Gå til innhold

Ikke ny, men starter på nytt og for siste gang


Gjest nueva vida
 Share

Anbefalte innlegg

God pinse alle! Her har det gått greit denne uka og, jeg har juksa og veid meg og lå på samme som sist, og så har jeg vært i selskap og spist bittelitt kake og karbohydrater. Det går fint så lenge jeg holder meg i skinnet på mengden, men i dag har vi spist is, det har vært utrolig varmt-og lite søvn i natt gjør at jeg lett faller tilbake i gammel vane. Søvnløs=søtsug hos meg. I tillegg har vi hatt en liten som har begynt i barnehagen den forrige uka, og det merkes på alle-ny rutine, trøttere unge og foreldre, da sklir det lett ut. Men-jeg tror og håper at jeg har gått ned litt likevel, veiing i morra. Ser frem til at mini får mer faste tider i bhg(nå i starten har vi prøvd å gjøre dagene korte) så jeg kan planlegge dagen mer og putte inn treninga.

 

Gode tips? Tja...spør deg selv om det er verdt det når du har lyst på noe snop, jeg ser for meg en kropp jeg absolutt ikke ønsker meg (meg selv for ca 15 kg overvekt siden, rett etter fødsel) og det hjelper ganske godt. Ellers prøver jeg å bare spise bittelitt mindre til hvert måltid, og kanskje litt mer grønt og litt mindre av det minst sunne, det funker også bra. Levering og henting i barnehage er ca 20 min gange til sammen hver dag, og det hjelper også. Alle de små tingene til sammen, er vel egentlig konklusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 529
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest sigridrg

Hei alle:)

 

Kostholdsmessig har uka som var vært SKIKKELIG dårlig. Jeg har ligget omtrent på kalorimål, men omtrent en tredel av kaloriene hver dag har vært godis eller is eller lignende. MEN jeg har nådd treningsmålene, og har gått ned 0,9 denne uka, så da ligger jeg på 2,3 etter to uker. Det får jeg være fornøyd med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Heisann, og vel gjennomført pins og festligheter her i huset :)/>

 

Festligheter, ja. Og da merker jeg at mine nye rutiner ikke har satt seg, for jeg sklir helt ut. Blir for mye usunn mat og for mye kaker.... Men jeg har iallefall hatt en strålende helg!!!!!!

 

Jeg må begynne å registrere, for jeg spiser litt for lite til måltid, som igjen fører til at jeg blir for sulten, og får for sterkt sug etter noe usunt. Klarer ikke holde blodsukkeret stabilt nok, tror jeg. Og da vil jeg begynne med registrering. Liker det ikke, men liker ikke kroppen min heller. Og jeg vet hva som veier tyngst på vektskåla.

 

Sundshine: god bedring til mannen:-) godt det er noe som går fort over. Liker innstillingen din. Misliker sterkt folk som uffer seg noe innmari for en liten bagatell. Vi må sette ting i perspektiv! Mye som er kjedelig og vondt, men.... Takk for oppskrift på grønsakspakke. Her blir det som oftest gulerot, brokkoli..det vanlige! Epler hørtes digg ut :)/>

 

Frksnupp; fint motivasjonsbilde. Det bør funke!!! Og for meg er det bare titte i speilet. Neste gang jeg får lyst på noe jeg ikke skal ha, skal jeg kle meg naken og spegle meg. Det bør bære nok :P/>

 

Siggen; gratulerer med nydelig nedgang!!! Flink du er!!!

 

Nå skal dere høre noe trist, og noe som var vondt for meg. Men først vil jeg presisere at jeg har verdens beste mor, som også er alt du kan drømme om som svigermor og bestemor. Men hun er vel innimellom det vi kan kalle litt korttenkt, og sier det hun ikke burde si, noen ganger. Her en dag snakket vi om ar jeg drømmer om å ned i vekt, og at jeg jobber med det nå. Selv om det går litt tregt. (Hun har alltid ment jeg har vært for stor, de siste ti årene). Jeg har alltid levd med kommentarer som "den kjolen var fin til deg som er så stor", "så lurt å kjøpe bikini med så stor truse når du har stor mage"... Ja, det er sårende. For er det jo noen som vet hvordan vi ser ut, er det jo nettopp vi selv. Iallefall, denne dagen sier hun; " du vet, du kommer aldri til å bli tynn!!!"

Jeg sier at det tror jeg jeg kan, for mange har slanket seg det dobbelte av hva jeg skal, og blitt tynne. "Ja, men det går ikke for deg!!!!!"

NEIVEL!!!! Gjett hvem som fikk blod på tann??? Jeg skal f*** ta meg vise deg, tenkte jeg.

Samtidig blir jeg veldig lei meg. Er det slik folk ser på meg? "Hun er tykk, og kommer alltid til å bli det stakkar"? Det er vondt. Og veldig trist at ens nærmeste kan såre en på denne måten.

Jeg velger å ikke sitte å slikke mine sår denne gangen, men bruke det til noe.

Heretter skal jeg ikke si noe om drømmene mine, om målene mine, om treningsturene, mat etc... Jeg skal gjøre det, og jeg skal vise henne hvem som kan bli tynn!!!

Jeg er ikke hun stakkars, feite som ikke tar tak i livet sitt!!! For alle som aldri har slitt med et kilogram for mye, vet jo hvor lett det er. Bare ditt, bare datt, bare spekesild og salt....

Som å vite alt om barneoppdragelse når msn selv er barnløs.

 

Med blod på tann, og full av trass, går jeg på en ny uke, og vet at NÅ har jeg startet!!!!

 

Ønsker dere en flott uke!!

 

Oppgang denne uka, vekt i dag; 94,3

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstråle79

God tirsdag alle sammen B)

Og hei til deg siggen1 :) For en fantastisk bra start du har hatt!Virkelig moro!!

 

Her går det opp og ned som det pleier.Endte ned 0.5 denne uka.Men det er litt ergelig når jeg vet jeg har vært mye lenger ned,men men.Har vært noen dager på hytta og da har det vært mye og gjøre så har blitt for lite av det meste,både mat,melk,frukt og grønsaker.Men nå er jeg i gang med føring igjen så satser på ei bra uke B)

 

Varme tanker til deg nuevavida :wub:

Ingen skal trenge å høre sånne utsagn om vekta.Det er vi smertelig klare om selv,uten at noen trenger og påpeke det!!Og spesielt ille er det når det er fra de nærmeste det kommer fra.Ikke ta deg nær nær av det men bruk det som en boost på at dette skal du klare!!OG DET VEIT JEG DU KLARER!!

Spennende med detta oppleget du er med på nueva vida..hva er det egentlig??

 

Ha en fin dag videre..Nå må jeg ut og klippe plenen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer, lenge siden sist -_-

 

Jeg har ikke falt av lasset, men har bare vært så utrolig lei alt som har hatt med slanking å gjøre. Jeg har ikke orket å lese her på forumet eller skrive for den saks skyld.

 

I den perioden jeg ikke har vært her, har jeg gått litt opp, men heldigvis litt mere ned :)

 

Totalt har jeg gått ned 19,3kg og veier nå 73,2kg.

 

Jeg er fortsatt veldig motivert, og er veldig lysten på å se 60 tallet snart, kanskje i løpet av juli måned om ikke ferie og andre sosiale dager kludrer det til ;)

 

Jeg har begynt å jogge som var et mål. Ja jeg greier nå å jogge (i rolig tempo da) 7,4km uten og måtte gå. Ja, jeg er litt stolt, for det har jeg aldri gjort før i hele mitt liv!

 

Jeg har ikke lest alt dere har skrevet den perioden jeg ikke har vært på nettet, men jeg så historien din Nueva Vida om svigermor. Jeg synes virkelig ikke det går ann å si sånne ting, og jeg forstår godt at du vil vise henne at hun tar feil. Jeg har troen på deg, jeg har sakt det før, dette er bare snakk om tid og vilje og det har vi alle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra Christineh! Heia deg!

 

Nueva Vida, sånne svigermødre burde hatt munnkurv. Hva i all verden er det som får folk til å si sånne ting? Det går jo ikke an, og det er langt fra vanlig folkeskikk. Blir sint på dine vegne, jeg. For ei kjerring.

 

Her har det stått stille den siste uka, opp 100 gram og 0,5 cm-ikke det store, men jeg vet godt hvorfor-selskaper i pinsa og litt for fristende med softis i heten her har nok bidratt til det. Nå er det imidlertid på an igjen med lavkarboen, jeg tester om det går greit å spise litt knekkebrød eller lavkarbobrød hver dag, og litt frukt. Kjenner likevel at det må ha forsvunnet mye vann ut av kroppen min, jeg kan kjenne igjen håndledd og føtter igjen for første gang på to år ;) så det er jo positivt. Har ikke målt annet enn midjen denne gangen, men kan se på klærne mine at det har minket flere steder. Kiloene sitter hardere på denne ganga ser jeg (vanlig etter svangerskap?) men cm minker likevel, og jeg får stadig kommentarer om jeg har gått ned i vekt, så noe riktig må jeg jo ha gjort.

 

Lykke til i uka som kommer (eller, som er i gang, egentlig)! Kan tipse om at mager vaniljekesam med frosne blåbær og jordbær er VELDIG godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Hei, alle sammen! :D

Håper dere fortsatt står på, selv om det muligens går smått i perioder, som med meg akkurat nå: Ned 300 gram fra sist uke, men jeg fortsetter likevel, for nedover skal jeg, selv om det kan ta tid.

Har ikke vært nede på denne vekten på lenge - tror jeg stoppet omtrent her forrige runde på GR, i 2010 eller 2011. Så nå regner jeg med at det tar tid før kroppen min vil slippe seg lenger ned på vekt-skalaen, men jeg skal som sagt ikke gi meg om det går litt trått (på fjerde uken nå) - og om jeg skeier ut litt i blant.

Det er uansett hverdagen og det vanlige kostholdet som er viktige for meg. Og det er det jeg tror gir resultater, selv om det går trått. og festligheter kan gi variabelt resultat i perioder.

 

Nueva vida; jeg kjenner meg så alt for godt igjen i det du forteller... :( Selv om jeg etter hvert er blitt både voksen og ganske hardhudet, så sårer det likevel når min (gamle, litt svakelige og presenile) mor presenterer meg som sin yngste datter; "yngst, men ikke minst, haha...". Det er mao. nesten ikke grenser for hva pre-senile kjerringer i 70-80-årslederen tror de kan tillate seg å si om sitt avkom...! MEN, vi MÅ heve oss over det, og gi skikkelig gass og bruke det positivt og bli litt forbanna, slik du også vil gjøre.

Samtidig skjønner jeg jo at min gamle mor aldri kommer til å kommentere at jeg har gått ned nesten ti kilo de siste årene, siden det har gått så langsomt - men også at det er så uendelig mye lettere å peke på feil hos andre, enn å trekke frem de små men positive tingene...

Det er sikkert èn av grunnene til at jeg selv prøve å gjøre det, om det så er nesten en bagatell, så prøver jeg å si noe hyggelig til andre: Fin genser, ny hårsveis, bluse som kler deg osv.

Det er bedre å si noe og bli ansett for å være litt sprø, enn ikke å si noe og kanskje være den eneste som kunne vært ekstra hyggelig med vedkommende akkurat den dagen, ikke sant...? Små ting kan betyr mye for andre selv om vi ikke vet det, og jeg tenker ofte på om "det hadde vært meg", så hadde det og det vært kjekt osv.

 

Tror det er ca.fem uker til jeg skal på ferie, og det hadde vært utrooolig kjekt å gått ned litt til før den tid. :D

Jeg tror jeg også spiser for lite, så jeg må tenke meg tilbake til GR-kurset og tenke på hva jeg faktisk spiste. Jeg syntes jeg spiste utrolig mye og utrolig ofte da. Vil tro jeg ligger en del under nå - og sannsynligvis så lavt at jeg er i ferd med å gå på sparebluss. Påvirket av gammel erfaring fra yngre dager har jeg sannsynligvis innbygget at jeg er "livredd" for å spise for mye og legge på meg, og innbiller meg at "hvis jeg spiser lite, så går jeg ned i vekt". Så blir det så lite at vektnedgangen stopper opp i stedet - og det tror jeg har skjedd med meg nå. MEN da er det bre å gi mer gass og registrere og faktisk vite hva en spiser, og de må være både nok og riktig. Så lett - og ikke minst så vanskelig!

MEN vi skal vel ikke gi oss? :)

 

Ønsker alle en finfin juni-uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg tror også jeg spiser for lite-iallefall av det jeg bør spise mer av. Tåler dårlig kombinasjonen lite søvn (syk unge siste uka) og varme, da mister jeg matlysten og så går det galt. Lavkarboopplegget funker fremdeles, men det er av og til vanskelig å være kreativ i matveien hvis vi ikke har kjøleskapet fylt med grønnsaker, kjøtt og ost. Litt frukt MÅ jeg ha også, så ting må bare planlegges. Gnagende hodepine pleier å være et godt tegn på for lite mat hos meg, og den har sittet i hele dagen.

 

Syns det er så vanskelig å komme i gang med trening denne ganga, det har gått lekende lett tidligere (har trent styrke og gått turer), men nå etter noen stillesittende år (og et år med minimalt med søvn, mange ekstra kilo og mye styr med amming/soving/mating/you name it) sitter det langt inne. Gode tips mottas med takk! Selv om jeg leverer og henter i barnehagen, er det ikke nok i hverdagen til å gjøre noen forskjell. Litt sånn negativ i dag kjenner jeg, var ikke forberedt på sykdom første uka i barnehage-nå er heldigvis mini frisk og fornøyd igjen.

 

Håper alle har en fin helg der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

hei og hå! :)

 

Frksnupp, husk på at kostholdet er 70% og trim 30% når vi skal ned i vekt. Om ikke annet, så kan det kanskje være en liiiten trøst i tunge stunder...? Og ting tar tid, men viljen til endring/forbedring er også en veldig god begynnelse :)

 

Søvn tror jeg er veldig viktig - det er jo også vitenskapelig bevist at den som sover lite og dårlig lettere får vektproblemer/legger på seg enn den som sover nok og godt.

Jeg har sovet dårlig fra jeg fikk barn og ble vekket mellom to og fem ganger per natt i mange år - altså over 20 år siden... MEN det skyldes allergi og eksem, og jeg har i grunnen aldri sovet godt, men det blir faktisk ganske fort en vane en ikke tenker så mye over, og en vender seg til å alltid være litt trøtt også. Ser forresten at det hørtes veeeeldig sytete ut, men det er sånn det er. Og det er jo ikke "farlig" bare en får sove skikkelig ut av og til. Da minstemann var født, sov jeg samtidig som henne på dagtid de første to-tre månedene, og det gjorde underverker både for meg og for hele familien, tror jeg. :)

 

Har hatt en helg med masse fotball og pizzabord (lørdag) og kakebesøk søndag, og har i grunnen ikke tenkt så mye kosthold denne helgen, men har omtrent ikke spist snop, og ikke spist noen spesielt store måltider. Det har nok blitt for lite vanndrikking, men jeg heller innpå det jeg kan når jeg ikke skal ut i mange timer.

Begynner uken bra med nok vann og ok kosthold, og denne uken tror jeg ikke byr på noen festligheter, så da er det bare å holde steam'en oppe og prøve å leve sunt hele uken.

 

Stå på, alle sammen - dette klare vi over litt tid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sigridrg

God mandag, alle sammen.

 

Jeg begynner nesten å syns at dette er litt flaut nå, når det går litt trått for noen og enhver, men jeg gikk jammen ned et kilo denne uka også:S Regner med det begynner å flate av etterhvert nå.

 

Har ti trimpoeng i uka på sykling til og fra jobb, og har bestemt meg for at det skal være målet, slik at hvis jeg får til noe i løpet av helga blir det en bonus. Nå er vi midt i flytting, og da blir det lite bonustrening, for å si det sånn! Har stort sett ok kosthold, men blir mye vas i helgene. Jeg klarer stort sett å holde meg innenfor kalorimål, men det blir da på bekostning av kostholdsscore og mellommåltider. Syns i grunn det går bra det her. Enn så lenge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med trimpoengene, Siggen! Sykling er moro.

 

Jeg har kasta inn lavkarbohåndkleet. Etter å ha spist for lite (kjennes det som) og hatt stillestående vekt og cm de siste to ukene vil jeg heller prøve GR igjen og registrere. Selv om lavkarbo var en god ting for meg som er glad i kjøtt, ost og grønnsaker ble det for tungvint i lengden, spesielt på travle morgener. Litt kjedelig merker jeg, for kroppen min hadde godt av det, men jeg forsøker å ikke dytte innpå med masse karbohydrater nå da. Knekkebrød i stedet for brød, og lite poteter fremfor de andre grønnsakene. Pasta og ris spiser vi så sjelden likevel at det blir ikke noe problem å redusere på.

 

Så da har jeg lagd meg en standard frokost fra sist jeg gikk på GR- rugsprø med smør, kokt skinke og agurk-espresso og vann med blåbær og limebåt i :)

 

Håper at det pluss mer turgåing skal få fart på forbrenninga igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstråle79

God tirsdag B)

 

Gratulerer med nok en kilo ned siggen1!Ikke vær flau for at du får det bra til..det er inspirerende for oss andre som det går trått for og se at det er mulig ;)

 

Så du gir deg med lavkarboen *frksnupp*..Jeg har også vært inne på og prøve det noen ganger,men har ikke kommet så langt.Tror det kan fungere fint om man følger det nøye,men har vært usikker i og med at jeg er glad i brød osv. Grete roede er jo sånn sett perfekt,at man kan spise litt av alt :P

 

Her har jeg ingen vekt og komme med denne uka.Ikke kurs så da har jeg ikke veid meg på "riktig" vekt så oppdaterer på mandagen igjen,men ca veiinga hjemme var ikke bra så nå må det fokuseres skal det bli noe resultat til uka.Mye som skjer med 3 bursdager,avsluttninger osv. så er bare og ha tunga rett i munnen!!Ha noen flotte sommer-dager B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Heisann, damer!!

 

Flinke dere har vært til å skrive her inne, jeg har vært sløv på den fronten siste ukene. Men jeg er her ;) rett og slett veldig hektiske dager, og ser at det blir mye uteliv både på dagtid og kveld, og mye mindre tid til disse diverse skjermene. Og det er jo en bra ting:-)

 

Ser at det nok vil bli mindre registrering fra min side nå i sommerferien, men det viktigste er at vi er innom minimum en gang i uken. Så vi holder følge, og registrerer til hverandre!

 

Alle bursdager, avslutninger og festligheter har de siste ukene gjort det litt vanskelig for meg. Er ikke flink til å styre unna. Men denne uka har jeg vært bittelitt flinkere, og har tatt av 300 gram. Ingen flaggdag, akkurat... Det er jo gram jeg har tatt av mange ganger bare de siste månedene....

 

Jeje... Jeg har slitt med å forstå hva jeg har gjort feil, og hvorfor jeg gang på gang faller i søtskuffen og overspiser fett og karbs innimellom, litt for ofte.

Har måltidene mine, med rett GR-tenking, hele dagen. Sunne, fornuftige middager, med noen unntak en sjelden gang. Kvelden kommer og jeg er sååååå sulten og fysen. Anten hiver jeg innpå med alt for mye brød med smør og ost, eller jeg unner meg sjokkis eller annet godis. Har aldri skjønt dette. For jeg vil ned i vekt, jeg vet hva jeg skal gjøre. Hvorfor jobber kroppen så imot?

I går fikk jeg svaret. Var på et kostholdsforedrag. Der snakket de om proteiner, og rett balanse i kostholdet vårt. Blodsukkerstabilt-kosthold. Og det var der siste puslespillbiten min falt på plass. Jeg har fnyst litt av disse mellommåltidene, og tankt at det kan ikke ha så mye å si, når jeg holder meg til mine fire måltider. Jeg har itillegg alltid tenkt bare kcalregnskap, aldri hva maten faktisk inneholder. Jeg vikk vite i går at mellommåltidene våre, sammen med en del proteiner, er med på å holde blodsukkeret stabilt. Er man flink gjennom hele dagen, vil man ha en jevn metthetsfølelse, kroppen er tilfreds og man slipper denne hungeren hver kveld. Man får mer jevn energi, både til trening og hverdagsting.

Det var nesten en openbaring for meg ;) endelig skjønner jeg det. Og jeg har egentlig skjønt mye ang kosthold, har alltid hart kunnskapen, men det har sittet mellom ørene. Nå fikk jeg fylt igjen det siste kunnskapshullet, og det gir så mening.

Er veldig klar for å jobbe enda hardere for å bryte de gamle vanene mine. Nå har jeg fått en nøkkel som jeg skal bruke til å gjøre det lettere. For fysiologisk er en side av bilde, det psykiske, det som sitter mellom ørene er en annen side av saken. Men jeg tenker at det vil bli lettere å jobbe mentalt med fristelsene og de gamle vanene når kroppen fysiologisk sett får det den trenger av alle byggesteiner.

 

I går var jeg på en flott fjelltur, alene. Det er 1,5 time BRATT, RETT OPP... jeg krøp di siste meterene, og det er ikke tull!!! Jeg var så forferdelig sliten, men kom på toppen, til DEN utsikten og tenkte: " det er dette som er mestringsfølelse!!!" Når man klarer noe man ikke trodde man skulle klare, og noe som var veeeldig vanskelig. Veldig tilfreds over egeninnsats. Kjenner det i hele kroppen i dag, mest i beina, som er så sure at det er vondt :o

 

I kveld er det gruppetrening, og jeg gleder meg.

 

Vekt registrerer jeg hver uke, men nå har jeg i tillegg tatt målene mine, og de tenker jeg å ta hver måned. I tillegg har jeg tatt noen fysiske tester, som jeg også oppdaterer en gang i mnd. Dette er push-up, planken, knebøy og en joggerunde.

Blir moro se fremgangen, men da må man gjøre alt riktig!!!

 

Ønsker dere alle en flott uke:-)

 

Vekten var forresten 94,0! Ned 0,3. (Surt siden jeg før påske var under 92). Men vi gråter ikke over spilt melk her inne. Vi fortsetter, og fortesetter og fortsetter!! Og målene våre skal vi nå!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for god trim, nueva vida! Kjenner godt til det der med avslutninger, feriemodus osv. Syns forresten det bare er bra at noen klarer det fint her inne, det er jo god motivasjon for oss andre, så heia dere :)

 

I går fikk jeg gått mye, trilla med vogn+11 kg unge opp mange bakker, det hjelper godt-ca en time i ganske god fart, siden jeg hadde feilberegna avstanden mellom barnehage og helsestasjon ganske kraftig ;) dro til byen etterpå, og da ble det litt labbing (i roligere tempo riktignok), men jeg var god trøtt på kvelden, og det er sånn en deilig følelse. (men så spiste jeg litt for mye lakris på kvelden da...)

 

Mellommåltidene er viktige ja, jeg syns at det var utfordrende med lavkarboen, for der måtte jeg lære meg så mye nytt om sammensetninger, mengder, næringsstoffer-alt dette har jeg jo inne med GR. Så nå føles det mye bedre, jeg må bare huske på den lille regelen om at det er verdt det/ikke verdt det, når jeg faller for en fristelse.

 

Hvis du trenger tips til mellommåltider, nueva vida, så har jeg pleid å spise:

 

Et eple, en banan, ei pære el l

En neve nøtter

Mager vaniljekesam med frukt/litt kokosdryss/litt lakrispulver

En Skyr/yoghurt

To rugsprø med f eks smøreost og et jordbær i skiver

(av og til en Nutrilettbar, men de syns jeg ikke metter godt nok i forhold til kaloriene)

Av og til en proteinshake/måltidserstattershake

Ei tynn brødskive med noe godt pålegg, eller ei tykkere med noe magert pålegg

Gulrøtter/agurk/selleri med litt kesamdip

 

Til frokost har jeg også lagd havregrøten mye som det er oppskrift på her, men jeg har blanda kanel og ei skje lett eplesyltetøy i selve grøten, og så hatt lettmargarin, kanel og bittelitt hakka nøtter og kanskje noe frukt på toppen, da blir den ekstra god

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sigridrg

Ja, nueva vida, det er SÅ viktig med det der med proteinene og den kostholdsbalansen! Etter at jeg ble gullmedlem og kunne følge med på balansen mellom protein, karbo og fett, samt at jeg fikk nok melk/grønnsaker/frukt etc. har det blitt utrolig mye lettere! Jeg er mer jevnt mett og mye mye mindre fysen. Jeg dropper av og til et mellommåltid, men er så mye mer i balanse når jeg ikke gjør det.

 

Jeg hadde veldig problem med å få nok protein før jeg begynte å spise yoghurt naturell med havregryn til frokost og kvelds, og har fortsatt dager da jeg "må" bælme et kokt egg (eller to!) til kvelds for å komme i balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Takk for gode mellommåltidtips! Syns det er litt vanskelig å finne noe som er lite og raskt, det skal jo liksom ikke bære et helt måltid. I går spiste jeg cottage cheese med litt valnøtter og et eple, strødde kanel på toppen. Det ble skikkelig digg! Veldig, veldig godt! Og da ble det jo jammen proteiner også:-)

 

Jeg veksler mellom her og vg's vektklubn. Har kjøpt meg et 3måneders abonnement der. Det blir vel som med gullmdl her, tenker jeg. Men syns det er mye inspirerende artikler der inne. Så nå veier jeg, og registrerer maten. Der får man kostholdsscore, og da er det lettere å følge med på proteinene. Og jeg prøver å tenke proteiner i mellommåltidene også. Men mye sette seg inn i og lære. Har alltid bare tenkt kcal, og ser at det har vært så feil. I går var min første dag med skikkelig mellommåltid og jeg tenkte proteiner, og jeg hadde ikke sug. Og det er HELT sant, og det er ganske imponerende. Jeg som ALLTID er fysen på noe. Det verste er at nå syns jeg det er moro, og jeg ser jeg tar det med over til barna. Prøver å unngå at de får store svingninger i blodsukkeret, men tenker mettende og sunne måltider. De ble superglade i går. De skulle dele et eple, som et lite mellommåltid mellom middag og kvelds, også fikk de fem valnøtter ved siden av. Var rene lørdagskveldstemningen her:-)

 

Jeg las en artikkel om gresk youghurt, at den var et sunt mellommåltid, og rik på proteiner. Kjøpte meg en i dag, spiste og registrerte. Ser at jeg burde valgt en annen enn den med honning og pekannøtter...ble et kcalsjokk for min del, men da lærte jeg iallefall.

 

I dag skal vi bort til middag, og da får jeg ikke veid. Men jeg får ta det på magemålfeelingen, og tenke at en porsjon er når jeg er passe mett.

 

Atkins/nutrilett-bars!?!? Hmm...skeptisk, men kanskje verd et forsøk??? Kan kanskje være okey til en tekopp??

 

Har alltid vært skeptisk til å veie maten, men nå ser jeg at det går veldig bra, faktisk. Gjør det i smug for barna. En rask håndvending når vekta står på kjøkkenbenken. Og skulle det noen ganger ikke gå, er det ingen krise. Går bra med ca innimellom.

 

Var pannekaker til middag i går! Hadde ikke hatt siden før påske, så nå var det okey at de skulle få det! Hold dere fast, here it comes: OVER 900 KCAL!!!!!! Hva gir du meg??? Da er jeg jammen glad jeg ikke forer meg og barna mine på dette hver måned. Det får holde noen ganger i året, selv om eldstejenta syns det er megaurettferdig at vi ALDRI spiser det. Da får jeg bare være verdens kipeste mor, for jeg vet jeg gjør gjør et sunt valg for henne og oss andre...hehe.. Men selvfølgelig skal de få det innimellom!

Tenk da jeg var barn, og til jeg flyttet ut som 19-åring hadde vi pannekakefredag!!!! Hver fredag!! Fy søren...

 

Jeje...

 

Var på gruppetrim i går. Det var moro, men beina var veldig støle siden mandag. Men fikk trent noe styrke, og kjente blodpumpa gå :-)

 

Planen er å få til en joggetur i dag! Men vet ikke om jeg får det til. Får se når vi er hjemme igjen i kveld. Nå er jeg alene hjemme med barna.

 

Nå skal vi ut finne insekter til insektsglasset vårt...hehe :)

 

Så god en yrilletur, frksnupp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i dag, -0,3 kg, totalt -19,6kg og veier nå 72,9kg.

 

Jeg er godt fornøyd, vekttapet går ikke så fort lenger, men det går da ned og da er fornøyd. Jeg er bestemt på at dette får bare ta den tiden det tar. Målet er å komme ned til 60 kg, men åpen for vurderinger underveis.

I dag fant jeg frem flere sommer T-shirts som jeg kjøpte for noen år tilbake. Merkelappene henger fortsatt på, men nå skal lappene av for nå sitter ikke T-shirtene som pølseskinn lenger :)

 

Jeg har veid maten min siden jeg startet i september ifjor. For min del er det svært viktig, da har jeg kontroll på kaloriene og jeg får riktig mengde mat for det blir fort for mye om jeg ikke veier ;)

 

Joggingen går fortsatt bra, selv om jeg gruer meg til hver gang (3 ganger i uken) og er bare så sliten, men 7,4 kilometer hver gang, jeg er bare så stolt :D

 

Det er hyggelig å lese at alle er ved godt mot og at det går fremover :D

Gleder meg til ny uke, kanskje jeg greier å nå -20 kilo til neste onsdag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Fy søren, ChristineH, så fantastisk bra jobba!!!!

 

Hvor lenge har du brukt på disse nesten-20-kiloene? September?

 

Er veldig imponert over jobben du har gjort!

Du har all grunn til å være stolt. Joggingen på over 7 km er imponerende, jeg klarer ikke jogge hele min runde på 5 :( men det kommer, bare formen øker og vekten minker!

 

Veiing er nok viktigere enn jeg har villet innrømme. Ser at man kan gå på noen kcalblemmer, og de oppdager man bare når man veier.

 

Spiste kveldsmat nå; spekeskinke, vannmelon og cottage cheese! Godt :-)

 

Var borte på middag, og det gikk bra. Unngikk til og med rømme på salaten, og jeg unngikk kanelsnurr som var servert til kaffeen! Siden jeg ikke drikker kaffe, var alternativet cola, da ble det vann!!!!

De får si hva de vil, det er mitt liv!!

 

Stolt:-)

Æ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvor lenge har du brukt på disse nesten-20-kiloene? September?

 

 

Jeg startet i midten av september i fjor. Jeg har jo utallig vektreduksjonsforsøk bak meg fra tidligere og jeg har aldri gått så mye ned før eller holdt på så lenge. Forskjellen denne gangen fra tidligere forsøk er at jeg spiser mer (1600 kcal, det er vel derfor vekttapet også går saktere :) ) jeg spiser hyppigere (3 hoved måltider og 2 mellommåltider) og jeg unner meg en kokkosbolle og 48 gram Firkløver en gang i uken. Vi er alle så forskjellige så hva som fungerer for meg er nødvendigvis ikke det rette for en annen en, her må man kjenne litt på det.

 

Jeg har stort sett ikke vært sulten og lite fysen på snop, da blir det også så utrolig mye enklere. Også har jeg veldig lyst til å lykkes og ikke ende med enda et mislykket forsøk.

 

Joggingen min ja, jeg må innrømme at jeg er veldig kry. Jeg prøvde å jogge i fjor også men jeg greide ikke å henge på de jeg skulle jogge sammen med i det hele tatt. Jeg pustet som en gal bare etter noen hundre meter. At det går så bra i år tror jeg først og fremst skyldes vekttapet, det er mye lettere og jogge med nesten 20 kilo mindre bagasje ;)

 

Jeg synes du er kjempe flink nueva vida, og takke nei til rømme, kanelsnurr og Cola viser at du er motivert og har en sterk selvkontroll og da er du godt på vei mot målet, du har all grunn til å være stolt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjempebra jobba, ChristineH! Og heia deg med jogginga, jeg har så lyst, men det er så vanvittig ubehagelig med mitt eh...velformede frontparti ;) satser på raske turer og så jogging når de forhåpentligvis har krympa (de fyker alltid først...).

 

Nutrilettbar og sånn er i nøden, nueva vida- er heller ikke veldig begeistra, men har en liggende i stelleveska-hvis vi plutselig får dårlig tid er det poden som prioriteres, og da er det ikke alltid jeg rekker å spise. Stressa mor og lavt blodsukker=veldig dårlig kombinasjon. Enig med deg at det hjelper godt med proteiner, og den nye cottage cheesen med eple, pære og kanel er god, tror jeg har snakka om den før, jeg har blanda den med litt kesam lime nå, og da blir den ikke så kjempesøt.

 

har juksa litt og veid meg i dag, bare for å sjekke at GR fremdeles funker (klarer liksom ikke helt å tro på at det som funka før svangerskap skal funke etter også, siden kroppen er så endret), og det gjør det! Ned 900 g siden mandag, så da er det bare å jobbe videre :)

 

Er det forresten noen av dere som har prøvd å lage yoghurtis i sånne ispinneformer? Tenkte jeg skulle forsøke, med naturellyoghurt eller en av de uten sukker, og så litt bær, men er redd det blir for syrlig. Kanskje med litt banan i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Du har vært veldig flink, ChristineH. Snakk om stålkontroll på godisspisinga! Imponerende. Jeg vil også klare dette!!!

Jeg prøver å jogge, men det er veldig tungt, kan det ha noe med kiloene å gjøre...?? Hehe... Oh yes, det frontpartiet inneholder jo også noen gram, frksnupp!! Apropos frontparti; BH er forresten det verste jeg handler. Finner aldri noe som er behagelig og passer. Og jeg nekter å bruke 8-900 på en BH! Dette vil vel også bli bedre etterhvert som kiloene renner av.

 

Så flott, frksnupp. 900 gram siden mandag er knallbra. Da må du bare holde oppe driven gjennom helga!

Det er min plan også, men siden hele famen skal på hotell-bytur er jeg veldig spent. Men jeg kan ta sunne valg selv om vi er på tur.

 

Jeg prøvde nettopp en atkinsbar til mellommåltid, og unnskyld meg, det smakte...ja... Dritt!!! Fysjameg, altså! Den likte jeg ikke. Fikk i meg 25 gram, og da holdt jeg på å bryte meg. Men nå skal det sies at jeg er litt ømfintlig på hva jeg putter i munnen, ikke alt jeg liker. Men da har jeg prøvd. Heretter blir det frukt, yoghurt, nøtter, cottage cheese og lignende til mellommåltid!

 

Ble ikke joggetur i går, fikk det ikke til tidsmessig (tja...det hadde vel gått om jeg absolutt hadde villet...), men når sant skal sies tror jeg beina mine trengte litt fri. Men i kveld er jeg klar for gruppetrim, og da skal jeg jogge til og fra har jeg bestemt meg for. 2 km hver vei.

 

Jeg lurer også på om jeg skal ta opp igjen bakkeintervalltreninga mi. Gjorde det for noen år tilbake, og jeg kom i veldig rask form og fikk fart på nedgangen min.

Enkel, og veldig god trim som det ikke tar alt for lang tid å gjennomføre.

 

Er i så god drive, har vært det denne uka etter jeg fikk min wakeup med proteiner og mellommåltider. Måtte det bare vare. Man har liksom ikke tro på meg selv etter så utallige mislykkede forsøk. Hvordan klare det over tid? Jo, jeg ser det selv: ENDRE TANKEMØNSTER!! Ha tro på seg selv og bygge opp selvfølelsen. Og da må man man nyte hver dag, glede seg over det man får til og ikke bruke for mye tid og enrgi de gangene det går feil. Det er lov å skryte av seg selv!

 

Ønsker dere alle en riktig finfin dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstråle79

GOOOOD TORSDAG!!

 

Her leser jeg at dere er i farta og har motvasjon og iver på plass ;) Inspirerende og lese!

 

Må bare si..for en fantastisk nedgang ChristineH :o Jammen har du vært god!!Spennende om du runner 20 til uka :)

 

Her er det som sikkert det er hos dere alle i disse dager,travelt.

Den neste uka inneholder følgende:

5 bursdager

bryllupsdag

3 timer på sykehuset

1 avsluttning

3 møter

1 seminar

kjenner stressnivået øker!Bare å holde tunga rett i munnen skal detta gå greit med kost og trening i tilegg til alt på hjemmebane med ungene osv.

Ja ja det går nok :rolleyes: Ta en ting av gangen.Og så går det mot ferie også da.

Ser desverre at jeg ikke når målet mitt med å komme under 100 til sommerferien.men det er 2 uker til så jeg skal komme så nær som muligB)

 

Og så skal jeg være flink og ha med mellommåltider i veska nå når det blir travelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Hei, damer! Gratulerer med fin nedgang, siggen1, frksnupp og ChristineH - jeg er imponert. Heier videre på dere, jeg! :)

En får nok "lønn som fortjent" og vektnedgang når en er nøye nok med kostholdet, så stå på videre, jenter!

 

Nueva vida, det er supert at du har fått litt ting "på plass" mht. kostholdet - ingenting føles så godt som det.

Jeg har lenge tenkt at en kalori slett ikke bare er en kalori, selv om jeg har lest her inne på GR at noen tenker slik. Jeg tror - som deg - at sammensetningen av kostholdet er veldig viktig, og det er sikkert ikke for ingenting at en/noen går greiest ned i vekt når en registrerer (og veier maten).

Det inkluderer selvfølgelig meg selv, som fremdeles vaker ned og opp to hundre gram, og nå er mildt sagt dritlei...! MEN; det er nok bare min egen feil, som ikke er/har vært nøye nok med kostholdet - inkludert sammensetningen - og som sikkert spiser for lite og feil for tiden... :o

Derfor må det nå bli gull-medlemskap og en periode med veiing av maten. Heldigvis er mine jenter så store at de skjønner poenget dersom jeg forklarer hvorfor jeg veier mat innimellom, og at der er snakk om min fremtidige helse.

Hadde selvfølgelig håpet å slippe gullmedlemsskap, men tror at det kan være det nødvendige sparket bak som holder meg til sunnere og mer balansert kosthold. Og jeg vet at jeg spiste mer da jeg gikk lokalt kurs og registrerte all mat. Syntes jo jeg spiste hele tiden da...

 

Jeg har falt veldig for byggryns-lunsj som et greit mellommåltid, og ellers ha Wasa-sandwich med meg når jeg ikke vet når jeg får spise. Har ofte reddet meg på sandwich og en banan i vesken som nød-proviant. Det må på plass igjen nå, tenker jeg.

 

Gårsdagen var et veldig godt eksempel på hvordan å ikke gjøre det:

Jeg gikk nesten uten mat fra ca.12.30 til 19.30.... Syv timer med bare en bitteliten paprika og fire skiver Norvegia er jo totalt på jordet når en skal passe på blodsukker og kosthold...

MEN, jeg klarte meg med to pitabrød fylt med skinke, ost og tomat da jeg omsider kom hjem - totalt i hjel-sulten - og var litt stolt da, faktisk. Dessverre ble det en krone-is til kvelds, men heldigvis ikke noe mer sukker-holdig enn den.

 

Nå investere jeg i gullmedlemsskap, og håper å skjerpe meg da, for det er nok bare min egen sløvhet som gir meg stillstand - og jeg er sikkert litt lei i tillegg.

MEN vil jo veldig gjerne ned minst 13 kilo til, da...! Og da må jeg nok jobbe for det, ganske enkelt. B)

 

Ønsker dere alle en fortsatt fin uke - vi må holde liv i tråden - den gir meg så mye god input, damer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Oysann, solstråle, det var litt av en kommende uke. Da gjelder det å lage seg en god plan, lage avtaler med deg selv hvordan du skal løyse utfordringene. Mellommåltid er nok lurt ja, pass på at du ikke er sulten når du kommer i bursdager, avslutninger og det andre. Lykkelykke til ;) heier på deg!!

Om du ikke når målet ditt, kjære deg, så er du uansett et steg nærmere!!

 

Sundshine; ja, det spørst om denne registreringa er viktigere enn jeg har villet være ved. Jeg syns det er litt pes og stress, men jeg ser jo absolutt at det nok er en nødvendighet for å klare denne vektkontrollen. Så jeg veier, og kjører et lett naziregime nå for å klare detteher. Jeg ser at sammensetningen er veldig viktig. Og ikke nok med det, det er en fare for både å spise for mye og for lite når man ikke har kontroll. Og begge deler er uheldig. Gå for et gullmedlemskap, du, og skaff deg oversikt! Jeg har oversikt nå, og det kjennes bra. Dessuten er det veldig greit å sette seg til middagsbordet å vite hva man skal spise. Og om man ikke blir skikkelig mett, så sier man til seg selv at det er dette kroppen din trenger, intet mer.

Uffda, hørtset ut som en uheldig gårsdag, sånn matmessig. Men du klarte deg jo bra. Respect!!!

 

Har spist min tilmålte tallerken grøt til middag, og sitter med en tekopp og lader opp til trening. Blir et lite mellommåltid før trim, tenker jeg. Om en liten time. Bare for å slippe overspising i kveld.

 

I helgen er det bytur, som sagt. Har i dag bestemt meg for veien videre. I helgen skal jeg kose meg med litt, neste helg med litt kake på bursdag, og etter det er det slutt på søtsaker for min del. Jeg klarer ikke holde meg til litt over lenger tid. Litt en helg, blir til litt mer neste, enda litt mer neste...og vips så er jeg igjen tilbake til godisfrotsing fredag-søndag.

Da har jeg bestemt meg for det, og det er mitt valg å stå for det!!

 

Ha en finfin helg, vi tastes over helga:-)

 

Og JA, det er viktig med liv i tråden!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nueva vida, anbefaler deg å gå og få målt deg i en undertøysbutikk, det fins gode BH-er til 4-500 også for oss med større frontparti (og odde mål, ofte). Har også kjøpt mange bra fra Underverker.no, men da må en måle selv. Har fremdeles til gode å finne en treningsbh som er stor nok og som støtter nok, så der tar jeg gjerne imot tips! Jeg ligger på 80-85H/JJ, alt ettersom. Kjøpte bikini på Lindex, og den sydde jeg inn og opp (flytta stroppene litt). Det funka, men jeg gidder ikke gjøre det med Bher altså.

 

Syns du er god som jogger! Bakkeintervall høres effektivt ut. Jeg skal i møte med en treningsveileder tilknyttet sykehuset jeg var innlagt på en periode i vår, og håper at gruppetrening (crossfit, hjelp) og tur en gang i uka kan hjelpe meg i gang skikkelig.

 

Atkins ja, det er ikke alle som er så gode ;) jeg liker den med kokos og den med melkesjokolade, decadence eller noe heter den. Men det er definitivt bedre med rene mellommåltider, frukt, nøtter, grønnsaker osv. Babybel og eple har redda meg flere ganger, er ikke så glad i de knekkebrødene som er ferdig smurt.

 

Solstråle, tvi tvi i den travle uka! Ofte blir det jo bedre enn en ser for seg, men jeg skjønner godt at du blir stressa. Her er det relativt rolig, men det nærmer seg ferien med stormskritt, og jeg er veldig spent på om jeg klarer å nå 100tallet innen 1.juli, aller helst 90tallet ;)

 

Sundshine, veiinga er alfa og omega for meg også. Selv om jeg egentlig vet hvor mye jeg kan spise, er det mye lettere å være bevisst det når jeg registrerer.

Etterpå skal jeg til byen og spise lunsj med ei venninne, så da blir utfordringa å få seg en god lunsj som ikke er altfor kaloririk (sparer meg til pizza i kveld), det blir nok en salat tenker jeg. Flaks at kaffe er veldig godt og ikke gir mange ekstra kalorier da ;)

 

God helg til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...