Gå til innhold

Førti, fin og frisk:)


Anbefalte innlegg

Tulla , så kjekt å høre fra deg... Lurte veldig på hvordan du følte deg etter gårsdagen. Du har uansett gjort en kjempeinsats med å være i den gode formen du er i nå sånn treningsmessig. Det kommer du helt klart til å få igjen for gjennom denne prosessen. Kjenn på overskuddet når du har det - men la også kroppen få bestemme de dagene overskuddet ikke er der. *de beste tanker*

 

Se der ja, punktum funka som bare det! ;)/>

 

Jeg føler meg skikkelig i siget om dagen. Har trena hver dag denne uka, og planen er kun "fri" på søndag. Prøver å fokusere mer på styrke nå, og har fått skikkelig dreis på den rokkeringen B)/> - stilig!

I går var jeg på jobb til kl 17 - så rett i selskap til noen venner. Hjem for å putte minstemann i seng -så rett på trening. Hjemme rett før 22 - rett i seng. Kan jo ikke holde det kjøret gående, for da ser jeg jo knapt nok mannen min, eller får ordnet opp i ting hjemme... Men det var deilig. I dag ble det sykkel til og fra jobb- og så blir det stue-styrke i kveld.

 

Vekta: den viste i dag 58,7. Det er opp 300 g fra forrige uke. Men det er greit. Følte den forrige veiingen var kunstig etter sykdom. 2 uker på rad på 58-tallet fortjener uansett et glass vin i morgen :P/>

Jepp -nok om meg og mitt - må visst jobbe litt nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 511
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja Morena, det var godt det rødvinsglasset B) Og det var det dagen etterpå også :blink: Kanskje ikke så rart at målebåndet mitt blir litt spennende :unsure:

 

Morena du er i overkant flink om dagen synes jeg..... for jeg selv er ikke i det samme siget kan man si :o

 

Tulla....uff.... ikke noe kjekt det der.... Godt du er i gang og at du vet hva du har i vente! Synes fortsatt du er tøff..... kanskje du ser det selv etter at alt er ferdig - HVOR tøff du har vært!

 

Her er jeg i sengen med forkjølelse og ikke i noe treningsmodus :( Men det blir nok bra til slutt B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aninemor: riktig god bedring til deg! Får håpe du gjør unna årets forkjølelse nå da! Det kommer jo alltid en runde eller to - og det passer så og si aldri...

 

Jeg kjenner jeg er lei barnehagetilværelsen, men det er 2 år igjen til minsten er ferdig. Nå er det ny runde med oppkast og diaré igjen. Hvorfor? Jo fordi det finnes alt for mange egoistiske foreldre der ute - som sender ungene avgårde for tidlig. Jeg orker bare ikke en ny runde nå altså... :-( (det hadde jo hjulpet på vekta da, så kanskje?!).

 

Takk for skryt, forresten! Jeg vet jo det kommer verre perioder (les; når mørket for alvor kommer), så her er det bare å smi mens jernet er varmt. Men seriøst så kjenner jeg det gir meg overskudd. Både på jobb og hjemme, og det er en god følelse!

 

Kjenner jeg er lysten på å komme enda lengre ned på vekta enn det målet jeg har satt meg, men får gjøre opp status når målet er nådd, tenker jeg.

 

Ha en fin kveld damer. Straks er sistemann i seng, mannen er på vift og jeg skal rokke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei flotte damer! Riktig god bedring til deg, Aninemor, og hurra for den gode stimen, morena! Håper du slipper ny omgangssyke!

 

Jeg har fortsatt lite overskudd, men gikk til og fra jobben og hilste på kollegaene mine i dag. Det var hyggelig, selv om noen av dem måtte se to ganger før de skjønte hvem jeg var... ;)

 

Sto på vekta i morges, men den hadde ikke rikket seg fra mandagstallet. Greit at noe er som før.

 

Ellers er appetitten normal og vanlig mat smaker godt, men søte ting byr meg litt i mot. Måtte det bare vare... :rolleyes:

 

Ha en riktig god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla- skjønner godt at du ikke har då mye overskudd. Synes allikevel det var tøft av deg å hilse på de på jobben. Støtter meg til Aninemor ang at du nok etter alt dette er ferdig/over/roa seg selv ser HVOR tøff du har vært. Jeg bøyer meg i støvet!!

 

Her er det lørdag. Dagen ble starta med en knallhard spinningtime! Nå blir det ikke mer trening før tidligst mandag. Hadde en god runde med løping + styrke i går kveld også. 16 treningspoeng denne uka, og klapp på skulderen til meg selv. Men det et nå jeg må være forsiktig... Ofte har dette skjedd, jeg blir helt bitt av treningsbasillen. Så trener jeg så mye når mannen er hjemme, og detter langt ned i sompa når han er borte på jobb - og så går jeg lei...

Synes det nesten er umulig å finne en god balanse. Det fine med mørket som kommer snikende, er at ungene roer seg tidligere på kvelden - men samtidig mister jeg energi. Har derfor gått til innkjøp av dagslys-lampe... Er spent på om det funker !

 

Nå skal vi straks dra med oss ungene ut på litt uteaktivitet, så får vi se hva resten av helga bringer :-)

Ønsker dere en super helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelige dere er :)

 

Jeg føler meg ikke så veldig tøff, men trenger jo å være det, så jeg prøver å ta det dere sier til meg ;)

 

skjønner godt hva du mener om balanse i treningen, morena - jeg har strevd med det samme selv. Lykke til med å finne "passe"!

 

Akkurat nå sitter jeg og tar en pust i bakken på Tusenfryd mens mannen og minsten utforsker litt i skogen. Tidligere har minsten og jeg kjørt det som kjøres kan av en eventyrlysten 4-åring. Eldstejenta har vi ikke sett siden vi kom, hun og en venninne klarer seg utmerket på egen hånd!

 

Fortsatt nesten tre timer til stengetid, ser jeg...

 

Ha en riktig god helg! I morgen tror jeg jeg skal ta det med ro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige dere er som faktisk blir bitt av treningsbasillen :-) Gleder meg til nytt treningsenter åpner her på senhøsten - skanskje jeg også blir bitt :D ...det ligger virkelig ikke for meg å bli bitt av trening tror jeg :angry:

 

Endelig frisk og oppe av senga, men i dag er det familiebursdag. Tror ikke det blir noe problem å styre unna kakebordet heldigvsi...men tiden vil vise B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal aldri si aldri Aninemor! ;)

 

Ingen treningsbasiller som biter meg nå, iallfall! Vi prøvde oss på tur i marka med minsten (eldste nektet), og jeg er kaputt. Stua vi skulle spise lunsj i var stengt, og dermed fikk vi hastverk for å nå en annen. Det tok absolutt alt jeg hadde igjen av krefter. Det er en rar opplevelse dette. Jeg kjenner at jeg lurer litt på om kreftene virkelig kommer tilbake...

 

Så koselig med familiebursdag, da, Aninemor! Lykke til med å motstå kakefatet!

 

Morena, håper du også har en hyggelig helg, og motstår akkurat passe mange fristelser!

 

Hilsen trøtte-tulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei flotte damer!

Sumerer vel opp denne helga som de fleste andre....: Jeg kunne helt klart vært flinkere!

Både lørdag og søndag hadde jeg for FÅ måltider -men tror jeg kom meg opp i rett inntak til slutt. Men konkluderer med nok en dårlig helg.

 

Måtte bytte sykkel med bil i dag siden jeg skal i et møte ( :angry: ). Mannen er opptatt i kveld, så tvilsomt om det blir trening. Kan håpe på at jeg greier å snike meg til en time før de stenger kl 22.00 (gjesp!).

 

Tulla: rart å lese om mangelen din på krefter. Men jeg er sikker på at de kommer tilbake. All den innsatsen du har lagt ned så langt vil komme deg til gode i det lange løp. *heier på deg*

 

Aninemor: det å bli hekta på trening kan faktisk skje de fleste, så aldri si aldri. Tror at hvis man finner noe man synes er kjekt og lystbetont, så kommer følelsen. Jeg for min del spiser og lever sunnere når jeg trener mye. Da er det så lett å tenke "for denne pokkers sjokoladen som jeg har SÅ lyst på, må jeg faktisk jogge 1 time...."

Da er det sjelden jeg gidder å ta den sjokoladen! :P

 

Digger at det e mandag igjen (selv om hele familien nærmest måtte dras ut av sengene i dag!) - starter litt med blanke ark, og har forhåpentligvis mye god trening i vente den kommende uka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei -

 

Hvordan går det med foten din, Aninemor? Og formen din, Tulla?

Her er jeg bare trøtt - kunne sovet mye lengre i dag.... Og nok en gang står jeg i dusjen og tenker " i KVELD skal jeg komme meg i seng tidlig". Likt de fleste andre morgener, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er til deg Tulla

 

Du har i mange uker spurt om jeg spiser nok. Jeg har svart ja. Jeg har fylt ut energibehovene mine og hørt på tidligere kursledere. Hverdagen min er stillesittende på jobb, og jeg har fulgt meny 1 på 1300 kalorier

 

Nå - etter de nye oppdateringen på siden gikk jeg inn for å legge inn på nytt. Hva ser jeg? Jo at jeg skal følge meny 2. Fordi jeg har fra 8 - 16 trimpoeng i uken. Jammen...!!? :blink: Ser jo det et jeg rett og slett må planlegge ukene mine godt. De ukene mannen er borte, må jeg rett og slett regene ut hvor mye jeg får trent. For kommer jeg under 8 TP skal jeg på meny 1.

 

Men altså... Tulla har hatt rett hele tiden - jeg spiser for lite! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foten min er bedre, legen sier det sannsynligvis er en sene som har fått en sårskade, men at trening ikke skader. Så i dag og i går gikk jeg en trimtur :D

 

Morena, er det ikke deilig å kunne/måtte spise litt mere? Jeg har også gått ned på meny 1 når jeg ikke har trent. Har laget ett word dokument med begge menyfordelingene på, som jeg ser på i ny og ne for å posjonere måltidene. Det er nok sikkert derfor jeg ikke har gått opp :P Klarte ikke styre unna kakefatene i helgen + at naboen har kommet med kake i dag + i går - bakt bare til oss!!! Som takk for hjelp. har bare smakt bittelitt - ikke engang ett stykke. Stolt!

 

Tulla - ikke rart energien forsvinner, MEN: den kommer tilbake...kanskje bare om litt tid. Ta en tid av gangen nå, jeg med ME vet alt om det. Og etter hva jeg vet sammenligner de ME med kreftbehandling. Ta en ting om gangen du - husk at du er en hverdagshelt nå!

 

Og Morena: håper du kom deg i seng tidlig i dag og ligger godt og snorker søte snork i dette øyeblikk ;)

 

Natta jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aninemor: så bra at foten er bedre - men jammen har det tatt tid... Klapp på skuldra til deg som har vært ute på trimtur. Har all respekt for de med ME - og skjønner ikke helt hvordan dere greier det. Så ja, du er ganske så flink du også, synes jeg!

 

Jeg slengte meg på en spinningtime (fra helvete) i går. :o Ble mye spinning på vårparten, men nå som jeg har oppdaget jogging, har det blitt mindre. Men seriøst - hun trengte jo ikke ta helt knekken på oss da!!

I dag har jeg treningsfri - nesten - tar nok fram rokkeringen etter at ungen er i seng, tenker jeg!

Flyttet altså opp til meny 2 i går. Og greide en kostholdsscore på 10,0!!! Jeg førte alt nøye ned for å se hva en ny meny innebærer. Håper dette blir bra!

 

Hadde veiedag i dag - vekta står stille fra forrige uke. Helt greit - jeg bygger jo muskler som bare det om dagen!!

 

Har fått litt "guts" igjen nå. Når jeg ser noen uker tilbake, skjønner jeg jo nå at jeg har hatt lav motivasjon. Mne nå tror jeg jammen at jeg er på sporet igjen. Håper det, i alle fall.

 

Ha en flotters dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei flotte damer!

 

Aninemor, så godt å høre at foten er bedre! Du har jammen vært flink gjennom inaktiviteten, veldig lurt å tilpasse menyen :)

 

ME er ingen spøk, nei! Jeg har ikke hørt før at de sammenlikner med kreftbehandling, men ser at beskrivelsene er ganske like, med utmattelse og veldig varierende form, så det gir jo mening. Meg som hverdagshelt - takk skal du ha, jeg føler meg ikke helt hjemme i den, men kan jo prøve å ta det til meg ;)

 

Morena, det stemmer at jeg lenge har lurt på om du har satt deg på sparebluss. Det blir spennende å se hvordan effekten blir av ny meny! Tenker iallfall at energien vil komme seg, og særlig når du spiser til skåre 10 :D

 

Jeg var på fysioterapi i går, og klarte faktisk å gjennomføre styrkeøvelsene til tross for en litt dårlig dag. Veldig fornøyd med det. Prøvde å løpe litt på tredemølla etterpå, men det var nok å strekke strikken langt. Etter 10 minutter med 10 km/t og bittelitt stigning var jeg helt kaputt, og mye av dagen etterpå ble tilbakt på sofaen. Tåler visst dårlig pulskrevende aktiviteter om dagen, det er et inntrykk jeg har hatt ganske gjennomgående etter cellegiften.

 

Jaja, turer og styrketrening er ikke å forakte det heller da!

 

Ellers synes jeg jeg spiser godt, småspiser til og med kjeks med brunost eller liknende noen ganger i løpet av dagen, men vektnåla peker faktisk nedover. I morges var det litt ned fra mandagsvekta også, selv om vekta viste mer vann i kroppen enn på mandag. Jeg skjønner det ikke. BMI er nede på 21,3 nå.

 

Men - jeg har hørt at neste cellegifttype lett gir vektøkning, og den antihormonelle behandlingen gjør iallfall det, så jeg er nok likevel mest redd for å måtte gjøre hele slankejobben om igjen...

 

Vel, i dag er en nydelig dag, og jeg har tenkt meg ut på tur. Planen er dessuten å unne seg en stor vaffelplate på kafe. Jeg elsker vafler, og særlig på tur!

 

Men først må jeg få katten til vaksine. Gruer meg veldig til det, for hun pleier å bli så redd under kjøreturen (som er på hele 5 minutter) at hun skitner til buret, stakkars :(

 

Ha en riktig god dag begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det med deg og katten i går, Tulla? Og ble det vaffel B)

 

Torsdag - det betyr jammen meg at det snart er helg igjen. Ukene fyker for meg.

Ryktene sier at svigermor kommer på besøk noen dager neste uke. Vi har ikke all verdens forhold, så jeg får bare legge opp til mange kveldstreninger + litt overtidsjobbing, tenker jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God søndagskveld! :)

 

Morena, masse lykke til med å finne frem tålmodigheten - eller kanskje det døve øret? ;) når svigermor invaderer huset!

 

Aninemor, hvordan går det med deg?

 

Katten ja. Joda, hun gjorde i buret på vei til dyrlegen (5 min kjøretur) OG på vei tilbake igjen etter vaksinen, da for sikkerhets skyld med løs mage. Helt som vanlig - har aldri sett en katt som er så livredd biler, stakkars. Men jeg hadde forberedt meg, så begge uhell skjedde på gamle håndklær som jeg kastet etterpå. Og det ble vaffel etterpå :)

 

Det har blitt litt av hvert annet i helgen også, kombinert med lite bevegelse, så hvis ikke vekta hopper oppover nå skjønner jeg lite. Sannhetens øyeblikk i morgen tidlig...

 

Det er nok best å sørge for litt mer bevegelse i uka som kommer. I morgen blir det i det minste litt hagearbeid, mannen har allerede satt fliskutteren klar. Det ble nemlig felt litt trær i helgen, og kvisten må vekk. Så er det fysio tirsdag og torsdag, og jeg får prøve å gå noen (lange?) turer. Er fortsatt litt redd for løping, selv om formen er bedre nå.

 

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg...jeg er på felgen, altså.....

 

Lørdagen starta jeg med en spinningtime - til tross for utrolig tunge bein etter en litt vel lang og hard styrkeøkt på torsdag. Gikk greit allikevel. Følte meg småuggen resten av dagen, og kl 18 sovna jeg på sofaen og sov i to timer. Flyttet meg så i senga, og sov til 8 på søndag.... Samme greia i går. Trøtt, trøtt, trøtt - og nummen i kroppen. Sovna på sofaen i 5-tiden. La meg halv ni - og sov hele natta. Nå sitter jeg på jobb og vil egentlig bare sove!!!

 

Fredag boblet jeg over av energi - nå er jeg helt nede i kjelleren. Føler meg ikke syk - bare veldig rar i kroppen. Skjønner ingenting. Har i tillegg spist ekstremt dårlig i helga - alt for lite og alt for lite variert..... Gir nok ikke en boost på onsdagsveiingen dette :(:blink::angry:

 

Sorry all klaginga - måtte bare tømme "septiktanken" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, og så rart, morena! Spørs om du ikke brygger på noe. Håper det går raskt over!

 

Her viste vekta som ventet en halvkilo opp, men jeg er jo godt innenfor vektbeltet mitt. Lurer riktignok på å sette øvre grense til 64 kg, men har ikke bestemt meg ennå.

 

Formiddagen sto i hagens tegn - jeg har kuttet flis og klippet gress. Er passelig sliten og relativt fornøyd :)

 

Ønsker deg ny energi, morena! Aninemor, hvor er du? Riktig god mandagskveld, begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei her er jeg - så hyggelig å bli etterlylst :D Har vært hektisk her de siste dagene; mannen min har vært syk ( forkjølet, sliten i kroppen, vondt i hodet osv) - det samme som deg Morena. Er du bedre?

 

Så dro jeg på hytta i helgen for å plukke sopp: 9 kg kantareller :D Vet ett sted det er overflod - og bare måtte opp. Har derfor renset og forvellet siden da. Dessuten har jeg synes endringer på denne siden har vært litt trøblete :angry:

 

Jeg har hatt veiedag i dag og gått ned 0,5 kg den siste uken :D Er sååå fornøyd at jeg startet å gå ned og har holdt meg der. Føler meg sååå mye bedre! I nov åpner det nytt Elexia her, da skal jeg se om det blir stas med innetrening - passer jo fint når det begynner å bli mørkt ute :D Kanskje jeg finner ut at det er gøy?

 

Morena, er svigermor kommet :mellow::blink::o ??? Passer jo fint når du ikke er i form B) Hvordan er det med menyendring synes du? Man kan jo spise til man er mett ihvertfall :D Hvordan viser vektnålen nå da?

 

Bra katte-prosjektet er ferdig...det hørtes ikke noe stas ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herligste damene!!! :)/>

 

Så deilig med hagearbeid, Tulla. Nyt det mens du kan. Plutselig er det vinter over det ganske land, og da kan man ikke sulle med slike ting ute lengre (ei er vel heller hagens behov så stort da).

 

Aninemor: Hurra - gratulerer med super nedgang! ;)/>

 

Tja, kanskje jeg og mannen din sliter med samme greia...? Men legen (som jeg var hos i morges) mente det kunne være minipillene. Jeg har altså hatt 1 uke mensen annenhver uke. Og jeg snakker ikke om tullemensen - men skikkelige greier. Må jo ha mistet mye blod på denne tiden, + at vi vel alle vet at vi ikke er på vår høyeste topp i løpet av de dagene. Så nå dropper jeg den teite pillen fra og med i morgen (hun mente forresten at den også gir hoppende vekt, noe som stemmer bra. Startet på disse tidlig sommer, og siden har det jo nesten vært stillstand på den vekta....)

- så får vi se om livet starter å smile igjen.

 

Har et mål om å komme meg på trening i kveld. Kanskje blir det bare med en liten gåtur på mølla - kanskje blir det litt lett jogg. Jeg får bare kjenne etter hva som funker.

 

Så egentlig har jeg ikke så startet så godt på den nye menyen min. Jeg har jo ikke kjent på sult på meny 1, så tenker vel egentlig at jeg kommer til å bli stappmett med meny 2. Men det var det med å sjonglere mellom 1 og 2 i forhold til aktivitetsnivået. Tenker det kan bli litt stress...?

 

Vekta hadde gått ned på lørdag - men tror som sagt den har gått opp igjen. Veiedag i morgen! :blink:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja minipille tåler ikke jeg heller :angry: Bort med den og inn med spiral!

 

Nå har jeg oppdatert tickeren min...tror jeg....ser det er en stund siden jeg har gjordt det ;) Mulig jeg vil gå ned 2 ekstra kilo - atlså 10 kg totalt :blink:

 

Jeg har ikke trent i dag, derimot kjøpte jeg en flaske rødvin og masse ost og inviterte man + de 2 små på ost og kjeks kveldsmat :D Det var de strålende fornøyd med på en tirsdag :rolleyes:

I morgen blir det nok heller ingen trim på meg, men all bevegelse er jo bra, får bare spise litt mindre kalorier på dagene man ikke er i stor bevegelse.

 

Nå er det natta for meg - og sikkert for dere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God onsdag! Snart helg.... :P

Her skinner sola som bare det i dag -og jeg kjenner livet er bedre allerede. Det var deilig å sykle til jobb å kjenne sola varme. Kan ikke si jeg gleder meg til de mørke morgenene kommer - bare å nyte det mens vi kan.

 

Kom meg på trening i går. Gikk fort i 20 min - og jogga i 30. Så litt rolig styrke. Det var sykt tungt til å begynne med, men føltes heldigvis helt greit etter hvert. Og ja - jeg føler jeg har mer overskudd i dag, så da håper jeg det har tenkt å være slik.

 

Aninemor - jeg måtte prøve minipille pga at jeg ikke tålte spiralen. Og p-piller kan jeg ikke ta... Men prøver en liten stund uten noe nå, og så ev. gjør et nytt forsøk med spiral. For det var helt klart det som fungerte best da den fungerte. Isj, så mye styr.... Veldig spent på å se om det kommer til å vise på vekta! :rolleyes:

 

Trening i ag utgår til fordel for overtidsjobbing. Må ha meg en kveld før mannen drar av sted igjen. Uflaks for meg at jeg valgte meg denne nydelige dagen... :(

 

Aninemor: det hørtes da veldig godt ut med ost, kjeks og vin!! Håper bare ikke det ble FOR mye av det gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag på denne nydelige dagen, flotte damer! Sola kom nok litt senere her enn hos deg, morena, men den kom godt :D

 

I dag er det en fornøyd tulle som sitter her og taster. Det ble masse hagearbeid både i går og forgårs, i tillegg har jeg trent hos fysio i går og gått en lang tur med staver i formiddag. Formen føles nesten som vanlig nå, men jeg tok ikke sjansen på å løpe i dag og satset på en drøy mil med lavere puls i stedet. Klarte å holde et gåtempo på 6,5-7 km/t gjennom turen, og er godt fornøyd med det!

 

Jeg får nyte disse dagene, for til uka bærer det ned i bølgedalen igjen.

 

Aninemor, gratulerer med nedgang, en lettere kropp og 9 kg kantareller! Nam... :rolleyes:

 

Ellers når du meg snart igjen på vekt, ser jeg. Men vi skal ikke ha noe kappløp mot 60 kg, for dit skal ikke jeg ;)

 

Morena, håper det gjør susen å kutte ut pillene, både på form og vekt. Det virker iallfall som en god ide - hvis du virkelig har hatt mensen annenhver uke siden du startet på dem er det ikke rart du blir tappet for energi! :blink:

 

Ha en riktig god onsdag, begge to! Synd med overtid i dag ja morena, men det er kanskje håp om godt vær i morgen også? Det er det iallfall meldt her jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...