn fruktkvoten. Så godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt, det med frukten og yoghurten! Jeg lager latte på 3 dl ekstra lett melk ;) det føles veldig luksus, og så smaker det godt for meg som ikke er glad i å drikke ren melk.

 

Denne uka har gått sånn passe, har fått til en del trim (masse hardt hagearbeid gir resultater) og litt gåing, men det har blitt litt for mye søtt og kake; dugnad i pappas hage, besøk og selskap osv føkker opp måltidsrytmen helt. Men-det er første uka og jeg ser lyst på det uansett, treningsprogrammet var gøy-crossfit var tungt, men formen var bedre enn jeg trodde. Neste gang er det tur med innlagte intervaller i oppoverbakkene-grøss! Men, skal en komme i løpeform må en jo løpe også da ;)

 

Kult med et mål på å jogge 1,2 mil-det er bra! Heier på alle sammen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstråle79

Hei alle nye og gamle venner :) Her kommer solstråla krypende tilbake ;)

 

Har hatt en super sommer,men med fri flyt for å si det sånn.Hadde plan om å registrere,være innom her og være flink men det glemte jeg helt bort :(:unsure::( Alt ble rot i ferien..men vekta holdt seg ganske bra tross alt..opp ca en kilo,men nå etter ferien derimot slenger vi like gjerne på to kilo til,og da begynner det og bli litt.Om det ikke er mye i den store sammenhengen,virker det for meg myyyye mere med over 105 i motsettning til 102.da nærma jeg meg liksom tosifra.

 

Så nå er det bare og brette opp armene og være nøye og registrere :P

 

Veldig imponert over dere andre som har holdt dere i gang i sommer og rapportert her inne!FLINKE FLINKE FLINKE :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sigridrg

Etter en helg med "litt" utskeielser var jeg nervøs for vekta i dag, men har gått ned et kilo! så det var deilig. Nå er jeg på -8,4, og mangler bare 0,9 før jeg er på første delmål som er 85 kg. DEILIG! :D Håper det går bra med dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstråle79

Gratulerer med flott resultat siggen1 !! Kanskje du når delmålet neste uke ;) Snart 10 kilo i minus er fantastisk!Det gir inspiasjon og se at det går ann å få det til B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Hei, alle sammen! :)

Bare kjappt innom i dag. Har fått meg et halsvirus eller noe, og suller rundt her med feber og uten særlig energi. Regner med det bare må brenne ut av seg selv, og må ta den tiden det tar. Tenker lite på hva jeg spiser (ikke så mye), og tror jeg drikker litt lite, men denne uken får bli som den blir. Nå skal jeg i første omgang bli frisk.

Kommenterer ingen av dere nå, men ser at det er både nedgang og stillstand etter "sommerkos-tiden" - sånn er det jo for alle til tider.

Jeg heier fortsatt på alle - husk at litt oppgang bare er en liten omvei til målet B)

 

Ønsker alle en flottings uke med sunne valg - stå på, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallå, Flott å se at det går nedover...med oss! Det vil det helt sikkert gjøre med alle - etterhvert! Sykdom må kureres, og feriekosen må "fortæres" - sånn er det bare.For meg har det til nå gått over all forventning:) ÷ 6,2 kg på tre uker er jeg kjempefornøyd med! Regner med at det nå kommer uker med de såkalte platåene, men viktig å ikke miste motivasjon av den grunn! Da er det godt å finne inspirasjon på forumet, slik at depresjonen ikke tar meg...Sliter fortsatt med gjennomføring av treningsøkter, men har fått drahjelp i nyinnkjøpt polarloop til å øke hverdagsaktivitetene! Det dreier seg om å bli bevisst på å ta bena fatt i litt større omfang enn det latskapen styrer. Ikke mye som skal til før aktivitetstiden får høyere resultat:)

Jeg ønsker syke god bedring og piff til de som synes det er tungt å komme igang igjen etter ferien! Vi mister ikke målet av synet - det ligger et sted der framme og venter på oss :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Tjodelido, folkens! :)

Stilig at folk er i gang igjen etter en sommer både med og uten utskeielser. Jeg tror det er sunt med litt "senkede skuldre" før vi tar fatt for fullt igjen.

 

Håper at de andre sliterne også er på plass igjen her snart. Da kan vi fortsette å jobbe oss nedover - sammen. Og bli mindre - sammen.

Rett og slett fordi vi fortjener det!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

HEI!!!!!

 

Sitter her med hodet under ullteppet, litt flau, og litt forbanna, men pytt sann. Slik ble det. Jeg har slitt enormt med å komme tilbake til den sunne livsstilen etter ferien. Ferien dro ut, treningen uteble og utskeielsene ble også i overkant, hvertfall sånn antallmessig. Men sommeren har vært NYDELIG!! Vi har som familie vært sammen, gjort mye hyggelig ilag. Vært i mye aktivitet både i vann og på fjell. Fjellsko, sykkel, joggesko. Så hverdagsaktiviteten har vært nåde moro og flott.

 

Hverdagen kom, jeg viste jeg ikke hadde holdt meg til avtalene med meg selv, nok en gang. Hvorfor? Fordi jeg går inn i slankeprosjekt etter slankeprosjekt, livsstilsendring etter livsstilsendring med samme tanken i bakhodet: "dette klarer jeg ikke!" Jeg leser motivasjonshistorier, der folk sier "klarer jeg, klarer alle ", Ikke jeg, tenker jeg da. Jeg vet jeg ikke klarer det, for det har jeg bevisst mange ganger. Dette er mantraen, som gjemmer seg bak halvhjertede overbevisninger om at "jo, jeg kan", "dette vil jeg" osv.

Well, dette kunne jeg utdypet mye mer, men for å gjøre en kort historie om mangel på selvbilde (for det er NETTOPPdet det handler om) kort:

Jeg gikk kraftig inn i meg selv, faktisk bare forrige uka. Satte meg ned å skrive, hvordan livet er i dag, hvordan jegv il det skal bli og hva som må til. Jeg innså at for å få til dette, bunner det i selvbilde. Hvordan bygge selvbilde mitt? For det første gikk jeg kraftig inn i tankene og følelsene mine, så gikk jeg tilbake 15 år, og vips der lå svaret. Nå vet jeg hvorfor, og når man vet hvorfor kan man gjøre noe med det.

 

Så hvorfor har ikke vært innom her?

Orket ikke! Viste ikke hva jeg skulle skrive, hvilke unnskyldinger jeg skulle bruke, og (jeg skal bære ærlig) jeg orket ikke lese om hvordan det hadde gått med dere. Lese at dere hadde mestret. Det er min tråd, som jeg er så heldig å fått mye hodt selskap i. Hvem svikter sin egen tråd? Derfor fant jeg ut at nå skal jeg gjøre dette uten noen tråd og forum. Og det kan det hende jeg gjør, men etter å ha åpnet mailen i går, fikk jeg en mld fra grete roede.

 

Kjære, sundshine!!!

Så fantastisk av deg å sende meg en privat mail, gjennom GR. Tusen takk!

Det minte meg om hvor flott det er her inne, og at grunnen til at keg droppet ut er for å skjule mitt mislykkede prosjekt, så lang. Jeg er i livet, i beste velgående, fortsatt overvektig og litt sur over det... ;) Men at du nettopp tok deg tid til å gjøre dette, overfor en person du ikke kjenner, ikke vet hvem et. Det rørte meg. Og jeg tenkte; i morgen setter jeg meg ned, vedgår mine synder, mine tanker (i korte trekk) og tar tak i livet mitt igjen sammen med disse damene.

Et nytt prosjekt hadde jeg uansett startet, men jeg innså at jeg vil gjøre det sammen med dere. Innom innimellom, oppdatere, snavle :)

Jeg innså også at selv om vi er anonyme for hverandre, og sitter bak en skjerm, så er vi mennesker med følelser og en type relasjon. Kanskje vi blir litt avhengige av hverandre? Det blir kanskje en merkelig form av nettverk? Vi er uansett i samme nåt.

Og jeg ser jo, helt klart, at alt jeg skriver her om prosessens opp,- og nedturer, like godt kunne bært delt med en venninne, søster eller ektemann. Men det stopper seg liksom selv hvor mye man kan snakke om dette i hverdagen.

 

Jeg har gjort en annen ting, jeg har forpliktet meg overfor mine barn. Har alltid sagt at dette skal gjøres i skjul for dem, fordi jeg vil at de skal ha et sunt forhold til kroppen sin. Så slo tanken meg: jeg kan la barna se jeg er overvektig, jeg kan la dem se jeg spiser hodteri og de vet jeg trener lite, men jeg kan ikke ta dem med på en sunn endring. Det handler om å velge ordene sine, tenkte jeg. Jeg har et barn som er så stor at faget "mat og helse" har kommet inn i skolehverdagen. Det er flott! Da vil jeg, og bi, spe på hjemme med sunne holdninger, sunne valg. Jeg vil ikke at hun en torsdag skal sitte å høre på hvor viktig det er med sunn mat og mosjon, for å unngå livsstilssykdommer som diabetes, hjertsykdommer og vonde ledd. Jeg vil da ikke at hun skal bli engstelig for mamma. På lik linje som barna som er redd en foreldre skal bli syk og død fordi h'n røyker.

Og aller viktigst; jeg vil ikke at barna mine skal adoptere min livsstil. De skjønner mye mer enn vi aner, de drar slutninger og har nese som en blodhund og inteligens som en kripos-etterforsker, de kan gjennomskue oss. Så det de vil lære på skolen, om det er matte, nettvett eller sunn livsstil er kun en brøkdel av hva de skal lære. Det vi hjemme suplerer lærerne og fagbøkene med, det er det som er holdningsskapende og som legger det viktigste grunnlaget for læring.

Dette ble mye, er dere med?

Oppsummert; jeg vil være en sunn foreldre og et godt forbilde, både i livsstil og holdninger til andre personer. De speiler oss, de tar etter. Om læreren sier det er biktig å holde seg kun til lørdagsgodt, hjelper det lite nå 10-åringen skjønner at a mor må spise mer enn det siden hum er så tykk.

 

Jepp, snakk om comeback! Drukner dere i ord!

 

Senere i dag skal jeg sette meg ned å skumlese gjennom det dere har skrevet siden sist, men det er enoooormt laaaangt.

Kanskje alle aktive her kan skrive noen få ord om hvordan de ligger an i løypa?

Så skal jeg lese oppover!

 

Hyggelig å vere tilbake!!

 

Dagens tall; 93,8 kg. Oppgang i sommer, men nå går vi for nedgang, innstramming, økt energi og en glade seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for at du er tilbake, nueva vida! Har savna deg sjø!

 

Sånn går det for oss alle, opp og ned, men flott at du er "på" igjen nå! Jeg tror det er litt sånn for oss alle at hvis vi ikke bestemmer oss for at det er dette som er livet vårt nå, altså at det ikke er en "diett", men at sånn skal vi faktisk (med modifikasjoner) ha det, alltid, så går det bare ikke.

 

Flott at du tar med barna i dette når de begynner å bli store nok til å skjønne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Takk, siggen! Flott å være tilbake også!

Nå har jeg skumma gjennom, og jeg ser at det var rolig i sommerferien, men flott at tråden ble holdt liv i. TAKK!!

Så har det kommet til flere utover sensommeren igjen, det er jo fantastisk at vi kan finne tilbake til hverandre.

En ny er det blitt :) VELKOMMEN, Minsker'n. Moro navn ;) ser at du virkelig har hatt en flott nedgang den måneden du har vert med. Gratulerer!

Dere andre er også igang igjen, og det er det vikrigste. Gratulerer til alle som har holdt vekten, og ikke minst de som har gått ned. Og gratulerer til oss andre, som det har humpa litt mere for, gratulerer for valget som er tatt om fortsettelse!!

 

En rask oppsummering av aktive damer her inne: minsker'n, sundshine, siggen, frksnupp og solstråle. Stemmer?

 

NB: fant de gamle tallene fra først i juli, og vekten viser opp 0,9 siden, så det var ikke så ille som jeg trodde. Mend et skulle jo vert ned...men det var det ikke! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du er tilbake, nueva vida:) Jeg hoppet på tråden din fordi den er med på å gi meg god motivasjon - og det får jeg virkelig her! Veldig flott at du deler tanker og opplevelser! Vet veldig godt hvordan det oppleves ikke å mestre den sunne livsstilen....Dessto mer gøy å klare det:) Det gir en sterk opptur på selvtilliten. Det virker veldig smart å trekke barna med på de gode valgene - lykke til med det! Gleder meg til å gå veien videre sammen med deg - og dere andre her inne! Klart vi kan få det til - det sitter i hue - og det bruker vi jo til det beste for oss selv, bare vi snur litt på innstillingene "der oppe" :) Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Takk, Minsker'n. Fint at du finner motivasjon i tråden, og kan bruke det i din livsstilsendring. Du har virkelig fått et imponerende resultat på en måned! Hva er opplegget? Mat, trim, godteri etc...

 

Har hatt noen gode dager med sunn mat, og litt aktivitet. En god gåtur tirsdag, en skogstur i går. Var på bærplukking, så jeg gikk ikke så enormt langt, men litt mosjon blir det jo utav 1,5 time på bærskogen.

 

Ellers kjenner jeg at jeg jobber mye mentalt, prøver å jobbe på en annen måte nå enn tidligere. Mantraene er at dette er for resten av livet, fordi jeg fortjener det, jeg ødelegger meg selv med all denne godisspisingen, og det kan jeg ikke godta lenger. Jeg kan hvis jeg vil, jeg tenker at jeg kan klare alt jeg bestemmer meg for. Små peptalker flere ganger om dagen,

For det sitter helt klart der oppe, som du skriver Minsker'n. Og det er jo der selvbilde også kommer inn. Der må jeg jobbe enormt nå fremover. Bygge selvfølelsen gjennom mestring og sunne valg.

Man blir ikke veldig høy på seg selv av å være overvektig, og attpåtil ikke har klart å gjøre noe med det.

Gleder meg så enromt til å klare dette, kjenne at kroppen blir lettere, at ting blir bedre, at energien stiger, at man føler seg mer tilfreds. Livsstilsendringen er jo full av gevinster :)

 

Er forresten denne uka skikkelig premenstruell (skrev tidligere at jeg sliter enormt her....). Smerter og elendig form, så sliten jeg kan sove dagen lang. Hehe... Derfor må meg rose meg selv for at keg klarte å restarte nettopp denne uken :)

 

Barna ja; jeg syns det var litt skummelt i starte , men ser helt klart at det ikke er det om man presenterer det på en bra og riktig måte. Det er jo ingenting som er usunt i at vi fokuserer på sunn mat, men det er lov å unne seg litt lørdag. Heller ikke usunt å vite at mamma ønsker å minke litt fordi hun syns hun er for stor, og det er ikke sunt over yid. Treninger jo ikke akkurat koble inn kjolestr og bikini-angst...hehe...

Jeg kjenner at det blir en veldig forpliktende avtale. For hvem vil skuffe jentene sine?

Det handler uansett ikke om å bli en bedre mor, jeg er en god mor som går opp i ungene mine 134%. Det handler om å gjøre det for seg selv, og det vil jo hverken barn eller mann tape på ;)

 

Hyggelig å være tilbake!!

 

Har ikke sagt noe om målsetting, for det må man jo ha. Kanskje jeg skal oppdatere signaturen med det?!?! Første delmål er iallefall 92 kg til høstferien, 26.sept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...