Gå til innhold

Livsstilsending


Anbefalte innlegg

Dette forumet blir til mens vi går.

Håper mange vil være med å hjelpe hverandre så godt vi kan.

Men hver og en må finne sin vei, finne sin livsstil som en kan leve med resten av livet.

 

Men for meg er det viktigst i starten og komme i gang med vektnedgangen.

Så vil stramme inn masse de første ukene, men ikke for mye så jeg går opp igjen med en gang jeg legger til matvarer eller godteri, for jeg vet at jeg ikke kan leve uten noe søtt og salt resten av livet.

 

Litt om meg :D

Jeg er 53 år med en voksen sønn.

Bor alene på Gran Canaria om vinteren og i Norge om sommeren.

 

Frem til jeg var 45 år var jeg sånn noenlunde frisk og rask og kunne spise alt uten å legge på meg.

Men så ble jeg syk og kiloen kom en etter en og plutselig på kort tid hadde jeg gått opp 30 kg.

Gikk ned igjen 25 kg etter hvert, og holdt meg der i noen år.

Men så kom det noen kilo på igjen og siden har det blitt en del opp og ned og nå opp igjen.

Bare i løpet av sommermåneden hjemme i Norge i fjor, gikk jeg opp 10 kg, og klart en til siden jeg kom ned i høst.

 

Så mandag viste vekta 78,4 kg.

 

Så innen 23. mai, som jeg drar hjem til Norge har jeg tenkt å gå ned 12 kg.

Med ca 1 kg ned i uka, skal det gå, men vet jo at 1 kg er mye i min alder.

Kiloene sitter litt bedre enn da en var ung.

 

Jeg har et mål og klare 10 000 skritt om dagen.

 

Skal prøve å skrive her ute hver dag og håper flere vil være med å gjøre dette forumet aktivt og hjelpende, uansett om du skal ned 3 kg eller 50 kg er du velkommen.

 

Hver og en setter sine egne mål.

 

Jeg har startet veiingen på mandag og fortsetter nok med det, for da må jeg begrense meg i helga, også. Men med morsdag i morgen skal jeg ut å spise så da får jeg se hvordan det blir på mandag og kanskje jeg flytter veiingen til tirsdag allerede denne uka :)

 

Her nede blir det en del utespising, så må nok øke litt på aktivitetene.

 

Dans og turer er min form for trening, med en svømmetur innimellom.

Men det er nok matinntaket jeg må satse mest på.

Håper å ligge på et snitt på 1600 kcal i uka.

Veier alt jeg spiser.

 

Ja, det var litt.

Nå håper jeg mange henger seg på, uansett alder eller antall kilo ned.

 

Velkommen alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var her inne for ei uke siden og kikka etter deg!

Og ønsket ble oppfylt, for her kom du!

 

Vi har jo tatt av noen kg sammen for en god stund siden! Men så går det som det ofte gjør når man er glad i mat, de kommer snikende på igjen, disse kiloene..

 

Jeg satte som mål sist , ned til 62 eller 60.

 

Greide det nesten ned, ble stående mest på 64.

 

Slutta å registrere, veide meg ikke så ofte heller. Det gikk jo veldig bra lenge!

 

Så ble det et lite sjokk for ei drøy uke siden, vekta viste 68 kg.....

 

Buksene har begynt å stramme, og den ekle følelsen fra tyngre tider begynte å komme igjen...Vet jo hvor lett det er å bare dra oppover i kg.

 

Men har jo veid 86 kg engang, det var fælt! Aldri mer!

 

Det har vært kjempedeilig å være lett på foten, bruke de klærne man liker og føler seg vel i!

 

Så er det bare å ta fatt igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

 

Velkommen skal du være sekstito.

Nei, det er ikke lett å holde denne vekta innimellom.

 

Men nå er vi i gang og håper det blir med flere :)

 

I dag har jeg hatt en veldig aktiv dag.

Først en god tur på 1,5 time og så ble det dans i nesten 3 timer i solsteika så svetten silte :)

så en veldig fin dag :)

 

Men ute å spiste i kveld, men ser ut som jeg har klart meg bra.

 

Så veldig spent på vekta i morgen :)

 

Dansefolk nedover ei uke nå så da blir det både turer og dansing :)

Livet er herlig, selv om en er på slanking.

 

God mandag til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta her står på 67.5 etter helga, med besøk og mye matlaging. Tilogmed hjemmelaget karamellpudding med krem....

 

Får innføre veiedag på mandag igjen. Satser på en halv kg i uka.

Ut med snoket i skap og skuffer. Fram med grønnsakbiter og guacamole igjen. Det er jo veldig godt også forresten...

 

Småspising er nok min verste fiende. Der ligger de ekstra kiloene. Tyggebehov kan tilfredsstilles av grønnsakbiter også. Det er bare om å gjøre at det ligger klart når en lukker opp kjøleskapsdøra...

 

Prøver på ca 1600 kal, og vanlig trening, senter med spinning og styrke, styrke hos fysioterapeut, sving dansing, tur men en ivrig unghund i skog og mark.

 

Så får en se hvordan det barker ivei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

 

Sekstito - Det høres ut som en fin plan, men vi må huske at noen små utskeielser må vi tillate oss, bare ikke hver dag :) og skulle det bli hver dag så får vi spise mindre sund mat :)

1600 kcal høres fint ut og du brukte jo være flink til å trene så dette går nok bra :)

 

Jeg har hatt en flott dag :)

Startet med veiing - 1,6 kg ned første uka, og da blir en virkelig motivert, dette er nok mest vann men godt å få et fin resultat første uka.

Så var det opp i fjellet og det ble en 3,5 times tur med mye oppover.

 

Slappe av litt og så ut å danset :)

Ser ut som jeg har brukt nesten 1300 kcal i dag og dermed har jeg spist mer enn vanlig, også.

Ble 2100 kcal inn.

 

Uka har vært fin.

Trening er 16,5 poeng

Skritt er 12 500 i snitt,

Kcal inn er 1660

 

Så da er det bare å fortsette som jeg har startet og dette blir bra :)

 

Flott tirsdag til alle som titter innom :)

Koselig om dere skriver noen ord og blir med, også.

Sammen er det lettere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

 

Tirsdag ble en rolig dag.

6500 skritt og 1600 kcal

Satt først i sola og så ble det en tur på senteret for å handle litt mat og drikke.

Spiste da ute med venner. Skaldyrsuppe, prøver å velge noen retter med ikke så mye kcal.

Går mye i vann, men godt med noe smak på kvelden og da blir det brus.

 

I dag Onsdag ble det først en tur på 1,5 time, så ble det Line dans kurs i 1,5 time og i kveld ble det masse dans, så lander på minst 1300 forbrente kcal.

Min Polar Loop viser at jeg har forbrent 2600 kcal og løpt i 1,5 time :) og gått i nesten 3 timer :)

 

Har spist nesten 2100 kcal så får jeg se hvordan denne uka går.

Liker ikke å være så aktiv i starten av en slankekur, ja, for det er det det er så får jeg begynne på Livstilsendringen når jeg har gått ned litt mer :)

Jeg regulerer inntaket etter aktiviteten nå, så håper det ikke blir så ille til slutt :)

 

Vet at vist en spiser for lite går en heller ikke ned.

Kroppen tror det da er hungersnød og holder på det den har.

 

God torsdag til dere alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

 

Sekstito - Koselig å se at du har vært innom her.

Ser vist ut som vi blir alene denne gangen, men sammen er vi sterke :)

 

Mandag ja, resymé av uka, ja...

Hvor skal jeg begynne.

Jeg er jo i sola og varmen og med alle fristelser som finnes.

Denne uka er det kjente nedover og da ble det mye utespising men mye dans, også.

Men når jeg danser mye, trenger jeg mer mat...

 

Jaja, like greit å hoppe i det som å krype...

 

Opp 300 gram denne uka. Trodde det skulle bli værre...

Men ned 1 cm til i livet

Matinntaket ble nesten 2100 i snitt denne uka.

25 Trimpoeng og 17 000 skritt om dagen i snitt

 

Denne uka vi nå går inn i, blir roligere og dermed mindre mat inn :)

Må komme meg ned på 1600 kcal om dagen.

Ca 2 TP hver dag.

Dette skall jeg klare :)

 

God uke til dere alle og flott tirsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke noe brak start her heller!

Vekta har vært nede i 67.5, men igår var det å rykke tilbake til start! 68 kg....

 

Jeg har jo vært gjennom fem måneder med tøff behandling, igår var siste dag. Og jeg er helt frisk!

Nå skal kreftene opp og vekta ned!

 

Gleder meg til begge!

 

Kjempefint å ha følge av deg Tjorven! Vet hvor flink du er til å stå på!

Klart vi skal finpusse på disse kiloene som har sniki seg på...

 

Begge har jo hatt adskillig mer å ta fatt på, engang, det har vi greid med glans.

 

Disse luksus kiloene kommer til å fordufte mens vår og sommer kommer, bare vent og se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei .)

 

Godt du nå er frisk.

Kanskje ikke så lurt å fokusere på kiloene mens du øker kreftene etter

den påkjenningen kroppen din har vært gjennom??

 

Jeg bor i varmen fordi jeg sliter med ME og fibromylagi, og etter 3 dager med

regne her nede, merker jeg godt begge delene og når jeg er sliten blir det til at jeg

spiser for mye, for jeg håper det skal øke energien, men vet jo at det ikke er slik.

 

Fikk litt over 10 000 kritt i går,

men det ble også litt over 2000 kcal.

 

Denne dagen får jeg ta i morgen :)

 

God kveld og flott onsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ta det forsiktig!

Men ser at det har blitt en del matvarer hos meg som ikke bør være der til daglig, et kakestykke, litt sjokolade...

Sånt trenger en slett ikke! Det kan forbeholdes lørdagskosen.

 

Og nå skal turene oppgraderes, litt lenger enn bare rusling.

 

Satser på en halv kilo i uka. Ikke en hel, som før.

 

Det har noe med humøret å gjøre også. Når en kjenner buksene begynner å stramme, blir en ikke akkurat lystig...

 

Legene anbefaler fysisk trening. Derfor har det blitt " Pusterom" på behandlings steder, flotte trenings senter med velutdannede folk som kan lære deg masse om riktig trening og treningsglede. Flott tiltak!

 

Igår ble det en time ute i skogen i flott sol. Herlig! Imorgen er det trenings senteret her, med spinning og styrke!

 

Ha en flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

 

Sekstito - Ja, da er du allerede i gang, ser jeg :)

Flink er du.

 

Min dag i går.

Alt for mye spising.

litt over 2000 kcal, igjen...

Skritt ble bare 6500. Bare gått en liten tur.

TrimPoeng ble 1,5.

 

I dag har det gått bedre.

Kcal inn er 1440.

TP er 3,5

Skritt er 16 500.

Gått tur og danset Line Dans i dag.

 

Snitt denne uka er nå 1800 så klarer jeg 1400 kcal noen dager

så er jeg snart på 1600 kcal i snitt.

Men i morgen er det ut å spise og det er det på fredag.

Jaja, får se hvordan det blir :)

 

Har jo igjen noen måneder til slutten av mai, så må jo klare litt :)

 

Flott torsdag til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Var innom bloggen deres og henger meg på her hvis det er greit :)/>

 

Jeg er 51 år og gikk ned ca 10 kg for tre år siden, men det siste året har blitt altfor mye dårlig mat og altfor lite trening. Mye jobbing fører ofte til dårlige vaner for meg. Så nå har jeg prøvd å endre litt nå fra januar.

 

Status vekt 4. januar var 86,3 kg. Så mye har jeg aldri veid før. Kiloene har bare sneket seg på og det føles alt annet enn greit.

 

Kiloene har ikke akkurat rast av i turbofart. Har ikke veid meg på et par uker nå. Men siste vekt var 84,3 kg. Sist uke var ikke helt bra i matveien, men nå er jeg på hytta alene og prøver å være flink i matveien, pluss at det blir noen skiturer. Målet er å komme tilbake til 72 kg. Men regner med at det tar en god stund.

Men håper at målet kan være nådd i midten av august. Dette blir ikke lett, men vi får se hvordan det barker av gårde :-)

 

Delmålene blir som følger:

Til påske: 82 kg

1. mai: 79 kg

1. juni: 76,5 kg

25. juni 75 kg skal i bryllup til min niese - så da hadde det vært fint å se bra ut i en ny kjole :-)

1. august 73 kg

15. august 72 kg

 

Heier på dere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei krisan24!

Veldig fint å få med flere på tråden til tjorven!

Her har skjedd store saker før nemlig!

 

Og felles for oss som har greid å gå ned, er nok den faren som alltid ligger hos folk som er glad i mat, man legger litt på seg igjen, bare bitte litt, og så blir det mer, og plutselig blir klærne ubehagelige...

 

Da må en ta et tak igjen, og komme inn på rett spor!

 

Jeg driver og teller litt ned, bøkene til GR har kommet frem, kakene er spist opp, middagene skal planlegges litt mer, trening opptrappes. Dessert formen skal bare brukes på lørdag!

 

Jeg gikk på et Fokus kurs på senteret her jeg trener til vanlig for et års tid siden. Der lærte vi mye, bl a det å faste et døgn iblandt. Dette er jo omstridt, og mange orker ikke tanken på det engang.

Men det funka for meg. Jeg spiste kveldsmat, sov godt på den, drakk mye te, farris og tynn grønnsaks suppe hele neste dag, til man kunne spise vanlig kvelds igjen.

Da hadde jeg gitt kroppen litt fri, men ikke så lenge at den tenkte på å skru ned forbrenning.

 

Det har jeg tenkt på nå også, til det begynner å minske litt iallefall.

Ellers spiser jeg en fullverdig kost.

 

Det har bare blitt litt for mye av den...Og den har blitt utvidet til å inkludere kaker og desserter rett som det er...

 

Nå er det tilbake til lørdagsgodtet!

 

Sammen med en sol som kommer tilbake skal kiloene forsvinne, og jeg skal føle meg fin og slank igjen....

 

Vi greier det om vi vil nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

 

Velkommen skal du være, krisan24 :)

Jo, flere en er jo bedre er det :)

Ja, kjenner godt igjen kiloene som sniker seg på...

 

Skulle ønske de sneik seg av igjen, også :)

Men så enkelt er det ikke.

 

Jeg vurderer å ta en dag i uka med bare frukt...

 

Men et døgn med faste høres jo greit, ut, også...

Spise kveldsmat og så faste og så spise kveldsmat, igjen, høres jo veldig bra.

Så kanskje jeg henger meg på en slik dag, også :)

 

Men skulle ha gjort noe så jeg hadde kommet i gang, skikkelig med dette opplegget.

Første uka gikk jo så bra... men andre var bare en katastrofe..

 

I går var en fin dag.

1657 kcal.

3,5 TP

16 500 skritt.

 

Men i dag blir det ikke så mange skritt.

Bare vært på shopping og ruslet litt rundtomkring i gatene.

Men det kommer jeg tilbake til i morgen :)

 

God kveld og flott fredag og god helg til dere som tar helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fant jeg frem ei skibukse som ligger i sy haugen, skulle syes inn.

Den passer nå perfekt...

 

Ehhhh, det var jo ikke akkurat den veien en skulle gå.....

 

Men idag blir det i allefall et par timer over en liten ås i det fine solværet, en kan gå på skaraen på den lille snøen som er. Herlig!

 

Etterpå er det min første kveldsvakt etter å ha vært borte fra jobben i fem måneder, det blir også en opptur.

 

Imorgen har jeg avtale med en annen turgåer, blir et par timer i skogen da og.

 

Så skal jeg nyte lørdags godmat, med dessert tilogmed, sitronfromasj......med god samvittighet!

 

En flott helg til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen.

Så hyggelig at jeg kan være med i deres tråd :D/>

 

Nå er jeg på fjellet og har vinterferie. Har gått på ski hver dag, det har vært deilig. Er jo egentlig veldig glad i å trene, men dette året har ikke vært så bra på den fronten. Så nå skal det bli andre boller tenker jeg. Skulle bare så gjerne hatt litt snø hjemme også. Men da får jeg heller gjøre andre ting før sykkelsesongen kommer. Er veldig glad i å sykle og planen er å sykle på jobben flere ganger i uken fra påske og utover. Målene er det ikke noe i veien med ihvertfall :)/>:rolleyes:/>

 

Som sagt har fått til en grei skitur hver dag, selv om det har blåst en del her oppe disse dagene. Det er jeg fornøyd med, men sliter litt med å holde kaloriinntaket på 1600 kalorier som planen var. Det har nok ligget på rundt 1900 i stedet. Men har jo greit med trimpoeng denne uken da (til nå er det vel ca 17)

 

Prøvde meg tidligere på to fem diett. Altså to dager med kun 500 kalorier og resten av dagene på normalt inntak. Dette funket ikke for meg, så holder meg til vanlig Grete Roede - opplegg jeg. Blir ikke noe fasting på meg en dag i uken. Men har tro på at det kan være en god ide hvis du klarer det :-)

 

Blir morsomt å følge dere. Har litt tro på at jeg skal kunne klare å skjerpe meg litt ekstra hvis jeg har noen som jeg kan "jobbe" sammen med mot samme mål :-)

 

Stå på damer. Til sommeren har margarinpakkene bare forsvunne tav en etter en etter en og enda flere :)/>:D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei damer :)

 

Sekstito - Håper det gikk bra på jobben i kveld.

Godt å høre at du allerede er så langt i prosessen så du begynner å jobbe igjen, også.

Ja, det er viktig å kose seg litt, også :)

 

Krisan 24 - Høres herlig ut med sol, snø og ski.

Lenge siden jeg har gått på ski.

 

Kjenner meg igjen i at det er vanskelig å holde seg til bare 16-1700 kcal.

Først er det i går, torsdag.

1680 kcal inn.

TrimPoeng er 1,2.

Skritt 7500.

 

Hatt to dager med inntak på det som det skal være.

Men i dag fredag har jeg vært ute å spist.

Da mister en litt oversikten og kanskje jeg skriver på for mye eller for lite.

Men uansett har jeg kommet over 1800 kcal idag.

Men har gått over 18 000 skritt.

Trimpoeng er 3,1.

 

Så får jeg se hva de to siste dagene blir.

 

Flott lørdag til dere :)

 

Ble vannvassing her i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp :)/>

 

Ble nok en skitur i dag. Utrolig deilig med fjelluft. Litt i overkant mye vind, ellers helt topp.

 

Matinntaket er som før , antakelig litt høyere enn ønskelig. Er egentlig litt spent på vekta nå. Men håper jeg ikke har gått opp ihvertfall. Tror det blir lettere når jeg er tilbake på jobb og holde meg innenfor de 1600 kaloriene.

 

Etter mye jobbing har det vært utrolig deilig å ta noen helt rolige dager i fjellheimen. Har ikke vært på de veldig lange turene, men litt over mila hver dag synes jeg vært helt greit nå. Formen har hatt bedre dager, og iogmed at ryggen kan være litt lunefull, så kan det være lurt å ta det litt pent i begynnelsen.

 

Håper dere har en strålende helg :)/>;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

 

Ja, nå går helga mot hell og du Krisan24 er vel kommet deg ned fra fjellet :)

Ja, blir sikkert lettere å holde seg til 1600 kcal når du kommer hjem til normal gjenge med jobb og vanlige rutiner :)

 

Jeg har hatt en flott helg.

Fredag kom jeg meg ut på lang tur, for å få forbrent litt ekstra, ettersom jeg skulle ut å spise på kvelden.

Men lørdag ble en heller lat dag.

Litt shopping og det forbrenner ikke noe ekstra og uansett om jeg trener eller ikke så havner jeg fort på 1900 til 2000 kcal.

i dag har jeg fått gått en litt hard tur og danset masse i sola, etterpå.

 

Ser ut som snittet på inntak havnet på nærmere 1900 kcal.

TrimPoeng er 13,7

Snitt i skritt blir nesten 11 900

så uka ser ikke så ille ut.

Men tror ikke vekta i morgen er noe å skryte av.

kanskje litt under det jeg veide i forrige uke, men ikke nedpå det jeg var etter første uka.

 

Flott mandag til dere begge og lykke til med veiingen :) vist dere skal veie dere på mandag da :)

post-30093-0-88844000-1456695216_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter også med å komme ned i ca 1600 kal P dag

Idag synes jeg at det har vært en fornuftig dag, men er allerede oppe i over 1800...

 

Mye en må plukke vekk.

 

Men det var jo det man gjorde, under tap av mange kilo. Det var en livs stilsendring, fordi man plukket vekk de værste matvarene. Det var en prosess.

Men når en skal ned en del kilo, må en nesten ned på det man kalte slanking før....tenker jeg. Men vanlig mat. Og sunn mat, ikke de fæle eggkurene osv...

 

Det er litt hard jobb rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

 

Sekstito - Gratulere med flott nedgangen.

Du har rett, jeg som skal ned så mye må kalde det slanking enda og holde seg unna enkelte ting.

Nei, ensformig mat gjør at en sprekker fortere.

Variert og god husmannkost er det som passer meg best :)

 

Her ble chips byttet ut med saltet riskaker, som har 30 kcal i per stk.

Men må nok kutte ut flere av dem, også.

Men her i varmen er det godt med litt salt, også. LITT...

 

Bare kommet opp i 1000 kcal enda i dag, men med litt frukt til kvelds blir det fort en del.

Spiser en Kaki og det er rundt 300 g og med 70 kcal i 100 gram blir det fort noen kcal...

 

 

Men så var det vi skal gjøre på en mandag da... ja, nemlig, veie seg...

Joda, gikk jo greit og veie seg men tallet var ikke bra...

Men samtidlig - Du verden, så mange ord for å si at vekta har stått stille :)

Men gått ned 0,5 cm denne uka, også, i livvidde så...

 

Denne uka som nå kommer skal jeg være enig med meg selv at jeg er sulten før jeg putter noe i munn.

Saltet riskaker er godt, men ei brødskive er kanskje lurere.

 

For 1,3 kg ned på 3 uker er ikke bra nok.

 

Selv om vekta ikke er bra i dag, så har dagen vært fin.

Gått en tur på 1,5 time med masse oppoverbakker, så der ble det 2,3 TP

Klarer jeg 1400 kcal i dag har jeg litt å gå på en annen dag :)

For jeg ser at på 1900 kcal per dag så holder jeg vekten og det er kjekt å vite når jeg er nedpå der jeg skal være :)

 

Nei, nå blir det nye tull her :)

 

God kveld og flott tirsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Joda kom meg greit på vekta, men de tallene jeg så var ikke noe å skryte av nei. Hjelper nok ikke mye trimpoeng når inntaket ligger for høyt. + 200 gram viste vekta. Dette er altså i løpet av 2 uker, da jeg ikke veide meg sist uke, og tror nok uka før jeg var på fjellet var verre enn uka på fjellet.

 

Nå skal jeg prøve å holde meg under 1600 kalorier denne uka, og prøve å være litt aktiv i tillegg. Så får vi se om det går veien. Hvis ikke det fungerer heller så får jeg vurdere å gå enda mer ned i kalorier.

 

I dag har det vært mye å gjøre, så plutselig har jeg bare fått i meg 1100 kalorier. Er egentlig ikke noe sulten nå, så da lar jeg det bli med de kaloriene i dag og heller spise litt mer i morgen.

 

Ble en kveldstur også, så det ble vel 1,5 trimpoeng og 10000 skritt. Bedre enn ingenting ihvertfall :-)

 

Sekstito, så flott med nedgang.

 

Tjorven45, vi må bare være litt flinkere så går det seg nok til :-)

 

Vi snakkes plutselig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...