Gå til innhold

#69kgprosjektet


Gjest Vinegar
 Share

Anbefalte innlegg

(…)

Indigo: Kan det være at du har nådd et vektbelte? Kroppene våre er jo ikke enige med oss i at vi skal miste vekt og vil jo tviholde på hvert gram. Etter hva jeg har forstått kan vekten da stå litt stille. Selv har jeg vært forberedt på at det kan skje nå som jeg nærmer meg 75-kilo og har derfor tatt mål for å ikke miste motivasjonen.

 

 

Det kan du godt ha rett i. Det er 9 kilo siden vendepunktet mitt på 81 kg - og jeg mener å huske å ha lest et sted at kroppen protesterer når man har gått ned ca 10% av kroppsvekten sin.

 

Jeg skal gjøre noen små endringer i kostholdet og se om jeg kan lure kroppen, og så har jeg tenkt å holde ut denne gangen og ikke gi meg selv om det ser ut til å ikke virke. Det var på 72 kilo jeg ga opp sist også. Og før der igjen. Og før der igjen.. :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtsug: Du har jo vært kjempeflink med mat og trening. Godt gjort å få så høy snitt på kostholdscoren! At det da bare blir -0.3kg er sikkert litt skuffende, men -10cm i midjen burde jo være en virkelig vitamininnsprøytning! Flott jobbet!

 

Indigo: Jeg har også en vekt som kroppen har pleid å stoppe på når jeg har forsøkt å gå ned litt før. Dette stemmer også med når man har gåẗt ned 10% (litt mindre for min del). Så jeg forventer skikkelig motstand når jeg kommer så langt (hvis jeg kommer så langt da, for jeg satt først trivselsvekta litt over dette, men siden det gikk så bra nå så klina jeg til og satt den ned et par kilo).

 

Englejenta: Hvordan var kurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

kurset var veldig bra, skal ligge mellom meny 1 og 2, vekta viste 82,8 på kurset, men dte var med klær på og på ettermiddagen, så jeg skal bare veie meg på den fremover, holde meg til en vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart å ha bare en vekt. Vi gleder oss til å følge med framover. Så bra du fikk en meny midt i mellom 1 og 2 da, siden det var vanskelig å spise meny 2 jevnlig.

 

Jeg har også satt opp meny 2, og kommer ikke alltid på hverdagene opp dit.Nå har jeg meldt meg på nettkurs, så får vi se hva rådene blir. Jeg har ofte så mange kalorier igjen når kvelden kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

hehe ja sant, ble så lei av knekkebrød så nå har jeg kjøpt meg slike pågen krisprolls, litt mer fiber i dem, og dem er så ufattelig gode, bruker litt appelsinmarmelade på, nam nam

 

er det tilfeldigvis noen som vet om det finnes ost uten melk, tenker ikke på tofuost, men skal ha taco i dag med nevøene til samboeren og jeg er litt avhengig av ost på hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Minus 10 centimeter rundt midjen, Søtsug :rolleyes: Jeg er målløs! Har du noen gode tips?

 

Vekten kan lure. Jeg fikk en påminnelse om det i går da jeg møtte en venn jeg ikke har sett på noen måneder. Han har 50 kilo å ta av, og jeg vet at han har trent mye i hele sommer. Det var lett å se. Men gjett hva? Han hadde faktisk gått noen kilo opp i vekt selv om han så ut som en betraktelig slankere utgave av seg selv.

 

Gleder meg til å følge utviklingen din på kurs, Engeljenta :) Glad på dine vegne for at du er begynt å variere kostholdet. Ellers er det lett å gå fort lei.

 

Snart er vi under 70 hele gjengen, inklusiv Cosinus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engeljenta: Er det melkeproteiner eller laktose du ikke skal ha? Eller har fått påvist at du må holde deg unna begge deler? Jeg tåler laktose dårlig, men kan spise gulost som inneholder små mengder laktose. Brunost kan jeg ikke røre, da blir jeg uggen med en gang. Biola ser jeg også ut til å tåle, men jeg har bare en mild intoleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere :)/>

 

Spennende at vi er flere som går kurs og nettkurs samtidig. Er spent på hvilke tilbakemeldinger og erfaringer dere får av nettkurset. Selv synes jeg at svarene fra kursholderne kan bli noe "standardiserte". Sist når jeg hadde gått opp et kilo, fikk jeg tilbakemelding om at jeg kanskje hadde spist mere enn jeg hadde rapportert, og at det er derfor vekten hadde gått opp :blink:/> men det har jeg faktisk ikke. Jeg går jo kurset og gjør dette bare for min egen del..og da er det ingen gevinst i å forsøke å lure rapporteringen.

 

ja ja... uansett, jeg forsøker å holde koken og ta et steg om gangen! Jeg er dessverre ikke i nærheten av 70 blank... men ønsker svært gjerne snart å se 7-tallet... Vekten viste 82,1 sist :unsure:/> men det går heldigvis rette vegen!

 

Jeg har også planer om å kaste inn noen delmål til vedr. aktivitet. Som det blir nevnt så veier jo muskler mere enn fett.. Så vi må ikke bare bli blinde på vekten dere :P/>

 

Nå skal jeg finne frem steppemaskinen som er godt gjemt inne i garderoben også får vi se å få opp trimpoengene :rolleyes:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Også spent på hvor mye individuell hjelp dere synes dere får på kurs- dere som nå har startet opp !

 

Må si meg ening med Hope76 at jeg også har erfart standardsvar ( klipp og lim på internettkurs ) og at det er for mange deltakere på de ordinære kursene slik at kursledere ikke blir godt nok kjent med den enkelte. Flere kursledere har jo veldig mange kurs også.

 

Husker spesielt et kurs jeg gikk på hvor en dame gikk ned litt lite hver uke. Kursleder sa hver uke at hun måtte trene mere , og denne damen svarte hver eneste gang at hun hadde fått bekreftet gjennom legeundersøkelse at hun hadde lavt stoffskifte og at hun hadde en hoftelidelse som gjorde at hun hadde vanskelig for å bevege seg . Derfor var hun fornøyd med vektnedgangen. Tror alle de andre deltakerne fikk med seg dette, men kursleder klarte altså ikke å notere eller huske dette. Ikke akkurat tillitsvekkende .

 

Men de fleste kursledere er vel mer motiverende. Håper du får et bedre resultat neste uke hope76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Minus 10 centimeter rundt midjen, Søtsug :rolleyes:/>/> Jeg er målløs! Har du noen gode tips?

 

Er også kjempefornøyd med det ! Det er alltid rundt midjen jeg først legger på meg , så det er vel naturlig at det er de første kiloene som forsvinner. Jeg har tro på å spise ofte , men smått ! Masse grønnsaker gjennom hele dagen og huske vann og de riktige fettsyrene. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Nå har jeg fulgt med på denne tråden en stund og fikk lyst til å "henge med dere", da jeg ser at det er omtrent like hovedmål, delmål, utfordringer og oppturer, som jeg selv strever med og mot :rolleyes:

 

Jeg er 43 år, bor på Østlandet, har tre tenåringer på 15, 16 og 18 år som jeg bor alene med, så her i heimen er det mye hormoner og løsrivelse for tiden, og de gir meg de største gleder og utfordringer i livet akkurat nå. Det å skulle være den trygge basen de alltid kan komme til hvis det skulle være noe, samtidig som jeg gir nok støtte til selvstendighetsfasen de bare MÅ gjennom, oppleves ofte som altoppslukende. Det er selvsagt mye å gjøre med full jobb og studier ved siden av, men på den annen side så oppdaget jeg "plutselig" at jeg jo har mer tid til meg selv nå, og at å ta vare på en kropp som har ligget i dvale en stund, kjennes helt rett.

 

Dvale ja....kjennes akkurat slik ut...som om jeg har samlet nok fett gjennom mange år til å klare meg en hel vinter uten tilskudd :P Og det måtte jeg gjøre noe med. Før sommeren i fjor veide jeg 83 kg og hadde altfor høye kolesterolverdier. Er 1.63 høy, så ikke så lange kroppen å fordele kiloene på heller. Jeg tok da 2 nettkurs her på GR og gikk ned 10 kg. Skulle ta resten av kiloene selv tenkte jeg....men gikk da selvfølgelig opp igjen mye av det. Meldte meg derfor på nytt nettkurs 16/7 og vekten var da 75.4. Nå, 7 uker etter er den på 71.8. Hovedmålet mitt er 65 kg og mitt neste delmål er å se 6 tallet....Det har jeg ikke gjort siden før jeg fikk unger for 18 år siden. Nå er kurset ferdig om 1 uke, jeg har ikke råd til videre kurs og ikke ønsker jeg det heller, da jeg, i likhet med mange av dere føler at rådene fra kursveileder, blir standardisert. Meeen - jeg må ha noen å rapportere til, få motivasjon fra og dele erfaringer med - og da tenkte jeg at denne gruppen virker helt perfekt for meg B)

 

Jeg holder meg til 1300 kalorier pr dag, får som regel maks score hver dag, med unntak av noen helgedager hvor jeg spiser/drikker det jeg vil. Dette skal jo være en livsstilsendring og jeg tror ikke at man bør tenke altfor mye på å være på diett, men heller sakte men sikkert forsøke å endre livsstilen sin til at de gode vanene blir etablert og kjennes naturlig og godt for kroppen (og hodet). Trimmer, men ikke mer enn 7-10 poeng i uka og har satt meg mål om å øke antall poeng fremover. Har veiedag onsdager.

 

Håper på "innpass" hos dere :D og ha en goooo dag der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lucky 43!

Du er nok perfekt for denne tråden også :-) Kjempeflott med flere her, også med erfaring med og uten kurs.

 

Du skriver så herlig om utfordringene rundt selvstendighet og løsrivelse, og du har jammen stor nok dose av det om dagen. Jeg har bare en 15-åring jeg, ser nok litt av tilsvarende med det kommer nok mer i årene framover også.

 

Interessant å lese erfaringene med kurs og nettkurs. Jeg har jo meldt meg på kurs nå, er forberedt på masseproduserte råd, men min viktigste grunn er forpliktelsen det er å måtte melde vekt til noen og få høre det om jeg ikke spiser som jeg skal. Jeg får sikkert pepper fordi jeg ikke får full score både pga. intoleranse og at jeg er fryktelig lite glad i frukt ;-) For meg er det vanskeligste å bestemme seg for ha kontroll på kosten. Når jeg først har bestemt meg er jeg ganske sta ;-) Men supert å dele erfaringer med dere her inne.

 

Så tøff du er som meldte deg på kurs i juli, og som også har klart å gå ned mye i sommer!! Pluselig der du 6-tallet og da skal vi glede oss med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Lucky43 :rolleyes: Og gratulerer med flott nedgang allerede.

 

Jeg har selv erfaring med nettkurs fra rundt åtte-ti år siden, jeg husker ikke helt. Gikk ned en hel del og holdt vekten i mange år. Men som flere har påpekt er det helst det å måtte rapportere vekten som har en effekt, og det får du her også. Min kursleder var rimelig A4, sendte masseproduserte svar, og lo ikke av mine dårlige vitser. Jeg opplevde vel i liten grad å bli sett av henne.

 

Nok om det.

 

Ønsker alle en innholdsrik helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

jeg skal ligge på 15-30 prosent protein, men blir bare 17 prosent

 

skal ligge på 40-60% karbo, blir at jeg ligger på 48%

 

skal ligge på 25-% fett, men ligger på 35

 

er dette ille?

 

får score på 8,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ligge på 15-30 prosent protein, men blir bare 17 prosent

 

skal ligge på 40-60% karbo, blir at jeg ligger på 48%

 

skal ligge på 25-% fett, men ligger på 35

 

er dette ille?

 

får score på 8,6

 

Hei du englejenta.

 

Tror det kan være bra å prøve å komme seg innom denne % fordelingen. Det kan være at maten du spiser totalt sett blir feil sammensatt. Tror det kan være lurt å forsøke å endre litt slik at fettprosenten kommer lavere osv. Total scorene er jo kjempebra! Hvor lenge har du registrert inn? Kanskje du skal gi deg selv noen uker for å se hvordan vektnedgangen blir? For mitt tilfelle bør jeg ligge lavere på karbohydrater men kroppene våre reagerer jo veldig forskjellig på ulike matvarer.

 

Velkommen til nye ;)/> Utrolig kjekt at det er så pass mye aktivitet inne på denne linken slik at vi holder tråden på prosjektet vårt!

 

Ønsker alle en god helg! Her i heimen har darlingen reist på jakt så jeg og lillejenta er hjemme alene :P/> Vi er små pjusk med vond hals, tette kanaler og vondt i hodet generelt, så helgen skal benyttes til restitusjon.. og forhåpentligvis noe aktivitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

jeg ligger ikke så høyt på fett da, fett er jo viktig.

 

pålegg bruker jeg ho og mager salami, usikker på hva annet jeg kan bruke på som gir mer proteiner

 

jeg spiser slik

 

frokost : 2 glutenfri wasa knekkebrød med 2 salami skiver tilsammen med sylteagurk og et glass laktosefri melk

 

lunsj: samme som frokost

 

mellommåltid: alpro soyayoghurt og en banan og et glass laktosefri lettmelk

 

middag: svinefilet og grønnsaker/ mager pølse og grønnsaker

 

kvelds: samme som frokost og lunsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

nå har jeg byttet ut med havreknekkebrød, se om jeg tåler det og da ser jeg at jeg komemr opp i 25 prosent protein og det er jo innenfor når jeg skal ha 15-230% eller?

 

ble litt mindre karbo, ble ca 37%, også 39% fett, kanskje dette blir litt bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg byttet ut med havreknekkebrød, se om jeg tåler det og da ser jeg at jeg komemr opp i 25 prosent protein og det er jo innenfor når jeg skal ha 15-230% eller?

 

ble litt mindre karbo, ble ca 37%, også 39% fett, kanskje dette blir litt bedre:)

 

Hei

Forsøk å bytt ut Salamien med kokt skinke. Da blir det mere proteiner og mindre fett :P/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Lucky43 :P/>

Hyggelig at du vil henge med oss !

 

Du har jo vært kjempeflink å gått ned mange kilo allerede, og nå slår vi følge mot 69 sammen- det blir ikke lenge til !!

 

Med så mange ungdommer i huset er det lett å ty til raske løsninger. Må jo alltid ha pølser og pizza tilgjengelig hvis noen har med venner hjem, eller de skal ordne seg noe selv i full fart.

Flott at du klarer å spise så riktig alikevel.

Synes GR har mange flotte og raske oppskrifter for hele familien og gode kostholdsvaner er jo noe vi mammaen gjerne vil gi ungene våre.

 

I kveld har jeg lagd GR eplekaken som jeg synes er veldig god. Det holder seg fint en uke i kjøleskapet. Blir faktisk mere saftig etter noen dager . I fryseren har jeg akkurat satt inn en GR kesamis. Den besto av eggedosis av kun eggeplommer, Kesam vanlilje og bringebær.

Det blir min lørdagskos !

 

Har også funnet ut at kanelknekkebrødene er tilbake i butikk ! Nam , nam 60 kcal pr stk

Og Kesam lime ..har dere prøvd den . Veldig frisk og god.

 

Ønsker alle en hyggelig og aktiv helg :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mottakelsen fra dere :rolleyes: Når det gjelder kostholdsscore så har jeg for min egen del funnet ut at hvis jeg planlegger litt frem i tid så klarer jeg bedre å score fullt enn hvis jeg spiser etter innfallsmetoden. Har bl.a funnet ut at hvis jeg tar hasselnøtter i youghurten så får jeg hjertevennlig mat 1 gang pr dag i alle fall. Og har jeg ikke noe annet hjertevennlig i kosten den dagen, så tar jeg litt vita majones eller smør på et knekkebrød f.eks). Kan være lurt å planlegge og registrere inn før man spiser. Etterhvert vil man jo lære seg mer til hva de ulike matvarene inneholder og trenger ikke kontrollsjekke hele tiden.

 

Min dag ser omtrent slik ut og jeg scorer fullt nesten hver dag:

 

frokost kl 7: GR sin hjemmelagede frokostblanding, 2 dl bær (tar opp fra fryser hver kveld så er det tint til morgenen - varierer type bær), 2 dl ekstra lett melk

 

mellommåltid kl 10: 1 youplait youghurt, 10 hasselnøtter, 1 frukt

 

Lunsj kl 12: 2 finn crisp m pålegg (makrell, ost, skinke- varierer), agurk eller paprika, 1 tomat, 1 gulrot

 

Middag kl 16: enten noe fra GR eller fra Trines matblogg. Planlegger for 1 uke om gangen (ungdommene har lært seg å like rettene herfra selv om det er masse grønnsaker :-) og jeg har lært meg å sette pris på maten selv om det ikke er masse smør, fløte og deilig ost....hehe)

 

Kveldsmat kl variabelt: 2 finn crisp m pålegg og alltid noe grønnsaker til, 3 ss mager cottage cheese, 1 ss lerum syltetøy. Slik får jeg dekket søtsuget...som faktisk begynner å avta veldig i takt med at blodsukkeret er jevnt nå....Hva jeg har som pålegg og antall knekkebrød etc varierer veldig avhengig av kostholdsscoren ellers på dagen. Det er der jeg henter inn og justerer slik at totalen blir grei.

 

Jeg opplever ikke at jeg blir matlei selv om måltidene er ganske like. Det tror jeg kommer av at jeg varierer pålegg, type frukt, bær, grønnsaker og middagsretter. Tvert om opplever jeg at jeg etterhvert har mindre fokus på "å hva skal jeg spise for noe godt nå" - noe som i alle fall har gjort meg til den størrelsen jeg har vært. Det er fortsatt godt å spise god mat, men er ikke lenger "fysen" hele tiden eller må kaste innpå noe fordi jeg døøøør av sult B) Perioden som er vanskelig for meg er noen dager før menstrasjon - da hiver jeg innpå og syns også det er krevende å være i selskap og bare ta en liten bit av noe godt.....

 

Jaja, ble langt dette, men håper det kan være til hjelp for noen ;)

 

Da er det første sjåfør etappe snart på meg, en av mange gjennom en vanlig helg :D I morgen skal jeg være med noen venner ut en tur på byen og selv om jeg prøver å tenke litt på mengde jeg drikker av alkohol, så vet jeg av erfaring nå at en kveld med utskeielser i løpet av en uke, ikke betyr noe som helst i det lange løp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

det er dessverre melk i kokt skinke har jeg sett så kan ikke bruke det, men tenkte bruke go og mager leverpostei, for finnes noen uten gluten og melk :)

 

så da blir det 21% protein, skal ligge mellom 15 og 30

 

det blir 49% karbo, skal ligge mellom 40 og 60%

 

så blir det 30% fett, skal ligge mellom 25 og 40, høres dette bedre ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

fant ut at det fantes gilde kokt skinke familiepakning som jeg kan bruke, og da blir det 24% protein, 49% karbo og 27% fett, det høres vel kanskje litt bedre ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...