Gå til innhold

#69kgprosjektet


Gjest Vinegar
 Share

Anbefalte innlegg

Gooood søndag ;)/>

 

Det er gøy å lese hvor innstilte og bevisste vi er på å gjøre noe med denne vekten / helsen vår. Det hjelper meg gjennom dagene når ting går litt sakte og motivasjonen reduseres.

 

Jeg har hatt veiedag i dag, og etter å ha gått opp 0,9 sist uke hadde jeg i dag gått ned 2 :blink:/> Jeg tror nok at vekten forrige uke var knyttet opp til den perioden i måneden, og at det var derfor den viste som den gjorde. Men det var utrolig godt å se at den nå hadde gått ned igjen. Det gjør noe med motivasjonen og opplevelsen av å holde på med noe meningsfylt! I dag har jeg altså jubileum minus 5 :D/> Og jeg er ihvertfall på riktig vei. I motsetning til dere andre henger jeg igjen på - 80 (vektmessig altså)... :P/> Men det langsiktige målet er -69.

 

Jeg vet med meg selv at jeg har forbedringspotensiale vedr. trening og aktivtet, men etter at vi alle i hjemmet kjenner på høstforskjølelsen så har ikke trening vært det jeg har kommet igang med denne uken. MEN jeg er motivert og forsøker stadig å finne former for aktivitet som gjør at jeg kommer igang igjen! Etter råd fra dere har jeg funnet frem stepmaskinen (og den var tyngre enn jeg husket) og manualer. Jeg har de liggende i tv-stuen så når jeg lander i sofaen så ligger de og blinker mot meg.. og frister med trimpoeng ;)/>

 

Nå skal vi ut og nyte den solfylte søndagen. I dag blir det sykkeltur med 3-åringen. Dvs. vi har støttehjul og hele pakka så langt kommer vi oss ikke, men at det blir aktivitet for mor er det ingen tvil om! Se det for dere; egen sykkel, sekk, 3-åring i ene handen og hennes sykkel i andre handen... slik pleier det å ende! ha ha... :rolleyes:/> Ha en fiiiin søndag og lykke til med veiing til uken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Hope76!!!!!

Det må være deilig å se så gode resultater etter oppgangen i forrige uke, da klarte du å ikke miste fokus. Det er så lett når vekta går opp, selv om det skyldes syklus eller vann eller andre ting enn kosthold.

 

Hvordan klarer dere dere i helgene? Jeg synes kaloribudsjettet er veldig stort i uka, kan nesten ikke bruke det opp, men nå i helgen så forsvant det fort gitt, når jeg ikke hadde helt kontroll på hva jeg fikk servert (men prøvde å gjette en mengde og legge inn). Har jo slitt med å klare 1600 på hverdagene, men nå i helgen ble det 1800 gitt.... Men det er ikke sikkert snittet blir så ille da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer dere dere i helgene? Jeg synes kaloribudsjettet er veldig stort i uka, kan nesten ikke bruke det opp, men nå i helgen så forsvant det fort gitt, når jeg ikke hadde helt kontroll på hva jeg fikk servert (men prøvde å gjette en mengde og legge inn). Har jo slitt med å klare 1600 på hverdagene, men nå i helgen ble det 1800 gitt.... Men det er ikke sikkert snittet blir så ille da.

 

Jeg sliter med det samme. Ikke minst fordi gubben elsker å ta meg med på alle slags merkelige spisesteder. Da er det bare å finne en slags lignende eller tilsvarende oppskrift, og så legger jeg på litt ekstra kalorier i regnestykket for olivenolje og andre ukjente faktorer jeg ikke vet hva er.

Redningen har for meg som regel blitt at man i helgen har tid til litt ekstra turer.

 

Det er vel helst ukessnittet vi må tenke på. Vi skal jo ikke egentlig veie oss mer enn en gang i uka heller av en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til Hope76 - er alltid veldig motiverende når man klarer å holde fokus, selv om vekten står litt stille eller går opp i perioder.

 

Det er utrolig viktig å huske på at vekten alltid vil svinge litt, kaloriinntaket ligeså og noen ganger spiser vi ting vi ikke bør/ trimmer mindre enn vi hadde trengt. Det gjør ingentingså lenge man jevnt over gjør det greit. Personlig veier jeg meg HVER morgen, hehe og det er helt facinerende hvordan vekten varierer gjennom uka, for så å lande på ca -0.5 kg etter en uke :rolleyes:

 

Men - som flere av dere skriver, helgene er vanskeligere å kontrollere. men så lenge man går jevnt nedover i vekt, så vet vi at vi er på rett vei og da må man tillate seg at det ikke er A4 hele tiden. For min del har jeg jobbet mye med akkurat den mentale deler ifht dette disse siste ukene. Jeg sier hele tiden til meg sjøl at det er godt nok det jeg gjør i stedet for å snakke negativt til meg selv hvis jeg har en sprekk på noe for deretter å sprekke videre leeeenge etterpå :P

 

Lørdag lå jeg på 2200 kalorier og det har jeg stort sett gjort alle lørdagene i løpet av nettkurset uten at det har hindret vektnedgang!

 

Ha en motiverende uke alle sammen, vi er gørflinke, fint å gjøre dette videre sammen med dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

hei på dere:) jeg startet jo på kurs på onsdag,veide 82,8 da men var med klær på osv, men tror dere ikke jeg fikk mensen på fredag da, så nå føler jeg meg så vannete osv, kjenner jeg er redd dte blir skikkelig vektøkning på onsdag og det ønsker jeg virkelig ikke, men jeg samler en del vann når jeg får mensen, finnes det noen råd som kan hjelpe litt på veiingen tror dere?

 

stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Englejenta :) Klem tilbake til deg. Jeg vet ikke om råd mot vann i kroppen, men jeg håper du ikke tenker for mye på dette akkurat nå selv om det å se vekten peke oppover selvsagt er fryktelig demotiverende. Har du tatt mål? De kan være hyggeligere lesning på onsdag, hvis vekten ikke samarbeider.

 

Det viktigste er å tenke langsiktig. Du har startet en livsstilsendring. Du har investert i kurs. Du er nøye med hva du spiser. Du vil noe. Du er dyktig. Det er det du skal ta med deg inn i denne uken!

 

Hei Cosinus :rolleyes: Jeg registrerer aldri mat i helgene, rett og slett fordi jeg i det siste har vært så mye på farten og spist ute. Jeg har tatt sunne valg, det er ikke det. Men jeg vet jo ikke hvordan maten blir tilberedt, om det er noen skjulte kalorier her. Derfor velger jeg å ikke registrere noe, rett og slett fordi jeg ikke vil lure meg selv eller andre.

 

Hei Hope76 :rolleyes: Gratulerer med flott nedgang! Nå er du underveis og snart er 80-tallet historie. Da skal vi alle glede oss med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukesresultat

 

 

Noe har skjedd :rolleyes:/>/> Kanskje jeg har båret rundt på mye vann i kroppen i den uvanlige sommervarmen slik at vekten jevnt over har vist litt mer enn den burde? Noe har i alle fall sluppet taket denne uken uten at jeg kan forklare det.

 

Vekten viste 74,8 kilo. Det er minus 1,8. Midjemålet var 94,5. Det er minus 2,5. Muffinmagen er krympet betraktelig også. Jeg merker det både på klær og psyken. BMI er kommet ned i 28,5.

 

Det er ikke tynt, det er ikke det jeg mener. Men jeg har faktisk nådd første delmål som var 75 kilo.

 

Hva jeg har spist og gjort? Ikke noe spesielt, egentlig. Sjømat, fisk og Stange-kylling. Salat. Supper. Knekkebrød. Gresk yoghurt. Jeg tenker mindre og mindre på mat og håper det vil vedvare. Trener gjør jeg med hunden min. Vi har et lite fjell som vi nesten daglig legger turen over. Det tar en times tid og er bratt og ulendt slik at jeg får brukt flere muskelgrupper enn de i beina.

 

Nå er det tid for å sette nye mål. Jeg skal på storbyferie med min kjære den første helgen i oktober. Da håper jeg vekten viser 72 kilo, men jeg regner med at det kan bli tøft fordi jeg nok er kommet ned i et vektbelte.

 

Denne uken skal jeg tilbake til England, denne gang sammen med flere familiemedlemmer. Vi drar torsdag og er hjemme mandag ettermiddag. Det betyr hotellfrokost og restaurantmåltider, men det plager meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukesrapporten

 

Kilo: Minus 200 gram til 72,7 :lol:/>

Trening og friluftsliv: Mye, men kan bli litt mer intenst

Cm: minus 1

 

Kroppen og jeg er uenige i hvorvidt vi skal ned eller ikke. Kroppen prøver å innbille meg at jeg er supersulten hele tiden og skriker og hyler. Jeg later som om jeg gir etter ved å fore den med mellommåltider med gulrøtter og melon.

 

Jeg var faktisk usikker likevel om jeg hadde klart å holde meg unna 73-tallet som kroppen så gjerne vil ha meg til. Derfor er jeg superfornøyd med dagens resultat på 200 gram, og fortsetter jakten på 72 blank. En gang må det løsne igjen.

 

Lykke til med uka alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indigo: Du vant kampen mot 73-tallet :) Fortsett kampen så sniker du deg nok gradvis nedover mot 71 også. Flott jobbet!

 

Vinegar: Gratulerer med kjemperesultat!!! Det var jammen et skikkelig jafs! Bra jobbet!

 

 

Englejenta: Mensen får du ikke gjort noe med, jeg har ingen triks får å bli kvitt den ekstra kiloen (minst) det gir meg med vann i kroppen. Og det kan fort vare ganske lenge for min del. Ergelig, men sånn er det bare. Stå på videre og fokusert på maten!

 

Til helgen skal jeg også på reise og da tror jeg jeg dropper i registrere noe, for da har jeg ingen kontroll på fettinnholdet i maten vi blir servert.

 

 

Jeg venter med å rapportere vekt til jeg finner ut hvilken dag jeg ender med å sende kursrapport på, litt i tvil nå om det blir onsdag eller mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei,

 

Engeljenta: tror det er veldig viktig og riktig det de andre sier om sykluser etc. Og dem skal vi jo ha hele livet nesten, så viktig å jobbe med det mentale slik at man fortsetter å jobbe jevnt og trutt mot målene sine. Tipper du får de samme rådene på kurset også, stå på :)

 

Vinegar: så bra jobba - deilig å nå et delmål. På meg så virker det som om du har jobbet mye med det mentale, og det gir avkastning. God tur til utlandet - du har jo vist før at du fint klarer å gjøre sunne valg også på reise :)

 

Indigo: strålende å gå nedover selv i tøffe tider, det viser jo at du gjør det riktig. Og de hersens vektbeltene får vi jo bare ikke gjort noe med - fortsatt lykke til i kampen hode mot kropp :)

 

Da har jeg innviet årets første av mange foreldremøter og er veeeeldig glad for at streiken nå er avblåst - må si at disse "ekstra" ukene med ferie som ungdommene her ufrivillig har hatt, har tært på kreftene til både liten og stor :o hadde de anda bidratt dobbelt opp i heimen mens de gikk hjemme, så hadde det kanskje vært anderledes, men deeet har ikke skjedd, hehe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, alle sammen :) Jeg er veldig avslappet før London-turen og det er ikke bare fordi jeg ikke er redd for å be kelnerne servere noe sunt, men også fordi jeg føler at jeg har litt å gå på. Det er ingen katastrofe om 75-tallet skulle dukke opp.

 

Jeg venter på dette vektbeltet som Indigo er inne i. Vi hadde omtrent samme utgangspunkt på litt over 80, så da skulle jeg være på vei inn i det berømte beltet.

 

Ja, jeg har jobbet med det mentale Lucky 43 :) Nok var nok, og det var bare jeg som kunne gjøre noe med det. Så jeg gjør smartere valg når jeg likevel er ute med border collien min, valg som også gir meg trening og ikke bare ham.

 

Eddik-effekten blir bare mer og mer tydelig, selv om jeg ikke dynker alt jeg spiser med eddik. Den har gjort det lettere å ta sunne valg fordi suget etter noe godt ikke har vært der. Før kunne jeg fint kjøpe med meg en stor sjokoladeplate eller en pose med sjokolade i. Eller lyse rundstykker og mye god ost.

 

En ting jeg hele tiden har drukket mer enn anbefalt GR-mengde av, er vin. Tørr hvitvin. Det har vært bevisst. Dersom jeg skulle nekte meg alt som er godt, ville jeg nok ha slitt mer.

 

Ha en flott uke, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

Hei dere, jeg kjenner jeg er litt i villrede nå, magen min er ikke helt go for tiden pga tror generelt ikke at brød/ knekkebrød er bra for meg og ja jeg har kuttet ut gluten, men føler ikke helt at dte hjelper, mye luft i magen.

 

Har snakka litt med personlige treneren min, og han sa at æ kan prøv å lag mæ 3 smoothia om dagen, altså frokost, lunsj og mellommåltid også vanlig middag og havregrøt te kvelds, men æ vet jo det e begrensa med kor my frukt vi ska ha på grete roede. jeg skal ligge på rundt 300 gram frukt, men hvis æ ska lag mæ smoothier så blir det opptil 900.

 

men det er vel uansett kaloriinntaket som teller iengden?

 

vært fint om deres synspunkter på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)/>/>/>

Hiver meg på med gratulasjoner til Hope76 og Vinegar !

Morsomt at dere lykkes etter noen trøblete uker :P/>/>/>

Virket som du har knekt koden, Vinegar ������

Det at du automatisk tar sunne valg og ikke tenker så mye på mat i det hele tatt høres veldig fint ut

Selv er jeg veldig avhengig av å få registrert all maten . Hvis ikke tror jeg det hadde sklidd ut med både det ene og det andre .

Må nok få de riktige valgene litt mere under huden før jeg tørr å gi slipp på registreringen.

 

 

Også til Indigo, som er så standhaftig : Nå løsner det skal du se :)/>/>/>

 

Lykke til videre alle sammen :)/>/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen :rolleyes:

 

er bare innom en snartur for å tipse om en fin side: helseatferd.no.

 

Jeg leser alt hun skriver - fra etablering av vaner til å kvitte seg med uvaner, til å sette seg mål og stå ved dem etc.....Det er jo det vektreduksjon handler om, helsegevinst (varig) som kan gi økt livskvalitet :)

 

Ha en fin høstdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(…) og ja jeg har kuttet ut gluten, men føler ikke helt at dte hjelper, mye luft i magen.

 

(…)

 

Det å forandre kosthold kan i seg selv gi luft i magen. Sunnere kosthold med mye fiber frukt og bær og grønnsaker og helkon gir også mer luft i magen. Og hvordan du spiser kan gi luft i magen. Å sluke maten og skylle ned med mye veske feks. Spis langsommere og kutt ut drikke med kullsyre i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

Jeg drikker bare vann, ikke brus, pt-en min vil jo jeg skal være veganer, og vet det går an å spise vegansk selv på grete roede, men da blir dte mye frukt så er litt usikker kjenner jeg, men tusen takk for råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker bare vann, ikke brus, pt-en min vil jo jeg skal være veganer, og vet det går an å spise vegansk selv på grete roede, men da blir dte mye frukt så er litt usikker kjenner jeg, men tusen takk for råd :)/>/>/>

 

Hei,

 

Jeg er også mye plaget med luft i magen. Og det kommer med overgang til GR kosthold.

Har tidligerer kuttet karbohydrater mer eller mindre og da forsvinner luften. Dvs hvis du holder deg til proteiner og fett, men det er jo ikke akkurat det GR anbefaler.

Det som jeg reagere aller mest på er kunstig søtningsstoff. Helt forferdelig hvis jeg spise en eske Dent eller Lacrol. Finnes også mye kunstig søtningsmidler i lettprodukter.

Men du holder deg vel unna lettprodukter , også Pepsi max ?

 

Har tidligere spurt på GR om tips , men bare fått til svar at det er forbigående...men det er veldig plagsomt :wacko:/> så hvis andre har noen råd vil også jeg gjerne høre ?

 

Jeg har kjøpt "minifom" på apoteket . Tar en pille til hvert målted og da hjelper det noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Veiedag i dag : -0,2 kg og - 2 cm siste uke.

 

Synes det går forferdelig tregt. Har gjort akkurat det samme de to siste ukene som de første , men resultatet er helt forskjellig. Det er vel her jeg ofte "legger opp " og det kunne fort ha blitt et av mange halvhjertede forsøk på å nå 69 tallet.

 

Men jeg har ikke tenkt å gi meg denne gangen !

Ser at mange av dere går opp og ned i vekt og at det ikke alltid har sammenheng med ukens innsats.

Jeg kjører på nok en uke på 1300 kcal - tror ikke at jeg skal ha 1600 ?!Går jeg ikke mere ned denne uken forsøker jeg å gå opp i kcal tror jeg? :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sliter med gjenstridige kilo du også Søtsug? Stå på, noen av oss er ikke så kjappe av oss. Høres ikke så dumt ut å evt. øke til 1600 kcal hvis det ikke skjer noe neste uke.

Hva er hvilestoffskiftet ditt satt til?

 

Det var litt fram og tilbake med meg og veiedag, men jeg endte med veiedag mandag, og da ble mitt resultat -0.1kg. Vanninholdet hos meg varierer voldsomt så da svinger også vekta, og igår var en dag men mye vann.

Jeg fikk første tilbakemelding fra kursleder iår og det lover bra, var personlig feedback der. Fikk beskjed om aldri å spise mindre enn hvilestoffskiftet som hos meg skal være 1400.

 

Jeg sliter også med luft i magen, som nok skyldes en blanding av GR-kosthold og IBS-symptomer som jeg har slitt med før. Jeg ville tatt dette opp med kurslederen din Engeljenta, du har vel kanskje mer plager enn bare overgang til nytt kosthold. Alle endringer i kosthold kan det ta inntil 2 måneder å bli vant til har jeg fått beskjed om når jeg har vurdert å kutte enkelte matvarer for å finne ut hva jeg reagerer mest på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen, nye og gamle :)/>

 

Så flinke dere har vært alle sammen! Jeg må skjerpe meg!!! Big time!

 

Da var jeg tilbake - forrige uke forsvant for meg...jeg ble sendt på en kjapp tur til Italia for jobben til mannen min søndag ettermiddag og kom først hjem tirsdag kveld. Ja, jeg kunne spist litt lurere, men samtidig - nei, det gjorde jeg ikke :P/>

 

Veide forrige søndag da lå jeg på 72,8 og nå på søndag lå jeg på 72,6. I dag (jeg glemte rett og slett vekten i går) var jeg 74 :o/> :blink:/> Meeen, jeg er ganske sikker på at mensen kommer i løpet av et døgns tid så det tipper jeg er årsaken til det. Så bedre lykke på mandag, det bør bli bedre for nå er jeg inne på rett spor igjen :)/>

 

I helgen feiret vi bursdag, meg selv på lørdag og minstemann på søndag og da ble det jo gjerne litt ekstra ja...bl.a. sushi på lørdag og det er vannansamlingsmat de luxe! Men, men, hva skal man si? Spist er spist!

 

I går ble det en spontan 3-timerstur i skogen og det var jo 1000 kcal i minus så det var bra.

 

Målene er som følger:

Uke 34:

Hals: 33,3 cm

Bryst: 94,5 cm

"Midje": 86 cm

Rumpe: 101,5 cm

Lår: 63,5 cm

Legg: 38 cm

Arm: 31,2 cm

 

Uke 36:

Hals: 33,5 cm

Bryst: 95,4 cm

"Midje": 84 cm

Rumpe: 98,5 cm

Lår: 63,6 cm

Legg: 38,5 cm

Arm: 30,9 cm

 

Så noen opp og noen ned...midjen er i minus i hvert fall! Bedre lykke neste gang! :P/>

 

:wub:/> fra smom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

lle her er så flinke:) bøyer meg virkelig i støvet :)

 

en ting jeg tenker litt på, dere som går på kurs osv, har kurslederen sagt noe om hva som er det minste man kna ligge på før kroppen går i sparemodus?

 

hører så mye forskjellig så derfor jeg lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sliter med gjenstridige kilo du også Søtsug? Stå på, noen av oss er ikke så kjappe av oss. Høres ikke så dumt ut å evt. øke til 1600 kcal hvis det ikke skjer noe neste uke.

Hva er hvilestoffskiftet ditt satt til?

 

 

Hvilestoffskiftet mitt er på 1300 kcal.

De tre første ukene mine hvor jeg gikk ned tilsammen 3 kg og bl.a 10 cm I midjen- ligger kcal mine på ukesnitt hhv 1267,1307,1325 - kostscore rundt 5 og trim 6-8.

 

De to neste ukene som jeg tilsammen kun går ned 500 gram ligger kcal på snitt 1418 og 1425 , kostscore på 8,8 og 9,0 pg trim på 12

 

Jeg gikk altså opp litt kcal fordi jeg trente mere

Skjønner ikke at jeg trenger enda flere kalorier ??

Da går jeg heller ned på treningsmengden - og det høres merkelig ut ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...